اصفهان
فارس
گروه اخبار /
روابط عمومی صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام کرد، از دوم اسفند ١٣٩٣ تا اول اردیبهشت ١٣٩۴ حدود چهار هزار نفر از فرهنگیان عزیز بازنشسته شدند و بیش از دو هزار نفر نیز به دلیل ازکارافتادگی، بازخریدی، انصراف و فوت از عضویت موسسه خارج شده و سهم الشرکه خود شامل سهم عضو، سهم دولت و سود ناشی از فعالیت های اقتصادی را دریافت کردند.
در همین حال افرادی که دوم اسفند ٩٣ بازنشسته شده اند تا زمان تسویه حساب در سیستم سپرده گذاری موسسه به صورت روزشمار سود سرمایه خود را دریافت کردند. این در حالی است که فرهنگیانی که از عضویت در موسسه انصراف می دهند، طبق اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، سهم دولت به آنها تعلق نمی گیرد.
فرهنگیانی که از ابتدا عضو موسسه بوده و صرفا حدود ٢۵ میلیون ریال در طول این سال ها به حساب موسسه واریز کرده اند، در حال حاضر بیش از ٢٢٠ میلیون ریال دریافت کرده اند که نشان از ٩ برابر شدن سرمایه گذاری آنهاست.
این رقم تمام دریافتی فرهنگیان بازنشسته مذکور نیست چراکه سود سال مالی منتهی به ٣١ شهریور ١٣٩۴ نیز پس از تقسیم سود بین اعضا، به حساب این عزیزان واریز می شود. بنابراین لازم است فرهنگیان بازنشسته، حساب بانکی مرتبط با صندوق ذخیره فرهنگیان را برای واریز سود در مراحل بعد فعال نگه دارند.
همچنین بازنشستگان می توانند به عضویت خود در موسسه ادامه داده و از سود حاصل از سرمایه گذاری برخوردار شوند به شرطی که یکماه قبل از زمان بازنشستگی، فرم استمرار عضویت (فرم شماره ۴ بخش نامه ٨٠٠) را در اداره آموزش و پرورش متبوع تکمیل کرده و برای موسسه ارسال کنند.
در این راستا تاکنون صدها نفر از فرهنگیان بازنشسته تقاضای استمرار ارسال کرده و همچنان عضو موسسه هستند. این فرهنگیان علاوه بر سود حاصل از سرمایه گذاری از سایر مزایای عضویت مانند خودرو لیزینگی، خدمات بیمه ای، گردشگری، رفاهی و بانکی نیز برخوردار خواهند شد.
پایان پیام /
تعدیل نیرو، برنامهای است که وزیر آموزش و پرورش با تیم همراه بهشدت پیگیری میکند. دولت هم به دلایل گوناگون با آن همراهی میکند و گویا بخشهایی از آن در حال اجراست. بنابر آمارهایی که از «کار به دستان» آموزشی کشور شنیده شده است، در سال آموزشی گذشته نزدیک 30 هزار نفر از نیروها بازنشسته شده یا میشوند. در همین زمان پنج هزار نفر، از راه برگزاری آزمون یا دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به نیروهای آموزشی افزوده میشود. با این روند و با پیشبینی تیم وزارتخانه، در مدت 10 سال 250 هزار نفر از نیروهای آموزش و پرورش کاسته میشود و گویا با این کار بخشهایی از کمبود همیشگی بودجه جبران خواهد شد.
اما تعدیل نیرو با این رویکرد از زاویههای گوناگون میتواند دردسرساز باشد. درباره این روش ناسنجیده تعدیل، بارها کنشگران صنفی و کارشناسان آموزشی به مدیران ارشد آموزش و پرورش هشدار دادهاند. پایه این برنامه سخنان وزیر درباره نسبت نیروهای آموزشی به شمار دانشآموز است. به باور مدیران آموزشی نسبت آموزگاران به دانشآموزان، یک به 11 است که از تقسیم سادهانگارانه شمار کل کارمندان آموزش و پرورش به شمار دانشآموزان به دست آمده است.
نخست آنکه به گفته خود این مدیران نزدیک 35 درصد کارمندان آموزش و پرورش، نیروهای ستادی مانند مدیر، معاون، دفتردار، مشاور، خدمتگزار و کارمندان ادارات شهرستانها، استانها و وزارتخانه هستند و در کل معلم به شمار نمیآیند.
بنابراین از پایه، این نسبت دارای خطای آشکاری در محاسبه است.دوم آنکه تا آنجا که نگارنده با 24 سال معلمی دیده است، همواره در بسیاری از نقاط کشور با کمبود نیروی آموزشی روبهرو بودهایم و بهترین نشانه آن شمار فراوان ساعتهای حقالتدریس و اضافهکارهای آموزشی است. پس نهتنها معلم زیاد نداریم، بلکه با کمبود آن نیز روبهرو هستیم.
از دیگر سو سالهاست که در مدرسههای شهرهای متوسط، بزرگ و کلان شهرها بسیاری از گرفتاریهای آموزشی و پرورشی برآمده از کمبود نیروهای ستادی و پشتیبانی درون مدرسههاست. بر کارشناسان و فرهنگیان در اینگونه شهرها پوشیده نیست که در وضع کنونی در بسیاری از مدرسهها با کمبود نیروهایی مانند معاون و مشاور روبهرو هستیم و کاهش این نیروها بیش از این میتواند آسیبهای جبرانناپذیری مانند عدم رسیدگی درست به دانشآموزان و مسائل تربیتی و آموزشی آنها در این مناطق وارد کند پس امکان کاهش این نیروها نیز وجود ندارد.
روزنامه فرهیختگان
گروه گزارش / از سال جاری یک پایه از دوره دبیرستان ( دوره دوم متوسطه ) کم شده و در عوض یک پایه به دوره اول متوسطه اضافه خواهد شد .
این دومین تغییری است که وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد پس از اضافه کردن یک پایه به دوره ابتدایی در ساختار دوره های تحصیلی ایجاد کرده است .
هنوز آثار و عوارض مخرب و نامطلوب ناشی از اضافه کردن غیرکارشناسی و شتاب زده پایه ششم ابتدایی باقی مانده است و مشخص نیست حمید رضا حاجی بابایی بر اساس کدامین تجربه و یا تئوری موفق آموزشی در دنیا و یا استانداردهای آموزشی به انجام این کار مبادرت ورزید و چرا در آن زمان مجلسیان و نیز کارشناسان ستادی وزارت آموزش و پرورش در این گونه موارد سکوت اختیار کردند ؟!
بر اساس گزارش های رسیده به سخن معلم ، تعداد قابل توجهی از دبیران سال اول دبیرستان به ویژه در بخش بانوان به علت حذف این پایه « مازاد » اعلام شده اند .
از سوی دیگر ، این نیروها به دلیل اشتغال طولانی مدت در این دوره به راحتی حاضر نیستند به مقاطع پائین تر که تجربه ای در آن ندارند منتقل شوند .
استمرار این وضعیت موجب نارضایتی شدید معلمان از این گونه « تغییرات تحمیلی و غیرقابل توجیه » شده است و می رود تا به صورت یک « بحران در چینش و یا سامان دهی نیروها » درآید .
با این حال ، حاجی بابایی از انجام این گونه تغییرات در دوره وزارت خویش دفاع می کند و هنوز پاسخ روشن و مستدلی به منتقدان سیاست ها و برنامه های خویش نداده است .
« گروه سخن معلم » در نظر دارد تا گزارشی مستند از این وضعیت را در گفت و گو با معلمان منتشر نماید .
لازم به ذکر است که چندی یک « مناظره رادیویی » با موضوعیت « چالش های نظام آموزشی کشور » در رادیو گفت و گو و با حضور مدیر گروه سخن معلم برگزار گردید . ( این جا )
مطابق اعلام قبلی ، قرار بود حمید رضا حاجی بابایی نیر در این گفت و گو حضور داشته باشد اما به دلایل نامشخصی در این مناظره حضور پیدا نکرد !
« گروه سخن معلم » برای بار دوم از وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد برای انجام مناظره با حضور رسانه ها دعوت می کند .
پایان گزارش /
گروه اخبار /
سید محمد بطحایی شامگاه شنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر، با بیان اینکه زیرساخت همه پیشرفتها و موفقیتها آموزش و پرورش است اظهار داشت: محور توسعه هر کشور آموزش و پرورش برعهده دارد که توجه به این مهم توجه به زیرساخت توسعه و پیشرفت است.
وی با بیان اینکه سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور افزایش یافته است تصریح کرد: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور اکنون به 11.2 درصد رسیده و این در حالی است که این رقم قبل از سال 1392 کمتر از 9 درصد بود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش سهم مناسبی از بودجه عمومی کشوردر اختیار ندارد افزود: امیدواریم با تلاشهای در دست اجرا وضعیت اقتصادی وزارت آموزش و پرورش بهبود یابد و سهم وزارت آموزش و پرورش به 20 درصد بودجه عمومی دولت افزایش یابد.
بطحایی با بیان اینکه سهم وزارت آموزش و پرورش ازبودجه عمومی دولت در سال 1383 بیش از 15 درصد بود بیان کرد: در 22 ماه دولت تدبیر و امید سهم این وزارتخانه 2.2 درصد افزایش یافته است که امید میرود تا مهر ماه آینده به 12 درصد افزایش یابد.
وی، با بیان اینکه سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی در سال 1382 بیش از 4 درصد بود گفت: این درصد در سال 1392 به کمتر از 1.9 درصد رسید که نشان میدهد نبست به آموزش و پرورش بی توجهی شده است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش کاهش سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی از 4 به 1.8 درصد سبب مخدوش شدن آموزش میشود افزود: نخست گام دراین راستا افزایش بهرهوری است که این مهم فرصتی فوقالعاده در عرصه آموزشی ایجاد میکند.
بطحایی با اشاره به اثرات نامطلوب کاهش سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی بیان کرد: این مهم سبب کاهش بهرهوری، کاهش نیروی انسانی کارآمد، کاهش منابع اعتباری شد که افزایش شرط لازم برای ارتقا دراین حوزه افزایش بهرهوری است.
وی با تاکیدبر این نکته که آموزش و پرورش نیاز به همگرایی دارد افزود: همگرایی در حوزه آموزش و پرورش ضمن این اینکه بهرهوری را افزایش میدهداثرات قابل توجهی درکارآمدی نیروها ایجاد میکند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با قدردانی از خدمات اصغر حصیری مدیرکل سابق آموزش و پرورس، علیمراد کرمی سرپرست آموزش و پرورش، ناصر کرمی را به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهرمعرفی کرد.
تسنیم
خراسان رضوی