صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

نقدی بر سخنان جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مورد مشکلات مالی  بالاخره بعد از چند روز از استعفای ناگهانی بطحایی سید جواد حسینی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب شد .ایشان در در بخشی از اولین‌ اظهار نظر خود با توجه مشکلات مالی آموزش و پرورش اعلام کرد :
«از آنجا که منابع مالی دولتی جوابگو نیست توسعه و تقویت مشارکت و در آمدزایی از ظرفیت های درونی آموزش و پرورش می تواند در این خصوص راه گشا باشد»
معنی این مطلب دقیقا چیست؟
تقویت مشارکت یعنی چه ؟
آیا شهریه بیشتری از دانش آموزان باید گرفت ؟ آیا مدارس خصوصی گسترش می یابد؟ اصولا آموزش و پرورش پولی وجاهت قانونی دارد؟ آیا این پول زور نیست ؟ مگر قانون اساسی بر آموزش و‌پرورش رایگان صراحت ندارد؟
اگر قانون اساسی در این زمینه نیاز به بازنگری دارد ، رهبری و‌مجلس دستور بازنگری و رفراندم بدهند تا مردم در این زمینه تصمیم بگیرند .اگر مردم هیچکاره اند که بحثی نیست.
هم اکنون بیش از  ده درصد دانش آموزان در مدارس خصوصی تحصیل می کنند و در صد بزرگی از مدارس شهری نیز ، به شکل های مختلف پولی شده اند. مدارس نمونه، شاهد تیزهوشان، هیات امنایی هرساله به اسم فعالیت های آموزشی و پرورشی فوق العاده، از چندصد هزارتومان تا چند ملیون تومان پول از دانش آموزان می گیرند.  دقیقا معلوم نیست این پول ها در چه زمینه هایی هزینه می شود .عملا نظارت دقیقی از طرف آموزش و پرورش و اولیا بر هزینه کرد این شهریه ها وجود ندارد. در بسیاری از این مدارس در حد عادی هم  برنامه های پروشی و آموزشی کیفیت ندارد. نه اردویی نه بازدید علمی و نه موارد دیگر پرورشی.  اگر اردویی هم برگزار شود هزینه اش را بیش از اندازه لازم هم می گیرند. برای خالی نبودن عریضه چند ساعتی کلاس تقویتی مجانی برگزار می کنند که هزینه آن ها بسیار کمتر از  آن شهریه هاست. اگر هم اعتراض کنید به مدیران این مدارس برمی خورد و می گویند یعنی ما دزدیم؟!

نقدی بر سخنان جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مورد مشکلات مالی

بسیاری از این مدارس بخشی از شهریه دریافتی که باید صرف فعالیت های پرورشی  و آموزشی فوق العاده شود را هزینه نمی کنند و در حساب مدرسه می ماند و به سال بعد منتقل می شود.بخشی را نیز صرف نوسازی می کنند که این هزینه ها باید از جای نوسازی مدارس تامین شود نه جیب والدین.
این ها باعث بدبینی جامعه نسبت به آموزش و پرورش شده است.
منظور از ظرفیت های درونی آموزش و پرروش هم احتمالا فروش مدارس و یا ساخت مغازه در برخی مدارس می باشد که روی این ها خیلی نمی شود حساب کرد .
جدا از مشکلات کمبود بودجه مشکل جدی دیگر که کیفیت آموزشی و‌ پرورشی را کاسته است نبود نظارت در همه زمینه هاست (آموزشی پرورشی مالی و ارزشیابی دانش آموزان و معلمان ) اگر کار بدین منوال جلو رود بودجه هم اضافه شود تغییری در کیفیت و اعتبار آموزش و پرورش مشاهده نخواهد شد.
مطالبات فرهنگیان باید در اولین فرصت پرداخت شود .این بدحسابی ها معلمان را بسیار بدبین و عصبی و دلسرد کرده است.
هرچند با توجه به شواهد و قرائن به نظر نمی رسد این تغییرات تحولی چشمگیر در روند کار آموزش و پرورش به وجود آورد. در هر حال برای سرپرست و وزیر جدید آرزوی توفیق داریم.
به امید آن روز که مدرسه برای معلم و دانش آموز جذاب باشد .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر سخنان جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مورد مشکلات مالی

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/

حادثه تلخ قطع سر دختر بچه ای در خانه معلم منطقه 9 تهران

12 خرداد حادثه تلخی در خانه معلم منطقه 9 تهران رخ داد .

دختر بچه ای حدود 4 ساله که مشغول بازی در بالابر رستوران خانه معلم بود دچار حادثه شده ،  سرش گیر کرده و قطع می شود .

دختر کشته شده فرند فردی است که رستوران خانه معلم را اجاره کرده است .

متعاقب این حادثه پدر این دختر بچه به مراجع قضایی شکایت کرده است .

یک فرد مطلع در این خصوص به صدای معلم گفت که کارشناس دادگستری اداره آموزش و پرورش منطقه 9 را در این حادثه مقصر شناخته است .

« صدای معلم » ضمن ابراز تاسف از این واقعه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .

پایان پیام/

حادثه تلخ قطع سر دختر بچه ای در خانه معلم منطقه 9 تهران

سرپرست وزارت آموزش و پرورش و مطالبات معلمان

با استعفای ناگهانی وزیر آموزش و پرورش و پس از کش و قوس ها و گمانه زنی های بسیار در فضای رسانه ای و مجازی بالاخره با تاخیری یک روزه بیش از زمان تعیین شده توسط دولت  قرعه فال به نام «سید جواد حسینی» افتاد .

این که ایشان به عنوان سرپرست موقت خواهند بود و دولت در موعد قانونی شخص دیگری را جهت تصدی عریض و طویل تر ین وزارتخانه کشور معرفی خواهند نمود و یا سرپرست فعلی را به عنوان گزینه قطعی و نهایی معرفی خواهد نمود مد نظر نگارنده نیست ،هر چند به جهت جایگاه قبلی جناب دکتر حسینی و جدا شدن ایشان از معاونت سیاسی امنیتی ، اجتماعی خراسان رضوی بعید می نماید به صورت موقت این مسئولیت را پذیرفته باشند و بر همین اساس احتمالا گزینه نهایی دولت برای وزارت خواهند بود
ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان  امیدوارم کیفیت مدیریت بر طول آن برای ایشان دارای اهمیت بیشتری باشد ،  به عنوان فعال فرهنگی و رسانه ای که بیگانه با امور آموزش و پرورش و مشکلات ریز و درشت وزارتخانه نبوده و هر از چندگاهی در همین ارتباط قلم فرسایی نموده ام مایلم مواردی را در بدو فعالیت سرپرست فعلی بیان نمایم ؛ امید که مورد توجه قرار گیرد .


جناب آقای حسینی
آموزش و پرورش اسیر سیاسی بازی شده است و سیاست زدگی بر پیکره ی این نهاد گسترده در حالا جولان است و حاصل آن به قهقرا رفتن آموزش و پرورش ، نگاه ابزاری به آن صرفا به عنوان پایگاه رای آوری سیاسیون و در اولویت نبودن آن است .

اولین تقاضای فرهنگیان خارج نمودن آموزش و پرورش از این مسیر و قرار دادن آن در ریل اصلی است .

ساختار تشکیلاتی آموزش و پرورش نیاز به بازنگری جدی دارد ،از جمله احیاء روابط عمومی پویا و کار آمد وزارت  خانه که به بهانه تغییر ساختار تشکیلاتی در دفتر وزارتی ادغام گردید و این ادغام با واکنش منفی  شورای عالی اطلاع رسانی کشور مواجه شد مدنظر است .

نوسازی مدیریت ها به ویژه در بین برخی  شورای معاونان که سال های سال است پست های ستادی بین حلقه ای بسته و محدود دائما در حال تغییر است از دیگر ملزوماتی است که بدون تعارف باید انجام گیرد ، انتظار افکار عمومی جوانگرایی و کار آمد نمودن ستاد است .

سرپرست وزارت آموزش و پرورش و مطالبات معلمان

جناب آقای حسینی ؛
از جمله بزرگترین نقاط ضعف وزیر قبلی که بارها به ایشان توسط رسانه ها تذکر داده شد اما وقعی ننهادند واگذاری  مدیریت منابع انسانی به نمایندگان محترم مجلس  و برخی تشکل ها ی خاص بود ،کاری که موجب غافل شدن از ظرفیت بی نظیر معلمان مبتکر و خلاق شد ، و دیدیم این همه همراهی و همکاری با قیمت تضعیف آموزش و پرورش و از دست رفتن استقلال آن و بی اعتمادی معلمان نسبت به مدیران ارشد منجر شد و البته نتوانست به حفظ صندلی وزارت تا  پایان عمر دولت کمک کند ،استقلال را نه در شعار که در عمل اجرایی نمائید ، انتظار رعایت اصل 57 قانون اساسی [تفکیک قوا] از جنابعالی  در این زمینه می باشدا

تلاش برای تاسیس سازمان نظام معلمی به عنوان بازویی توانمند برای وزیر و حمایت از مطالبات قانونی معلمان با استفاده از ظرفیت معلمان سراسر کشورکه از زمان وزرای قبلی بارها وعده داده شده بود اما هیچ گاه به مرحله اجرا نرسید یک نیاز ضروری است و تاخیر در پیگیری آن  همانند پیشینیان شما را با چالش جدی مواجه خواهد نمود .

در دولتی که شعار و وعده رئیس آن در خصوص آزادی بیان صراحتا این بوده است که به بهانه های واهی قلم ها را نشکنیم و زبان ها را نبندیم زیرا از  قلم ها ی شکسته و دهان های بسته کاری بر نخواهد آمد ،آزادی را مسئولانه باید فریاد زد ، به بهانه انتقاد مدیران  رسانه ها و فعالان فرهنگی را به مراجع قضایی کشاندن دهن کجی به دولت و شخص رئیس دولت می باشد ؛ کاری که متاسفانه در دو سال گذشته برای بسیاری از فعالین فرهنگی و رسانه ای افتاد و با سکوت و شاید همراهی وزیر مواجه شد ؛ نمونه هایش را در ستاد وزارت خانه نیز می توانید جست و جو کنید .

و سخن پایانی :
امیدواریم آموزش و پرورش را به عنوان اولویت اول حاکمیت تبدیل نموده و بین حرفه معلمی و کارمندی با تلاش بی وقفه در دولت و مجلس تفاوت قائل شوید و بر اساس همین مولفه معلمان را از مزایای مشابه  اساتید وکارمندان دانشگاهها بهره مند سازید و سخنان خود را از طریق روابط عمومی ورسانه های معتبر  به سمع و نظر مخاطبان برسانید، نه با توئیت نویسی !

فراموش نکنید با داشتن صداقت با معلمان اعتماد و پشتوانه عظیمی برای خویش فراهم خواهید نمود .

با دادن شعار بدون پشتوانه و پشت کردن به معلمان و افتادن دردرون حلقه ای بسته بر وجهه سیاسی و خوشنامی خویش پایان ندهید و کاری نکنید که پایان مدیریت تان موجب خوشحالی معلمان گردد  .

در موضوع مشکلات مدارس،کتب درسی و...نیز در آینده خواهیم نوشت.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریداین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">

سرپرست وزارت آموزش و پرورش و مطالبات معلمان

منتشرشده در یادداشت

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

وزیر آموزش و پرورش پس ازبطحایی در این 2 سال چه کارهایی می تواند و باید انجام دهد

با توجه به وضعیت کشور و تحریم همه جانبه ای که اقتصاد کشور را در اختیار خود گرفته است و اقتصاد آموزش و پرورش هم منطقا تابعی از اقتصاد کلان است بعید می دانم وزیر آینده آموزش بخواهد در این بخش مانور زیادی بدهد .
شاید بتواند با اعتماد سازی و پر کردن خلا و شکاف میان مدرسه و خانواده گردش مالی عظیمی را که در خارج از سیستم رسمی آموزش و در اختیار موسسات تجاری آموزشی است همه و یا بخشی از آن را به سوی این دستگاه و مشخصا مدرسه روانه کند که البته این امری است پیچیده که نیاز به برنامه ریزی و مدیرانی دلسوز و کارآمد دارد .
وزیر آینده آموزش و پرورش در 2 سال آینده می باید نخست موضوع " استقلال ذاتی و حرفه ای " آموزش و پرورش را در جامعه و برای مسئولان ، سیاست گزاران و برنامه ریزان تعریف و تبیین کند .
مهم ترین انتقادی که می توان به وزارت کوتاه بطحایی وارد کرد این است که وزیر سابق آموزش و پرورش به جای تعامل راه امتیاز دهی بی حد و حصر و بدون قاعده به دستگاهای غیرپاسخ گو را در پیش گرفت به ویژه در موضوع انتصابات موجب دخالت برخی از نمایندگان مجلس و زیاده خواهی های آنان  و توقعات بی حد و حصر گردید .
واقعا اگر مدیری کارآمد و پاسخ گو است نیازی نیست که وزیر آموزش و پرورش فکر خود را مشغول و معطوف به امور غیرضروری نماید .اگر هم مدیری ناکارآمد بوده و بهره وری لازم را ندارد با معیارهای مشخص و شفاف از چرخه مدیریتی خارج کند .
در واقع وزیر آینده آموزش و پرورش با شفاف سازی و نگاه علمی می تواند شکاف میان خانواده – مدرسه و مدرسه – اداره را ترمیم و یا به حداقل برساند .
و اما کاری که می توان برای معلمان انجام داد و البته بیش از اعتبار و بودجه نیاز به دقت نظر ، شهامت و مدیریت علمی و غیر سیاسی دارد تعریف و تبیین " هویت حرفه ای " برای معلمان است .
می شود نظارت بر کیفیت آموزشی را از طریق  فعال سازی گروه های آموزشی  و جلب مشارکت معلمان و از طریق اجرای ماده 5 آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی مورد بازتعریف و مهندسی مجدد قرار داد .
در کنار این مهم کار عقب افتاده ای که حرفش در زمان فانی و دانش آشتیانی و بطحایی زده شد اما در عرصه عمل پیاده نشد تاسیس " سازمان نظام معلمی " است .
این نهاد مدنی و مستقل می تواند برای معلمان منزلت شغلی ایجاد کرده و با احصای صلاحیت های شغلی و شایستگی های حرفه ای و با پایه گذاری مفهوم " معلم حرفه ای " برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش ایران یک نوع پرستیژ اجتماعی و شغلی در جامعه برای معلمان احیا نماید .
این مهم نیاز به اراده قوی و یک اتاق فکر منسجم و شفاف و یک تیم کارآمد و حرفه ای دارد .
آخرین کاری که یک وزیر باسواد ، کارآمد و باشهامت می تواند و باید انجام دهد احیای روابط عمومی در وزارت آموزش و پرورش و ارتباط همه جانبه ، مستمر و مشارکت محور برای بهره گیری از پتانسیل حداقل 40 میلیون ایرانی برای تعریف " آموزش و پرورش مردمی "است .

روزنامه همشهری

وزیر آموزش و پرورش پس ازبطحایی در این 2 سال چه کارهایی می تواند و باید انجام دهد

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

« سیدجواد حسینی » پس از حضور در وزارتخانه و جمع شورای معاونین آن سخنانی را بیان کرده است .

حسینی تاکنون برنامه ای برای حل مشکلات و چالش های آموزش و پرورش ارائه نکرده است .

یکی از نکات مهم که بسیاری از وزرای آموزش و پرورش پس از انقلاب به آن بی توجه بوده اند مساله " تعامل " با نهادها و دستگاه های بیرون از آموزش و پرورش بوده است .

بند 18 از عناوین برنامه های « سیدمحمد بطحایی » به  " مدیریت تعاملات نظام مند آموزش و پرورش با مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای مرتبط " اختصاص یافته بود که متاسفانه روند منطقی طی نکرد و سرانجام این تعامل به " باج دادن " و " انفعال مطلق و بی حساب و کتاب " حتی در برابر نهادهای غیرپاسخ گو منجر گردید .

« صدای معلم » امیدوار است تا سرپرست وزارت آموزش و پرورش معنای دقیق و عملیاتی این گونه واژه ها را برای افکار عمومی باز نمایند همچنین این رسانه از آقای حسینی دعوت می کند تا در نشستی  جامع با خبرنگاران تعامل داشته و به پرسش های آنان پاسخ گوید .

 دولت و مجلس و انتخاب وزیر آموزش و پرورش در محافل  مختلف  علمی  ، رسمی  و غیر رسمی و حتی خانوادگی  کشورمان همواره بر وجود نهادی  تأثیرگذار در عرصه  تعلیم و تربیت و  وزیر لایق و سرآمد آن تأکید می گردد و دنیای متنوع  رسانه ای ما همیشه مملو  از نقدها و نظرات  کارشناسی و دیدگاه های متفاوت و گاه متناقض کارگزاران حکومتی  ، مدیران اجرایی ،  اداری ، قضایی ، حتی پلیسی و امنیتی و.... در باب اهمیت تربیت نوجوان و جوان و کیفیت  رفتار و عملکرد  مدارس و مخصوصأ معلمان است .  
 در بسیاری از پرونده های  جنایی  ، قتل  ، سرقت و ناهنجاری‌های  اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و حتی  ازدیاد روز افزون طلاق  و افزایش مرگ و میر ناشی از شیوه های نادرست  زندگی و سوانح  تلخ  رانندگی بر جای خالی تربیت  موزون و فقدان شکل گیری شخصیت  فردی  موفق و متناسب و در یک کلام  بر عدم  فرهنگ سازی در  همه گرفتاری ها ناگوار و  ابعاد  زندگی و  اجتماعی  فرد بزهکار اشارات  دامنه داری  به عمل می آید . 

مشکلات معیشتی و افت چشمگیر انگیزه حرفه ای  معلمان ،  فقدان  نظام  بیمه ای  جامع و  سایه گستر  دائمی ،  سردرگمی ذهنی  اکثر  دانش آموزان و اولیای آنها ، معضلات متعدد مدیریتی ،  انتصابات و عزل و نصب های  مبهم و سؤال برانگیز  مدیران ستادی و  مناطق ،  ضعف های  تألیفی کتب درسی و  نارسایی  برنامه های  اجرایی و  خلق الساعه  ،  دخالت دیگر نهادهای غیر مسئول در امر  تعلیم و تربیت ، بازداشت کنشگران و فعالین صنفی ،  اخذ شهریه از اولیا  به دلایل واهی و به روشی غیراقناعی  و نامعقول ،  تنوع و تکثر  مدارس  و  تقسیم بندی و طبقه بندی ناهمگون و نامعتبر  دانش آموزان با معیار پول اولیا و برخلاف  بنیان های ضروری فکری و عقلانی  و هزاران  نقیصه و وعده های بر زمین مانده  دولتیان و مجلس نشینان گذشته و حال ما  با چشم و گوش هر انسان کنجکاو و  پرسشگری آشناست .

دولت و مجلس و انتخاب وزیر آموزش و پرورش

حال پرسش هایی  که در  زمینه های مذکور ،  دهه ها بی پاسخ مانده است و هیچ مقام مسئولی تا امروز  در برابر این خواست  ملی و عمومی و بن بست های مزمن و دردناک  به طور شفاف و علنی  ادای دین نکرده است ؛ چرایی و چگونگی  « انتخاب وزیر جامع الشرایط علمی  »  بدون  ملاحظات  سیاسی  و گرایش های  مهندسی  شده  فکری است تا  وی بتواند  با  تحقیقات  استاندارد مراکز دانشگاهی معتبر و آخرین  یافته های  علمی و  عملی  بشری این دستگاه  عظیم  طوفان زده و  مصیبت دیده  را به  سرمنزل  مقصود  رسانده  و  جامعه را  از آثار  شیرین و گوارای  آموزش متوازن  و منسجم و نفس گرم  انسانهای نخبه ،  برجسته ، بانشاط و فکور و اندیشمند  برخودار سازد .

استعفای ناگهانی و دیرهنگام  وزیر آموزش  و  پرورش و موافقت  صریح  دولت  محترم - که  با استقبال گسترده  قاطبه معلمان  مواجه گردیده‌ است -  خود نشانه بارز و روشنی است  که هم  وزیر مستعفی عزیز  از عدم توفیقات وزارتخانه تحت امرش در راستای  اهداف موعود به هنگام  أخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس  و وظایف  ذاتی و سازمانی خود  مطلع  است و  هم  رئیس جمهور  و هیئت دولت  با آگاهی  و شناخت از ناکامی ها ی  خود  در وعده‌های انتخاباتی  و  شعارهای  مستمر در  بازسازی  اعتماد  فرو  ریخته  فرهنگیان  آسیب جدی  دیده و عملأ  نتوانسته است گامی  جدی  و مؤثر  در مقابل مطالبات انباشته  فرهنگ سازان کشوری بردارد  ؛  اکنون فرصتی طلایی  فراهم  آمده است  که دولت تدبیر و امید بی توجه به امور حاشیه ای و  تنها  با لحاظ  کردن  انبوه  مطالبات  مالی و غیرمادی  فرهنگیان  و پاسخگویی به سؤالات  عدیده  و  نیازهای اساسی جامعه  ،  فردی جسور  و متفکر  با ویژگی های شاخص اندیشه  ، قدرت چانه زنی و  مدیریتی بارز خاصه در فضای چالش برانگیز اختصاص «  بودجه »  در تعامل گسترده با کل ساختار نظام ،  قوه مقننه و دیگر نهادهای تصمیم ساز بالادستی  به مجلس معرفی کند .
توصیه اکید می گردد که نظر خواهی از تشکل ها و کانون های صنفی و تشکیلات تخصصی و حرفه ای معلمان و اساتید زبده و دردآشنای موجود در پهنه وسیع آموزش و پرورش کشور  بهترین ابزاری است که می توانند همگان را در شناسایی افراد لایق  و ارزیابی توانمندی های عملی آنها مساعدت نمایند .
در شرایط حساس کنونی  نمایندگانی که مدام به صورت انفرادی  مدعی دفاع تمام قد از حقوق قانونی و اساسی  معلمان و حتی همه مردم  ایران بوده و مجلس را در رأس تمامی امور ملت می شناسند بسیار شایسته و به جاست  در یک خیزش جمعی و در مسیر  یافتن راهکاری پایدار و استوار برای مشکلات متعدد زیربنای واقعی  توسعه  و بدون  مصلحت اندیشی های  متداول  و  مرسوم  و پرهیز  از رفتارهای شعارآمیز  پوپولیستی و عوام گرایانه  از لاک اهداف پشت پرده و  کوتاه  مدت فردی و  جناحی و  بی تفاوتی های  رایج  قبلی  خارج گشته  و با جبران  تنگ نظری ها  و غفلت های عمدی  و سهوی  گذشته ،  دولت  را در انتخاب  اصلح وزیر  یاری نمایند و برای اولین بار  سربلندی دولت و مجلس را در نزد افکار عمومی و در این  آزمون سراسری و ملی به منصه ظهور برسانند .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریداین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">

دولت و مجلس و انتخاب وزیر آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

روش انتخاب وزیر آینده آموزش و پرورش

سید محمد بطحایی پس از حدود دوسال وزارت آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید از جایگاه خود کنار رفت تا روزهای پرالتهابی برای این وزارتخانه آغاز گردد و همگان در انتظار انتخاب وزیری باشند که ضمن وفاداری به شعارهای دولت، جایگاه وزارتخانه را از موقعیت کنونی اش ارتقا بخشد و رویکردهای پیچیدة این وزارتخانه هم پای تحولات عظیم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کشور به شیوه های علمی پاسخگوی مطالبات و نیازهای معلمان، دبیران و دانش آموزان گردد.

تردیدی نیست که بطحایی از نظر اخلاق فردی انسان مؤدّب و خوش خُلقی است که با وجود فضیلتهای شخصی از عهدة برنامه ریزی و ریاست بر وزارت آموزش و پرورش برنمی آمد و با اندک تأمّلی در عملکرد ایشان می شد به این نتیجه دست یافت.

به هر حال ضمن تقدیر از تلاشهای ایشان، روی سخن ما در این روزها با ریاست محترم جمهوری، جناب آقای دکتر روحانی و مشاوران ارشد ایشان در انتخاب گزینة مناسب برای وزارت آموزش و پرورش است. با توجّه به اهمیت وزارت آموزش و پرورش و وظایف متعدد و متفاوت وزیر آموزش و پرورش در این سطور می کوشیم تا ابعاد گوناگون این وزارتخانه را از منظر معلمی که تا به امروز در جایگاههای مختلف آموزش و پرورش به کار پرداخته است بکاویم تا انتظارات کارکنان و دانش آموزان را در یک بازنگری کلّی به ریاست محترم جمهور بازنماییی کنیم تا در انتخابشان به وظیفة قانونی خود بهتر عمل نمایند و صد البتّه امیدواریم که با انتخابی شایسته تدبیر را به مردم عزیزمان بیش از پیش بنمایانند و جوانه های امید را در قلب آنان برویانند و رأی دهندگان و اعضای ستاد انتخاباتی شان را در این روزها از هجمه های منتقدان اندکی رهایی بخشند.

در یک نظر کلی وزارت آموزش و پرورش رویکردی ارتباطی دارد که با سودجستن از نظریة ارتباطی رومن یاکوبسن (1982-1896)، زبانشناس مشهور روس، می توانیم مخاطبان و کارگزاران این وزارتخانه را در یک رویکرد علمی و آموزشی به سه گروه کلّی تقسیم نماییم و انتظارات آنان را بررسی اجمالی نماییم و ببینیم که گزینة تصدی وزارت آموزش و پرورش تا چه اندازه می تواند وظایف متعدد خویش را در قبال این سه مؤلّفه در این جایگاه ادا نماید.

الف. فرستنده ها: آموزگاران، دبیران و کارکنان ستادی:

تعداد فرستنده ها در این وزارتخانه بالغ بر نهصد هزار نفر می شود که در مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم و هنرستانها و ادارات مشغول به کار هستند و فارغ التحصیلان کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشند که حداقل سی درصد این افراد در مناطق روستایی و بیست درصد در مناطق کم برخوردار به کار اشتغال دارند. عمدة مطالبات این نهصد هزار نفر مشکلات مالی است که با میانگین دریافتی دو میلیون و پانصد هزار تومان در ماه امکان تأمین امکانات رفاهی خود و خانوادة شان را ندارند و در صورت عدم توجّه به رفع مشکلات مالی این افراد، ماههای منتهی به پایان سال جاری برای وزیر و دولت بحران ساز خواهد بود. وضعیت علمی و آموزشی و مدیریتی دانشگاه های فرهنگیان نیز به دلیل جذب شتابزده و سفارشی با مشکلاتی مواجه است که در کنار انتصاب مبهم برخی مدیران کل و مدیران ادارات در صدر و ذیل وزارتخانه، وزیر آیندة آموزش و پرورش باید ضمن توجّه به نیازهای علمی و مالی و مدیریتی فرستنده‌ها یا همان کارکنان آموزش و پرورش، با تشکیل یک تیم کارآمد، اعتماد و امید ازدست رفته را به مدارس و ادارات بازگرداند.

روش انتخاب وزیر آینده آموزش و پرورش

ب. مجرای ارتباطی: کتابهای درسی، ساختمان مدارس، میز و نیمکت ها، وسایل آزمایشگاهی، وسایل سرمایشی و گرمایشی، وسایل کمک آموزشی مدارس و هنرستانها:

متاسفانه در طول سالهای اخیر وضعیت تألیف کتابهای درسی نسبت به دهه های پیشین افت چشمگیر علمی و فنی داشته است و چنانکه نگارندة این مرقومه در یک مقاله1 نشان داده است برخی مؤلّفان حتی اصول متن نویسی را در تألیف کتابهای درسی رعایت ننموده‌اند و چنان که باز هم نویسندة این سطور در تدریس کتابهای درسی در مدارس مشاهده نموده است متأسفانه ریشخند کتابهای درسی توسط دانش‌آموزان زرنگ موجب عدم اعتماد به سیستم علمی و مدیریتی آموزش و پرورش گردیده است. از سوی دیگر مدارس شهرستانها و روستاها از نظر ساختمان و وسایل آموزشی و کمک آموزشی و رفاه دانش آموزی در سطح نامطلوبی قرار دارند چنانکه ساختمان بیش از نیمی از مدارس مناطق کم برخوردار بیش از چهل سال پیش ساخته شده اند و میز و نیمکت شکسته و مستعمل دارند و در برخی  هنرستانهای فنی و حرفه ای کمبود شدید رایانه‌های جدید و وسایل کمک آموزشی فنّی موجب سرخوردگی و عدم علاقه دانش آموزان به تحصیل شده است. وزیر محترم آینده در این بخش نیز ضمن آگاهی از کارکرد سازمان پژوهش و تألیف کتب درسی، باید به فکر حلّ مشکلات مجرای ارتباطی علمی و آموزشی دانش آموزان باشد و برای بهبود و ارتقای این مؤلّفه از وزارتخانه ها و نهادهای دیگر بتواند کمکهای فراوان جذب نماید.

 

ج: گیرنده: دانش آموزان:

وزارت آموزش و پرورش در موقعیت کنونی متکفل آموزش و پرورش حداقل ده میلیون دانش آموز در مدارس ابتدایی و متوسطه اول و دوم و هنرستانها می باشد که سرمایة انسانی آینده کشور هستند و امید به بهبود وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و علمی کشور در سالهای آتی به این جوانه های سرسبز و بانشاط و پویایی است که با استفاده از فضای مجازی به دهکدة جهانی وارد شده اند و توقّعات گوناگون در ذهن آنها پرورش یافته است که با امکانات موجود آموزش و پرورش سازگار نیست و وزیر محترم جدید باید با شناخت درست از سطح توقعات گوناگون این سرمایه های عظیم، بزرگترین خدمت را به وطن عزیزمان بنماید؛ چراکه بحرانهای اجتماعی در دبیرستانها و هنرستانها بیش از حدّ تصوّر وزیرانی است که وقت خود را مصروف نمایشهای تصنّعی برای خوشایند برخی مسؤلین دور از تحوّلات جاری در بطن جامعه می نمایند. پیشنهاد می شود که وزیر آینده، هر از چند گاه، به صورت ناشناس به مدارس مختلف کشور وارد شوند تا از مشکلات پیچیدة نسل امروز آگاهی درستی بیابند و با مشاوران کارآمد علمی و تخصص ( و نه مدعیان ناکارآمد) راهکارهای ارتقای سطح کیفی آموزش و پرورش گیرندگان را پیدا نمایند.

در پایان، نگارندة این مقال، به عنوان معلمی که سالهای متمادی از عمرش را مصروف تدریس در روستاها و مناطق کم برخوردار و تحصیل در چند دانشگاه کشور نموده است و از اعضای ستاد انتخاباتی دولت تدبیر و امید در شهر خویش بوده است پیشنهاد می کند که ریاست محترم جمهوری و مشاوران ارشدشان برای انتخاب گزینه های وزارت مهمّ آموزش و پرورش طرحی نو دراندازند و با انتخاب اتّفاقی یک گروه صد نفره از کارکنان ستادی ( اعم از مدیران کل و رؤسای ادارات) و مدیران مدارس و معلمان و دبیران و دانش آموزان عضو شورای دانش آموزی جلسه ای دو روزه با گزینه های انتخابی برگزار نمایند تا با انتخاب علمی تر و کارآمدتر از نفوذ پدرخوانده های ناکارآمد جلوگیری نمایند. گرچه نگارنده این سطوراز دشواری روش پیشنهادی خود آگاه است امّا به این نکته نیز اطمینان دارد که ادامة روشهای پیشین در انتخاب گزینه های وزارت آموزش و پرورش، همانند قبل، محکوم به شکست و اتلاف سرمایة انسانی وطن عزیزمان خواهد بود.

1-ر.ک مقالة «نقد و بررسی رویکرد علمی و انسجام معنایی کتاب درسی علوم و فنون ادبی1». فصلنامة نقد کتاب ادبیات. سال سوم. شماره یازده. پاییز1396. صص179-188.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریداین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">

روش انتخاب وزیر آینده آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

روزنامه همشهری و آموزش و پرورش و معلمان

امروز یکشنبه 19 خرداد و پس از استعفای سیدمحمد بطحایی تیتر یک خود را به معلمان اختصاص داده و با عنوان " معلمان چشم انتظار مطالبات " پرسش کرده است :

وزیر آموزش و پرورش بعدی چه اقداماتی را باید در اولویت قرار دهد ؟

فهمیه طباطبایی خبرنگار روزنامه همشهری می نویسد :

"هفته گذشته، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش استعفا کرد و پس از موج اولیه واکنش‌ها که با هدف تحلیل دلایل استعفای بطحایی در فضای رسانه‌ای منتشر شد، حالا نوبت به گمانه‌زنی درباره وزیر بعدی رسیده است.

وزارت آموزش و پرورش‌ با حدود یک میلیون حقوق‌بگیر، بزرگ‌ترین دستگاه دولتی کشور است و به‌دلیل اینکه امور آن با حدود 13میلیون دانش‌آموز ایرانی گره خورده، همیشه مورد توجه افکار عمومی بوده است. این وزارتخانه البته به‌دلیل شرایط خاصی که دارد، در دولت‌های مختلف به اندازه اهمیتش قدر ندیده و معمولا انتخاب‌ها برای اداره آن، با استقبال بدنه، کارشناسان و افکار عمومی مواجه نشده است.

برخی می‌گویند مشکلات مالی همیشگی مهم‌ترین دلیل بی‌مهری‌ها به وزارت آموزش و پرورش است اما برخی دیگر بی‌مهری دولت‌ها را زمینه‌ساز انتخاب وزرای ضعیف و تشدید مشکلات مالی این وزارتخانه بزرگ می‌دانند. این البته درست برعکسِ رویکردی است که نامزدهای ریاست‌جمهوری، پیش از انتخابات به این وزارتخانه به‌عنوان بزرگ‌ترین جمعیت رأی‌دهنده کشور دارند و معمولا آن را جزو مهم‌ترین اولویت‌های خود در دوره صدارت عنوان می‌کنند.

با این همه، تا زمانی که رئیس‌جمهور، مستأجر دیگری را روانه طبقه آخر ساختمان شهید رجایی خیابان قرنی تهران نکرده، بازار گمانه‌زنی درباره وزیر بعدی آموزش و پرورش، داغ است.

عده‌ای انتخاب‌شدن از بدنه آموزش و پرورش را مهم‌ترین شرط موفقیت وزیر آتی می‌دانند، عده‌ای دیگر با توجه به عملکرد برخی وزرای پیشین که از بدنه وزارتخانه بودند، این شرط را فاقد اعتبار می‌دانند. توان بالای لابی‌‌گری در دولت، رابطه خوب با سازمان برنامه و بودجه، برخورداری از دانش و تجربه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دیگر انتظاراتی است که در رسانه‌ها، فضای مجازی و محافل کارشناسی و آموزشی مطرح شده است.

در صفحه 12 ، دو یادداشت از مهدی بهلولی و زهرا علی اکبری منتشر گردیده است .

بهلولی می گوید :

" معلمان از پرداخت قطره‌چکانی و دیرهنگام مطالبات مالی خود خسته‌اند و نمی‌توانند این شرایط سخت را تحمل کنند. نقطه ضعف بطحایی دقیقا همین موضوع بود. او قدرت چانه‌زنی در دولت را نداشت و نمی‌توانست مطالبه‌گر حقوق معلمان باشد >

علی اکبری  می گوید :

" آموزش و پرورش نیاز دارد با بهره‌گیری از علم وفناوری فرامرزی و همسازی و همتایی با تکنولوژی‌های آموزشی روز دنیا و توانمندسازی معلمان خود در نقش تسهیل‌گر فرایند یادگیری گام در راه پیشرفت بردارد. دانش‌آموز در این سیستم است که مهارت‌های زندگی و زیستن را فرا می‌گیرد. "

در صفحه نخست روزنامه همشهری یادداشتی از علی پورسلیمان ، مدیر صدای معلم نیز منتشر گردیده است .

« صدای معلم » از توجه این رسانه فراگیر به موضوع آموزش و پرورش و معلمان و نیز زحمات خبرنگار آن « فهمیه طباطبایی " تشکر و قدردانی می کند .

پایان پیام/


روزنامه همشهری و آموزش و پرورش و معلمان

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور