گروه گزارش/

دوشنبه هشتم مهرماه 1398
حوالی ساعت 22 وارد شهرستان و یا بهتر بگوییم روستای ماسوله می شویم . با آن که دو روز قبل از آن با مسئول خانه معلم برای " رزرو " تماس گرفته می شود اما گفته می شود نیازی به رزرو نبوده و مشکلی برای اسکان نیست اما فردی با برخوردی که خیلی دوستانه و فرهنگی نیست اعلام می کند که اتاق خالی نداریم !
به نظر می رسد فرد پاسخ دهنده مسئولیتی در خانه معلم نداشته باشد و البته از مدیر این مجموعه هم خبری نیست .
به نظر می رسد این برخوردهای ناشایسته و غیرفرهنگی در محیطی که باید الگوی سایرین حداقل به جهت نامی که از آموزش و پرورش به یدک می کشد موضوع تازه ای نبوده و به یک ایپدمی در خانه های معلم و مراکز اسکان فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است .
معمولا نظارتی در این زمینه هم اعمال نمی شود و شاید وزارت آموزش و پرورش از جمله دستگاه ها و نهادهایی باشد که ضعف نظارت در آن کاملا مشهود است .
پس از پاسخ منفی و سرد فرد مذکور و در حالی که باران شدیدی در حال باریدن است به سراغ جاهای اقامتی دیگر می رویم .
بنری روی دیواری نصب شده و تلفنی برای هماهنگی جهت اقامت معرفی شده است .
در این بنر نوشته شده است که تحت نظارت گردشگری در حال فعالیت است .
تماس گرفته می شود .
فردی از آن سوی تلفن و با برخوردی خوب و منطقی پاسخ می دهد و دعوت می کند تا بازدیدی از محل داشته باشیم .
از قیمت پرسش می شود و ایشان اجاره سوئیت را برای یک شب 120 هزار تومان اعلام می کند . هر چند با توافق به رقم 90 هزار تومان می رسد .
این در حالی است که قیمت سوئیت در خانه معلم ماسوله به صورت مقطوع 120 هزار تومان نرخ گذاری شده است .
سوئیتی که مشرف به خانه ی معلم است را اجاره می کنیم .
در کمال ناباوری مشاهده می شود که خانه های اتاق معلم خالی است و کسی در آن تردد نمی کند .
صبح سه شنبه هنگام مراجعه مجدد برای این وضعیت مسئول مربوطه در پاسخ به این پرسش که آیا اتاق و یا سوئیتی برای اقامت هست باز هم پاسخ منفی می دهد و البته دلیل آن را تعمیرات ذکر می کند و این در حالی است که شب گذشته فرد جانشین به این موضوع اشاره نکرده بود .
در صحبت با برخی اهالی منطقه غالبا عنوان می کنند که ماسوله معمولا تا پایان مهر پذیرای جمعیت کثیری از مسافرین و گردشگران است .
اگر پاسخ مسئول خانه معلم مبنی بر اقدام به تعمیرات صحیح بوده باشد آیا بهتر نبود که این تصمیم به ماه بعد موکول می گردید ؟
به نظر می رسد وزارت آموزش و پرورش علی رغم دارا بودن امکانات خوب و مراکز اقامتی به علت ضعف و حتی سوء مدیریت در اکثر موارد قادر به جلب رضایت ذی نفعان اصلی خود یعنی " معلمان " نیست .
خانه ای که به نام " معلم " نام گذاری و بارگذاری گردیده است هنوز حس تعلق معلمان شاغل و بازنشسته در آن را نتوانسته است احیا کند و به نظر نمی رسد اراده ی جدی برای اصلاح این وضعیت نزد مسئولان و تصمیم گیرندگان این وزارتخانه ساری و جاری باشد .















پایان گزارش /

این روزها اخبار سفر وزیر به اقصی نقاط کشور بالاخص دو سفر انجام شده به قم ، زادگاه ایشان یادآور خطای برخی از مدیران است که تصور می کنند با حضور مستقیم خود در محل برای بررسی مشکلات و یا افتتاح و کلنگ زنی و قیچی کردن روبان های رنگارنگ و.... کار مفیدی انجام می دهند! و این رفتار وزیر به برخی از معاونان نیز سرایت پیدا کرده است.
شاید وزارتخانه ای که با مفهوم و ارزش واحد " روابط عمومی " در یک سازمان بیگانه است ، این سفرها کاملا طبیعی و مورد انتظار است .
چون همراه این سفرها موارد فوق ، هزینه های پنهان و آشکار زیادی را بر وزارتخانه و بودجه محدود آن ، تحمیل می سازد. مواردی چون: هزینه سفر وزیر و هئیت همراه ، هزینه استقبال و پذیرایی از آنان ، هزینه بنرهای استقبال و پاچه خواری شخص وزیر ، هزینه زمان و انرژی از دست رفته برای خود وزیر و همراهان ایشان و مدیران کل و ...... .
جناب وزیر !
تا چشم برهم زنید ، عمر وزارت تان تمام خواهد شد ، مشکل جای دور نیست ، همین جاست ، زیر پوست خود وزارتخانه و واحدهای حذف شده آن ، در واحدهای جدیدالتأسیس آن ، در معاونت های تبدیل به اموال غیرمنقول شده وزارتخانه ، در لابه لای بخشنامه ها و آئین نامه های غیرضروری ، در طرح های نابخردانه متنوع و متعدد و متناقض آن و در ....
امید است با استفاده از تکنولوژی و ویدئو کنفرانس ، تعداد این سفرها به حداقل ممکن برسد و با سفر به مناطق محروم ، دنبال سیاست حمایت از مستضعان نباشیم که مستضعان به قوانین لازم الاجرا برای پایان بخشیدن به محرومیت نیاز دارند نه حضور معطر و نمایشی شخص وزیر در روستا و شهرشان .
جناب وزیر ، از خود بپرسید چرا علیرغم تلاش شبانه روزی و تحمل مشقت این سفرها ، هنوز مشکلات و معضلات نظام آموزشی و مطالبات فرهنگیان پابرجایند و توسعه و عدالت آموزشی نمی تواند تحقق بیابد ؟!
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/

امروز سه شنبه 23 مهر با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیرآموزش و پرورش ، 1982 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی با 10هزار کلاس درس در سراسر کشور از طریق ویدئو کنفرانس در دماوند افتتاح شد.
پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت :
صبح امروز طی مراسمی که به صورت نمادین و با حضور اسحاق جهانگیری و محسن حاجی میرزایی در شهرستان دماوند برگزار شد 1982پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی با 10هزارکلاس درس در سراسرکشور از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح و به بهرهبرداری رسید.

براساس این گزارش این پروژه ها با اعتباری بالغ بر ۳هزار و ۱۰۰میلیارد تومان احداث شده است که ۴۷درصد منابع مالی آن توسط خیرین و ۵۳درصد نیز از منابع دولتی تامین و هزینه شده است.
شایان ذکراست؛ استانهای خوزستان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و تهران دارای بیشترین پروژه می باشند .
پرسش « صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش در راستای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی آن است که لیست مدارس و تعداد کلاس هر مدرسه، به تفکیک استان، شهرستان و منطقه آموزش و پرورش در اختیار تمامی اصحاب رسانه قرار گیرد.
پایان پیام/

یادش به خیر
در دهه شصت در نیمکتهای سه نفره مینشستیم. سمت راستم یکی از خانزادههای مشهور و هم تختی دست چپ پسر استاندار وقت زنجان بود.
در آن سالها نه تبعیض خاصی بود و نه مهمتر از آن حس تبعیض!
فقیر و غنی، باهوش و کم هوش، روستایی و شهری ... همه و همه زیر یک سقف در یک کلاس و در یک مدرسه تنفس میکردیم.
عدالت بر باد رفته
عدالت آموزشی از زمانی زیر رادیکال رفت که مدارس رنگارنگ سمپاد، نمونه دولتی، هیأت امنایی، شاهد، غیر انتفاعی و ... با رشد قارچگونه خود هر روز بر گلوی نحیف عدالت آموزشی فشار آورده و عرصه را بر دانشآموزان عادی تنگ و تنگتر نمود.در سیستم آموزشی فعلی متأسفانه با بیست و چند نوع مدرسه رنگارنگ و به شدت تبعیضآمیز مواجه هستیم که یک سر آن مدارس سمپاد و غیرانتفاعی بوده و سر دیگر آن مدارس کاردانش و کپَری است.
تراژدی کنکور
نگاهی به نامآوران کنکور امسال خود تأییدی بر ادعای سیستم تبعیضآمیز آموزشی ماست.
از بیست نفر از رتبههای یک تا چهار کنکور در رشتههای ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، زبانهای خارجی و هنر، ۹ نفر تهرانی بوده و ۶ نفر دیگر از سایر کلانشهرها میباشند، یعنی ۱۵ نفر برتر کنکور ۹۸ متعلق به پنج کلانشهر هستند که این خود نشاندهنده توزیع ناعادلانه امکانات بین استانها و تجمیع و انباشت داراییهای مادی و معنوی کشور در پایتخت میباشد.

صفر مطلق سهم ماست
از منظری دیگر ۱۵ نفر از بیست نفر رتبه برتر کنکور ۹۸ متعلق به مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان_تیزهوشان) هستند، ۳ نفر غیرانتفاعی، و سهم مدارس نمونه دولتی و هیأت امنایی هر کدام یک نفر است.
به عبارت روشنتر بهرهی مدارس دولتی که در برگیرنده بیش از نود درصد دانشآموزان کشور هستند، صفر مطلق می باشد!
پداگوژیک انحصارطلبانه
"در جغرافیای آموزش و پرورش در کنار مافیای کنکور، آموزشگاههای علمی و آزاد، گروههای مافیایی جدیدی در حال شکلگیری است تا بازار پر مشتری آینده را از آموزش زبانهای خارجه گرفته تا تربیت معلم، مدرکفروشی به بهانه پایش و سنجش مستمر و سالیانه صلاحیتهای شغلی و حرفهای معلمان و دیگر آموزشهای کوتاهمدت، کارگاههای رنگارنگ آموزشی و نشستهای به اصطلاح علمی در حوزه دانش پداگوژیک را در انحصار خویش بگیرد. نمونهای از فلان مجتمع آموزشی در شمال تهران که با اخذ مجوزهای لازم، آموزش نیروی انسانی را در انحصار خود گرفته تا برای برخی از همکاران خود، چک سفید امضا به عنوان پاداش تقدیم کند"
تیر خلاص بر تبعیضها
در وانفسای طرح نابخردانه ۵۷ تن از نمایندگان مجلس مبنی بر رفع انحصار از زبان انگلیسی از مدارس (بخوانید حذف زبان انگلیسی)، مصوبه میمونی با ۱۵۷ رأی موافق تحت عنوان یکسان سازی مدارس دولتی و حذف تنوع و تکثر بیست و چندگانه مدارس از مجلس برون زد. طبق این طرح، آموزش و پرورش موظف است تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ با حذف مدارس گوناگون (و انتخاب مدرسه تنها با معیار محل سکونت و نزدیکی به محیط آموزشی) در واقع به سمت عدالت آموزشی و فرو کاستن از تبعیضات جامعه طبقاتی قدم بردارد.

چشمانداز یکسانسازی آموزشی
در چشمانداز طرح یکسانسازی آموزشی بر اساس دوآلیته (مدارس دولتی و غیر دولتی) ضمن کاسته شدن از سرعت انفجاری طبقاتی شدن جامعه، در تقلیل و روانی ترافیک و کم شدن آلودگی هوا، کاهش آسیبهای اجتماعیِ معطوف به تبعیضهای ناروا نیز دورنمای روشنی قابل تصور میباشد. چرا که با یکسانسازی آموزشی مدارس متنوع که در عمل پول بما هو پول تنهاترین سردار بیرقیب عرصه تصمیم و اقدام بود، از حیز انتفاع ساقط خواهد شد.
امیدواریم با تصویب و البته اجرایی شدن مصوبه مجلس(در صورتی که مافیای قدرت اجازه حذف مدارس رنگارنگ را بدهد) مبنی بر حذف مدارس رنگارنگ و تقسیم مدارس به دوگانه دکارتی دولتی و غیر دولتی، این بازی ناعادلانه و تبعیضآمیز به نفع اکثریت دانشآموزان رقم خورده و ما شاهد روزهای آفتابیتر و عادلانه تر در مدارس دولتی خود باشیم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید