گروه اخبار /
کانون تربیت اسلامی فرهنگیان که با مدیریت محمود فرشیدی ، وزیر سابق آموزش و پرورش اداره می شود طی اطلاعیه ای با محتوای زیر از فرهنگیان و معلمان برای حضور در چهارمین کنگره این تشکل دعوت به عمل آورده است
دعوت از فرهنگیان ارزشی برای حضور در چهارمین کنگره بزرگ کانون تربیت اسلامی!
5 شهریور ماه 94 از ساعت 7/30 صبح
مکان: مجتمع شهدای 7تیر سرچشمه تهران !
با حضور فرهنگیان ارزشی و ولایی سراسر كشور و مسئولان محترم نظام و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی!
در حاشیه مطلب « کلید تحول در دستان شماست »
هین بگو که ناطقه جو می کند
تا به قرنی بعد ما آبی رسد
گر چه هر قرنی سخن آری بود
لیک گفت سالفان یاری بود مولانا
می گویند حضرت پورسلیمان یک سال و نیم نخوابیده است ؛ او در سایت سخن معلم گلی کاشت که به باغبانی آن مشغول است ، سخن معلم را به مثابه کودک نوپای به پرستاری اش می پردازد و سامانش می دهد ، آنانی که دستی بر آتش دارند می دانند او چه می کند ، پورسلیمان مطالب ارسالی را صفحه به صفحه ، جمله به جمله ، خط به خط ، نقطه به نقطه می خواند و با اینکه اغلب صاحبان قلم اختیار اصلاح و ویرایش به او داده اند او کمتر به متن نیشتر می زند و خراش می دهد . از معدود باغبان قیچی به دستی ست که از سلاحش به صلاح نمی پردازد مگر به استثناء ترین مورد ، هرس گل ها را به حکم عقل و منطق واجب بشمارد.
پورسلیمان در باغ « سخن معلم » با تلاش و کوشش و درایت شبانه روزی به میان باغبانان تعلیم و تربیت آمده و فکر و اندیشه آنان را در دنیای مجازی در سفره سار بوستان قلم در معرض نمایش و همایش قرار داده است .
شاهزاده مومن و مقدس « سر سخن » اسرار قلم هویدامی کند و بساط بلاغت و فصاحت می گستراند تا حریف بلاهت ، هیجان ، تقلید ، تعصب و سفاهت شود تا ترازوی « ادب قدرت ، ادب عدالت » را شاید میزان نموده و به بار بنشاند .
هم ترازو را ترازو راست کرد هم ترازو را ترازو کاست کرد
شهسوار سخن ، معلمان ، فرهیختگان ، صاحب نظران و اندیشمندان را در دنیای مجازی به دور هم جمع می کند و سپس به میدان « درون کاوی » روانه می کند تا برای قضاوت، نقد و پردازش عرصه " عملکرد " ، " رفتار " و برنامه های آموزش و پرورش در کانون بی طرفی و صداقت دام و تور بیاندازند تا کلید کشف خفایا و زوایای " اختلال و بیماری " را بشناسند و بستانند .
سخن معلم ساحل آلوده می شوید و در این راه چه پیچش ها در اندامش می افتد و چه غبارها بر چهره اش می نشیند ؛
این جهان همچون درخت است ای کرام
ما براو چون میوه های نیم خام
سخت گیرد خام ها مر شاخ را
زآنکه در خامی نشاید کاخ را
چون بپخت و گشت شیرین لب گزان
سست گیرد شاخها را بعد از آن
چون از آن اقبال شیرین شد دهان
سرد شد بر آدمی ملک جهان مولانا
وقتی ساحل از تلاطم و تموج به آرامش می رسد ، از زلالی ، ذخایر ،معادن ومنابع نمایان می شود تا بهره برداران و بهره وران ساحل تعلیم و تربیت و آینده سازان ، بدون تعارض ، تنافض و تضاد غیر منطقی در کنار معلمان دلخوش ، مشتاق ، علاقمند و توانمند خوشه چین معرفت باغ و بوستان اندیشه های ناب و نبوغ آمیز باشند.
پورسلیمان معتقد است هم آوایی ، همدلی ، و همداستانی معلمان و فرهیختگان در شناسایی غده چرکین عدم باور و اعتماد به « توسعه انسانی » در ادب دولت مردان و قانون نویسان از هیچ نهاد، سازمان و شخصی بر نمی آید مگر خود معلمان با کمک رسانه و تعامل و تعاطی اندیشه ها در ساحل گفت و گو باید این مهم را به سر انجام برسانند و این مرض و بیماری را از ریشه بخشکانند.
به آرشیو سایت بنگریم ...
در این یکسال و اندی زمان ، چه بوستانی برا انداخت از این همه آثار گهر بار و گرانبها چشم ها خیره می شود ، هر کدام از مقالات ، نظرات و چالش ها می تواند یک کتاب باشد برای بهره وری آحاد جامعه و آموزش و پرورش .
می دانیم وزیر علاوه بر مدیران کل ، مشاوران زیادی دارد که همه نظرات آنان (ضمن احترام به حضرات ) در کارکرد و در ارتقاء سطح علمی و توانمندی معلمان به اندازه 30 در صد خروجی سایت سخن معلم را ندارد ، اگر الکسا درست گرا داده باشد که سایت سخن معلم روزی میانگین هشت هزار بازدید کننده دارد این پیروزی بر مدیر و همکاران شان مبارک باشد ، آیا وزیر ، مشاوری شفاف تر و امین تر از این می تواند سراغ داشته باشد که به روز با معلمان سرزمینش ارتباط بگیرد ؟
آقای فانی !
مگر پورسلیمان می خواست شما را ببلعد که به او اجازه ورود به بارگاه خود نداده اید ؟
پیشنهاد می شود آموزش و پرورش خسته و وزیر خسته تر ، اگر معلمان را تشویق کند که در چنین حوزه ای به ارتباط با یکدیگر ، همدلی ، مشارکت و مشاورت بپردازند به نظر می رسد هم آموزش و پرورش به پویایی مضاعف برسد و هم معلمان هشیارتر و آگاه تر خواهیم داشت ، اگر هدف ها ، تربیت نسلی باشد که بتواند خود را از افراط و تفریط مصون بدارد و چاره کار بداند و خلاقیت و زیستن با هم و ایده آل را در خروجی خود داشته باشد .
و دیگر اینکه شورای سخن معلم به مناسبت دو سالگی اش همایش و یا برنامه ای را در نظر بگیرد ؛ مثل جشن حافظ « برگزاری همایش صنعت فیلم » بهترین مقاله ، دیدگاه شعر،اندیشه ، پیشنهاد؛ نه مورد قضاوت بلکه مورد همایش قرار بگیرد ، آن هم نه به هدف برتری ، بلکه ایجاد شور و نشاط و توجه بیشتر به همکارانی که از چنین رسانه ای اطلاع ندارند را تدارک ببینند تا اطلاع رسانی کارکرد این رسانه در بین معلمان و فرهیختگان همه گیر شود .
خوشبختانه سایت سخن معلم توانسته است در اکثر حوزه های آموزش و پرورش ورود پیدا کند ، روز به روز پویاتر و کامل تر شود ؛به نمونه هایی از خروار خرمن اندیشه اشاره می کنیم وبدوا از معلمان و فرهیختگان که سرایش اندیشه قلم شان در صفحه سخن معلم آراسته شده است سهوا و به جهت جلوگیری ازدرازای کلام ، نام نبرده ایم پوزش می خواهیم :
اگر به دل نوشته های دانش آموز قدیمی سمیرمی دقت کنیم ما را از ترسیدن بر حذر می دارد پس به سان محمد زارع سمنانی باید بگوییم من یک معلم هستم و چه جالب گفته است علیرضا راه پیما تهرانی معلم ابر رسانه ای که خاموش نمی شود و بدون معطلی هادی فرج تبار سقزی پاسخ می دهد که معلم سقف و ستون جامعه است آن را خراب نکنیم ، البته مجید کاظمی اصفهانی تذکر می دهد که آهای مسئولین ، آموزش و پرورش زیر بنای رشد و توسعه است و محمد رستمان مازندرانی معلمان را مدافعان فراموش شده می نامد و محسن محمد زاده اهوازی اولویت های آموزش و پرورش و آینده جامعه را برمی شمارد ، محمد داوری معتقد است روابط عمومی آموزش و پرورش هنجارشکنی قابل ستایشی انجام داده است اما علیرضا جدایی مدیر کل حوزه وزارت ، روابط عمومی را در قالب سازمان های دانش بنیان محسوب می کند ، ولی قادر باستانی حراج علم در میدان انقلاب را فریاد می زند و عباس فرجی پاسخ وزیر دولت یازدهم به سبک دولت دهم را نمی پذیرد ، زهره روحی کتاب مطالعات اجتماعی را نقد و بررسی می کند و گروه اخبار به مصطفی رحماندوست از آوردن قلیان در کتاب درسی ایراد می گیرد.
شعر و شاعری در سخن معلم از« آرزو های یلدایی » فاطمه سادات اشرفی زاده تا فاطمه ایازی روز بهانی « سفره دل گسترانیدیم » و فرخنده قربانی مقدم از سروده ی «چون مهر» و علی افشاری سمیرمی «چه بی نشاط بهاری» تا «بهاریه» حامد سام دلیری و «خانه تکانی خشتی و قدیمی» فرزانه دشتی و «باد بهاری» مهدی احمدی و معصومه حدادی با شعر زیبای «دریا تو موج عشقی» و «حیات طیبه» مریم پورسلیمان ، نمونه های از سیلان احساس زلال معلمان سرزمین مان می باشد.
عبدالحسین برزگر زاده تبریزی وزیر ما ، وزیر شما را می نویسد ، علی بهشتی نیا در قالب طنزانه به ظریف نامه حواله می کند و محمدی از مازندران افت شدید اخلاقیات در جامعه ... و جایگاه آموزش و پرورش را پرسش می کند و مزبان حبیبی با ساکنین خانه ی ملت نجوا می کند و محمد رضا نیک نژاد امکانات و در آمد های آموزش و پرورش را مورد برسی قرار می دهد و کامل حسینی گیلانی غصه تابستان و فرصت تجدید قوا را می خورد و رضا نهضت اصل صلاحیت وزیر را زیر گیوتین نقد قرار می دهد و رضا مرادی جفای حاجی بابایی در حق آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار می دهد و دکتر محمد روزبهانی آموزش و پرورش ، معلمان و ترس از رسانه را می نویسد و مرتضی نظری داد می زند که نسل فردای ایران را فقیرتر تربیت نکنیم و دکتر زهرا بازرگان نقش مدرسه در پیشگیری از جرم را به روشنی تبین می کند ، میترا شکری سئوال می پرسد آیا ما تنبلیم ؟ و احمد حج فروش موانع خلاقیت در آموزش و پرورش را بر می شمارد ، طاهره نقی ئی بعضی اقدامات وزیر را با تدبیر و امید در تعارض می بیند و سعید شهسوارزاده چند روزی مانده به توافق ، جشن هسته ای را پیش بینی می کند و سعید دادرس از سردرگمی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر می نالد و کامل حسینی دغدغه معلمان را تنها مسائل مادی نمی داند ، ناصر طالبی هزار نکته باریک تر از مو در باره معلم را به سخن معلم ارائه می دهد و جواد بروجردی آرامش و دلدادگی ، عباس حاتمی ارزش و انسان ارزشی را می نویسند و عبدا... افراسیابی جستاری در اندیشه هگل ، جلیل از کارت های هدیه رمضانیه ، محمد رضا سرگلزایی از منطق نق زدن و نقد کردن ، رویا عبدا... پور فرآیند آموزش فلسفه به کودکان از تئوری تا عمل را عرضه می دارند ، هفت قانون معنوی موفقیت از علیرضا هاشمی سنجانی ، الهام شریفی شیرازی معلمان زن و کنش صنفی از جنس زنانه و شهیندخت میان دشتی زنان معلم و نقش های چند گانه را می نویسند ، استاد غلامعباس توسلی نقد اعزام معلمان به خارج از کشور ، سید رازی طبیب کج سلیقگی ، شیرزاد عبداللهی گشت تعزیرات در مدارس ، فاطمه علیزادگانی از نقش مشاور و فاجعه حذف آن و عبدالجلیل کریم پور فریاد سکوت ، صدای باور معلمان را می نویسند ، علی غیاث آبادی فراهانی پیامد های خروج نخبگان از کشور را تذکر می دهد ؛ اما سخن معلم ما را با یک وبلاگ نویس غیر فرهنگی که به کار فرهنگی می پردازد ؛ فرهاد داودوندی بروجردی آشنا می کند و حسین خسروی از نفت تر و بانک تر می نویسد و اسماعیل عبدی راهکارهایی را برای آموزش " مقابله با افراطی گری " به دانش آموزان را ارائه می دهد و بهزاد الهی نیا تاثیر ورزش بر بهداشت فرهنگی جامعه را ، احمد شبانی بانه ای دلائل نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش را تحلیل می کند و خالد توکلی یک بار دیگر فرهنگ را مورد توجه قرار می دهد و علی ترابیان زلیوا نورآبادی نقش بی بدیل فرهنگیان در سر نوشت انتخابات 94 را بررسی می کند و یعقوب رمضان زاده سیستم تبعیض زده را می نویسد و هادی ورمزیاری از اولین مدرسه زرتشتیان تهران یاد می کند ، فرشته آل حسینی " ما به سم رقابت تا مغز استخوان آلوده ایم " و رضا بصیری راد از صمد بهرنگی معلمی که قدر قلم را پاس می داشت ، فرخنده قربانی مقدم نسخه شفابخش اندیشه های شریعتی برای نسل جوان را ضروری می داند و ابوذر از تهران ، مجید کاظمی ، علیرضا سعید آبادی ، فرشاد علی یاری ، بهاء ساکت ، مهدیس مدنی ، سید مصطفی بیضایی یزدی ، مریم مهران راد ، محمد تقی سبزواری ، محمد عزیز مرزی سقزی ، سمیه جعفری ، شکرا... مسیح پور ، رضا خسروی بروجردی ، عزیز ا... بابلی ، منیژه غزنویان ، محمود جعفری ، علی محجوب ، اکبر رضا دوست ، کامیاب شرفشاهی ، منوچهر خدایی ، آزاد معلم ، علی افشارسمیرمی ، مهدی بهلولی ، حسین رفیعی زنجانی ، سید حسین موسوی و... وهمه کامنت نویس های خوش قلم و ده ها نوشته و اثر گهر بار و پند آموز که افتخار نامشان در این مقال نمی گنجد ، نمونه هایی از موفقیت چشمگیر در بوستان سایت « سخن معلم »و تعامل افکار و اندیشه های معلمان در یک دور هم نشینی مجازی به بار نشسته است را شاهدیم .
پورسلیمان با دقت و آگاهی عجیب مطلب « کلید تحول در دست معلمان است » را عنوان کرده است و به روشنی همکاری همه معلمان و اندیشمندان برای مشارکت بیشتر و تلاش برای آموزش و پرورش بهتر را در خواست نموده است شاید به قول سهراب " چشم ها را باید شست و جور دیگری باید دید "
به امید آینده ای درخشان برای مردم سرزمین مان
محمد رضا خورشیدی پاجی فعال فرهنگی مرداد نود و چهار
گروه اخبار /
یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به سخنان محمدباقر نوبخت مبنی بر اینکه میانگین حقوق معلمان یک میلیون و 770 هزار تومان است واکنش نشان داد.
کوچکینژاد در میزگرد هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که در سیودومین اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشورعنوان کرد: معلوم نیست این رقم از کجا آمده است؟ اگر پرداختی کارمندان را در دستگاه دولتی با فرهنگیان مقایسه کنند مشخص میشود فرهنگیان کمترین دریافتی را دارند.
وی با اشاره به اینکه در سند تحول 22 راهکار در حوزه پرورشی وجود دارد که هرکدام حدود 15 بند دارند، گفت: اگر بخواهیم دانشآموزی تربیت کنیم که تراز انقلاب اسلامی باشد، یک دنیا کار باید انجام شود.
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در برنامه پنجم توسعه بسیار کم رنگ دیده شده است و عمده فعالیتهای آموزش و پرورش در سایر فصول قرار دارد و بودجههای لازم آن چنان که باید برای اجرای این فعالیتها دیده نشده است.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آستانه برنامه توسعه قرار داریم، گفت: اگر شما مدیران و روسای آموزش و پرورش نتوانید نمایندگان را توجیه کنید که در کمیسیون تلفیق به ما کمک کنند یقینا در اجرای این برنامه نیز با مشکل مواجه میشویم.
کوچکینژاد افزود: بودجه آموزش و پرورش حدود 24 هزار و 700 میلیون تومان است. ما در وزارت علوم حدود 2000 دانشگاه داریم که هرکدام یک ردیف بودجهای دارند و 7 هزار میلیارد تومان در دانشگاهها توزیع میشود اما مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور نمیدانند از ابتدای فروردین تا آخر اسفند چقدر بودجه دارند.
وی با تاکید بر اینکه اگر قرار است وزیر در مباحث روزمره خسته شود و به سند تحول متمرکز شود باید بودجههای آموزش و پرورش استانها و مناطق مشخص شود، گفت: تنها راه اصلاح ساختار همین است و باید سازمان مدیریت به آموزش و پرورش کمک کند تا یک بار این تحول اتفاق بیفتد و پس از آن اجرای سند سرعت بگیرد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه به پرسشهای حضار پاسخ داد و درباره خرید خدمات آموزشی گفت: در بحث خرید خدمات آموزشی هنوز دولت و مجلس به تفاهم نرسیدهاند. وزیر دولت قبل خرید خدمات را این گونه تعریف میکرد که با نیروهای شرکتی قرارداد بندند و آنها را به آموزش و پرورش بیاورند. او 20 هزار نفر را به این سیستم وارد کرد اما وزیر بعدی همه آنان را اخراج کرد.
کوچکینژاد ادامه داد: طرح بسته حمایتی هم در زمان دکتر فانی به مجلس آمد ما سازمان مدارس غیردولتی را داریم و ورود بحث خصوصی به داخل آموزش و پرورش دارای تعریف مشخص است و اگر قرار است خصوصیسازی انجام شود باید از طریق سازمان مدارس غیردولتی انجام شود که آن را هم قانونگذار مشخص کرده است، انشاءالله این قانون هم اصلاح میشود.
وی درباره طرح رتبهبندی نیز گفت: باید طرح رتبهبندی معلمان به صورت قانون تصویب میشد تا برای همه دولتها قابلیت اجرایی داشته باشد و همه بتوانند از اثرات آن بهرهمند شوند.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره مطالبات فرهنگیان و چگونگی پرداخت آن نیز توضیح داد : استیضاح وزیر آموزش و پرورش یک کمیسیون مطالبات اقتصادی آموزش و پرورش در مجلس شکل بگیرد که تاکنون 5 جلسه برگزار شده است. باید اعتبار لازم برای مطالبات فرهنگیان محقق شود. اگر این مطالبات را نپردازیم، همه روسای آموزش و پرورش با مشکل مواجه میشوند.
انتهای پیام
ایسنا
ايام هفته معلم امسال به اعتقاد افراد منصف و بي طرف بسيار متفاوت، زيبا و باشكوه تر از سال هاي قبل برگزار شد كه به علت دور شدن از آن ايام نيازي به واكاوي آن در موقعيت كنوني احساس نمي شود.
ولي اين روزها كه با نزديك شدن به ايام انتخابات مجلس، نماينده محترم تبليغات وسيعي جهت نشان دادن اقدامات گذشته و پيش روي خود راه انداخته اند ، لازم دانستم خاطره اي از آن ايام نقل نمايم.
شبي كه جشن بزرگداشت ايام هفته معلم در چمن 13آبان برگزار شده و مجري توانمند اين مراسم ضمن اعلام حضور دكتر اسماعيل نيا آرزو كرد با تلاش ايشان جاده ي شادمهر تا بردسكن دوبانده شود پسر 12 ساله ام به تصور آن كه جناب ايشان قصد سخنراني دارند؛ خطاب به بنده گفت: حرف هاي آقاي نماينده را باور نكنيد! پرسيدم: چرا؟ توضيح داد كه چند ماه قبل ايشان به مدرسه ما آمده و در مراسم صبحگاه در حضور همه ي دانش آموزان با مدير دست داده و قول داد كه هزينه هوشمند سازي يك كلاس را بر عهده بگيرد ولي اكنون كه سال تحصيلي رو به پايان است هيچ اقدامي در اين زمينه انجام نشده است.
روز بعد با مدير مدرسه تماس گرفتم تا صحت و سقم موضوع را جويا شوم و ايشان ضمن تأييد اين مطلب از تماس هاي مكرر و بي شمار خود با جناب نماينده جهت دريافت مبلغ قول داده شده سخن گفت كه تا آن هنگام و همچنين زمان نوشتن اين مطلب راه به جايي نبرده است!
با مسوول دفتر نماينده محترم نيز درباره ي اين موضوع سخن گفتم ، ايشان نيز بيان داشت كه قرار نبوده ايشان اين مبلغ را پرداخت نمايند؛ ما مكاتباتي در اين زمينه براي مدرسه مذكور و ساير مدارس با اداره كل آموزش و پرورش داشتيم و وظيفه ديگري نداريم.
اين اتفاق بهانه اي شد تا مطالبي را حضور نماينده محترم عرض نمايم:
آقاي نماينده !
گرچه ممكن است جنابعالي به علت عدم حضور در منطقه در دوره هاي قبل و تجربه كوتاه يك دور نمايندگي از وجود واقعيت هايي بي اطلاع باشيد ولي لازم است به استحضار برسانيم مردم اين ديار خاطرات فراواني از وعده هاي نمايندگان مجلس در هنگام نزديك شدن به كارزار انتخابات دارند!
سال ها بود كه قول هايي نظير: احداث جاده ي سبزاوار-بردسكن ، شهرستان شدن بردسكن، گازرساني به اين منطقه، تنگ بودن لوله هاي گاز، احداث شهرك صنعتي و فرودگاه و ... دست مايه اي شده بود تا عده اي جهت جلوس بر كرسي هاي قرمز و اخيراً سبز مجلس به آن ها متمسك شده و در پي گرفتن رأي مردم باشند.
فراتر از اين مردم اين منطقه به ياد دارند كه بعضي نامزدهاي انتخابات لوازم و ادوات كارخانه هاي موهوم را بر تريلي سوار نموده و همچون جهيزيه در سطح شهر مي چرخاندند؛ آثار تابلوهايي كه محل احداث فرودگاه و كارخانه فولاد و ... را نشان مي داد هنوز هم در بيابان هاي اين سامان خودنمايي مي كند و وجودشان نمادي شده است براي اشاره به دروغگويي ها و نيرنگ هاي انتخاباتي ، ولي شعور بالاي سياسي آنان موجب شد كه كمتر فريب اين خيمه شب بازي ها را خورده و در دام صحنه سازي هاي انتخاباتي گرفتار نشوند.
اكنون نيز لطفا حضرتعالي آنچه را نقداً براي مردم انجام داده ايد رونمايي كنيد! وعده دادن، نصب بنرهاي رنگارنگ، بيان برنامه هاي آينده، گرفتن رديف بودجه براي فلان پروژه و ... حرف هاي آشنايي است كه مردم در هنگام نزديك شدن به انتخابات هر دوره بسيار شنيده اند و دردي از مشكلات آنان را دوا نمي كند.
به جاي اين به آن ها پاسخ دهيد براي كمك به دولتي كه آن را جهت بازسازي خرابي هاي دولت قبلي مورد حمايت جناحتان روي كار آوردند چه اقدامي انجام داده ايد؟
صادقانه به آن ها بگوييد يك نماينده مجلس چه سمتي در تعيين استاندار و مديران كل استان دارد؟
پاسخ دهيد كه چند نطق پيش از دستور جهت بيان مشكلات عديده ي مردمان اين ديار داشته ايد؟
چه مكاتباتي براي حل مشكل كم آبي و خشك شدن قنوات كوهپايه كه رشته ي تخصصي شما مي باشد انجام داده و نتايج آن چه بوده است؟ براي بيكاري جوانان كه در زمان كارزار انتخابات بارها به آن اشاره كرديد چه اقدام عملي انجام داده ايد؟
به جاي سرمايه گذار چيني كه حضور آن ها را يكي از معضلات بيكاري منطقه مي دانستيد چند سرمايه گذار ايراني جذب كرده و آنان چه تعداد از جوانان اين ديار را مشغول به كار كرده اند؟
آقاي دكتر !
سوالات از اين دست زياد است و احتمالا شما فرصتي جهت پاسخگويي به آن نخواهيد داشت ولي باور كنيد حتي بچه ها هم تفاوت قول و عمل را مي فهمند ...
گروه اخبار /
حسین ذوالفقاری در پاسخ به اینکه وزارت کشور برای برگزاری تجمعات و سخنرانیها تحت یک قاعده هماهنگ بین دستگاهها چه تدبیری دارد٬ گفت: هیات وزیران یک مصوبه قانونی دارد که در آن تعریفی از تجمعات قانونی و غیرقانونی آمده است و در آن تاکید شده که نیروی انتظامی مکلف به تأمین امنیت تجمعات قانونی است.
کسی صرفاً به دلیل تجمع و بیان مشکلاتش بازداشت نمیشود
وی ادامه داد: بر اساس آنچه که در این مدت یافتیم، به این نتیجه رسیدیم که نگاههای مختلفی در استانهای کشور وجود دارد، مثلا فردی در دانشگاه دعوت میشود، اما در بیرون دانشگاه مسئولان سیاسی و امنیتی معتقدند اگر وی سخنرانی داشته باشد به ایجاد تنش در جامعه منجر میشود. گاهی بین نظر شورای تامین استان و هیات سه نفره دانشگاهها اختلافنظرهایی بوجود میآید، لذا برای حل این موضوع جلسات متعددی برگزار شده و پیشنویس دستورالعمل اجرایی مصوبه هیات وزیران تهیه و در سیر مراحل تصویب قرارگرفته تا در صحنه عمل یک رویه منظم و قاعدهمندی را داشته باشیم و ردههای استانی و شهرستانی ما بدانند که در این ارتباط باید چه کاری انجام دهند تا در چارچوب قوانین و مقررات تعامل و هماهنگی ایجاد شود.
معاون وزیر کشور در پاسخ به این سوال که چرا این وزارتخانه قادر به کنترل حتی تعداد معدودی از سخنرانیها، تجمعات و مواردی از این قبیل نیست و در برابر تندروها عقبنشینی میکند٬ گفت: کسی در جریان تجمعات صنفی و صرفاً به دلیل تجمع بازداشت نشده است. اگر فکر میکنید موردی به این دلیل بازداشت شده اطلاع دهید. مطمئن باشید کسی صرفاً به دلیل تجمع و بیان مشکلاتش بازداشت و زندانی نمیشود؛ مگر آنکه در جریان تجمع، فرد یا افرادی به انجام اقدامات غیرقانونی نیز دست زده باشند.
زمانی به موضوع تجمعات ورود میکنیم که مشکل امنیتی در حال وقوع باشد
وی در خصوص تجمعات صنفی کارگران و تجمعات فرهنگیان در ماههای اخیر که گفته میشود با برخوردهای متفاوتی از سوی وزارت کشور روبرو شده؛ به گونهای که برخی از تجمعکنندگان حتی بازداشت شدهاند٬ تصریح کرد: همان طور که گفتم ما روزانه از این قبیل تجمعات صنفی بسیار داریم. هماکنون در مکانهای مختلف سخنرانیهای زیادی میشود٬ اما برخوردی صورت نمیگیرد. زمانی حوزه امنیتی و انتظامی به مسئله وارد میشود که یک مشکل امنیتی در حال وقوع باشد.
معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور در مورد تجمع مقابل وزارت ورزش و جوانان در اعتراض به ورود زنان به ورزشگاهها عنوان کرد: در این خصوص از چند روز قبل اقدامات مختلفی صورت گرفت و از افرادی دعوت به عمل آمد و ضمن توجیه، تذکراتی به آنها داده شد و تقریباً کسانی که به دنبال شکلدهی این تجمع بودند، بعد از این تذکرات تلاش کردند که دیگر تجمعی شکل نگیرد. در نهایت هم عده اندکی مقابل وزارت ورزش و جوانان تجمع کردند.
وزارت کشور از وظایف خود در مورد تجمعات غیرقانونی عدول نکرده است
وی افزود: تدبیر این بود که تلاش کنیم تجمعی صورت نگیرد و واقعاً تلاشها هم تاثیر خود را گذاشت. در غیر این صورت شاید شاهد شکل دیگری از تجمع بودیم. نیروی انتظامی هم تلاش کرد تا همین عده را نیز توجیه کند تا تجمع به پایان برسد که در نهایت موضوع بدون بروز حادثه خاصی فیصله داده شد. بنابراین در این مدت موردی را سراغ نداریم که وزارت کشور از حدود وظایف و اختیارات قانونی خود در مورد تجمعات و اقدامات غیرقانونی افراد عدول کرده باشد.
ایلنا
گروه اخبار / فرماندار بروجرد گفت: در سال جاری سهم هر یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ به میزان هشت میلیارد تومان تعیین شده است
گروه اخبار /
آخرين روز تير ماه كه تجمع صنفي معلمان در برابر مجلس منجر به دستگيري عدهاي شد باز هم بحث معلمان بازداشتي مطرح شد. عدهاي از نمايندگان در برابر اين بازداشت موضع گرفتند و گفتند كه معلمان را نبايد به دليل مطرح كردن خواستههاي صنفي دستگير كرد. اينبار وزارت آموزش و پرورش هم به صورت رسمي وارد ميدان شد تا حمايت خود از معلمان را علنيتر نشان دهد. معاون امور حقوقي و پارلماني آموزش و پرورش روز گذشته گفت: «اگر برخورد خشن و ناملايمي در رابطه با فرهنگيان اتفاق افتاده ابراز تاسف ميكنيم و قبول نداريم.» مصطفي ناصري زنجاني از نقش وزير در آزادي معلمان بازداشتي خبر داد و اعلام كرد كه وزير در پي آزادي ساير معلمان در بند است: «همان روز ٣١ تيرماه وزير شخصا اقدام كرد و همه آنان كه دستگير شده بودند آزاد شدند. منتهي سه تن از همكاران فرهنگي كه طي سالهاي ٨٨ و ٨٩ محكوميتهايي داشتند اين اواخر آنها را براي اجراي احكام بردند و ما گفتيم كه زمان خوبي براي اجراي اين حكم انتخاب نكرديد؛ اين موضوع را به وزارت اطلاعات، امنيت سپاه و... هم منتقل كرديم و اميدواريم مورد عفو قوه قضاييه قرار بگيرند. ما درخواست عفو براي اين همكاران كرديم. اما اينكه قوانين قوه قضاييه اجازه عفو بدهد يا خير؟ ما نميتوانيم نظري بدهيم.»
اسماعيل عبدي دبير كل كانون صنفي معلمان ايران، علي اكبر باغاني عضو ارشد كانون و محمود بهشتي لنگرودي از اعضاي اين كانون، فرهنگياني هستند كه ناصري زنجاني به آنها اشاره كرد. اما به جز معلمان نام برده شده در نشست خبري معاون حقوقي آموزش و پرورش سازمان معلمان هم از دربند بودن دبيركل اين سازمان ياد ميكند.
مدير سايت سخن معلم در گفتوگو با «اعتماد» ميگويد: « عليرضا هاشمي كه ٣٠ فروردين امسال بازداشت شد حكم حبس پنج ساله دارد اما به دليل نواقصي كه در پرونده ايشان هست خانوادهاش تقاضاي اعاده دادرسي دادهاند و ما پيگير وضعيتشان هستيم. با كانون صنفي معلمان هم در تماسيم. باغاني حكم شش سال حبس و دو سال تبعيد به زابل دارد، آقاي عبدي بازداشت موقت است و حكم آقاي بهشتي هنوز اجرايي نشده.»
علي پورسليمان در خصوص اظهارنظر رسمي وزارت آموزش و پرورش و تلاش وزير براي آزادي معلمان ميگويد كه اصل اين اقدامات خوب است اما كافي نيست: «چند وقت پيش خانواده آقاي هاشمي با وزير ديدار داشتند و ايشان هم قول پيگيري داده است. آقاي فاني تاكنون دو نامه به رييس قوه قضاييه نوشته است اما متن نامه و اينكه آيا به صورت خاص از معلمان زنداني نام بردهاند يا نه مشخص نيست. اصل اين حركت كه در حال پيگيري هستند خوب است اما اين را مقايسه كنيد با اقدامات وزير بهداشت. همين چند روز پيش به دليل بازداشت يك خانم پزشك آقاي هاشمي اين همه پيگير شد و با مراجع مختلف رايزني كرد، انتظار بدنه آموزش و پرورش از وزير خودش هم اين است كه كمي فعالتر باشد و همسنگ وزير بهداشت اقدامات عمليتري انجام دهد.»
وزير بهداشت براي بخشي از بدنه فرهنگيان تبديل به نمونهاي شده است براي مقايسه ميزان و نحوه حمايت مديران از بدنه تحت مسووليت خود.
مشاور ارشد وزير: به آقاي فاني گفتم تبليغات شما كم است
مشاور ارشد وزير آموزش و پرورش در خصوص نحوه عملكرد وزيرنظري متفاوت با سازمان معلمان دارد. كاظم اكرمي در گفتوگو با «اعتماد» در خصوص عملكرد علياصغر فاني در حمايت از خواستههاي صنفي معلمان ميگويد: «روز سهشنبه با وزير ديدار داشتم و اتفاقا در مورد معلمان بازداشتي و كساني كه حكم برايشان صادر شده با ايشان گفتوگو كردم. بحث معلماني كه در جريان بيان خواستههاي صنفي دستگير شدهاند مطرح شد و ايشان گفتند كه مشغول مذاكره براي آزادي آنها هستند. اين افراد صرفا خواستههاي صنفي دارند و اين كار خلاف قانون نيست براي همين اميدواريم كه با پيگيريها زمينه عفو اين زندانيان فراهم شود.»
اكرمي كه در اوايل دهه ٦٠ تجربه نشستن بر صندلي وزارت آموزش و پرورش را هم داشته است در مورد مقايسه رفتار حمايتي فاني با وزير بهداشت ميگويد: «من به آقاي فاني گفتم كه تبليغات شما به نسبت كارهايي كه داريد انجام ميدهيد كم است اما اين از يك طرف برميگردد به ويژگيهاي فردي هر كسي. فاني شخصيت آرام و متيني دارد اما بهشدت پيگير مطالبات معلمان است. اين وزير همه عمرش را صرف آموزش و پرورش كرده و سخت به معلمي علاقهمند است. از طرفي ، خيلي از فرهنگيان عزيز از بحثها و اقداماتي كه در پشت پرده در جريان است اطلاع ندارند و يك سري كارها تا به نتيجه نرسند حرف زدن و اعلام كردنشان چندان مفيد فايده نيست، اين را نبايد به اين حساب گذاشت كه وزير از بدنه آموزش و پرورش حمايت نميكند.»
اكرمي معتقد است كه آموزش و پرورش در حمايت از معلماني كه خواسته صنفي دارند از هيچ تلاشي فروگذار نميكند اما به اين نكته هم اشاره دارد كه بخشي از حساسيت ايجاد شده روي حركات صنفي معلمان بازميگردد به برخي از كساني كه در پس خواستههاي صنفي اهداف سياسي را دنبال ميكنند: «بحث دلايل حساسيت روي معلمان برميگردد به مسائل سياسي و امنيتي كه من نميتوانم در مورد آن نظري بدهم اما از اين سمت هم بايد گفت كه بعضي وقتها، برخي تجمعها خيلي هم غيرسياسي نيست. براي همين اقداماتي در آموزش و پرورش در حال انجام است مانند بالا بردن بودجه و رفع نيازهاي معلمان كه با عملي شدن اين اقدامات ديگر دليلي براي تجمع نخواهد بود.»
گذشته از رويكردي كه نسبت به اقدامات حمايتي از جامعه فرهنگيان وجود دارد، اظهارنظر رسمي آموزش و پرورش در خصوص پيگيري وضعيت معلمان زنداني و نقش وزير در آزادي بلافاصله فرهنگيان بازداشتي در تجمع ٣١ تير گامي است كه از سوي اين وزارتخانه در جهت دفاع از معلمان برداشته شده است. هرچند همچنان نحوه درخواست وزير از قوه قضاييه يا چگونگي مذاكره با وزارت اطلاعات و امنيت سپاه مشخص نيست اما بيان همين نكات از زبان معاون حقوقي اين وزارتخانه شايد خيال فرهنگيان را كم راحتتر كند و البته به قول اكرمي بخشي از تلاش اين وزارتخانه دارد صرف اين ميشود كه همراه با عملي شدن برنامههاي آموزش و پرورش، ديگر دليلي براي تجمع صنفي باقي نماند.
گروه اخبار / محسن موحد درمراسم تکریم و معارفه رئیس اداره حراست آموزش و پرورش هرمزگان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش گسترده ترین شبکه اجتماعی را در اختیار دارد، اظهارکرد: ظرافت کار و مدیریت در چنین مجموعه ای عظیمی که تقریبا به طور غیرمستقیم همه جامعه را در برمی گیرد از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
وی افزود: با در نظر گرفتن گستردگی جامعه هدف آموزش و پرورش ، رویکرد حراست در این مجموعه مبتنی بر علم آینده پژوهی است که این مجموعه را باید دانش بنیان نامید .
وی تصریح کرد: اگر سخن از علم آینده پژوهی و رویکرد دانش بنیان در اداره مجموعه حراست می شود بدین معناست که اقدامات و عمکرد این مجموعه مهم مبتنی بر یافته های پژوهشی در مسیر امنیت پایدار است که رویکرد های سلیقه ای و فاقد پژوهش درآن جایگاهی ندارد.
موحد تصریح کرد: در این راستا به جای برخوردهای سلبی و حذف معلول رویکردهای اثباتی ، دانش بنیان و شناسایی علت ها جایگزین شده است که نشان از جامع نگری در اهداف و برنامه دارد.
رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش پرهیز از تصمیم گیرهای عجولانه و همچنین واکنش های غیرعلمی را از دیگر رویکردهای مجموعه حراست وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: با حرکت در این مسیر که در چارچوب شرع، قانون و اخلاق است ،حراست آموزش وپرورش سال گذشته رتبه برتر کشوری را کسب کرد که بدون شک این مهم محصول تلاش، همدلی و نگاه مبتنی بر اهداف و برنامه های راهبردی کل کارکنان حراست آموزش و پرورش در سراسر کشور است.
موحد همچنین با اشاره به رشد شتابان تحولات علمی در حوزه تکنولوژی و فن آوری ،خاطرنشان کرد: تحولات اخیر در حوزه های مختلف علمی و تغییرات اجتماعی بیانگر این است که امروزه با دانش آموز منفعل روبه رونیستیم ، لذاباید همگام با این تغییرات و همسو با شتاب تکنولوژی، مجموعه حراست نیز به روز باشد و با نگاه دقیق و علمی مسیر صحیح را سریع تشخیص داده و بر مبنای آن عمل کند.
وی تاکید کرد: صیانت از سرمایه های آموزش و پرورش که علاوه بر معلم و دانش آموز، اولیا و مربیان و سایر بخش ها را نیز در برمی گیرد از جمله اهداف عملیاتی مرکزحراست است که باید کوشید انگیزه خدمت را برای هم افزایی در مسیر طرح ها و برنامه ها ارتقا داد.
موحد همچنین با اشاره به نقش حراست به عنوان امین مجموعه خاطرنشان کرد:بهره گیری از همه ی ظرفیت های موجود در آموزش و پرورش برای صیانت از دستاوردها باید راهبرد اجرایی حراست باشد .
گفتنی است ؛ درپایان این مراسم "علی ایرازه" به سمت رئیس جدید اداره حراست آموزش و پرورش استان هرمزگان معرفی شد.
يكي از مشكلات جوامع در حال توسعه، جهل و بيسوادي است، تعداد افراد تحصيل كرده و نسبت آن با افراد بيسواد و كمسواد يكي از معيارهايي است كه ميزان توسعه يافتگي و توسعه نيافتگي جوامع را مشخص ميكند. در جامعه ما در ميان دلايلي از جمله فقر كه منجر به ناهنجاريهاي اجتماعي و افزايش تعداد زندانيان ميشود، يكي از عوامل همين بيسوادي و كمسوادي است. حالا وزارت آموزش و پرورش و سازمان زندانها تفاهمنامهاي امضا كردهاند تا از ظرفيتهاي دو دستگاه براي ارتقا و گسترش فعاليتهاي آموزشي در كانونهاي اصلاح و تربيت زندانها، ارايه خدمات آموزشي و مشاورهاي به فرزندان در حال تحصيل زندانيان استفاده شود. بر اساس اين تفاهم نامه، آموزش و پرورش نيروي انساني و ابزار و اقلام آموزشي مورد نياز زندانها و كانونهاي اصلاح و تربيت را در حد مقدور فراهم كند و مشاورههاي لازم به همسران و فرزندان دانشآموز زندانيان ارايه دهد و سازمان زندانها هم مقدمات اين كار، از جمله آمادهسازي فضاي فيزيكي براي اين كار را فراهم كند.
امضاي چنين تفاهم نامهاي كاري است پسنديده كه توسط دو سازمان انجام شده است و اگر به صورت جدي اجرايي شود و در عمل بر اساس بندهاي تفاهمنامه پيش برود؛ زمينهاي است براي اينكه هيچ كدام از فرزندان اين سرزمين به خاطر شرايطي كه دارند از تحصيل سواد و آموزش بازنمانند. اما جداي از تعهداتي كه بر عهده دو سازمان است يك نكته مهم اين است كه ببينيم مثلا يك فرد زنداني بيسواد، كمسواد يا بازمانده از تحصيل چقدر در پشت ميلههاي زندان اين انگيزه را دارد كه سر كلاس درس بنشيند؟
اينجاست كه نقش مشاوره فرد به فرد و كلاسهاي آموزشي براي ايجاد اين انگيزه مشخص ميشود. بايد زندانيان را تشويق كرد تا با شروع يا ادامه تحصيل اين فرصت را براي خود فراهم كنند تا پس از آزادي از آنچه در مدت گذران حبس آموختهاند، بهره ببرند و خود را از آن سطحي كه هستند بالاتر بكشند.
از سوي ديگر بحث رسيدگي و مشاوره به خانواده و فرزندان دانشآموز زندانيان مطرح است، كودكان و نوجواناني كه با افتادن پدر به زندان و در اكثر مواقع به دليل داشتن مادران كمسواد خود را بيسرپرست مييابند و به همين دليل ديگر در پي ادامه تحصيل نيستند. مشاوره ارايه شده توسط نيروهاي آموزش و پرورش ميتواند براي بازگشت آنها به كلاس درس هم كارساز باشد تا هيچ يك از فرزندان زندانيان به خاطر وضعيت پدرانشان از تحصيل بازنمانند.
در ميان ١٠ ميليون نفر جمعيت كمسواد و بيسوادي كه در كشورمان هستند بخشي از آنها در پشت ميلههاي زندان هستند و افزايش سطح سواد آنها باعث بالارفتن شاخص توسعهيافتگي كشور ميشود و از سوي ديگر در كاهش ناهنجاريهاي اجتماعي موثر است.
فرد زنداني كه خودش در مدت زندان ميتواند از آموزش بهره ببرد يا پدري كه در داخل زندان خيالش راحت است كه در آن سوي ديوار، دولت و جامعه خانواده و فرزندانش را از ياد نبرده است، امنيت رواني خواهد داشت و آثار اين حس امنيت رواني را ميتوان در روزهاي پس از آزادي او هم در جامعه ديد.
روزنامه اعتماد