صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

سیستان و بلوچستان

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار/

مدرسه محوری و توصیه رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین به مدیران مدارس

مشاور وزیر و رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین گفت: کمرنگ شدن فعالیت‌های فرهنگی هنری ورزشی اجتماعی شادابی و نشاط دانش آموزان را کاهش می‌دهد و این به ضرر آموزش و پرورش است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، رضا مددی در گردهمایی تخصصی روسای ادارات، کارشناس مسئولان و کارشناسان فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: هر برنامه ای در مدرسه نمود نداشته باشد و ریشه در مدرسه نداشته باشد  به اهداف نزدیک نمی‌شود .

او ادامه داد: ملاک برنامه‌های خود را مدرسه قرار دهید اگر فعالیت های پرورشی و فرهنگی در مدارس کمرنگ شود نشاط و شادابی از مدارس رخت بر می بندد .

مددی افزود: تمام وقت بچه ها نباید در کلاس محدود شود بلکه  فعالیت ها تربیتی خارج از ساعات رسمی  به صورت مکمل  درس رسمی باشد .

مشاور وزیر گفت: با نگاه به سند تحول بنیادین وجود برنامه های فرهنگی هنری پرورشی اجتماعی و سیاسی به شدت مورد نیاز است و ضرورت  آنها احساس می شود.

او خاطر نشان کرد: کمرنگ شدن فعالیت‌های فرهنگی هنری ورزشی اجتماعی شادابی و نشاط دانش آموزان را کاهش می‌دهد و این به ضرر آموزش و پرورش است دانش‌آموزان باید در تمام عرصه‌های فرهنگی آموزش و اجتماعی حضور داشته باشند تا زمینه تحقق تربیت تمام ساحتی به وجود بیاید.

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین گفت: معاونت پرورشی باید در سرنوشت مدرسه ورود پیدا کند و مدیران مدرسه خود را تحت امر تفکر معاونت پرورشی و فرهنگی هم بدانند و نباید فقط در یک جهت و فقط آموزش حرکت کند.

پایان پیام/


مدرسه محوری و توصیه رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین به مدیران مدارس

گروه گزارش/

توضیحات سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در مورد حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس و آموزش و پرورش

پس از گذشت چندین روز از رسانه ای شدن طرح حذف آموزش زبان انگلیسی از برنامه مدارس موسوم به « رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش کشور» ؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیحاتی در این مورد ارائه کرده است . ( 1 )

میرزاده گفته این طرح نیاز به چکش‌کاری جدی دارد و آن را نیازمند بررسی‌های کارشناسی دانسته است .

اگر آن گونه که میرزاده می گوید درست باشد پس ارائه این طرح در قالب طرح یک فوریتی چیست ؟

این چه طرحی است که باید خارج از نوبت مورد بررسی قرار گیرد ؟

آیا  کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و سایر نمایندگان امضا کننده سایر طرح های مرتبط مانند آموزش و پرورش مانند تصویب سازمان نظام معلمی و نیز طرح  های معیشتی و اقتصادی آن را نیز در قالب طرح های یک فوریتی و یا دو فوریتی ارائه کرده اند ؟

پرسش « صدای معلم » این است که وقتی طرح تبدیل به قانون شد دیگر بحث کردن در مورد آن چه فایده ای دارد ؟

درخواست  این رسانه ی معلمی به آقای میرزاده و دوستانشان در مورد توصیه به رسانه ها آن است که خیلی در  مورد ارائه این طرح های غیرکارشناسی و غیرعلمی عجله نکنند و  موضوعات مهم تر و راهبردی تر را در دستور کار قرار دهند .

توضیحات سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در مورد حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس و آموزش و پرورش

( 1 ) سخنگوی کمسیون آموزش مجلس طرح « رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش کشور» را نیازمند بررسی‌های کارشناسی دانست و تاکید کرد که هدف از امضای این طرح اولویت دادن و در دستور کار قرار دادن در مجلس است و محتوای آن به طور کامل مورد تایید نیست.

 

میرحمایت میرزاده درباره طرح «رفع انحصار زبان انگلیسی در نظام آموزش کشور» که قرار است در مجلس بررسی شود، گفت: «مقام معظم رهبری به این نکته اشاره کرده‌اند که اصرار بر ترویج زبان انگلیسی در کشور ما یک کار ناسالم است. باید زبان خارجی و زبان علم بلد بود اما زبان خارجی و زبان علم فقط انگلیسی نیست.»

او ادامه داد: «منابع ارزشمند زیادی در دیگر زبان‌های زنده دنیا وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخته و به دانش‌آموزان آموزش داده شود. به غیر از آن طبق اصل 15 قانون اساسی هم باید ابتدا به زبان های قومی و محلی خود بها دهیم.»

میرزاده گفت: «از طرف دیگر زبان‌های بین المللی زیادی در محافل علمی دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ما دست و پای خود را بسته‌ایم و تمام تمرکز خود را بر روی زبان انگلیسی گذاشته‌ایم در حالی که این زبان فقط یکی از چند زبان بین‌المللی زنده و پرکاربرد در دنیاست.»

او افزود: «این طرح در صورت تصویب قرار است این امکان را به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ما بدهد که فرصت برابر برای آموزش همه زبان‌ها را فراهم کنند.»

سخنگوی کمسیون آموزش مجلس درباره انتقاد‌هایی که به این طرح وارد می‌شود، گفت: «نکته اول در این باره این است که این طرح نیاز به چکش‌کاری جدی دارد و باید در کمسیون آموزش مجلس بررسی شود. حرف اصلی ما این است که نباید آموزش زبان‌های بین المللی در مدارس و موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها حالت اجباری به خود بگیرد. هر منطقه‌ای که پتانسیل، ظرفیت و متقاضی و مشتری برای آموزش یک زبان بین‌المللی و یا قومی و محلی را دارد به آن بپردازد.»

او درباره انتقاد از برخی مفاد این طرح که آموزش زبان را کاملا خصوصی می‌کند نیز گفت: «قرار نیست آموزش زبان خصوصی شود. مدارس دولتی طبق قانون اساسی در تمام نقاط کشور هست و خواهد بود. اما تعداد داوطلب برای آموزش زبان دوم مهم است. به طور مثال در یک منطقه تقاضا برای یادگیری زبان آلمانی فراهم است و اما برای زبان انگلیسی یا فرانسوی نیست. خب لزومی ندارد در آن منطقه زبانی که متقاضی ندارد آموزش داده شود.»

میرزاده که خود یکی از امضاکنندگان این طرح است در ادامه گفت: «این قانون نیست و یک طرح اولیه است. این طرح اولیه از 10 کانال تخصصی رد می‌شود و در آن جا به طور کامل بررسی می شود. امضای ما پای این طرح صرفا برای این است که این طرح در اولویت بررسی قرار گیرد. ممکن است امضاکنندگان این طرح چند صفحه اصلاحیه و یا نظر کارشناسی جدید داشته باشند که بخواهند به آن اضافه کنند.»

او این طرح را نیازمند بحث‌های جدی کارشناسی دانست و گفت: «هدف از امضای این طرح اولویت دادن و در دستور کار قرار دادن است نه اینکه محتوای آن را صد در صد تایید کنیم. تک تک امضاکنندگان این طرح پیشنهادهایی دارند و هنگام بررسی در کمیسیون تخصصی درباره آن بحث می‌شود و نظرات کارشناسی اعمال می‌شود. بعد که این طرح تبدیل به قانون شد می توان بر روی آن بحث کرد.»

میرزاده در پایان گفت: «احساس من این است که تغییراتی در این طرح رخ می‌دهد که امکان اجرایی شدن آن در تمامی مناطق کشور باشد. کارشناسان دستگاه‌های ذیربط مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی و تالیف کتب درسی و... نیز باید در این باره نظر دهند.
تا تصویب این طرح کار زیاد است نظر من این است که دوستان رسانه در رسانه‌ای کردن این طرح خیلی عجله نکنند و بگذارند این طرح بررسی و کارشناسی دقیق شود.»


توضیحات سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در مورد حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس و آموزش و پرورش

منتشرشده در گفت و شنود

نقدی بر عملکرد محمد صیدلو مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران

چند وقتی است در فضای مجازی صفحه شخصی محمد صیدلو را  دنبال می کنم ؛ اولین پستی که در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشته است ناخواسته مرا به یاد محمد بطحایی و سه قول  معروفش به فرهنگیان و خانواده ها انداخت با این تفاوت که محمد صیدلو در این ویدئو خواهان و امیدوار به  اتفاقات خوب  و گام هایی رو به جلو برای آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران بود.

کمی بیشتر که در صفحه او بالا و پایین می کنم می بینم که خوب حرف می زند یا بهتر بگویم حرف های خوب می زند ، رویکرد متفاوتی دارد  البته باید دید در نهایت امر قادر به تغییر می باشد یا خود تغییر می کند و هضم در سیستمی می شود که تغییر برای بقا را لازم می داند.

برایم جالب بود ۳۰ دستگاه اتومبیل پلاک قرمز اداره کل را به مناطق تحویل داده است و قرار است هیچ‌ مسئولی در اداره کل از اتومبیل پلاک قرمز استفاده نکند! امیدوارم تصمیمش با درایت باشد و اداره کل را لنگ نگذارد .او که در نهایت مشکلی ندارد آقای مدیر کل است و به آنی همه چیز برایش مهیا خواهد شد؛به چشم بر هم زدنی.
او از هزینه هایی صحبت میکند گویا قرار است مورد صرفه جویی قرار گیردهزینه هایی که به گفته خود ایشان برای هر جلسه استانی ۱۰۰۰۰۰۰۰ تومان که به ازای ۲۴۰ روز کاری در سال مبلغی معادل ۲۴۰۰۰۰۰۰۰۰ خواهد شد .این یعنی امید به حذف جلساتی که در انتهای انها قدمی از قدمی برداشته نشده است گویا "نه خانی آمده و نه خانی رفته است" و فقط آموزش و پرورش متحمل  هزینه مالی و معنوی شده است .اتلاف منابع مالی و انسانی  و در این شرایط اسفبار  مالی و کمبود نیروی انسانی در  مدارس خیانت است.
در پست دیگری به حالت ایده آل انتخاب مدیران اشاره کرده است .او خواستار انتخاب سلسه مراتبی مدیران است هرم انتخاب مدیر را با کلمات ، از پایین تا راس هرم  را به تصویر کشیده است .یعنی انتخاب مدیر مدسه توسط معلم؛ مدیر منطقه توسط مدیران مدارس و مدیر کل توسط روسای مناطق.

در پایان پرسیده است :

"اگر به این روال باشد مناسبات آموزش و پرورش تغییری خواهد کرد یا خیر؟ و  چند نفر از مدیران مناطق و یا مدیران کل استانها در جایگاه خود ابقاء خواهند شد؟"

اصل طرح چنین مسئله ای نیکوست اما کاش این سوال را خود نیز جواب می داد ؟ آیا مدیران مناطق  در حالت "اختیار در انتخاب"  به ماندن او رای خواهند داد ؟ با این نشانه ها باید گفت صیدلو مدیری ست که صدای معلم مطالبه گر از حنجره اش بیرون می آید و کچ معلمی خورده ایست که هر سرفه اش اعتبار معلمی اش را پر رنگ تر می کند ؛ او هنوز صیدلویی که مدیر کل نشده او خواهان تغییر و رویکرد در آموزش و پرورش است .
اما....

نقدی بر عملکرد محمد صیدلو مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران

 از او پرسیدم بعد از حضورتان  در اداره کل شهرستانهای استان تهران چه تفاوتی نسبت به سال قبل ایجاد شد؟ ناباورانه پاسخ داد" ادعایی نداشتم و ندارم ."

آقای مدیر کل ما همکاران از شما  توقع داریم که ادعایی داشته باشید و در جهت برآورده شدن آن حرکت کنید .مگر می شود مدیر بود و طرح و برنامه برای پیشرفت سازمان  نداشت؟ پس آن طرح "تعالی و تدبیر" که ناشتا به خورد مدیران مدارس تان می دهید چیست؟ حتما عبارت جالب "دایره شایستگی" را شنیده اید .داخل این دایره توانایی هایی هست که در آن مهارت های زیادی دارید، و بیرون از آن مسائلی که یا فقط بخشی از آن را متوجه می شوید یا اصلا چیزی از آن‌ نمیدانید.

آقای مدیر کل شما نیز باید دایره شایستگی تان را بشناسید و به آن پای بند باشید .باور کنید اندازه این دایره اهمیت زیادی ندارد ولی شناختن مرزهای آن بسیار لازم است.
حتما شما به عنوان مدیر در آغاز سال تحصیلی برای خود هدف گذاری کرده اید مهر ماه سال بعد دفتر کاری تان را مرور کنید، چک کنید هر آنچه در توان داشتید در کنارش تیک انجام شد،خورده است یا خیر ؟

دلایل را مرور کنید اگر مشکل از شما بودقبل از عزل استعفا دهید و چرخه مدیریت معیوب را تداوم نبخشید.

ببینید صیدلو در فضای مجازی چقدر با واقعیت خود فاصله دارد؟

بیاندیشید آیا شما هم‌ به جمع مدیران خوش فکر "پشت کیبوردی" پیوسته اید یا خیر؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر عملکرد محمد صیدلو مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور