گروه اخبار/
در حکمی که وزیر آموزش و پرورش امروز برای علیرضا کمرئی صادر نمود توصیه هایی به مدیر کل جدید آموزش و پرورش شهر تهران شده است :
* الترام به راستگویی ، اعتدال گرایی و تقویت روحیه امید و پویایی
*ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به عنوان محور تحولات و توسعه استان
*استفاده از نیروهای مجرب و توان مند و بهبود مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش با توجه به نقش اساسی آن در تحول نظام تعلیم و تربیت
*توسعه مشارکت مردم و فرهنگیان به منظور رشد و تعالی هر چه بیشتر آموزش و پرورش میهن اسلامی
*مسئولیت پذیری و پاسخ گویی آموزش و پرورش در قبال رشد فردی و اجتماعی نسل آینده در راستای سند چشم انداز و سایر اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین و تقویت روحیه تفکر و نوآوری
*تعامل موثر و اثربخش با استاندار ، ائمه جمعه و نمایندگان محترم در راستای تقویت جایگاه و مصالح آموزش و پرورش
*ارتقاء کیفیت فعالیت آموزشی و پرورشی در همه ابعاد برای نیل به اهدف تهذیب ، تحصیل و ورزش
*تقویت روحیه ایثارگری ، توسعه تفکر راهبردی و آینده نگری در آموزش و پرورش استان
*اعتلای شان و منزلت فرهنگیان و اهتمام جدی برای توسعه مستمر شایستگی های علمی ، تربیتی و حرفه ای آنان .
پرتال اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران
گروه اخبار/
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران: هدایت تحصیلی براساس نیاز شغلی جامعه، امکانات جامعه و ظرفیتها انجام میشود.
«هدایت تحصیلی» طرح جدیدی است که آموزش و پرورش امسال برای اولینبار در مدارس کشور اجرا کرده است. براساس این طرح دانشآموزان پایه نهم تنها میتوانند در رشتهای که در برگه هدایت تحصیلیشان آمده است، در مدرسه دولتی ثبتنام کنند، در غیر این صورت اگر بخواهند در رشتهای دیگر ادامه تحصیل بدهند باید به مدارس غیرانتفاعی بروند.
فهیمه حمامیکاشانی مادر محمدهادی که امسال قرار است وارد متوسطه دوم شود به «فرهیختگان» میگوید: «معدل پسر ما بالای 19 است و ما واقعا دوست نداریم که رشتهای به غیر از ریاضی و فیزیک بخواند اما در برگه هدایت تحصیلی که آموزش و پرورش داده است اولویت انتخاب رشتهاش علوم تجربی، علوم انسانی و فنی و حرفهای است.»
مادر محمدهادی ادامه میدهد: «واقعا چرا باید دوره متوسطه دوم را در رشتهای که به آن علاقه ندارد درس بخواند، چرا آموزش و پرورش اجازه نمیدهد ما خودمان در مورد سرنوشت تحصیلی فرزندانمان تصمیمگیری کنیم، اینکه از بچهها چند نمونه تست گرفتهاند و چند جلسه با آنها صحبت کردهاند که نمیتواند مشخص کند کدام رشته تحصیلی برایشان بهتر است.»
تارا محمودی که امسال قرار است براساس برگه هدایت تحصیلی در رشته علوم تجربی درس بخواند به «فرهیختگان» میگوید: «اواسط سال بود که از تمام دانشآموزان امتحان هوش و رغبت گرفتند و بعد از آن مشاوره مدرسه هم چند جلسهای با دانشآموزان صحبت کرد؛ درنهایت اواخر تیر آموزش و پرورش برگه هدایت تحصیلی را به ما داد اما از 27 نفری که در کلاس درس بودیم حداقل 10 نفرمان نمیتوانند رشته موردعلاقهشان را بروند و باید به مدارس غیرانتفاعی بروند یا اینکه رشتهای را که دوست ندارند، بخوانند.»
هدایت تحصیلی براساس سندتحول بنیادین
مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه براساس سند تحول بنیادین، هدایت تحصیلی انجام میشود، به «فرهیختگان» میگوید: «هدایت تحصیلی دانشآموزان در چند مرحله صورت میگیرد و براساس نیاز شغلی جامعه، امکانات جامعه و ظرفیتهای موجود در منطقه و مدرسه انجام میشود.» ثقفی میافزاید: «باید شرایطی فراهم شود که دانشآموزان در رشتههای خاص درس بخوانند، رشتهای که متناسب با توانایی و استعدادهایشان باشد. البته امکانات مدرسه هم در هدایت تحصیلی دانشآموزان بسیار موثر است، یعنی اولویت پذیرش با افرادی است که به رشته و ظرفیت مدرسه نزدیکتر هستند.»
او در مورد نحوه هدایت دانشآموزان میگوید: «عملکرد تحصیلی و عملکرد مشاورهای دانشآموزان در انتخاب رشتهشان موثر است. امسال برای اولینبار آزمونهای استعداد و رغبت در مدارس انجام شده است و براساس این آزمونها و نمرات دروس با ضرایب خاص، نظر دانشآموز، نظر والدین، نظر دبیران و ظرفیت مدرسه و نیاز جامعه برگه هدایت تحصیلی دانشآموزان اعلام میشود.»
ثقفی تاکید میکند: «در هدایت تحصیلی دانشآموزان 35 درصد عملکرد دانشآموزان و 65 درصد بررسی و مشاوره تاثیرگذار است.»
او در مورد اینکه آموزش و پرورش با این کار دانشآموزان را مجبور میکند در رشتهای که به آن علاقه ندارند درس بخوانند، میگوید: «به هر حال چون در سند تحول بنیادین آماده است همه مدارس باید به آن عمل کنند، ما هم براساس ظرفیت مدارس این هدایت تحصیلی را انجام میدهیم، البته میتوانند به مدارس غیردولتی بروند.»
محمدرضا نیکنژاد، کارشناس آموزشی نیز معتقد است که آموزش و پرورش با وجود معدل مناسب دانشآموزان نباید برای رشته دانشآموزان اجبار ایجاد کند. این شیوه تنها بازار مدارس غیرانتفاعی را داغ میکند.
به واقع رسالت ؛ ماموریت واولویت درآموزش وپرورش یک منطقه ی آموزشی چیست؟
تعریف و بازتعریف آن دارای چه جایگاهی می باشد؟
شناخت راهبردی نافذ و اثربخش و خردمندانه ی فرصت ها و تهدیدات و آگاهی به مقتضیات و مناسبات زمان و درک صحیح آن از ویژگی ها و توانمندی های استراتژیک و راهبردی و تعیین کننده ی تصمیم سازان و گردانندگان یک سیستم و نظام آموزشی به خصوص محور و گرانیگاه آن یعنی مدیر آن مجموعه ی آموزشی و پرورشی می باشد.
به تحقیق برنامه ها ؛ طرح ها ؛ اهداف ؛ نقشه ی راه و تصمیمات زیرساخت و فوندانسیون تحول و تغییرات و شدن های بدیعی است که می تواند در تمامی ابعاد و شئونات به خصوص در حوزه ی آموزش و حیطه ی پرورش رویدادها و اتفاقات چشم گیر و مبارکی را رقم زده و بیافریند و سرنوشت جامعه و گروهی را تغییر داده و آنان را سرآمد و الگوی شایسته ی سایرین قرار دهد .
چنانچه در هر جامعه و کشوری اهداف و برنامه ها بر اساس منطق و عقلانیت و نیز اولویت و برمبنای اصول کارشناسی و منافع ملی طراحی و اجرایی گردد به تحقیق بستر و ریل گذاری مطلوب و یایسته ای شکل و نضج می گیرد که ماحصل آن هر آینه شکوفایی و پیشرفت و تمدن سازنده ای است که غایت و چشم انداز آن سعادتمندی و بهروزی آن جامعه خواهد بود.
ماموریت ؛ رسالت واولویت در آموزش وپرورش یک منطقه آیا غیر از هدایت منابع انسانی و مالی به سوی ایجاد شرایط و ظرفیت هایی است که امر آموزش وپرورش را برای دانش آموزان آن منطقه ی آموزشی ایجاد ؛ تسهیل و بالنده نماید ؟
آیا منطقی و شایسته است که منابع مالی و اعتبارات محدود منطقه ی متبوع و مدارس تابع آن صرف امور آموزشی و پرورشی دانش آموزان واحدهای آموزشی آن منطقه قرار گرفته و اختصاص داده شود یا در استانی دیگر صرف ساخت و ساز گردیده و به متل و تفرجگاه تبدیل گردد؟
سخن اینجاست که کدام مطابق رسالت و وظیفه ی آموزشی وپرورشی است و اولویت کدام است؟
طی ساز و کار و تمهیداتی اداره و مدارس - که در اینجا و در این مقال به واکاوی و تحلیل چگونگی آن نیستم – مبالغ هنگفتی را صرف پروژه ی انزلی نموده اند که با تمرکز و دقت و شناخت درست ماموریت ها و اولویت ها توجیه منطقی و عالمانه و عاقلانه ای در این خصوص نمی یابیم ؛ آیا باید منابع و اعتبارات محدود مدارس و اداره صرف برپایی کلاس های آموزشی و پرورشی و هزینه کرد آن دراموری چون بازدیدها ی علمی وصنعتی ؛ آشنایی با مهارت های زندگی ؛ تفکر وسواد رسانه ای ؛ افزایش درک و بینش دانش آموزان نسبت به مخاطرات اجتماعی و اخلاقی ؛ گسترش بصیرت و آگاهی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و مواردی از این دست گردیده یا به برپایی و ساخت اردوگاهی مبادرت ورزیده شود که دلایل متقن و عدیده ای در رد و مردود بودن ساخت آن وجود دارد که می توان از حیث اقتصادی –مالی ؛ جغرافیایی – مکانی ؛ پوششی – استقراری؛ زمانی – بهره مندی ؛ انگیزشی – مطلوبی و..... مورد تحلیل و واکاوی قرار داد که در این مجمل به آن که زمان و حوصله ی مضاعفی را می طلبد ورود ننموده و به آن نمی پردازم که اگر به این بحث ورود نماییم ازحیث منطق بهره مندی و فایده دلایل متعددی را می توان علیه آن به رشته ی تحریر در آورد.
با توجه به محدویت های فراوان مالی و اعتباری ؛موضوع اقتصاد مقاومتی ؛ محدویت زمانی و مکانی در خدمت رسانی ؛ اولویت و مراتب نیازمندی های فوری و مبرم دانش آموزان عزیز و همکاران محترم فرهنگی ، روح حاکم بر رسالت و کنش آموزشی و پرورشی ، مطالبات عهدنامه ها و قوانین بالا دستی به خصوص سند تحول آموزش وپرورش و موارد و گزاره هایی از این قبیل ؛ نگارنده ی حقیر بارها بنا به وظیفه ی ملی ؛ شرعی وحرفه ای خود به نادرستی و غیر عقلانی بودن اجرای پروژه ی اردوگاه انزلی اشاره و تاکید نموده و اظهار نموده ام که امیدوارم با اجرای آن در مرداب انزلی غرق نشوید .
از منظر دیگر چنانچه بخواهیم به واکاوی موضوع مورد بحث بپردازیم که به عنوان وظیفه ناگزیربه طرح آن هستم بحث شرعی و جایگاه فقهی موضوع می باشد . براساس منطق عرفی و الزامات شرعی فردی اجازه ی هزینه و خرج کرد اعتبارات و منابع مالی مدارس را که با زحمت فراوان و تلاش بسیار مسوولان از اولیاء دانش آموزان اخذ و دریافت شده است و منحصرا باید صرف امور آموزشی وپرورشی آنان قرار گرفته و هزینه گردد را در سایر امور و کارها ندارد از آنجایی که مبالغ اخذ شده با نیت و توجیه اولیاء صرفا باید و تاکید می نمایم باید صرف امور و کارهای منوط به دانش آموزان در واحد آموزشی در همان سال تحصیلی گردد ؛ بنابراین هیچ توجیه و استدلالی نمی تواند محل و مقصد هزینه و خرج کرد منابع مالی مدرسه را دچار تغییر و تحول نماید – در این باب هم مطالب متعدد و غامضی وجود دارد که در این مجمل نمی گنجد – بررسی وضعیت مدارس منطقه از منتهی الیه غربی و شرقی جفرافیایی آن ما را با وجود مخاطرات و آسیب های نگران کننده ای مواجه می نماید که شایسته و در مقام اولویت وفوری است که افکار ؛ کنش ها ؛اقدامات و عملکرد و تلاش ها باید برای برون رفت و تمرکز بر آن صورت گیرد نه صرف پرداختن به اموری گردد که اولویت نداشته و مطابق رسالت و ماموریت های آموزشی و پرورشی و حرفه ای ما نیست .
ای کاش در عصر خرد گرایی و عقلانیت ؛ اغتنام زمان ها و منابع و تهدیدات به فرصت ها با روحیه ی انقلابی تلاش وافر صورت می گرفت تا ریال ریال منابع مالی واعتباری را برای توجیه و شناخت دانش آموزان برای هویت شناسی و هویت یابی و درک درست جایگاه و شناخت رسالت دانش آموزی در وضعیت نامطلوب کنونی و ایجاد آنچه که دانش آموزان را به سعادتمندی وخوشبختی نائل می نمود و.... مصروف می گردید ؛ انصاف بدهید آیا رسالت و اولویت و ماموریت حرفه ای ما از جهت اهمیت حرکت و جهد وجد در این راستا است یا تکرار تجارب شکست خورده ی گذشتگان در حوزه ی ساخت و ساز و ساخت اردوگاه ؟
آیا متل واردوگاه اولویت اول و نخست در برون رفت از آسیب های ملون اجتماعی است با محدودیت های فراوان پوششی و استقراری در این زمینه - یکی از دبیران ریاضی می گفت چنانچه در طرح مشارکت در ساخت اردوگاه انزلی شرکت نمایم ، با توجه به محدودیت سرویس دهی پانزده سال طول می کشد تا نوبت به بنده برسد و..... – یا برپایی اردوهای تفریحی و آموزشی در اردوگاه های آماده در سراسر کشور با هزینه ی بسیار اندک ؛ بازدیدهای علمی و صنعتی و تنظیم و طراحی عالمانه و محققانه و اجرای دقیق و چابک آنچه مورد نیاز دانش آموزان در مقاطع دوره های تحصیلی است با عنایت به مقتضیات و ضروریات زمان و مکان به منظور تربیت دانش آموزانی درحد و طراز مدل اسلامی – ایرانی .
درپایان یاد آور می شوم در نوشته ی پیش رو قصد تذکر و نهیبی موجز و مختصر به منظور بیداری عزیزان ذی ربط بوده است و نه استدلال متقن و مفصل در رد و مردود بودن و اولویت نداشتن اقدام مذکور .
وجدان بدهید چنانچه میلیاردها تومان از منابع مالی و اعتباری که صرف پروژه ی انزلی گردیده و می گردد در منطقه ی آموزشی عالمانه ؛ دلسوزانه و با برنامه و کیاست لازم هزینه گردد چه اتفاقات مبارک و اثربخشی رقم خورده و چه تحولات شگرف و چشم گیری به وقوع خواهد پیوست ؛ آیا این گونه نیست ؟
رجاء واثق دارم خداوند سبحان به همه ی تصمیم سازان و مدیران جامعه ی ما به منظور عدم فرصت سوزی ها بصیرت و توفیق و شایستگی تشخیص سره از نا سره را مرحمت و عنایت فرماید.
آمین
گروه اخبار/
چندی پیش خبرگزاری فارس خبری رادر مورد تغییر مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران منتشر کرد ( این جا )
امروز خبرگزاری پانا وابسته به وزارت آموزش و پرورش این خبر را با جزییات منتشر کرده است :
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، علیرضا کمرئی مدیر کل پیشین آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران امروز (چهارشنبه 30 تیرماه) جایگزین اسفندیار چهاربند شد.
کمرئی دارای مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی است.
اسفندیار چهاربند از 12 آبان 92 مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران بود . وی دارای فوق لیسانس مدیریت و برنامهریزی آموزشی است و از سال 1360 به استخدام آموزش و پرورش در آمده است.
کمرئی درکارنامه خود سوابقی همچون سرپرستی آموزش وپرورش شهرستان رباط کریم، معاونت آموزش عمومی ومتوسطه آموزش وپرورش شهرستان رباط کریم، رئیس آموزش وپرورش منطقه فشافویه و رئیس آموزش وپرورش ناحیه بوستان وگلستان را دارد.
مراسم تودیع و معارفه چهاربند و کمرئی تا ساعاتی دیگر در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار خواهد شد.
شنیده ها حاکی از این است که چهاربند قرار است در یکی از بخش های وزارت آموزش و پرورش مشغول فعالیت شود.
پایان پیام/
گروه اخبار/
گروه اخبار/ خانواده کاظم صفرزاده معلم فداکار لرستانی پس از درگذشتش با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم میکنند و تاکنون هیچ کدام از وعدههای مسئولان استان برای کمک به این خانواده عملی نشده است.
گروه اخبار/
احمد صافی؛ مشاور وزیر آموزش و پرورش و رییس کانون بازنشستگان این وزارتخانه با تشریح چگونگی رفع مشکلات بازنشستگان فرهنگی گفت: بازنشستگان آموزش و پرورش اصولا به ۲ دسته کلی تقسیم میشوند؛ یکی بازنشستگانی که کلیه امورشان مربوط به صندوق بازنشستگی است و هر نوع سوال و خواستهٔ آنها از قبیل وضع مالی، حقوق، بیمه و وضع ارتقاء به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برمیگردد، اما آن دسته دیگر از افرادی هستند که یا قرار است؛ امسال بازنشسته شوند و یا اینکه سال گذشته بازنشسته شدهاند؛ این افراد به دلیل اینکه هنوز پاداش پایان خدمت خود را دریافت نکرهاند؛ سوالات و خواستههایشان به وزارت آموزش و پرورش ارتباط دارد.
وی درباره ترمیم مشکل بازنشستگان فرهنگی در بخشهای درمان و حقوق اظهار داشت: موضوعاتی مثل افزایش حقوق و ترمیم بیمه بازنشستگان مربوط به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و صندوق بازنشستگی است، این لایحه ترمیم حقوق بازنشستگان یا باید توسط نمایندگان مجلس تهیه شود و یا اینکه دولت از طریق وزارت رفاه و صندوق بازنشستگان این لایحه را تنظیم و تقدیم کنند.
وی افزود: دولت امسال ۱۲ درصد به حقوق اکثر بازنشستگان اضافه کرد. البته در این بین کسانی که حقوقشان ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود؛ ۲۰ درصد افزایش حقوق داشتند. این اختلاف افزایش به این دلیل بود تا دریافتی کسانی که حقوقشان نسبت به برخی دیگر کمتر است، افزایش بیشتری پیدا کند و آن اختلافی که اشاره کردم، هرچند ناچیز، اما کمتر بشود.
صافی در ادامه پیرامون مهمترین مشکلات کنونی بازنشستگان فرهنگی گفت: مسلماً همه بازنشستگان فرهنگی درخواست افزایش حقوق دارند، به این دلیل که معتقدند؛ حقوق افرادی که در برهه زمانی کنونی بازنشسته میشوند با حقوق افرادی که مثلا ۲۰ سال پیش بازنشسته شدهاند؛ خیلی متفاوت است. حتی حقوق آن دسته از فرهنگیان که همین امسال بازنشسته میشوند نیز با بازنشستگان سایر دستگاههای دولتی اختلاف فاحش دارد و پایینتر است، لذا اولین و مهمترین خواسته تمام بازنشستکان فرهنگی کشور، افزایش حقوق است.
رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش همچنین دربارهٔ پاداش پایان خدمت فرهنگیان اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که اعتبار مورد نیاز برای پاداش پایان خدمت افرادی که امسال بازنشسته میشوند و کسانی که پارسال بازنشسته شدند، در بودجه امسال پیشبینی شده است، اما این بودجه باید تخصیص داده بشود تا آموزش و پرورش بتواند آن را به این عزیزان پرداخت کند.
صافی همچنین تقاضای فرهنگیان بازنشسته مبنی بر اعمال طرح رتبهبندی در حقوقشان را خواستهای به حق عنوان کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش و صندوق بازنشستگی در حال بررسی و مذاکره در این مورد هستند تا انشاءالله این مشکل هم حل شود. در این باره حق به جانب بازنشستگان عزیز است و صندوق بازنشستگی باید به این خواسته منطقی پاسخ دهد.
ایلنا
در اين يادداشت ابتدا مفهوم سازمان را برشمرده سپس تاريخچه اي از سير تحول تشكيل وزارت آموزش و پرورش را بيان ، ماموريت ها و ساختار فعلي اين وزارتخانه را مورد بررسي قرارداده و در نهايت چالش هاي پيش روي آموزش و پرورش را به صورت موجز و مختصر واكاوي خواهيم نمود.
مفهوم سازمان به همكاري مشترك افراد براي انجام مقاصد مشترك پيش رو و يا به تعبيري هماهنگی معقول تعدادی از افراد که برای تحقق هدف یا منظور مشترکی از طریق تقسیم وظایف و برقراری روابط منظم و منطقی به طور مستمر فعالیت می کنندمي توان تعريف نمود. اين سازمان برحسب اندازه ، نوع مالكيت، ملاك عضويت و اهداف و وظايف اجتماعي به انواع متفاوتي تقسيم كه در ساختار اداري به صورت متمركز، غير متمركز و نيمه متمركز تقسيم مي شود.
نگاه اجمالي به تاريخچه تشكيل نظام تعليم و تربيت بي ترديد افق روشني را براي خواننده نمايان نموده كه مي تواند ما را با فراز و فرودهاي اين تحول عظيم اجتماعي يبيشتر آشنا سازد.
اولين اقدام رسمي دولت در راه اندازي آموزش و پرورش مربوط به سال 1232 هجري شمسي و تشكيل وزارت علوم مي باشد. اداره مدارس ، اوقاف، مطبوعات و ابنيه عتيقه از ساختار هاي اداري اين وزارتخانه در آن زمان محسوب مي شد.
پس از انقلاب مشروطيت اين وزارتخانه به وزارت معارف تغييرنام و ساختار نمود و سه زير مجموعه" شعبات اداري مركزي"،" ادارات معارف و اوقاف" و" انتخاب وزير و اعضاي ادارات" را در برگرفت.
در پانزدهم آذرماه سال 1343 قانوني مشتمل بر 8 ماده و 2 تبصره به تصويب رسيد كه از اين تاريخ به بعد تفكيك آموزش و پرورش از وزارت فرهنگ كليد خورد و با تصويب قانون تشكيل شورا هاي آموزش و پرورش منطقه اي اولين گام در جهت واگذاري برخي امور به آموزش و پرورش مناطق شكل گرفت.
تهيه و تنظيم مقرارت عمومي آموزش كشورتا پايان دوره متوسطه، تاسيس و تجهيز آموزشگاههاي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه ، تهيه و چاپ كتاب هاي درسي و توزيع آنها از مهمترين وظايف آموزش و پرورش تا پايان سال 1358 مي باشد.
از سال 1358 تغيير ساختار اداري و تشكيلاتي وزارتخانه با نظارت" دفتر بودجه و تشكيلات" و" سازمان برنامه و بودجه" در چند نوبت شكل گرفت.
در بهمن ماه سال 1366 قانون اهداف و وظايف آموزش و پرورش در قالب 4 فصل و 13 ماده و 9 تبصره با رويكرد" تعيين اهداف اساسي"، " محدود ه كلي وزارتخانه" و" اصول و مباني و خط مشي كلي وزارتخانه" به تصويب رسيد.
"سند چشم انداز 1404"، " نقشه جامع علمي كشور"،" برنامه پنجم و ششم توسعه كشور" ، " سند تحول بنيادين آموزش و پرورش"،" برنامه درسي ملي"،" مصوبات كلي و عمومي شوراي عالي آموزش و پرورش" از مهمترين اقدامات و مقررات مربوطه در حوزه آموزش و پرورش در طي سال هاي اخير مي باشد.
براساس اصول 133 و 137 قانون اساسي انتخاب وزيربه پيشنهاد رييس جمهور و تاييد نمايندگان مجلس صورت مي گيرد. از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي تا كنون 12 وزير بر مسند وزارت قرار گرفته اند كه دكتر محمد علي نجفي با 9 سال فعاليت به عنوان پر سابقه ترين وزيرآموزش و پرورش در طول ادوار پس از انقلاب شناخته شده اند.
رهبري و هماهنگي ، بهره وري بيشتر از منابع انساني و مالي در درون و برون سازمان از مهمترين وظايف وزير منتخب مي باشد.
نمودار سازماني حوزه مركزي وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر شامل:
- دو دفتر ( دفتر وزارتي و دفتر شاهد و ايثارگران)
- شوراي عالي آموزش و پرورش
- شش مركز (استعدادهاي درخشان، امور بين الملل و مدارس خارج از كشور، برنامه ريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات، سنجش،اطلاع رساني و امور بين اللمل و حراست)
- يك اداره كل ارزيابي و عملكرد
- يك دبيرخانه هييت مركزي گزينش
- شش سازمان (پژوهش و برنامه ريزي، نوسازي و توسعه مدارس كشور، كودكان استثنايي، مدارس و مراكز غير دولتي،نهضت سواد آموزي و سازمان دانش آموزي)
دو دانشگاه ( شهيد رجايي و فرهنگيان)
- كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان
- صندوق ذخيره فرهنگيان
- هفت معاونت ( آموزش ابتدايي، آموزش متوسطه، پرورشي و فرهنگي، تربيت بدني و سلامت، حقوقي و امور مجلس، توسعه و مديريت پشتيباني)
- سي و دو اداره كل آموزش و پرورش در ساسر كشور
برخي از چالش ها و مشكلات پيش روي آموزش و پرورش را مي توان مواردي همچون: " سلب اختيار از مديران و مسئولان مناطق در زمينه ابتكار و خلاقيت" ، " تعدد مراكز تصميم گيري در اعمال مديريت"،" وجود نظام ديوان سالاري در تشكيلات اداري" نام برد.
اميد با تدبير و تجديد نظر در ساختار اداري، حركت به سمت تمركز زدايي، عدم گرايش سياسي در انتصاب مديران و... بتوانيم در جهت بهبود و پيشرفت نظام تعليم و تربيت در كشور گامهاي موثري را بر داريم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید