گروه اخبار/ وزارت آموزش و پرورش در این گزارش خبر از نظرسنجی مبنی بر رضایت فرهنگیان و معلمان از مراکز اسکان فرهنگیان می دهد .
در ذیل گزارش ، نظرسنجی صدای معلم را مشاهده می کنید .
یک حس درونی در وجودت ناخواسته امتیازت را با سایر امتیازات مقایسه می کند/ گاه تفاوت امتیازات سوال برانگیز است و تو باز هم با خود می گویی اهمیتی ندارد / چطور ممکن است کسی با سابقه کمتری که نه تالیفی داشته و نه کارگاه آموزشی برای همکاران برگزار کرده و نه هیچ برنامه شاخصی داشته است ، از فلانی و فلانی و... جلوتر باشد / در فرم امتیاز بندی ، امتیازاتی تعریف شده است که هیچ ارتباطی به کیفیت تدریس معلم ندارد/ اگر محاسبه شود . فعالیت هایی چون کمک در تجهیز کتابخانه مدرسه ، کمک به تهیه وسایل کلاس ، ارائه پیشنهاد و همکاری با عوامل اجرایی در جهت بهبود شرایط آموزشگاه ، برگزاری مسابقات و اهدای جوایز به دانش آموزان ، در این فرم ها تعریف نشده اند/ سؤال این است که آن امتیاز چه ربطی به شرایط شغلی همسر او دارد و چگونه موجب کسب امتیاز در آموزش و پرورش می شود / شیوه ارزشیابی دبیران به منظور سازمان دهی ، کاستی هایی دارد که نیاز به تجدید نظر دارد / افرادی با امتیازهایی خاص که خودشان در گرفتن آنها هیچ نقشی نداشته اند ، در آزمون های استخدامی پذیرفته می شدند در حالی که افرادی با شایستگی های علمی در همان آزمون استخدامی پذیرفته نمی شدند/ مسئولین آموزش در این جلسه تاکید می کنند که این وضعیت به دلیل تغییر نظام آموزشی در تمام کشور ایجاد شده است و باید پذیرفت . به گونه ای با قاطعیت می گویند که جای هیچ اعتراضی برای ما باقی نمی ماند/ سال قبل هم عده ای به مقاطع دیگر رفتند عده ای دروس غیر مرتبط گرفتند و البته عده ای هم به دور از هر دغدغه ای ساعت های موظفی خود را گرفتند/ این وضعیت از سال های قبل قابل پیش بینی بود و با ایجاد تهمیدات و برنامه ریزی دقیق از قبل می توانستیم این وضعیت را بهتر مدیریت کنیم . علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد / بزرگترین مشکل در آموزش و پرورش عدم برنامه ریزی به موقع است/ در نهایت دود بی برنامگی ها به چشم معلمان می رود/ دبیرانی که ساعت تدریس برایشان نیست ، مجبور می شوند برای تعیین وضعیت خود هر روز به اداره بروند و در این رفت و آمدها گاه با برخوردهای دور از انتظار مواجه می شوند و گاه به قطع حقوق هم تهدید می شوند/ تغییر نظام آموزشی که این پیامدها را به بار آورده است ، برنامه ریزی صحیحی را طلب می کرد که از سال های قبل باید پیش بینی می شد/ پایان مرداد برای ما ، فصل دغدغه ها و نگرانی هاست . فصل نه شنیدن هاست و فصل پیشنهادهایی است که می دهیم و برای آنها گوش شنوایی نیست
یکی از مسائل مهم و چالش برانگیز که در زمان سامان دهی نیروها و نیز بستن سازمان مدارس انجام می شود ، رفتار خارج از قانون و نیز منطق برخی مدیران مدارس است/ در بسیاری از موارد نیز ادارات و مناطق آموزش و پرورش به این رفتارهای غیرقانونی و خارج از ضابطه تمکین کرده و به نوعی استبداد مدیریتی این گونه مدیران را تایید و تضمین کرده اند / معلمی که در یک واحد آموزشی کار کرده است و راندمان آموزشی خوب و کیفیت کار مطلوبی داشته است و گزارش های مختلف این روند را تایید می کنند چرا باید ثبات و امنیت شغلی وی توسط برخی مدیران مستبد نادیده گرفته شود / برخی از مدیران در آموزش و پرورش مدیریت را ملک طلق خود می پندارند/ مدیریت از نظر این افراد موهبتی است که از سوی یک فرادست به ایشان اعطا شده است و باید در مقابل همان فرد پاسخ گو باشد/ آنان بیش از آن که " مدیریت " کنند به امر " تیول داری " مشغولند/ این مدیران در مدارس شبکه ای را طراحی و مدیریت می کنند و بر اساس قاعده و طبیعت و نیز پیروی از اصل " خودی و غیرخودی " وجود فرد و یا افرادی " مستقل و منتقد " این چرخه را به هم زده و ریسک تصمیم گیری های غیرقانونی را افزایش می دهند/ این گونه مدیران از " هنر مدیریت " چیزی نمی دانند و یا نمی فهمند و نقدپذیری و توجه به تفکر مخالف در اندیشه آنان جایی ندارد / از نظر خیلی ها ، مطالبات فقط در حوزه " معیشت " قابل درک و فهم است/ این وضعیت در یک هرم مدیریتی معیوب و متمرکز قابل تسری به سطوح فوقانی نیز می باشد/ رفتارهای مدیریتی برخی از مدیران مدارس بازتابی از رفتارهای مدیران در سطوح بالاتر و در سطح ستاد می باشد و این رفتارها کاملا یکدیگر را هم پوشانی می کنند/ مدیری که در سطح ستاد ، اداره کل و در سطح پایین تر منطقه و یا ناحیه نیروهای مورد نظر خود را به صورت اتوبوسی جا به جا می کند ، در پایین ترین سطح یعنی " مدرسه " این گونه رفتارها بازتولید می شوند و دیگر آن مدیر در سطح بالا نمی تواند مانع از بروز رفتارهایی شود که خود منشا آن بوده است و این رفتارها به تدریج به یک نرم ( هنجار ) در رفتارهای مدیریتی تبدیل می شود / قربانی مهم این گونه رفتارهای مستبدانه و سلیقه ای ارکان آموزش و پرورش یعنی دانش آموزان و معلمان هستند/ معیار نهایی برای مدیریت که هنر کار کردن با همه افراد و نه لزوما افراد هم فکر و هم سطح است باید " قانون " باشد/ فعلا بهترین ابزار برای تصحیح قوانین و نرم های غلط نهادینه شده ، رسانه و رجوع به افکار عمومی و اعمال نظارت همگانی است
گروه اخبار/
دو معلم نیکوکار تنها چند ساعت پس ازمراسم تجلیل از آنها در رود کارون غرق شدند.
مجید موحدیان، مدیر آموزش و پرورش شهرستان باوی در خوزستان دراین باره به ایرنا گفت: دو معلم به نامهای رحمان علیمی و جلیل محمودی غروب یکشنبه در رودخانه کارون در شوشتر غرق شدند.
وی گفت: یکی از معلمان در رودخانه در حال غرق شدن بود که همکار فداکارش برای نجات وی به رودخانه پرید اما متأسفانه هر دو نفرشان غرق شدند.
سه معلم عصر یکشنبه به همراه خانوادههایشان به شوشتر رفته بودند که دو معلم غرق شدند و خبر غرق شدن نفر سوم صحت ندارد. البته با تلاش آتشنشانها و نیروهای امدادی جسد رحمان علیمی پیدا شده و تلاش برای کشف جسد جلیل محمودی نیز ادامه دارد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان باوی در ادامه بیان کرد: ظهر یکشنبه از این دو معلم به عنوان معلمان نیکوکار آموزشی که به صورت رایگان به داوطلبان کنکور آموزش میدادند تجلیل شد.اما متأسفانه عصر همان روز هر دو نفرغرق شدند.
این درحالی است که به گفته مدیر جمعیت هلال احمر خوزستان، این استان در دو سال گذشته رتبه نخست آمار غرق شدگان را در کشور به خود اختصاص داده است. به گفته وی در سه ماه نخست امسال 65 نفر در این استان غرق شدهاند.
« صدای معلم » این ضایعه را به خانواده های این معلمان نیکوکار و فداکار و جامعه فرهنگیان تسیلت می گوید . »
گروه گزارش /
یکی از مسائل مهم و راهبردی که به جد توسط صدای معلم تاکنون پی گیری شده است و مدت ها پیش برای آن فراخوان داده شد ( این جا ) ، موضوع سازمان نظام معلمی بوده است .
متاسفانه وزارت آموزش و پرورش این موضوع را در لایحه برنامه ششم توسعه پیش بینی نکرد اما سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با صدای معلم اعلان کرد که سازمان نظام معلمی در لایحه برنامه ششم توسعه گنجانده شده است .
« صدای معلم » ضمن سپاس و قدردانی ویژه از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، آمادگی این رسانه را برای مشارکت در تهیه پیش نویس اساسنامه سازمان نظام معلمی اعلام می دارد .
همین امر، سعی معلمان را برای مجاب ساختن فرادستانی که در فکر به سلامت طی شدن چند صباح ریاست خویش می باشند و دوراندیش نمی باشند، دشوار نموده است/ ه همان اندازه که بسیاری معلمان توانایی رقابت و یا حتی استفاده بهینه از رایانه را ندارند، دانش آموزان آنها،بسیار بیشتر و بهتر در این زمینه می درخشند/ مصرف گرایی و تجمل پرستی عادت معمول مردم شده است و کمتر به امور فرهنگی اقبال نشان می دهند/ تنها غصه معیشت نیست که همراه آنها هست بلکه اندوه منزلت از دست رفته آنها هم آرامشان نمی گذارد/ اگرچه معلمان در فضای تک صدایی و عاری از تصادم فکری دیروز، حضور و نفوذی قوی داشتند اما انگار در دوره اطلاعات و ارتباطات امروز کمتر به چشم می آیند/ معلمان، حرمت و هیبت پیشین را ندارند/ وقتی از جمع میلیونی معلمان، تنها کمی از آنها در شبکه های اجتماعی مجازی حضورفعال دارند، وقتی تعداد معلمان قلم زن در عرصه مطبوعات از تعداد انگشتان دست ها فراتر نمی رود، وقتی بسیاری از آنها برای عضویت در کانون صنفی خویش با احتیاط عمل می کنند/ ملتمسانه می گویند ما را دریابید/ قصه پرغصه معلمان بر سر هر بازاری هست/ سیاسیون چه بسا بهتر و بیشتر از معلمان به موضوع اشراف دارند.آنها همه چیز را می دانند .فقط معلوم نیست چرا نمی توانند یا نمی خواهند یک بار برای همیشه مشکل معلمان را حل کنند/ فقط زمینه مساعد مجازی سبب شده که آنها به واگویه درد سرهای خویش ترغیب شوند/ .فعالیت هایی که لازمه آن صبر، استقامت، امید، پرهیز از افراط و تفریط، شناخت موانع مسیر ، استمرار همدلی و پرهیز از تردید و تفرقه است/ مطالبه ی همین امور صنفی، مقدمه ی تحقق پایگاه اجتماعی معلمان است تا خود را تمام عیار نشان دهند
هیات دولت برای ۲۷۰۰۰ نفر از پرسنل نیروی انتظامی وام مسکن با بهره ۴ درصد را مصوب نمود/ تسهیلات مسکن مهر دولت قبل با سود ۴ درصد مورد نقد جدی قرار گرفت و عامل عمده ی افزایش تورم را سود کم این تسهیلات اعلام کردند/ دولت محترم با کدام توجیه و دلیل اقدام به دادم وام کم بهره آن هم به عده ای خاص از پرسنل نیروی انتظامی کرده/ اعتبار این وام و مابه التفاوت سود آن چگونه و از کجا تامین می شود/ سود مصوب تسهیلات بانکی درحال حاضر ۱۸ درصد است و وام پرداختی به پرسنل انتظامی۴ درصد
نمایندگان مجلسی که نمایش مدعی دلسوزی نظام آموزشی و فرهنگیان عزیز را به نمایش گذاشته اند دوباره به روش تکراری و مضحک خود را دایه های دلسوز نشان می دهند ، چنان عوامانه و عجولانه دست به کار شدند که فرصت نیافتند یاران خود را به یک جمع بندی برسانند و با پس گرفتن امضاها، خامگی و ناپخته بودن تصمیمات شان را تجلی می کنند .
گفته می شود بابت هر لحظه از وقت هر نماینده پول هنگفتی هدر رفته ؛ این انتظار وجود دارد که در ارائه ی این چنین طرح های نمایشی بیشتر و بهتر تفکر کنند.
مجلس و مملکت جای بگو و مگو های بچه گانه و کش مکش های گروهی نیست !
به عنوان یک فرهنگی کهنه کار بی نشان به خاطر عزت ایران و تلف نشدن همه تلاش ها ، از رزم رزمندگان تا رنج معلمان خواهش می کنم به جای دخالت های قبیله ای در شهرستان ها و گرایش های به ظاهر حزبی تان در بهارستان، با نظام آموزشی بازی نکنید !
نه خدا و نه خلق خدا گول صحبت ظاهری شما را نخورده ، فکر نکنید ما تصور کردیم دلسوز ما هستید .
اعمال تان را در شهرستان ها اصلاح کنید !
به جای دخالت های نامربوط و تاکیدات مصرانه بر انتصابات مدیران شهری آموزش و پرورش و تشکیل حرکت هایی این چنینی که نمایش های تکراری و بچه شادکن به نظر می رسند ، تلاش کنید با ارائه طرح های پخته از خود یادگارهای ماندنی و خداپسندانه برجای بگذارید .
تلاش های رجایی و باهنر در اوایل انقلاب سالیان متمادی است که به چالش کشیده شده اما آن چنان قرص و محکم است که هنوز مانده این چنین تصمیم بگیرید .
فرهنگیان گدای پول نیستند ، مستحق لطف نیستند !
آنان فرهیختگانی هستند که شما در جوارشان رشد یافتید و جامعه از وجودشان امنیت واقعی می یابد .
همه مدیون آموزش و پرورش هستیم .
اینها شعار نیستند ؛ بلکه واقعیت کشورهای توسعه یافته و متمدنی هستند که خیلی از ما و شما آرزوی آن را داریم که روزی کشورمان به آن درجه از رشد و بالندگی برسد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید