صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

پرتال اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نوشت :

کنکور 98 و آموزش و پرورش آذربایجان شرقی و دفاع جعفر پاشایی از عملکرد مدیریتی خود

جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی ظهر امروز دوشنبه 28 مرداد ماه 98 در تالار معلم تبریز برگزار شد.

جعفر پاشایی در شورای معاونین اداره کل بیان کرد: عید غدیر عید اتصال زمینیان با آسمانیان بوده و پاسداشت این عید وظیفه اصلی ما مسلمانان بوده چرا که واقعه کربلا نتیجه فراموشی واقعه غدیر بود.

وی اذعان داشت: با توجه به خروج 3 هزار و 200 فرهنگی از بدنه دستگاه تعلیم و تربیت استان به دلیل بازنشسته شدن، امسال رویکرد مجموعه استفاده از تمام ظرفیت ها برای حل کمبود نیروی انسانی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: برگزاری امتحانات برای مجموعه حساسیت خاصی داشته و سلامت و دقت در برگزاری آن یکی از رسالت های است که به جد مورد انتظار است.

پاشایی افزود: نتایج کنکور سال ۹۸ کارنامه زرین دیگری بر افتخارات آذربایجان بود و امسال در کسب رتبه های زیر ۱۰ بعد از تهران رتبه دوم را در کشور کسب کرده ایم.

مسئول دستگاه تعلیم و تربیت استان خبر داد: اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش استان براساس ارزیابی وزارت رتبه اول کشوری را در ارزیابی شاخص های عمومی و اختصاصی کسب کرده است.

وی متذکر شد: مدارس غیردولتی تابع قوانین مدارس دولتی بوده و با متخلفان مدارس غیردولتی برابر  مقررات برخورد قانونی می شود.

پاشایی در پایان تصریح کرد: نظم و انضباط اداری، پیگیری امور محوله به نواحی و مناطق، تکریم ارباب رجوع، انسجام درونی، تعامل داخلی و بیرونی رسالت تمام مسئولین آموزش و پرورش باشد.

کنکور 98 و آموزش و پرورش آذربایجان شرقی و دفاع جعفر پاشایی از عملکرد مدیریتی خود

شرکت 190 هزار دانش آموز در طرح اوقات فراغت

عاشور اکرمی معاون آموزش متوسطه استان نیز در این جلسه گفت: نظارت و پیگیری عامل انسداد مبادی بروز تخلفات در تمام امور مدارس است.

طاهر علمی نیز در ادامه گفت: ۱۹۰ هزار دانش آموز آذربایجان شرقی در طرح اوقات فراغت تابستانی امسال ثبت نام کرده اند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان افزود:  امسال دوره ضمن خدمت برای اکثر فعالین حوزه پرورشی در راستای توانمندسازی آنها برگزار خواهد شد.

 

شرکت ۵۷ هزار دانش آموز و نو آموز استان در طرح سنجش سلامت

مریم خوشبخت نیز در این جلسه اظهار داشت: تیم آوایی دانش آموزان با نیازهای ویژه آذربایجان شرقی در مسابقات کشوری مقام اول را کسب کرده اند.

رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: تا به امروز ۵۷ هزار دانش آموز و نو آموز استان در طرح سنجش سلامت شرکت کرده اند و ۱۰ هزار دانش آموز و نو آموز مابقی نیز تا آخر شهریور ماه سنجش خواهند شد.

گفتنی است، هفتمین جلسه شورای معاونین با دستورکار بررسی چالش های مربوط به جهش تحصیلی و برگزاری دوره آموزش طلاب وظیفه برگزار شد.

پایان پیام/


کنکور 98 و آموزش و پرورش آذربایجان شرقی و دفاع جعفر پاشایی از عملکرد مدیریتی خود

گروه استان ها و شهرستان ها/

انتقاد از اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران

« سیدجواد حسینی » سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت " روز خبرنگار " در مورد سازماندهی نیرو در مدارس گفت :

" تا پایان مرداد ماه (  98 ) صدور ابلاغ معلمان اتفاق خواهد افتاد الا 20 تا 25 شهریور که نقل و انتقالات اضطراری داریم .

بنابراین در 27 شهریور سامانه صدور ابلاغ  بسته خواهد شد . "

حسینی همچنین در ابتدای سخنرانی خویش ضمن تکریم جایگاه خبرنگاران و رسانه ها گفت : ( این جا )

" برای این که مدارس ما جامعه شود و جامعه ما مدرسه شود خبرنگاران و اصحاب رسانه بیشترین نقش را می توانند ایفا کنند اما وظیفه ما این است که ضمن آن که مقام خبرنگار و اصحاب رسانه را ارج می نهیم و پاس می داریم و ضمن آن که به آن ها دسته گل به عنوان تقدیر باید دهیم و قدرشان را بشناسیم ؛ قدرشناسی مهم تر برای خبرنگار آن است که زمینه اتصال آن ها را به همه ابعاد لایه های ارتباطی اتصالی سازان فراهم کنیم .

خبرنگاران این انتظار را از ما دارند همچنان که جامعه از خبرنگاران چنین اننظاری دارند سازمان هایی را شاهد باشند سازمان شیشه ای شکل نه سازمان های قابی شکل و یا کلبه ای شکل .

بهترین هدیه ما به خبرنگاران این است که سازمان مان را  شیشه ای کنیم .

در همه لایه های اطلاعاتی آن ها را متصل کنیم و سهولت اطلاعات را برای آن ها تامین کنیم و ما این کار را خواهیم کرد . "

به نظر می رسد این حرف های سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مناطق و نواحی آموزش و پرورش و حتی مدارس کاربرد نداشته و عملیاتی نمی شود .

نه از وزارتخانه حساب می برند و نه خود را موظف به پاسخ گویی می دانند .

حکایت معاون شدن در مدرسه در سال های پایانی خدمت فرهنگیان خود کلاف پیچیده ای شده است .

بسیاری از معلمان بر این باورند اگر با مدیر مدرسه و یا مقطع آشنا نباشی و به قول معروف " پارتی " نداشته باشی کسی توجهی به خواسته ات نمی کند  و تو را سر می دوانند .

یکی از معلمان منطقه 5 تهران به صدای معلم می گوید :

" از خرداد ماه دائما به مقطع متوسطه سر می زنم . نامه رسمی هم نوشته ام اما ثبت نمی کنند .

متوسطه به کارگزینی پاس می دهد و کارگزینی به مقطع و...

کسی پاسخ گو نیست .

این معلم در ادامه ضمن انتقاد از برخورد ناشایست و غیرفرهنگی برخی از مسئولان اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران می گوید :

" امروز دوشنبه ضمن طرح درخواست خویش از مقطع متوسطه خواستم که وضعیت نیازهای مدارس و سازمان مدارس را شفاف سازی کند .

رحیمی کیا کارشناس مقطع متوسطه آموزش و پرورش منطقه 5 تهران به این معلم می گوید که درخواست شما تحت بررسی است !

خرمشاد مسئول مقطع متوسطه این اداره به این معلم می گوید : " خودت برو و ببین کدام مدرسه و مدیر به معاون نیاز دارد ! "

اگر این سخن کارشناس اداره درست باشد حال این پرسش مطرح می شود که فلسفه وجودی مقاطع در ادارات اساسا برای چیست اگر قرار باشد هر معلمی خودش اطلاعات جمع آوری کند ؟

و چرا این افراد که نام کارشناس را یدک می کشند از ارائه پاسخ منطقی و اقناع مخاطبان و ارباب رجوع ناتوان هستند .

آیا همیشه کار باید با شکایت و اداره ارزیابی برسد تا به راه حلی برسد ؟

معلم مربوطه به صدای معلم زنگ می زند و تقاضای کمک می کند .

این معلم گوشی را به کارشناس مربوطه می دهد تا با صدای معلم در این مورد گفت و گو کند .

خانم رحیمی کیا ابتدا از گرفتن تلفن امتناع می کند اما با اصرار معلم مربوطه می پذیرد .

مدیر صدای معلم ضمن معرفی خود به سخنان سرپرست وزارت در مورد سازمان دهی مدارس ، منشور حقوق شهروندی و جریان آزاد اطلاع رسانی و لزوم پاسخ گویی افراد مسئول در آموزش و پرورش اشاره می کند .

این کارشناس می گوید که من 1000 کار برای همکاران انجام می دهم و ادامه می دهد که فرم نیازهای مدارس نیامده است .

ایشان همچنین اضافه می کند که در این موارد اخبار زیاد است .

رحیمی کیا تاکید می کند که من نیازی نیست به شما توضیح دهم و موظف به پاسخ گوئی به شما هم نیستم .

این کارشناس اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران در مورد رسانه ای شدن این موضوع گفت :

بنویسید : رحیمی کیا !

این تنها گوشه ای از وضعیت پاسخ گویی در یک اداره آموزش و پرورش در پایتخت است .

انتقاد از اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران

در نشست خبری سرپرست وزارت آموزش و پرورش یکی از خبرنگاران خانم به وضعیت بد و غیر پاسخ گو بودن یکی از هنرستان های شهریار در مورد ثبت نام برادرش اشاره می کند و این که در آموزش و پرورش قانون و پاسخ گوئی اعرابی ندارند .

البته اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران در زمینه برخورد با صدای معلم کارنامه روشن و قابل دفاعی ندارد .

در 25 آبان ماه 1395 « صدای معلم » در گزارشی می نویسد : ( این جا )

" به تازگی حراست  اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران بخشنامه ای را به کلیه مدارس این منطقه ارسال  کرده است .

در این نامه آورده شده است : " برابر گزارشات واصله و رصد فضای مجازی سایتی تحت عنوان صدای معلم مطلبی را تحت عنوان راه اندازی سامانه جدید جا به جایی نقل و انتقال فرهنگیان (مطلب ویژه) با آدرس (http://hamyarmoallem.com/) آورده و از طریق  آن اقدام به سرقت اطلاعات همکاران فرهنگی از قبیل نام و نام خانوادگی ، تلفن ثابت ، و همراه و ای میل می نماید .

لذا شایسته است مدیران محترم حتما به همکاران خودشان در واحد آموزشی اطلاع رسانی نموده و به آن ها گوشزد نموده که از ورود به آن سایت اجتناب نمایند . "

خبر فوق در تاریخ 9 / 2 / 1395 در صدای معلم منتشر گردیده و مخاطب خبر به هیچ عنوان اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران نبوده است .( این جا )

صدای معلم هیچ گونه ارتباطی با این پایگاه نداشته و ذی نفع در آن نیز نمی باشد .

با این وجود سایت مربوطه تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است .

نکته مهم آن است که اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران هیچ پرسشی در مورد کم و کیف این خبر از صدای معلم نکرده است و حتی جوابیه ای برای این رسانه نیز ارسال ننموده است .

 بر این اساس؛ صدای معلم نامه ای را خطاب به مدیریت اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران تنظیم نمود.

نماینده صدای معلم امروز این نامه را به دفتر آقای میر شفیعی تحویل داده و تقاضای اصلاح بخشنامه مذکور و یا ثبت نامه را می کند .

مسئول دفتر این اداره کارشناس حراست را فرا می خواند .

« اسماعیل سپهری فر » نیز ارسال این نامه را بر اساس گزارش های رسیده دانسته و تقاضای اصلاح آن را رد می نماید .

اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران حتی حاضر به ثبت این نامه نیز نمی شود .

برخوردهای صورت گرفته توسط مسئولان این اداره با یک رسانه معلمی به هیچ وجه در شان یک اداره فرهنگی نبوده است .

علی رغم آن که گیرنده این بخشنامه همه مدارس این منطقه بوده و در تابلوی مدارس در معرض دید عموم معلمان نصب گردیده است ، مسئول دفتر اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران به جای پاسخ گویی از چگونگی مطلع شدن این نامه توسط صدای معلم پرسش می کند !

« صدای معلم » انتظار دارد تا وزیر آموزش و پرورش به موضوع " مدیریت و شایستگی ها " که یکی از مطالبات مهم فرهنگیان و نیز موارد مصرح در برنامه پیشنهادی به مجلس جهت اخذ رای اعتماد است اهتمام و توجه ویژه داشته باشد . "

نکته جالب توجه آن که نه حراست و نه مدیروقت آموزش و پرورش مطنقه 5 تهران بابت برخوردهای غیرفرهنگی خویش نه پاسخ گو بودند و نه عذرخواهی کردند .

آقای سرپرست !

چیزی تغییر نکرده است !

انتقاد از اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران

انتقاد از اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران

پایان گزارش/


انتقاد از اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران

منتشرشده در گفت و شنود

 

گروه گزارش/

یکشنبه  20 مرداد و حدود ساعت 8 صبح فردی به نام " معبودی " که خود را مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش می نامید تلفن زد و اطلاع داد که نشست مدیر کل با خبرنگاران برگزار می گردد .

به تصور آن که این نشست تجلیل از خبرنگاران از سوی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ترتیب داده شده است مدیر صدای معلم خود را  در ساعت مقرر به این اداره کل رساند .

پس از پرس و جوی بیشتر مشخص شد که نشست مزبور ارتباطی با اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ندارد و میزبان آن اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران است .هر چند آقای معبودی در این زمینه به سبب اطلاع رسانی ناقص و دیرهنگام هم عذرخواهی کرد .

با توجه به عملکرد عبدالرضا فولادوند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران و نیز تاریخچه این اداره کل و روابط عمومی آن در ارتباط با خبرنگاران و رسانه ها این امر در ابتدا کمی عجیب به نظر می رسید .

نکته قابل تامل آن است که مدیر کل یک استان محروم مانند سیستان و بلوچستان به خبرنگاران و جایگاه آنان اهمیت می دهد اما در پایتخت خبری از این حرف ها نیست .

در ابتدا مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران خواست که خبرنگاران نقطه نظرات خود را بیان کنند .

در این نشست صمیمی ، پورسلیمان با توجه به بازخورد مطالبی که از همکاران در صدای معلم منتشر می شود ؛ عملکرد حراست اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران را ضعیف و ناکارآمد ارزیابی کرد .

هر چند در ادامه توضیح داده شد که مسئول سابق حراست در این اداره کل توسط فولادوند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران به سمت " رئیس گزینش " منصوب شده است .

« صدای معلم » بخش پایانی سخنان محمد صیدلو مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران را منتشر می کند .

منتشرشده در گفت و شنود
یکشنبه, 27 مرداد 1398 07:24

هدف سیستم آموزش و پرورش چیست؟

نظام آموزشی ایران و سند تحول بنیادین و نقش معلمان

در سند تحول، هدف اصلی دستیابی به مراتبی از حیات طیبه برای رسیدن به قرب الهی است و راهبرد آن تعلیم و تربیت تمام ساحتی متعادل و متوازن است.
اما به راستی ابزار لازم جهت رسیدن به این هدف چیست؟
در سند نظام ها و زیر نظام هایی تعریف و تدوین شده است اما سوال اینجاست پس از هشت سال روند حرکتی اجزا این سند مطلوب است؟آیا اهداف ترسیم شده محقق شده است؟
در بخشی از سند شش زیر نظام تعریف شده که عبارتند از :

برنامه درسی، فضا و تجهیزات و فناوری، منابع مالی، پژوهش و تحقیق،راهبری و مدیریت و منابع انسانی که نقشی برجسته در رسیدن به اهداف سند تحول دارند و نقص هر کدام از این زیر نظام ها تاثیر منفی برا اجرای سایر بخش ها دارد.
تشریح هر کدام از اجزای سند جای بحث بسیار دارد اما با نگاه به وضعیت فعلی مدارس متوجه می شویم بسیاری از موارد سند تحول بنیادین دچار رکود حداکثری هست چرا که در صورت حرکت مطلوب، ما امروز نباید شاهد کمبود نیروی انسانی متخصص،فضا و تجهیزات فرسوده،ناتوانی مالی مدارس در تهیه ابتدایی ترین ملزومات،عدم نمود مسئله پژوهش و تحقیق در آموزش و پرورش،عدم اجرای طرح رتبه بندی واقعی مندرج در سند پس از سالها انتظار معلمان و...باشیم.
همان طور که از نام این سند برمی آید هدف از آن تحول در سیستم آموزش و پرورش است. تدوین کنندگان سند به نوعی آرمان گرایانه اهداف را ترسیم کرده اند و دستیابی به این آرمان ها قطعا نیازمند اجرای برنامه های سند به طور کامل و جامع می باشد؛ در سند راهکار و جزئیات زیادی برای رسیدن به اهداف ترسیم شده عنوان شده است اما سوال اینجاست پس از هشت سال چه مقدار از مسیر رسیدن به اهداف طی شده است؟
آیا با نگاه هزینه ای به سیستم آموزش و پرورش می توان به اهداف سند تحول رسید؟
بر همه ما روشن است که برای رسیدن به هدف ترسیم شده باید ابزار لازم مهیا باشد.
معلم موثرترین عامل در تعلیم و تربیت است. برای انگیزه بخشیدن بیش از پیش به معلم چه کارهایی طی این هشت سال انجام شده است؟
دولت و مجلس هر کدام خود را در مسیر مهیا نمودن شرایط بهینه تعلیم و تربیت پیشقدم و پیشرو می دانند اما در واقع معلمان که از نزدیک شاهد وضعیت سیستم آموزشی هستند این موضوع را رد می نمایند و دلایل متعددی برای رکود حاکم بر آموزش و پرورش بر می شمارند از جمله: حقوق ناکافی و رفاهیات نامناسب معلمان به عنوان رکن اصلی سیستم آموزشی؛ به طوری که از پرداخت ابتدایی ترین حق الزحمه ها گرفته تا پاداش پایان خدمت با تاخیرهای یک ساله و بلکه بیشتر مواجه است، تحمیل بیمه های ناکارآمد بر معلمان به ویژه بیمه درمان ، تراکم بالای دانش آموزان در کلاسهای درس و کاسته شدن از کیفیت آموزش، تعداد بالای طرحهای تدوین شده و عدم تناسب با تراکم فعلی دانش آموزان هر کلاس و در نتیجه خروجی مبهم این طرح ها ،فضای فیزیکی نامناسب بسیاری از مدارس، تجهیزات ناکافی و فرسوده، افزایش مدارس غیرانتفاعی و حرکت به سمت آموزش شهریه محور و دور شدن از عدالت آموزشی و بسیاری موارد دیگر.
رئیس جمهور، نمایندگان مجلس ، وزیر آینده و جامعه بدانند تا نگاه هزینه ای به مقوله آموزش و پرورش در عمل تغییر نکند و تا زمانی که منزلت معلم حفظ و احیا نشود قطار تعلیم و تربیت در ریل اصلی خود پیش نخواهد رفت و رسیدن به اهداف سند تحول امکان پذیر نخواهد بود؛ پس ضرورت دارد قدری واقع گرا بود، یا مقوله تعلیم و تربیت را به عنوان سرمایه گذاری برای آینده کشور محسوب کرد و ابزار اجرای همه جانبه سند تحول را مهیا کرد یا دیگر از اهداف و آرمان های سند تحول بنیادین سخنی بر زبان جاری نساخت ...

نظام آموزشی ایران و سند تحول بنیادین و نقش معلمان

دولت و مجلس تا زمانی که آموزش و پرورش را با دید هزینه ای نگاه کنند کار درست پیش نخواهد رفت...
تا زمانی که رئیس جمهور بدون توجه به قانون اساسی، از ضرر و زیان دولت در مقدار هزینه تحصیل یک دانش آموز مدارس دولتی در مقایسه با مدارس غیر دولتی سخن براند...
تا زمانی که نمایندگان آموزش و پرورش را به عنوان سبد رای نگاه کنند ...
تا زمانی که ساخت مدارس تخریبی و تجهیز مدارس در اولویت قرار نگیرد...
تا زمانی که مدارس به وسایل سرمایشی و گرمایشی استاندارد تجهیز نشود...
تا زمانی که معلم برای دریافت حقوق متوسط مجبور به اعتراض در کوی و برزن شود...
تا زمانی که معلم برای امرار معاش مجبور به روی آوردن به شغل دوم شود...
تا زمانی که برای رفع کمبود معلم از وضع معیشتی نامناسب معلم بهره برداری و نامی نوین بنام" معلم تمام وقت" کشف می شود و چون پتک بر روح رنجور معلم فرود می آید...
تا زمانی که برای افزایش حقوق معلم آسمان و ریسمان بافته شود،صحبت از رسیدن به هدف سند تحول بیهوده است...


دولت، نمایندگان و وزیر محترم!
هدف تعلیم و تربیت، رشد همه جانبه دانش آموز می باشد ،چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ تربیتی، اخلاقی،شخصیتی،آموختن مهارت های زندگی و شغلی...

اما به راستی برای این امر مهم چه کسی باید موانع را از سر راه معلم و سیستم آموزش و پرورش بردارد؟
برای آموزش و پرورش آینده سازان این مرز و بوم، اقدام در رفع مشکلات و شنیدن صدای معلمان امری ضروری و گریزناپذیر است.
مسئولین آموزش و پرورش بدانند بازی با واژگان و نام گذاری های نو بر تعلیم و تربیت مشکلات را حل نخواهد کرد.
لطفا اگر به سند تحول اعتقاد دارید در راستای اجرای همه جانبه آن گام بردارید و در صورتی که توان اجرا و رفع موانع را ندارید به خاطر اضافه شدن عنوان وزیر به کارنامه خود،مسئولیت این وزارت خانه را نپذیرید که در غیر این صورت مرتکب خطایی نابخشودنی در حق دانش آموزان، معلمان و جامعه می شوید.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نظام آموزشی ایران و سند تحول بنیادین و نقش معلمان

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

کارگاه سه‌روزه حقوق و تکالیف شهروندی در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران برای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با حمایت مرکز امور بین‌ الملل و مدارس خارج از کشور و همکاری دانشگاه فرهنگیان در محل پردیس نسیبه تهران به پایان رسید.

در این نشست 3 روز از خبرنگاران دعوتی به عمل نیامده بود و این در حالی است که سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست رسانه ای به مناسبت " روز خبرنگار " که در اردوگاه منظریه ( شهید باهتر ) تهران برگزار گردید ؛ ضمن مورد خطاب قرار دادن روابط عمومی و مسئول آن خواسته بود تا خبرنگاران در همه نشست ها دعوت شوند .

در این نشست همچنین خبرنگاران از نشست های گزینشی برخی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش انتقاد کردند .

در  گزارش کارگاه 3 روزه حقوق شهروندی هیچ گونه اشاره ای به " منشور حقوق شهروندی " نشده است .

گروه گزارش/

تاکنون گزارش های مختلفی از اردوگاه منظریه ( شهید باهنر ) تهران در صدای معلم منتشر گردیده است .

همچنین به گزارش این رسانه در مورد اردوگاه میرزاکوچک خان رامسر نیز  پاسخی ارائه نشده است . ( این جا )

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پس از مدت ها به این موضوع واکنش نشان داده است .

« فاطمه سعیدی » که این روزها برخی منابع از احتمال معرفی ایشان به عنوان وزیر آموزش و پرورش نام می برند در 6 مرداد ماه در مورد ادوگاه شهید باهنر گفته  بود :

" بنده از آقای نجفی، معاون پارلمانی وزارت آموزش‌ و پرورش موضوع را پیگیری کردم و ایشان گفتند که موضوع این‌طور که دریکی از خبرگزاری‌ها به آن پرداخته شد، نیست و ما طبق اوراق قرضه‌ای که برای پاداش بازنشستگان خود گرفتیم باید وثیقه‌ای را درگرو می‌گذاشتیم و ازاین‌رو بخشی از اردوگاه شهید باهنر تهران را برای این کار انتخاب کردیم.
از طرفی هرگاه اقساط توسط وزارتخانه پرداخت شود دوباره سند آن برای وزارت آموزش‌ و پرورش آزاد می‌شود و اکنون هم این اردوگاه در اختیار و مالکیت وزارتخانه است. در عین‌حال اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بنا دارند در این خصوص با وزیر آموزش‌ و پرورش و معاونین ایشان جلسه‌ای را برگزار کنند تا موضوع بر همگان روشن شود.
 اردوگاه شهید باهنر تهران جزو سرمایه‌های ارزشمند آموزش‌ و پرورش است و قدمت بالایی دارد. البته باید گفت متأسفانه در دولت‌های گذشته در همین وزارت آموزش‌ و پرورش واگذاری‌هایی انجام شد که به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نبود. "

در یک سال گذشته فاطمه سعیدی دیگر وارد این موضوع نشده است و سکوت کرده است .

پرسش صدای معلم از خانم سعیدی آن است که چرا نسبت به آن واگذاری ها در دولت قبل در آن زمان واکنشی نشان نداد ؟

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس حمیدرضا حاجی بابایی نیز که جایگاه خویش را تاثیرگذارتر از کمیسیون آموزش می داند نیز مدت هاست سکوت کرده است .

حجت الاسلام علی عسکری عضو دیگر کمیسیون آموزش نیز  گفته بود :

" در بحث پرداخت مطالبات ۱۰ هزار میلیارد تومانی فرهنگیان تا پایان سال باید بگویم این مسئله به شرایط دولت بستگی دارد و ضمن اینکه به مجموعه خود -آموزش‌وپرورش- فکر می‌کنیم به امکان دولت برای پرداخت این رقم نیز توجه داریم که آیا می‌تواند یا خیر البته آقای نوبخت قول داده‌اند برای پرداخت این مطالبات از بودجه‌های اجتماعی و از بعضی ردیف‌های دیگر تهاتر کنند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که “منظور از تهاتر برای پرداخت بدهی‌ها چیست؟” عنوان‌کرد: تأمین اعتبار و درآمد از برخی ردیف‌هایی که دولت در نظر دارد یا برخی مجوزهایی که به ما می‌دهند مثلاً از حوزه املاک بتوانیم مطالبات را پرداخت کنیم.

سخن ما همواره این بوده است که این روش ها راه های منطقی و یا عقلانی برای پرداخت مطالبات فرهنگیان نیستند و وضعیت این وزارتخانه را روز به روز بدتر خواهند کرد .

پرسش صدای معلم این است ؛ شعارهایی که مسئولان در رده ها و سطوح مختلف در مورد جایگاه آموزش و پرورش و معلمان سر می دهند کجا باید عینیت پیدا کند ؟

آیا قرار است برای پرداخت مطالبات فرهنگیان و جبران کسری بودجه آموزش و پرورش اموال و سرمایه های آموزش و پرورش را چوب حراج بزنیم ؟

این روند قرار است تا کی ادامه پیدا کند ؟

اظهارات جدید رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را می خوانید.

زاهدی هنوز وضعیت نهایی را این اردوگاه را مشخص نکرده است !

منتشرشده در گفت و شنود

تعطیلی مدارس طبیعت و انتقاد شدید عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی

مجدد شاهد شنیدن اخباری هستیم که نشان از نگاه خلاقیت‌کش، سنتی و متحجرانۀ مسئولان کشوریم. متأسفانه به‌دلیل سبک زندگی امروزی ما، به‌ویژه زندگی شهری، بسیاری از ما و فرزندان ما تجربۀ مشاهدۀ طلوع و غروب خورشید و حرکت ابرها در آسمان، درخشش ستارگان، دوستی با حشرات، حیوانات و گیاهان، خوردن غذاهای ارگانیک و… را نداریم. نتایج بسیاری از تحقیقات نیز حاکی از شیوع افسردگی و اضطراب در میان انسان‌ها است که یکی از عمده‌ترین علل آن عدم‌ ارتباط با طبیعت است.

اولین مدرسه طبیعت با عنوان مدارس طبیعت کاوی کنج در سال ١٣٩٣ در مشهد و با ابتکار، خلاقیت و سال‌ها پژوهش دکتر وهاب‌زاده تأسیس و طی تفاهم نامه‌ای با آموزش‌ و پرورش فعالیت خود را آغاز نمود. در این مدارس، کودکان به‌طور غیرمستقیم در معرض آموزش‌های طبیعت‌گرایانه قرار می‌گیرند.

تعطیلی مدارس طبیعت و انتقاد شدید عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی

این مدارس که فقط عنوان مدرسه را به خود گرفته‌اند در واقع مکان‌هایی در سطح شهرند که معمولاً کنار مراکز گیاه شناسی و پارک‌های بزرگ دایر گشتند و کودکان ۴ تا ١٢ سال به تعداد روزهایی که ثبت‌نام می‌شوند از صبح تا ظهر در فضای کاملاً طبیعی و به‌صورت آزادانه مشغول فعالیت‌های متنوعی می‌شوند که خود انتخاب می‌کنند؛ از تاب‌هایی که با درخت و طناب درست شده، بازی در آب، غذادادن و مراقبت از پرندگان و حیوانات، تا اتاقک‌هایی که فعالیت‌های هنری در آن تعریف شده است. نکتۀ جالب این مراکز، دستشویی‌هایی است که در طبیعت تعبیه شده است.

همچنین اتفاق مهم در این مراکز این است که بچه‌ها کمی به جسمشان ریاضت می‌دهند، پیاده باید مسافتی را طی کنند، زیر آفتاب باشند، غذاهای ساده، مفید و ارگانیک نوش جان کنند، زباله‌ها را جمع کنند و مفهوم بازیافت را بهتر درک کنند. جالب اینجاست که همۀ کودکان تحمل ماندن در آن فضا و تحمل سختی‌های آن را ندارند اما اگر تحمل کنند تجربۀ فعالیت‌های جالبی را به‌دست می‌آورند.

این مدارس و یا شاید بهتر بگویم این مراکز و یا کانون‌ها، تسهیل‌کننده و تکمیل‌کنندۀ کار مدارس‌اند و آموزش‌ و پرورش و سازمان محیط زیست باید از حضور این مراکز استقبال کنند که کمی از سنگینی وظایف آن‌ها بکاهد و رسالتی که آن‌ها دست‌کم گرفته‌اند را این نهادهای مردمی به‌دوش بکشند!

تعجب‌آور است که به‌ناگهان در پشت‌پرده چه رخ می‌دهد که سازمان‌ها و نهادهای دولتی از جمله آموزش‌ و پرورش، محیط زیست، مراجع تقلید و وزارت اطلاعات غیرقانونی و غیرشرعی‌بودن آن را اعلام می‌کنند! یا نکتۀ دیگر این مدارس ارتباط با سگ‌ها است. حضور سگ به خودی خود در محیط طبیعی غیرشرعی است! سگ‌هایی که در طبیعت بزرگ شده‌اند و شما تنها باید نحوۀ سازگاری با آن‌ها را بیاموزید. تعامل دختر و پسر زیر سن نوجوانی هم غیرشرعی است! این قدر تفکیک را زیاد کرده‌ایم که کودکان ما تجربۀ چگونگی تعامل با جنس مخالف را ندارند و به سن دانشگاه که می‌رسند انتظار داریم اولین فردی را که دیدند رفتار مناسب را نشان دهند! دل نبندند! فریب نخورند! فریب ندهند!

به‌نظر بنده، تنوع این مراکز درکشور نه‌تنها به نظام آموزشی آسیب نمی‌رساند بلکه می‌تواند در تربیت نسل آینده نیز بسیار اثرگذار باشد. به‌شدت از تعطیلی این مراکز در کشور انتقاد می‌کنم و معتقدم که هر مرکزی که تأسیس می‌شود انتقاداتی بدان وارد است؛ به‌جای از ریشه تیشه‌زدن، نقاط ضعف آن را بهبود بخشیم و دولتمردان گرامی به‌جای مانع‌تراشی، تسهیل‌گری کنند و حامی این مراکز باشند که هم نسل فرزندان ما در معرض خطرند و هم محیط زیست ما در معرض آسیب. میان آن‌ها آشتی دهیم که یکی از راهکارها، این مراکزند؛ هرچند باید به راهکارهای بیشتری اندیشید.

پایگاه خبری رب


تعطیلی مدارس طبیعت و انتقاد شدید عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور