در حالی بیست و ششمین سالگرد تصویب "قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش" (مصوب سال 1372 مجلس شورای اسلامی) را به عنوان یکی از اثرگذارترین اسناد بالادستی آموزش و پرورش در جلب، جذب و توسعه مشارکت های همگانی گرامی می داریم که به موازات توفیقاتی که در ارتقاء کمی و کیفی آموزش و پرورش در سطح کشور داشته، همچنان بسیاری از مواد آن مورد کم لطفی عوامل تاثیرگذار در اجرای آن، قرار گرفته است.
در آئین نامه اجرایی این قانون که مصوب سال 1376 هیات وزیران است، برای دستگاه های اجرایی از قبیل: وزارت کشور (شهرداری ها) - وزارت صنعت، معدن و تجارت- وزارت راه و شهرسازی- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- سازمان تبلیغات اسلامی- بانک ها- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- وزارت امور اقتصادی و دارایی و ... تکالیفی را در قبال آموزش و پرورش معین کرده است که در صورت تحقق این هم افزایی و جلب همکاری های مشترک سایر دستگاه ها، می توانستیم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در نظام تعلیم و تربیت کشور باشیم.
ماده 8 قانون شوراهای آموزش و پرورش موضوع "وظایف و اختیارات شورای شهرستان" ، اثربخشی تصمیمات این شورا را در توسعه امر مشارکت و ارتقای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق، بسیار مشهود می نماید.
از طرفی عملیاتی نمودن برنامه های سند تحول بنیادین مصوب سال 1390 شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مهمترین ماموریت وزارت آموزش و پرورش، معین شده است. اجرای سند تحول بنیادین نیز در گرو اجرای راهکارهای آن است که در برنامه زیرنظام های سند مذکور، متجلی شده است. در فصل سوم مبانی نظری سند تحول (رهنامه نظام تربیت رسمی عمومی) این طور عنوان شده است که اجرای تمام برنامه ها و فعالیت های سرآمد، باید زمینه ساز تحقق "چرخش های تحول آفرین" باشد.

"مدرسه محوری" به معنای واگذاری اختیارات و قدرت تصمیم گیری به مدارس، یکی از رویکردهای اصلی زیرنظام راهبری و مدیریت (مبانی نظری سند تحول، 1390، ص 37) و گذر از تمرکز گرایی به مشارکت جویی یکی از چرخش های تحولی نظام آموزش و پرورش تلقی شده است (همان منبع، ص 416). لذا به نظر می رسد زمان آن فرارسیده که واژه "مشارکت" در نظام تعلیم و تربیت کشور از ورطه انزوا و کج اندیشی، خارج گشته و به منظور عملیاتی نمودن سیاست "مدرسه محوری" که از طریق تفویض اختیار، زمینه سازی برای گسترش و خلق مشارکت تمامی ذینفعان در راستای ارتقای اثربخشی و کیفیت مدرسه، محقق می گردد، بازتعریف شود.
در زير نظام راهبري و مديريت سند تحول كه مصوب سال 1396 است، خصوصیات "مدرسه صالح" این طور عنوان شده است که "مدرسه، محور توسعه جامعه محلی" باشد و از همکاری نهادها و موسسات، اشخاص حقیقی و حقوقی، که فراهم کننده فرصت های مکمل و جانبی برای توسعه و تعالی تجارب ارزنده یادگیری هستند، بهره مند گردد، اما سوالی که مطرح می گردد این است :
"آیا زیرساخت های مدرسه محوری و بهره گیری از فرصت های جانبی فراهم شده است"؟
"آیا سازو کارهای حقوقی، قوانین و مقررات موجود آموزش و پرورش موید "كاهش تمرکز" می باشند"؟
به نظر می رسد از عمر بسياري از قوانین و مقررات و اسناد بالادستی آموزش و پرورش سال ها گذشته است.
روزگار کنونی روزگار "خردورزی و طرح چراها و چگونه ها" ست. مخاطبین آموزش و پرورش (عوامل سهیم و موثر)، انتظار دریافت پاسخ هاي منطقی برای "نبودن ها" و "نشدن ها" دارند.
شاید یکی از راهکارهای برون رفت از وضعیت کنونی، اصلاح و بازنگری قوانین و مقررات مرتبط با توسعه مشارکت در آموزش و پرورش باشد که این موضوع به همت متخصصین مربوطه در تسریع "طراحی و استقرار نظام جامع مشارکت در آموزش و پرورش" و نظام مند نمودن مقوله مشارکت، قابل حل خواهد بود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/

امروز دوشنبه 30 دی نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با موضوع " مسکن، بیمه، رتبه بندی فرهنگیان و بودجه وزارت آموزش و پرورش " در سالن جلسات این معاونت برگزار گردید .
این نشست راس ساعت 30 / 10 صبح مطابق برنامه اعلام شده آغاز گردید .
علی اللهیار ترکمن در این نشست 24 دقیقه به ارائه مطالب و دیدگاه های خویش پرداخت .
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت :
خوشحالم از این که فرصتی فراهم شد تا خدمت شما بزرگواران بتوانیم مسائل آموزش و پرورش را با هم اطلاع رسانی کنیم و هم این که اذهان عمومی را برای اجرای فعالیت ها و برنامه ها آماده کنیم برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش و اهداف توسعه در این بخش ضروری و لازم است .
با توجه به ضیق وقت و سوالاتی که شما بزرگواران که باید به طور مبسوط به آن پرداخته شود سعی می کنم کلیاتی را ظرف چند دقیقه خدمت شما بزرگواران عرض کنم و بعد در خدمت شما برای طرح سوالات مد نظرتان باشیم .

در مصاحبه های قبلی روی این خیلی تاکید می کردم که یک برنامه و چارچوب مشخص برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش باید تهیه و تدوین شود و ما از حرکات موردی، مقطعی و بدون برنامه ریزی شده باید اجتناب کنیم تا بتوانیم از همه ظرفیت هایمان استفاده کنیم تا در چارچوب اهدافی که برای ما پیش بینی شده است بتوانیم حرکت کنیم .
خوشبختانه در طول سال گذشته تا امسال و علی رغم تعهداتی که از لحاظ مدیریتی در بخش آموزش و پرورش بود ما این مهم را از مد نظر خودمان دور نگاه نداشتیم و کارهای خودمان را در حوزه مطالعه ، آسیب شناسی و برنامه ریزی ادامه دادیم و بعضی اقداماتی که امروز خدمت شما عرض می کنم به مرحله اجرایی رسیده است و برخی دیگر به روزدی به مرحله اجرایی می رسد که خدمت شما به صورت کامل عرض می کنم .
« اللهیار ترکمن » در ادامه به موضوع " انتخابات " پرداخته و ادامه داد :
صرف نظر از بعضی مسائل اجرایی که در حوزه آموزش و پرورش داریم ما یک مرحله حساس زمانی را پیش روی خودمان برای سال 1399 داریم که خیلی ضروری است که روی آن متمرکز شویم و از همه ظرفیت ها استفاده کرده و به آن توجه کنیم و این که همه با یک همدلی و یا یک نگاه مشترک و وحدت رویه در راستای ارتقای آموزش و پرورش به این مواردی که در سال 1399 بر دوش ماست و باید به صورت زمانی از آن استفاده مناسب بکنیم و این بهره برداری را داشته باشیم و در کنار هم برای پیشبرد اهداف کمک کنیم .
در درجه اول یک اقدامی که پیش روی کل کشور هست و آموزش و پرورش هم سهم بزرگی در این زمینه دارد بحث " انتخابات مجلس " است .
مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه ی مقننه ی کشور تاثیرگذاری بسیار زیادی در تصویب خط مشی های توسعه ی کشور دارد . هر چه مجلس قوی تر و فعال تر با خط مشی های کلی و بخشی برخورد کند قطعا پازل توسعه ی کشور در بخش های مختلف راحت تر چیده می شود و راحت تر تدوین می شود .
قطعا با توجه به فرمایشی که مقام معظم رهبری در مورد مشارکت حدااکثری در انتخابات داشتند ، آموزش و پرورش آمادگی کامل برای مشارکت در حوزه انتخابات دارد هم شرکت فرهنگیان در انتخابات و هم مشارکت فرهنگیان در اجرا و برگزاری انتخابات که خیلی تاثیرگذار است و خودش از ارکان اصلی در برگزاری انتخابات سراسر کشور است ، " فرهنگیان عزیز ما " هستند .
مستحضر هستید ما طبق قانون کاملا در برگزاری انتخابات بی طرف هستیم . کاندیداهای محترمی که در حوزه انتخابات خودشان تبلیغات خودشان را چند وقت دیگر شروع می کنند ابن را باید حتما مد نظر داشته باشند که وزارت آموزش و پرورش مطابق قانون نمی تواند له و یا علیه هیچ کاندیدایی وارد شود .
ما به شدت با توجه به دستوری که وزیر محترم دادند و مجموعه آموزش و پرورش روی این حساس است نظارت خواهیم کرد .
موارد خلاف قانون را حتما به نهادهای ذی ربط منعکس خواهیم کرد .
امیدواریم که کاندیداهای محترم هم در برخورد با آموزش و پرورش و هم در برخورد با مسائل و مشکلات آموزش و پرورش یک نگاه واقع بینانه داشته باشند .
از وعده هایی که جامعه فرهنگیان را در اجرا و مقاطع بعدی کار مجلس آینده سردرگم می کند خودداری کنند و ان شاء الله بدانند که همدلی دولت و مجلس و نگاه موشکافانه به مجلس و آموزش و پرورش است که می تواند زمینه ی خوب و مهمی را برای آموزش و پرورش فراهم کند .
سپس معاون برنامه ریزی و توسعه منابع در چهار موضوع یاد شده به برخی نکات اشاره کرد .
اللهیار به موضوع روز آموزش و پرورش یعتی " رتبه بندی معلمان " پرداخته و ادامه داد :
" رتبه بندی حرفهای معلمان از احراز و ارتقای صلاحیتها آغاز و به ارتقای کیفیت منجر میشود و در این زمینه برخی مشوقهای مالی در نظر گرفته خواهد شد اما برخی از افراد فضایی را ایجاد کردند که این مشوق مالی به عنوان افزایش حقوق تعریف شده است.
نظام آموزش و پرورش کشور برای رتبه بندی اولین تجارب خود را سپری میکند و در یک فاصله کوتاه نمیتوانیم آنچه که هدف کامل رتبه بندی است را محقق کنیم بلکه در یک بازه زمانی با تغییراتی که اعمال میشود رتبهبندی به نقطه نهایی خواهد رسید.
1450 میلیارد تومان به حقوق دی ماه آموزش و پرورش اضافه شد و بر این اساس حقوق معلمانی که در رتبههای دو تا 5 قرار میگیرند در دی ماه براساس رتبهبندی پرداخت شد. رتبه یک در حال احراز است که احکام آنها نیز بهمن ماه صادر خواهد شد.
رتبههای دو تا پنج را تطبیق دادیم؛ یعنی رتبههای گذشته که از پایه تا عالی بود در رتبههای دو تا پنج قرار گرفتند و برای رتبه مقدماتی باید شرایطی فراهم کنیم که صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفهای بررسی شود و معیارهای رتبه بندی دو تا پنج تقریبا همان است و تغییری نداشتیم. "
پس از پایان سخنان ایشان نخستین پرسش کننده « صدای معلم » بود .
صدای معلم برای این نشست 11 پرسش تحلیلی آماده کرده بود که فقط توانست 7 پرسش را مطرح کند .

مطابق معمول مجری مراسم به ذکر برخی تذکرات نسبت به خبرنگاران حاضر پرداخته و تاکید کرد که سوالات " چند وجهی " و " چند سوالی " را نپرسند و بگذارند که سوالات همه مطرح شود .
ایشان ضمن خطاب قرار دادن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع با عنوان " دکتر اللهیار " گفت :
از آقای دکتر اللهیار تقاضا می کنم که هر چه صلاح می دانند و هر چه مختصرتر بفرمایند که ما بتوانیم چون تعداد سوالات زیاد است مطرح شود .
این تذکرات و به عبارتی خط و نشان های مودبانه برای خبرنگاران و اشاره به تعداد زیاد سوالات خبرنگاران در حالی مطرح شد که این نشست رسانه ای به علت آن که همه خبرنگاران برای طرح پرسش ثبت نام نکرده بودند حدود 15 دقیقه زودتر به اتمام رسید !
مجری جلسه تاکید کرد که این وقت برای خبرنگار صدا و سیما اختصاص داده شده است .
محوریت اکثر پرسش های خبرنگاران حاضر به موضوع " رتبه بندی معلمان " اختصاص داشت و به جز « صدای معلم » خبرنگار دیگری وارد حوزه " بودجه آموزش و پرورش و مسائل " آن نشد .
نکته جالب آن که خبرنگار ایسنا از اللهیار ترکمن در مورد معوقات اجرای طرح رتبه بندی معلمان پرسید و این که کی پرداخت می شود ؟
اللهیار هم در پاسخ گفت که امروز یک جا و از مهر ماه معوقات واریز گردیده است .
این در حالی است که این خبرنگار می توانست قبل از حضور در نشست از چند معلم این پرسش ساده را بپرسد .

« علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم در ابتدا با انتقاد از محتوای سخنان معاون برنامه ریزی و توسعه منابع در ابتدای جلسه و غیر مرتبط بودن آن با موضوع نشست تصریح کرد :
آقای اللهیار ترکمن !
روی آن تابلو نوشته اید :
نشست خبری با موضوع " مسکن، بیمه، رتبه بندی فرهنگیان و بودجه وزارت آموزش و پرورش " .
آن صحبت هایی که ابتدا در مورد " انتخابات " فرمودید در کجای بحث و فریم قرار می گیرد ؟
معاون برنامه ریزی و توسعه منابه در مورد این تذکر صدای معلم سکوت کرد .
یکی از پرسش های صدای معلم در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان چنین بود :
" جناب عالی به عنوان يکي از دست اندرکاران تدوين کننده برنامه پنجم توسعه ، چرا سهم صندوق ذخيره فرهنگيان را در برنامه پنجم حذف نموديد ؟ چرا به فرهنگيان اجحاف کردید ؟ "

اللهیار ترکمن در پاسخ گفت :
در برنامه ی پنجم توسعه فرض این بود که صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان یک موسسه اقتصادی به رَسِش مالی و درآمدزایی رسیده و به کمک مالی نیاز ندارد .
مشروح این پرسش و پاسخ در صدای معلم منتشر خواهد شد .
لازم به ذکر است یکی از ابتکارات مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در نشست های اخیر ارائه برگه ی نظرسنجی به خبرنگاران و رسانه ها در مورد ارزیابی کیفی نشست است .
پایان گزارش/

یکی از بدافزارهای گفتوگو، قطبی شدن بحث است. اینکه دو طرف بحث در شالودهها باهم مخالف باشند و عزمی هم برای مصالحه و کنار آمدن در کار نباشد. در این شرایط آدمها اغلب «طریق جدل» پیش میگیرند و رگ گردن کلفت میکنند. اینکه حق و باطل کجاست بحث دیگری است. از قضا در این جدل کردنها راست و ناراست درهم میآمیزند و زیر غبار جدال مکتوم میمانند. عقلانیت انگار طمانینهای میطلبد ورای طور قطبی شدن گفتوگو.
روانشناسی اجتماعی به ما میآموزد که در این شرایط دو طرف بحث از میان انبوهی از شواهد له و علیه صرفا شواهد موید دیدگاه خود را بر خواهند گزید و شواهد مخالف را نادیده میگیرند؛ حال آنکه لازمه یک بحث و فحص خردپسند، حساس بودن و گشادهرویی به همه شواهد و دلایل است.
خلاصه اینکه ویروس گفتوگو در پرتو تعقل، قطبی شدن است. اما آیا ضدویروسی هم هست؟

در گفتوگوهای قطبی دو اتفاق مهم رخ میدهد:
یکی اینکه آدمی منیت (یا ایگوی) خود را با باورهایش پیوند میزند و کیستی خود را با پندارش تعریف میکند. «من» آدمی میشود کسی که معتقد است «الف ب است» . اگر این باور را از او بگیرید چیزی از او کاستهاید و هویت او را زائل کردهاید. آدمی از همان دوران طفولیت در پی « ابژه ثبات » میگردد. او مدام در پی جای سفت و حصن حصینی است که خود را با آن تعریف کند. این میشود که باورهای انسان برای او هویت به ارمغان میآورند و ابژه ثباتش را به او برمیگردانند. به همین دلیل است که آدمی با شور و حرارت از سپهر باورهای خود دفاع میکند تا آنچه را ابژه ثبات پنداشته از دست ندهد و کیستی خود را قوام بخشد.
همین امر موجب اتفاق دومی است: آدمی عواطف و هیجانات خود را نیز با باورهایش پیوند میزند: پندار خود را دوست دارد و از دست کسی که بخواهد اعتقادات او را دگرگون کند، خشمگین خواهد شد.
انسان خردمند اما این معادله را با معادله دیگر تاخت میزند.
«من= موجودی که مدام در طلب خردمندتر شدن میکوشد.»
لازمه خردمندی این است که آدمی هویت خود را با باوری تعریف و تحدید نکند و در عوض آماده رها کردن اعتقادات خود باشد. ضدویروسی اگر باشد در گسستن پیوند «من» از ساحت پندار آدمی است. الگوی گفتوگو باید بهجای نزاع خواستهای متنازع دو طرف بدل شود به تقلایی دوسویه برای کاستن از جهل و بیخردی آدمی.
کانال اندیشه انتقادی