گروه اخبار/
نخستين استيضاح مجلس دهم روزهاي مهمي را پشت سر ميگذارد. دو روايت مهم از وضعيت اين استيضاح در دست است. در روايت اول نمايندگان امضاكننده استيضاح در حال پس گرفتن تعداد امضاهايشان هستند و در روايت دوم هم استيضاحكنندگان قرار است در جلسه بعدي اعلام كنند كه از توضيحات وزير آموزش و پرورش در جلسهاي كه ديروز با او داشتند قانع شدهاند يا خير؟
حالا روزهاي مهم استيضاح علي اصغر فاني در راه است. نزديك به ٦٠ نفر بايد امضايشان را از استيضاح وزير آموزش و پرورش پسبگيرند وگرنه در صورت اعلام وصول اين استيضاح در صحن علني مجلس شوراي اسلامي نمايندگان ديگر حق پس گرفتن امضاهايشان را ندارند. با اين همه در روزهاي آينده بايد ديد كه كار براي علي اصغر فاني چگونه پيش خواهد رفت. ديروز استيضاحكنندگان با علياصغر فاني در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس جلسه داشتند. جلسهاي كه سخنگوي اين كميسيون در روايت آن گفته است: جلسه ديروز درخواستكنندگان استيضاح سوالات خود را در شش محور از وزير مطرح كرد و وزير نيز پاسخهايي را براي نمايندگان داشت.
ميرزاده افزود: مسائل فرهنگي، معيشتي، استخدامي و مسائل بازنشستگان از مهمترين موضوعاتي بود كه نمايندگان در قالب پرسشهايي از وزير مطرح كردند اما با توجه به جو جلسه و تنوع موضوعات به نظر ميرسد براي جمعبندي نهايي و تصميمگيري در خصوص اينكه آيا پاسخهاي وزير استيضاحكنندگان را قانع كرده يا خير به جلسات بعدي موكول شود.
بعيد است استيضاح فاني انجام شود
ديروز اما پيشبينيهاي جديدتري از سرنوشت اين استيضاح وجود داشت. نايبرييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه بسياري از نمايندگان درحال پسگيري امضاي درخواست استيضاح وزير آموزش و پرورش هستند، گفت: بعيد است كه استيضاح علي اصغر فاني انجام شود. به گزارش ايرنا، محمود نگهبان سلامي افزود: جلسه عصر يكشنبه با حضور درخواستكنندگان استيضاح وزير آموزش و پرورش در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با حضور علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.
وي ادامه داد: در اين جلسه هر دو طرف موضوعات مورد نظر خود را مطرح كرده و نقطه نظرات يكديگر را خواهند شنيد. نايبرييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه داد: بسياري از امضاكنندگان استيضاح وزير آموزش و پرورش درحال پس گرفتن امضاي درخواست استيضاح هستند. نگهبان سلامي خاطرنشان كرد: فاني نيز خواهان گرفتن وقت بيشتري براي رسيدگي و اجراي خواستههاي استيضاحكنندگان است. نماينده مردم خواف و رشتخوار در مجلس افزود: با توجه به نزديكي آغاز سال تحصيلي جديد، فكر ميكنم بعيد است كه استيضاح وزير آموزش و پرورش انجام شود. نگهبان سلامي تصريح كرد: البته تعداد خاصي، درخواستهاي مشخصي دارند كه اين درخواستها را در كميسيون آموزش و تحقيقات بررسي خواهيم كرد.
روزنامه اعتماد
هر کجا در مدارس، شهرها، دانشگاهها و... به اسم توسعه ارتباط با طبیعت و ارتباط با چرخه تعادل بخش طبیعت را قطع کردهایم، دچار مشکل شدهایم/ باید بنای نظام آموزشی کشور را چه در آموزش و پرورش و چه در نظام آموزش عالی بر برقراری مجدد ارتباط با طبیعت برقرار کنیم تا تعادلهای روانی، فیزیولوژی، عاطفی و... ایجاد شود / دانشآموزان میتوانند نقش مهمی در فعالیتهای محیط زیستی داشته باشند/ همان قدر که آموزش درسهای کلاسیک مهم است، مهارتهای زندگی که یکی از این مهارتها، چگونگی برخورد با طبیعت بوده نیز مهم است/ فرصت کمی برای حفاظت از کره زمین داریم و باید به سرعت تغییر نگاه در بحثهای مهارتهای زندگی، مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست و... ایجاد کنیم/ گرچه وزارت آموزش و پرورش در سالجاری موفق شد رتبه اول جایزه ملی محیط زیست را دریافت کند، اما هنوز اول کار هستیم و باید اقدامات بیشتری انجام دهیم
گروه اخبار/ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تحرک آموزش و پرروش در گنجاندن مواردی به برنامه ششم توسعه کم و ضعیف بوده است.
گروه اخبار/ نماینده مردم نیشابور و فیروزه گفت: قانع شدنم ازپاسخهای وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری بستگی به قول وزیر برای فراهم شدن زمینه استخدام معلمان حقالتدریسی و مدرسین و اساتید دانشگاه فنی و حرفهای طی چند ماه آینده دارد.
این همایش دستاورد آموزشی و کاری مشخصی ندارد و بیشتر یک نوع همایش نمایشی و تبلیغاتی و سیاسی است/ مقامات سیاسی کشور و مسئولین ارشد آموزش و پرورش در سخنرانی های خود از حد کلیات و تعارفات فراتر نمی روند/ مدیران ارشد آموزش و پرورش هم برای تبلیغ عملکرد و برنامه های خود از این تربیون استفاده کنند/ سه دقیقه سخنرانی جز بار نمایشی بار کارشناسی و تحلیلی نمی تواند داشته باشد و صرفا هدف استفاده از تریبون اجلاس بوده است/ روسای برخی نواحی و مناطق آموزش و پرورش آذربایجان شرقی پس از اتمام سخنرانی های اجلاس و ترک حضار، در جایگاه سخنرانی حاضر شده و به شکلی که بنر تبلیغاتی سی و سومین اجلاس مدیران آموزش و پرورش کشور پشت سرشان دیده می شود با ژست سخنرانی در سالن خالی از جمعیت عکس تبلیغی گرفتند/ این رفتار، عملی غیر اخلاقی و غیر فرهنگی است که ارتکاب آن از سوی مدیران آموزش و پرورش که خود باید نماد فرهنگ و اخلاق باشند دور از انتظار است/ سخنرانی فرزند قره داغ حاج علیرضا ستاری در سی سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور
گروه استان ها و شهرستان ها/ جمعی از دبیران آموزش و پرورش شهرستان سمیرم ( اصفهان ) در نامه ای که برای صدای معلم ارسال کرده اند نسبت به وضعیت و بخشنامه سامان دهی نیروها انتقاد کرده اند .
« صدای معلم » آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می دارد .
ضمن تبریک به پرسنل فداکار و خدوم نیروی انتظامی به خاطر داشتن مسئولینی دلسوز و پیگیر و بیدار در گرفتن حق پرسنل خود از دولت مدعی خزانه خالی که فریب این ادعاها رانمی خورند بلکه معتقدند اگر خزانه خالی است پس فیش های نجومی از کجا پرداخت می شود و بر همین اساس نه تنها بر پرسنل خود ظلم مضاعف نمی کنند بلکه استیفای حقوق آنها را تا رسیدن به مقصود پیگیری می کنند.
حال برخی ازخدمات ارزنده وزیر آموزش و پرورش جناب فانی و تیمش به فرهنگیان و مدارس را مرور می کنیم :
1- حذف سه ساله سرانه مدارس و فشار غیرمستقیم بر مدیران که باید خودگردان باشید .
2- الزام به پرداخت بهای حامل های انرژی مدارس از سال 92 که در دولت قبل معاف شده بودند.
3- انعقاد قرارداد بیمه به ظاهر طلایی بی خاصیت باشرکت ... که فرهنگیان از طرح آن نزد پزشکان و مراکز درمانی خجالت می کشند.
4- حذف مختصر اضافه کاری کادر اجرایی مدارس
5- افزایش اضافه کاری نیروهای ستادی
6- تحمیل حداقل 6 ساعت و در برخی موارد 12ساعت تدریس موظف مدیران ؛ معاونان و معاون دبیران واحدهای آموزشی
7- گسترش ساختارسازمانی ادارات کل و افزایش بار مالی و تعریف پست های بی خاصیت رئیس اداره مثلا فنی و حرفه ای ؛ مدیر گروه آموزش متوسطه ؛کارشناس مسئول و... که جز افزایش بارمالی ناشی از بهره مندی افراد متصدی این پست ها از حق مدیریت هیچ کاربرد دیگری ندارد .
8- حذف برخی از پست های اجرایی مدارس و یا کاهش نرم تخصیص برخی از پست ها مثلا مربی پرورشی به نرم یک پانزدهم افزایش یافته است که همزمان باید تدریس دروس پرورشی و بعضا دفاعی را هم برعهده بگیرند.
9- انتصاب بعضا مدیران کل که طاقت شنیدن کوچکترین انتقاد را از زیر مجموعه خود نداشته و ندارند و در صورت مشاهده با لحنی بسیاربد با مخاطب روبه رو می شوند.
10- انتصابات غیرشایسته سالار و یا حتی موافقت با ادامه فعالیت مدیران مناطق از دولت قبلی که زمان 4 ساله مدیریت آنها نیزخاتمه یافته است.
11- تدریس دروس به نیروهای غیرمرتبط و بدون توجه به تخصص آنها حتی با فشار زور و یا به اصطلاح باچماق طرح رتبه بندی معلمان که اگر این مواد درسی را برعهده نگیرید از طرح رتبه بندی خارج می شوید .
12- اجرای تصمیمات بسیار غلط و افتخار به اینکه از صرفه جویی اعتبارات طرح ها و برنامه ها حدود 1000 میلیارد تومان برای دولت صرفه جویی کرده است .
13 - دریافت وجوه ازاولیاء دانش آموزان به انحاء مختلف مانند مسابقات فرهنگی و هنری ؛ قرآن و عترت و... و رواج مادی گری در بین دانش آموزان.
14- پرداخت وام های بابهره بالا به فرهنگیان از محل سپرده آنان در نزد صندوق ذخیره که سرمایه این عزیزان در صندوق اگر بیشتر از بانک هایی مثل قوامین نباشد کمتر نیست.
15- استفاده از مشاورانی که بعضا توان علمی و حتی تجربه ای کافی برای ارائه طرح و برنامه ندارند درسطوح بالا و ادارات کل با پرداخت حق الزحمه .
16- پرداخت پاداش های چند میلیونی به اعضای هیئت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان .
17- تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان محترم
18- بی توجهی به افزایش حقوق بازنشستگان فرهنگی سال های قبل و ده ها موارد دیگر...
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه استان ها و شهرستان ها- جعفر عابدی/
سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، در دیدار شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان استان اردبیل با بیان اینکه بیشتر مشکلات و مسائل معلمان و آموزش و پرورش ناشی از کم توجهی می باشد پیشنهاد داد با صدور یک بخشنامه بالادستی ، پرداخت حقوق و مزایای ماهانه و سالانه و همچنین پاداش بازنشستگی تمام دستگاه ها به پرداخت حقوق ماهانه و حق التدریس و پاداش بازنشستگی معلمان مشروط شود تا این امر سبب جدیت و تلاش و تدبیر مسئولین تمام دستگاهها برای پرداخت حقوق و حق التدریس و پاداش بازنشستگی ناچیز معلمان به منظور دریافت مزایا و پاداش کلان خودشان شود.
وی این پیشنهاد را در سطح پایین تر و در سطح بخشنامه وزارت آموزش و پرورش نیز قابل طرح دانست تا محرک مسئولین ستادی برای پیگیری مطالبات معلمان شود.
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطرح شدن برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی، از ارائه پیشنهاداتی از سوی کمسیون آموزش و تحقیقات در خصوص اختصاص درصدی از درآمد واحدهای صنعتی به آموزش و پرورش ، مسائل درمانی و رفاهی معلمان ، حذف یا کاهش تدریجی مدارس خاص ، اجازه تغییر کاربری واحدهای آموزشی به منظور کسب درآمدو ... جهت ارائه در کمسیون تلفیق برای اصلاح برنامه ششم توسعه خبر داد.
میرزاده استیضاح کنندگان وزیر آموزش و پرورش را دارای اهداف و انگیزه های متنوع و از طیف های مختلف دانسته ولی اهداف سیاسی و خواسته های صنفی معلمان را پررنگ تر قلمداد کرد و نظر کمسیون آموزش و تحقیقات را به بعد از جلسه دوشنبه وزیر با کمسیون موکول کرد.
در ابتدای این دیدار سید غلامحسین گنجی رئیس شورای هماهنگی و اجرائی انجمن اسلامی معلمان استان اردبیل با بیان مشکلات و دغدغه های جامعه معلمان ، با تاکید بر ضرورت ارائه طرحی جامع برای حل این مشکلات ، فارغ از مسائل سیاسی و هیاهوی رسانه ای ، ریشه اکثر مشکلات را فراتر از سطح وزارت خانه دانسته و لازمه حل آن را داشتن وفاق و عزم ملی اعلام کرد وگفت: از دولت و مجلس انتظار می رود توجه بیشتری به آموزش و پرورش در برنامه ششم بنمایند.
همچنین اعضای شورای هماهنگی و اجرائی انجمن اسلامی معلمان استان اردبیل به بیان نقطه نظرات خود در خصوص مشکلات معلمان و آموزش و پرورش ، صندوق ذخیره فرهنگیان ، سازماندهی نیروی انسانی ، ضعف ساختاری سیستم ، برنامه ششم توسعه و ... پرداختند.
در این دیدار پیشنهادات مکتوب انجمن برای اصلاح موادی از برنامه ششم توسعه و مسائل رفاهی معلمان تقدیم سخنگوی کمسیون آموزش و تحقیقات گردید.
پایان پیام/
گروه اخبار/
فاطمه سعیدی با بیان اینکه محورهای استیضاح آقای فانی در مجلس دهم که همراه و همسو دولت یازدهم است؛ همان محورهایی است که در مجلس نهم مطرح شده بود، گفت: این مهم نشان میدهد پشت استیضاح مطرح شده، انگیزههای سیاسی وجود ندارد.
نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی همچنین خطاب به وزیر آموزش و پرورش، گفت: هدف همه ما کمک به فرهنگیان کشور است اما هرقدر که برنامههای روز اول شما را مطالعه میکنیم، متوجه میشویم بعد از ۳ سال هنوز نمیتوان نمره قبولی به وزارت آموزش و پرورش داد.
عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه بدنه وزارت آموزش و پرورش خسته و فرسوده است، گفت: این عدم تحرک و پویایی در سطح ستادی نمیتواند کارایی لازم را داشته باشد و باید فکر عاجلی به حال آن شود.
خبرگزاری خانه ملت
تاکنون بیانیه و یا تحلیل رسمی از سوی تشکل های فرهنگیان در رسانه ها منتشر نشده است/ فانی انتخاب سوم تشکل های فرهنگیان پس از نجفی و حاجی در ابتدای تشکیل دولت روحانی و معرفی وی به عنوان وزیر آموزش و پرورش بوده است/چرا تشکل های فرهنگیان که هر یک بخشی از افکار عمومی فرهنگیان و معلمان را راهبری می کنند چرا تاکنون و پس از گذشت حدود دو هفته از طرح اولیه آن در مجلس سکوت کرده اند/ آیا تشکل ها منتظرند تا احتمالا پس از وزن کشی گروه ها در مجلس و بیرون از آن و سنجش این که سرانجام باد از کدام سو خواهد وزید اعلام موضع کنند ؟ آیا آنان نگران قضاوت افکار عمومی جامعه و فرهنگیان هستند/ انجمن اسلامی معلمان ایران در 3 سال اخیر حتی یک بیانیه رسمی در تحلیل مواضع و عملکرد وزیر آموزش و پرورش منتشر نکرده است/ چرا اکنون انجمن اسلامی معلمان از فانی که گزینه اصلی اش برای تصدی وزرات آموزش و پرورش در نشست مشترک تشکل ها بوده است حمایتی نمی کند/ آیا انتقادات و سخنان به اصطلاح " گزنده " فقط باید پشت درهای بسته مطرح شود و جامعه فرهنگیان فقط نظاره گر عکس های یادگاری و دسته جمعی دوستان باشند/ بسیاری از دوستان تشکل ها و از جمله دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی عنوان می کنند که " استیضاح " فرصتی است که توسط آن مشکلات آموزش و پرورش در جامعه مطرح می شود / حال پرسش این است که آیا فقط باید اسیتضاحی باشد تا جامعه و مسئولان از مشکلات آموزش و پرورش و معلمان آگاه شوند/ آیا تشکل های فرهنگیان نمی توانند با طرح جدی و مستمر مسائل آموزش و پرورش به صورت کارشناسی شده در رسانه ها و افکار عمومی ، فرآیند مطالبه محوری را به صورت دقیق و عملیاتی برای معلمان ، مسئولان و جامعه فرهنگ سازی و نرم سازی کنند/ آیا معنای کار حزبی در آموزش و پرورش این است که پس از استقرار دولت و تایید گزینه پیشنهادی شروع به لابی گری و سهم خواهی نموده و پس از مدتی و در واکنش به قضاوت منفی افکار عمومی نسبت به عملکرد وزیر ، از خود سلب مسئولیت نموده و با بیان برخی سخنان مبهم و دو پهلو ، کار را به گردن سایر تشکل ها انداخت/ برخی تشکل ها مانند کانون صنفی معلمان ایران علی رغم این که کارنامه نسبتا بهتری در نقد عملکرد وزیر آموزش و پرورش نسبت به سایرین دارد اما این تشکل در وهله اول باید تکلیف خود را در برابر مقولاتی مانند " صنف " و " سیاست " مشخص کند/ عملکرد تشکل ها در برابر موضوعی چون " استیضاح " برای فانی باید درس آموز و عبرت انگیز باشد/ شاید وزیر آینده آموزش و پرورش با آسیب شناسی این جریان ها و نیز عملکردها بتواند تعامل درست ، منطقی و سالمی را با بدنه آموزش و پرورش و معلمان برقرار نماید