صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

عبدالجلیل کریم پور/ آموزگار

قد مدیریت در آموزش و پرورش؟!

بحث انتصابات در سیستم اداری آموزش و پرورش است/ این عامل که اکنون قبای سیاسی ، مذهبی نیز بر تن کرده و همچنان چهار نعل رفتارهای خاص شده است ، دغدغه ای جدی محسوب می شود/ باید از این دغدغه نالید که پیامدش نفاق ، تملق و آسیب های متعدد دیگر هست / سوالی که جوابش در عملکرد و رفتار فرادستان می چرخد/ زمانی می توان از این دغدغه رهایی پیدا کرد که به ارتقاء آموزشی بیندیشیم/ انتقادی کوچک کردم....

 آسیب شناسی مدیریت در آموزش و پرورش  یکی از دغدغه هایی که شاید بتوان گفت کم و کیف آن در مناطق مختلف ، متفاوت هست و همچنان بدان تاکید می گردد ، بحث انتصابات در سیستم اداری آموزش و پرورش است . این عامل که اکنون قبای سیاسی ، مذهبی نیز بر تن کرده و همچنان چهار نعل رفتارهای خاص شده است ، دغدغه ای جدی محسوب می شود که عدم تلاش در جهت رفع آن در سیستم آموزش و پرورش می تواند کیفیت آموزشی را نیز تحت الشعاع قرار داده و چه بسا حتی اثرات منفی را در این زمینه ایجاد کند .

آموزش و پرورش نهادی آموزشی ، اجتماعی است که باید نقش سازنده ای در جامعه پذیری ایفا کند و بی توجهی به این امر ، نقطه ضعفی جدی برای این نهاد محسوب می شود . مدیریت در این نهاد ،  از مدیریت یک مدرسه تا بالاترین مدیریت ها بر خلاف کشورهای پیشرفته گاهی بدون در نظر گرفتن مولفه تخصص ، انتخاب می شوند و کارها را از ابتدا بدون پیشینه مطالعاتی یا تجربه شروع می کند و به محض تغییر فضا ، دوباره افرادی دیگر ، این مناصب را عهده دار می شوند. گاه حتی مسئول جدید بدون در نظر گرفتن مولفه های آموزشی درصدد تغییرات جدید برمی آید ، آن هم به دلیل این که خودش نیز زمانی میز را به همین دلیل ترک کرده است . این وضعیت گاه آن قدر دردآور می شود که حتی شرایط مساوی نیز در این امر لحاظ نمی شود که با توجه به آن، امتیاز گرایشات خاص عنوان گردد.

نکته مورد توجه در این باره این است که این دغدغه به کرات توسط کارشناسان زیادی عنوان شده اما هیچ گاه راه به جایی نبرده است و همچنان به جای توجه به ارتقاء آموزشی که مشخصه آموزش و پرورش نوین است ، باید از این دغدغه نالید که پیامدش نفاق ، تملق و آسیب های متعدد دیگر هست .

چه باید کرد؟

سوالی که جوابش در عملکرد و رفتار فرادستان می چرخد! 

نگارنده بر این باور است که زمانی می توان از این دغدغه رهایی پیدا کرد که به ارتقاء آموزشی بیندیشیم !

متخصص در حوزه اداری تربیت کنیم و توانمندی را فدای رفتارهای غیر آموزشی نکنیم .

یادم می آید چند سال پیش در اوایل مهر مدیر مدرسه ای که در آن تدریس می کردم واقف بر امور اداری ، آموزشی نبود و در خیلی از مسائل واقعا لنگ می زد . انتقادی کوچک کردم ، می گفت: روز قبل از مهر ابلاغ مدیریتم را صادر کرده و گفتند کارهای مدرسه دستت می آید و راه می افتی !!!غمگین شدم و از این بحران رنج ها بردم ! آخر مگر قحط الرجال هست؟!! با خودم گفتم : چه خوب می شد اگر همه دغدغه ها در نهاداهای آموزشی واقعا، فقط و فقط آموزشی بود !

به امید آن روز

فانوس

یکشنبه, 11 مهر 1395 22:02 خوانده شده: 1257 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1395/07/12 - 16:43
من از آینده این کشورمی ترسم نه به سبب تحریمها وتهدید ها،نه به سبب اختلاسهاو حقوق های نجومی ،من از آینده این کشور
می ترسم نه به سبب فساد اداری و بانکی ،به دلیل آنکه مهمترین وزارت خانه این کشور که با سرنوشت میلیونها انسان سروکار داردسیاسی ترین وزارت خانه است ،به دلیل آنکه مدیرانی تصمیم گیروتصمیم ساز آینده کودکان معصوم این کشورند که نه برلیاقت بلکه بر اساس تفکر سیاسی انتخاب می شونداندکی تامل چرا بسیاری از امضاهای استیضاح پس گرفته شد،آیا به خاطر حل شدن مشکلات آ-پ بود؟؟؟؟؟؟
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1395/07/12 - 17:06
فاطمه سعیدی عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید اظهار داشت: با توجه به مطرح شده استیضاح وزیر آموزش و پرورش در این جلسه بنده نیز نسبت به برخی اتفاقات نگران کننده از جمله وقوع تغییرات در وزارت آموزش و پرورش مانند تغییران مدیران به درخواست استیضاح کنندگان اشاره کردم. وی افزود: فراکسیون امید تصمیم گرفت از استیضاح حمایت نکند و حتی امضا کنندگان استیضاح که وابستگی به فراکسیون امید داشتند امضای خود را پس گرفتند تا در این شرایط وزیری از دولت استیضاح نشود اما قرار نیست شاهد معامله صندلی‌های مدیران در وزارت آموزش و پرورش باشیم و استیضاح کنندگان برای وزارتخانه تعیین تکلیف کنند که چه کسی مدیر کدام استان باشد این عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد:‌ آقای نوبخت هم در خصوص این نگرانی گفت که از روز گذشته مقرر شد تا تعیین تکلیف مساله استیضاح شخصا با وقوع هر تغییری در بین مدیران آموزش و پرورش در کلیه سطوح برخورد کنم و این کار را انجام خواهد داد .
پاسخ + 0 0 --
علی،معلم مستاجر 1395/07/12 - 22:43
این بهترین روش برای نابود کردن کل یک نظام است که آ.پ آن هیچ ارزشی برای مجلس و دولت نداشته و ندارد و نخواهد داشت...
خدا خودش بخیرش کنه!!!
چه خواهد شد الله اعلم.
پاسخ + 0 0 --
... 1395/07/20 - 13:38
خیلی چیزها شده برادر من .....خیلی..... کافیه یه نگاه به اطرافتون بکنین،تا ببينين که ایران 40سال پیش چی بوده و حالا ....... هست.
پاسخ + +6 0 --
مهراب 1395/07/13 - 15:06
مدیریت در اموزش وپرورش معنی نداره چون فقط به وسیله باند بازی و تبلیغ کردن برای نمایندگان مجلس و همه سفارشی انتخاب می شوند

از اداره اموزش و پرورش گرفته تا مدیریت مدارس

متاسفانه شایسته سالاری و لیاقت و مدرک دانشگاهی در انتخاب مدیران نقشی ندارد


فقط باند بازی
پاسخ + +6 0 --
ناشناس 1395/07/14 - 10:34
انتصابات با سفارش عمه و خاله (ياد امير كبير به خير )
پاسخ + +3 0 --
فرهنگی 1395/07/14 - 18:31
من نیز واقعا ازآینده باندبازی وپرازتملق، انتصاب پست های مدیریتی آموزش وپرورش هراس دارم- به کجاخواهیم رفت؟!!!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور