به گزارش روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در نشست با اعضای شورای معاونان و مدیران آموزش و پرورش مناطق شهر تهران، اظهار کرد: در نشست قبلی که با مدیران آموزش و پرورش مناطق شهر تهران داشتم به نکاتی همچون تراکم دانشآموزی، کمبود فضای آموزشی، کمبود نیروی انسانی و حجم بالای نقل و انتقالات، تأخیر در پرداخت مطالبات فرهنگیان، سرانه مدارس، حضور زنان در سطوح مدیریتی، کارکردهای انجمن اولیا و مربیان و...اشاره شد.
وی افزود: هر چقدر بتوانیم نسبت ستاد با مدیران مناطق را دقیق تر و سنجیدهتر تعریف کنیم بهتر و همافزاتر میتوانیم کارها را انجام دهیم.
حاجی میرزایی با بیان اینکه وجوه شکلگیری تمدن، تخصصی شدن امور و تفکیک تمایز در نقشها است، گفت: یک گزاره در این نسبت و ارتباط میگوید مدیران، مسئول بیان مشکلات هستند و ما مسئول حل مشکلات هستیم و بنده معتقدم این گزاره دقیق و صحیح نیست.
باید توانایی بیان مشکلات در غالب مسئله را داشته باشیم
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: این گزاره دقیق نیست چون بین مشکلی که شما معرفی میکنید و مسئلهای که باید حل شود تفاوت وجود دارد ما باید توانایی این را داشته باشیم که مشکلات را به صورت مسئله بیان کنیم.
وی تصریح کرد: برخی رسالت خود را در این میبینند که به محض برخورد با مشکلی آن را منتقل کنند و به کرات مشاهده کردم که مدیران در سطوح ارشد از چنین مواجهههایی دوری میکنند در نتیجه مشکل همچنان باقی میماند و حل هم نمیشود چرا که خستگی و احساس یاس به وجود میآورد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: عدهای نیز زمانی که مشکلی را حس کردند تجویزی از تجویزهای گذشته را که قبلاً تجربه کرده بودند ارایه می دهند.
حاجی میرزایی با بیان اینکه اگر در وضعیت مطلوبی نیستیم یعنی در شرایط مسئله قرار داریم، گفت: باید مشخص کنیم در حال حاضر کجا هستیم و به کجا باید برسیم و البته این فاصله را باید چگونه پرکنیم.
وی اذعان کرد: اگر وضع موجود را تفسیر کنیم و وضع مطلوب را هم ترسیم کنیم اما ندانیم که چگونه مسیر را طی کنیم به مسئله نرسیدهایم. باید مجهولات را گردآوری کنیم و هر چقدر توانایی بیشتر برای تعریف مسئله داشته باشیم توانایی بیشتر حل مسئله را خواهیم داشت.
معیار حکمرانی خوب توانایی حل پایدار مسائل است
حاجی میرزایی با بیان اینکه معیار حکمرانی خوب توانایی حل پایدار مسائل است، گفت: بهعنوان مثال درآموزش و پرورش چند دهه است که با مسئله نیروی انسانی روبه رو هستیم اما هنوز این مسئله حل نشده است. اگر اولویت مسئله را درست تشخیص ندهیم اما مسئله حل شود معیار خوبی است و اگر اولویتها مطرح نشوند مشکلات همچنان باقی میمانند.
وی با بیان اینکه در سلسله مراتب، تصمیم گیر و تصمیمساز وجود دارد، خاطرنشان کرد: مدیران مناطق در میدان عملیاتی و اجرایی هستند و از شما مدیران انتظار دارم که برای حل مشکلاتی که وجود دارد، مشارکت کنید.
وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه باید داشتهها را در خدمت حل نداشته ها بگذاریم، گفت: باید برای مشکلات راه حل داشته باشیم و آموزش و پرورش اگر نتواند برای مشکلات جامعه راهحلهایی داشته باشد به حاشیه میرود.
ما موظف به اجرای سند تحول بنیادین هستیم اما شاخصی برای این هدف نداریم
حاجی میرزایی با اشاره اینکه بدون آموزش و پرورش هیچ مسئلهای در کشور به شکل پایدار حل نخواهد شد، گفت: ما موظف به اجرای سند تحول بنیادین هستیم اما شاخصی برای مقصد نداریم.
وی با بیان اینکه مأمور تربیت دانش آموزان هستیم، گفت: آیا نظام آموزشی مسئولیت تربیت را بهدرستی انجام میدهد؟ چقدر ظرفیت نظام ١٢ساله تربیت ایجاد میکند؟ در نظام جهانی گفته میشود که فرد باید پس از پایان تحصیلات مهارتهای لازم را داشته باشد و مجموعهای از ظرفیتها را یاد گرفته باشد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در پایان ١٢سال تحصیل دانش آموزان و فارغالتحصیلی آنها، کنکور داریم که وجه تستزنی را میسنجد و باعث میشود تا تمام تلاشهای ١٢سال را تحت تأثیر قرار دهد.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مسئول آموزش دانش آموزان است، گفت: آزمونهای تیمز و پرلز میگوید که کیفیت آموزش کاهش پیدا کرده است و باید این مسئله را حل کنیم و همچنین باید کیفیت و عدالت آموزشی را درست توزیع کنیم چرا که در حال حاضر چنین نیست و باید راهحلهای مناسب آن را پیدا کنیم.
وی با اشاره به اینکه تحولی مهم است که نسبت به آن تعهد داشته باشیم، افزود: باید نمونههای تحول روشن و موفق را بسازیم و همچنین برای افزایش تعامل اولیا و مدرسه، مصرف بهینه منابع و افزایش کیفیت معلمان راهحلهای مناسب ایجاد کنیم.
پایان پیام/
گروه گزارش /
حجتالاسلاموالمسلمین علی ذوعلم در نشست هماهنگی هفته پژوهش سال 98 که در سالن جلسات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد به موضوعات و مطالبی در این خصوص اشاره کرده است . ( این جا )
همچنین « محسن حاجی میرزایی » وزیر آموزش و پرورش طی حکمی در 11 آذر 1398 حجتالاسلاموالمسلمین ذوعلم را بهعنوان «رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش» منصوب کرد .
« صدای معلم » در این راستا گفت و گویی را با دکتر احد نویدی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام داده است .
گروه گزارش/
دکتر خسرو باقری و دکتر شهین ایروانی اعضای هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران 11 آذر دربارۀ رسالت و قلمرو رشتۀ فلسفۀ تعلیم و تربیت در دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران گفتوگو کردند .
میزبان این نشست ، " شورای دانشجویی گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران " بود .
در میانه و نیز انتهای این نشست پرسش ها مطرح و اساتید به آن پاسخ دادند .
آن چه در زیر می آید ؛ پرسش های علی پورسلیمان مدیر صدای معلم از « دکتر خسرو باقری » و پاسخ هایی است که وی ارئه می دهد .
گروه رسانه/
نخستین گزارش صدای معلم در مورد دومین نشست رسانه ای وزیر آموزش و پرورش با خبرنگاران روز شنبه 9 آذر در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا )
خبرنگاران در این نشست پرسش های مختلفی را مطرح کردند .
« صدای معلم » در این بخش پرسش « فهیمه طباطبایی » خبرنگار روزنامه همشهری و پاسخ وزیر آموزش و پرورش را منتشر می کند .
گروه گزارش/
مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی دو روزه مدیران آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان کرمان گفته است : " بزرگترین آسیب طرح معلم تمام وقت عدم انگیزه برای مدیران مدارس است .
یارمحمد حسینبُر همچنین اظهار کرده است که تاکنون بیش از ۴۳۵ هزار نفر در طرح معلم تمام وقت در کشور شرکت کردهاند .
آخرین بار « سیدجواد حسینی » سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش در نشست رسانه ای با خبرنگاران در تابستان امسال اعلام کرد که تاکنون 12000 نفر در سراسر کشور در طرح معلم تمام وقت شرکت کرده اند .
حسینی پیش بینی کرد که تا پایان شهریور 1398 این رقم به 100 هزار نفر برسد . ( این جا )
« صدای معلم » در گزارشی مورخ 26 شهریور 1398 نوشت : ( این جا )
" شواهد و گزارش ها نشان می دهند ؛ معلمان آن گونه که مسئولان وزارت آموزش و پرورش در ماه های اخیر تبلیغ کرده اند از طرح معلم تمام وقت اسقبالی نکرده اند .
پرتال اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در خبری که به نقل از رئیس اداره امور اداری و تشکیلات این استان منتشر کرده است ضمن تشریح جزئیات کامل این طرح اعلام کرده است که در سال تحصیلی جاری 2800 نفر در طرح معلم تمام وقت شرکت کرده اند .
« محمد صیدلو » در 24 شهریور 1398 در گفت و گو با ایرنا تعداد معلمان شاغل در مدارس شهرستانهای استان تهران را 46 هزار نفر اعلام کرده است .
در واقع در آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران تنها حدود 6 درصد معلمان از طرح معلم تمام وقت استقبال کرده اند .
نکته مهم دیگر این برای نخستین بار و از قول یک مقام مسئول همه دبیران، هنرآموزان و دبیران تربیت بدنی می توانند از مزایای این طرح استفاده نمایند و شامل معلمان بالای 25 سال سابقه کار نیز می شود ؛ چیزی که قبلا نبود .
بیان آمار 435 هزار نفری معلمان شرکت کننده در طرح معلم تمام وقت با هیچ استدلال و منطقی سازگار نیست .
وزیر آموزش و پرورش در نشست رسانه ای با خبرنگاران در 9 آذر بیان کرد: پیش بینی ما ۷۳ هزار میلیارد تومان برای سال ۹۹ است. که فکر کنیم آنچه در بودجه در نظر گرفته شده است ۵۴ هزار میلیارد تومان است.
این بودجه هنوز تصویب نشده و تلاش می کنیم بودجه را واقعی تر کنیم. همه تصمیم گیران با درک آثار بودجه بر روی هر بخش تصمیم بگیرند و ما سعی می کنیم این اثرات را در جلسات مطرح کنیم. "
در واقع ، بودجه سال 99 آموزش و پرورش از هم اکنون با حداقل 19 هزار میلیارد تومان کسری رو به رو است .
به نظر می رسد مسئولان وزارت آموزش و پرورش قبل از از هر گونه تبلیغ برای طرح های غیرکارشناسی چون " معلم تمام وقت " نخست آن که دقیق و مستند سخن بگویند . همچنین منابع پایدار برای تامین بودجه برای چنین پرداخت هایی را نیز مشخص کنند . همچنین به فکر صندوق های بازنشستگی که پیش تر ورشکستگی آن ها نیز اعلام شده است باشند .
پایان گزارش/
گروه رسانه/
نخستین گزارش صدای معلم در مورد دومین نشست رسانه ای وزیر آموزش و پرورش با خبرنگاران روز شنبه 9 آذر در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا )
خبرنگاران در این نشست پرسش های مختلفی را مطرح کردند .
« صدای معلم » در این بخش پرسش آزاده سهرابی خبرنگار خبرگزاری مهر و پاسخ وزیر آموزش و پرورش را منتشر می کند .