
در رابطه با مطالبات به حق معلمان ( کسب منزلت و معيشت از دست رفته ) که در هفته گرامي داشت مقام معلم ، همه ساله پر رنگ تر و رسانه اي تر مي شود ، کارشناسان اعتقاد دارند :
تا ساختار آموزش و پرورش اصلاح نشود ( سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص داخلي افزايش نيابد ) افزايش بودجه سمي و بهمن گونه چاره ساز نمي باشد !
در اين رابطه گفت و گوي مجازي ذيل را دنبال مي کنيم .
خلاصه قسمت هاي قبل : بخش دوم و بخش اول
بايد توجه کرد که از 5 هزار 806 ميليون دلار يا 203 هزار و 200 ميليارد ريال ِ قسمت " و " تبصره 4 لايحه بودجه 1397 سهم برخي از نهاد هاي از اين تبصره بشرح ذيل است :
34% به بهبود محيط زيست، آبخيزداري و ساماندهي پسماندهاي كل كشور تخصيص داده شده است . ( مقام اول )
22% به تقويت بنيه دفاعي اختصاص داده شده است .( مقام دوم ) ،
17% به پاداش پايان خدمت بازنشتستگان آموزش و پرورش تخصيص داده شده است . ( در مقام سوم )
فقط 5% به طرح هاي آبياري تحت فشار، كم فشار و سامانه هاي نوين آبياري يا طرح هاي آبرساني روستايي و توسعه شبكه هاي آن اختصاص داده شده است .( مقام پنجم و ششم به صورت مشترک)
اعداد و ارقام اين جدول و نمودار، نشان مي دهد که در بودجه سال 1397 به پاداش پايان خدمت بازنشتستگان آموزش و پرورش توجه جدي شده است .
بودجه آموزش و پرورش ، يک بودجه نوجومي در ابر چالش ِ بودجه سمي ِ سنواتي مي باشد !
پيش بيني لايحه بودجه کل کشور در سال 1398 ، برابر هفده میلیون و سی و دو هزار و سیصد و سی و دو میلیارد و دویست و هفتاد میلیون
( 270/332/032/17) ریال ، تقريبأ 37 برابر بودجه آموزش و پرورش در همين لايحه 1398 مي باشد .
وقتي ابر چالش بودجه سمي ، رشد مي کند ، سهم هر يک از ذينفعان هم با درصدي کم يا زياد ، رشد مي کند !
ولي نکته مهم آنست که بودجه آموزش و پرورش در مقابل اکثر وزارت خانه ها از جمله دو وزارت خانه علوم ، تحقيقات و فن آوري ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي يک ابر بودجه است !
مثلأ سهم آموزش و پرورش از بودجه ي عملکرد 1396 ، نسبت به وزارت ورزش و جوانان ، تقريبأ 10300 % بزرگتر مي باشد .
يعني بودجه آموزش و پرورش نسبت به بودجه وزارت ورزش و جوانان يک ابر بودجه است .
توضيح آنکه از نظر کارشناسان يکي از هفت ابر چالش ِ جمهوري اسلامي ايران ، ابر بودجه سمي آن است !
در ابر بودجه سمي ، افزايش بودجه آموزش و پرورش نيز يک چالش است !
قسمت سوم
سئوال کننده :
در مقدمه اين گفت و گو اشاره کرديد :
" در رابطه با مطالبات به حق معلمان ( کسب منزلت و معيشت از دست رفته ) که در هفته گرامي داشت مقام معلم ، همه ساله پر رنگ تر و رسانه اي تر مي شود . "
ولي حالا با استدلال يک توده عظيم ِ برف ، توجيه مي کنيد که رشد 7 درصدي يا بدتر از آن 37 درصدي بودجه آموزش و پرورش در لايحه بودجه 1398 نسبت به مصوب بودجه 1397 و عملکرد بودجه 1396 يک توده عظيم ِ برف ، بسيار خطر ناک است !
معلوم شد که نبايد به قسم شما اعتماد کرد بلکه بايد به دُم خروس ِ نمايان شده توجه کرد !
پاسخ دهنده :
شما عجولانه قضاوت کرديد .
سئوال کننده :
با بازي ِ کلمات ، نمي توان خيانت به معلم را توجيه کرد !
پاسخ دهنده :
شما عجولانه قضاوت کرديد و حالا هم عجولانه تر تهمت مي زنيد .
سئوال کننده :
همه کارشناسان از توجه بيشتر به آموزش و پرورش سخن مي گويند ولي شما با انواع لطايف الحيل ، توجه به آموزش و پرورش را خطر ناک مي دانيد !
پاسخ دهنده :
شما عجولانه قضاوت کرديد ، عجولانه تر تهمت زديد و حالا هم صراحتأ تحريف مي کنيد .
سئوال کننده :
پاسخ شما در برابر ِ اين همه خيانت به معلم چيست ؟ از خودتان دفاع کنيد .
پاسخ دهنده :
اولأ ديالوگ ( گفت و گو ) در يک رسانه با حضور در دادگاه و دفاع از اتهام تفاوت دارد.
سئوال کننده :
طفره نرويد و پاسخ بدهيد .
پاسخ دهنده :
پاسخ بنده اين است که عجولانه قضاوت نکنيد ، عجولانه تر تهمت نزنيد ، صراحتأ تحريف نکنيد و ...
سئوال کننده :
بيشتر توضيح دهيد تا معلمان بهتر قضاوت کنند !
پاسخ دهنده :
اطمينان خاطر دارم :
فرهنگيان فرهيخته با دقت،تأمل و با عشق به تارنماي وزين " گروه صداي معلم " مراجعه مي کنند و بدون پيش داوري با نويسندگان اين تار نما به ديالوگ مي پردازند !
عدم تمرکز حضرتعالي هم به خاطر عشق و علاقه بيش از حد شما به فرهنگيان فرهيخته ( تعليم و تربيت دهندگان ِ آينده سازان کشور ) مي باشد !
سئوال کننده :
از تعارف کم کنيد و پاسخ دهيد .
پاسخ دهنده :
پاسخ حضرتعالي را دادم :
با دقت، تأمل و با عشق به تا نماي وزين " گروه صداي معلم " مراجعه کنيد !
در مقدمه ، اشاره کرده ام :
در رابطه با مطالبات به حق معلمان ( کسب منزلت و معيشت از دست رفته ) که در هفته گرامي داشت مقام معلم ، همه ساله پر رنگ تر و رسانه اي تر مي شود ، کارشناسان اعتقاد دارند :
تا ساختار آموزش و پرورش اصلاح نشود ! ( سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص داخلي افزايش نيابد ! ) افزايش بودجه سمي و بهمن گونه چاره ساز نمي باشد !
سئوال کننده :
ساختار آموزش و پرورش چه اشکالي دارد که بايد اصلاح شود ؟
پاسخ دهنده :
خوشبختانه از مسير فرعي و سنگلاخ ، به مسير اصلي گفت و گو باز گشتيم .
يکي ( فقط و فقط يکي ) از چالش هاي آموزش و پرورش توزيع نامتقارن و ناکارآمد ابر بودجه سنواتي آن مي باشد .
آيا توزيع ابر بودجه آموزش و پرورش متقارن ، موثر و کار آمد مي باشد ؟
سئوال کننده :
زير مجموعه هاي آموزش و پرورش که در جدول شماره 7 ( خلاصه بودجه دستگاه هاي اصلی و زیر مجموعه 1398 ) رديف شده اند کدامند؟
پاسخ دهنده ( 2 ) :
در جدول شماره چهار ، زير مجموعه تابعه وزارت آموزش و پرورش ليست شده است .
|
شماره |
نام واحد هاي زير مجوعه تابعه وزارت آموزش و پرورش |
|
1 |
وزارت آموزش و پرورش |
|
2 |
دبير خانه شوراي عاي |
|
3 |
کمک به تأمين سرانه دانش آموزي |
|
4 |
طرح جامع حمايت و ارتقاي پوشش تحصيلي مناطق محروم |
|
5 |
برون سپاري و توسعه مشارکت در آموزش هاي کار و دانش |
|
6 |
فعاليت هاي پرورشي و امور تربيتي دانش آموزان |
|
7 |
کمک به صندوق ذخيره فرهنگيان ، بودجه تعلق يافته صفر است . ( عملکرد سال 1396 ) |
|
8 |
فعاليت هاي تربيت بدني و ارتقاي سلامت دانش آموزان |
|
9 |
توسعه کمي وکيفي آموزش پيش دبستاني |
|
10 |
وزارت آموزش وپرورش -کیفیت فعالیتهاي آموزشی و پرورشی و توسعه بخشی به عدالت آموزشي |
|
11 |
اداره مدارس خارج از کشور |
|
12 |
خريد خدمات آموزشي در مناطق کمتر برخوردار بودجه تعلق يافته صفر است . ( عملکرد سال 1396 ) |
جدول شماره چهار ، زير مجموعه هاي تابعه وزارت آموزش و پرورش
سئوال کننده :
چالش ِ توزيع نا همگون ِ بودجه آموزش و پرورش چيست ؟
پاسخ دهنده ( 2 ) :
جهت کسب اطلاع از جزئيات ِ بودجه دستگاه هاي زير مجموعه وزارت آموزش و پرورش باز هم به جدول شماره 7 ( خلاصه بودجه دستگاه هاي اصلی و زیر مجموعه 1398 ) لايحه بودجه 1398 کل کشور ، مراجعه مي کنيم که اين اطلاعات در جدول شماره پنج اين گفت و گو تقديم مي گردد .

جدول شماره پنج ، جدول بودجه دستگاه هاي زير مجموعه ي وزارت آموزش و پرورش (اعداد بر حسب ميليون ريال )
سئوال کننده :
اعداد ِ جدول ِ شماره پنج گوياي چه مطلبي است ؟
آيا با نمودار مي توانيد بيشتر توضيح دهيد ؟
پاسخ دهنده ( 2 ) :
قابل ذکر است :
سه نمودار دايره اي بسيار گويا ولي هولناک از جدول ِ شماره پنج اين گفت و گو ، به دست مي آيد :
الف : نمودار شماره چهار (نمودار دايره اي ) بودجه عملکرد سال 1396
ب : نمودار شماره پنج ( نمودار دايره اي ) بودجه مصوب سال 1397
ج : نمودار شماره شش ( نمودار دايره اي ) لايحه بودجه سال 1398
سئوال کننده :
سه نمودار دايره اي شماره چهار ، پنچ و شش چه اطلاعاتي را بيان مي کنند ؟
پاسخ دهنده ( 2 ) :
هريک را به طور جداگانه سئوال کنيد تا پاسخ جداگانه دريافت کنيد .
سئوال کننده :
الف : نمودار شماره چهار (نمودار دايره اي ) بودجه عملکرد سال 1396را توضيح دهيد .
پاسخ دهنده ( 2 ) :
الف نمودار شماره چهار (نمودار دايره اي ) بودجه عملکرد سال 1396 در ذيل آمده است :

نمودار شماره چهار (نمودار دايره اي ) بودجه عملکرد سال 1396
(توجه : به دليل کوچک سازي نمودارشماره چهار ، از 13 زير مجموعه جدول شماره پنج ، فقط پنج قسمت آن در سمت راست ِ نمودار نمايان شده است . )
همان طور که جدول شماره پنج و نمودار شماره چهار (نمودار دايره اي ) نشان مي دهد عملکرد بودجه آموزش و پرورش در سال 1396:
اولأ ، به دو زير مجموعه (کمک به صندوق ذخيره فرهنگيان و خريد خدمات آموزشي در مناطق کمتر برخوردار ) بودجه صفر تعلق گرفته است !
ثانيأ ، فقط و فقط 2% از ابر بودجه آموزش و پرورش به 10 دستگاه زير مجموعه تعلق گرفته است ! به عبارت ديگر 98 % ابر بودجه آموزش و پرورش سهم ِ حقوق و مزاياي شده است .
خلاصه آنکه ، عملأ ، همه بودجه جهت پرداخت ِ حقوق و مزايا ، بلعيده مي شود و در واقع 10 دستگاه زير مجموعه ي آموزش و پرورش تعطيل مي باشند !
لذا ، وقوع فاجعه هاي شين آباد و ... خارج از انتظار ِجامعه نمي باشد !
يعني ، توسعه کمي وکيفي آموزش پيش دبستاني فراموش شده است !
به عبارت ديگر ، براي وزارت آموزش وپرورش ، کیفیت فعالیت هاي آموزشی و پرورشی و توسعه بخشی به عدالت آموزشي معني ندارد !
در واقع ، طرح جامع ِ حمايت و ارتقاي پوشش تحصيلي مناطق محروم ، خيالي بيش نيست !
لذا ، ....
سئوال کننده :
ب نمودار شماره پنج ( نمودار دايره اي ) بودجه مصوب سال 1397
ج نمودار شماره شش ( نمودار دايره اي ) لايحه بودجه سال 1398
را توضيح دهيد .
گفت و گو ادامه دارد .
منابع :
(1 ) تبصره 4 ، قسمت " و " لايحه بودجه سال 1397 كل كشور
( 2 ) جدول شماره 7 ( خلاصه بودجه دستگاه هاي اصلی و زیر مجموعه 1398 )

جناب حاجی بابایی
روی سخن من با شماست و چون مستقیم به شما دسترسی نداشتم مطلبم را اینجا نوشتم تا شاید دوستی یا آشنایی صحبت مرا به گوش شما برساند و جوابی قانع کننده به صحبت های بنده ارائه نمایید.
شما اصرار دارید که چنان وانمود کنید که به فکر افراد کم درآمد هستید و می خواهید قانون را به گونه ای تصویب کنید که به نفع کم درآمدها باشد ، ولی آیا می دانید با این ندانم کاری و سلیقه ای و پوپولیستی عمل کردن چه بلایی بر سر افراد فرهیخته و باسابقه در آموزش و پرورش آورده اید ؟
هم سال قبل و هم امسال تمام افرادی که در آموزش و پرورش کار می کنند از سرایدار گرفته تا معلم 5 سال سابقه و معلم سی سال سابقه و معلم فوق دیپلم و معلم دکتری تقریبا حقوقشان به یک اندازه افزایش یافته است ؛ مثلا امسال همگی بین 600 تا 700 هزار تومان افزایش حقوق داشته اند.
من به نوبه خودم متاسفم برای کسانی که شما را به عنوان نماینده انتخاب کرده اند ؛ چون شما حتی بنیادی ترین و اساسی ترین نظرات مربوط به ارتباط کار و دستمزد را هم نمی دانید. در همه جای دنیا تفاوت بین افراد با سابقه و کم سابقه وجود دارد. تفاوت بین افراد با تحصیلات متفاوت وجود دارد. تفاوت بین افراد با تجربه و کم تجربه وجود دارد. چون هر شخصی برای به دست آوردن اینها تلاش کرده است و از طرف دیگر با گذشت زمان همه کارمندان به این پله های بالاتر خواهند رسید و این کاملا طبیعی است.
مشکل شما این است که نمی دانید حقوق زیر 7 تا 8 ملیون تومان حقوق نجومی نیست که وقتی شخصی مثلا به حقوق 4 میلیون تومان رسید شما سعی کنید مهارش کنید تا به مثلا 6 یا 7 ملیون تومان نرسد.
اگر اندکی فکر می کردید یا حداقل با افراد متفکر مشورت می کردید می توانستید پیشنهاداتی بدهید که تا این حد ضربه بر پیکره سیستم حقوق و دستمزد این کشور نزنید. مثلا یک پیشنهاد برای حقوق می توانست به این صورت باشد :
در سال 98 حداقل حقوق برای تامین یک زندگی آبرومند 3 ملیون تومان است. به افراد تازه کار با کمترین سابقه و پایین ترین مدرک این حقوق را بپردازید. برای هر سال تجربه مبلغ 100 هزار تومان به حداقل حقوق اضافه شود. به ازای هر مدرک تحصیلی بالاتر 300 هزار تومان افزوده شود. حق عائله مندی و اولاد مثلا 300 هزار تومان افزوده گردد. حق منطقه محروم و مرزی و بقیه هم مبلغی افزوده شود. سال بعد هم دوباره همین روند طی شود ...
حالا کسی که مثلا فوق دیپلم دارد و سال اول کارش هست با زن و فرزند و بقیه امتیازات سه ملیون و پانصد هزار تومان می گیرد و کسی که سی سال سابقه دارد و دکتری دارد حدود 7 ملیون تومان میگیرد. تفاوت تنها دوبرابر است.
ولی الان یک معلم یک و نیم میلیون می گیرد و فلان مدیر با هزار امتیاز ناگفته ای که می گیرد ماهی 100 میلیون و بیشتر می گیرد که تفاوت 80 تا 100 برابر است..
و سخن آخر :
آقای حاجی بابایی عزیز !
اگر چیزی را نمی دانید مشورت کنید. لطفا !
این نامه چهارم بنده است در مورد حقوق . این بار سعی کرده ام بسیار با خویشتن داری بنویسم. امیدوارم چاپ شود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

به گزارش معاونت رسانه و ارتباطات آموزش وپرورش، عصر امروز سید محمد بطحایی در نشست با مدیران رسانه که در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد با تسلیت ایام سوگواری امیرمومنان حضرت علی علیه السلام و گرامیداشت ایام لیالی قدر و با تقدیر از حضور مدیران رسانه اظهار کرد: دفاع از سرمایه و پایگاه اجتماعی آموزش و پرورش از اولویتهایم است لذا طبیعی است در برابر هر تهدیدی به کیان نظام تعلیم و تربیت عکس العمل نشان دهم.
وی افزود: انتشار اخبار ناقص از مصاحبه ام در خصوص پخش کلیپ های منتشر شده در فضای مجازی، برداشت های اشتباهی از سخنانم را به همراه داشت ، برای همین انتظار می رفت رسانه ها بدون حذف ابتدا و انتهای عرایضم، آن را به طور کامل اطلاع رسانی می کردند.
وی ادامه داد: در آن مصاحبه عنوان کردم اینکه پنهانی از مدرسه دخترانه فیلم میگیرند و در فضای مجازی پخش میکنند، نوعی تخلف است که در تهیه و پخش کلیپ صورت گرفته لذا باید موضوع توسط پلیس فتا پیگیری شود؛ اما متاسفانه برخی رسانه ها سهوا یا عمدا موضوع را طور دیگری انعکاس دادند.
بطحایی گفت: بخشی از مشکلات موجود ناشی از عملکرد برخی رسانهها است و بخش دیگر نیز به خود آموزش و پرورش باز می گردد.
وی در بخشی دیگر از مراسم، گفت: آموزش و پرورش نیازمند دو نوع تحول است، یکی تحول در بطن تعلیم و تربیت و دیگری تحول در سیستم مدیریتی؛ امروزه یادگیری در مدارس توام با لذت نیست و یادگیری بدون لذت، یادگیری محسوب نمی شود و این مشکلی است که نیازمند تحول است.
عضو کابینه تدبیر وامید اظهار کرد: مدرسه ای که دانش آموزان از تعطیلی آن خوشحال میشوند مدرسه مطلوب نیست و اگر این رویه ادامه دارد به این معنی است که هنوز تحولی در مدارس صورت نگرفته است.
وی خاطر نشان کرد: پله اول تحول، تغییر در محتوا است، در مدرسه به بچه ها چیزهایی را یاد داده و بابتش به دانش آموز امتیاز می دهیم که نقشی در زندگی آینده آنها ندارند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: بچه ها در مدرسه باید صبوری کردن، تعامل، کمک به نیازمند و سایر اخلاقیات را بیاموزند نه که صرفا فرمول های فیزیک را یاد بگیرند، زیرا این فرمول ها را می تواند در دانشگاه بیاموزد لذا ابتدا باید شخصیت او در مدرسه ساخته شود.
وی افزود: دانش آموزان باید در مدرسه، زندگی کردن را یاد بگیرند اما تغییر وضعیت فعلی بسیار مشکل است و با مقاومت بسیار بالا همراه است، بنابراین ابتدا باید محتوای کتاب ها تغییر کند.
بطحایی در ادامه تصریح کرد: دانشآموز قبل از ورود به مدرسه کاملا آزاد بوده و در بدو ورود به مدرسه آزادی عمل او به شدت محدود می شود و باید طبق قوانین مدرسه رفتار کند.
وی افزود: دومین پله تحول، تغییر در سیستم مدیریت آموزش و پرورش است لذا اگر مدیر مدرسه، توانمند باشد خیلی از مشکلات قابل حل است.

عضو کابینه تدبیر و امید سپس بر نقش مثبت و موثر رسانه ها در آموزش و پرورش تاکید و اظهار کرد: ارتباط آموزش و پرورش با رسانه ها بسیار ضعیف است، رسانه چشم بیرونی آموزش و پرورش در جامعه است و می تواند نقش مهمی در تشخیص و اصلاح نقایص تعلیم و تربیت داشته باشند.
وی با اشاره بر ضرورت تقویت مدارس دولتی گفت: آموزش و پرورش نباید در آموزش عمومی بچهها را طبقه بندی کند زیرا این موضوع خروجی خوبی نخواهد داشت.
بطحایی افزود: برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت به همراهی همه مردم و رسانه ها را نیاز داریم چرا که جامعه باید خواهان تحول باشد. بسیاری از مشکلات را خود ما به وجود آوردیم و به عنوان مثال نباید کتاب ها به گونه ای تالیف شود که به کتب کمک درسی نیاز پیدا کند.
پایان گزارش/
اگر آموزش و پرورش را یک " سیستم " قلمداد کنیم بنابراین نقص و یا ضعف در یک قسمت از آن می تواند به سایر قسمت ها تسری پیدا کند.
با توجه به این که گروه های آموزشی حلقه واسط معلمان و مسئولین اداری می باشد، در تشخیص نقص ها و ضعف های سیستم به خوبی می تواند نقش ایفا نماید و اما تعیین سرگروه های درسی خود تبدیل به داستان غم انگیزی شده است.
اصلاً چرا انتخاباتی برای سرگروهی شدن دبیران نداریم؟!
آیا این انتصاب ها با دقت و از روی آگاهی اتفاق می افتد؟
چرا داوطلبین سرگروهی در گروههای درسی بسیار اندک و یا وجود ندارد؟ انتظار داریم افراد بی لیاقت از پست های کلیدی و تصمیم گیر بروند نه معلمانی که خواسته های بر حقی دارند
چرا برخی از سرگروه ها در گروه های آموزشی جا خشک کرده اند؟
چرا آن تحرک و پویایی که انتظار می رود در گروه ها شاهد نیستیم؟
آیا آسیب شناسی در این زمینه به خوبی صورت پذیرفته است؟
به راحتی می توانیم به این مهم پاسخ دهیم چرا که بی توجهی به واقعیت های موجود در مدارس باعث شده است که از رسیدن به اهداف و برنامه ها دور بمانیم. اما این واقعیت های موجود چیست؟

آری !
معلمان نه تنها درد مشکلات مبتلا به آموزش و پرورش را می دانند بلکه درد آشنای همه طبقات یک جامعه نیز هستند. لذا کافی است به درد دل آنها گوش فرا دهیم. آنها از موضوعاتی چون فقر، تبعیض و بی عدالتی زبان خواهند گشود و به کاستی های آموزشی و تربیتی خواهند رسید. اما متأسفانه در مقابل نقدها، با پاسخ های کلیشه ای معلمان را سیراب می کنند که این شغلی است که شما آگاهانه آن را انتخاب نموده اید و اگر دوست ندارید می توانید از آن دست بکشید و بروید! یا آموزش و پرورش نیروی زیادی دارد و بار مالی بیشتری بر دوش دولت است! یا بعضاً شاهد آن هستیم که از زبان مدیران می شنویم که هنر ما باید اداره وضع موجود با اندک داشته هایمان باشد!
اما در پاسخ به این باورهای غلط باید گفت که اولاً ما معلم ها انتظار داریم افراد بی لیاقت از پست های کلیدی و تصمیم گیر بروند نه معلمانی که خواسته های بر حقی دارند و همچنین در جواب دیگر باید بگوییم که ما زیاد باشیم زیادی نیستیم و در پاسخ آخری نیز،آن نظر وقتی می تواند صحیح باشد که برای همه ارگان های دولتی این اندک موجود باشد نه اینکه مختص آموزش و پرورش باشد.
"انگیزه "عامل پیش برنده تمامی برنامه ها و به نتیجه رسیدن آنها است. این انگیزه نیاز به محرک قوی دارد که بروز نماید یکی از این محرک ها و شاید مهمترین آنها باشد تأمین معیشت و رعایت حداقلی های یک زندگی متوسط با نرم جهانی هست در داخل گیومه!
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

حوالی هفته معلم کلیپهایی به طور هدفدار و مغرضانه به صورتی گسترده از مدارس ایران در فضای مجازی منتشر گردید. در این کلیپها عمدتا دانشآموزان دختر با ترانه کوچه بازاری "جنتلمن" ساسان حیدری (ساسی مانکن) در حال رقص و یا حرکات موزون در محوطه مدارس بودند. پخش گسترده این کلیپ علاوه بر به حاشیه بردن صدای اعتراضات صنفی معلمان، آموزش و پرورش را نیز در سیبل حملات تریبونهای مختلف قرار داد.
عدهای با سطحینگری با محکوم کردن و تهدید مدیران سعی در پاک کردن صورت مسئله داشتند. در اینجا از منظری متفاوت سعی در واکاوی این فروپاشی فرهنگی و اجتماعی خواهیم داشت.
لزوم برخورد اقناعی با شبهات فکری جوانان
جوانان در سراسر جهان به عنوان موتور محرکه اجتماع محسوب شده و معمولا از روی کنجکاوی هم که شده دنبال به چالش کشیدن ارزشها و بعضا زیر و رو کردن هنجارهای جاری در اجتماعند.
این هنجارشکنی و ایجاد چالش در خیلی از حوزهها از جمله حوزه باورها و اعتقادات محتمل بوده و اگر جوابهای قانع کنندهای از سوی متولیان دینی جامعه به سوالات و ابهامات نسل پرسشگر و کنجکاو داده نشود، احتمال بروز دلزدگی، دینگریزی و حتی دینستیزی دور از ذهن نخواهد بود.

وقتی که قدرت و ثروت هدف غایی باشد"
در دنیای پرهیاهو و آشفته که در آن ارزش های دینی و هنجارهای اجتماع به شدت در حال رنگ باختن بوده و قدرت و ثروت هدف نهایی جلوه داده میشود، افرادی جهت کسب شهرت و آوازه و ثروت نامشروع و بعضا در پاسخ به عقده حقارت درونی با اهداف فردی یا گروهی با شگردهای مختلف درصدد جذب مرید با روش های سازمانی و تعیین سرگروه و حلقه های ارتباطی می باشند و در این راه از هیچ ادعای گزاف و دروغ پردازی بزرگ مثل داشتن کرامت، داشتن رموز هستی، کشف اسرار، تسلط بر علوم غریبه، دانستن خواص حروف و اعداد و جداول ابایی نداشته و با خواب سازی و با استفاده از سخنوری و سوءاستفاده از قدرت بیان برای رسیدن به اهداف خود استفاده میکنند .
"از تفسیر به رأی قرآن و منابع مذهبی تا بدعت در مناسک دینی، از برخورد قهری و امر و نهی با موسیقی اصیل ، تا ادعای شفاعت گناهان و شفای امراض صعب العلاج، نفوذ در NGO ها با وعده کمکهای مالی و دستگیری معنوی و همچنین انتقال حس شخصیت کاذب به مریدان به طور خزنده در زیر پوست کلانشهرها در حال فعالیت و تکوین آموزههای خویش میباشند.
به نظر میرسد در صورت برخورد قهری و غیرعقلانی با این مهم احتمالا این فعالیتها زیرزمینیتر شده و گرهی که به دست قابل باز شدن است ممکن است به دندان نیز باز نشود.

عرفانها و نحلههای نوظهور فعال در ایران
در امریکا بیش از ۱۲۰۰ عرفان قدیمی و نوظهور در حال فعالیتند. به باور کارشناسان این حوزه، در ایران نیز از این تعداد حداقل نصفشان در پایتخت و کلانشهرهایی چون کرج به صورت غیرقانونی و زیر زمینی فعال و نیمه فعال بوده و برای خود حامیانی هر چند انگشتشمار دست و پا کردهاند.
از عرفانهای شناخته شده و فعال در ایران می توان به شیطان پرستی، عرفان حلقه، مکتب Tsm، سای بابا، گروه مداد رنگی، دالایی لاما، پائولو کوئلیو، عرفان سرخپوستی، اکنکار، اوشو، یوگا، رامالله و.... اشاره کرد.بدیهی است که آموزههای هر کدام از این عرفانها ممکن است بخشی از حقایق را نیز با خود به همراه داشته باشند و قطعا هیچ نحله و جریانی منفی کامل و شر مطلق نیست.
لذا در ارزیابی این نحله های فکری و عرفانهای نوظهور به مجموع رفتارها، آموزهها و مهمتر از آن به خروجی و برونداد آنها باید توجه نمود و از قضاوت در مورد آنها بر اساس یک عمل خیر و یا شر (جزئینگری) پرهیز کرد.
ادیان آسمانی در ایران
مسیحیت، یهودیت و زرتشتیگری در ایران قدمتی کهن و دیرینه داشته و هم اکنون نیز هموطنان ارامنه و زرتشتی و یهودی در گوشه و کنار ایران در حال فعالیت و زیست هستند.
از این ادیان آسمانی برای ترویج مسیحیت در ایران هزینههای هنگفتی از سوی غرب در رسانههای گروهی (کانالهای ماهوارهای تلویزیونی و رادیویی فارسی زبان و سایتهای مرتبط و...) در حال انجام میباشد.
برخی از مسیحیان معتقدند که مسیح خود خداست و لذا نیازمند هیچ کتاب مقدسی نیست.
مسیحیت به سه شعبه اصلی ارتدوکس، کاتولیک و پروتستان ختم شده و برای هرکدام از آنها صدها زیر شاخه تکثیر شده است.
کدامین پل اعتقادی را شکستهایم؟
حال سؤالی که امروزه باید از دست اندرکاران فرهنگی و متولیان دینی پرسید این است که:
چرا جوانان ما (به ویژه بانوان و دختران) به صورت روز افزون و زیرزمینی جذب ادیان و عرفانهای نوظهور و موسیقی های نازل و کوچه بازاری میشوند؟!
به راستی کدامین پل اعتقادی مردم را شکستهایم که با وجود صرف میلیاردها بودجه فرهنگی و دینی باید نگران دینگریزی و بعضاً دینستیزی جوانان باشیم؟
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه استان ها و شهرستان ها/
نامه ی زیر توسط یک دانش آموز کردستانی برای صدای معلم ارسال گردیده است .
این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .