صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه رسانه/

نشست ستاد مرکزی بزرگداشت هفته معلم بدون حضور معلم و عدم دعوت از صدای معلم

« پرتال وزارت آموزش و پرورش » به سبک و سیاق همیشگی و البته بی اعتنا به افکار عمومی ، تصاویری  از جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت هفته معلم را منتشر کرده است . ( این جا )

در پرتال هیچ خبر و یا نقل قولی مشاهده نمی شود .

ترکیب غالب آن گونه که در تصاویر مشاهده می شود ، " اداری " است و با آن که موضوع و محتوای نشست ، گرامی داشت مقام معلم است ؛ معلمی در این ستاد حضور ندارد .

نشست ستاد مرکزی بزرگداشت هفته معلم بدون حضور معلم و عدم دعوت از صدای معلم

مگر می شود ستاد و نشستی برای بزرگداشت معلمان تاسیس شود اما معلمان نقشی در ترکیب و تصمیمات آن نداشته باشند ؟

آیا این وضعیت منطقی است ؟

از سوی دیگر ؛ به نظر می رسد پرتال وزارت آموزش و پرورش که زمانی قرار بود حتی دیدگاه های " مخالفان " و " منتقدان " در آن و در قالب " ستون دیدگاه "  منتشر شود در حد یک " سایت گالری تصاویر " تنزل پیدا کرده است و حتی برخی اخبار آن نیز از منابع دیگر گرفته می شود . وزارتخانه ای که مدعی است "  شبکه شاد " را برای ارتباط  15 میلیون دانش آموز و معلم ایجاد کرده است آیا قادر نیست نشست خبری با 20 تا 30 خبرنگار را دایر کند ؟

همان گونه که پیش تر و در گزارش های این رسانه به آن اشاره گردیده است ؛ « سیدمحمد بطحایی » وزیر پیشین با اقدامات غیرکارشناسی و شتاب زده و به بهانه " چابک سازی " روابط عمومی را عملا  از مفهوم و کارکرد تهی کرد .

« جواد حسینی » سرپرست پیشین وزارتخانه قول داده بود تا وضعیت به روال سابق بازگردد .

پرسش « صدای معلم » آن است که آیا اقدام خاصی برای تجدید ساختار  و احیای " روابط عمومی " و بازگشت کارکردهای اصلی آن صورت گرفته است ؟

آیا افرادی که به عنوان رئیس و معاون و...  در روابط عمومی پست گرفته اند ؛ کارشناس در حوزه " رسانه " بوده و به کارکردهای آن و جایگاه روابط عمومی واقفند ؟

وزارت آموزش و پرورش از همان ابتدای شیوع کرونا ؛ نشست های رسانه ای خود را تعطیل کرد اما مرور اخبار و وقایع " ستاد " و " ادارات کل و مناطق " نشان می داد که نشست ها مدیران دوایر همچنان و علی رغم پروتکل بهداشتی  برقرار بوده است .

ظاهرا مسئولان وزارتخانه دیواری " کوتاه تر  " از رسانه پیدا نکرده و " کرونا " بهانه ی خوبی برای تعطیلی نشست با خبرنگاران و فرار از پاسخ گویی گردیده است .

این امر بارها مورد انتقاد  « صدای معلم » به عنوان تنها رسانه ای که رسما به این فرآیند انتقاد کرده است ؛ شد .

امروز « علی اللهیار ترکمن » معاون برنامه ریزی  و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش که قائم ‌مقام وزیر در ستاد بزرگداشت مقام معلم است ؛ پس از یک وقفه طولانی نشست خبری برگزار کرده است . ( این جا )

نشست ستاد مرکزی بزرگداشت هفته معلم بدون حضور معلم و عدم دعوت از صدای معلم

ایشان در حالی از سوی وزیر آموزش و پرورش به این سمت برگزیده شده است که پیش از آغاز سال جدید و با اجرای ناقص و غیرشفاف و پر مساله اجرای فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری ؛ " رتبه بندی معلمان " را عملا از احکام شغلی معلمان حذف و از سوی دیگر موجب تبعیض کم سابقه میان نیروهای اداری و معلمان در بحث " حقوق و مزایا " گردید .

در نشست خبری امروز ؛ از صدای معلم برای حضور در این نشست دعوتی به عمل نیامد . پرتال وزارت آموزش و پرورش که زمانی قرار بود حتی دیدگاه های " مخالفان " و " منتقدان " در آن و در قالب " ستون دیدگاه "  منتشر شود در حد یک " سایت گالری تصاویر " تنزل پیدا کرده است و حتی برخی اخبار آن نیز از منابع دیگر گرفته می شود .

" دیدار وزیر آموزش ‌و پرورش با مسئولان استانی و نمایندگان معلمان در روز ۱۱ اردیبهشت به صورت ویدئو کنفرنس انجام می شود.

پرسش این است ؛ چرا امکان ویدئو کنفرانس برای برای نشست خبری آقای ترکمن با خبرنگاران فراهم نشد؟

وزارتخانه ای که مدعی است "  شبکه شاد " را برای ارتباط  15 میلیون دانش آموز و معلم ایجاد کرده است آیا قادر نیست نشست خبری با 20 تا 30 خبرنگار را دایر کند ؟

« صدای معلم » آمادگی خود را برای شنیدن پاسخ دقیق مسئولان اعلام می کند .

پایان گزارش/


نشست ستاد مرکزی بزرگداشت هفته معلم بدون حضور معلم و عدم دعوت از صدای معلم

منتشرشده در گفت و شنود

تبعیض در آموزش و پرورش و نشست های بی حاصل تشکل های فرهنگیان  در پی اعتراضات معلمان نسبت به عدم تحقق وعده های مسئولان و کنار گذاشته شدن طرح رتبه بندی و ادغام آن با قوانین دیگر و... باز هم سلسله جلساتی در جریان است و چگونگی اجرای طرح رتبه بندی معلمان و میزان افزایش حقوق آنان در حال بررسی است.
  در نگاه اول، حضور نمایندگانی از تشکلهای صنفی در کنار رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون آموزش مجلس، اتفاق مبارکی به نظر می رسد و این خوش خیالی را به همراه دارد که نمایندگانی از معلمان در تصمیمات مربوط به وضعیت معیشت آنان مشارکت دارند و به یمن این حضور، احتمالاً گرهی دیگر از مشکلات معیشتی معلمان باز شود.  بخشی از این نگاه از اینجا نشأت می‌گیرد که در اعماق ذهن همه ما، گزاره ای رسوب کرده است که در مواجهه با اوضاع نامتوازن و تبعیض و بی عدالتی و حق کشی، در مقابل دیدگان مان برجسته تر می‌شود و به ما یادآوری می‌کند که؛ "حق گرفتنی است".

نگارش یادداشت های انتقادی و تشکیل کمپین های اعتراضی و درخواست تشکیل جلسه و فراخوان تجمع و تحصن که اغلب تبعات پرهزینه ای هم داشته اند و انگ سیاسی و رنگ امنیتی برای فعالان و پیشگامان صنفی به ارمغان آورده اند، مبتنی بر این باور است که "حق گرفتنی ست نه دادنی" و به این دلیل، نیازمند چانه زنی ست! پس چه خوب که نمایندگانی از معلمان نیز برای چانه زنی بر سر حقوق آنان در این جلسات حضور دارند.
 همین باور، از دیرباز سبب شده که مسئله برای عده ای که فرصت هایی در اختیار دارند، مشتبه شود و از شفاف سازی مسائل خودداری کنند و از اعطای حقوق حقه عده ای دیگر که از چنین فرصت هایی بی بهره اند، طفره روند. این سرآغاز شکل گیری و انباشت انبوه مطالبات و  نقطه شروع اعتراضات و مبنای بروز مشکلات متعدد می گردد.

تبعیض در آموزش و پرورش و نشست های بی حاصل تشکل های فرهنگیان

 امروز، بیش از هر زمان دیگری محتاج بازنگری در فلسفه و مفهوم عبارت فوق هستیم که پرداختن به آن در این مقال نمی‌گنجد. لذا در این مجال، به همین مختصر اکتفا می گردد که؛ ضرورت تناسب بین دخل و خرج و تأمین معیشت و رفع تبعیض و کم کردن فاصله طبقاتی و فقر زدایی و ارزشهایی از این دست، جزو آرمانهای اولیه نظام های ارزشی از جمله نظام جمهوری اسلامی است و در زمره بدیهیات و واضحات و معروف ترین و شفاف ترین مفاهیم است و نیاز به بحث و جدل و چانه زنی و اثبات در جلسات ندارد و حصول این حقوق اولیه، اساساً نیازمند مبارزه نیست.
 حتی بحث و جدل در شبکه های اجتماعی و واکاوی لوایح و طرحها و دستورالعمل ها و بخشنامه ها و اسناد و بایگانی های چندین ده ساله و استناد به انواع ماده و تبصره و بند و مصوبه و صرف این همه وقت و انرژی برای اثبات اینکه معلمان حق دارند حقوق و دستمزد متناسب با هزینه های زندگی داشته باشند، نوعی تحمیل هزینه های نابه جا به بدنه آموزش و پرورش و هدر دادن میلیونها ساعت وقت و مصرف بیهوده انرژی و سرمایه اجتماعی بوده و هست. این تقلاّ و تنش و اصطکاک همان قدر بی مورد و آزار دهنده است که تقلاّ برای اثبات حیات بخش بودن آب و آفتاب! 

چه طرح و دستورالعمل و بخشنامه و سند و ماده و تبصره و بند و مصوبه افزایش حقوق، از قبل وجود داشته باشد چه وجود نداشته باشد، یک چیز، مسلم و بدیهی و به اصطلاح، "اظهر و من الشمس" است و آن اینکه؛ حقوق و دستمزد یک آدم شاغل و بازنشسته و از کار افتاده باید معقول و متناسب با هزینه های زندگی وی باشد. درآمد یک معلم و کارمند و کارگر و بازنشسته و مستمری بگیر، باید علاوه بر پوشش دادن هزینه نیازهای اولیه خانواده های آنان، جوابگوی هزینه نیازهای فرهنگی و اجتماعی فرزندان آنان نیز باشد.

تبعیض در آموزش و پرورش و نشست های بی حاصل تشکل های فرهنگیان

مضاف بر این، وجود تبعیضات فاحش و تفاوت چند برابری در میزان حقوق و دستمزدها، فاقد هر گونه توجیه منطقی و عقلایی است و باید از میان برداشته شود. این توجیه پذیر نیست که مثلاً کارمند ستادی دو برابر معلم مدرسه، از بیت المال متنعم باشد.
 کسی که در جامعه مسئولیت دارد باید توجه نماید که؛ ممکن است اقشار مختلف مردم در زیر خط فقر، تبعیض را ببینند و دم برنیآورند و گرسنگی خود را جار نزنند و گرسنه به نظر نرسند. اما قطعاً هزینه ضعف و ناکارآمدی و بی تفاوتی آنان را با تحمل "گرسنگی پنهان" می‌پردازند. سخن آخر اینکه خط فقر، نشانه خوبی برای تشخیص سقف حقوق و دستمزد معلم و کارگر و کارمند و بازنشسته و مستمری بگیر است.
 از دولتمردان انتظار می رود که وجدان خود را نیز به جلسات شان فراخوانند و برای تعیین معیار و مقدار "حق"، واقعیت ها را نیز در کنار نتایج جلسات خود ببینند؛ خط فقر، سنجه مناسبی برای برآورد میزان حقوق معلمان و سایر کارکنان و بازنشستگان است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تبعیض در آموزش و پرورش و نشست های بی حاصل تشکل های فرهنگیان

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/

گزارش اجبار و تهدید در هترستان مطهره منطقه 2 آموزش و پرورش تهران

در راستای فراخوان « صدای معلم » مبنی بر گزارش موارد اجبار ، الزام و تهدید معلمان به عضویت در شبکه شاد ( این جا )  ، یکی از معلمان آموزش و پرورش منطقه 2  تهران تصویری از گروه واتس آپ مدرسه خود را برای این رسانه ارسال کرده است .

در گزارش این رسانه آمده است :

در جوابیه ای که وزارت آموزش و پرورش به تاریخ یکشنبه 7 اردیبهشت 99 برای خبرگزاری تسنیم ارسال کرده است ؛ چنین آمده است : ( این جا )

گزارش اجبار و تهدید در هترستان مطهره منطقه 2 آموزش و پرورش تهران

" با عنایت به اسناد بالادستی از جمله راهکار 2-17 و 4 -17 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آموزش دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی را از تکالیف مهم وزارت آموزش و پرورش دانسته است.

نظر به شرایط و نیاز اجتماعی امروز، تعطیلی مدارس، طولانی شدن آن و  جلوگیری از ایجاد وقفه در امر آموزش دانش‌آموزان، اجرای این برنامه تکلیفی را جهت کاهش دغدغه‌های اجتماعی، بیش از پیش ضروری ساخته است.

در این راستا، وزارت آموزش و پرورش با لحاظ کردن حفظ امنیت و اطلاعات دانش‌آموزان و کارکنان آموزش و پرورش شبکه اجتماعی دانش‌آموزان ( شاد) را راه‌اندازی و طی شیوه‌نامه مورخ 10 فروردین 99 معاونت آموزش ابتدایی و شیوه‌نامه معاونت آموزش متوسطه جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ کرد و در آن مدیران مدارس را الزام به راهنمایی، ترغیب و تشویق معلمان و نظارت بر فرایند آن کرده است (بند3-1 وظایف عوامل مدرسه در شیوه نامه معاونت متوسطه).

لیکن هیچ اشاره‌ای به تهدید و معرفی به هیئت رسیدگی به تخلفات نشده است همچنین تاکنون شکایتی مبنی بر تهدید معلمان و یا معرفی آنان به هیئت تخلفات به اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات واصل نشده است.

شایان ذکر است چنانچه شکوائیه‌ای به صورت مصداقی و با درج مشخصات مدیر منطقه یا واحد آموزشی ذکر شود در اسرع وقت از سوی این اداره کل مورد بررسی و پیگیری  قانونی قرار خواهد گرفت. "

" « صدای معلم » ضمن تاکید بر مواضع پیشین خود مبنی بر اجرای اصل " مدرسه محوری " و احترام به هویت و جایگاه مدرسه و ارکان آن که در سند تحول بنیادین نیز مورد تاکید و تصریح قرار گرفته است از همه معلمان دعوت می کند چنان چه موردی دال بر اجبار ، الزام و تهدید آنان از سوی مدیران در هر سطحی را  مشاهده کردند به صورت مستند و مکتوب برای این رسانه ارسال نمایند .

در گزارش ها و اخبار ارسالی حتما نام مدرسه ، منطقه و اداره کل همراه با بخشنامه و دستور العمل ذکر شود .

ضمنا اگر این پیام ها در شبکه های مجازی مبادله گردیده است ؛ تصویری از آن ( اسکرین شات ) برای صدای معلم ارسال گردد .

این رسانه به مدارس پیشنهاد می کند با بهره گیری از " خرد جمعی " و " خلاقیت و نوآوری "  و در نظر گرفتن " منافع و مصالح آموزش " ؛ جریان و فرآیند تربیت را استمرار و استغنا بخشند .

« صدای معلم » آمادگی خود را برای انتشار پاسخ دقیق و قانونی مسئولان اعلام می کند .

گزارش اجبار و تهدید در هترستان مطهره منطقه 2 آموزش و پرورش تهران

پایان پیام/


گزارش اجبار و تهدید در هترستان مطهره منطقه 2 آموزش و پرورش تهران

نقدی بر شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش

در پی شیوع ویروس کرونا درکشورمان و متعاقب آن تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمامی مدارس کشور از هفته اول اسفندماه تعطیل شد. وزارتخانه آموزش و پرورش با شعار " آموزش تعطیل نمی‌شود" نخست، با پخش دروس باقی‌مانده کتابهای درسی از طریق صداوسیما و در کنار آن تشکیل گروههای کلاسی در تلگرام و واتساپ و... توسط مدیران و معلمان آموزش را پیگیری می کرد.

 بعد از نزدیک دو ماه فعالیت معلمان و دانش آموزان با پیام رسانهای مذکور، ناگهان آموزش و پرورش طی ابلاغ بخشنامه ای به مدارس، معلمان و دانش آموزان را اجبار کرد تا با گوشی های شخصی خود پیام رسان داخلی شاد که از آن به شبکه اجتماعی!! نام برده می شود را نصب کنند و در ساعات مشخص تدریس آنلاین داشته باشند. دانش‌آموزان و معلمان برای ورود به این اپلیکیشن و استفاده از محتوای آن، باید تبلت یا گوشی تلفن همراه هوشمند، یک خط تلفن و دسترسی به اینترنت نسبتا پرسرعت داشته و از حداقل دانش فنی برای نصب اپلیکیشن و استفاده از آن برخوردار باشند.
 وزیر آموزش و پرورش در گفت و گویی اظهارنظر کرده بودند " تهدیدِ " تعطیلی مدارس را به " فرصت"  تبدیل می کنیم .

 ظاهراً یک‌ نمونه بارزش را باید در اجبار مدارس، دانش آموزان و معلمان به استفاده از پیام‌رسان‌های شاد برای فعالیت‌های آموزشی در تعطیلی‌های ناشی از بحران کرونا دید و برخوردقانونی با معلمانی که از این اپلیکیشن استفاده نمی کنند شاهکار دیگر برخی مدیران اداره کل آموزش و پرورش از تبدیل کردن تهدید به فرصت است.
دیروز مدیر مدرسه اجباری بودن نصب پیام رسان شاد را اطلاع رسانی کرده و اظهار داشتند معلمانی که به هر دلیل نمی توانند و نمی خواهند پیام رسان مزبور را نصب کنند باید دلیل عدم استفاده را اعلام کنند.

در برخی مدارس مدیران ار تبعات غیبت و کسر حقوق عدم نصب پیام رسان شاد می گویند این در حالی است که معاون وزیر از عدم اجباری بودن پیام رسان شاد صحبت می کند.

به عنوان یک معلم که تمایلی برای استفاده از پیام رسان شاد را  ندارم و با دانش آموزانم در تلگرام ارتباط دارم، از جناب وزیر سوالاتی دارم  :

نقدی بر شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش

جناب وزیر

 درحالی که بیش از ۴۰ روز معلمان با تلگرام و واتساپ و... مشغول آموزش مجازی بودند، وزارتخانه ی آموزش‌وپروش در طی این روزها کجا بوده که حالا برای معلمان و دانش‌آموزان تعیین تکلیف می‌کند؟
 - از منظر قانونی چنین دستوری چه وجهه ای دارد؟
-گمان نمی کنید این کار غیرقانونی، غیرممکن و با حقوق اولیه شهروندان ناسازگار است؟
- چرا پیام رسان های ورشکسته داخلی را با دوپینگ آموزش و پرورش می خواهید نجات دهید !
- آیا پیام رسان هایی چون تلگرام و واتساپ و... هنوز تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می شوند؟

جناب وزیر

اگر مجموعه ی زیر نظر شما واقعا به فکر آموزش مجازی است می توانستید سامانه و پورتال همگام دانش آموزی که تمام اطلاعات دانش آموزان و امکانات کاربردی برای تدریس آنلاین را دارد سر و سامان دهید و از این سامانه استفاده کنید. شما وزیر آموزش و پرورش هستید یا وکیل مدافع پیام رسان خاص؟ این حمایت از پیام رسانهای داخلی نیست حمایت از یک پیام رسان خاص است.

جناب وزیر

برای مردمی كه در چنین شرایط بحرانی ، زندگی و سلامت‌شان توسط كرونا تهديد می‌شود، چه ننگی بالاتر از اینكه آموزش و‌ پرورش اش در شرایط بحران در حال تبلیغ و استفاده اجباری از پیام رسان خاص و تحمیل هزینه های گزاف بر خانواده هاست.

جناب وزیر

نمی توان برخی خانواده ها را که حتی تهیه نان شب هم در این اوضاع  برایشان سنگین است مجبور به خرید گوشی هوشمند کرد که شرمنده ی فرزندان خود در پیش دوستان و همکلاسی هایشان نشوند. چه گروهی از اجباری شدن نصب اپلیکیشن شاد سود و منفعت می برند؟

جناب وزیر

  از خود پرسیده اید در مناطقی که کلاسی برای درس و حتی صندلی و تخته سیاه و میز وجود ندارد اپلیکیشن شاد چه مفهومی دارد؟ بی عدالتی آموزشی را بیش از پیش رواج ندهید.

جناب وزیر

از آسیب های روحی و روانی دانش آموزانی که نه اینترنت دارند و نه گوشی هوشمند و نمی خواهند پیش همکلاسی های خود شرمسار شوند خبر دارید؟ از بار روانی دانش آموزانی که گاهی وقتها مجبورند با گوشی پدر یا مادر خود در گروههای کلاسی در فضای مجازی حاضر شوند اطلاع دارید؟

جناب وزیر

  از نگرانی های والدینی که فرزندانشان از پیام رسان شاد فقط کلمه ی شاد را درک می کنند و نمی خواهند فرزندشان در سنین پایین دسترسی به فضای مجازی داشته باشد و شما با اجباری کردن این پیام رسان، آنها را وادار به این کار می کنید مطلع هستید ؟ طرح استفاده اجباری دانش آموزان و معلمان از پیام رسان شاد از هر منظری ناعادلانه و نقض حقوق اولیه شهروندی است و وزارتخانه هر چه زودتر باید به این موضوع پایان دهد.


جناب وزیر

 تا به حال به این فکر کرده اید که قرار است روزی پاسخ شرم و اندوه پدرانی را بدهید که توان خرید تلفن همراه برای فرزندان خود را ندارند؟! شبکه شاد قرار است چندین پدر و مادر را شرمنده و چند دانش آموز را افسرده و غمگین و چند خانواده را متزلزل و عصبی کند. قبل از اجرای هر برنامه ای زیرساختها را آماده کنید.

جناب وزیر

  پیام" آموزش تعطیل نمی‌شود" که هر روز تمام فضای مجازی و کانالهای تلگرامی ادارات آموزش و پرورش را پر کرده است در عمل شعاری بیش نیست. خودتان را گول نزنید آموزش سالهاست تعطیل است. اپلیکیشن شاد همان نمونه بارز سیستم آموزش و پرورش ماست، به همان ابتذال در کیفیت و بی عدالتی آموزشی.


جناب وزیر

 وزارتخانه تحت هدایت شما نشان داده که در آمارسازی مهارت خاصی دارد از دروغ شاخدار میانگین افزایش یک و نیم تا ۲ میلیونی حقوق معلمان از بابت افزایش ۵۰ درصدی تا آمار دانش آموزان مشارکت کنندگان در برنامه شاد. شما مدعی شدید بیش از ۹۰ درصد از دانش‌آموزان به شاد دسترسی دارند! این در حالی است که بنابر ادعای چند نماینده مجلس تنها ۳۰ درصد از دانش‌آموزان به این پیام رسان دسترسی دارند. همچنین آمار مشارکت دانش آموزان در کانال اطلاع رسانی پیام رسان شاد در تلگرام نشان می دهد میانگین مشارکت کشوری دانش آموزان تنها ۲۴/۶ درصد است. با این ارقام متناقض باید گفت برای جنابعالی و مجموعه ی تحت هدایت شما آمار و ارقام نصب کنندگان شاد و در واقع کمّیت مهم است نه کیفیت آموزشی.

نقدی بر شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش

جناب  وزیر
 
 گوشی، تبلت ، لپ تاپ ، کامپیوتر و... همانند مسواک و حوله وسایل شخصی هر فرد از جمله معلم و دانش آموز است و هیچ کس را نمی توان وادار کرد که بر خلاف میل باطنی اش روی وسیله ی شخصی اش، اپلیکیشن و پیام رسان مدنظر شما را نصب کند. ضمن اینکه این کار غیرقانونی ، مغایر با حقوق شهروندی و نقض حریم خصوصی است. اگر وزارتخانه ی عریض و طویل آموزش و پرورش و شخص حضرتعالی چنین توقعی از معلمان دارید باید ابزار تدریس آنلاین از جمله گوشی هوشمند و اینترنت و...را برای معلمان و دانش آموزان فراهم کنید تا صرفاً برای آموزش مورد استفاده قرار گیرد.

جناب وزیر
 از سخن گفتن با زبان ارعاب و تهدید علیه معلمان دست بردارید !
آیا مفهوم عدم اعتماد مخاطب را می دانید؟
راه هایی که منجر به از دست رفتن اعتماد معلمان شده، با هزاران میلیارد دیگر هم کارگشا نیست. نه تنها با تهدید، این بی اعتمادی بیشتر خواهد شد بلکه  نفرت و دلسردی بیشتری را به وجود  خواهد آورد.


جناب وزیر

  انگار آموزش و پرورش بیش از آنکه نگران دسترسی همگان به آموزش باشد، نگران تعامل آزادانه و خودجوش معلمان و  دانشآموزان و خانواده‌ها با یکدیگر است. کنترل معلمان در فضای فیزیکی مدارس بس نبود حالا در فضای مجازی هم می خواهید به نوعی معلمان و دانش آموزان  تحت کنترل شما باشند؟!
 در پایان یادآور می شوم فریاد فعالان و تشکلهای صنفی معلمان سالهاست تاکید بر آموزش رایگان است، نه تنها این فریاد محقق نشده، بلکه به نابرابرترین شکل ممکن و سوءاستفاده از شرایط درگیر با شیوع کرونا به شکل آموزش مجازی ادامه دارد.

آموزش مجازی بدون زیر ساخت‌های لازم نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه قدمی بزرگ در راستای افت کیفیت آموزش است.

آموزش مجازی مصداق انحصاری کردن آموزش برای طبقات خاص جامعه و خارج نمودن افراد زیادی از گردونه‌ی آموزش است. دانش آموزانی که توان مالی و امکانات استفاده از آموزش مجازی را ندارند به راحتی نادیده گرفته شده و حذف می‌شوند!

نقدی بر شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش
 به جای اینکه سعی کنید به اجبار، معلم و دانش آموز را همزمان سرکلاس مجازی بنشانید از آموزش آنلاین غیرهمزمان با تولید محتوای آموزشی مناسب استفاده کنید. از دانش آموزانی که در فضای فیزیکی کلاس تمرکز لازم برای یادگیری ندارند چه انتظاری دارید در فضای مجازی با تمام تمرکز بر سر کلاس آنلاین بشینند ؟

به معلمان اعتماد کنید؛ قطعا آنها بهتر از شما و مشاوران شما می دانند چگونه در این شرایط، به وظایف خود عمل کنند. این که شما بدون نظرخواهی  به جای مدیران ، معلمان و دانش آموزان بنشینید و تصمیم بگیرید و اجبار و تهدید کنید، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و نخواهد بود.
پیام رسان شاد با شرایط فعلی اش هیچ دردی از آموزش مجازی را درمان نمی کند. تنها اهرمی است برای مانور های تبلیغاتی شما و کسانی که از آن سود می برند!
طرح استفاده اجباری دانش آموزان و معلمان از پیام رسان شاد از هر منظری ناعادلانه و نقض حقوق اولیه شهروندی است و وزارتخانه هر چه زودتر باید به این موضوع پایان دهد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 07 ارديبهشت 1399 18:25

اندر حکایت جهان امروز

قم

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه گزارش/

فراخوان صدای معلم برای گزارش معلمان در مورد اجبار و تهدید معلمان به عضویت در شبکه شاد

همان گونه که در گزارش صدای معلم آمد ( این جا ) ؛ « عبدالرسول عمادی » مشاور وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش های صدای معلم عنوان کرده است که معلمان و دانش آموزان برای عضو شدن در شبکه شاد هیچ اجباری ندارند .

ایشان در جای دیگری تاکید می کند استفاده از شبکه شاد هیچ اجبار و الزامی ندارد .

همچنین در جوابیه ای که وزارت آموزش و پرورش به تاریخ یکشنبه 7 اردیبهشت 99 برای خبرگزاری تسنیم ارسال کرده است ؛ چنین آمده است : ( این جا )

" با عنایت به اسناد بالادستی از جمله راهکار 2-17 و 4 -17 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آموزش دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی را از تکالیف مهم وزارت آموزش و پرورش دانسته است.

نظر به شرایط و نیاز اجتماعی امروز، تعطیلی مدارس، طولانی شدن آن و  جلوگیری از ایجاد وقفه در امر آموزش دانش‌آموزان، اجرای این برنامه تکلیفی را جهت کاهش دغدغه‌های اجتماعی، بیش از پیش ضروری ساخته است.

در این راستا، وزارت آموزش و پرورش با لحاظ کردن حفظ امنیت و اطلاعات دانش‌آموزان و کارکنان آموزش و پرورش شبکه اجتماعی دانش‌آموزان ( شاد) را راه‌اندازی و طی شیوه‌نامه مورخ 10 فروردین 99 معاونت آموزش ابتدایی و شیوه‌نامه معاونت آموزش متوسطه جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ کرد و در آن مدیران مدارس را الزام به راهنمایی، ترغیب و تشویق معلمان و نظارت بر فرایند آن کرده است (بند3-1 وظایف عوامل مدرسه در شیوه نامه معاونت متوسطه).

فراخوان صدای معلم برای گزارش معلمان در مورد اجبار و تهدید معلمان به عضویت در شبکه شاد

لیکن هیچ اشاره‌ای به تهدید و معرفی به هیئت رسیدگی به تخلفات نشده است همچنین تاکنون شکایتی مبنی بر تهدید معلمان و یا معرفی آنان به هیئت تخلفات به اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات واصل نشده است.

شایان ذکر است چنانچه شکوائیه‌ای به صورت مصداقی و با درج مشخصات مدیر منطقه یا واحد آموزشی ذکر شود در اسرع وقت از سوی این اداره کل مورد بررسی و پیگیری  قانونی قرار خواهد گرفت. "

در این راستا ؛ « صدای معلم » ضمن تاکید بر مواضع پیشین خود مبنی بر اجرای اصل " مدرسه محوری " و احترام به هویت و جایگاه مدرسه و ارکان آن که در سند تحول بنیادین نیز مورد تاکید و تصریح قرار گرفته است از همه معلمان دعوت می کند چنان چه موردی دال بر اجبار ، الزام و تهدید آنان از سوی مدیران در هر سطحی را  مشاهده کردند به صورت مستند و مکتوب برای این رسانه ارسال نمایند .

در گزارش ها و اخبار ارسالی حتما نام مدرسه ، منطقه و اداره کل همراه با بخشنامه و دستور العمل ذکر شود .

ضمنا اگر این پیام ها در شبکه های مجازی مبادله گردیده است ؛ تصویری از آن ( اسکرین شات ) برای صدای معلم ارسال گردد .

این رسانه به مدارس پیشنهاد می کند با بهره گیری از " خرد جمعی " و " خلاقیت و نوآوری "  و در نظر گرفتن " منافع و مصالح آموزش " ؛ جریان و فرآیند تربیت را استمرار و استغنا بخشند .

پایان گزارش/

ای میل :

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید


فراخوان صدای معلم برای گزارش معلمان در مورد اجبار و تهدید معلمان به عضویت در شبکه شاد

منتشرشده در گفت و شنود

گروه رسانه/

امروز یکشنبه 7 اردیبهشت 99 ؛ « صدای معلم » در گزارشی با عنوان : "  پرسش از عبدالرسول عمادی مشاور وزیر آموزش و پرورش در مورد " قانون " و " دیکتاتوری " ؟! " از رفتار آمرانه و خلاف قانون وزارت آموزش و پرورش در زمینه " شبکه شاد " انتقاد کرد . ( این جا )

در این گزارش آمده بود :

" پرسش « صدای معلم » از آقای عمادی و نیز وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان این وزارتخانه که در باب سند تحول بنیادین و رویکردهای و زیرنظام ها و راهکارها و البته توجه به " مدرسه محوری " سخنرانی های فراوان کرده و نشست های مختلف و متعدد برگزار می کنند آن است که چرا پس از شیوع ویروس کرونا ، با نادیده گرفتن نقش مدرسه و ارکان آن و برنامه ریزی های آن سعی کردند تا سلیقه و دستورات خود را در حوزه " آموزش مجازی " به آن دیکته کنند ؟

« مدیر صدای معلم » در نشست نقد شبکه شاد در استان البرز ؛ راهکار 2 / 17 سند تحول بنیادین گفت : ( این جا )

تولید و به کارگیری محتوای الکترونیکی متناسب با نیاز دانش‌آموزان و مدارس با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی و الکترونیکی کردن محتوای کتاب‌های درسی براساس برنامه درسی ملی (با تاکید بر استفاده از ظرفیت چند رسانه‌ای) تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور. اما قرار بوده است تا پایان برنامه پنجم توسعه این کار صورت گیرد در حالی که اکنون در پایان برنامه ششم توسعه هستیم !

چه کسانی و کدام مدیران ناکارآمد و بی برنامه باید پاسخ گوی این وضعیت باشند ؟ کاری که باید قبلا و با برنامه انجام می شده است الان با فشار و شتاب زدگی دارند پیش می برند .

وزارت آموزش و پرورش با دیکته کردن یک سویه و اجباری شبکه شاد و زیر پاگذاشتن هویت و بلوغ مدرسه ، شعور مدارس و معلمان و ذی نفعان آموزش را به سخره گرفته است ! "

حال پرسش این رسانه از آقای عمادی و سایر برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان آن است که آیا " دیکتاتوری " فقط منحصر به " اون " است ؟!

آیا این مسئولان و مقامات نگاهی به خود و کارنامه خویش هم دارند ؟ و یا عادت کرده اند عیب ها و نواقص دیگران را " ببینند " و آن را زیر " ذره بین " قرار دهند ؟

آیا این مسئولان تاکنون به نقدهای کارشناسی منتقدان و رسانه های مستقل در مورد سیاست ها و برنامه های خود پاسخ گو بوده اند ؟

آیا این افراد در عمل به آن چه " قانون " گفته و تجویز کرده است واقعا پای بند هستند ؟

آیا واقعا به تفویض اختیار و تمرکززدایی باوری وجود دارد ؟

از قدیم گفته اند :

" یک سوزن خود و یک جوالدوز به دیگران ( مردم ) ! "

« عبدالرسول عمادی مشاور وزیر آموزش و پرورش در یادداشتی در کانال تلگرامی خود به این گزارش پاسخ داده است .

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور