احتمالا تصمیم گیران در پس پرده مانند مسابقه ی استیج به بازخوردهای حاصل از معرفی هر فرد امتیاز می دهند و هر یک از نیروها در جایگاه مکتسبه در جدول امتیازات قرار گرفته و برخی نیز حذف می گردند/ گویا رییس جمهور منتخب وعده های انتخاباتی خود را از یاد برده اند و بدان توجهی ندارند/ حال اینکه از گفتمان و مطالباتی که جناب دانش آشتیانی در حوزه آموزش و پرورش مطرح نمودند دست بکشیم و از آموزش و پرورش به عنوان دغدغه و گفتمان ملی ، به اسامی ضعیف و آزمون پس داده ای چون معاونین اصولگرا و محافظه کار وزارتخانه که از دولت قبل و حتی قبل تر به جا مانده اند و هیچ موفقیت و تحولی در حوزه کاری خود نداشته اند ، برسیم ، واقعا یک حرکت بازگشت به عقب بزرگ است/ چرا هیچ کدام از بزرگواران طرح ها و نظرات خود را در جهت برون رفت از وضعیت فعلی و نیل به وضعیت مطلوب به افکار عمومی ارایه نمی دهند/ یکی از نقاط ضعف جناب فانی در حوزه ی آموزش و پرورش ، همین وجود پنجره های شکسته و معاونین ناهمسو و ناکارآمد بود که نه تنها تا امروز برطرف نشده ، بلکه در جهت ارتقا و کسب کرسی وزارت نیز مطرح گشته اند تا نشان دهند که دور تسلسل همچنان در این وادی دلخواه سیاست ورزان و حاکمان بوده که با شعارهای انتخاباتی مطروحه درصدد رفع این نگاه واپس گرایانه ، برنخواهند آمد/ این باور غلط که رییس یا وزیر یک مجموعه بایست از بین معاونین آن مجموعه انتخاب گردد همیشه مصداق واقعی ندارد و شاید فقط در مجموعه های موفق بتوان به این نتیجه رسید
گروه اخبار/
محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «وزیر جدید آموزش و پرورش باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟»، اظهار داشت: آموزش و پرورش نباید نگاه حزبی و سیاسی داشته باشد و اگر وجهالمصالحه حزبی و گروهگرایی شود، حق دانشآموزان پایمال میشود.
وی ادامه داد: اگر مسائل حزبی و گروهی هدف آموزش و پرورش قرار گیرد، فرصت اینکه مسائل تعلیم و تربیت آن گونه که باید پرداخته شود، نخواهد بود و سرنوشت 13 میلیون دانشآموز که اقشار بیگناه جامعه هستند، تحتالشعاع قرار میگیرد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش متذکر شد: در زمینه رویکرد سیاسی در دولت یازدهم، این موضوع باید مورد توجه نمایندگان و رئیس جمهور باشد تا از آموزش و پرورش انتظار نگاه حزبی نداشته باشند و اینکه آموزش و پرورش نهاد پاک و مقدسی در طول سالهای گذشته بوده است. اگر مسائل فساد اقتصادی در دستگاههای دیگر به وجود آمده است، برای معلمان پاک و منزه این موضوع جای شگفتی داشته است.
فرشیدی تأکید کرد: متأسفانه در سالهای اخیر شاهد بودیم فساد اقتصادی دامن معلمان را گرفت و اندوخته محدود آنها و هزاران میلیارد تومان از ثروت معلمان را عدهای به یغما بردند و بعضی از آنها از کشور خارج و سپس دستگیر شدند.
وی بیان داشت: انتظار میرفت به مشکلات اقتصادی معلمان توجه شود که نه تنها به این موضوع عمل نشد، بلکه ثروت و اندوخته معلمان هم به یغما رفت.
وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگیهایی که باید وزیر آموزش و پرورش داشته باشد این است که باید فردی پاک دست بوده و از نظر مسائل مالی انسان منزهای باشد. کسی که میخواهد شرکتی ایجاد کرده و فعالیت اقتصادی و تجارت کند، شاید برای دستگاههای دیگری که فعالیتشان اقتصادی است مناسب باشد، اما برای دستگاههای تعلیم و تربیت مناسب نیست و انتظار میرود که چنین فردی که انتخاب میشود، شاکله و نگاه معلمی داشته باشد.
فرشیدی ادامه داد: باید وزیر از بدنه آموزش و پرورش و جامعه میلیونی آن باشد و عدم انتخاب وزیر از جامعه معلمان یک نوع تحقیر معلمی است؛ یعنی فرهنگیان میگویند دولت به یک میلیون معلم اعتماد نداشته و صلاحیت آنها را قبول ندارد.
وی با تأکید براینکه چرا دولت باید نسبت به معلمان این نوع نگاه تحقیرآمیز را داشته باشد و خارج از جامعه فرهنگیان وزیر انتخاب شود، گفت: به این دلیل وقتی وزیر از این بدنه نباشد،با برنامههای آموزش و پرورش آشنایی ندارد و ظرافتهای کار تعلیم و تربیت را نمیداند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: موضوع دیگر این است که چنین فردی نیروهای آموزش و پرورش را نمیشناسد و متقابلاً لشکری از مدیران میهمان را از بیرون میآورد که تا وقتی رئیس هستند بر معلمان ریاست میکنند و وقتی از ریاست برداشته میشوند، به موقعیتهای قبلی خود برمیگردند و این به تعلیم و تربیت ضربه میزند.
فرشیدی خاطرنشان کرد: دغدغه معیشتی معلمان از مسائل مورد توجه کانون تربیت اسلامی بوده است و راهکارهای عملی برای ایجاد گشایش اقتصادی معلمان ارائه کردهایم.
انتهای پیام/
در این قسمت من فقط به مسائل آموزشی میپردازم و به مسائل صنفی وارد نخواهم شد :
1- سازمان چاپ و توزیع کتابهای درسی را تعطیل میکردم و جای آن به معلم اختیار استفاده از منابع مختلف را میدادم.
2- کار گروهی تشکیل داده و از آنها میخواستم که فقط سرفصلهای مدنظر را تعیین و به مدارس ابلاغ کنند.
3- مدت تحصیل در ابتدایی را به سه روز کاهش داده و تعطیلات تابستان و عید را به کمترین میزان ممکن رسانده و آموزش را مستمر میکردم .
4- گرفتن آزمون تحت هر عنوانی را تا دانشگاه ممنوع اعلام میکردم .
5- سازمانی تأسیس میکردم که کار آن تولید محتوا از منابع مختلف و بومیسازی منابع خارجی باشد .
6- انتشاراتی که قصد چاپ کتاب و عناوین درسی را داشتند ملزم میکردم که به کارها به دید علمی نگاه کنند و به هیچ عنوان از تست و سؤال استفاده نکنند .
7- برای نوشتن کتاب و چاپ آنها حتماً از معلمان و مترجمان استفاده میکردم که در داخل مدارس به عنوان معلم کارکرده باشند .
8- حتماً قراردادی با سازمان بهزیستی میبستم و از آنها میخواستم که مشاوران و روان شناسان خود را به طور مداوم به مدارس بفرستند.
9- سامانه الگوهای رفتاری بهصورت هوشمند درست میکردم که و دسترسی آن را به معلمان مدیران و معاونان و مشاوران میدادم و آنها میخواستم که موارد انضباطی و مشکلات شخصیتی دانشآموزان را در سامانه ثبت و نسبت به نوع هنجارشکنی دانشآموزان و درصد مشکل به نظر خودشان نمرهای دهند و سریعاً دانشآموزان ناهنجار به مشاوران خبره معرفی و روند بهبود آنها در سامانه زیر نظر قرار میگرفت .
10- شعار بزرگی بر سر در مدارس نصب میکردم و مینوشتیم هدف از زندگی، زندگی است نه درس خواندن و نه رقابت .
11- سازمان خیریه تأسیس و نام آن را "سازمان خیرین شخصیت ساز" میگذاشتم و هدف آن را جمعآوری کمک برای تربیت نسلی بدون استرس و رقابت و نسل بدون مشکلات روانی قرار میدادم .
12- مدارس نمونه مردمی ، تیزهوشان و غیره را بهطور کل جمع کرده و اجازه هیچ گونه تفکیک و جداسازی دانشآموز از مدرسه را نمیدادم .
13- مدارس استثنایی را بهطور کل جمع و همه را موظف میکردم در یک جا تحصیل کنند .
14- بنیاد خیریه و نهادهایی تأسیس میکردم که بهجای سرپرستی مالی سرپرستی روانی و کمکهای معنوی را بر عهده بگیرند ؛ در واقع شخص متعهد میشود که کمک ناچیزی جهت تربیت اشخاصی کند که ناهنجاریهای اخلاقی و روانی دارند .
15- از روانشناسان بزرگ در کشور دعوت میکردم کتابی تألیف کنند که در آن هدف های تربیتی به بهترین شکل ممکن استفاده شود .
16- بهجای دانشآموزان از اولیا آزمونهای روانی و اجتماعی میگرفتم .
17- اولیا که مشکلهای رفتاری و ناهنجاریهای شخصیتی داشتند را به مراکز مرتبط ارجاع و آنها را اجبار به گذراندن دورههای خاص میکردم .
18- دفتری در مدارس تأسیس و از دانشآموزان میخواستم مشکلات خود و شکایات شان از پدر و مادرها را در آنجا ثبت کنند .
اینها طرحهای خیالی بنده در این باب است که فقط و فقط از ذهن بنده ناشی شده و امیدوارم یکزمان توسط مسئولین اجرا شود.
کانال مهدی منصوری
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وزارت زرافشان ادامه وزارت فانی و نوعی بازگشت به عقب است/ معرفی زرافشان، حاصل توافق دایره بسته مدیران آموزش و پرورش برای تثبیت و ادامه وضع موجود است/ دعوای بین دسته بندی های اداری شبیه جنگ زرگری و فاقد معنا است/ حسین صادقی و آذرکیش با راه اندازی کمپین تلگرامی حمایت از زرافشان، شأن کارشناسی خود را وانهادند/صادقی و آذرکیش فضایی برای افراد فرصت طلب فراهم کرده اند که برای گرفتن پُست احتمالی، از زرافشان تعریف کنند/ اگر وزارتخانه سیستم بازرسی و نظارت داشت به تخلف زرافشان در سوء استفاده از کارکنان وزارتخانه در امر تبلیغات،رسیدگی می کرد/ زرافشان نماد تغییر تیست او نماد تثبیت وضع موجود است/ چه کسانی دست مدیران دبیرستانها و پیش دانشگاهی ها را برای گرفتن پولهای بی حساب و زد و بند با موسسات کنکور باز گذاشته اند/ مسئولیت اُفت تحصیلی در مدارس متوسطه دولتی در 4 سال گذشته با کیست/ بحث بر سر اصلاح طلب، اصولگرا ، اعتدالی و تکنوکرات بودنِ زرافشان انحرافی است زیرا زرافشان هیچ کدام از اینها نیست/ نوعی مدیریت ژلاتینی و فاقد هویت در آموزش و پرورش شکل گرفته که نه اصلاح طلب است و نه اصولگرا و نه تکنوکرات/ دسته بندی های داخل شورای معاونان وزارتخانه فاقد مبنای سیاسی، اعتقادی ،کارشناسی و مدیریتی و فقط برای بقا و ارتقا است/ از مدیریت ایدئولوژیک دهه 60 فقط پوشش ظاهری و مقداری مناسک باقی مانده است/ زرافشان وامدار برخی از مدیران است که در دوره احمدی نژاد او را زیر بال و پر خود گرفتند/ تئوری "نگاه به درون" ضرورتا به انتخاب امثال زرافشان ختم می شود زیرا مدیران موجود در عین اختلاف مانند دانه های زنجیر به هم پیوسته اند/ زرافشان مدیری بی چهره است که با همه، "رودربایستی" و "بده و بستان" دارد/ زرافشان در حوزه اجرایی فاقد خلاقیت، نوآوری ،جرات و قاطعیت برای ایجاد تغییر است/ کسی که در اداره یک معاونت درمانده چگونه وزارتخانه را اداره می کند/ شاید به دلیل "حساسیت" های سیاسی و عقیدتی نسبت به وزیر آموزش و پرورش ، جناب روحانی یک فرد از نظر سیاسی "خنثی" و از نظر مدیریتی "مطیع" و سازگار با "همه" را معرفی کرده است/ خنثی بودن و حزب باد بودن به معنای اعتدال سیاسی و مدیریتی نیست/ به همان دلایلی که فانی عزل شد ، زرافشان و دیگر اعضای شورای معاونان فانی هم صلاحیت وزیر شدن ندارند/ مشکل اصلی آموزش و پرورش ناکارآمدی و از بین رفتن اقتدار مدیریتی است/ با روی کارآمدن وزیر ضعیف و نامقبولی مانند زرافشان ناکارآمدی افزایش می یابد و معلمان ناامیدتر و بی انگیزه تر می شوند دود آن به چشم دانش آموزان می رود / جابه جایی هدایت تحصیلی از دوره دوم به به دوره اول شاید مهم ترین پروژه اجرایی در حوزه متوسطه بود/ نظام درس و تربیت در دوره دوم متوسطه کاملا تحت الشعاع کنکور و مسایل آن قرار دارد/ نمره فروشی و سود های میلیاردی موسسات کمک آموزشی در دبیرستانها و پیش دانشگاهی ها را چه کسی باید کنترل می کرد/ برخی کارشناسان ردپای موسسات کنکور را در معاونت متوسطه جست و جو می کنند/ زرافشان تلاش موثری برای احیا و تقویت فضای تعلیم و تربیت در متوسطه دوم نکرده است و اوضاع مدارس از 4 سال پیش بدتر شده است/ شورای معاونان هم در شکست فانی شریک بودند. همین شورای معاونان 30 نفری دانش راهم نومید و سرخورده کردند
گروه رسانه/ چندی پیش یادداشتی با عنوان " علی زرافشان، اسب تراوای اصول گرایان در وزارت آموزش و پرورش روحانی : وزارت زرافشان دوره رکود و سکون افکار و آرا خواهد بود " ( این جا ) در صدای معلم منتشر گردید .
« شیرزاد عبداللهی » این یادداشت را مورد نقد قرار داده است .
لازم به یادآوری است ؛ « صدای معلم » بر اساس دکترین خویش ، " گفت و گو " و " تفکر نقادی " اقدام به انتشار مطالب می کند و محتوای آن ها لزوما مورد تایید این رسانه نیست
گروه اخبار/
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، دولت دوازدهم تا چند روز دیگر با انجام مراسم تحلیف و تنفیذ رئیس جمهور آغاز میشود و پس از آن نیز کابینه توسط رئیس دولت برای رأی اعتماد معرفی میشود.
در روزها و ماههای گذشته گمانهزنیهای بسیاری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد و افراد مختلفی نام خود را در بین نفرات منتخب دیدند.
اسامی نفراتی چون جواد اطاعت، محمدعلی نجفی، داود محمدی، فخرالدین احمدی دانشآشتیانی، شهیندخت مولاوردی، الهام امین زاده و مرتضی حاجی مطرح بود و در این بین هم برخی دیگر به دنبال مطرح کردن اسم خود از داخل وزارتخانه بودند.
اما چیزی که در این روزهای پایانی به نظر محتملتر است، حضور شهیندخت مولاوردی، جواد اطاعت و حالا علی زرافشان است.
«مولاوردی» که در روزهای اخیر و به خصوص اظهار نظر امروز نشان داد که از تصدی وزارت آموزش و پرورش دور شده است و حضور خود را در کابینه دولت دوازدهم حدود 50 درصد اعلام کرد.
«اطاعت» هم که یکی از گزینههای جدی برای تصدی این پست بود، امروز به نوعی عدم حضورش در کابینه دولت دوازدهم را منتفی شده خواند و نام فرد دیگری را آورد.
اما، «علی زرافشان» که اکنون معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش است، در چند روز گذشته به یکی از افراد و گزینههای اصلی تصدی پست وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است و محتمل شدن حضور او در دولت دوازدهم از آنجایی قوت گرفت که جواد اطاعت نام او را به عنوان گزینه اصلی وزارت در آموزش و پرورش به میان آورد.
اما در نهایت باید منتظر بود و دید که چه فردی از سوی رئیس جمهور برای وزارت آموزش و پرورش معرفی میشود.
انتهای پیام/
گروه استان و شهرستان ها/ چندی پیش « عباس گودرزی » نمایندهٔ دورهٔ دهم از حوزهٔ انتخابیهٔ بروجرد در استان لرستان نامه ای را خطاب به وزیر آموزش و پرورش نگارش نمود . ( 1 )
« جمعی از فرهنگیان بروجرد » در نامه ای که خطاب به وزیر آموزش و پرورش نوشته و برای صدای معلم ارسال کرده اند اقدام به ارائه برخی توضیحات نموده اند .
متن کامل این نامه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است
« صدای معلم » به عنوان یک رسانه پر مخاطب و مستقل معلمی که در 4 سال گذشته به وظایف رسانه ای و حرفه ای در حد توان خود عمل کرده است ، با تبریک انتخاب مجدد شما با رای قاطع ملت و آرزوی توفیق بیشتر برای جنابعالی در صحنه های داخلی و خارجی در آستانه معرفی اعضای کابینه ، مطالبی را از سر خیرخواهی و البته بدون سهم خواهی با شما در میان می گذارد/ در آستانه تحلیف جناب عالی و تشکیل کابینه اخباری به گوش می رسد که چندان امید بخش نبوده و به نظر می رسد سنخیتی با شعارها و وعده های داده شده انتخاباتی ندارد/ علاوه بر عزم ملی و نگاه جدی دولت به مقوله آموزش و پرورش نیازمند وزیری است که بتواند با تدبیر ، شجاعت و نوآوری ضمن عمل به برنامه ها و جلب رضایت افراد ذی نفع در این دستگاه خدای نخواسته به نقطه ضعف دولت دوازدهم تبدیل نشود/ برای تحقق شعار در اولویت بودن آموزش و پرورش نخستین گام انتخاب وزیری مقتدر متناسب با اهداف این وزارتخانه گسترده و بسیار تاثیرگذار می باشد .مدیری که نسبت به مسایل آموزش و پرورش دید راهبردی داشته باشد و در مناسبات ناسالم حاکم بر مدیریت وزارتخانه غرق نشود/ گزینه هایی که از گوشه و کنار خود را به عنوان گزینه وزارت مطرح می کنند اغلب مدیران میانی از دایره بسته مدیریت این وزارتخانه هستند که امتحان خود را پس داده و اگر قرار بود موجب تحولی شوند ، در حوزه های محدود مسئولیت خود یعنی در حد یک اداره کل می توانستند کارنامه موفقی داشته باشند. درحالی که اغلب آنها در حوزه کوچک مسئولیت خود مدیرانی شکست خورده اند/ اگر در زمینه انتخاب وزیر دقت لازم و کافی به عمل نیاید و فرصت طلبانی که به قول جناب عالی سر بزنگاه گیوه ها را ورنکشیدند و در گوشه ای عافیت طلبانه سکوت اختیار کردند سوار کار شوند نتیجه ای جز رویگردانی و سرخوردگی جامعه بزرگ معلمان نخواهد داشت/ همان گونه که مستحضرید آموزش و پرورش موتور و محور توسعه متوازن است و البته استمرار گفتمان " اعتدال و عقلانیت " در انتخابات مجلس 98 و انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 بستگی تام به چینش کابینه و به میدان آوردن مدیری قوی و استراتژیک برای دستگاه بسیار مهم و پرمخاطب آموزش و پرورش دارد....