صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
جمعه, 28 فروردين 1399 09:08

مسؤولان پاسخ گو باشند

فارس

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر  آمد ( این جا ) ؛ نشست پیش همایش « اصلاحات آموزشی و چالش های آن در ایران : تبیین فلسفی دیدگاه ها و تلاش ها » با حضور دکتر علیرضا صادق زاده ، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و نایب رئیس انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران ؛  دکتر سیدنقی موسوی ، عضوهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ؛  دکتر شهین ایروانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دبیر علمی همایش اصلاحات آموزشی و چالش های آن در ایران: تبیین فلسفی دیدگاهها و چالش ها در پردیس نسیبه تهران و شرکت برخی از اساتید و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در پردیس نسیبه تهران برگزار گردید .

در این نشست علمی اساتید دیدگاه های خود را مطرح کردند و در پایان پرسش و پاسخ انجام شد .

« صدای معلم »  در این بخش پرسش و پاسخ خود با اساتید مدعو را منتشر می کند .

منتشرشده در گفت و شنود

گروه رسانه/

« محمدباقر نوبخت » رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در لایو ( برنامه زنده ) اینستاگرامی با فرهنگیان به سؤالات آنها در مواردی مانند حذف رتبه بندی معلمان ، افزایش فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری ، تبعیض شکل گرفته میان معلمان و اداری ها ، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلانو...  پاسخ داده است .

نوبخت همچنین گفته است که قرار است پنج شنبه 28 فروردین با تشکل های فرهنگیان در این مورد نشستی بگذارد .

تشکل های مدعو مشخص نیستند ضمن آن که این تشکل ها در موارد مذکور تاکنون موضع مطالبه گرانه و پی گیرانه ای نداشته و نتوانسته اند مخاطب معلمان برای کنش گری در مورد مطالبات آنان واقع شوند .

در نشست روز پنج شنبه از رسانه های حوزه آموزش و پرورش دعوتی به عمل نیامده است .

گروه استان ها و شهرستان ها

نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان شهرستان شهریار برای صدای معلم ارسال گردیده است .

این رسانه آمادگی خود را برای انتشار توضیح و پاسخ مسئولان اعلام می کند .

منتشرشده در یادداشت

خطاهای هوشمند و فروش کتاب های درسی در آموزش و پرورش
 
 *این روزها آدم ها از پشت پنجره آپارتمان ها بیرون را می نگرند.*

ماه هاست که در حصار خانه به نوعی زندانی اند. خیابان ها انگاری گرد مرگ پاشیده اند و دست به قلم شدن و نوشتن بسیار سخت است. اما وقتی در خبرها می آید، دختر ایلامی که تنها ۱۲ بهار از زندگی را گذرانده، مجبور می شود به علت فقر شدید مالی و نداشتن یک دست لباس عید خودکشی کند، قلب هر انسانی به شدت آزار می بیند. در این شرایط برای فرار از دغدغه‌های مدنی، هیچ راهی جز یافتن بهانه ای برای نوشتن به ذهن نمی رسد.

به عنوان یک معلم و آشنا به بعضی امور، هیچ سوژه ای بهتر از سوء مدیریت در آموزش و پرورش نیست.*
طی چند روز گذشته، وزارت آموزش و پرورش از طریق صدا و سیما و فضای مجازی اعلام داشته است،که در یک برنامه زمانی مشخص اولیای دانش آموزان اقدام به خرید کتاب سال آینده نمایند.

مطابق اصل سی ام قانون اساسی ؛ دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودكفايی کشور به طور رایگان گسترش دهد. آیا کتاب درسی جزو وسایل آموزش و پرورش و تحصیل محسوب نمی شود؟

حال که سالیان سال است از مردم پول کتاب درسی را در تناقض با اصل سی قانون اساسی دریافت می کنید، چرا مردم را مجبور می کنید هزینه های کتابی را بپردازند که شش ماه دیگر قرار است به دستشان برسد؟ مرسوم بر این است که هزینه کالا همزمان با خرید دریافت می شود.

سال گذشته برای اولین بار کتاب های دوره متوسطه توسط وزارت آموزش و پرورش فروخته و توزیع شد و مسئولیت توزیع از کتابفروشی ها گرفته شد. در برخی استان ها برای اولین بار تا پایان آبان ماه دانش آموزان کتاب نداشتند، اما کتاب در بازار آزاد و با قیمت های چند برابری به فروش می رفت. آزموده را آزمودن خطاست.

خطاهای هوشمند و فروش کتاب های درسی در آموزش و پرورش

وقتی سالیان گذشته بدون کمترین مشکلی در شهریورماه دانش آموزان کتاب خود را از کتابفروشی ها خرید می کردند و هیچ مشکلی نبود چرا سال گذشته این همه مشکل آفریدند؟

آش تا بدانجا شور شده است که سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی دیروز در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت از مردم خواسته است، که از خرید کتاب خودداری کنند. اگر به طور فرضی تعداد دانش آموزان ۱۴ میلیون نفر باشند و هر دانش آموز نیز مبلغ ۴۰ هزار تومان پرداخت کنند، مبلغ ۵۶۰ میلیارد تومان به حساب آموزش و پرورش واریز می شود. با سپرده گذاری این مبلغ در بانک ماهیانه ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان  سود بانکی آن است. در مدت شش ماه حدود 67 میلیارد تومان می شود.

به راستی چه کسانی چنین پیشنهاداتی را در وزارت آموزش و پرورش می دهند؟

آقای وزیر کانال تلگرامی حرف حساب با شکایت وزارت تحت امر شما بسته شده است  ، چون معتقدید نوشته هایش خلاف قانون بوده است . آیا دریافت مبلغ کتاب های درسی قبل از تحویل آنها خلاف قانون نیست؟ اجازه دهید فضای انتقاد امنیتی نشود و همان گونه که قبلا نیز خدمت جناب بطحایی در شیراز عرض کردم :

" اجازه ندهید فرهنگ امنیتی بر امنیت فرهنگی در دوران وزارت شما نهادینه شود."

مطبوعات رکن چهارم دموکراسی است، اما با رشد تکنولوژی این رکن چهارم اندک اندک جای خود را به فضای مجازی داده است.

در واقع باید گفت فضای مجازی رکن چهارم دموکراسی شده و مقابله با آن عملا غیرممکن است. قطعاً در جایی که انتقاد وجود داشته باشد شفاف سازی بیشتر است و تخلف کمتر می شود. امیدوارم این تخلف هوشمندانه نبوده باشد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

خطاهای هوشمند و فروش کتاب های درسی در آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

در پی درج مطلبی با عنوان : "

" آیا جناب مدیر کل تاکنون فرصت مطالعه و پاسخ گویی به این " معلم " را داشته و یا به گفته رئیس روابط عمومی سیاست " مدارا " در برابر رسانه های مستقل و منتقد همچنان در دستور کار است ؟ "

نامه ی یک " معلم زنجانی " و پرسش های صدای معلم از مدیر کل و رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش زنجان ؟ ( این جا ) ؛ روابط عمومی این اداره کل جوابیه ای بر ای این رسانه ارسال کرد

عین جوابیه به شرح زیر است .

معلمان فوت شده به خاطر ویروس کرونا و سکوت وزیر آموزش و پرورش

شاید امروز کمتر کسی است که در ارج و قداست فعالیت کادر درمان کشور سخن نگوید . این نگاه را بیش از هر چیز دیگری باید مدیون و مرهون اقدام شجاعانه و بی بدیل وزیر بهداشت و درمان کشور به عنوان عالی ترین مقام مسئول در این وزارتخانه  دانست که در مکاتبه با رهبر معظم انقلاب تقاضا کردند تا کادر درمان بیماران کرونایی در صورت ابتلا و فوت در زمره شهیدان راه خدمت قرار گیرند و این خود عاملی شد تا به نهادینه کردن فرهنگ نکریم و تعطیم کادر درمان بیماران کرونایی  کشور بیانجامد .  حرمت امام زاده با متولی آن است و چگونه می توان از  رسانه ملی و سایر رسانه ها انتظار داشت که انعکاسی هر چند کم سو از این فعالیت ها و تلاشهای آگاهانه بازنشر کنند در حالی که متولیان این دستگاه در این خصوص سکوت کرده و به بیان مجاهدت ارزش مدارانه معلمان نپرداختند.

به جرات می توان ادعا کرد که اگر این رویه و نگاه از سوی مقام عالی این وزارت خانه دیده  نمی شد شاید تا این حد شاهد نهادینه شدن فرهنگ قداست و ارج نهادن به مقام پزشکان و پرستاران و دیگر کادر درمان  در افکار عمومی نبودیم . البته پیام تشکر مقام معظم رهبری هم مزید بر علت شد تا سیمای ملی و سایر رسانه ها در جهت دهی به افکار عمومی و تقدیس کادر درمان بیماران کرونایی شدت عمل بیشتری پیدا کنند .  مقیاسی هم که ما را در درست بودن این تحلیل کمک می کند . وضعیت خدمات رسانی دولت ها به کادر درمان و نوع نگاه مسئولان سایر کشورها با کادر درمان بیماران کرونایی است که نه تنها این تکریم و تعظیم نهادینه نشده؛  بلکه در مواردی شاهد برخورد های قهری با پرستاران و کادر درمان هم بوده ایم و تجمعات اعتراض آمیز پرستاران و پزشکان در برخی کشورهای توسعه یافته موید این سخنان است .  

  در اینجا انسان بی اختیار یاد این ضرب المثل می افتد که حرمت امامزاده با متولی آن است. 

چند روز پیش بود که خبر درگذشت قریب به 120 نفر از فرهنگیان سراسر کشور بر اثر کرونا ویروس نه در تارنمای وزارت آموزش و پرورش بلکه در یکی از رسانه های منتسب به جامعه صنفی فرهنگیان رسانه ای شد . این آمار در نوع خود رقم قابل توجهی است و واکنش درخور و شایسته هم کمترین انتظاری بود که فرهنگیان کشور و افکار عمومی از متولیان این دستگاه تاثیر گذار طلب می کند .

معلمان فوت شده به خاطر ویروس کرونا و سکوت وزیر آموزش و پرورش

با نگاهی واقع بینانه به تلاش و مجاهدت فرهنگیان سراسر کشور در ایام تعطیلی غیر منتظره مدارس و قرنطینه خانگی باید پذیرفت که مدافعان فرهنگ و اندیشه همچون مدافعان سلامت با مسئولیت پذیری و آگاهی و عزمی راسخ و اراده ای آهنین از نخستین روزهای تعطیلات و شیوع کرونا ویروس با مدد گرفتن از فن آوری های نوین ارتباطی در دنیای مجازی کار آموزش را ادامه دادند و اجازه ندادند تا خللی در بحث آموزش دانش آموزان وارد شود . 

این اقدامات  تنها منحصر به آموزش های درسی نبود و هزاران گروه و کانال ارتباطی برای ارتقاء نشاط ، پویایی ، تحرک و بهداشت روانی دانش آموزان  راه اندازی شد تا نسل آینده ساز جامعه با آگاهی و شناخت بیشتر بتواند این بحران را با کمترین آسیب پشت سربگذارد . 

شاید اگر این خلاقیت و نوآوری معلمان توسط مدیران ارشد دستگاه تعلیم و تربیت به خوبی دیده  و هنرمندانه از آن رونمایی می شد و در بیان و کلام آنها مرتب بازنشر می گردید ، امروز افکار عمومی در کنار اقدام بی نظیر و ارزنده مدافعان سلامت ؛ کار مدافعان اندیشه و آگاهی را هم به خوبی می دید و از آن به خوبی و شایستگی یاد می کرد .

دوباره هم تکرار می کنم که حرمت امام زاده با متولی آن است و چگونه می توان از  رسانه ملی و سایر رسانه ها انتظار داشت که انعکاسی هر چند کم سو از این فعالیت ها و تلاشهای آگاهانه بازنشر کنند در حالی که متولیان این دستگاه در این خصوص سکوت کرده و به بیان مجاهدت ارزش مدارانه معلمان نپرداختند و حتی در پی درگذشت قریب به 120نفر از فرهنگیان سراسر کشور در اثر ابتلای به کرونا ویروس پیام تسلیتی در تسکین آلام معلمان صادر نکرده و یا با خانواده این قربانیان به صورت حضوری یا تلفنی ابراز همدردی نکرده و یا حمایتی درخور انجام ندادند .

این روزها در تداوم بی مهری ها  به جامعه معلمان و نادیده گرفتن آنها در اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری  بیانیه تاسف برانگیزی هم از جانب روابط عمومی آموزش و پرورش یکی از شهرستان های شرقی کشور صادر شد که با نگاهی خصمانه به جامعه فرهنگیان حمله ورشده و با  تعابیری سخیف و زننده آنها را مورد خطاب و بی مهری قرار داده بود . باید پذیرفت که این نوع نگاه را نمی توان به بدسلیقگی شخصی از طرف یک نیرو خلاصه کرد و به شکل ساختاری مدتهای مدیدی است که دیوار بلندی از بی اعتمادی بین معلم و نیروهای ستادی کشیده شده و هر از چند گاهی برخی  مدیران با خط و نشان کشیدن باعث رنجش معلم می شوند . 

ای کاش قانونی در آموزش و پرورش وجود داشت که حضور حداقل یک دهه از سنوات سی ساله معلمی را به عنوان پیش شرط برای مناصب اداری و ستادی معین می کرد تا مدیران ستادی هنگام برنامه ریزی و سیاست گذاری بتوانند معلم را درک کرده و متناسب با فعالیت و نتایج عملکرد او در بلند مدت برای خدمات رسانی به قشر فرهیخته و فرهنگی معلمان سیاست گذاری کنند . 

در پایان به سه جمله از بزرگان در مقام تکریم و تعظیم شان و جایگاه معلم اشاره می کنم شاید در تابین بهتر موضوع به مخاطبین موضوع کمک کند . 

بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) فرمودند : مقام معلم مقام والایی است ؛ مقامی است که بالاتر از مقام معلم نیست ؛ مقامی است که خداوند تبارک و تعالی از آن تعظیم فرموده است 

مقام معظم رهبری  هم در سخنانی اشاره دارند که  : دست توانای معلم است که چشم انداز آینده ما را ترسیم می کند. اگر می بینید که امیرمؤمنان، مولای متقیان علی (ع) می فرماید: من علمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً؛ هرکس چیزی به من بیاموزد، مرا غلام خویش کرده است. این بیان برای ما درس است تا معلمان، قدر خود را بدانند و تشخیص دهند که چقدر، وجود آنها در سرنوشت یک ملت مؤثر است.

پروفسور محمود حسابی در سخنانی می گوید : راه پیشرفت و توسعه جامعه ، ارزش نهادن به علم و تحقیق، احترام به معلمین، اساتید، دانش‌آموزان و دانشجویان است

امید که دست اندرکاران نهاد  تعلیم و تربیت با تاسی به این سخنان بتوانند در نهادینه کردن فرهنگ تکریم و تعظیم معلم و هموار کردن مسیر خدمتگزاری به این قشر تاثیرگذار گام های موثری را بردارند   .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

معلمان فوت شده به خاطر ویروس کرونا و سکوت وزیر آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور