گروه استان ها و شهرستان ها/
تعدادی از فرهنگیان امروز پنج شنبه 25 بهمن ساعت 10 در برابر ادارات کل آموزش و پرورش کشور تجمع برگزار کردند .
این فرهنگیان با در دست داشتن پلاکاردهایی اعتراض خود را به عدم برآورده شدن مطالبات خود بیان کردند .
برخی موارد مطروحه شامل توقف طرح معلم تمام وقت ،آزادی معلمان دربند ، یکسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین ، تامین بیمه تکمیلی کارآمد ، حقوق بالاتر از خط فقر ، اجرای طرح رتبه بندی معلمان ، آموزش رایگان برای دانش آموزان و بهسازی مدارس بوده است .
پایان پیام/
گروه گزارش/
همان گونه که در گزارش پیشین آمد ( این جا ) ؛ نشست رسانه ای حجت الاسلام و السلمین علی ذوعلم با رسانه ها برگزار گردید .
در این نشست صدای معلم پرسش های صریح و شفافی خطاب به رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مطرح کرد .
بخش نخست را می خوانیم .
گروه استان ها و شهرستان ها/
« سیدمحمد بطحایی » در مصاحبه ها و نشست های رسانه ای دائما از " شاداب سازی مدرسه " می گوید .
وزیر آموزش و پرورش در دوم و سوم بهمن ماه سال جاری در نشست با مشاوران زنان در ادارات کل سراسر کشور در حضور برخی مسئولان و شخصیت ها مانند معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت : ( این جا )
" یک بررسی را دوستان من در چند وقت پیش به من گزارش دادند در طی سه ماه دویست و پنجاه و شش بخش نامه تجویزی به مدرسه ابلاغ شده یعنی در یک سال هزار بخش نامه به مدرسه داده شده که مدرسه، اگر با این مشکل مواجه شدید مسئله را این گونه حل کنید. ما باید این مسیر را برگردانیم. ما از سر گشاد این شیپور را داریم می دمیم برای همین صدایش در نمی آید.
به حضرت عباس به همین علت هیچ اتفاقی نمی افتد. ما داریم شیپور را برعکس فوت می کنیم. مدرسه باید تصمیم گیر باشد. من و شما باید تصمیم ساز باشیم. هر آنچه غیر از مدرسه است باید نقش حمایت کننده و پشتیبانی کننده داشته باشد.
بنده خودم را عرض می کنم شما را نمی گویم ، اسائه ادب نمی کنم . من باید نقش نوکری مدرسه را داشته باشم. دست به سینه باید بایستم ببینم مدرسه چه می خواهد چه کمکی از من برمی آید برایش انجام بدهم. در حالی که الآن برعکس این اتفاق است. من این مثال را بارها زده ام خدا انشاء الله برای کسی نخواهد برای شما هم نخواهد.درسه محوری راه نجات آموزش و پرورش است. همه اختیارات به جز آن بخش حاکمیتش باید به مدرسه بسپاریم. در مدرسه باید تصمیم گیری بشود. این مهمترین سیاست آموزش و پرورش است و باید دنبال بشود. برای این یکی از ده ها اتفاقی که باید بیافتد این است که ما باید ساختارهای بیرون مدرسه را چابکش کنیم
ما هفته ای دو ساعت با آنها هنر کار می کنیم و آن دو ساعت هم هفده درصد معلمان ما متخصص اند. هفتاد و سه درصد بقیه غیر متخصص اند و عملا هنر اتفاق نمی افتد. تربیت بدنی هم همین داستان را دارد متاسفانه...."
در حالی که حداقل یک سوم مدارس کشور غیرمقاوم بوده و سیستم گرمایشی غیرایمن دارند بطحایی به همراه هیاتی کثیر متشکل از مسئولان وزارتخانه در مدرسه " آب و آینه " حضور پیدا می کند تا شاهد بازی دانش آموزان با وسائل بازی آماده و لوکس باشد . ( این جا )
مدیر یکی از دبیرستان های دولتی تهران به صدای معلم می گوید :
از ابتدای سال دانش آموزان مستعد در موسیقی را شناسائی کردیم .
سپس با اولیاء دانش آموزان در مورد اهمیت موسیقی و نقش آن در آموزش و پایه ریزی کارهای تیمی نشست گذاشتیم .
استقبال خوبی کردند .
چون مبلغ خرید بیش از 2 میلیون تومان بود چاره ای نداشتیم تا برای خرید آلات و ادوات موسیقی از اداره آموزش و پرورش مجوز بگیریم .
اکنون حدود یک ماه است که درخواست مکتوب نوشته ام .
ابتدا گفتند که برای خرید ادوات موسیقی ایرانی مانند تار ، سه تار ، دف ، بربط ، تنبک و... مجوز صادر نمی شود .
ناچارا به خرید یک اُرگ بسنده کردیم .
پی گیری کردم . گفتند که شورای آموزش و تربیتی منطقه برای این موضوع جلسه تشکیل داده است اما هنوز به من مجوز نداده اند ....
این مدیر دبیرستان که نخواست نام و حتی مدرسه و منطقه اش مشخص شود گفت که حرف های وزیر آموزش و پرورش شعاری بیش نیست و اعتمادی به آن ها ندارد .
او گفت که چند بار به اداره آموزش و پرورش مراجعه کرده است و گویا مسئولانی که پشت این میزها نشسته اند از واقعیت های جامعه و مدرسه بی اطلاع هستند .
پایان گزارش/
اغلب ما حداقل سینما سه بعدی و شاید چهار بعدی را تجربه کرده ایم. طی ده سال اخیر به این بعدها اضافه شده و ما سینما ده بعدی هم داریم یا سینمای چند بعدی که بدون عینک چند بعدی کار می کند.
ممکن است در این سینما به سمت خاصی هل داده شوید. چیزی با پای شما برخورد کند. هوای گرم یا سرد به سمت صورت شما بوزد. صدایی از پشت سر احساس کنید، قطرات آب روی شما ریخته شود و بقیه ماجراهای سینمای چند بعدی را که می دانید.
حالا فرض کنید وارد یک اتوبوس که به شکل سینمای چند بعدی است شده اید. در حالی که روی تمام شیشه های اتوبوس تصاویر چند بعدی نصب شده و شما همراه دیگران در حال سفر و ماجراجویی هستید.
این اتوبوس همان سازمان آموزشی ماست که منطق آن بر عقلانیت اداری چیده شده است. همه صحنه ها جدی و بسیار واقعی یا بهتر است بگوئیم فراواقعی هستند. ممکن است شما حتی با دیگر مسافران یا راننده صحبت و گفت و کنید. یا خودتان برخی جاها رانندگی کنید. این در حالی است که شما در یک فضای یک متر مربعی روی صندلی ثابت نشسته اید.
واقعیت سینمای چند بعدی چیست؟
در برخی از این سینماها به عمد عینکم را در می آوردم و به شدت مورد اعتراض مدیران سینما چند بعدی قرار می گرفتم. مدیران سینما چند بعدی و طراحان حرفه ای آن وظیفه دارند جسم، احساس و ذهن ما را درگیر وانموده ها و چیزهای مجازی که بیش از حد واقعی به نظر می رسند کنند.
از استعاره ی سینما چند بعدی استفاده می کنم تا وضعیتی را در نظام آموزشی ایران نشان دهم که موجب سکون در آموزش رسمی کشور ما شده است.
هم نظام آموزش و پرورش و هم نظام آموزش عالی توسط مدیران اداری و سازمانی می چرخند که در پشت میز کار خود نشسته اند و درگیر یک سیستم منطقی، خطی و مدیریتی هستند که شبیه اتوبوسی است که حرکت نمی کند ولی در داخل آن بحث ها، تقلاها و گفت و گوهای مجازی سختی در جریان است.
نگاه مدیران ما به مقوله هایی مانند تدریس، آموزش، برنامه درسی، پژوهش و تربیت نگاهی صرفا مدیریتی است. آن ها غرق آیین نامه های مجازی، دستورالعمل های سازمانی و منطق اداری هستند. همین امر باعث شده که اتوبوس مدرسه و دانشگاه در دنیای واقعی چندان حرکتی به جلو نداشته باشد. نتیجه ی حضور مدیران سازمانی در نظام آموزشی ما که به تعلیم وتربیت به عنوان مقوله ای اداری می نگرند توقف نظام آموزشی در ایران بوده است. تمام این قواعد کمّی بی انتها در نظریه ی قفس آهنین ماکس وبری قابل تحلیل است. این همه بعد کمی و اداری باعث بی خردی آکادمیک و بی ارتباطی نهاد آموزش و پرورش با مسایل کشور شده است
مدیران آموزش عمومی و عالی هر روزه بعدی بر سینمای تعلیم و تربیت ایران می افزایند، چندان که واقعیت های افزوده در این صحنه ی اداری بی شمارند.
برخی از آن ها مانند محور قرار دادن کتاب درسی، نظام رتبه بندی معلمان، کاهش مدت آموزش معلمان، ورود کار، شغل و کنکور به دوران ابتدایی، نظام متمرکز یکسان نگر، بومی گزینی در کنکور، رتبه بندی دانشگاه ها، آیین نامه های ارتقا و ترفیع اساتید دانشگاه ها، مقاله سالاری، ISI سالاری، JCRسالاری و اخیرا Q1 سالاری همه و همه کمیت گرایی کاذبی است که تنها نیازهای سازمانی و اداری مدیران ما را در اتاق های اداری برآورده می کنند.
مدیران آموزشی، ممیزی، نظارتی و پژوهشی مانند مدیران سینما چند بعدی نگران هستند که کسی احیانا عینک سیاه چند بعدی خود را از چشمانش بیرون نیاورد و مشغول دیدن واقعیت های بیرونی نشود.
سرگرم نگاه داشتن مردم مهم ترین وظیفه مدیران اداری - سازمانی است. آن ها تمایل دارند یا گاهی عادت کرده اند مردم را درگیر جلسات انتزاعی، فرم های انتزاعی، آمارهای کمّی و عجیب انتزاعی کنند.
آن ها نه سر از فلسفه نظام های آموزشی در می آورند، نه جامعه شناسی آموزش و پرورش را درک کرده اند و نه در مورد واقعیت های برنامه درسی، تدریس و روانشناسی یادگیری چیزی می دانند. حتی به این چیزهای کیفی هم چونان مقوله های آیین نامه ای و اداری می نگرند. مثلا تصور می کنند با یک چک لیست ارزشیابی کمی می توان کیفیت معلم، استاد، دانشجو، مدرسه یا دانشگاه را کنترل کرد.
در حوزه برنامه درسی که تخصص اصلی بنده است قطع به یقین تصور این مدیران از برنامه های درسی در وزارت آموزش و پرورش به اشتباه کتاب درسی و در وزارت علوم سر فصل دروس بوده و هست. حال اگر دست بر قضا مدیرانی وارد سینما چند بعدی شوند که سنخیت یا تخصصی در زمینه تعلیم و تربیت دارند، فوری با آن ها برخورد می شود.
آنها حق ندارند واقعیت افزوده ی کتاب های درسی، آیین نامه های آموزشی و سیستم های متریک را نقد کنند.
در این سینما چند بعدی بزرگ کسی مجاز نیست بیرون از عینک سیاه چند بعدی، جهان واقعی بیرون را نگاه کند. نتیجه ی حضور مدیران سازمانی در نظام آموزشی ما که به تعلیم وتربیت به عنوان مقوله ای اداری می نگرند توقف نظام آموزشی در ایران بوده است. تمام این قواعد کمّی بی انتها در نظریه ی قفس آهنین ماکس وبری قابل تحلیل است. این همه بعد کمی و اداری باعث بی خردی آکادمیک و بی ارتباطی نهاد آموزش و پرورش با مسایل کشور شده است.
نوفهمی در مطالعات برنامه درسی
بانک مرکزی جمهوری اسلامی در آمار اعلامی خویش کسری بودجه برای ۹ ماهه اول سال جاری را بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. بر اساس آمار جدیدبانک مرکزی با وجود حاصل شدن درآمدهای پیشبینیشده در ۹ ماه اول سال جاری، دولت با کسری بودجه ۴۵ هزار میلیاردی روبه رو بوده است. پیشتر بانک مرکزی جمهوری اسلامی میزان کسری بودجه برای ۹ ماهه اول سال جاری را ۲۴ هزار میلیارد پیشبینی کرده بود.
بر اساس آمار اعلامی بانک مرکزی میزان درآمدهای پیشبینی شده از محل فروش نفت در ۹ ماهه اول سال جاری یعنی قبل از عملیاتی شدن تحریمهای نفتی آمریکا در آذر ماه ، محقق شده و مقدار قابل توجهی نیز بیش از میزان پیشبینیها است. بودجه سال جاری با قیمت پایه ۵۵ دلار بسته شده بود ولی طی ۹ ماه گذشته جمهوری اسلامی نفت را بهطور متوسط با قیمت بشکهای ۷۰ دلار به فروش رسانده است.
در بخش درآمدهای پیشبینی شده برای دولت، مالیات سهم چشمگیری دارد. دولت برای ۹ ماهه امسال ۱۰۷.۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیشبینی کرده بود، اما تنها ۷۲ درصد آن محقق شده است. آمارهای بانک مرکزی نشان میدهد که از ابتدای امسال درآمدهای مالیاتی، به غیر از تیرماه، در هیچ کدام از ماههای ۹۷ محقق نشده است. علت امر به رکود اقتصادی و وضعیت بد شرکتهای دولتی و خصوصی، همچنین اُفت چشمگیر واردات کشور که مشمول مالیات و تعرفه میشود، برمیگردد.
اما بعد از بازگشت دور جدید تحریمهای ایالات متحده آمریکا که شامل تحریم های نفتی می شود، بر اساس آمارهای بینالمللی مقدار فروش نفت ایران به نصف کاهشیافته است و از طرف دیگر با تشدید بحران اقتصادی در درون ایران عملاً درآمدهای مالیاتی نیز بهشدت کاهش خواهد یافت . لذا باید منتظر کسری بودجه قابلتوجهی برای ماه های پایانی سال جاری و سال آینده باشیم.
همه پول نفت وارد بودجه دولت نمی شود . 14.5 درصد به شرکت ملی نفت بابت هزینه های استخراج و توسعه تعلق می گیرد و 32 درصد وارد صندوق توسعه ملی می شود. 3 درصد هم به حساب توسعه استانهای نفتخیز، گازخیز و کمتر توسعهیافته ایران واریز میشود. بدین ترتیب تقریبا نصف در آمدهای صادرات نفت یعنی ۵۰.۵ درصد این درآمد در قالب اجرای قانون بودجه سالانه مستقیم در اختیار دولت قرار میگیرد.
اگر صادرات روزانه نفت ایران در سال آینده بین نهصد هزار تا یک میلیون و سیصد هزار بشکه در روز ادامه یابد، منابع دلاری بودجه سال آینده ۱۶.۱ میلیارد دلار و در شرایط بدبینانهتر ۱۱.۶ میلیارد دلار خواهد بود که ۳۰ تا ۵۰ درصد در مقایسه با امسال کاهش خواهد یافت. در این صورت دولت ایران برای تامین منابع مورد نیاز خود چارهای جز افزایش نرخ رسمی ارز، استقراض و برداشت از ذخایر ارزی بانک مرکزی نخواهد داشت، اقداماتی که به معنای رشد بیشتر نقدینگی و افزایش تورم خواهد بود .
در حالی که هزینه های دولت افزایش یافته است در آمدهای اصلی دولت یعنی فروش نفت خام و مالیات کاهش یافته است. سطح انتظارات دستگاه های دولتی و نهادهای دریافت کننده بودجه بسیار بیشتر از بودجه تخصیص یافته است. اقشار مختلف اجتماعی از صنعتگران و کار آفرینان تا کارگران و بیکاران از دولت انتظار حمایت مالی دارند. دولت هم واقعیت های اقتصادی را به مردم نمی گوید و سعی می کند اوضاع را عادی جلوه دهد. در عوض طبق معمول با استقراض از بانک مرکزی و افزایش نرخ ارز کسری بودجه خود را جبران خواهد کرد و نتیجه آن افزایش تورم در ابعادی غیر قابل انتظار در سال 98 است.
آموزگاران اندیشمند
گروه رسانه/
در جریان شکایت از صدای معلم تعدادی از فرهنگیان با ارسال یادداشت و پیام ها حمایت خود را از این رسانه معلمی ابراز داشتند .
لازم می دانیم از تک تک این عزیزان تشکر و قدردانی ویژه داشته باشیم .
« صدای معلم » از سایر دوستانی که با ارسال پیام های خود با ما همدلی کردند تشکر و قدردانی می نماید .
2- شهروندان، بازاریان، فرهنگیان و اولیاء دانش آموزان شهرستان بناب
3- آقای اردشیر کاظمی
4- خانم مینو امامی ( این جا ) و ( این جا )
12- انديشه دانا
13- آقای مجید شاهی
18- آقای داود کریمی
19- آقای داود محمدی
21- آقای محمدصادق اسماعیل زاده
پایان پیام/
در آغاز هفته جاری «بینالتعطیلی» که تعطیل نشد، حاشیههایی آفرید. در پی عدم تعطیلی مدارس در روز یکشنبه - روز قبل و بعد از آن به دلیل مناسبتهای مذهبی و ملی تعطیل بود - رسانههای عمومی و آزاد فضای مجازی بستری برای انعکاس نظرات و عموماً اعتراضات مردمی برای این موضوع شد؛ جریانی که در آن از اولیای دانشآموزان گرفته تا معلمان و حتی در برخی موارد مدیران مدارس نیز نظراتی را ابراز کردند که البته در میان این نظرات، تحلیلهایی نیز به چشم میخورد.
در حالی که وزارت آموزش و پرورش طی پیامها و اطلاعیههای مکرر تأکید داشت که در روز یکشنبه 21 بهمنماه مدارس کشور دایر خواهد بود، اما خبرهای منتشرشده در فضای مجازی حاکی از آن است که کلاسهای درس با حضور تعداد انگشتشماری از دانشآموزان تشکیل شده و عملاً امکان تدریس و بهره کافی از کلاس وجود نداشته است.
اگرچه برخی از معلمان این روز را فرصتی برای حل تمرین و رفع اشکال برای دانشآموزان حاضر دانستند، اما نمیتوان نظر دانشآموزانی را که از حضور خود پشیمان بودند، نادیده گرفت!
از حواشی این موضوع که بگذریم، همین اتفاق کوچک که در طول سال تحصیلی لااقل یک بار (پیش از تعطیلات عید نوروز) تکرار میشود، چند سوال و نکته مهم و ظریف در دل خود دارد که محل تأمل است.
اول: آیا دانشآموزان ما مدرسهگریز هستند؟ اگرچه تعدادی از دانشآموزان بهدلیل برنامههای سفر خانواده در چنین مواردی از حضور در مدرسه محروم میشوند! اما تعداد زیادی از آنان به اصرار و دلخواه خود، ماندن در خانه را به مدرسه ترجیح میدهند. حال سوال اینجاست که آیا مدرسه و محتوای درسی، جذابیت لازم را برای دانشآموزان ندارد یا بهرهمندی از تعطیلی از پیش تعییننشده و لذتبردن از آن - حتی اگر به بطالت بگذرد - جزئی از خردهفرهنگهای جامعه ایرانی شده است؟
هرکدام از این فرضها که صحیح باشد، قابل توجه بوده و نیاز به تدبیر اساسی دارد.
دوم: پافشاری وزارت آموزش و پرورش بر دایربودن مدارس در روز یکشنبه، با وجود تجربههای پیشین که نشاندهنده وضعیت نیمهتعطیل مدرسهها در چنین روزهایی است، ریشه در چه امری دارد؟ پاسخ این سوال را نعمتالهی، قائممقام وزیر آموزش و پرورش این گونه داد: «در تقویم رسمی کشور روزهای تعطیل مختلفی وجود دارد و تقویم آموزشی نیز بر اساس این تعطیلات رسمی برنامهریزی میشود؛ بنابراین تحمیل هر نوع تعطیلی دیگر، باعث خدشه به روزهای تدریس خواهد شد.»
اگرچه پاسخ نعمتالهی منطقی به نظر میرسد، اما گویا در این نظر، واقعنگری وجود ندارد؛ چون تجربههای مکرر نشان داده است در چنین روزهایی که شاید تعدادشان در طول سال تحصیلی فقط دو یا سه مورد باشد، بهدلیل غیبت تعداد زیادی از دانشآموزان، تدریسی انجام نمیشود.
حال این سوال مطرح ميشود که آیا نظام آموزشی ما صرفاً مقید به کمیت است و کیفیت را مغفول میدارد که با وجود علم به عدم بازدهی کلاس درس در چنین روزهایی، آنها را نیز جزء تقویم آموزشی به حساب میآورد؟
از طرف دیگر آیا آموزش و پرورش آسیبهای ناشی از بیبرنامگی در این روزها را برآورد کرده است؟
آیا آماری از دانشآموزانی که در موقعیت بینالتعطیلی، نه در مدرسه حاضر میشوند و نه در کنار خانواده میمانند، در دست دارد؟
سوم: آیا پافشاری نظام آموزشی بر امری که تحقق آن به دلایل مختلف متصور نیست، باعث نهادینهشدن دهنکجی به قانون و عدم رعایت الزامات سیستمی در دانشآموزان نخواهد شد؟
در حالی که کارشناسان امر بر این مهم تأکید دارند که شخصیت و هویت افراد در دوره کودکی و نوجوانی او شکل میگیرد. شاید همین روند معیوب است که باعث شده تعطیلکردن خودسرانه مدارس در بینالتعطیلیها، نسل به نسل صورت پذیرد و در این روزها، حضور در مدرسه به سان اجباری باشد که الزامی در پی ندارد! اما کاش آسیب این امر تربیتی ظریف، به تعطیلکردن خودسرانه مدارس در بینالتعطیلیها خلاصه میشد، در حالی که متأسفانه تجربههای فراوان قانونشکنی در ساحتهای مختلف اجتماعی پیام دیگری را برای جامعه ما دارد.
حیف و صدحیف که باور نداریم شهروندان و تصمیمگیران فردای جامعه، دانشآموزان امروز هستند.
روزنامه مردم نو
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
به دليل ارائه لايحه بودجه 1398 و تنظيم گفت و گويي شش قسمتي جهت بررسي لايحه بودجه 1398 ، انتشار ِ قسمت دوم گفت و گوي بررسي صندوق ذخيره فرهنگيان با وقفه مواجه شد !
بدين وسيله بابت ِ تأخير پيش آمده از خوانندگان عزيز و گرامي پوزش مي خواهم .
در ذيل ادامه ي گفت و گو جهت بررسي صندوق ذخيره فرهنگيان را دنبال مي کنيم :
بر خروجي تارنماي خانه ملت مورخ 23 آبان 1397 آمده است ( 1 ) :
"نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاسیس بانک فرهنگیان تنها راه جلوگیری از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان است."
جهت بررسي نظر اين نماينده محترم (نايب رئيس کميسيون مجلس شوراي اسلامي ) گفتگوي مجازي ذيل را دنبال مي کنيم .
خلاصه قسمت قبل
بدون تغيير ساختار ِ صندوق ذخيره فرهنگيان ، بروز مجدد تخلفاتگريز ناپذير است .
تنها راه جلوگیری از بروز مجدد تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان تأسيس بانک فرهنگيان نيست. زيرا اگر در آينده ، بانک فرهنگيان ( همچون بانک سرمايه ) تخلف کند ، کدام موسسه را بايد تأسيس کنيم تا از بروز تخلفات در بانک فرهنگيان جلوگيري شود ؟
حقير ( نگارنده ) مخالف بررسی بیشتر ِ روند تأسيس بانک فرهنگيان در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نيستم .
تاسيس بانک فرهنگيان يک موضوع جداگانه است که در گفت و گوي ديگري مي توان آن را بررسي کرد( تا ببينيم دست پخت کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس چيست ؟ )
پيچيده بودن صندوق ذخيره فرهنگيان روي ديگر سکه ي بروز تخلفات متعدد در اين صندوق مي باشد !
به باور حقير( نگارنده ) ، صندوق ذخيره با نام موسسه ولي با عمکرد شرکت ، شروع به فعاليت نموده است که با اصلاح ساختار و تغييرات جزيي در اساسنامه ، مي تواند فعاليتش را ادامه دهد .
محدود شدن به يک راه ِ حل ، خطاي استراتژيک است ولي اگر بخواهيم به مهمترين راه ِ حل ها اشاره کنيم .
مي توان گفت که مهمترين راه ِ حل ِ جلوگيري از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان تابيدن نور به همه زواياي اين شرکت تو در تو مي باشد . شفافيت سهام و معاملات در صندوق هاي قابل معامله در بورس ، به گونه اي است که همه روزه هر 900 هزار فرهنگي مي توانند هر يک دقيقه يکبار ، ارزش خالص دارايي هاي خود را کنترل کنند برعکس شرکت ها که بازرسان ، سالانه ميزان ِ سود وزيان را گزارش مي کنند
قسمت دوم :
پرسش کننده :
متأسفانه از طرح ِ بحث انحرافي به حاشا رسيده ايد !
شما در چند سطر بالاتر از استخدام 900 هزار بازرس و نور پردازي يک دقيقه يکبار سخن گفته ايد و حالا منکر مي شويد !
پاسخ دهنده :
من هيچ گاه از استخدام ، حقوق دادن به 900 هزار بازرس سخن نگفته ام .
پرسش کننده :
پيشنهاد شما مسخره تر از تصور من شد ؛ شما مي خواهيد 900 هزار بازرس را براي نور پردازي يک دقيقه يکبار، بدون مواجب اجير کنيد !
پيشنهادي مسخره تر از اين تا کنون مطرح نشده است !
پاسخ دهنده :
تصورات شما از امکانات و مقدورات کنوني محدود مي باشد و با پيش داوري ِ عجولانه ، به اشتباه قضاوت مي کنيد .
پرسش کننده :
منتظر پاسخ منطقي شما به چند سئوال فوق هستم .
پاسخ دهنده :
لطفأ سئوالات را به طور مجزا مطرح نماييد تا يک به يک پاسخ دهم .
پرسش کننده :
اولأ خدا را شکر که براي هر بازرس حداقل يک بازرس ، پيشنهاد نکرديد .
پاسخ دهنده :
وقتي شما بازرس ِ کنترل ِ منافع خود ( ارزش خالص سهام ) در يک مجموعه باشيد ديگر نيازي به تعيين ِ بازرس ديگر جهت ِ کنترل خودتان نداريد ! شفافيت سهام و معاملات ، سرعت و سهولت معامله ، ریسک سرمایه گذاري را براي عموم به میـزان قابل توجهی کاهش می دهد
پرسش کننده :
ثانيأ گزارش اين 900 هزار بازرس ، در کدام مجمع و چگونه به سمع ِ اعضاء مي رسد ؟
پاسخ دهنده :
وقتي شما روند تأمين منافع خود ( ارزش خالص سهام ) را رصد مي کنيد ، نيازي به تشکيل مجمع و به سمع ِ رساندن گزارش خود نداريد .
پرسش کننده :
ثالثأ استخدام 900 هزار بازرس براي صندوق هزينه کمر شکن دارد.
پاسخ دهنده :
بازرسي شما براي آگاهي سود وزيان ِ خودتان ( ارزش خالص سهام ) ، هيچ هزينه اي براي خودتان و مجموعه ندارد.
پرسش کننده :
رابعأ کنترل ِ900 هزار بازرس هر دقيقه يک بار ، کل سيتم را مختل و ورشکسته مي کند !
پاسخ دهنده :
کنترل و نظارت ِ ارزش خالص سهام شما هر دقيقه يک بار ِ ، اختلالي در فرآيند سيستم ايجاد نمي کند .
فرض کنيد در سايت ها ي اعلام قيمت سکه و ارز ، هر دقيقه يک بار قيمت ارز يا سکه مشخص شود . اين قابليت و توانايي تار نماي مربوطه ، به شما اجازه مي دهد هر دقيقه يک بار ، قيمت ارز يا سکه را رصد کنيد بدون آنکه اخلالي در فعاليت ِ آن سايت ايجاد شود !
يا :
فرض کنيد در تار نماي وزين " صداي معلم " هر دقيقه يک بار ، يک پُست به اشتراک گذاشته شود ، اين قابليت و توانايي تار نماي مورد نظر، به شما اجازه مي دهد هر دقيقه يک بار ، پُست جديد را ملاحظه فرماييد . بدون آنکه اخلالي در فعاليت ِ آن سايت ايجاد شود .
پرسش کننده :
مو ضوع کمي جالب شد !
آيا نظر شما اين است که هر عضو مي تواند ، هر دقيقه يک بار ارزش خالص سهام خود را کنترل کند ؟
پاسخ دهنده :
بله .
پرسش کننده :
چطور اين کنترل هر دقيقه يک بار ، در صندوق ذخيره فرهنگيان امکان پذير است ؟
پاسخ دهنده :
در سيستم هاي سنتي و قديمي اين امکان وجود ندارد ولي در صندوق هاي سرمايه گذاري در بورس يا صندوق هاي قابل معامله در بورس ، اين امکان برا حتي فراهم مي باشد .
پرسش کننده :
صندوق سرمايه گذاري چيست ؟
پاسخ دهنده : ( 3 )
صندوق سرمايه گذاري ، نهاد مالي است که منابع ِ خرد از تعدادي سرمايه گذار را اخذ کرده سپس تحت يک مديريت واحد ، اقدام به سرمايه گذاري مي کند . سود حاصل از فعاليت هاي مدير صندوق ، بين تمام سرمايه گذاران به نسبت سرمايه هر فرد ، تقسيم مي شود .
پرسش کننده :
اين صندوق ها که شبيه به تعاوني ها يا صندوق ذخيره فرهنگيان است!
پاسخ دهنده :
از نظر اهداف بله ، ولي ساختارها بسيار متفاوت هستند .
ممکن است 900 هزارمعلم وارد يک صندوق سرمايه گذاري شوند . اين افراد معمولأ افرادي هستند که به دلايل مختلف از جمله عدم وجود وقت و فرصت لازم ويا بنا به دلايل ديگر ، امکان مديريت مستقل سرمايه خود راندارند .
از نظر ساختار ، بين سيستم هاي مدرن مثل ِ صندوق هاي قابل معامله در بازارهاي مالی با سيستم هاي کهن مثل ِ تعاوني ها و صندوق ذخيره فرهنگيان تفاوت بسيار ماهوي وجود دارد .
پرسش کننده :
تاریخچه شکل گیري و توسعه صندوق هاي قابل معامله در بازارهاي مالی را بيان کنيد.
پاسخ دهنده : ( 3 )
صندوق هاي قابل معامله، براي اولین بار در سال 1993 و توسط بورس اوراق بهادار آمریکا، به خاطر سـادگی ساختار و کم هزینه بودن مورد توجه قرار گرفتند. ساختار اولیه پیشنهادي این صـندوق هـا، مبتنـی بـر سـاختار یونیـت تراست ها بود، اما در طول زمان شکل آن تغییر یافت. بر پایه آمارهاي موجود، دارایی صندوق هاي قابل معامله از سال 1995 تا سال 2000 میلادي به طور میانگین 132 درصد رشد کرده است. این میزان از ابتداي سال 1998 تا پایان سال 2000 ،تقریبا 10 برابر شده است.
پرسش کننده :
مشخصات صندوق قابل معامله در بورس چيست ؟
پاسخ دهنده : ( 3 )
معامله ي واحدهاي این گروه از صندوق ها به شیوة معاملات سهام عادي، توسط مکانیزم عرضه و تقاضا در تمام ساعات کاري فرابورس ایران صورت می گیرد. همچنین سـرمایه گـذار هـیچ محـدودیتی از نظـر زمـانی بـراي خریـد واحدهاي صندوق قابل معامله در یک روز معاملاتی بازار سرمایه ندارد.
هر صندوق سرمایه گذاري داراي امیدنامه اي است که در آن کلیۀ مشخصات صندوق، اعم از اهداف و مأموریت ها، استراتژي ها، هزینه هاي مدیریتی و سایر مـوارد ذکر می شود. نمونه امید نامه و اساسنامه صندوق هاي سرمایه گذاري در سایت فرابورس ایران موجود است .
پرسش کننده :
صندوق هاي قابل معامله در بورس از چه تکنيک هاي بهره مي برند ؟
پاسخ دهنده : ( 3 )
در اين صندوق ها ، سرمایه گذاران می توانند از همه تکنیک هاي معاملاتی رایج در بازار سهام در معاملات سهام صندوق هاي قابل معامله استفاده کنند.
پرسش کننده :
ويژگي هاي بارز ِ صندوق هاي قابل معامله در بورس چيست ؟
پاسخ دهنده : ( 3 )
ويژگي هاي بارز اين صندوق ها عبارتند از :
شفافيت سهام و معاملات ، سرعت و سهولت معامله ، ریسک سرمایه گذاري را براي عموم به میـزان قابل توجهی کاهش می دهد .
قیمت گذاري پیوسته در طول روز، سادگي ، که همراه با آن، قیمت سهام نیز در هر لحظه بر اساس عرضه و تقاضاي بازار مشخص مـی شـود و بـه این ترتیب کارایی وانعطاف پذیري بالاتر معاملاتی را فراهم می سازد .
پرسش کننده :
آيا اين صندوق ها براي فرهنگياني که آشنا به مفاهيم بورس و فرا بروس نمي باشند مفيد است ؟
پاسخ دهنده : ( 3 )
به فرهنگياني که آشنا به مفاهيم بورس و فرا بورس نمي باشند (سرمایه گذاران غیر حرفه اي ) توصیه می شود با نگاه بلنـد مـدت (خریـد و نگهـداري سهام ) در صـندوق هـاي مذکور وارد شوند.مانند صندوق ذخيره فرهنگيان که سهام داران از بدوˏعضويت تا زمان خروج يا بازنشستگي فقط سهام دار مي باشند !
پرسش کننده :
پيشنهاد متخصصان به غير حرفه اي ها براي حضور در بورس و فرابورس چيست ؟
پاسخ دهنده :
پيشنهاد متخصصان به غير حرفه اي ها براي حضور در بورس و فرابورس چنين است :
اولأ به هيچ وجه به توانايي هاي ديگران متکي نشوند!
ثانيأ هر فرد غير حرفه اي براي حضور در بورس يا فرا بورس فقط و فقط براي بخشي از سرمايه اش که مي تواند به صورت دراز مدت در بورس فعال باشد برنامه ريزي کند .
ثالثأ...
پرسش کننده :
مزيت اين صندوق ها براي فرهنگياني که با مفاهيم بورس و نحوه عملکرد نوسانات ِ بازار هاي واحدهاي سرمایه گذاري صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF ) آشنا هستند ، چيست ؟
پاسخ دهنده : ( 3 )
در صندوق هاي ETF، آن دسته از فرهنگيان که آشنا به امور بورس مي باشند ، قاعدتاً این فرصت را خواهند داشت تا از نوسانات قیمت بازار واحدهاي سرمایه گذاري ETF و نیز فاصله افتادن بین قیمت بازار واحدها با NAV لحظه اي محاسبه و منتشر شده سود حاصل از خرید و فروش کوتاه مدت را نیز کسب کنند !
البته اين سود کوتاه مدت ناشي از خريد و فروشِ به موقع ، مکمل ِ سود ِ دراز مدت سهام داران عادي مي باشد .
پرسش کننده :
مفهوم NAV چيست ؟
پاسخ دهنده :
NAV مخف ارزش خالص دارايي هاست .در هر صندوق قابل معاملعه در بورس، خلاصه اي از تمام دارايي ها و منافع آن صندوق است هر دقيقه يک بار محاسبه و توسط سايت www.TSETMC.Comاعلام مي گردد.
براي ساير صندوق ها رقم NAV در سايت FIPIRAN يا سايت خود صندوق ها به روز مي گردد.
پرسش کننده :
آيا ارزش خالص دارايي هاNAV هر صندوق ( صندوق قابل معاملعه در بورس ) با بازرسي هر دقيقه يکبار ارتباط دارد؟
پاسخ دهنده : ( 3 )
بله به نکته بسيار مهمي اشاره فرموديد !
شفافيت سهام و معاملات در صندوق هاي قابل معامله در بورس ، به گونه اي است که همه روزه هر 900 هزار فرهنگي مي توانند هر يک دقيقه يکبار ، ارزش خالص دارايي هاي خود را کنترل کنند برعکس شرکت ها که بازرسان ، سالانه ميزان ِ سود وزيان را گزارش مي کنند .
پرسش کننده :
نتيجه مي گيرم :
صندوق هاي قابل معامله در بورس ، تخيل ژولورني را به حقيقت تبديل نموده است . برخلاف ساختار هاي قديمي و سنتي در ساختارهاي جديد شفافيت بيشتري وجود دارد .
اين شفافيت و سهولت در معاملات و تعيين هر يک دقيقه يکبار ارزش خالص دارايي ها علاوه بر پرتو افشاني به اتاق شيشه اي به هر 900 هزار عضو اجازه مي دهد که هر دقيقه يک بار ، ارزش خالص دارايي هاي خود را ارزيابي کنند و اگر با مفاهيم بورس آشنا باشند ، از نوسانات قیمت بازار واحدهاي سرمایه گذاري ETF و نیز فاصله افتادن بین قیمت ِ بازار ، بهره مضاعف ببرند !
پاسخ دهنده :
با توجه به نتيجه گيري صحيح و منطقي شما ،اگر اجازه بدهيد ؟ از شما بپرسم :
آيا تأسيس بانک فرهنگيان ، تنها راه جلوگیری از بروز مجدد تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان است؟
پرسش کننده : (4 )
خير ، با توجه به ساختار پيچيده و تو در توي صندوق ذخيره ، اتخاذ ساختاري شفاف چاره ساز مي باشد !
پاسخ دهنده :
بله به نکته دقيقي اشاره نموده ايد ؛ يکي از راه هاي جلوگیری از بروز مجدد تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان تبديل آن به صندوق قابل معامله در بورس مي باشد که به دليل شفافيت ساختاري و سهولت در معاملات ، هر 900 هزار عضو مي توانند در هر دقيقه يکبار ، ارزش خالص دارايي هاي سهام خود را کنترل کنند !
درصورتي که عضوي با مفاهيم بورس آشنا باشد ، از نوسانات قیمت بازار واحدهاي سرمایه گذاري ETF و نیز فاصله افتادن بین قیمت ِ بازار ، بهره مضاعف مي برد !
قابل ذکر است که سرمايه عظيم 900 هزار فرهنگي براي صندوق هاي قابل معامله در بورس منطقه يا حتي خارج از منطقه نيز جذاب مي باشد !
لذا 900 هزار فرهنگي عضو صندوق ذخيره فرهنگيان مي توانند از بازار هاي بورس منطقه اي يا جهاني بهره ببرند .
پرسش کننده :
شما به اصلاح ساختار صندوق ذخيره فرهنگيان اشاره نموديد .
قانون گذار در تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه ( 1374 – 1378 ) با موظف کردن وزارت آموزش و پرورش، حکم به تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان داده است . طي اين مدت شاهد رشد و شکوفايي اين بخش خصوصي ( تبديل صندوق ذخیره فرهنگیان به هلدينگ بزرگ ) بوده ايم !
گفت و گو ادامه دارد .
منابع :
( 1 ) صفحه اصلی » وب سرویس- خانه ملت » وبسرویسخانه ملت .
( 2 ) اقتصادنیوز: موضوع تاسیس بانک فرهنگیان با رای نمایندگان مجلس به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.
( 3 ) قسمت سوم و قسمت پاياني بررسي صندوق ذخيره فرهنگيان در تار نماي وزين " صداي معلم "
( 4 ) خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا
با تصویب مجلس گزارش تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان به قوه قضائیه ارجاع شد.