صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم از وضعیت مشاور و مشاوره در مدارس و آموزش و پرورش ایران

در جلسه شورای عالی اجتماعی کشور که با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاون پرورشی این وزارتخانه برگزار شد، رضا مراد صحرایی با بیان اینکه حضور معاونت پرورشی در این جلسه اولین لبیک به سخنان رهبر در هفته معلم بود گفت: برای مقابله با آسیب اجتماعی طرح نماد را در دستور کار داریم؛ «نماد» نظام مراقبت آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان است که از این طریق مبادی آسیب‌های اجتماعی از مدرسه بسته می‌شود که راه درست این است.

وی با بیان اینکه سند نظام جامع راهنمایی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: به ازای هر ۱۲ دانش آموز یک ساعت مشاوره در مدارس تصویب شده است افزود: این آیین نامه را به سمت اجرا بردیم و باعث شد تعداد مراکز مشاوره آموزش و پرورش از 32 مرکز استانی به ۷۰۰ مرکز منطقه ای افزایش یابد . ( ایسنا )

در تیتر این خبر چنین آمده است :

« اختصاص یک ساعت مشاوره در مدارس به ازای هر ۱۲ دانش‌آموز »

گزارش صدای معلم از وضعیت مشاور و مشاوره در مدارس و آموزش و پرورش ایران

کسی که این عنوان را می بیند ابتدا تصور می کند که برای مدارس و بر حسب فرمول بالا ، « مشاور » تعریف شده است در حالی که اصلا چنین نیست .

در دبستان های عادی دولتی خبری از حضور مشاور نیست در حالی که این دوره پایه است و لازم است که یک مشاور متخصص و به صورت تمام وقت در مدرسه حضور داشته باشد .

گزارش صدای معلم از وضعیت مشاور و مشاوره در مدارس و آموزش و پرورش ایران

در دوره اول متوسطه نیز مشاوران بیشتر با هدف تشکیل و تکمیل پرونده های هدایت تحصیلی در مدارس حضور دارند .

در دوره دوم متوسطه نیز مانند دوره ابتدایی خبری از حضور مشاور در مدرسه نیست .

وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در حالی و با آب و تاب از جهش تعداد مراکز مشاوره آموزش و پرورش سخن می گوید که ویزیت در این گونه مراکز رایگان نیست و فقط به مدارس تخفیف داده می شود ضمن آن که مراکزی شبیه این وجود دارند که کیفیت خدمات ارائه شده در آن ها ممکن است بهتر هم باشد .

 باقرزاده معاون پیشین پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در 7 آبان 1401  با اشاره به وجود ۱۳ هزار مشاور در آموزش و پرورش گفته بود که در حال حاضر ۳۰ هزار مشاور در مراکز مشاوره آموزش و پرورش کم داریم .

با وجود نیاز مبرم و حیاتی مدارس به حضور یک مشاور متخصص ، باتجریه و تمام وقت در مدارس عادی دولتی اما در این مدت دغدغه ی مسئولان آموزش و پرورش به افزایش مربیان پرورشی و یا حضور روحانیون در مدارس معطوف شده است .

گزارش صدای معلم از وضعیت مشاور و مشاوره در مدارس و آموزش و پرورش ایران

در مدارس عادی دولتی به علت فقدان حضور مشاور با ویژگی های فوق ، فرآیند تربیت و حل مشکلات رفتاری دانش آموزان به حاشیه رفته و کیفیت آموزش در چنین مدارسی را تحت الشعاع خود قرار داده است .

احمد صافی، مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در نشست تخصصی «تبیین جایگاه مشاوره مدرسه در سند تحول بنیادین» که 5 آبان 1397  با حضور نمایندگان وزارت آموزش‌ و پرورش و شورای عالی آموزش‌ و پرورش در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد چنین می گوید : ( این جا )

 ابتدا یک مقدار از وضع موجود می‌گویم برای اینکه دریابیم چگونه به موضوع نگاه کنیم، تعلیمات مشاوره وزارت آموزش‌ و پرورش در مدارس از 1337 تاکنون در مدارس، خیلی فراز و نشیب داشته است.

اکنون در وزارت آموزش‌ و پرورش، 750 منطقه آموزشی وجود دارد که در این 750 منطقه 724 هسته مشاوره وجود دارد، پیام این مسئله این است که اگر در مدرسه دانش‌آموزی دچار مشکل شود سیستم اصلاح در مدرسه وجود دارد، یعنی همه مناطق کشور دارای مرکز مشاوره است.

گزارش صدای معلم از وضعیت مشاور و مشاوره در مدارس و آموزش و پرورش ایران

دومین مسئله اینکه 18 هزار مشاور اکنون در وزارت آموزش‌ و پرورش حضور دارند که در سه سطح ابتدایی، بیشتر در دوره اول متوسطه و دوره دوم کار می‌کنند در مدارس ابتدایی خاص مثل مدارس شاهد، مشاور دارند.

صافی با بیان اینکه در تهران 19 منطقه وجود دارد که 18 مرکز آن مشاوره دارد، اظهار کرد: درحالی‌که در سال 1352 تمام مناطق تهران دارای مرکز مشاوره بود.

وی درباره استفاده از نیروهای غیر متخصص در حوزه مشاوره در آموزش‌ و پرورش، گفت: در سال‌های گذشته تلاش شده از افرادی که در رشته مشاوره تحصیل‌نکرده و تخصصی ندارند، استفاده نشود بنابراین به‌ندرت از این افراد استفاده ‌می‌شود، سیاست موجب شده است که کسانی که تحصیلات مشاوره را دارند وارد این شغل شوند و اکنون وضعیت بهتر شده است.

مشاور وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه شرح وظیفه مشاوران شرح وظیفه مصوب سازمان مدیریت کشور است، اظهار کرد: این شغل این‌گونه تعریف شده که در برخی پست‌هایی در واحد آموزشی و تحت نظارت مدیر واحد آموزشی انجام وظیفه امور مشاوره، آموزش مربوط به مشاوره، انجام راهنمایی و مشاوره راهنمایی، هدایت تحصیلی، بهداشت روان دانش‌آموزان، بررسی، مطالعه و تحقق در این امر و توزیع خدمات مشاوره را به ازای هر 12 دانش‌آموز در قالب یک ساعت مشاوره انجام دهند. ضمن‌آنکه به ازای هر 360 دانش‌آموز یک مشاور تمام‌ وقت باید به مدرسه داده شود.

گزارش صدای معلم از وضعیت مشاور و مشاوره در مدارس و آموزش و پرورش ایران

افرادی که در حوزه مشاوره تحصیلی، هدایت شغلی و هدایت سازشی فعالیت می‌کنند باید ملاحظات لازم را داشته باشند و علاوه بر این موظف هستند به ازای هر 24 ساعت کار در آموزش‌ و پرورش، 10 ساعت آن را تدریس کند. البته محتوای درسی آن را مشخص کردند و در گذشته کتاب برنامه‌ریزی درسی و شغلی بود ولی اکنون بیشتر پژوهش و تفکر است، بنابراین مشاوران هم تدریس می‌کنند و با دانش‌آموزان ارتباط دارند و همین اینکه مشاوره انجام می‌دهند.

سند تحول بنیادین نکته جالب دیگری دارد و می‌نویسد از خدمات راهنمایی مشاوره در تمام دوره‌های تحصیلی استفاده شود.

مشکل اصلی در آموزش‌وپرورش، ردیف استخدامی است

وی با بیان اینکه هیچ‌کس درباره چگونگی ارائه خدمات مشاور به 7 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز راهکاری ارائه نداده و سؤالی نپرسیده است، گفت: در سال 1371 طرحی به نام طرح نظام بیمه و مشاوره ارائه کردیم، آن زمان در این طرح به چگونگی ارائه خدمات در مدارس پرداخته‌ایم و اکنون هم نظام جامع که روی آن بحث می‌شود در همان راستا است، بنابراین سؤال اولیه این است که به 7 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز چگونه خدمات مشاوره‌ای ارائه بدهیم؟

گزارش صدای معلم از وضعیت مشاور و مشاوره در مدارس و آموزش و پرورش ایران

صافی با اشاره به اینکه بخش دوم سند بنیادین تحول به حوزه پیش‌دبستانی پرداخته است، گفت:

آیا در بهترین دوره تحول انسانی یعنی دوره کودکی خدمات مشاوره ارائه بدهیم یا ندهیم؟ جایگاه مشاوره در بخش پیش‌دبستانی در ایران که به‌نظرم بحث بسیار جدی است، سوم دوره اول متوسطه است و سؤال این است که ضوابطی که اکنون به کار می‌رود صحیح است یا خیر؟ جوابی نیست و همه منتظر این جواب هستند. با وجود نیاز مبرم و حیاتی مدارس به حضور یک مشاور متخصص ، باتجریه و تمام وقت در مدارس عادی دولتی اما در این مدت دغدغه ی مسئولان آموزش و پرورش به افزایش مربیان پرورشی و یا حضور روحانیون در مدارس معطوف شده است .

 آزمون‌ها و آزمون‌هایی که به کار می‌روند اثربخش است یا خیر؟ آیا نظر والدین باید پنج امتیاز داشته باشد و چرا نظر دانش‌آموزان 10 امتیاز دارد؟ اینها را باید در دانشگاه، جلسات مختلف و در خود آموزش‌ و پرورش بحث و راهکار جدید ارائه شود.

مشاور وزیر آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه مطلب بعدی مسئله ردیف استخدامی است، بیان کرد: دو نوع نگاه از قدیم در حوزه مشاوره وجود داشته، یک نگاه این است که بیشتر باید در زمینه راهنمایی تحصیلی کار کنیم و نگاه علمی می‌گوید باید همه دوره‌ها تحت پوشش مشاوره قرار بگیرد. متخصصان درباره اهمیت مشاوره معتقدند، مشاوره همانند و هم‌سطح تعلیم و تربیت بوده و یا تسهیل‌کننده فرآیند تعلیم و تربیت است بنابراین اگر بخواهیم تحولی در نظام و آموزش‌ و پرورش صورت بگیرد باید از خدمات مشاوره در این امر استفاده شود.

به مدیر و معلم باید آگاهی لازم درباره جایگاه مشاوره در تعلیم و تربیت داده شود و مدیران و معلمان باید از اهمیت جایگاه مشاوره در امر تربیت آگاهی داشته باشند.

صافی به پیوستگی بین مدرسه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: به‌ نظرم بر اساس تحقیقی، وضع موجود و وضع مطلوب مشاوره این است برای اینکه بخواهید برای راهنمایی و مشاوره جهت کمک به دانش‌آموزان استفاده کنید، اول باید آموزش عالی را وارد کنید، نمی‌توان فقط از سند آموزش‌ و پرورش حرف زد و اصلاً نظام آموزش‌ و پرورش یک سیستم است و سیستم آموزش عالی از ابتدایی پیوسته است، بنابراین جایگاه مشاوره در آموزش عالی مبهم است و در این سند نیست و در سند دیگری هم آن را ندیده‌ام، ضمن‌آنکه در سند وزارت آموزش عالی به‌ تفصیل از راهنمایی مشاوره تحصیلی، حرفه‌ای و سازشی سخن گفته باشد.

مشاور وزیر آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه مهم‌ترین بحث همین است که چه کسی باید بگوید که وضعیت شغلی جامعه باید به چه شکلی باشد تا امکان هدایت تحصیلی وجود داشته باشد، گفت: در نهایت این شورا و ترکیب آن باید شامل مدیران و معاونان ذی‌ربط راهنمایی مشاوره در وزارت آموزش‌ و پرورش باشد، یعنی ترکیب این سه گروه است که اتفاقاً با وزیر هم در میان گذاشته شد تا چنین ترکیبی را به وجود بیاورد و از دانشگاه‌ها و متخصصان استفاده بهینه شود.

نهایتاً در یک بررسی قوت‌ها و ضعف‌های مشاوره بررسی شده است، مهم‌ترین مشکل این است که ردیف استخدامی به آن اختصاص نمی‌یابد که باید نیرو کم شود، من با هر وزیری که وارد آموزش‌ و پرورش شد و با وی جلسه داشتم، گفت به من مأموریت دادند که تعداد مشاوران را در مدارس کم کنم !

گزارش صدای معلم از وضعیت مشاور و مشاوره در مدارس و آموزش و پرورش ایران

اولین مشکل مسئله ردیف استخدامی است که امسال کمترین ردیف استخدامی حتی برای اول متوسطه را دارد، فریاد آموزش‌ و پرورش همین است که اگر بخواهم سند تحول بنیادین را پیاده کنم نیازمند نیرو هستم، دومین مسئله ابزار علمی است که دانشگاه می‌تواند کمک کند، سومین مسئله خدمات اطلاعاتی در نظام خدمات مشاوره کشور است و نکته آخر باید مراکز مشاوره را به‌صورت علمی گسترش دهیم تا به دانش آموزان کمک کنند » .

اکنون پرسش این است که پس از گذشت 6 سال از بیان این مشکلات ؛ چه گامی به جلو برداشته شده است ؟

پرسش و دغدغه بنیادین « صدای معلم » آن است که آیا مطابق قانون به ازای هر 360 دانش‌آموز یک مشاور تمام‌ وقت به مدرسه داده شده است ؟

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جایگاه مشاوره مدرسه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دقیقاً کجاست؟ (atu.ac.ir)

منتشرشده در گفت و شنود

نقد و تحلیلی بر فیلم افعی و رفتار جامعه ایران توسط علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

 « هرگز بدون تفکر از بزرگان علمی، سیاسی و مذهبی پیروی نکنید.

همچنین بدون تفکر از سنت و قراردادهای اجتماعی پیروی نکنید.

برای خودتان به‌طور مستقل فکر کنید.

به شواهد موجود نگاه کنید و سعی کنید دیدگاه‌ها و رفتارتان را بر پایهٔ اینکه مسائل واقعاً چگونه هستند، بگذارید » .

"جان لاک"

***

نقد و تحلیلی بر فیلم افعی و رفتار جامعه ایران توسط علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

آقای شکوهی . ناظم دوران راهنمایی .

آمده تا هنرمند یا فیلم سازی را ببیند که زمانی شاگرد مدرسه بوده است .

این فیلم ساز از تنبیه های دوران کودکی خود به شدت گله مند است اما سعی می کند در ابتدا و در لفافه و تعارف که عادت بسیاری از ایرانی است پنهان کند اما در نهایت این عقده چندین ساله سر باز می کند .

فیلم ساز :

... آقای شکوهی عجب روزی هم شما آمدید .

آقا وسیله دارید ؟

ناظم : نه ... یه جوری می رم .

فیلم ساز : یه جوری چیه ؟ من خودم می رسونم . بریم نهار را بخوریم .

فیلم ساز :

ابدا ! من با راننده خودم می رسونمتون .

خیلی خوشحالم کردید . بعد این همه سال .

خب ... آقای شکوهی . دورانی بود . یادش به خیر .

ناظم : چقدر هم آقا ، زود گذشت .

فیلم ساز :

الان اگر برگردیم به اون دوران . بازم بچه مردم را می زنید ؟

ناظم : من اون موقع هم با « تنبیه بدنی » مخالف بودم . قربان . این وضعیت و شاید به مراتب بدتر از آن در مکان های عمومی ساری و جاری است اما رگ غیرت کسی بالا نمی زند .

فیلم ساز :

مخالف !

من خودم نصف کتکام را از شما خوردم !

ناظم :

از من !

امکان ندارد !

محاله .

فیلم ساز :

شما نبودی می گفتی که این قدر ( منو نگاه کن ) . این قدر می زنمت تو کف دستت با خط کش که تا سه روز نتونی با قاشق غذا بخوری !

ناظم : اشتباه می کنی . من خدمت شما عرض کردم . من اون موقع هم با تنبیه بدنی مخالف بودم .

اصلا من یادم نمی یاد تا حالا کسی را زده باشم !

فیلم ساز :

الان همین یادم نمی یاد کسی رو زده باشم محترمانه یه غلط کردمه ؟ نه !

ناظم :

ببین ...

فیلم ساز :

نمی شه این طوری آقای شکوهی . آدم تو زندگیش هر گوهی دلش می خواد بخوره بعد چند ساله بعد بزنه زیر همه چیز . هیچی هم گردن نگیره !

نه نمیشه !

چطوره من به جای اون همه کتکی که زدی به بچه های مردم ؛ من یه دونه بزنم توی صورتت یه جوری که از این شیشه پرت بشی بیرون !

ناظم :

آخه من پیرمرد زدن دارم ؟

فیلم ساز :

اوخ !

اون بچه های ده دوازده ساله معصوم زدن داشتند ؟ ابتدا انکار مساله . سپس عذرخواهی نکردن بابت اشتباهات صورت گرفته و سماجت در انجام آن و دست آخر وقتی دستش رو می شود و کم می آورد سعی می کند با تحریک احساسات ، ترحم دیگران را برانگیزد .

داود ... همین جا نگه دار !

( این جا آقا ! )

آره . همین جا .

( این جا . چشم )

برو پایین !

( آقا ! هوا سرده . این پیرمرد وسط اتوبان زا به را می شه ! )

تو راننده منی یا راننده این پیرمرد ؟

( ببخشید )

در این چند روز واکنش های مختلف و بعضا متفاوتی نسبت به حرف های رد و بدل شده در این فیلم در میان جامعه  و البته میان فرهنگیان مطرح شد .

قاطبه ی معلمان این فیلم را توهین به آنان دانسته و آن را محکوم کردند .

در این مدت واکنشی از سوی آقای معادی نسبت به این واکنش ها ندیدم و یا مشاهده نکردم .

فقط عکسی دو نفره از ایشان منتشر شد .

نقد و تحلیلی بر فیلم افعی و رفتار جامعه ایران توسط علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

ایراد و یا انتقاد اصلی معلمان به استفاده از کلمات و یا به عبارات به کار برده شده در دیالوگ فیلم است و این در حالی است که در برخی مدارس و در حال حاضر این گونه فحش ها به راحتی در کلاس و حتی در صف مدرسه توسط سکانداران آموزش و تربیت خطاب به دانش آموزان بیان می شوند اما چگونه است وقتی این واقعیات پنهان در مدرسه علنی می شوند ؛ بسیاری آشفته شده و آن را موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی می دانند ؟

این وضعیت و شاید به مراتب بدتر از آن در مکان های عمومی ساری و جاری است اما رگ غیرت کسی بالا نمی زند .

نقد و تحلیلی بر فیلم افعی و رفتار جامعه ایران توسط علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

تاکید زیاد وزارت آموزش و پرورش و مسئولان در موضوع « تنبیه بدنی » و البته ترس معلمان از عواقب قانونی آن موجب شده تا تنبیه فیزیکی به تنبیه سفید و یا نرم تغییر نماید .

نکته قابل تامل در این سکانس انکار مساله و یا اصل موضوع توسط ناظم سابق مدرسه است .

این حرف ها بارها توسط ناظم سابق مدرسه تکرار می شوند بی آن که اصل مساله توسط این ناظم پذیرفته شود و همین موجب خشم فیلم ساز می شود .

نقد و تحلیلی بر فیلم افعی و رفتار جامعه ایران توسط علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

آیا منکر شدن موضوع و یا پاک کردن مساله موجب تعامل و همدلی خواهد شد ؟

ناظم مدرسه می توانست ضمن پذیرش کلیت قضیه ، دلایل خود را برای این ارتکاب به چنین اعمالی و « صادقانه » بیان می کرد و برای این که نشان دهد واقعا متصف به صفت « فرهنگی » بودن است از فیلم ساز کنونی و دانش آموز سابق « عذرخواهی » می کرد .

اما چرا این کار را نکرد ؟

نقد و تحلیلی بر فیلم افعی و رفتار جامعه ایران توسط علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

واقعیت این است که آن برخورد ناظم پیشین مدرسه ، رویه غالب اکثریت ما  ایرانی هاست .

 ابتدا انکار مساله . سپس عذرخواهی نکردن بابت اشتباهات صورت گرفته و سماجت در انجام آن و دست آخر وقتی دستش رو می شود و کم می آورد سعی می کند با تحریک احساسات ، ترحم دیگران را برانگیزد .

آری .

اگر از من پرسش شود ؛

سخت ترین و شاق ترین کار برای ایرانی ها چیست ؟

بدون تردید ، چرخه معیوب و خانه خراب کن تاریخی بالا را تکرار خواهم کرد که ترجیع بند همیشگی آن ، عذرخواهی نکردن است .

نقد و تحلیلی بر فیلم افعی و رفتار جامعه ایران توسط علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

و بی شک این روحیه و این رفتارها درطول تاریخ در « ژن ایرانی ها » حک و ضبط شده و به این زودی ها و به این راحتی ها هم اصلاح نمی شود به ویژه آن که نه اراده ای برای « تغییر» دیده می شود و نه خانواده ایرانی و مدرسه ایرانی ظرفیت و پتانسیلی برای اصلاح این وضعیت بیمار و نژند دارند .

این وضعیت در سطوح مختلف در حال تکرار و بازتولید است و فقط نقش ها دائما عوض می شوند .

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

گردهمایی اهالی تعلیم و تربیت دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 ساعت 17 در  سالن فردوسی واقع در تهران - خانه ی اندیشمندان علوم انسانی برگزار می گردد .

ورود برای عموم آزاد و رایگان است.

خبر گردهمایی اهالی تعلیم و تربیت در صدای معلم

پایان پیام/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

خبر گردهمایی اهالی تعلیم و تربیت در صدای معلم

گروه  استان ها و شهرستان ها/

گزارش صدای معلم از تالاب صالحیه کرج

پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۴۰۳ اولین جلسه ستاد مردمی حفاظت از تالاب صالحیه به پیشنهاد « جمعیت همیار کرج » و با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست استان البرز در سالن همایش این اداره برگزار گردید.

دستگاه هایی که هستند و نیستند !

در این جلسه سه ساعته که با حضور نمایندگان سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد و همچنین حامیان پروپا قرص جمعیت همیارکرج برگزار گردید درگی (مدیر کل محیط زیست استان البرز) رضا قاسم‌پور (معاون محیط زیست) و همچنین محسن کشاورز (دبیر انجمن همیار کرج) پشت تریبون قرار گرفته و در سخنان مبسوطی در خصوص موقعیت، اهمیت و ضرورت احیای تالاب صالحیه سخن گفته و ضمن بیان اقدامات انجام شده در خصوص قصورات دستگاه‌های مختلف شفاف‌سازی نمودند.

چالش‌های تالاب صالحیه

درگی با اشاره به اهمیت و ابعاد منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی تالاب صالحیه نظرآباد کرج افزود: سه مسئله « زه‌کشی، چرای دام و عدم تامین آب لازم برای تالاب » چالش‌‌های اصلی تالاب صالحیه هستند با اینکه ضرورت احیای تالاب مورد تاکید تمام مسئولین از رئیس جمهور تا استاندار البرز می‌باشد ولی در مرحله عمل حلقه‌های مفقود و گره‌های کوری وجود دارد که حل و فصل‌ آنها عزمی ملی و پیگیری‌های مردمی را می‌طلبد لذا این نشست جهت پای‌کار آوردن تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی و رسیدن به درک‌ مشترک از مسائل با همکاری جمعیت همیارکرج تشکیل شده است.

قزوین حق‌آبه تالاب را نمی‌دهد

مدیرکل محیط زیست با اشاره به مشخص شدن وظایف دستگاه‌ها در شورای برنامه‌ریزی استانی افزود: با این وجود در ۱۵ ماه گذشته اکثر دستگاهای درگیر با موضوع تالاب به جز شعار درمانی کار خاصی در مرحله عمل صورت نداده‌اند و بعضا حتی گزارش‌کاری هم به ستاد ملی احیا ارسال نشده است.

وی با اشاره به عدم همکاری مسئولین استان قزوین در پرداخت حق‌آبه تالاب صالحیه گفت: برای زه‌کشی تالاب سازمان ملل ۱۲۰ هزار یورو بودجه اختصاص داده است و تابستان امسال زه‌کشی آغاز خواهد شد.

راه‌اندازی مرکز سیپای تالاب صالحیه

درگی ضمن اشاره به ۱۲۰ گونه پرنده شناسایی شده در تالاب صالحیه افزود: خوشبختانه البرز در بحث صنایع سبز دومین استان کشور است.  به پاس قدردانی از زحمات این صنایع در حفاظت از محیط زیست و رعایت مسائل زیست محیطی لازم است از این صنایع تقدیر و تجلیل گردد.

لازم است مرکز تخصصی پیگیری مطالبات مردمی در حوزه فرهنگ سازی، مطالبه‌گری، آموزش کشاورزان و دامداران منطقه در مرکز سیپای تالاب صالحیه برنامه‌ریزی، تجمیع و اجرایی گردد.

ریزگردها محصول بی‌برنامه‌گی‌هاست

رضا قاسم‌پور معاون محیط زیست نیز با تشریح مسائل و مصائب تالاب صالحیه افزود: مطالعات هوش مصنوعی نشان می‌دهد که ۴۰ درصد عرصه‌های تالابی کشور به کانون ریزگردهای داخلی تبدیل شده‌اند . نابودی تالاب صالحیه یعنی غرق شدن تهران کرج در گردوغبار و تعطیلی این کلان شهرها میلیاردها خسارت مادی و معنوی و تهدید سلامت جانی مردم را به همراه خواهد داشت.

اگر تا ۴۰۶ تالاب صالحیه احیا نگردد ما شاهد حداقل ۸۶ روز گردو غبار در البرز خواهیم بود.

مردم و مسئولین اکثرا زیبایی‌های تالاب را در فصل بهار دیده و از کانون گردوغبار تابستان غافلند.

کلام آخر اینکه وجود ریزگردها محصول بی‌برنامه‌گی‌هاست.

جمعیت‌ همیارکرج پای‌کار تالاب‌ است

محسن کشاورز دبیر جمعیت همیار کرج نیز ضمن تشکر از برپایی نشست افزود: ما آماده‌ایم در کنار مسئولین مرتبط با مطالبه‌گری از دستگاه‌هایی که در وظایف قانونی خود نسبت به احیای تالاب صالحیه قصور کرده‌اند مطالبه‌گری کنیم‌.

پیشنهاد می‌کنیم بازدیدی توسط جمعیت همیارکرج از تالاب صورت گرفته و ابعاد قضیه میدانی و عینی بررسی گردد.

کشاورز با اشاره به پای کار بودن جمعیت همیارکرج افزود: تغییر و تحول با مشارکت مردم تسریع و تسهیل خواهد شد.

 مصوبات نشست ستادمردمی تالاب

مقرر گردید اداره کل محیط زیست با همکاری و مشارکت جمعیت همیارکرج و سایر سمن‌های محیط زیستی اقدامات زیر را در دستور کار خود قرار دهد :

1-  معرفی تالاب‌صالحیه با برگزاری همایش‌‌های‌علمی در مدارس، دانشگاهها و ادارات استان البرز

2- پیگیری مصوبات استانی مربوط به تالاب‌ صالحیه و نظارت بر چگونگی اجرای آن توسط ادارات کل منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای البرز و سایر سازمان‌ها و نهادهای مربوطه

لازم به ذکر است که جلسه بعدی این ستاد در هفته محیط زیست به صورت همایش در ۱۶خرداد با دعوت از سازمان‌های مذکور، استادان، معلمین و فعالین حوزه محیط زیست استان البرز در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی برگزار خواهد شد.

در پایان مراسم محمود نادرخانی، خانم یوسفی،عیاری،رجایی، مجید آخشی، رضا قاسم پور و تعداد دیگری از حاضرین ضمن بیان نقطه نظرات محیط زیستی، سوالات و پیشنهادات خود را به اشتراک گذاشتند.

گزارش صدای معلم از تالاب صالحیه کرج

گزارش صدای معلم از تالاب صالحیه کرج

گزارش صدای معلم از تالاب صالحیه کرج

گزارش صدای معلم از تالاب صالحیه کرج

گزارش صدای معلم از تالاب صالحیه کرج

گزارش صدای معلم از تالاب صالحیه کرج

گزارش صدای معلم از تالاب صالحیه کرج

گزارش صدای معلم از تالاب صالحیه کرج


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم از تالاب صالحیه کرج

منتشرشده در محیط زیست
پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403 18:42

قتل عام درختان در سرخه حصار !

گزارش صدای معلم از قتل عام درختان در سرخه حصار  در خبرها خواندم:

قطع درختان به پارک سرخه حصار رسید/ ساخت رستوران به جای کاشت درخت

پوست درختان را کندند!

ظاهرا قرار است بخشی از درختان سرخه‌ حصار قطع یا جابه‌جا شوند و در محوطه مذکور، رستوران احداث شود.

 محدوده‌ای که قرار است درختان آن قطع یا احتمالا جابه‌جا شوند، نزدیک ورودی دوم پارک سرخه‌حصار است./فرهیختگان

این روزها که فرمان به قتل عام درختان داده اند و درختان را پوست می کنند، تاریخ رو به رویم به بیداد و تاراج زنده شده است.

به یاد لشکر غزنوی ‌و «حاجب پاک‌روب» افتادم و یادم آمد که پوست درختان پسته بیهق، روغنی و صمغ دار بود، سپاه سالار به قطع آنها فرمان داد و سوخت خوبی برای تنورها مهیا کرد.

گزارش صدای معلم از قتل عام درختان در سرخه حصار

باقی مانده را نیز از بیخ بریدند و به غزنه بردند. به همین خاطر خراسانیان او را « حاجب پاک روب» لقب دادند.

در زمان سلطان محمود، وزیر او، اسفراینی، چنان فشاری به خراسان وارد کرد که به قول بیهقی آب پستان های خراسان خشکیده شد و نه قطره ای شیر ماند که بیرون شود و نه ذره ای روغن که به دست آید…

کانال نویسنده


گزارش صدای معلم از قتل عام درختان در سرخه حصار

منتشرشده در محیط زیست

نگاهی به زندگی جبار باغچه بان و مدرسه طبیعت او در صدای معلم  امروز ۱۹ اردیبهشت زادروز جبار باغچه بان است. جبار باغچه بان، بنیانگذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان در ایران است که ابتدا آن را در سال ۱۳۰۵ش در تبریز به وجود آورد سپس به شهرهای دیگر سرک کشید.

با خلاقیت می توان بسیاری از ناممکن ها را ممکن ساخت:

آموزش خواندن و نوشتن برای کودکان ناشنوا، آن هم در زمانی که خواندن و نوشتن برای کودکانِ معمولی و مخصوصا دختران توام با انواع و اقسام محدودیت ها بود...

جبار باغچه ‌بان همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران است.

مردمانی که به دنبال تحول و خوشبختی هستند بدون شک، بهترین، موثرترین و مستقیم ترین راه همانا راه آموزش کودکان شان است.

نگاهی به زندگی جبار باغچه بان و مدرسه طبیعت او در صدای معلم

در میان اسناد کتابخانه ملی، تصویر جالبی از کودکستان او پیدا کردم که این تصویر مربوط به سال 1307 و شهر شیراز است. این تصویر سیاه و سفید، بچه ها را در باغچه نشان می دهد که بازی می کنند در میان درختان و فضای سرسبز...

خوب نگاه کنید!

تصویر مربوط به 92 سال پیش است و با بچه های امروزمان مقایسه کنید که در میان خانه های قوطی کبریتی با تبلت و گوشی بزرگ می شوند...

قبل از این در دهات ایران مرسوم بوده که هر وقت شخصی کچل می بود اسم فرزندش را حتما «زلفعلی» می گذاشتند تا بچه اش کچل در نیاید!  و اگر پدر بچه نابینا می بود اسم بچه اش را «چراغعلی» می گذاشتند ...!

با این حساب، چون دانش آموزان زمان ما با کتاب کمتر انس داشته و تبلت و گوشی جایگزین کتاب شده، بنابراین، اسم این دانش آموزان را حتما باید «کتابعلی» گذاشت تا بلکه در بزرگسالی به کتاب علاقه مند باشند...!

تصویر کودکستان ناشنوایان باغچه بان در شیراز 1307ش.

نگاهی به زندگی جبار باغچه بان و مدرسه طبیعت او در صدای معلم

کانال نویسنده


نگاهی به زندگی جبار باغچه بان و مدرسه طبیعت او در صدای معلم

منتشرشده در چهره‌های ماندگار

گروه رسانه/

بررسی تاثیر سر و صدای ناشی از ترافیک با بیماری‌های قلبی‌ عروقی و عروق مغزی در صدای معلم

به گزارش نیویورک‌ پست، کارشناسان و متخصصان صدا از مراکز علمی مختلف از جمله مرکز سرطان دانمارک و دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا می‌‌گویند : سر و صدای ناشی از ترافیک با بیماری‌های قلبی‌ عروقی و عروق مغزی مرتبط است.

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی،‌ منظور از بیماری‌های قلبی‌ عروقی مجموعه‌ای از اختلالات قلب و عروق خونی است. بر اساس توضیح کلینیک کلیولند، بیماری عروق مغزی هم به مجموعه شرایطی گفته می‌شود که بر جریان خون ورودی به مغز تاثیر می‌گذارد؛ مانند سکته مغزی، خونریزی مغزی، آنوریسم مغزی و بیماری شریان کاروتید.

به گفته محققان این پژوهشی که هفته پیش در مجله American Heart Association’s Circulation Research منتشر شد، سروصدای ترافیک باید برای هر دو مورد فوق یک خطر واقعی در نظر گرفته شود.

دکتر توماس مونزل، نویسنده ارشد این پژوهش، می‌گوید: «تلاش برای کنترل این صدا و همچنین وضع قوانین کاهش صدا در راستای سلامتی عمومی آینده اهمیت زیادی دارد.»

او تاکید کرد: «با توجه به شواهد محکم، بسیار مهم است که صدای ترافیک به عنوان عامل خطر برای بیماری‌های قلبی‌عروقی شناخته شود.»

صدای ترافیک شامل صدای اتومبیل، قطار یا هواپیما، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ عروقی و میزان مرگ‌و‌ میر را افزایش می‌دهد.

بررسی تاثیر سر و صدای ناشی از ترافیک با بیماری‌های قلبی‌ عروقی و عروق مغزی در صدای معلم

به گفته محققان، سرو‌صدای ناشی از ترافیک به‌ویژه هنگام شب، بسیار آسیب‌رسان است، زیرا افراد را از خواب بیدار می‌کند و در نتیجه خواب بی‌کیفیتی خواهند داشت.

خواب منقطع موجب می‌شود ترشح هورمون‌‌های استرس و فشار اکسیداتیو بر مغز و رگ‌های خونی افزایش یابد و بدین ترتیب رادیکال‌‌های آزاد در بدن بیشتر می‌شوند. رادیکال‌های آزاد اتم‌های ناپایدارند که به سلول‌ها آسیب می‌زنند و باعث بیماری و پیری می‌شوند.

خوابی که به دلیل صدای ترافیک برآشفته می‌شود، می‌تواند افزایش التهاب، فشار خون بالا و اختلالات عروقی را به دنبال داشته باشد که همه این‌ها عامل بروز بیماری‌های قلبی‌اند.

نویسندگان این تحقیق، مروری بر مطالعات بالینی گذشته را به اشتراک گذاشتند تا تاثیر صدای ترافیک بر سلامت عمومی را نشان دهند.

یک پژوهشی جدید در حوزه صدای ترافیک، حاکی از آن است که به ازای هر ۱۰ دسی‌ بل صدا، خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی ۳.۲ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته این نویسندگان، سروصدای ترافیک می‌تواند به طور بالقوه بر تغییر ژن‌ها نیز تاثیرگذار باشد.

ایندیپندنت فارسی

پایان پیام/


بررسی تاثیر سر و صدای ناشی از ترافیک با بیماری‌های قلبی‌ عروقی و عروق مغزی در صدای معلم

منتشرشده در پژوهش

بررسی کدال صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

سایت کدال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دسترسي صاحبان اصلي سرمايه هاي صندوق به کدال

 حق مسلم اعضا مي باشد .

خلاصه قسمت قبل :

سازمان بورس ، با اقتباس از بازارهای جهانی ، پایگاهی را برای انتشار گزارش‌های شرکت‌ها معرفی کرد . این پایگاه، همان وبسایتی است که به نام سامانه کدال شناخته می‌شود و از آدرس codal.ir  در دسترس است.

وبسایت جامع کدال یکی از دلایلی است باعث شفافیت در بازار سرمایه می‌شود . مرجعی که اطلاعات مهم و صورت‌های مالی و گزارش‌های دوره‌ای شرکت‌ها را منتشر می‌کند و رایگان در اختیار علاقه‌‌مندان قرار می‌دهد. مهمترین اطلاعاتی که می‌توان از این سامانه دریافت کرد شامل مواردی چون تاریخ برگزاری مجمع عمومی یا فوق‌العاده، تصمیماتی که در مجمع عمومی یا فوق‌العاده اتخاذ می‌شود ، اطلاعات مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها و مهلت استفاده از حق‌تقدم در بورس و … است .

افرادی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند ، می‌توانند با استفاده از اطلاعات قابل ‌اطمینان این سایت ، تصمیم‌هایی برای مدیریت دارایی‌های خود اتخاذ کنند.

قسمت دوم  :

پرسش کننده :

آيا مي توان نتيجه گرفت که رانت ، ارائه اطلاعات به عده اي خاص و گسترش تبعيض است در صورتي که کدال ، ارائه اطلاعات به همه از جمله سرمايه گذاران مي باشد و مخالف تبعيض است !؟

 به عبارت ديگر کدال رانت را به حداقل مي رساند !

بررسی کدال صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

پاسخ دهنده :

با اغماض مي توان گفت که نتيجه گيري شما صحيح است .

سرمایه‌گذار با توجه به اطلاعات کدال و بر اساس استراتژی معاملاتی خود (ديدگاه کوتاه مدت يا بلند مدت خود ) ادامه حضور با افزايش ، کاهش سرمايه يا خروج از شرکت يا هلدينگ ، تصمیم می‌گیرد .

 

پرسش کننده :

ويژگي کدال داخلي صندوق ذخيره فرهنگيان چيست ؟

بررسی کدال صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

پاسخ دهنده (3 )  :

دکتر کاظمی در تعریف این سامانه خاطرنشان کرد:

سامانه الکترونیکی کدال داخلی یک پایگاه اطلاعاتی جامع ناشران موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان ، هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه است که منطبق بر استانداردها ویژگی‌ها و اصول یکسان جهانی تعریف شده است. وی از فرآیندهای اصلی این سامانه به آماده سازی و ثبت گزارش‌ها به وسیله ناشران ، دریافت و پذیرش گزارش‌ها توسط سامانه ، ذخیره و بازیابی گزارش‌های دریافتی و تحلیل و نظارت بر گزارش‌ها توسط کارشناسان سازمان اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی با اشاره به امکانات کلی پروژه گفت:

طراحی رابط کاربری منعطف و واکنشگرا برای نمایش مناسب و استفاده از سامانه در نمایشگرهای مختلف،استفاده از ابزارهای استاندارد و روال‌های مطلوب در طراحی و پیاده‌سازی سامانه در همه بخش‌ها، قابلیت گزارش گیری روی اطلاعات سامانه و ایجاد نمودارهای بصری، استفاده از استاندارد جهانی برای جلوگیری از دسترسی‌های غیر مجاز و افزایش امنیت سامانه و استفاده از ساختارهای درختی جهت ایجاد انعطاف در ذخیره سازی داده ها از امکانات کلی این پروژه است.

 

پرسش کننده :

آيا اعضاي محترم صندوق ، صاحبان اصلي سرمايه براي تحليل آنچه در صندوق مي گذرد جهت تصميم گيري به منظور ِ ادامه حضور (افزايش يا کاهش واريزي ماهانه ) يا خروج از صندوق و مهاجرت به حساب پس انداز ِ ديگر کارکنان دولت ، به اطلاعات کدال داخلي در صندوق ذخيره فرهنگيان دسترسي دارند ؟

 

پاسخ دهنده ( 3 )  :

در دوم مرداد 1402 ، دکتر علی کاظمی در این ورکشاپ با بیان اینکه سامانه کدال اختصاصی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در کمترین زمان ممکن، توسط شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی طراحی و تولید و وارد فاز استقرار شد ، اظهار کرد: عملیاتی شدن این سامانه گامی مهم و بزرگ در راستای شفافیت و سرعت به اشتراک گذاری اطلاعات است و نظارت و کنترل جامع تر و در نتیجه ارتقاء تصمیم گیری های مدیریت در بالاترین سطوح صندوق ذخیره فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش را در پی دارد.

 

پرسش کننده :

کدال داخلي صندوق براي انتقال اطلاعات صندوق به اعضا (صاحبان سرمايه  ) است يا وزارت آموزش و پرورش ؟ 

 

پاسخ دهنده :

برخي از فرهنگيان کنشگر مدني فعال در حوزه صندوق ذخيره فرهنگيان مطالبات خود را در پنج محور از دفاع از ماهيت خصوصي صندوق پيگيري مي کنند تا دولت و مجلس به حقوق اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان احترام بگذارد .

کنشگران و اعضا ، ضمن حمايت از اقدامات مثبت مسئولين صندوق در مقابل هرگونه کج انديشي هر مسئولي  ايستادگي مي کنند و به هيچ وجه منافع يک ميليون ششصد هزار عضو  را وجه مصالحه قرار نمي دهند .

متاسفانه تاکنون ، کدال داخلي صندوق که براي افزايش  شفافيت ِ عملکرد ِ  صندوق ذخيره فرهنگيان ايجاد شده است در هاله اي از ابهام و رمز و راز فراوان قرار دارد .

اعضا ( صاحبان اصلي سرمايه ) نه تنها به اطلاعات کدال داخلي صندوق دسترسي ندارند ، بلکه هيچ نمي دانند که اطلاعات کدال داخلي در اختيار چه کساني قرار گرفته و  یا مي گيرد .

اين هم تعبير جديدي از شفافيت در صندوق ذخيره فرهنگيان است که اميد را به نااميدي تبديل مي کند و اعتماد از دست رفته را بيشتر مخدوش مي نمايد.

به عبارت ديگر مي توان گفت تا دسترسي اعضا به اطلاعات صندوق ذخيره فراهم نگردد ، رانت داخلي در صندوق ذخيره فرهنگيان جاري و ساري مي باشد و اعضا هيچ اطلاعاتي براي تحليل ، جهت ادامه عضويت ( افزايش يا کاهش واريزي ماهانه ) يا خروج از صندوق در دسترس ندارند !

 

پرسش کننده :

تاثير تعاملات کنشگران مدني با مسئولان موسسه چقدر موفق بوده است ؟

 

پاسخ دهنده :

بدون توجه به تفاوت هاي فردي و شخصيتي مسئولين مختلف ِ صندوق در ادوار گذشته ، مي توان گفت :

درجه موفقيت کنش گری مدنی به ميزان ِ پشتيبانی بدنه اجتماعی اعضا از کنشگران بستگي دارد  . هر چه پشتيبانی اعضا از کنشگران مدنی پر رنگ تر باشد برش و اثر گذاری مستقيم و غير مستقيم آنان بيشتر خواهد بود .

بررسی کدال صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

پرسش کننده :

حميدرضا نجف پور کردي ، طراح و ابداع کننده کدال داخلي جهت دسترسي افراد به اطلاعات کدال چه نظر داشت ؟

 

پاسخ دهنده ( 4 )  :

نجف پور بيش از سه ماه بعد از گزارش علي کاظمي ( در 14 آبان 1403 ) گفته بود :

وعده داديم اطلاعات مالي بنگاه را مبتني بر الزامات حاکميتي ، قوانين تجارت ، شفاف به مرور زمان در اختيار ِ عزيزان  فرهنگي قرار دهیم . طي يک سال اخير زير ساخت هاي آن را فراهم کرديم ، اطلاعات ِ مالي همه شرکت ها را در کدال داخلي صندوق منعکس است .

درگذشته مطلقأ چنين چيزي وجود نداشته است . همه مديران صندوق ، از وضعيت همه ي شرکت ها مي توانند مطلع بشوند و نقش آفريني و راهبري کنند .

بررسی کدال صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

پرسش کننده :

فعاليت بيست ماهه نجف پور ،  چگونه ارزيابي شده است ؟

 

پاسخ دهنده :

متاسفانه تاکنون هيچ نقد ، بررسي و تحليلي از عملکرد بيست ماهه نجف پور  در رسانه هاي رسمي به جز آنچه در  سايت رخداد اقتصادي در ششم بهمن 1402 منتشر شده است را مشاهده نکرده ام که نشانه بضاعت اندک اينجانب مي باشد .

 در سايت رخداد اقتصادي آمده است :

 دکتر حمیدرضا نجف‌ پور کردی که در 31 اردیبهشت 1401 از سوی هیات‌مدیره وقت صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان مدیرعامل این موسسه انتخاب شده بود ، سرانجام ... در دوم بهمن 1402 و پس از یک دوره فعالیت بیست ماهه جای خود را به دکتر محسن احمدی داد.

پرسش کننده :

چه جالب !

به قرار شنيده ها ، در پايان يک سالگي حضور ِ مدير عامل وقت در صندوق (31 ارديبهشت 1402 ) ، عليرغم فشار هاي جانبي به ايشان براي متوقف کردن تخصيص حقوق مالکانه ، نجف پور عقب نشيني نکرد !

( گفت و گو ادامه دارد )

بخش نخست

منابع :

1- باشگاه بلاگ

2- ویکی پدیا

3- دوم مرداد 1402 مدير عامل شرکت پژوهش اعلام کرد : اهتمام صندوق ذخیره برای ورود به عرصه زبدگان دیجیتال

  1. در 14 آبان 1402 در سايت موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان ويدئويي از سوي دکتر حميد رضا نجف پور کردي مدير عامل وقت منتشر شد

5- روزنامه دنياي اقتصاد 15 بهمن 1402، اولویت‌‌‌های صندوق ذخیره فرهنگیان


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

بررسی کدال صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

منتشرشده در اقتصاد

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور