بسمه تعالی
معاونت محترم برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری
جناب آقای نوبخت
با احترام
پیرو نامه 24 / 9 / 93 – 286572 بازنشستگان آموزش و پرورش و در ادامه آن به استحضار می رساند :
با حذف « حق شغل » و صرفا قید میانگین حقوق دو سال پایانی خدمت در حکم بازنشستگی ، تبصره ( 3 ) ماده ( 65 ) فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری بر اساس قسمت آخر ماده ( 64 ) همان فصل ، برای بازنشستگان پس از سال 88 نیز اجرا نمی گردد و پاسخ مسئولین ذی ربط و کارشناسان محترم به درخواست های بازنشستگان بعد از سال 88 برای رفع این معضل که می گویند « این ماده در زمان اشتغال اعمال گردیده و در حقوق مستتر است ، صحیح نمی باشد ؛ زیرا « امتیاز حق شغل » باید هر سال بر اساس آخرین گروه ( طبقه شغلی ) فرد بر « ضریب سال » که هر سال از طرف دولت اعلام می گردد و متغیر است ( همانند شاغلین ) ضرب شده و مبلغ آن به حقوق اضافه شود ، زیرا درست است که ( امتیاز حق شغل ) طبق امتیاز حق شغل آخرین حکم آنان ثابت است و پس از بازنشستگی دیگر تغییر نمی کند ولی همچنان که توضیح داده شد ، همان آخرین امتیاز ثابت حق شغل آن ها هر سال باید ضرب در ضریب همان سال شده و به حقوق افزوده گردد .
لذا این ایرادی است که در حکم و فیش حقوقی بازنشستگی وجود دارد و همچنان که در بند ( 3 ) لایحه ی بازنشستگان در تجمع روز دوشنبه 24 آذر 93 به نهاد ریاست جمهوری ارائه گردیده تغییر فرم بازنشستگی ضروری است .
با توجه به مستندات ضمیمه ( فیش های حقوقی و حکم دو تن از بازنشستگان بعد از سال 88 ) و نیز نمونه محاسبه ای که در زیر آورده می شود ، توضیحات بالا روشن می گردد .
لازم به یاد آوری است وزارت آموزش و پرورش به کسانی که رتبه آنان را به جای عالی ، ارشد منظور کرده است از تاریخ 2 / 1 / 88 تا 1 / 10 / 89 بابت ما به التفاوت حقوق و پاداش بدهکار می باشد و پس از بازنشستگی جبران ما به التفاوت حقوق بر عهده صندوق بازنشستگی می باشد .
محاسبه حق شغل بازنشسته ی آموزش و پرورش 10 / 10 / 89 از سال 88 تا 93 « ضریب سالی » که هر سال دولت اعلام کردهاست :
مدرک : لیسانس
مدت : خدمت 30 سال
مبلغ ( ریال ) ضریب سال امتیاز حق شغل سال
4092000 600 6820 1388
4337520 636 6820 1389
4774000 700 6820 1390
5490100 805 6820 1391
6860920 1006 6820 1392
8231740 1207 6820 1393
با سپاس
بازنشستگان آموزش و پرورش بعد از سال
1388
راستی چگونه می شود یک معلم خوب بود؟ چه ویژگی هایی را باید کسب کرد؟ آیا مگر اصلا معلم بد هم داریم؟
آن چه به نظر من از یک معلم ، معلمی خوب می سازد میزان آگاهی و اندیشه های اوست. این که چه قدر باید برای خوب بودنش مطالعه کند و به اصطلاح چه قدر به روز باشد. او باید خوب بداند که معلمی فقط بازگو کردن مطالب کتاب به دانش آموز نیست بلکه باید به او چگونه فکر کردن را بیاموزد ، او را آگاه بار آورد . آگاه از حقوقی که باید برخوردار باشد ، از وظایفی که باید در قبال آنها انجام دهد. آموزش حقوق اجتماعی ، نظم اجتماعی ، هنجارها و ارزش ها و... باید یاد بگیرد که خود انتخاب کند نه برایش انتخاب نمایند. باید دانش آموز را منتقد بار آورد .
اما این ها چگونه امکان پذیر است؟
زمانی می توانیم در این راه قدم بگذاریم که کوله بارمان آکنده از تجربیاتی بکر باشد. زمانی که خود آزاداندیشی را فرا گرفتیم!
راستی در روز چه قدر مطالعه می کنیم؟
خارج از محدوده ی درسی مان به چه مطالبی می پردازیم؟چه اندازه خودمان آگاه هستیم؟ آگاه از حقوق و وظایف مان . چه از معلمی مان می خواهیم؟ پاسخ به هر کدام از این سوالات نیازمند پیشینه ای جدی است. اگر نتوانستیم خود را فربه کنیم باید یاد بگیریم که بتوانیم.
باید به کار عشق ورزید . باید به دانش آموز علاقه مند بود. باید خود را گول نزد. باید آدم بود. باید عاشق بود. باید فهمید . باید از خواب غفلت بیدار شد . باید خلاقیت داشت...
معلم خوب معلم است. آگاه است. می داند که نباید متملق باشد. می داند که رئیس بنا به دلایلی رئیس شده و او بنا به همه ی دلایل معلم است. او می داند که اگر خود بر حقوقش آگاه باشد ،آن را مطالبه می کند و خود نیز می تواند دیگری را از حقوقش آگاه نماید. او اگر به خود احترام بگذارد ، دیگران هم برایش ارزشی قائل خواهند بود.
او باید بداند که زنگ تفریح مدرسه هنگام بازگویی اندیشه هاست. او باید بداند که باید آن چه را که لازم است بگوید و همچنان حقیقت ورد زبانش باشد. او باید بداند که از بیان حقیقت نباید بهراسد و باید بداند که باید راه را طی کند.
معلم خوب تنها کارش برایش ملاک است ، نه خرسندی پشت میز نشینان . معلم خوب می داند پسرک پشت کوه الله اکبر به او نیاز دارد. پسرک به امید او به مدرسه می آید. می خواهد او هم بفهمد.
معلم خوب باید خودش باشد. باید خودش تصمیم بگیرد. باید منتقد باشد و انتقادپذیر. به خرسندی پشت میز نشینان دل نبدد که دوامی ندارد. معلم خوب باید راهش را آگاهانه انتخاب نماید تا پایش بر گل و لای غفلت نچسبد. و بالاخره این که معلم خوب باید معلم خوب باشد...
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
شیرزاد عبداللهی
دانشآموز با بغلدستي حرف زد (منطقه 9 تهران) ... دانشآموز گرم كن ورزشي را دير عوض كرد (سنندج) ... دانشآموز درس بلد نبود (گناوه) ... دوستش را صدا زد (فرديس كرج) ... دانشآموزان تكليف شان را انجام نداده بودند (پاكدشت) ... در چهار مورد اول دانشآموز با ضربات معلم روانه بيمارستان شد. حتي با سختگيرانهترين معيارها، اين اعمال تخلف انضباطي هم محسوب نميشود تا چه رسد به اينكه مستحق ضرب و جرح در حد اعزام به بيمارستان باشند.
يكي از دلايلي كه نميگذارد در مسائل اجتماعي به نتيجه برسيم، خارج كردن مساله از كادر واقعي آن است. عدهاي براي موجه نشان دادن تنبيه بدني دانشآموزان، آسمان را به ريسمان ميبافند. عدهاي تقصير را گردن دولت و سيستم مياندازند. برخي از معلمان، حجم بالاي اخبار تنبيه بدني و ضرب و جرح دانشآموزان در رسانهها را توطئهاي پيچيده، براي بدنام كردن معلمان ميدانند و ميگويند: « با انتشار اين اخبار ميخواهند به معلمان ضربه بزنند.»، اصلا فرض كنيم توطئهاي در كار است چرا بايد معلمان شريف و با اخلاق سرنوشت خود را به معلمان بزهكار گره بزنند؟
آنها بايد به عنوان مدعي، رفتار همكاراني كه دست به تنبيه بدني كودكان ميزنند را با صريحترين زبان محكوم كنند. عدهاي با اشاره به تراكم دانشآموز در كلاس، بيانگيزگي دانشآموزان، جاذبه كم برنامههاي درسي، مشكلات و گرفتاري معلمان و تغييرات نسلي كه باعث «پررو» شدن بچهها شده و... تنبيه بدني را عملي بد ولي « اجتناب ناپذير»، مثل داروي تلخ معرفي ميكنند و ميگويند:«شرايط سخت كار باعث ميشود معلم بياختيار از كوره در برود و عصباني شود و... »اين رايجترين و بدترين نوع توجيه است.
اولا معلم به عنوان انسان مختار، اسير دست و پا بسته «شرايط» و جبر محيط نيست. چطور بسياري از معلمان شريف در همين «شرايط دشوار» دست تعرض به روي دانشآموز بلند نميكنند؟ ثانيا معلمي كه در شرايط نامطلوب از كوره در ميرود، صلاحيت حرفهاي ندارد و بايد موقتا از رفتن به كلاس منع شود، زيرا ممكن است هنگام عصبانيت، بياختيار، مرتكب قتل شود.
دوسال پيش در نيك شهر بلوچستان، معلم عصباني چنان با كتاب بر سر سعيد دانشآموز 15 ساله كوبيد كه دچار خونريزي مغزي شد و چند روز بعد در بيمارستان درگذشت. ما بهعنوان معلم چه توجيه عقلي، تربيتي، قانوني و روان شناختي، انساني، حقوق بشري و... براي تنبيه بدني داريم؟
آيا ميتوانيم در كتب آموزشي مراكز تربيت معلم ايران و جهان يك پاراگراف مطلب درباره اثرات سازنده تنبيه بدني پيدا كنيم؟ قباحت تنبيه بدني كودكان در حدي است كه هركس با هر استدلالي از جمله «جبر شرايط»، يا همبستگي صنفي معلمان، اين عمل را توجيه كند در كنار عاملان شكنجه دانشآموزان قرار ميگيرد. ايرادي كه به آموزش و پرورش وارد است، كم توجهي به سنجش صلاحيتهاي حرفهاي و شخصيتي افراد در مبادي ورودي و گزينش هاست.
در آموزشهاي ضمن خدمت معلمان هم، جاي مباحث واقعي تربيتي، خالي است. نبود يك سيستم موثر بازرسي نيز در بروز اين حوادث نقش مهمي دارد. بعد از قتل فاجعه بار مرحوم خشخاشي معلم بروجردي در كلاس درس توسط يك دانشآموز 15 ساله، عدهاي با استناد به اين قتل، خشونت دانشآموزان را هم سنگ خشونت معلمان درمدرسه قلمداد كردند و خواستار اعمال تنبيهات شديد عليه دانشآموزان شدند. اين دسته از معلمان از درك اين نكته غافل بودند كه اصولا معلم نبايد خودش را تا سطح دانشآموز پايين بياورد.
معلم و ناظم و مدير در مدرسه نقش تربيتكننده و آموزگار و دانشآموز نقش تربيت شونده و آموزش پذير دارد. رابطه معلم و شاگرد مثل رابطه بچه محلهايها نيست كه براي هم شاخ و شانه بكشند. رفتار معلم در هر حالتي حتي در صورت مواجهه با بيادبي و تعرض دانشآموز بايد مطابق پروتكلهاي تربيتي باشد، زيرا مدرسه نهادي تخصصي براي تربيت كودكان است.
گروه اخبار
امروز پنج شنبه ، یازدهم دی ماه ، جمعی از فرهنگیان و دانش آموزان بروجرد با همراه داشتن یک شمع بر مزار زنده یاد " محسن خشخاشی " گرد هم آمدند .
در این گرد همایی ؛ دانش آموزان ،خشخاشی را معلمی مهربان ، دلسوز و باسواد توصیف کردند .
یکی از دانش آموزان که در جمع می گریست به سخن معلم گفت : " ما آقای خشخاشی را خیلی دوست داشتیم .او برای ما واقعا مایه می گذاشت . فقدان او برای ما سخت و طاقت فرساست .
دانش آموز دیگری در رثای معلم فقید ، شعری را قرائت کرد به گونه ای که همه افراد حاضر متاثر شدند .
تعدادی از معلمان حاضر نیز با خواندن اشعاری یاد همکار عزیزشان را گرامی داشتند .
همسر مرحوم خشخاشی به سخن معلم گفت : " من از مسئولان گله دارم .آن ها در ابتدا به ما قول هایی دادند ، این که نام او را در فهرست " شهدا " ثبت می کنند .این که نام خیابانی را به نام او می کنند . این که حداقل نام مدرسه ای را به نام " محسن خشخاشی " خواهند کرد ...
اما امروز که چهل روز از آن فاجعه ی تلخ و دردناک می گذرد هیچ کدام از آن ها عملی نشده است !
حتی همسرم که 18 سال سابقه کار داشت حقوق ماهیانه او را به طور کامل پرداخت نمی کنند و فقط 18 روز را به من و دو کودکم پرداخت می کنند .
آیا این جفا و ظلم در حق من و دو بچه کوچکم نیست ؟
من با این وضعیت چه باید بکنم ؟
چه کسی باید پاسخ گو باشد ؟
من سوالی از مسئولان دارم . همسر مرحوم من تا پایان شهریور ابلاغش در دبیرستان تیزهوشان بوده است اما بدون دلیل در آغاز سال تحصیلی 12 ساعت آن را لغو کرده و در دبیرستان حافظی زده اند ؟
چه دلیلی برای این کار بوده است وقتی که همه دانش آموزان و اولیاء بر کارآمد بودن و کارایی آقای خشخاشی اذعان و تاکید دارند ؟
شما این را ازاین دانش آموزانی که این جا آمده اند ؛ بپرسید .
همسر مرحوم خشخاشی که با حالتی متاثر و منقلب با سخن معلم سخن می گفت از عملکرد مسئولان ناراضی بود .
در این مراسم آقای دکتر آزادی ، معاونت پژوهش و فناوری اداره آموزش و پرورش بروجرد حضور داشت اما سایر مسئولان به ویژه مدیریت اداره آموزش و پرورش بروجرد علی رغم انتظار فرهنگیان و ودانش آموزان حضور نداشتند .
پایان پیام /
دو هزار و پانزدهمین سال میلادی در حالی آغاز می شود که جهان هنوز تشنه صلح و مهربانی مسیحایی است و همگان نیک می دانیم دنیای عاری از خشونت و افراط گرایی جز از طریق اخلاق و آموزش ممکن نخواهد بود.
« سازمان معلمان ایران » ضمن تبریک سال جدید میلادی به همه مسیحیان به ویژه معلمان ودانش آموزان مسیحی، به آن امید است که با یاری یکدیگر مدارس را به محلی برای آموزش عقلانیت ،گفت و گو، صلح و عدالت تبدیل نماییم.
سازمان معلمان ایران 2015/1/1
11 / 10 / 1393
باسمه تعالی
حضور محترم وزیر آموزش و پرورش
با سلام و احترام
تحول بنیادین در آموزش و پرورش یکی از مهمترین دغدغه های مسئولین نظام به خصوص مقام معظم رهبری می باشد و بارها به آن اشاره و تاکید شده است. منظور از تحول بنیادین در آموزش و پرورش آن است که محصول این دستگاه یعنی جوان آینده و سازنده، فردای این مملکت فردی با مشخصات مذکور در قوانین بالادستی باشد.
در سال های دور و نزدیک تمام تلاش و همت آقایان مسئول به تغییر نظام آموزشی و مواد درسی منجر شده ولی هیچ زمانی توجه به تغییرات در مورد آموزش دهندگان نبوده و تغییری هم حاصل نشده است و در این مورد مثل همیشه به شعار دادن بسنده و وعده و عیدهای بی اثر تکرار شده است.در نهایت هیچ تغییری جزئی هم در محصول این دستگاه ایجاد نشده چه رسد به تغییر بنیادین که مد نظر بوده است. متاسفانه به عقب هم برگشته ایم، در برگزاری دوره های آموزشضمن خدمت معلمان هم تجدید نظر شده و به جای پر بار و نتیجه بخش شدن به نزدیکی حذف کامل رسیده است.
انشاء الله می دانید که تنها دریافتی معلمان حقوق مندرج در حکم کارگزینی است و مبلغ آن به طور متوسط حدود 5 / 1 میلیون تومان است. که پس از کسر مقادیری به عنوان بیمه و بازنشستگی و صندوق ذخیره به کمتر از آن تقلیل می یابد . اگر به آمار ارایه شده توسط مر کز آمار ایران مراجعه کنید هزینه یک خانوار در طی یک ماه 2 میلیون و 280 هزار تومان برآورد شده است ؛ یعنی درآمد یک معلم چیزی حدود یک میلیون تومان کمتر از هزینه های یک خانوار می باشد.
در ادارات دیگر دریافتی های غیر از حقوق تا حدی جبران کمبودها را می کند ؛ دریافتی هایی مثل بن های غیر نقدی خوار وبار – بن سفر – پاداش پایان سال – حق ایاب و ذهاب – حق لباس- حق مسکن – حق ماموریت – حق یک وعده غذا – و بسیاری دیگر که حتی ما خبری از آن نداریم. در عوض حتی حقوق اضافه کار فرهنگیان با تاخیر شش ماهه و اعلام فراوان در رسانه ها پرداخت می شود.
آیا با توجه به تورم ، حساب کرده اید (نسبت به زمان کار ) چند درصد حقوق را می پردازید و مدام در رسانه ها به آن افتخار می کنید و بارها در رسانه ها «پرداخت معوقات فرهنگیان» را اعلام می کنید ؟
آیا پرداخت ها در دیگر ارگان ها با اعلام در رسانه ها همراه است، حتی پرداخت های فوق العاده و به موقعی که در این سیستم خبری از آن نیست؟
در این جا چند سوال و درخواست مطرح است که انتظار می رود به نحو مقتضی در مورد آن اقدام فرمایید.
1- چرا دوره های ضمن خدمت تعطیل شده و برای برگزاری دوره ها طلب وجه از کارکنان می شود مگر آموزش کارکنان برای کار بهتر از وظایف دستگاه نیست؟ آیا اهمیت این دوره ها در آموزش و پرورش کمتر از ارگان های دیگر است؟
2- چرا در آموزش و پرورش برخلاف دیگر دستگاه ها هیچ یک از پرداخت های مذکور در بالا انجام نمی شود با این که در بعضی موارد مثل حق مسکن بودجه سالانه به آن اختصاص داده می شود؟
3- چرا حضرت عالی هیچ اقدامی در راستای بهبود وضعیت معیشتی معلمان انجام نمی دهید و نسبت به اضافه حقوق معلمان در سال آینده اعتراضی نکرده اید با آن که 14 درصد اضافه حقوق معلمان نسبت به دیگران عدد قابل توجهی نمی شود ولی در ارگان های دیگر که اضافه حقوق شان اعداد قابل توجهی هم هست اعتراض و تبصره وارد می شود ؟
4-آیا می دانید حقوق معلمان در چند سال اخیر افزایش قابل توجهی نداشته و نسبت به تورم با کاهش هم مواجه بوده و قدرت خرید آنان به شدت کم شده است شما برای جبران آن چه کرده اید ؟ آیا حق ما از دیگر کارکنان دولت کمتر است؟
5- آیا مستحضرید اگر بهترین نظام آموزشی ، محیط و مواد درسی را در اختیار داشته باشید و نیروی انسانی که مهارت کافی و بروز ندارد، سر خورده و ناراحت از تبعیض است، در آن مشغول باشد نتیجه ای حاصل نخواهد شد؟
6- آیا نمی توان با توجه به ضعف شدید خدمات بیمه درمانی ، بیمه فرهنگیان را به تامین اجتماعی تبدیل نمود تا از خدمات بهتر حتی نسبت به بیمه طلایی استفاده شود ؟
جناب آقای وزیر !
اگر قرار است در آموزش و پرورش تحولی صورت پذیرد و آن چنان که رهبر معظم انقلاب فرموده اند تحول هم بنیادین باشد و اگر شما به این امر اعتقادی دارید باید در جهت بهبود واقعی معیشت معلمان کاری انجام دهید. بدون شعار و مطرح نمودن طرح های بی فایده ای مثل رتبه بندی و ... که در پس آن همچون سال های پیش اتفاقی نخواهد افتاد.
جناب آقای وزیر !
ما معلمان از تبعیض و بی تفاوتی دولت نسبت به وضعیت مان گله مند و ناراحتیم .
اما با توجه به حقوق دانش آموزان که رعایت آن جزء تکالیف ماست ترجیح داده ایم که از طریق این رسانه ، با شما سخن بگوییم و انتظار ما توجه کافی و وافی به این انتظارات و مطالبات به حق فرهنگیان است .
آقای وزیر !
بارها پایین بودن درآمد ، وضع معیشتی نامناسب و جایگاه معلمان در جامعه مطرح شده، بهره برداری ها از آن شده و تغییری حاصل نگردیده است.
آیا وقت آن نرسیده که شما کاری صورت دهید و همچون وزیر بهداشت که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت در خوری انجام داده ، از خود یادگاری به جا ، درست و مناسب در آموزش و پرورش بگذارید؟
تغییر نظام آموزشی ، تغییر کتاب و محتوا ، تغییر ساعت و زمان و دستور العمل چیزی را عوض نمی کند آن هم با این روش از بالا به پایین و بدون در نظر گرفتن شرائط مناطق مختلف کشور کمی به نیروی انسانی توجه کنید و تغییر را از آنان بخواهید.اگر تحقیقی در سیستم های آموزشی جهان داشته باشید این تفاوت را به خوبی متوجه خواهید شد و راهی جز این در مقابل خود نخواهید یافت.
در پایان انتظار می رود برای یک بار هم که شده به صورت واقعی به این موضوع پرداخته و با اعلام واقعیت ها در دولت و مجلس و تلاش و پیگیری عملی موجب بهبود وضعیت شوید و آموزش و پرورش که از ارکان پایداری و پیشرفت یک کشور محسوب می شودرا در دستور کار عوامل اجرایی کشور قرار دهید. در غیر این صورت هیچ تغییر و تحولی با هیچ برنامه و نظام آموزشی ، در این دستگاه حاصل نخواهد شد.
به امید توجه و توفیق حضرتعالی
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
یک بار دیگر، یک تنش درحوزه آموزش و پرورش. هم اینک به جز پسلرزههای ناشی از واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی و نجواهای افراد نگران درباره تغییرات احتمالی در رشتههای دبیرستانی، خطر استیضاح وزیر نیز جدی است که این را باید به چالش حلنشده استخدام مربیان پیشدبستانی و اعتراض و تجمع موسمی آنها مقابل ساختمانهای دولتی افزود.
حالا اینها را اگر بیفزاییم به مشکلات قدیمی آموزش و پرورش مثل کمبود معلم، کسری بودجه، کیفیت پراما و اگر آموزش و کمبود مدرسه و ده ها چالش ریز و درشت دیگر، نتیجه این است که این وزارتخانه تا زیر بینی در مشکل است و تحمل وزن یک پرکاه اضافه را هم ندارد اما نامه ای که به تازگی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور به معاون اول حسن روحانی نوشته بیشتر از یک پر کاه وزن اضافه را بر آموزش و پرورش سوار کرده، وزنه ای که جویندگان شغل معلمی را با چالش های جدید رو به رو می کند.
محمدباقر نوبخت در این نامه از اسحاق جهانگیری خواسته تا لایحه ای به مجلس ارسال کند تا قانون تعهد خدمت در آموزش و پرورش لغو شود.
اشاره این قانون به دانشجویانی است که با هزینه دولت درس می خوانند و پس از فارغ التحصیلی به استخدام آموزش و پرورش در می آیند و به صورت خودکار معلم می شوند، کسانی مثل دانشجویان دانشگاه سابق تربیت معلم و دانشجویان فعلی دانشگاه فرهنگیان.
قانون متعهدین خدمت البته تاکنون یک بار لغو شده، آن هم در دولت دهم و در حین تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری، ولی این لغو زیاد دوام نیاورد چون وقتی در سال 91، نمایندگان مجلس بحث تعیین تکلیف معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت را به قانون تبدیل کردند، تعهد خدمت را بار دیگر احیا نمودند.
حالا محمد باقرنوبخت به دنبال مجاب کردن معاون اول رئیس جمهور است تا با حذف این استخدام های اتوماتیک در آموزش و پرورش از یک سو هزینه های دولت در این بخش را کاهش دهد و از سوی دیگر راه را برای استخدام فارغ التحصیلان همه دانشگاه های کشور در آموزش و پرورش باز کند.
این درخواست به خصوص به علت نیت دومش می تواند اقدامی مثبت باشد چون هم اکنون افراد حتی با داشتن شایستگی های تحصیلی و تجربی،شانسی برای ورود به حرفه معلمی ندارند چون تنها راه ورود به آموزش و پرورش قبولی در دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکوراست.
پس اگر قانون حذف تعهد خدمت استخدام لغو شود همه دارندگان مدارک دانشگاهی می توانند مثل گذشته شانس خود برای ورود به وادی تدریس بیازمایند، ولی مشکل این اتفاق این است که با این شیوه هم عقب گردی غیرمنطقی به گذشته رخ می دهد و هم سرنوشت دانشگاه فرهنگیان به چالش می افتد، دانشگاهی که برای تشکیل آن قانون تصویب شده و برای راه اندازی اش وقت و هزینه زیادی صرف شده است.
به عبارت دیگر، لغو قانون تعهد خدمت در آموزش و پرورش می تواند به تغییر ماهیت دانشگاه فرهنگیان و ایجاد هرج و مرج و سردرگمی منجر شود و در بهترین حالت سرنوشتش چیزی شبیه دانشگاه تربیت معلم شود که نامش به دانشگاه خوارزمی تغییر کرد و رسالتش شد تولید افرادی مدرک به دست بدون تضمین استخدام که از نگاه ما چیزی جز یک دور باطل نبوده است.
دانشگاه فرهنگیان: نگران نیستیم
متن نامه ای که محمدباقر نوبخت به اسحاق جهانگیری ارسال کرده کاملا واضح،دانشگاه فرهنگیان را هدف گرفته، اما وقتی ما با امین الله فراهانی، مشاور سرپرست این دانشگاه گفت وگو کردیم این طور برداشت شد که دانشگاه فرهنگیان این نامه را خطاب به خود نگرفته یا این که مطمئن است فعلا جایی برای نگران شدن وجود ندارد.
امین الله فراهانی به خبرنگار جام جم گفت: لغو قانون تعهد خدمت در آموزش و پرورش نیازمند بررسی در مجلس است و وجود دانشگاه فرهنگیان نیز چون منشعب از این قانون است تا معتبربودن قانون، قطعی است، بنابر این به همه دانشجویان و استادان گفته ایم نگران نباشند.
اما با وجود این اگر دولت قصد تغییر در این حوزه را داشته باشد، قطعا دست به این کار خواهد زد و آن وقت جامعه می ماند با یک تغییر دیگر درحوزه استخدام ها که از شائبه اعمال ملاک های غیرمنطقی و دور از عدالت نیز دور نخواهد ماند.
یک روی دیگر این ماجرا هم می تواند تغییر درعملکرد دانشگاه فرهنگیان باشد به این نحو که به جای تبدیل به یک مکان برای تولید نیروی استخدام شده، به مکانی برای آموزش و تربیت نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش تبدیل شود، یعنی نیروها در دانشگاهی دیگر درس بخوانند و در دانشگاه فرهنگیان فقط دوره های معلمی را بگذرانند.
به ظاهر سرپرست دانشگاه فرهنگیان نیز با این موضوع مشکلی ندارد چون محمود مهرمحمدی دیروزبه تسنیم توضیح داد که طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان می توانیم فارغ التحصیلان بقیه دانشگاه ها را با گذراندن دوره آموزشی یک ساله در آموزش و پرورش جذب کنیم البته به گفته او برای اجرای این کار باید طرح اجرایی تدوین شود که هم اکنون در دست تهیه است و ممکن است به مهر سال آینده برسد؛ اما حتی با وجود این هم ابهامی که همچنان می ماند این است که اگر قرار بود این کارکرد دانشگاه فرهنگیان بر کارکردهای دیگرش غلبه داشته باشد، چرا از ابتدای تاسیس، کارکردی استخدامی برای آن تعریف شد و چرا حالا که این قضیه جا افتاده است، عده ای می کوشند وضع موجود را به هم بزنند؟
مجلس: باید تحقیق کرد
حتی اگر در دانشگاه فرهنگیان مقاومتی برای این قبیل تغییرات رخ ندهد، اما به نظر می رسد مجلسیان راحت با این موضوع کنار نیایند.
دلایل این کنار نیامدن سهل با موضوع یا به نوعی دست به عصا حرکت کردن نمایندگان در مواجهه با این مساله نیز دلایلی مختلف دارد که فرهاد بشیری، عضو کمیسیون آموزش مجلس به عنوان نماینده مخالف لغو تعهد خدمت به ما گفت وزارتخانه ای حساس همچون آموزش و پرورش باید حق تربیت نیروی مورد نیازش را به روشی که می پسندد داشته باشد، بنابر این هر تصمیمی که به این حق خدشه وارد کند، پذیرفتنی نیست.
در عوض اما قاسم جعفری، سخنگوی این کمیسیون از موضعگیری مطلق کمی کناره می گیرد و به تسنیم می گوید گرچه حذف دانشگاه فرهنگیان خطای بزرگی است، اما استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر در شغل معلمی نیازمند بررسی است. استدلال او هم این است که در برخی از کشورهای دنیا فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد از طریق برگزاری آزمون در آموزش و پرورش جذب می شوند و دوره ای دو ساله برای آشنایی آنها با فن معلمی و روش تدریس برگزار می شود که این شیوه قابلیت اجرا در ایران را نیز دارد.
اما گرچه هم اکنون که هنوز این اتفاقات در حد احتمالات است و حرف و حدیث ها در حد یک نامه از گوشه ای از دولت به گوشه دیگرش، خیلی ها از تداوم حیات دانشگاه فرهنگیان دفاع می کنند، اما نباید از این نکته غافل شد که این دانشگاه در طول عمر کوتاهش در خیلی از موارد راضی کننده عمل نکرده است.
جذب دانشجو معلمانی که برای معلمی ساخته نشده اند و یا پذیرش جوانانی که به جز انگیزه استخدام و داشتن شغل رسمی به این دانشگاه نیامده اند، در کنار بی نظمی ها و کیفیت نه چندان مطلوب آموزش ها که گاه و بیگاه گزارش می شود، بخشی از انتقاداتی است که تاکنون به گوش رسیده است. در واقع می شود استنباط کرد که اگر بحث تغییر کارکرد این دانشگاه مطرح است، گوشه ای از تقصیرها را هم باید متوجه عملکرد دانشگاه فرهنگیان دانست.
ولی با این حال در پس همه این بحث ها و انتقادها و این نامه تازه نوشته شده، موضوعی که نباید گم شود بحث استخدام معلم به روشی اصولی و عادلانه است، به طوری که در نهایت کسانی به مدارس وارد شوند که منشا تحول باشند، نه نسخه کپی شده نیروهای بی کیفیت که به نظام تعلیم و تربیت ضربه ها زده اند.
مریم خباز - گروه جامعه
«اضافه تدریس فرهنگیان با گذشت بیش از سه ماه از آغاز سال تحصیلی پرداخت نشده است. این در حالی است که از یک میلیون و ۱۳ هزار فرهنگی شاغل در وزارت آموزش و پرورش، حدود نیمی از آنها در مدارس اضافه تدریس انجام میدهند.»
عضو کانون صنفی معلمان ایران از تعویق سه ماهه در پرداخت «اضافه تدریس» فرهنگیان خبر داد. این در حالی است که از یک میلیون و ۱۳ هزار فرهنگی شاغل در وزارت آموزش و پرورش، حدود نیمی از آنها در مدارس اضافه تدریس انجام میدهند.
«محمدرضا نیکنژاد» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: اضافه تدریس فرهنگیان با گذشت بیش از سه ماه از آغاز سال تحصیلی پرداخت نشده است.
او همچنین درباره یکی دیگر از مشکلات صنفی معلمان اعلام کرد: حق تصحیح برگههای امتحانی و مراقبت از جلسات امتحان در ماههای خرداد و شهریور نیز به معلمان پرداخت نشده است.
نیکنژاد تصریح کرد: این در حالی است که هنوز بخشی از حق تصحیح برگههای امتحانی و مراقبت از جلسات امتحان در سال گذشته پرداخت نشده است.
او در ادامه گفت: تعویق سه ماهه اضافه تدریس معلمان در وضعیت اقتصادی امروز کشور هیچ توجیهی ندارد و به گسترش نارضایتی معلمان از وزارت آموزش و پرورش و دولت دامن میزند.
این فعال صنفی معلمان در پایان گفت: در حالی که دولت و وزارت آموزش و پرورش پول فرهنگیان را در حسابهای خود نگه داشتهاند، فرهنگیان مجبورند فشار شرایط نامناسب اقتصادی کشور را تحمل کنند.
بسمه تعالی 24 / 9 / 93 – 286572
نامه بازنشستگان آموزش و پرورش به معاونت محترم برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری
جناب آقای نوبخت
با احترام
بازنشستگان آموزش و پرورش در پی در خواست های مکرر و طولانی مدت و بی نتیجه از تمام نهادها و مسئولین ذی ربط برای احقاق حقوق از دست رفته خود ، اینک هم زمان با بررسی و تصویب بودجه سال 1394 از جناب عالی تقاضا دارند طبق ماده ( 125 ) قانون مدیریت خدمات کشوری که قید می کند « حقوق باید حداقل به نرخ تورم که هر ساله از سوی بانک مرکزی ، اعلام می گردد ، افزایش یابد » و نیز با توجه به این که در سال های قبل هرگز به این مهم عمل نشده است ، مقرر فرمایید پس از جبران کسورات سال های گذشته اقدام لازم جهت افزایش حقوق ناچیز آنان به عمل آید تا از سختی معیشت و فقر روزافزون و شتابنده بازنشستگان جلوگیری شود .
لازم به ذکر است بازنشستگان آموزش و پرورش مصرا خواهان اجرای تبصره ( 3 ) ماده ( 65 ) فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری با توجه به قسمت آخر ماده ( 64 ) همان فصل – ماده ( 68 ) و نیز ماده ( 125 ) می باشند ( مستندات پیوست می گردد )
انتظار می رود در صورت کسری اعتبار احتمالی ، برای حل مشکل از طریق جزء ( ج ) بند ( 7 ) قانون بودجه 1389 کل کشور اقدام گردد .
با سپاس
بازنشستگان آموزش و پرورش