صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

« علی زرافشان » معاون آموزش متوسطه پیشین وزارت آموزش و پرورش و معاون نهاد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران طی حکمی و به استناد ماده 18 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان از سوی وزیر آموزش و پرورش به عنوان نماینده ایشان در این دانشگاه انتخاب گردیده است .

ماده ۱۸ تصریح می کند :

" پردیس‌های استانی «دانشگاه»

ترکیب و نحوه انتخاب اعضای شورای پردیس‌های استانی «دانشگاه» متناسب با شرایط استان مربوط، به پیشنهاد رئیس دانشگاه و تصویب شورای دانشگاه تعیین می‌شود.

رؤسای پردیس‌های استانی «دانشگاه» به پیشنهاد رئیس دانشگاه، تأیید وزیر آموزش و پرورش، تصویب هیئت امناء و با حکم رئیس دانشگاه منصوب می‌شوند.

تبصره- پذیرش استعفا یا عزل رئیس پردیس استانی «دانشگاه» به پیشنهاد رئیس «دانشگاه»، تأیید وزیر آموزش و پرورش و با حکم رئیس دانشگاه انجام می‌پذیرد.

وظایف و اختیارات رؤسای پردیس‌های استانی «دانشگاه» متناسب با وظایف و اختیارات رئیس «دانشگاه» تعیین و پس از تصویب شورای دانشگاه و تأیید وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود."

بخش پایانی گفت و گوی « صدای معلم »  با این مقام مسئول را می خوانید .

دانش افزایی معلمان ایرانی و مسئولیت دانشگاه فرهنگیان

صدای معلم:

درست است که این در طول دوران تحصیل است ولی وقتی که معلم از دانشگاه فرهنگیان در داخل نظام آموزشی قرار می گیرد وزارت آموزش و پرورش برنامه خاصی برای این " رکن " جز یک سری از آزمون های ضمن خدمت الکترونیکی که خیلی نمونه های استاندارد جهانی نداشته و قرینه ای  هم ندارند ، ندارد .

چیزی از خودشان درآورده اند و دارند اجرا می کنند که نقش خاصی در دانش افزایی و به روزآوری دانش معلمان ندارد ضمن این که به نظر می رسد باید دانشگاه فرهنگیان مسئولیت اصلی را بر عهده داشته باشد به عنوان نهادی که اینها را تحویل آموزش و پرورش داده  و می دهد. مانند اتومبیلی که تولید می شود و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و باید خدمات گارانتی شود .

دانشگاه فرهنگیان باید در این زمینه مسئولیت پذیر و پاسخ گو باشد .

 

زرافشان:

می توان ما ماموریتی را که برای دانشگاه فرهنگیان تعریف می کنیم تا مرحله برگزاری آزمون اصلح باشد و صدور پروانه معلمین.

در واقع ، من اولین گواهینامه معلمی خودم را از دانشگاه فرهنگیان دریافت می کنم با آن گواهینامه شایستگی این را دارم که سر کلاس درس حضور پیدا کنم.

 وزارت آموزش و پرورش معلم را با داشتن این شایستگی ها تحویل می گیرد . بحث طرح رتبه بندی هدف و ماموریت اصلی آن همین استکه این فرد در بدو ورود به کار ممکن است آن شایستگی را نداشته باشد.

زمانی چند نفر مهمان از مدارس لبنان آمده بودند که از سازمان ما بازدید بکنند. من در آن زمان مدیر کل دفتر تالیف بودم. ما یک چرخه علمی را تهیه کرده بودیم که فرایند تولید برنامه درسی چگونه باشد. وقتی آن را برای معلمان لبنانی توضیح دادیم یکی از معلمان گفت با این چیزی که شما ارائه کردید به نظر می آید معلم از وقتی که وارد نظام آموزش و پرورش شما می شود تا وقتی که می خواهد خارج بشود نیازی به یادگیری هیچ چیز جدید دیگری ندارد. خیلی خوب و درست حدس زده بود. نظام رتبه بندی می خواهد این نقص را برطرف بکند .

معلم یک شایستگی ورودی دارد برای ورود به کار معلمی که آن را دانشگاه فرهنگیان می دهد اما در طول دوران خدمت باید در مراحل مختلف که در آیین نامه و مصوبه دولت برای رتبه بندی معلمان آمده که در دوره های مختلف سنوات خدمت معلم باید بیاید و یک مجموعه شایستگی هایی را کسب بکند تا بتواند ارتقاء رتبه پیدا کند. آن رتبه بندی کارش همین است یعنی استمرار یادگیری و استمرار کسب صلاحیت برای معلمان فراهم می کند که اگر نظام تایید صلاحیت که لازمه اجرای صحیح رتبه بندی است و وزرات آموزش و پرورش بتواند آن را فراهم کند این دو تنظیم کیفیت را در بخش معلمان فراهم خواهد کرد.

 

صدای معلم:

درست است. شما به مطالبی اشاره کردید ولی چیزی که الآن تحت عنوان نظام رتبه بندی تدوین شده ایرادها و انتقادهای زیادی به آن وارد است و مهمترین دلیلش این است که یک نهاد متولی تعریف و تبیین صلاحیت های حرفه ای و معلم حرفه ای در آن وجود ندارد مشخصا سازمان نظام معلمی. کارگروه هایی هم که تعریف شده کارگروه های ممیزی در چهارچوب اداری دارند با نگاه اداری .

ما نمی خواهیم وارد نقد نظام رتبه بندی معلمان و شیوه نامه آن شویم. بحث ما این است آیا دانشگاه فرهنگیان می تواند در این زمینه نقشی را ایفا کند مشخصا یا به صورت مستقیم یا این که نه مثل سنوات قبل همان چرخه تکرار خواهد شد؟

 دانش افزایی معلمان ایرانی و مسئولیت دانشگاه فرهنگیان

زرافشان:

می شود نظام شایستگی حرفه ای را آموزش و پرورش به دانشگاه واگذار کند. یک کاری در اواخر زمان کار آقای دکتر دانشفر و اوایل زمان کار آقای بطحایی معاونت نیروی انسانی شکل پیدا کرد تحت عنوان بخش کانون های ارزیابی شکل گرفت. البته با توجه به گستردگی آموزش و پرورش بحث بیشتر در مورد این بود که فعلا برای انتخاب مدیران واحدهای آموزشی این کار انجام شود مشابه کاری که انجام شد تحت عنوان فرایند انتخاب و انتصاب مدیران که آزمونش برگزار شد و یک فرایندی که هر کس می خواهد وارد مدرسه بشود ابتدا به ساکن می گویند که شما مدیر مدرسه شدید. مثلا کار کانون های ارزیابی را الآن در مجموعه های مستقل  غیردولتی انجام می دهند و ما این کار را انجام دادیم هم در آموزش و پرورش هم در سازمان اسناد کتابخانه ملی انجام شد که من هستم.

 اینجا هم مدیران کل آموزش و پرورش به این صورت انتخاب می شوند مثل کانون های ارزیابی ، دانشگاه فرهنگیان بیاید این کاررا عهده دار بشود اما اگر دانشگاه بخواهد وارد این عرصه بشود باید آن امکانات لازم و استلزامات آن را فراهم کند در غیر این صورت یک کار موفقی نخواهد شد. مثلا کار ارزشیابی برنامه تعالی را ما خودمان اصرار داشتیم که داور مستقل باشد یعنی ارزیابی پایانی توسط داوری  مستقل باشد. آقای دکتر فانی هم در ابلاغ طرح تاکید کردند که ارزشیابی این طرح پاشنه آشیل کار است. این کار را ما برای این که مستقل انجام شود با دو هدف یکی این که خود برنامه در دل دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد و دانشگاه درگیر بخش مدیریت آموزشگاهی شود نکته دوم این که به عنوان یک مجموعه مستقل، داوری مستقل و ارزیابی مستقل انجام بدهد.

 لذا این که شما می فرمایید ؛ بله امکان پذیر است و مسئولیت و ماموریت به دانشگاه فرهنگیان واگذار شود و دانشگاه فرهنگیان هم ظرفیت های لازم خودش را ایجاد کند همان طور که ارزیابی اصلح را هنگام فارغ التحصیلی انجام می دهد ، در دوره های پنج ساله کار ارزیابی فرایندی را هم انجام بدهد تا معلمان شایستگی هایی را که داشتند را بتواند هم حفظ بکند و هم ارتقا بدهد.

 

صدای معلم:

به عنوان سوال آخر، این سمتی که شما فرمودید به عنوان نماینده وزیر آموزش و پرورش در تعیین روسای پردیس ها ؛ شما فکر می کنید که فرایند تعیین روسای پردیس ها در دانشگاه فرهنگیان چقدر شفاف است و چقدر با معیارهای یک مدیریت علمی و کارآمد سازگار است ضمن این که ما می بینیم دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بعضا از عملکرد روسای پردیس ها رضایت ندارند و انتقاداتی را در این زمینه دارند؟

 

زرافشان:

از نظر دستورالعمل ، معیارها، تقسیم بندی شاخص ها به شاخص های عمومی و تخصصی به این که فرد دو نفر یا سه نفر معمولا این گونه است که برای یک پردیس یک نفر مورد نظر قرار نمی گیرد بلکه بررسی می شوند ، معرفی می شوند نوعا سعی می شود از داخل خود پردیس باشند با توجه به استاندارد آموزش عالی هم باید افراد  جزء هیات علمی باشند ؛ اگر کسانی از هیات علمی پردیس ها افرادی نبودند می روند به سراغ اعضای علمی دانشگاه های مرتبط و از بین آن ها انتخاب می کنند. این فرایند از نظر دستورالعمل و شاخص ها معیارهایی برای انتخاب است و شفاف است حال این که دانشگاه این را روی سایت گذاشته نمی دانم ولی نسخه چاپی آن را دیده ام و دست عموم باشد را ندیدم . من اطلاع ندارم . از این جهت مشخص است و این که افرادی که انتخاب می شوند شایستگی های لازم را داشته باشند . من خودم در زمان بررسی یکی از کارهایم همین است که ببینم آیا فردی که می خواهد رئیس پردیس بشود دارای شایستگی های لازم هست یا نه و سعی می شود معمولا از داخل مجموعه پردیس هم انخاب شود. اما افرادی که انتخاب می شوند الزاما در میدان عمل هم در مدیریت موفق باشند یا نه معمولا هر انتخابی با این چالش مواجه است . معمولا فرد می آید یکسری کار می کند و ارزیابی می شود که آیا عملکردش در این یک سال موفقیت آمیز بوده یا نه ؟ مگر افرادی که از قبل سابقه مدیریت دارند و کارنامه روشنی از عملکرد مدیریتی شان وجود دارد .

اخیرا چند نفری که معرفی شد بخش قابل توجه ایشان افرادی بودند که در حوزه مدیریت پردیس ها آدم های باسابقه و موفقی بودند. فرایند کار به نحوی است که آن شفافیت را در بخش مدیریت دانشگاه دارد.

 

صدای معلم:

شما خودتان وقت کافی دارید که در این زمینه برای این امر مهم صرف کنید یا این که به شخص دیگری این کار را واگذار و یا تفویض کرده اید؟

دانش افزایی معلمان ایرانی و مسئولیت دانشگاه فرهنگیان

زرافشان:

من شخصا کارم را خودم انجام می دهم ، البته وقت زیادی از من نمی گیرد به دلیل این که تعداد افرادی که در مدیریت پردیس ها جابه جا می شوند تعداد خیلی قابل توجه نیست که وقت من را بگیرد. مثلا آماری را دوستان داده اند که حدود 13 نفر بازنشست شدند طبیعی است که وقتی بازنشسته شدند باید جایگزین انتخاب بشود و فرایند بررسی را دانشگاه انجام می دهد که یک فرایند وقت گیرتری است و وقتی افراد مشخص شدند من بررسی نهایی و اعلام نظر نهایی را انجام می دهم.

 

صدای معلم:

آیا نظارتی بر عملکرد مدیران خواهید داشت یا فقط فرایند انتخاب است؟

 

زرافشان:

من بر حسب قانون باید عمل کنم. بخشی از دوستان وقتی ابلاغ من را برای پردیس دانشگاه فرهنگیان رفته بود تماس گرفته بودند  ، اظهار محبت می کردند و انتظاراتی را مطرح می کردند و من بنابر تصویر ابلاغیه ای که برای من صادر شده بود صرفا من نماینده وزیر در ماده 18 هستم در بخش های دیگر حداقل به لحاظ حقوقی اجازه ورود ندارم البته دوستان در دانشگاه محبت دارند ولی من صرفا در موضوع حکمم باید فعالیت کنم.

پیاده سازی و ویرایش : زهرا قاسم پور دیزجی

بخش نخست

پایان گزارش/


دانش افزایی معلمان ایرانی و مسئولیت دانشگاه فرهنگیان

منتشرشده در گفت و شنود

آموزش و پرورش ایدئولوژیک و دگماتیسم حاکم بر نظام آموزش و پرورش

سال های آغازین ورود به مدرسه عمدتا به دلایلی چون دوری کودک از خانه و جدایی چند ساعته از والدین یا انطباق با قواعدی تازه و نسبتا دشوار، گاهی برای دانش آموز همراه با نوعی احساس اجبار، بیگانگی و اضطراب است؛ مساله ای که اگر به درستی با آن برخورد نشود می تواند موجبات نمایان شدن یا تشدید دامنه ای از مشکلات رفتاری مبتنی بر درونی سازی (اختلالات خلقی، جسمانی سازی، مدرسه هراسی و.) یا برون سازی هایی چون (اختلالات بیش فعالی- نارسایی توجه، سلوک، نافرمانی مقابله ای و.) گردد.

بنابراین با امر بسیار حساس و سرنوشت سازی روبه رو هستیم که می تواند به جای شکوفایی به تباهی استعدادها و مصائب دیرپای دیگری منتج شود.

در ایران ما نهاد آموزش و پرورش همواره با انتقاداتی جدی از سوی صاحب نظران مواجه بوده؛ معیارهای خاص در گزینش معلمان، فاصله معنادار میان محتوا و ایده آل های آموزشی با ارزش ها و واقعیات فردی و اجتماعی، کلیت نگری و یکپارچه نمایی به قیمت نادیده گرفتن تفاوت های دینی، فرهنگی و زبانی، عدم التزام به همگام سازی با برنامه های به روز شده جهانی، به تعطیلی کشاندن مدارس طبیعت و یا مغایر خواندن حذف مشق شب با اصول قرآنی نمونه هایی از کل این ماجراست. مشکلاتی که یکی از برجسته ترین علل آن ها جزم گرایی و فشار سنگین ایدئولوژی است.

از سوی دیگر می توان نوعی احساس بی رغبتی و حتی تنفر نسبت به سال های تحصیلی را نزد دانش آموزان به سبب سخت گیری ها و ایجاد نوعی روح پادگانی در مدارس دریافت که آن را مثلا با (شعف پاره کردن کتب درسی در پایان سال تحصیلی) به یاد می آوریم احساسی که می تواند در طی دوره های بعدی و به سبب زندگی بدون آینده و به محاق رفته تازه بماند.

نظام های قدرت بر آنند تا با برساختن آن چه فوکو رژیمی از حقیقت می خواند به کنترل یا مراقبت و تنبیه افراد تحت فرمان خود دست یابند و یا همان طور که آلتوسر می گوید از طریق تشکیلات ایدئولوژیک رسمی نظیر نظام آموزشی به حفظ نظم اجتماعی و مشروعیت بخشی نائل آیند. آن ها دانشی را عرضه می دارند که به قول فریره نه تنها به کار زندگی واقعی نمی آید بلکه بیشتر حافظ وضع موجود است.

حکومت های تئوکرات یا توتالیتاریسم های کمونیستی یا فاشیستی و امثالهم به نحوی رادیکال و نظام های لیبرال و سوسیال دموکرات به شکل معتدل تری در پی القای آرمان ها و ارزش های خود به وسیله کتب درسی و برنامه های آموزشی هستند. امری که حاصلش چیزی جز محدود ساختن امکان تفکر و انتخاب آزاد از کودک و نوجوان در مقام دانش آموز نیست.

در واقع آموزش و پرورش به سان کارخانه ایست که در طی فرایند سوژه زدایی از دانش آموز ، ابژه هایی به صف شده و مصلوب الاختیار می سازد. بنابراین صرف نظر از تفاوت های محتوایی و شدت یا ضعف این اعمال قدرت، ما با بحرانی کلان و جهان شمول مواجهیم و نمی توان آن را به کشور خودمان محدود بدانیم، تا جایی که در شلوغی های ماه های اخیر فرانسه، یکی از مطالبات جلیقه زردها پاکسازی دستگاه آموزش رسمی از مفاهیم ایدئولوژیک بوده است.

در تحلیل نهایی وقتی به آموزش و پرورش خودمان باز می گردیم، آن چه می بینیم شکاف عمیقی است که میان ساختار رسمی و دیسکورس اربابی با ساختارها و خرده گفتمان های موجود ایجاد شده، فراگیر شدن چالش رقص و آهنگ ساسی تنها نمونه ای از این مدعاست.

اگر چه پیام این حرکت ظاهرا شنیده نشد و با دستپاچگی توام با ریاکاری وزیر سابق مسکوت ماند اما کسی که اندکی از روان کاوی بداند در می یابد، امیال آدمی تاب مستوری ندارند و سرکوب شده باز خواهد گشت.

آموزش و پرورش ایدئولوژیک و دگماتیسم حاکم بر نظام آموزش و پرورش

آن چه که حکومت های مطلق گرا اصرار بر انکار آن دارند این است که در دیالکتیک "میل و منع" هر چه ممنوعیت های بیشتری اعمال کنی، شور بیشتری را برای تخطی از آن بر می انگیزی، هر چه شادی را بکشی، دیونوسوس همچنان زنده خواهد ماند. البته در جامعه ای که آموزش درستی نمی بیند و زندگی نسل جوانش بیش از هر جا در فضایی مدیازده جریان دارد، بیم آن می رود که زبان اعتراض، به زبانی هیستریونیک و کنش نما محدود بماند. به همین خاطر نقش والدین، مربیان و معلمان واجد اهمیت زیادی است تا با مجاهدتی جان کیتینگی (معلم داستان انجمن شاعران مرده) این پای بست ویران آموزشی را با مشارکت فراگیران از نو بنا کنند؛ کاری که نیرو و مصالح بسیار می طلبد و راهیست طولانی و دشوار.

به هر حال در سال تحصیلی جدید نیز پیش بینی می شود تلاش دانش آموزان و دانشجویان در مقام سوژه های مدرسه و دانشگاه برای قطع کردن صدای آن دیگری هزاران ساله هم چنان ادامه خواهد داشت کما اینکه برای پیشینیانمان نیز چنین بوده..


مرا در نظامیه ادرار بود
شب و روز تلقین و تکرار بود
سعدی


از قیل و قال مدرسه حالی دلم گرفت
یک چند نیز خدمت معشوق و می کنم
حافظ


علم رسمی سر به سر قیل است و قال
نه در آن کیفیتی حاصل، نه حال
شیخ بهایی

کانال اندیشه انتقادی


آموزش و پرورش ایدئولوژیک و دگماتیسم حاکم بر نظام آموزش و پرورش

منتشرشده در دیدگاه

گروه گزارش/

اظهار نظرهای غیرمرتبط و غیرعلمی رئیس شورای آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در مورد رتبه بندی معلمان

" رتبه بندی معلمان " در کنار همه انتقادات شکلی و محتوایی که بر آن وارد است اما نکته قابل تامل و حتی تقدیری  دارد - البته اگر دور زده نشود - که معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به آن اشاره می کند :

علی اللهیار ترکمن در پاسخ به اینکه کدام گروه‌ها مشمول رتبه بندی معلمان نمی‌شوند در 25 آذر 1398 می گوید: 

" در آموزش و پرورش به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۸، اجازه داشتیم که از نیروهای آموزشی در مشاغل اداری استفاده کنیم. طبق بخشنامه‌ای که معروف به بخشنامه ۲۳۰ است می توانیم نیروی آموزشی را در بخش اداری به کارگیری کنیم. البته حضور آنها در مشاغل  اداری نافی سنوات قابل قبولشان در حوزه آموزش نمی‌شود و می‌توانیم بین بخش اداری و آموزشی این انتقال را انجام دهیم. در این نشست « صدای معلم » خواهان الزام شوراهای آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها به دعوت از رسانه ها و خبرنگاران در نشست های این شوراها گردید و قرار بود تا پایان دی ماه یعنی پایان گرامی داشت " هفته شوراهای آموزش و پرورش " این دستور العمل صادر گردد .

با توجه به اینکه یک نظام آموزشی باید نیروهایش تفکیک شده و ساختار منسجمی داشته باشد که بتواند روی نیروی انسانی سرمایه گذاری کند. در مصوبه تصریح شده که آموزش و پرورش باید تفکیک نیرو بین نیروهای اداری و آموزشی انجام دهد. یعنی آنها باید انتخاب کنند یا به عنوان نیروی اداری مشغول باشند و یا اینکه به مدرسه برگردند  به شغل تدریس ادامه بدهند.

معاون برنامه‌ریزی  توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اجازه داریم مشمولان بخشنامه ۲۳۰ که آموزشی‌اند اما در حال حاضر به بخش اداری منتقل شده‌اند را تا مهر سال آینده از مزایای رتبه‌بندی برخوردار کنیم گفت: ولی این افراد باید تا مهر ماه انتخاب کنند که یا نیروی اداری می‌شوند و از مزایای اداری استفاه می‌کنند یا به مدرسه بر می‌گردند و امتیازات آن حوزه را دریافت می‌کنند. این انتخاب را باید همکاران ما انجام دهند.

 بنابراین آنها که اداری هستند و اداری باقی می‌مانند از مهر ماه سال آینده مشمول رتبه بندی نمی‌شوند. بنابراین فعلا همه را شامل می‌کنیم و تا اول مهر ۹۹ اجازه داریم رتبه بندی را برای آموزشی‌ها و مشمولان بخشنامه ۲۳۰ اجرا کنیم، ولی از اول مهر ۹۹، مشمولان بخشنامه ۲۳۰ باید انتخاب کنند. از کل نیروهایی که در اختیار داریم  حدود ۴۰ هزار نفر در مشاغل اداری هستند. "

پرتال اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی 1 دی 1398 نوشت :

" استاندار آذربایجان شرقی در هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان گفت: رتبه بندی معلمان به عنوان یک طرح مطلوب در آموزش و پرورش همچون دانشگاه ها باید عوامل اجرایی و اداری را هم شامل شود.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، عصر امروز محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان گفت: رتبه بندی به عنوان یک طرح مطلوب در آموزش و پرورش همچون دانشگاه ها باید عوامل اجرایی و اداری را هم شامل شود.

اظهار نظرهای غیرمرتبط و غیرعلمی رئیس شورای آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در مورد رتبه بندی معلمان

استاندار آذربایجان شرقی افزود: مباحث آموزش و پرورش به جهت اهمیت موضوع نیازمند ساعتها بحث و گفت و گو است.

وی تاکید کرد: تحول در تمامی عرصه ها نیازمند توجه به آموزش و پرورش به عنوان زیر بنای هر تحولی است.

پورمحمدی یادآور شد: مشکلات کنونی کشور دلیل بی توجهی مسئولین نیست و امروز ما در شرایط تحریم ظالمانه و تقابل نابرابر هستیم.

این مقام مسئول در استان آذربایجان شرقی خاطر نشان شد: بحث مشارکت مردم در اداره کرد آموزش و پرورش ضروری است اما نباید این موضوع با اجبار اشتباه گرفته شود.

وی همچنین اضافه کرد: سرمایه گذاری در تعلیم و تربیت هزینه نیست این یک سرمایه گذاری بلند مدت برای تربیت نیروهای متخصص و متعهد مورد نیاز آینده است.

محمدرضا پورمحمدی تصریح کرد: در بخش مشارکت دستگاه ها در اداره آموزش و پرورش و تامین منابع مورد نیاز آن، فصل الخطاب قانون است و دستگاه ها باید طبق قانون پرداخت های خود را به این بخش به موقع عملیاتی نمایند.

وی همچنین با ابراز خرسندی از عملیاتی شدن طرح رتبه بندی معلمان بر تعمیم این مهم به کارکنان اداری و اجرایی تاکید کرد و اظهار کرد: اگر نیروی پشتیبانی توانمند و با انگیزه ای نداشته باشیم کارهای صفی یقینا درست و طبق انتظار تحقق نخواهد یافت."

به نظر می رسد استاندار آذربایجان شرقی از مسائل آموزش و پرورش و مهم تر از آن سیستم ارتقا در دانشگاه و نظام آموزش عالی بی اطلاع می باشد .

محض اطلاع « رئیس شورای آموزش و پرورش استان » باید گفت :

در دانشگاه دو آیین نامه در این مورد پیش بینی شده است :

1- آیین نامه ی ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور

2- آیین نامه ی استخدام اعضای غیرهیات علمی دانشگاه های کشور

این دو سیستم کاملا مجزا از یکدیگر بوده و عمل می کنند مگر آن که کارمندی تبدیل وضعیت داده و عضو هیات علمی بر اساس مسیر تعریف شده شود .

البته این آیین نامه ها سال به سال به روز رسانی می شوند .

این گونه اظهار نظرها و نظایر آن موید این مدعاست ، افرادی که بعضا به عنوان " رئیس شورای آموزش و پرورش استان و یا شهرستان " در مورد مسائل این دستگاه مهم تصمیم گرفته و  برنامه ریزی می کنند از ماهیت جریان آموزش بی اطلاع بوده و حتی تکالیف اضافی بر آن تحمیل می کنند .

اما نکته ی تاسف بر انگیز آن که در این نشست بر اساس آن چه پرتال روابط عمومی آموزش و پرورش منتشر کرده است دیگران و به ویژه مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تذکری به ایشان در این زمینه  و موارد قانونی و علمی نداده اند .

در نشست رسانه ای که اخیرا و به مناسبت " هفته شوراهای آموزش و پرورش " توسط رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد ؛ « صدای معلم » از عملکرد روسای آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها انتقاد کرد هر چند رئیس این سازمان از عملکرد آنان اظهار رضایت کرده است . ( این جا )

همچنین در این نشست « صدای معلم » خواهان الزام شوراهای آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها به دعوت از رسانه ها و خبرنگاران در نشست های این شوراها گردید و قرار بود تا پایان دی ماه یعنی پایان گرامی داشت " هفته شوراهای آموزش و پرورش " این دستور العمل صادر گردد .

پایان گزارش/


اظهار نظرهای غیرمرتبط و غیرعلمی رئیس شورای آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در مورد رتبه بندی معلمان

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ نشست « مجتبی زینی وند » رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش به مناسبت " هفته ی شوراهای آموزش و پرورش " برگزار گردید .

در این نشست ؛ « صدای معلم » پرسش های مبسوطی را مطرح کرد .

با آن که مدت جلسه دو ساعت پیش بینی شده بود اما به نظر می رسید که اکثرین خبرنگاران در زمینه " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " پرسشی نداشته و تمرکز آن ها بیشتر بر مدارس غیردولتی و چالش و مشکلات مرتبط با آن بود .

این امر با صحبت های رسول پاپایی مدیر شوراهای آموزش و پرورش رو به رو گردید که از عملکرد رسانه ها در این مورد انتقاد کرد .

« مریم عابدینی » از خبرگزاری فارس به این سخنان اعتراض کرد و کم کاری را متوجه مسئولان و نه  رسانه ها دانست .

در ادامه پورسلیمان ضمن تایید سخنان پاپایی تاکید کرد که رسانه ها باید نقدپذیر بوده و اشتباهات خویش را بپذیرند . رسانه ها نباید خود را حقیقت مطلق بپندارند و نباید دچار خودشیفتگی شوند .

مدیر صدای معلم یکی از دلایل مهجور ماندن و به حاشیه رفتن قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش را کم کاری و بی اهمیت انگاری رسانه ها و  خبرنگاران دانست .

این سخنان مدیر صدای معلم باز هم با انتقاد و اعتراض نماینده خبرگزاری فارس رو به رو گردید .

پورسلیمان هم تصریح کرد که این انتقاد متوجه خود اوست و ارتباطی با دیگران ندارد .

در همایش ملی گرامی داشت هفته شوراهای آموزش ‌و پرورش که در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما شنبه 28 دی ماه و با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش و معاون اول رئیس جمهور برگزار گردید از « صدای معلم » دعوتی به عمل نیامد .

این در حالی است که به اذعان که  رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و نیز مدیر شوراهای آموزش و پرورش تنها رسانه ای که بیشترین گزارش و نقد را در حوزه قانون شوراهای آموزش و پرورش در 2 سال اخیر داشته است ؛ « صدای معلم » بوده است .

در برابر پرسش و درخواست « صدای معلم » مبنی بر الزام دعوت از همه خبرنگاران و رسانه ها به جلسات شورای آموزش و پرورش ؛ رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش به صراحت بیان کرد که این بخشنامه ظرف یک هفته ابلاغ خواهد شد . با این حال و تاکنون چنین بخشنامه و یا دستور العملی ابلاغ نگردده است .

بخش پایانی این پرسش و پاسخ منتشر می گردد .

منتشرشده در گفت و شنود

گروه استان ها و شهرستان ها/

اعتراض صنفی و تجمع دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریز

دوشنبه 30 دی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریز در اعتراض به وضعیت نامناسب رفاهی از جمله کیفیت نامطلوب غذای سلف دست به اعتراض زدند .

این دانشجویان با انتقاد از ضعف مدیریت این پردیس خواهان استعفای وی گردیدند .

پایان پیام/

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور