صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

جواد بابازاده ( رها ) / عضو شورای نویسندگان صدای معلم

معلمان چه زمانی به تشکیل « سازمان نظام معلمی » احساس نیاز و اقدام خواهند کرد؟

 در پاسخ به فراخوان صدای معلم در مورد سازمان نظام معلمی ( این جا ) ؛ آقای« جواد بابازاده » از آموزگاران شهرستان شبستر » مطلبی را ارسال کرده اند.

سازمان نظام معلمی و نظام سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان

معلمان با وجود جمعیتی در حدود یک میلیون نفر برای رسیدن به شرایط بهتر و کمک به حل مشکلات این نهاد عریض و طویل به داشتن تشکل های متعدد و مختلفی با اهداف متفاوت نیازمند هستند . در دو دهه ی اخیر تشکل های مختلفی از جمله کانون صنفی معلمان ، سازمان معلمان ایران ، انجمن اسلامی ، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و ... با رویکرد و اهداف صنفی و سیاسی تشکیل شده و مشغول فعالیت هستند در این میان جای خالی تشکل و سازمانی با رویکرد آموزشی و علمی خود نمایی می کند که این تشکل می تواند تحت عنوان « سازمان نظام معلمی » تاسیس و فعالیت کند .

با توجه به اینکه اصلی ترین رسالت آموزش و پرورش، آموزش و ارتقا علمی دانش آموزان و معلمان است خود معلمان نیز می توانند با تشکیل چنین سازمانی سهم قابل توجهی از این امر خطیر بر عهده بگیرند .

سازمان نظام معلمی می تواند تشکلی غیر دولتی متشکل از خود معلمان باشد که بخشی از کارهای فعلی آموزش و پرورش دولتی را انجام دهد از آن جمله می توان به کارهای زیر اشاره کرد :

سنجش صلاحیت علمی معلمان و ارتقاء سطح علمی و مهارتی معلمان و برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان با تعیین معیار و سطح از طرف متولیان آموزش و پرورش و صدور مجوز فعالیت برای آموزشگاه و مدارس غیر دولتی و کنترل و بازرسی از آنها، داشتن نماینده در حوزه های تدوین کتب و مشاوره و همکاری در تنظیم محتوای کتب و مسایل آموزشی و ....از جمله کارهایی هست که می توان در حیطه وظایف و اهداف سازمان نظام معلمی از این سازمان انتظار داشت  .

کارهای بسیار بیشتری هم می توان به این فهرست اضافه کرد که می توان پس مطالعه و بررسی دقیق تر طرح و پیگیری کرد .چگونگی انتخاب اعضا و کارشناسان این سازمان مهم نیز جای بحث و دقت فراوان دارد که موجب بروز خللی در انجام وظایف و دستیابی به اهداف نشود .

برای این امر می توان از سازمان های مشابه در کشور یا کشورهای دیگر الگو برداری کرد یا  سیستمی طراحی کرد که مجرب ترین و بهترین معلمان در راس کار و تصمیمات این سازمان راه یابند .

لازمه این همه اعتماد مسؤلین و متولیان و سیاست گذاران آموزش و پرورش به خود معلمان برای داشتن نقشی مهم در حیطه آموزش و پرورش است.  باید منتظر ماند و دید معلمان چه زمانی به تشکیل این سازمان احساس نیاز و اقدام خواهند کرد و پاسخ مسولین امر و خود معلمان به این درخواست معلمان چه خواهد بود و تا چه حد به آنها اعتماد می کنند و از این مسئله استقبال می کنند.

یکشنبه, 16 خرداد 1395 22:41 خوانده شده: 998 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1395/03/16 - 23:37
زمانیکه بدانند که بوجود آمدن این سازمان آن را همردیف کارمندان دیگر قرار میدهد! واقعا بنده از طرح چنین سوالاتی بسیار متعجبم. عزیزان! دلبندان! با عوض شدن نام فرهنگیان و با بوجود آمدن سازمان نظام معلمی هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. بیمه"طلایی"یادتونه؟!!!!
پاسخ + +1 -2 --
معلم ناامید 1395/03/17 - 06:51
جالب بود و انشاا....همین امسال این کار انجام شود
پاسخ + +1 0 --
احمد 1395/03/17 - 15:45
مگه سازمان نظام پرستاري چه گلي به سر پرستاران زده ؟
تفاوت دريافتي پزشكان محترم 100 تا 500 برابر پرستاران است!
سازمان نظام معلمي نيز به فرض تشكيل نامي بيش نيست!
مانند : بيمه طلايي ! كه الان شده بيمه حلبي!
خانه از پاي بند ويران است
خواجه دربند نقش ايوان است
پيرمردي ز نزع مي ناليد
پير زن صندلش همي ماليد
چون مخبط شود اعتدال مزاج
نه عزيمت اثر كند نه علاج
پاسخ + +4 0 --
غیاثی فراهانی 1395/03/17 - 15:51
از انجا که آموزش و پرورش نهادی حاکمیتی است بعید به نظر می رسد اجازه تشکیل سازمان نظام معلمی مستقل با اختیارات اثر گذار داده شود
پاسخ + +4 0 --
رسول 1395/03/17 - 18:06
سازمان نظام معلمی هیچ کاری نخواهد توانست انجام دهد در مورد سازمان نظام پزشکی مه در تعیین تعرفه های پزشکی نقش دارد، در تعیین تعرفه های معلمی هم مگر می شود تصمیم گیرنده سازمان نظام معلمی باشد، عندالزوم این سازمان هیچ فلسفۀ وجودی ندارد همۀ اقدامات گفته شده در بالا نیز توسط ادارات آموزش و پرورش انجام میشه و نیازی به سازمان نظام معلمی نیست
پاسخ + +2 0 --
فرهنگی 1395/03/17 - 18:53
بخشنامه افزایش ضریب ریالی کارمندان و مستمری بگیران دولت در سال 95 ابلاغ شد.
مثل سنوات گذشته قضات و هیئت علمی دانشگاه 20 برابر کارمندان دیگر و معلمان افزایش خواهند داشت!!!دلیلش تنها یک چیز است...
بسیاری از وزرا و مدیران کل و روسای نهادها و حتی رییس جمهور عضو هیئت علمی دانشگاه ها هستند و از آنجا حقوق دریافت می کنند.!
و کمتر از این ضرایب نجومی را پسندیده خود نمی دانند.!
لذا شعار اقتصاد مقاومتی در اقدام و عمل فقط کارمندان خرد و بویژه قشر معلم را نشانه گرفته است و آقایان همچنان بر اسب ثروت و مقام خود می تازند..!
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/03/19 - 15:48
به نام دوست
استاد گرانقدر جناب آقاي بابازاده ( رها )
اميد است در سايه تعهد قلم بدستاني چون شما ، و در سايه تلاش خستگي ناپذير اتاق فکر و کارگروه هاي تخصصي تشکل هاي مدني ( حداقل نه تشکل مدني که ميثاقنامه با معلمان راه يافته به مجلس دهم را تنظيم نمودند.) با همکاري کميسيون آموزش و تحقيقات و فراکسيون قدرتمند فرهنگيان در مجلس دهم شاهد تصويب قانون نظام معلمي باشيم .
زيرا براي ارزشيابي و رتبه بندي معلمان در نظام رتبه بندي " سازمان نظام معلمي " يک ضرورت اجتناب ناپذير است .
با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور