در بین اخبار حوادثِ عجیب و غریب این روزها؛ خبرتلخ لگد پرانی آقای معاون مدرسه به دانش آموز نوجوان کلاس چهارم در یکی از مدارس دولتی در مشهد و آسیب دیدگی شدید این دانش آموز از ناحیه لگن خود به تنهایی جای نگرانی و تامل فراوان دارد چون عکسی که سایت خبری عصر ایران از دانش آموز مصدوم روی تخت بیمارستان منتشر کرده نشان می دهد که یک پا و کمر و لگن دانش آموز صدمه دیده و صورت تثبیت شده بانداژ و احتمالا در گچ می باشد.
از این رو می توان به شدت ضربه و میزان عصبانیت نهفته پشت این واکنش رزمی کارانه آقای معاون پی برد.علت این همه عصبانیت غیرطبیعی هم همان طور که در متن خبرآمده ظاهرا به خاطر شیطنت کودکانه دانش آموز در بازیگوشی و دویدن و پریدن به محل تجمع آب باران در حیاط مدرسه بوده که باعث ترشح آب گل آلود به اطراف و در نتیجه گل آلود و ملکوک شدن لباس آقای معاون می شود.
اینکه آیا آقای معاون از جایی دیگر عصبانی بوده و حرکت شیطنت آمیز و بچه گانه دانش آموز سبب سر ریز شدن ظرفیت روانی ایشان شده و یا اینکه این خشونت ها همچنان زیر پوست محیط آموزشی کم و بیش جریان دارد دقیقا بحث جامعه شناسانه و مبسوطی می طلبد که کار اهل فن است و امید است که مسئولین و برنامه ریزان آموزشی می باید حوادث این چنینی را از زوایای مختلف تجزیه و تحلیل و آسیب شناسی کنند.
اما با احترام فراوان به اکثریت معلمان دلسوز که شخصا از همه آنها درس می آموزم می خواهم بگویم که شرایط اجتماعی به گونه ای است که تقریبا همه مردم به دلایل مشکلات مالی و اجتماعی معمولا کم حوصله و پرخاش جو شده اند و در برخورد با هر حادثه جزئی در زندگی روزمره ناگهان به قول عوام از کوره به در می روند و قبول دارم که معلمین عزیز هم در همین جامعه و با همین شرایط و چه بسا سخت تر زندگی می کنند ؛ اما تفاوت بزرگ شغل شریف معلمی به خصوص در مقطع ابتدایی با دیگر مشاغل در این است که طرف و مخاطب آنان نوجوانان و آینده سازان این کشور هستند و نه مردم عادی کوچه و بازار. این دانش آموز حتی اگر سهوا دست به این کار زده باشد قطعا باید تنبیه می شد اما تنبیه به معنای واقعی کلمه ؛ یعنی متنبه شدن از رفتار خود و آموزش دیدن از رفتار معلم نه ضرب و جرح فیزیکی آن هم به این شدت و حدّت!
این معلم عزیز می توانست با یک کار تربیتی ضمن محروم کردن دانش آموز از حضور در کلاس با احضار اولیای او به آنها بگوید که پول لباس شویی و اتوی لباس های من اصلا مهم نیست و ارزش چندانی ندارد ولی شما می بایست حتما جلو فرزندتان و ترجیحا با کسر از مقرری تو جیبی او و جلو چشم خودش این هزینه را بپردازید تا دانش آموز هم هزینه اشتباه خود را بپردازد و هم بفهمد که :
هر اشتباهی در اجتماع به تناسب میزان اشتباه هزینه خاص خود را دارد و نه کمتر و نه بیشتر.
در واقع معلم عزیز اگر این گونه رفتار می کرد به این دانش آموز و سایر همکلاسهایش به جای آموزش و ترویج خشونت درس تساهل و مدارا و قانون مداری و رفتار و کنش و واکنش های متناسب در رفتار اجتماعی را می داد تا در آینده و در زندگی شخصی با کوچک ترین مسئله فورا دست به چاقو و چماق و مشت و لگد نشوند و بدانند که مشکلات پیش رو از طرف هر کسی که باشد منطقا و قانونا با آرامش و با کمترین هزینه قابل حل است.
بسیاری از این رفتارها و ناهنجاری هایی که متاسفانه این روزها در اطرافمان می بینیم ریشه در همین خشونت های کلامی و فیزیکی دارد که کودکان و نوجوانان دیروز در محیط های خانواده و مدرسه از بزرگترها دیده اند و امروزه آنها را منعکس می کنند.
به قول حضرت مولوی ؛
این جهان کوه است و فعل ما ندا
سوی ما آید نداها را صدا
فعل تو كان زايد از جان و تنت
همچو فرزندی بگيرد دامنت
و کلام آخر این که ؛
همان طور که در بالا اشاره شد شغل شریف معلمی به خاطر مسئولیت سنگین با سایر مشاغل و حَرف تفاوت زیادی دارد . اگر کسی می خواهد وارد حوزه تدریس و معلمی شود باید عاشق باشد و نهاد آموزش و پرورش کشور هم باید همه تلاش خود را به کار گیرد تا عشق تدریس و معلمی را به اهلش واگذارد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
در طول سالهای اخیر ، تعطیلی مدارس در روزهای پایانی اسفند به یک مسئله برای وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است. در روزهای اخیر وزیر آموزش و پرورش و معاونانش بر فعال بودن مدارس تا پایان اسفند تاکید داشتهاند. برگزاری امتحانات دو نوبته و عدم برگزاری امتحان در روزهای پایانی سال را باید مهمترین عامل تعطیلی مدارس در پایان اسفند برشمرد. مدرسه تا زمانی به محلی برای خلاقیت و رشد دانشآموزان و پرسش و اندیشیدن تبدیل نشود زمینه تعطیلی زودرس همچنان وجود دارد و خلقیات خود را به شکلهای دیگری نشان میدهند.
درسال تحصیلی فعلی، مجازی شدن ممتد مدارس و تعطیلات مربوط به کمبود گاز و برق نیز مزید بر علت شد و تعطیلات زودرس را تشدید نمود .
برگزاری امتحانات سه ثلثی موجب میشدکه دانشآموزان مجبور به حضور در مدرسه بودند و مدارس تا 27 و 28 اسفند در حال برگزاری امتحانات بودند .
دو نوبتی شدن امتحانات مدارس با این هدف انجام شد که نمرات مستمر و فعالیتهای کلاسی اهمیت بیشتری داشته باشد. مهندس عزیززاده دبیرکل اسبق شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان طراح نظام دونوبتی معتقد است که اجرای این طرح موجب شد خانوادههایی که فرزند دانشآموز دارند تمام سال درگیر امتحان نخواهند بود .
وی معتقد است : از مهمترین رویکردهای طرح دو نوبتی توجه به ارزشیابی مستمر بود، البته نه امتحانهای مکرّر که نمره دانش آموز از طریق بررسی فعالیتهای دانشآموز درمدرسه و خارج از آن (فعالیتهایی مثل کتابخوانی ، شرکت در فعالیتهای کلاسی، انجام تکالیف درسی ) و نیز نمره دانشآموز در امتحانهای درون کلاسی و غیره از سوی معلم تعیین میشد.( نیم رخ ، من و آموزش و پرورش، هادی عزیززاده، تهران ،نشر مبتکران،1400 ص120). بر اساس همین دیدگاه تعطیلی مدارس در هنگام برگزاری امتحان نوبت اول ممنوع است.
طرح دو نوبتی میتوانست تغییراتی مثبتی در نظام آموزشی کشور ایجاد کند ولی با توجه به مسائل مختلف به اهداف اصلی خود دست نیافت. در برابر این ناکامی ، مهمترین ابزار برای مقابله با مسائلی همچون تعطیلی مدارس ، صدور بخشنامه در نظر گرفته میشود در حالی که دلایل اصلی این ناکامیها را در کنار مدیریت و نیروی انسانی باید در مسائل فرهنگی و اجتماعی جست .
یکی از نیازهای اساسی طرحهای آموزشی توجه به مسائل فرهنگی و شرایط اجتماعی است و عدم توجه به آنها طرحها را به شکست میرساند.
رویکرد به حل تعطیلی زودرس مدارس بر مبنای نوع نگرش به آن ارائه میشود. در صورتی که مسئله را فقط محدود به کمبود تاکید مقامات بالاتر بدانیم برای حل مشکل به تاکید بیشتر به صدور بخشنامه اکتفا میشود.
اما اگر مسئله را فراتر از مقررات بدانیم باید به عمق فرهنگ و خلقیات ایرانی مراجعه کنیم. تعطیلی در طول ایام عید بخشی از فرهنگ ایرانی شده است در حالی که تعطیلات رسمی نوروز منحصر به چهار روز ابتدای فروردین است ولی تعطیلات نوروز از منظر افکار عمومی تا پایان سیزدهم فروردین در نظر گرفته میشود. همین روند را میتوان تضاد بین آموزش و پرورش و خلقیات ایرانی دانست .
تعطیلی زودرس در کنار تعطیلیهای دیگر و آموزش مجازی ضربات سختی را به آموزش کشور وارد می کنند. همین خلقیات ایرانی نیز موجب شده است تبدیل امتحانات سه ثلثی به دو نوبتی منجر به تعطیلی زود رس مدارس شود .
دکتر مقصود فراستخواه در کتاب « ما ایرانیان، زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی » کوشیده است دریچهای علمی به خلقیات ایرانی بگشاید . وی در ابتدای کتابش تاکید دارد که فرهنگ قابل فروکاستن به خلقیات نیست و می نویسد:
« فرهنگ ( و از جمله خلقیات و روحیات مردم) طی زمان و در شرایط مختلف در تعامل با محیطهای متفاوت هرچند به کندی تطوّر مییابد.در مجموع فرهنگ و رفتار جمعی قابل یادگیری و اکتساب است و تغییر می کند. بنابراین سخن گفتن از فرهنگ ایرانی و به طور خاص روحیات ایرانی به مثابه یک مفهوم ایستا و امری ثابت توجیه منطقی و علمی ندارد . (مقصود فراستخواه ، ما ایرانیان ،زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی ، نشر نی ،چ سوم ، 1394، ص15)
نگرش دکتر فراستخواه به مسئله فرهنگ و خلقیات زمینه شکلگیری رویکردی آموزشی است که مسئولیت خود را تغییر روحیات وخلقیات غلط بداند .
مسئله اصلی را باید در آنجا دید که نظام آموزشی نتوانسته است در برابر آنچه فرهنگ و خلقیات ایرانی است رویکرد مشخصی داشته باشد و موفق به تغییر آن گردد .
دکتر نعمت الله فاضلی جامعه شناس در کتاب « مسئله مدرسه » فصلی را به فرار از مدرسه اختصاص داده است و تاکید دارد که : مدرسه به موقعیت بحث برانگیز و چالش انگیزی در جامعه تبدیل شده است .مدرسه از آن ایدههای اولیه ای که در گفتمان تغییر دردوره قاجار شکل گرفت دور افتاده است .گفتمان تغییر هنوز وجود دارد، هنوز احساس میکنیم چیزی که هستیم مطلوب ما نیست ؛ میخواهیم چیز دیگر، جور دیگری باشیم . انتظارداریم مدرسه به ما و فرزندان ما کمک کند تا تغییر کنیم. اما گفتمان حاکم بر مدرسه « ایستایی » است . ( نعمت الله فاضلی، مسئله مدرسه، انتشارات هوش ناب ،چ اول،1401،ص191)
تعطیلی زودرس در مدارس محصول دو نوبتی شدن مدارس و غلبه خلقیات ایرانی بر نظام آموزشی است .
در نگاه زیربناییتر ؛ گفتمان ایستایی حاکم بر مدرسه نیز نقش مهمی در به وجود آمدن این مسئله داشته است . برای حل این مسئله نمیتوان با مصاحبه و بخشنامه برخورد کرد . تدابیری کلان مورد نیاز است که شرایط موجود را تغییر دهد .
در طول سالهای اخیر کمتر به این موضوعات پرداخته شدهاست.
تعطیلی زودرس در کنار تعطیلیهای دیگر و آموزش مجازی ضربات سختی را به آموزش کشور وارد می کنند.
دکتر فراستخواه در کتاب « ما ایرانیان » به نقش نهادها در اصلاح خلقیات می پردازد و می نویسد: « اصلاحات نهادی مانند نهاد دولت، آموزش و پرورش ،مالکیت، مناسبات تولید و روابط کار مهمترین قدم برای ایجاد تحول در خلقیات است . رفتارهای تازه به نهادهای تازه نیازدارند، فقط ( زیست-نهادهایی) مناسب هستند که میتوانند الگوهای تازه زیست اجتماعی را تسهیل و بقای آن را تضمین کنند . برای این که تجربههای جدید پایدار شوند و منجر به یادگیری تازه شوند نیازمند شرایط و لوازم نهادینهای هستند .
آموزش و نیز مداخلات سیستمی مانند اصلاح قوانین و فرآیندها میتوانند قواعد بازی انسانی را ارتقا بخشند . ( مقصود فراستخواه ، ماایرانیان ، ص 222)
یکی از مهم ترین گام های حل مسئله تغییر تقویم آموزشی و آئیننامه های مرتبط به منظور مداخلات سیستمی برای ارتقای قواعد به شمار میرود . برگزاری امتحانات در ماه اسفند، مدارس را سرپا نگه میدارد و باعث میشود که دانشآموزان ملزم به حضور در مدرسه شوند . اینکه مدارس در آذر ماه امتحانات رسمی برگزار نکنند و بر اساس عملکرد و امتحانات داخلی دانشآموزان نمره داده شود و امتحان اسفند ماه به صورت رسمی برگزار شود فضای موجود را تغییر میدهد.
گام دوم بازگرداندن گفتمان تغییر به مدرسه است .
آنچه خلقیات نادرست را تغییر میدهد گفتمان تغییر است . مدرسه تا زمانی به محلی برای خلاقیت و رشد دانشآموزان و پرسش و اندیشیدن تبدیل نشود زمینه تعطیلی زودرس همچنان وجود دارد و خلقیات خود را به شکلهای دیگری نشان میدهند.
هدف دونوبتی شدن امتحانات اهمیت دادن به کتابخوانی و فعالیتهای کلاسی بود ولی در مصاف با ایستایی مدرسه زمینگیر شد و نتیجهای جز تعطیلی زودرس به همراه نداشته است.
آموزش و پرورش به عنوان یک زیست نهاد میتواند شرایط و لوازم مناسب را فراهم سازد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
با توجه به نقش روابط عمومیها و دغدغههایی که حضور فعال، کارشناسانه و توام با تعامل مطلوب روابط عمومیها در کمک به کاستن از حاشیهها و اخبار تنشزا میتواند تاثیرگذار باشد؛ مناسب دیدم به طور مختصر اشارهای به آنها داشته باشم:
- واقعیت امر این است که فضای مدیریتی وزارتخانه ، معاونتها و سازمانهای اقماری وابسته به آن که حداقل در چهار دولت گذشته بر سر کار آمدهاند دچار تغییرات اساسی شده است. به عبارت روشن و در یک جمله «عمر مدیریتی حاکم بر سازمانها به شدت کاهش یافته یا بیثبات شده است».
سوابق نشان میدهد در دو یا سه دهه قبل عمر مدیریتهای حاکم بر آنها گاهی تا هشت سال بود. این دوران سپس به چهار و بعد دو سال کاهش یافت و اکنون به چند ماه و چند هفته هم رسیده است. اینکه بخواهیم تلاش کنیم علیرغم چنین کاهش تامل برانگیزی در طول دوره مدیریتها ، فضای سازمانها و از آن مهمتر فضای رسانهای کشور بدون حاشیه باشد انتظاری است که تحقق آن بسیار سخت نشان میدهد.
– نکته مهم دیگر این است که همین انتصابهای با عمر کوتاه مدیریتی نیز اکثر بر اساس سفارش ها، لابیها و گزینش افراد خارج از مجموعهها برای قرار گرفتن در راس سازمانهای مربوطه بوده است و متاسفانه چنین انتصابهایی موجب افزایش فضای پرتنش همراه با حاشیه در امور مدیریتی و به تبع آن در فضای رسانه ها شده است.
– اینکه در شرایط ایجاد شده پس از انتصابهای نامناسب انتظار داشته باشیم روابط عمومی سازمانها از انتشار اخبار حاشیهای جلوگیری کنند حتی برای باتجربهترین و کارآمدترین آنها نیز کاری بسیار سخت است.
به عنوان راهکاری پیشنهادی میتوان گفت:
-در صورت تصمیم نهایی برای جا به جایی مدیریت یک حوزه انتخاب مدیران شایسته از درون همان سازمانها در جلوگیری از ایجاد حاشیه و کمک به ثبات و تداوم اقدامهای مدیریتی صورت گرفته در آن مراکز بسیار موثر میباشد.
– اگر سازمانی دچار تخلفات اعم از مالی یا دیگر موارد شده باشد هیچ کارشناس یا رئیس روابط عمومی باسابقه و توانمندی نیز نمیتواند توجیهگر تخلفات صورت گرفته بوده یا به گونهای عمل کند که از دید افکار عمومی پنهان بماند.
– در این شرایط یک راهکار پیشنهادی این است که روابط عمومی آن سازمان با هماهنگی مدیریت زودتر از سایر رسانهها به شفاف سازی و بیان صحیح و به دور از حاشیه در مورد اتفاق صورت گرفته بپردازد.
– رمز موفقیت هر سازمانی در توجیه و اقناع افکار عمومی این است که اقدام روابط عمومی بسیار سریع، به موقع و پیش از انتشار یا گسترش اخبار حاشیهای و غیرواقعی صورت بگیرد.
– اگر روابط عمومیها نتوانند اخبار درست، کارشناسی و قابل پذیرش برای افکار عمومی و رسانهها ارائه دهند یقین داشته باشند مردم و فضای عمومی جامعه به سوی پذیرش مطالب و اخبار بعضا حاشیه دار و تنشزا و بعضا جهت دار رسانههای منتقد رفته و آنها را به عنوان مرجع مورد اعتماد میپذیرند و بعد از شکل گرفتن چنین باوری در افکار عمومی هرگونه تبلیغ و تلاش برای توضیح، تکذیب یا اعلام اصل موضوع به سختی مورد پذیرش قرار میگیرد.
– راهکار منطقی برای ایجاد رابطه مثبت توام با همکاری و تعامل با رسانهها حتی رسانههای منتقد و کاملا مخالف سازمان این است که چنین کاری به روابط عمومیها سپرده شود و اگر روابط عمومی سازمانی قادر به انجام چنین کاری نیست بهتر است رئیس روابط عمومی توانمندی برای آن مجموعه انتخاب شود تا اینکه مدیریت ارشد سازمان چنین مسئولیتی را از روابط عمومی گرفته و به واحد یا شخص دیگری واگذار کند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ؛ ( این جا ) امروز پنج شنبه 23 اسفند قرار بود جلسه مجمع عمومی نوبت دوم تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مجتمع آموزشی فردوسی حکیم واقع در آموزش و پرورش منطقه 5 تهران برگزار گردد اما فرهنگیان عضو ابتدای صبح با درهای بسته این مدرسه غیرانتفاعی رو به رو شدند .
« سیدحسین علوی ؛ رئیس هیات مدیره تعاونی مصرف فرهنگیان تهران » در گفت و شنود با « صدای معلم » در مورد برگزاری این مجمع گفت :
« برابر قانون تعاون مراحل لازم را برای تشکیل این مجمع انجام دادیم .
مرحله اول را برگزار کردیم . در مرحله دوم چون تعداد فرهنگیان زیاد است قرار بود در مدرسه فردوسی برگزار شود .
از قبل هم با اتاق تعاون و وزارت تعاون هماهنگ کرده بودیم .
« صدای معلم » از وضعیت حضور نماینده تعاون پرسید و آقای علوی در پاسخ اظهار کرد که دو نفر از وزارت تعاون در این جا حضور دارند و نظرشان بر این است که نشست همین جا برگزار شود .
با نیروی انتظامی هم هماهنگ کردیم .
بحث ما این است که این همه مکان فرهنگی و سالن و مدرسه داریم و می خواهیم از آن ها استفاده کنیم دیروز ساعت 2 بعد ظهر درست زمانی که کار اداره تمام شده تلفنی و نه به صورت نامه و یا مکتوب از طرف حراست اداره آموزش و پرورش منطقه 5 گفتند که جلسه لغو شده است .
حتی مدیر مدرسه را تهدید کردند که اگر در مدرسه را باز کنید ؛ مدرسه را پلمپ می کنیم .
و چون زمان نداشتیم و در روزنامه هم اطلاع رسانی شده بود مجبور شدیم جلسه را در پارک برگزار کنیم .
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در پاسخ به این پرسش که دلایل لغو این نشست از سوی حراست چه بوده است چنین پاسخ داد :
به بازرس ما گفتند که از بالا به ما دستور دادند .
واقعا جای تاسف دارد که از برگزاری این نشست ممانعت کردند » .
تلاش « صدای معلم » برای یافتن و گفت و شنود با نمایندگان وزارت تعاون به نتیجه ای نرسید .
درب مدرسه بسته بود و کوشش « صدای معلم » برای گفت و شنود با مدیر مدرسه و یا نمایندگانی از اداره آموزش و پرورش هم به جایی نرسید .
از نکات مهم و قابل ذکر در تجمع امروز حضور افرادی بود که به گفته ی عوامل اجرایی برگزاری انتخابات « فرهنگی » نبودند و فقط با دفترچه ی بدون عکس برای رای گیری حضور پیدا کرده بودند .
این وضعیتی است که دهه ها در برگزاری مجامع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان رایج بوده و با توجه به ارتقای تکنولوژی و بهره گیری از امکانات رایانه و اینترنت اما تحول خاصی در مکانیسم برگزاری این گونه مجامع عمومی روی نداده است .
« پرویز بهرامی » عضو هیات مدیره این تعاونی ضمن انتقاد از تصمیم نابخردانه ی مسئولان آموزش و پرورش در ممانعت از برگزاری این نشست آن را به نوعی تحقیر فرهنگیان دانست .
« صدای معلم » از ایشان پرسید :
آیا با توجه به این گونه برخوردهای غیرفرهنگی و امنیتی بهتر نبود که دیگر وارد مراحل دیگر مانند رای گیری نمی شدید و حتی با مراجعه به اداره آموزش و پرورش منطقه 5 که در نزدیکی این واحد آموزشی قرار دارد اعتراض خود را به این تصمیم اعلام می داشتید ؟
بهرامی در پاسخ ضمن تایید آن این وضعیت را ناشی از ناراحتی و خشم اعضای شرکت کننده دانست .
« مجتبی قریشیان » از اعضای پیشین هیات مدیره شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان با حضور در این تجمع از وضعیت و نوع مدیریت هیات مدیره فعلی انتقاد کرده و ضمن طرح برخی پرسش و ابهامات قانونی برگزاری آن را غیرقانونی دانست .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
« محمود فرشیدی » نخستین وزیر آموزش و پرورش در دولت محمود احمدی نژاد پس از طی یک دوره بیماری امروز چهارشنبه 22 اسفند درگذشت .
23 اسفند 1385 بیش از 1000 معلم در برابر مجلس شورای اسلامی که در اعتراض به استرداد لایحه ی مدیریت خدمات کشوری گرد هم آمده بودند بازداشت شدند و برخوردهای تحقیرآمیز و خفت باری با آنان چه مرد و چه زن صورت گرفت .
در دوران وزارت کوتاه فرشیدی ده ها پرونده در هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش برای معلمان منتقد و فعالان صنفی تشکیل شد.
فرشیدی حتی منتظر رای این هیات ها هم نماند و شخصا برای برخی از معلمان کنش گر انفصال موقت صادر کرد .
فرشیدی قبل از وزارت و هنگام رای اعتماد به معلمان وعده داد که همچون سایر کارمندان دولت به آنان 2 ماه پاداش خواهد داد اما هیچ گاه به وعده ی خویش عمل نکرد .
محمود فرشیدی در مورد علت محقق نشدن وعده پرداخت پاداش دوماهه به فرهنگيان در پاسخ به سوال " اکبر اعلمی " نماینده ی تبریز گفت: « با مساعدت دولت و مجلس از سال 1384تا 86، 50 درصد به حقوق فرهنگيان اضافه شده است که براين مبنا معادل حدود 6 ماه پاداش است » .
پس از اعتراض و خشم عمومی در جامعه ی معلمان نسبت به عملکرد وی ؛ محمود فرشیدی سرانجام در آذر 1386 توسط احمدی نژاد برکنار گردید .
فرشیدی هیچ گاه به خاطر برخوردهایی که در زمان وزارت وی با معلمان انجام شد عذرخواهی نکرد .
پایان گزارش/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
جلسه مجمع عمومی ( عادی / عادی به طور فوق العاده ) نوبت دوم شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان تهران راس ساعت 9 روز پنج شنبه مورخ 23 / 12 / 1403 در محل تهران ، سالن اجتماعات فرهنگی مدرسه فردوسی حکیم به آدرس : بلوار فردوس شرقی خیابان وفا آذر جنوبی ، رو به روی پارک صفا تشکیل می گردد .
از کلیه اعضا دعوت می شود با در دست داشتن کارت عضویت یا دفترچه عضویت یا ورقه سهام به همراه کارت ملی راس ساعت مقرر در محل مذکور حضور به هم رسانند .
* دستور جلسه :
- گزارش هیات مدیره و بازرس / بازرسان
- طرح و تصویب صورت های مالی سال های 1397 الی 1402 و نحوه ی تقسیم سود و بودجه سال جاری شرکت
- انتخاب اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره و بازرس / بازرسان
پایان پیام/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
سيد ابراهيم رئيسي در 5 آذر 1401در لايحه اصلاح ماده 87 قانون مديريت خدمات کشوري مصوب 1386 به قاليباف در تبصره 4 اصلاحيه ماده مذکور نوشت :
تبصره 4 : همه دستگاه هاي اجرايي اعم از ستادي و استاني، به استثناي بخش عملياتي مراکز و واحدهاي خدمات رساني نظير واحد هاي ذي ربط بهزيستي، بانک ها، بيمارستان ها،مراکز بهداشتي - درماني، امکان ورزشي و واحد هاي نظامي، انتظامي و امنيتي موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته تنظيم نمايند.
ايران جيب، چهار شنبه 4 مهر 1403 در ضربه سنگین تعطیلی پنجشنبه ها به اقتصاد کشور نوشت :
دولت سیزدهم در تاریخ ۷ آذر ۱۴۰۲ لایحهای را با هدف «افزایش تعداد تعطیلات روزهای هفته و کاهش ساعت اداری» به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. پس از تصویب کلیات این لایحه، تصمیمگیری درباره روز تعطیل جدید به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد.
گفتنی است ؛
سابقا شنبه بهعنوان روز تعطیل تصویب شده بود که شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت.
در روزهای پایانی شهریور ماه سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس دوازدهم از تصویب تعطیلی روز پنجشنبه به استثنای برخی دستگاههای اجرایی ضروری مانند گمرک، بیمارستانها، سازمان امور مالیاتی و این قبیل دستگاهها در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد.
داداشی گفت: لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری (اعاده از شورای نگهبان) با حضور نمایندگان سازمان اداری و استخدامی کشور، معاونت قوانین مجلس شورایاسلامی، مرکز تحقیقات اسلامی قم و مرکز پژوهشهای مجلس شورایاسلامی بررسی شد. این لایحه بهمنظور کاهش ساعات کاری در هفته از ۴۴ساعت به ۴۰ساعت و تعطیلی یکی از روزهای هفته در مجلس یازدهم و کمیسیون تخصصی اجتماعی بررسی شد ؛ بنابراین مجددا در کمیسیون اجتماعی مقرر شد روزهای پنجشنبه تعطیل و روزهای شنبه تا چهارشنبه بهعنوان روز کاری تعریف شود.
در گفت و گوي مجازي ذيل به بررسي اين مصوبه مجلس مي پردازيم.
پرسش کننده:
این مصوبه چه تاثیری روی بخش خصوصی دارد؟
پاسخ دهنده (1 ):
طبق مصوبه مجلس در تبصره 3 این لایحه، « تمامی دستگاههای اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدماترسانی از قبیل بانکها، گمرک جمهوری اسلامی ایران، بیمارستانها، مراکز بهداشتی درمانی و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز شنبه تا چهارشنبه تنظیم کنند » .
حال باید دید که این تصمیمگیری با توجه به اینکه بخش خدماتی را تعطیل نکرده، چه تاثیری روی فعالیتهای بخش خصوصی دارد ؟ اگرچه گفته میشود کاهش ساعات کار شامل بخشهای خصوصی هم میشود.
***
بخش اول:
پرسش کننده :
بحث تعطيلي روز شنبه که به پنجشنبه تبديل شد، آيا نظر پارلمان رضایت بخش خصوصي را تامين کرده است؟ این طرح اگرچه برای تعطیلی شنبه مطرح شد اما شورای نگهبان با قرائتی مذهبی، خواستار عدم تعطیلی شنبه و تعطیلی پنجشنبهها شد.
پاسخ دهنده (1 ):
فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون سرمایهگذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران و فعال اقتصادی به « دنیای اقتصاد » میگوید:
این مصوبه مربوط به کارکنان دولت است و در واقع یک روز دیگر به تعطیلی آنها افزوده میشود، اما از آنجاکه بحث ما از اول برای تعطیلی روز شنبه بود، میتوانیم نتیجه بگیریم که یک روز دیگر به تعداد روزهایی که ارتباط ما با دنیا قطع است، اضافه شد !
پرسش کننده :
به نظر مي رسد از این پس، نه تنها پنجشنبه بلکه بعدازظهر چهارشنبه هم به نوعی تعطیل میشود و کارکنان دولت به تعطیلات میروند!
به نظر شما مصوبه مجلس چه تاثیری روی اقتصاد کشور دارد؟
پاسخ دهنده (1 ):
شکر خدايي با بیان اینکه بخش خصوصی بهشدت ناامید شده، میگوید:
زمانی ما میتوانستیم در جریان اقتصاد جهانی باشیم و حتی در خارج از کشور از نسل جوان بگوییم و انرژی پایدار در ایران ؛ اما اکنون درباره چه فاکتورهایی میتوان بحث کرد؟
شکرخدایی همچنان تصریح میکند:
بیش از هر چیز برای بخش خصوصی این مساله مهم بود که شنبهها تعطیل شود که به نفع اقتصاد کشور است در غیر این صورت به نظرم فقط شاهد کاهش کار کارمندان هستیم که خب شاید از منظرهایی حائز اهمیت باشد برای اینکه انرژی کمتری صرف میشود و ممکن است به کاهش ناترازیها کمک کند.
پرسش کننده :
تعداد ساعت کاري کارکنان در هفته با افزايش بهرهوری چه رابطه اي دارد؟
پاسخ دهنده (1 ):
ساعات کار یکی از مهمترین محورهای مورد بررسی در نظریههای اقتصادی و اجتماعی جهان است. در حال حاضر بسیاری از جامعهشناسان درباره ساعات کاری بحثهای مفصلی کردهاند. آخرین مطالعات بر اساس استانداردهای سازمان بینالمللی کار نشان میدهد : کار کردن بیش از ۴۸ ساعت در هفته بر سلامت، ایمنی، بهرهوری و تعادل بین کار و زندگی تاثیرات منفی دارد.
شاید جالب توجه باشد که فهرست ۵ کشوری در جهان که کارمندان آن بیش از ۴۸ ساعت در هفته کار میکنند را بشناسیم:
« هند، بوتان، بنگلادش، اوگاندا و کلمبیا» .
از سوی دیگر شاهد آن هستیم که کشورهای اروپایی بهطور معمول هفتههای کاری کوتاهتری دارند؛ برای مثال، کارگران و کارمندان در هلند بهطور متوسط حدود ۲۹.۸ ساعت در هفته کار میکنند. پس از آن روآندا (آفریقا) با ۲۹.۹ ساعت کار در هفته، عراق (آسیا) با ۳۱.۶ ساعت، اتریش (اروپا) با ۳۲.۴ ساعت و دانمارک (اروپا) با ۳۲.۶ ساعت در ردههای بعدی کوتاهترین هفتههای کاری قرار دارند. بنابراین بسیاری از نظریهپردازان حوزه کار و رفاه بر این عقیده هستند که ساعات کاری کمتر باعث افزایش راندمان فعالیت کارمندان میشود.
پرسش کننده :
نگاه علمي به تعداد ساعات کار درهفته چيست؟
پاسخ دهنده (1 ):
بنیاد نیو اکونومیکس به جهان توصیه میکند که برای رفع مشکلاتی از قبیل بیکاری، انتشار کربن بالا، رفاه کم، نابرابری ریشهدار، کار بیش از حد، مراقبت از خانواده و کمبود وقت آزاد، بهتر است به سمت یک هفته کاری ۲۱ ساعته پیش برویم. روتخر برگمن، نویسنده و پژوهشگر اقتصادی هلندی استدلال کردهاند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی میتوان به ۱۵ ساعت کاری در هفته دست یافت و پیتر فلمینگ، جامعهشناس بریتانیایی یک هفته کاری سه روزه را پیشنهاد کرده است.
سالهاست که برای پویاتر شدن روند بوروکراسی اداری در ایران پیشنهاد میشود که ساعات کاری کاهش پیدا کنند.
پرسش کننده :
نظر کميسيون اجتماعي مجلس قبل از مصوبه مجلس براي تعطيلي دو روز در هفته چه بود؟
پاسخ دهنده (2 ):
این طرح اگرچه برای تعطیلی شنبه مطرح شد اما شورای نگهبان با قرائتی مذهبی، خواستار عدم تعطیلی شنبه و تعطیلی پنجشنبهها شد.
احمد فاطمی،نماینده مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی،درباره تعطیلی پنجشنبهها گفت: به علت ایراد شورای نگهبان، از شنبه به پنجشنبه تغییر کرد. ما گفته بودیم شنبهها تعطیل شود و اعتقاد ما این بود که شنبه فاصله با جهان را کم می کند اما برخی روی مسائل مذهبی و هم زمانی شنبه با روز مقدس یکی از ادیان، مخالفت کردند.
او همچین افزود: در کمیسیون طیف اصولگرایان و مستقلین حضور دارند و همه موافق تعطیلی شنبه بودند و نمی خواستند این طرح رنگ و بوی دینی بگیرد اما چون شورای محترم نگهبان نظر دیگری داشت، تعطیلی پنجشنبه تصویب شد.
پرسش کننده :
نظر کميسيون اقتصادي مجلس قبل از مصوبه مجلس براي تعطيلي دو روز در هفته چه بود؟
پاسخ دهنده (3 ):
به گزارش هممیهن آنلاین، هادی محمدپور در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره افزایش تعطیلات آخر هفته است، عنوان کرد: اینکه بیاییم پنجشنبه را تعطیل اعلام کنیم، با توجه به اینکه جمعه هم عملاً تعطیل است و بسیاری از کشورهای دنیا هم شنبه و یکشنبه را به عنوان تعطیلات رسمی دارند، یعنی عملاً چهار روز را تعطیل اعلام میکنیم.
وی تاکید کرد: مجلس صددرصد با تعطیلی پنجشنبه مخالف است، گرچه بعضی از کمیسیونها مانند کمیسیون اجتماعی اظهارنظری در این خصوص داشتهاند ؛ اما اگر خواستار رشد اقتصادی در کشورمان باشیم، در حوزه معیشت مردم، صادرات و واردات و معادلات بینالمللی، داخلی و خارجی رصدی داشته باشین متوجه میشویم که ما نیاز به یک فضای باز بانکی برای معاملات خاص داریم.
محمدپور خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر میآید تعطیلی پنجشنبه به ضرر اقتصاد کشور تمام خواهد شد.
پرسش کننده :
در برنامه هفتم توسعه چه رشد اقتصادي پيش بيني شده است؟
پاسخ دهنده (4 ):
محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در 26 شهريور 1403 در صد و شانزدهمین شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، شرحی از وضعیت اقتصاد کشور ارائه کرد و گفت:
دولت و مجلس در برنامه هفتم توسعه رشد هشت درصدی را تعریف کردند و این امر برای اجرا هم ابلاغ شد، از این هشت درصد ۵.۲ درصد از رشد سرمایه و ۲.۸ نیز از بهره وری باید حاصل میشد. اما باید دید با شرایط کنونی کشور تحقق رشد هشت درصدی ممکن است؟
پرسش کننده :
ميانگين رشد اقتصادي سه برنامه چهارم تا ششم چقدر بوده است؟
پاسخ دهنده (4 ):
رییس اتاق بازرگانی تهران: براساس دادههای مرکز آمار در برنامه های چهارم تا ششم، رشد تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۳.۵ درصد بوده است و ما در این سه برنامه به رشد هشت درصد نرسیدیم و میانگین رشد اقتصادی در این سه برنامه ۱.۸ درصد بوده است.
پرسش کننده :
چه عواملي مانع دست يابي به رشد اقتصادي سه برنامه چهارم تا ششم شده است؟
پاسخ دهنده (4 ):
رئیس اتاق تهران ادامه داد:
آنچه مانع دست یابی به رشد مطلوب شده است ؛ کمبود منابع ارزی، ضعف شدید جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی، نامساعد بودن فضای کسب و کار، ناترازی آب و برق و گاز، کمبود منابع مالی و استهلاک سرمایه و منفی بودن نرخ سرمایه گذاری در ۱۱ سال گذشته بوده است.
وی یادآور شد: برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی نیاز به حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی است اما با توجه به تحریم و شرایط اقتصادی سیاسی و اجتماعی جذب این رقم بعید به نظر میرسد.
پرسش کننده :
در جذب سرمايه خارجي چقدر موفق بوده ايم؟
( ادامه دارد )
منابع :
1. دنیای اقتصاد" مصوبه اخیر مجلس را بررسی میکند."17 اسفند 1403
2. هم ميهن 26 آذر 1403، فعالین اقتصادی و بانکها از تعطیلی پنج شنبهها مستثنی شدند.
4- هم ميهن 26 شهريور 1403، گلایه بخش خصوصی از تعطیلی پنج شنبهها.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
« کاظم قاسمی مدیر عامل کانون بازنشستگان آموزش و پرورش تهران » با ابراز نگرانی در گفت و گو با « صدای معلم » از عملکرد بد بیمه ملت و صندوق بازنشستگی کشوری در اجرای قرارداد بیمه تکمیلی درمان به موارد نقض تعهدات در پرداخت هزینه های درمانی بازنشستگان اشاره کرد و گفت :
« در حالی که بیمه ملت در شروع کار با وعده توخالی پرداخت خسارت درمان ظرف ۷۲ ساعت کار را شروع کرد ولی در عمل هیچ اقدامی انجام نشده و بنا به ادعای خودشان پولی که از صندوق دریافت کرده اند را فقط به مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت کرده اند.
وی گفت : با پی گیری انجام شده ، بیمه ملت مدعی است که صندوق بازنشستگی به تعهدات خود در پرداخت حق بیمه پای بند نبود و بدین جهت ما هم تاکنون نتوانستیم هزینه درمان را به بازنشستگان پرداخت کنیم و از آن طرف هم مسئولین صندوق مدعی این موضوع هستند که پرداختهای صندوق به بیمه ملت فقط به مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت شده ، لذا به همین جهت هم پرداختها را متوقف کرده اند و در واقع سر آن بخش از بازنشستگان که اسناد هزینه خود را به دفاتر بیمه ملت تحویل داده اند بی کلاه مانده است .
وی ابراز نگرانی کرد که اگر این لج ولج بازی ها در روزهای آینده حل نشود شاهد حضور بازنشستگان در کف خیابان خواهیم بود چون واقعا کارد به استخوان رسیده و برای بسیاری از بازنشستگان که به امید دریافت خسارت درمان از بیمه با قرض هزینه درمان خود را پرداخت کرده ولی بعد از ۸ تا ۹ ماه هنوز هیچ مبلغی از بیمه دریافت نکرده غیر قابل تحمل شده و این درحالیست که آخر هر ماه حق بیمه از حقوق شان کسر و به حساب صندوق بازنشستگی کشوری واریز شده است.
مدیر عامل کانون بازنشستگان تهران به مکاتبات کانونهای بازنشستگی هم دراین خصوص اشاره کرد و گفت این نارضایتی اختصاص به تهران ندارد بلکه درکل کشور ، مشکل ضعیف بودن تعهدات بیمه و عدم پرداخت به موقع خسارت درمان وجود دارد و از طرف کانونها نیز به مسئولین ذیربط اعلام شده است.
قاسمی در پایان ضمن هشدار به مدیران عامل صندوق بازنشستگی کشوری و بیمه ملت، هر گونه عواقب ناگواری را متوجه آنان دانست که باید پاسخ گوی آن باشند.
ایشان از وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و نیز رییس کل بیمه مرکزی خواست که با فوریت به موضوع ورود کرده و منتظر نوش دارو بعد از مرگ سهراب نباشند .
پایان پیام/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
چندی پیش اخباری مبنی بر « کاهش تعطیلات نوروزی » در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد .
در این خبر چنین آمده بود :
« بنابر اعلام وزارت کشور، تعطیلات دوهفتههای عید نوروز به چهار روز کاهش مییابد.
در ابلاغیه وزارت کشور که صبح امروز منتشر شد آمده است با همکاری کمیته تعطیلات و همچنین با نظر وزیر نیرو و آموزش و پرورش کشور، طرح کاهش تعطیلات عید نوروز به تصویب هیات وزیران رسیده است و تا پایان هفته به وزارتخانههای مربوطه ابلاغ خواهد شد. دو هفته تعطیلات رسمی نوروز برای مدارس در کنار تقویم آموزشی غیررسمی که دانش آموزان و اولیای آنان با همراهی کادر مدرسه در برخی اوقات آن را به یک ماه تعطیلی می رسانند نه تنها در « جهان » قرینه و یا مشابهی برای آن یافت نمی شود خودش به یک « طنز تلخ » تبدیل شده است .
وزیر کشور گفته است هدف از اجرای این طرح، جبران تعطیلیهای زمستان و پاییز به دلیل ناترازی انرژی است.
وی همچنین تاکید کرد تمامی مدارس و دانشگاهها به دلیل جبران زمانهای آموزشی از دست رفته گذشته از تاریخ پنجم فروردین کاملا حضوری خواهد بود.
در خصوص فعالیت بانکها و موسسات مالی دولتی و خصوصی نیز تاکید شده است از ۲۹ اسفند تا ۴ فروردین به صورت کشکیک مشغول ارائه خدمات به هموطنان عزیز خواهند بود.
به گفته وزیرکشور جزییات دقیقتر این طرح تا پایان وقت اداری پنجشنبه اعلام خواهد شد » .
حساب کاربری وزارت کشور در شبکه ایکس در واکنش به برخی اخبار درباره کاهش تعطیلیهای نوروزی، این ادعا را کذب دانست .
« علی اصغر فانی ؛ وزیر آموزش و پرورش » 19 دی 1394 چنین می گوید : ( این جا )
« فانی درباره ی احتمال سامان دهی تعطیلات و کاهش پیدا کردن تعطیلات نوروزی دانشآموز نیز تصریح کرد:
این موضوع که تعطیلات نوروزی کاهش یابد، در سالهای قبل تجربه شد و موفق نبوده است، اما ما در سال ۹۲ و ۹۳ تلاش کردیم کلاسهای درس را تا اواخر اسفندماه دایر نگه داریم.
اگر بتوانیم به غیر از روزهای رسمی تعطیل، فضاها و مدارس را دایر نگه داریم، میتوان امیدوار بود که به مرز ۲۰۰ روز آموزشی در مدارس که مصوب شورای عالی است، برسیم. در ۱۰۰ روز گذشته، از ابتدای آذر تا ۱۰ اسفند، مدارس تهران حدود ۵۰ روز تعطیل بودند. این وضعیت نه تنها در تهران، بلکه در بسیاری از شهرهای دیگر کشور نیز مشاهده شد .
شروع شدن سال تحصیلی در شهریور ماه مغایر قانون مجلس است و پژوهشهایی در این خصوص انجام شده و در حال بررسی تحلیل محتوای پژوهشهای قبل هستیم و اگر به تقویم آموزشی جدیدی برسیم که اجرای آن امکان پذیر باشد، حتما از مبادی ذیربط پیگیری خواهیم کرد اما باید در نظر داشت که تغییر تقویم آموزشی به این سادگیها امکان پذیر نیست و آن هم دلایل عمدهای دارد.
شرایط کشور متفاوت است و برخی روستاها که کار کشاورزی انجام میدهند، تا پایان تابستان مشغول کار هستند و نمیتوان به راحتی کلاسهای درس را از شهریورماه شروع کرد، مگر آنکه حاکمیت به این نتیجه برسد که انعطافی در تقویم مدارس داشته باشیم و آن را بومی کنیم که البته این موضوع هم چندان عملیاتی نیست.
در هر صورت اصل موضوع را نفی نمیکنیم و در حال مطالعه بر روی آن هستیم » .
در ۱۰۰ روز گذشته، از ابتدای آذر تا ۱۰ اسفند، مدارس تهران حدود ۵۰ روز تعطیل بودند. این وضعیت نه تنها در تهران، بلکه در بسیاری از شهرهای دیگر کشور نیز مشاهده شد .
« مسعود کبیری » عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تصریح می کند : ( این جا )
« از زمانی که زمان آموزشمان را کم کردیم عملکرد آموزشمان هم در مطالعات تیمز و پرلز به شدت کاهش پیدا کرده است. این خودش یک هشدار بزرگ است برای ما که به هر حال زمان آموزش عامل تعیین کننده ای در عملکرد تحصیلی است. مثلا 190 روز را تبدیل می کنیم به 150 یا 160 روز که در مورد عملکرد دانش آموز می افتد.
ما هیچ چاره ای نداریم به جز این که زمان آموزش مان را نگوییم که افزایش دادیم برگردانیم به آن استانداردی که از قبل تعریف کردیم. استانداردی که از نظر ما تعریف می شود حداقل در مورد برنامه درسی هفتاد و پنج درصد از زمانمان را داریم اجرا می کنیم. مقایسه بین المللی که داریم نگاه می کنیم کشورها در مطالعات تیمز و پرلز هستیم از لحاظ زمان آموزش .
استانداردهای یونسکو هم برای دوره ابتدایی 1000 ساعت در 200 روز آموزش توصیه یونسکو برای کشورها است که زمان خودشان را می خواهند انجام بدهند .»
بیش از 44 درصد دانش آموزان ایرانی دچار « فقر یادگیری » هستند . ( این آمار مربوط به 2 سال پیش است ) . ( این جا )
به عبارت دیگر ، نزدیک به نیمی از دانش آموزان ایرانی به سطح سواد خواندن و نوشتن مورد انتظار نمیرسند و این آمار در مناطق روستایی به ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است .
نخستین پرسش « صدای معلم » آن است :
« مطالعه ای که فانی حدود 10 سال پیش مطرح کرد اکنون به کجا رسیده است ؟
« زمان آموزش » در حال حاضر و عملا به چند روز از کل سال تحصیلی رسیده است ؟ در حالی که مسئولان و تصمیم گیرندگان با مغالطه سعی می کنند که آموزش مجازی آن هم در چنین وضعیت و ساز و کاری را به « آموزش واقعی و موثر » پیوند بزنند در حالی که به لحاظ علمی این عمل کاملا غلط و بی پایه است .
پس از تغییر نظام آموزشی به وضعیتی که اکنون در آن به سر می بریم ( تبدیل سه ثلث در نظام قدیم به دو ترم در نظام جدید ) تعطیلی پایان سال به یک معضل آموزشی و تربیتی تبدیل شده است .
آیا تغییر ساختار پس از گذشت سال ها یک شکست و عقب گرد آموزشی به حساب نمی آید ؟
دو هفته تعطیلات رسمی نوروز برای مدارس در کنار تقویم آموزشی غیررسمی که دانش آموزان و اولیای آنان با همراهی و همدستی کادر مدرسه در برخی اوقات آن را به یک ماه تعطیلی می رسانند نه تنها در « جهان » قرینه و یا مشابهی برای آن یافت نمی شود خودش به یک « طنز تلخ » تبدیل شده است .
بسیاری و حتی در میان مسئولان کاهش تعطیلات نوروزی مدارس را یک « تجربه ی ناموفق » و مرتبط با ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی می دانند در حالی که دلایل محمد علی رجایی، سرپرست وقت وزارت آموزش و پرورش منطقی و قابل قبول می باشد .
رجایی می گوید : ( این جا )
در سال تحصیلی جاری تصمیم گرفتهایم که تعطیلات نوروز دانش آموزان و معلمان را با سایر کارمندان و کارکنان ادارات و موسسات دولتی یکسان کنیم این تصمیم به آن علت اتخاذ شده است که اولا ۱۵ روز تعطیل چندان منطقی نیست، چرا که وقتی دانش آموز با این فاصله زیاد از مدرسه دور میماند تا حدودی درسها را فراموش میکند از سوی دیگر اختلافی که بین تعطیلی نوروزی پدر و مادرها و فرزندان وجود دارد باعث میشود که بچهها در خانهها بدون سرپرست و بدون برنامه بمانند.»
نکته ی مهم و غیر قابل اغماض آن است که نظرات مخالفان کاهش تعطیلات نوروزی مدارس در آن مقطع ( سال 1358 ) منطقی و قابل تامل به نظر می رسد در حالی که مخالفان امروز دلیل و منطق مشخصی برای کنش و رفتار خود ندارند .
پایان گزارش/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید