گروه استان ها و شهرستان ها /
پیش تر نامه ای از سوی « هاله شهبازی » معلم خطاب به مسئولان وزارت آموزش و پرورش منتشر گردید . ( این جا )
یکی از مخاطبان این مطلب ، « رضوان حکیم زاده » معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بود .
پاسخی به این انتقادات ارائه نگردید .
« صدای معلم » بار دیگر آمادگی خویش را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
گروه گزارش/

« صدای معلم » نخستین گزارش خود در مورد " بیمه معلم " را 25 مرداد 1398 منتشر کرد . ( این جا )
در این گزارش آمده بود :
آن چه بیشتر مهم و قابل تامل است آن است که در بخشنامه مذکور تاکید شده است :
" ضمنا مجری سایر قراردادهای بیمه ای ( به استثنای بیمه تکمیلی درمان ) همانند سال گذشته شرکت بیمه معلم می باشد . "
نخستین پرسش « صدای معلم » آن است که چرا بیمه معلم باید عهده دار چنین بیمه های پرسودی باشد اما از تصدی و مسئولیت بیمه تکمیلی فرهنگیان استثنا گردد ؟
و این در حالی است که بر اساس تجربیات ، مشاهدات و گزارش های رسیده اکثریت قریب به اتفاق معلمان از خدمات بیمه تکمیلی آتیه سازان رضایت ندارند .
چرا مدیران ، معاونین و کادر اجرایی مدارس باید نقش " کارگزار بیمه " را ایفا کنند در حالی که در هیچ کجای وظایف سازمانی آن ها به چنین مواردی به طور شفاف اشاره نشده است ؟
مشاهده شده است که در تعدادی از مدارس حتی اولیاء دانش آموزان بر سر بیمه دانش آموزی و خدمات آن با کادر اجرایی و آموزشی مدارس درگیر می شوند و بسیاری از اوقات و انرژی آنان به جای آن که صرف برنامه ریزی و مدیریت کیفیت بخشی امور آموزشی و پرورشی گردد صرف اقناع و راضی کردن اولیاء دانش آموزان می گردد .
نقش " بیمه معلم " در این فرآیند چیست ؟
فقط سود بردن ؟
مدیران مدارس باید مبالغ جمع آوری شده را به حساب شرکت بیمه معلم واریز کنند و این در حالی است که بیمه مذکور حتی زحمت به خود نمی دهد تا اسامی دانش آموزان را در کارت های بیمه ثبت کند و مطابق بخشنامه وزارتی باید کارت بیمه توسط مدرسه مهر و امضا شود ؟
آیا این نوعی استفاده ابزاری از نیروی مدارس برای خدمات بیمه ای نیست که اساسا ارتباطی با شرح وظایف مدیر مدرسه ندارد ؟ آیا آقای پاشایی معنای " مدیریت ریسک مناسب " را درک می کند ؟
مگر مدیر مدرسه و دیگران کارگزار بیمه هستند ؟
( این در حالی است که برای خدمات ارائه شده توسط مدارس و عوامل آن ها هیچ گونه حق الزحمه ای توسط بیمه معلم و یا وزارت آموزش و پرورش پرداخت نمی شود . )
صدای معلم پرسیده بود :
چرا وزارت آموزش و پرورش همه خدمات بیمه را شفاف و از طریق " مزایده " به اجرا نمی گذارد تا منافع " لشکر اقتصادی عظیم فرهنگیان " در یک فرآیند رقابتی عاید خود آنان گردد و معلمان برای حق بیمه ای که می دهند این قدر تحقیر نشوند ؟
اساسا وزارت آموزش و پرورش به این پرسش پاسخ دهد که فایده همکاری با " بیمه معلم " برای معلمان و دانش آموزان چیست ؟
آیا این گونه امور مطابق سخنان سرپرست وزارت آموزش و پرورش همان تفسیر خلق ثروت و منابع برای مدیر مدرسه است و یا بر عکس مدرسه ابزاری شده است برای سود دیگران ؟ "
مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع پاسخی به این گزارش ندادند .
دومین گزارش صدای معلم در این باره در تاریخ 31 مرداد 1398 منتشر شد . ( این جا )
در این گزارش به انتقاد مادری از بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش اشاره شده بود که از وضعیت ارائه خدمات بیمه ی دانش آموزی نسبت به فرزندش رضایت نداشت و تلاشش هم به جایی نرسیده بود .
مادر این دانش آموز گفت :" قاضی به دریافت خسارت حکم داد، اما مدیر مدرسه به ما گفت که باید کفش آهنی بپوشیم تا بتوانیم خسارت را از شرکت بیمه دریافت کنیم.
به گفته مادر این دانش آموز، با گذشت دو سال از وقوع حادثه، هنوز خسارتی به آنها پرداخت نشده است. "
« مجتبی حسینی " در مطلبی نوشت : ( این جا )
" سالهاست فرهنگیان به نحوه ارائه خدمات بیمه ای شرکتهای انتخاب شده از سوی وزارت آموزش و پرورش اعتراض دارند اما اینکه چرا اتفاق مثبتی نمی افتد و مشکلات مرتفع نمی شود، سوالی است که معلمان هیچ گاه پاسخ قانع کننده ای برای آن نشنیده اند و تاسف بارتر اینکه هر سال کیفیت ارائه خدمات پایین تر می آید.
هر مسئولی که این موضوع را نپذیرد می تواند در کنار رسانه های مرتبط با حوزه معلمان، سری به مدارس بزند و موضوع را از معلمان جویا شود و نهایتاً میزان رضایت مندی را اعلام نماید.
در سنوات اخیر به ویژه در حوزه بیمه تکمیلی، علی رغم افزایش سالانه ۵۰ درصدی حق بیمه، اتفاق مثبتی در ارائه خدمات ایجاد نشده است و وعده های بهتر شدن وضعیت، رنگ واقعیت به خود نگرفته است. البته ارائه خدمات در سایر بیمه نامه ها هم دارای ایرادات فراوانی است و همکاران به هنگام استفاده از خدمات این بیمه نامه ها با بهانه جویی و اکراه در ارائه خدمات و جبران خسارات مواجه می شوند و این موضوع را می توان با تهیه گزارشی میدانی از معلمان یا انجام یک تحقیق آماری در استانهای مختلف به خوبی مشاهده کرد و بی شک سطح بالایی از نارضایتی در نتیجه مشاهده خواهد شد.
اما ایراد اساسی در بحث بیمه به نظر نگارنده، اجباری بودن استفاده از خدمات بیمه ای شرکتهای خاص است که این موضوع به دلیل انحصاری بودن، کاهش کیفیت و عدم جبران به موقع و کامل خسارت را از طرف شرکتهای بیمه ای بدنبال دارد در صورتی که با وجود جمعیت چند میلیونی معلمان و اعضای خانواده آنان، می بایست شرکتهای بیمه بهترین خدمات را به این پرسنل ارائه دهند، اما در جایی که می تواند نقطه قوت برای جذب خدمات بیشتر و بهتر برای معلمان باشد شاهد نتیجه عکس هستیم.
اصولا دستیابی به مشتریان چند میلیونی و عقد قرارداد مستلزم صرف هزینه، زمان و زحمات بسیار برای شرکت های بیمه ای است اما با عقد قراردادهای انحصاری، شرکت های بیمه گر نگرانی بابت از دست رفتن مشتریان خود ندارند و همان می شود که همگان می بینیم...
جا دارد متولیان امر در وزارت آموزش و پرورش با توجه به جمعیت میلیونی معلمان، با شرکت های بیمه ای مختلف عقد قرارداد نمایند تا با اختیاری شدن مراجعه همکاران به این شرکت ها و در نتیجه ایجاد رقابت میان شرکت ها در ارائه خدمات کیفی، شاهد بهبود فزاینده ارائه خدمات باشیم. "
مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس ؛ علی عسکر نجفی مدیر در گردهمایی قطبی روسای اداره تعاون و امور رفاهی و امور مالی ادارات کل آموزش و پرورش استانهای جنوب کشور از خدمات بیمه ای ارائه شده به فرهنگیان و نیز بیمه معلم انتقاد می کند .
و این در حالی است که معاون ایشان در جایگاه " معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش فارس " به مسئولین بیمه معلم به دلیل موفقیتهایی که در سالهای اخیر کسب نمودهاند تبریک می گوید ! ( این جا )
نجفی تصریح می کند :
" فرهنگیان در مورد مسائل مربوط به بیمه ،همانند ارائه خدمات و بازگشت خسارات رضایت چندانی ندارند و در واقع عدم توان شرکتهای مختلف برای ورود به عرصه رقابت در موضوع بیمه و تکمحوری شدن این قضیه به بسیاری از مشکلات دامن زده است .
مدیرکل آموزش و پرورش فارس تأکید می کند: برای افزایش انگیزه در فرهنگیان باید به سمت ارائه خدمات متنوعتر و باکیفیتتر برویم و در مواجه با مسائل و مشکلات بیمه نیز باید به معلمان کمک کنیم .
وی بر لزوم ایجاد تنوع خدمات بیمهای برای فرهنگیان از طرف بیمه معلم تأکید کرده و عنوان می کند : انتظار معلمان این است تا علاوه بر خدمات کنونی بیمه معلم ،در حوزههای مختلف دیگر نیز به معلمین خدمات متنوعی ارائه شود و در کنار همه این موارد کاهش نرخ خدمات و تبلیغ نوع خدمات برای آگاهی به فرهنگیان نیز مدنظر قرار گیرد. "
در هفته های اخیر اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران عکسی تبلیغاتی در ابعاد بزرگ را به مدارس ارسال کرده است .

مشخص نیست این بنر با چه هدفی و با چه هزینه ای به مدارس شهر تهران ارسال گردیده است ؟
آیا بر اساس این عکس ؛ بیمه معلم قرار است متولی " مراکز آموزشی و فرهنگیان " گردد ؟
چرا عبدالرضا فولادوند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران مانند استان فارس از مطالبات منطقی و قانونی معلمان دفاع نمی کند ؟
در آخرین مورد ؛ مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در 14 آبان 1398 با معاون بیمه معلم کشور در راستای ارتقای کیفیت و افزایش خدمات بیمه ای برای دانش آموزان و فرهنگیان دیدار و گفت و گو کرد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، جعفر پاشایی در این دیدار گفت: مجموعه فعالیت های بیمه معلم در استان ماکلا هم در حوزه دانش آموزی و هم در حوزه فرهنگیان رضایت بخش است.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش استان آمادگی کامل جهت همکاری با بیمه معلم در راستای ارتقای کیفیت و افزایش خدمات بیمه ای برای دانش آموزان و فرهنگیان را دارد.
عباس معینی معاون بیمه معلم کشور نیز در این دیدار تاکید کرد: شرکت بیمه معلم تلاش دارد تا با بهره گیری موثر از سرمایه انسانی شایسته، در افق 1404 هجری شمسی به عنوان یکی از 5 شرکت برتر صنعت بیمه کشور با مدیریت مناسب ریسک و پوشش منصفانه خسارت، آرامش و امنیت خاطر را برای دانش آموزان و فرهنگیان به ارمغان آورد. "
پاشایی به این پرسش صدای معلم پاسخ دهد که بیمه معلم علاوه بر مواردی که در گزارش های صدای معلم اشاره شده است چه فعالیت مثبتی برای معلمان انجام داده است ؟
چرا مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی از مسئولان بیمه معلم که با سرمایه و اعتبار معلمان به این جایگاه رسیده اند یک بار هم نیم پرسد که چرا بیمه تکمیلی معلمان را تقبل نمی کند ؟
آیا از نظر پاشایی معلمان از همان بیمه دانش آموزی با شرایط تحمیلی رضایت دارند و قرار است مدیر کل در راستای " آمادگی کامل " دیگر چه کاری برای بیمه معلم انجام دهد ؟
آیا آقای پاشایی معنای " مدیریت ریسک مناسب " را درک می کند ؟
آیا معنای "بهره گیری موثر از سرمایه انسانی شایسته " در آموزش و پرورش همان نیست که صدای معلم آن را " بهره کشی " از کادر مدرسه و به صورت " یک طرفه " دانسته است ؟
پایان گزارش/
گروه اخبار/

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه آئین افتتاحیه المپیاد ورزشی درون مدرسهای، از در دستور کار دولت قرار گرفتن آئیننامه طرح رتبه بندی فرهنگیان تا یکی دو هفته آینده خبرداد و گفت: 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح رتبهبندی در ششماهه دوم امسال کافی است .
حاجی میرزایی گفت : این طرح حتماً امسال اجرا خواهد شد، البته آییننامهای دارد، از زمان مأموریتم در آموزش و پرورش این طرح در سه جلسه کمیسیون اجتماعی دولت بررسی و نهایی شده است تا در دولت مطرح شود بنابراین امیدوارم تا یکی دو هفته آینده در دستور کار دولت قرارگیرد و اجرایی شود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: افزایش حقوق ناشی از اجرای طرح رتبهبندی از اول مهر ۹۸ اعمال و شامل همه همکاران میشود، بنابراین همکاران در پنج رتبه متناسب با مدرک، سابقه و صلاحیت حرفهای و تخصصی رتبهبندی میشوند و هر چهار سال یک بار رتبهها با کسب صلاحیتها و دورههای آموزشی و مدرک تحصیلی تغییر میکند .
خبرگزاری خانه ملت خبر داد :
جبار کوچکی نژاد در جلسه علنی صبح امروز ( یکشنبه، 19 آبان ماه ) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: صبح امروز وزیر آموزش و پرورش در صدا و سیما مطرح کرد که رتبه بندی فرهنگیان در حال اجرا است در حالی که در ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده لایحه نظام رتبه بندی فرهنگیان را به مجلس ارائه دهد.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزرای آموزش و پرورش بارها در صدا و سیما دم از اجرای رتبه بندی فرهنگیان می زنند که واقعیت ندارد، افزود: دولت تاکنون لایحه ای درباره رتبه بندی فرهنگیان به مجلس ارائه نکرده است.
دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات به موضوع رسیدگی کرده و اگر لازم است لایحه ارائه شود مطابق قانون عمل کنند.
پایان پیام/
گروه بازنشستگان/

ایلنا نوشت :
صبح امروز بازنشستگان صندوقهای مختلف، از جمله تامین اجتماعی، کشوری و فولاد، قرار بود با حضور مقابل مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه، به سیاستهای بودجهای دولت و مجلس اعتراض کنند. اما این تجمع که قرار بوده ساعت ده صبح آغاز شود، از قرار معلوم شکل نگرفته است.
بازنشستگان مهمترین مطالبات خود را برای تجمع امروز این گونه عنوان کردند : وضع معیشتی و زندگی بازنشستهها اعم از کشوری و لشکری و تامین اجتماعی و سایر صندوقها، به حدی وخیم شده است که خود دولت و قانونگذاران نیز به آن معترفاند. وقتی خط فقر بالای ۵ میلیون تومان و سبد معیشت به بالای ۷ میلیون تومان رسیده است، کدام کارگر و کارمند و بازنشستهای میتواند از عهدۀ مخارج سرسامآور چنین زندگی برآید؟
آنها خواستههای خود را اجرای همسانسازی، بالا رفتن مستمریها، برقراری خدمات درمانی رایگان و باکیفیت و اجرای دقیق قانون مدیریت خدمات کشوری دانستند. "
در این تجمع تعدادی از بازنشستگان بازداشت شدند که مطابق خبر این خبرگزاری ساعاتی بعد آزاد شدند .
پایان پیام/
گروه گزارش/

وزارت آموزش و پرورش دارای اردوگاه ها ، مراکز تفریحی و اقامتی قابل توجهی است که متاسفانه بر اثر سوء مدیریت و ناکارآمدی مدیران آن به مثابه " باری " برای آموزش و پرورش تبدیل شده است .
برخورد بد و غیرفرهنگی تعدادی از مسئولان و گردانندگان این مجموعه ها در فرهنگی ترین نهاد و دستگاه کشور خود به معضلی لاینحل تبدیل شده است که اراده ای جدی و نافذ برای اصلاح این وضعیت نیز مشاهده نمی شود .
تنها هنر و تدبیر مسئولان وزارت آموزش و پرورش در این موارد ، " برون سپاری " است . این در حالی است که به شهادت گزارش ها و نیز دیدگاه های صاحب نظران اقتصادی ، بخش " آموزش " از جمله بخش های مهم و راهبردی است که نباید به بخش " خصوصی " سپرده شود .
با این وجود ؛ " نظارت و " کنترل " نیز در این موارد عناصر همیشه غایب در مدیریت های آموزش و پرورش هستند .
یکی از فرهنگیان به « صدای معلم » می گوید :
" برخی از عوامل دست اندرکار در این مجموعه های تفریحی ، خانه های معلم ، مراکز اقامتی و... تا می شنوند که معلم هستید تا حد امکان با جواب های سر بالا و منفی سعی می کنند تا شما را از سر باز کنند . اگر هم نشد با برخوردهای بد و غیرفرهنگی کاری می کنند تا دیگر هوس آمدن به این مکان ها به سرت نزند !
چون برای فرهنگیان اندکی " تخفیف " هم منظور شده است و از سوی این مراکز به بخش خصوصی واگذار شده اند ؛ این سیاستی " نانوشته " در بسیاری از مراکز تفریحی و اقامتی برای دور کردن معلمان از آنان است ."
« صدای معلم » گزارشی را در تاریخ 21 اردیبهشت 1398 در مورد اردوگاه میرزاکوچک خان جنگلی منتشر کرد . ( این جا )
تاکنون مسئولان این اردوگاه و نیز وزارت آموزش و پرورش زحمت پاسخ گویی به خود را نداده اند .
موضع وزارت آموزش و پرورش در مورد " تصرفات و ساخت و ساز در اردوگاه میرزاکوچک خان جنگلی رامسر ؟! " هم که در صدای معلم منتشر شد نیز تاکنون " سکوت " بوده است . ( این جا )
« سینا سلیمی » از فرهنگیان البرز گزارشی را در مورد " اردوگاه شهید رجایی " رامسر برای صدای معلم ارسال کرده است .
سلیمی می نویسد :
" یکی از عوامل اصلی بهبود شرایط و اوضاع دستگاه تعلیم و تربیت مطالبه گری و بی تفاوت نبودن معلمان نسبت به نقایص و مشکلات آموزش و پرورش است .
میزان و کیفیت مطالبه گری ، نمایان نگر میزان مسئولیت پذیری ، سرزندگی و حساسیت افراد زیر مجموعه هر نظامی می باشد ، که تاثیر مستقیم و به سزایی در تصمیم سازی و تصمیم گیری مسئولان امور دارد.

بنا به مقدمه فوق ، اینجانب نیز خود را مکلف دیدم که این چند سطر را بنگارم شاید تلنگری شود برای بهبود شرایط و جلوگیری از هدر رفت سرمایه و بیت المال دانش آموزان این مرز و بوم .
مهر ماه امسال در سفری که به خطه سرسبز شمال داشتم ، گذرم به اردوگاه شهید رجایی رامسر افتاد . اردوگاهی زیبا در پای جنگل ، که دل هربیننده ای را می برد .
در بدو ورود با ساختمان نیمه کاره بزرگی روبه رو شدم که چون خراشی بر تصویر زیبای اردوگاه خودنمایی می کرد .
پس از پرس و جو متوجه شدم که این ساختمان نیمه کاره ، ساختمان استخر سرپوشیده اردوگاه می باشد که از سال 92 به حال خود رها شده است .
نکته جالب و تاسف بر انگیز ماجرا اینجاست که به گفته یکی از کارکنان اردوگاه حتی تجهیزات استخر هم خریداری شده است . اما این تجهیزات در محوطه اردوگاه رها شده اند ، و با توجه به رطوبت و شرجی شمال کشور احتمالا آسیب های جدی هم دیده اند .

حال پرسش اینجاست که چرا اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نسبت به تکمیل این پروژه از سال 92 اقدامی نکرده است ؟ آیا رواست که اموال دانش آموزان این گونه حیف و میل شود ؟
و پرسش مهمتر اینست که اداره کل آموزش و پرورش تهران و مسئولان محترم معاونت پرورشی چه برنامه برای تکمیل استخر اردوگاه دارند ؟ و بخت خفته این پروژه چه زمانی باز می شود ؟
نکته قابل ذکر دیگر در مورد اردوگاه شهید رجایی اینست که ، اردوگاه به شدت با کمبود نیرو دست و پنجه نرم می کند ؛ به طوری که این کمبود نیرو برکیفیت خدمات دهی اردوگاه تاثیر سویی گذاشته است ."
پایان گزارش/