صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

انتقاد صدای معلم از مصاحبه و گزینش داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

پرتال اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران تصویری را منتشر کرده و در ذیل آن خبر کوتاهی را منتشر کرده است .

در این خبر آمده است :

" حمیدرضا طاهر سلطانی مدیرکل هیأت مرکزی گزینش از روند انجام مصاحبه داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در شهرستان های استان تهران بازدید کرد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، در این بازدید که طهماسبی نماینده هیأت عالی گزینش کشور نیز حضور داشت از مراحل پذیرش ، مصاحبه ، تحقیقات ، استعلام و نظردهی پرونده ها بازدید شد.

در حاشیه این بازدید احمد طاهر سلطانی در جمع مصاحبه گران به رعایت عدالت و انصاف در انجام امور تأکید کرد و گفت : باتوجه به فرمایش مقام معظم رهبری در امور گزینش باید هوشمندانه ، عالمانه و دقیق عمل کرد و به یاد داشته باشیم که گزینش دارای دو لبه تیز است ، حق الناس و حق نظام . که هر دو مهم است.

لازم به ذکر است طهماسبی و سلطانی با دانش آموزان داوطلب ورود به دانشگاه فرهنگیان نیز به صورت مستقیم صحبت و در جریان روند کار قرار گرفتند.

گفتنی است در این دوره 2 هزار و 970 داوطلب جهت ورود به دانشگاه فرهنگیان در سطح شهرستان های تهران معرفی شده اند ."

همان گونه که در تصویر ملاحظه می شود ، نفر آخر از سمت راست که دست ها را پشت کمر خویش حلقه کرده است همان حمیدرضا طاهر سلطانی مدیرکل هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش است که با چهره ای خشک و حتی طلبکارانه به دانشجو معلم آینده خیره شده است .

نفر وسط پس از ایشان نیز در حالی که دست راست خود را در جیب شلوارش برده است با نگاهی غیردوستانه به جوان مذکور  نیز خیره شده است .

بقیه هم احتمالا مصاحبه گران هستند که دست ها را در هم و در جلوی سینه حلقه کرده و ژستی " طلبکارانه " اختیار کرده اند .

جوان ایستاده هم با حالتی متواضع و تسلیم در برابر آن ها ایستاده است .

این تصویر می تواند شمایی از نگاه مسئولان به قاعده هرم باشد .

آیا این معلم با آن حالت می تواند فردا نمادی از پرسشگری ، مطالبه گری و تفکر انتقادی برای دانش آموزان باشد ؟

آیا بهتر نبود حداقل برای حفظ ظاهر هم که شده این افراد در یک محیط با میز دایره ای و یا نیم دایره ای  با حالتی دوستانه و انسانی می نشستند تا تداعی کلاس های خشک و بی روح در مدارس پادگانی نباشد ؟

چندی پیش یکی از کانال های تلگرامی که اخبار جهت داری را در مورد دانشگاه فرهنگیان منتشر می کند و صدای معلم را نیز به انجام اقدامات انقلابی تهدید کرده بود در گزارشی در مورد حال و هوای این روزهای دانشگاه فرهنگیان نوشته بود :

* فضای پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان این روزها بسیار دیدنی و لذت بخش است.
* آقا پسرها و دختر خانم های جوان، شاداب و خوشحال با خانواده برای مصاحبه های عمومی و تخصصی ورود به دانشگاه فرهنگیان، ۱۰ روزی مهمان پردیس ها و مراکز هستند.
* متاسفانه مثل همیشه از روابط عمومی و پوشش خبری و تصویری اثری نیست.
* خدا کند روند مصاحبه ها و نظم آن، طوری باشد که این معلمان آینده، از بدو ورود خاطره بدی از دانشگاه فرهنگیان و تحصیل در آن نداشته باشند.
* انشاالله در حد بضاعت کلیپی از شور و نشاط و بیم و امیدهای این جوانان مشتاق ورود به حرفه معلمی در مرکز شهدای مکه خواهم ساخت.
*امسال برای اولین بار نزدیک به ۴۰ هزار نفر وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند .

انتقاد صدای معلم از مصاحبه و گزینش داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

پایان گزارش/


انتقاد صدای معلم از مصاحبه و گزینش داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

منتشرشده در گفت و شنود

حقوق کودکان در ایران و تشکیل خانواده  * کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند رانندگی کنند .
* کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند حساب بانکی افتتاح کنند .
* کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند در مدرسه غیبت کنند و در صورت غیبت حتما باید والدین شان به مدرسه بروند و توضیح دهند. توضیح خود آنان مورد قبول مدیر مدرسه نیست.
* طبق قانون کودکان و نوجوانان اجازه کار و کسب درآمد ندارند و در این صورت کودک کار تلقی می شوند که آسیبی اجتماعی است.
* طبق قانون، سوپرمارکت ها نباید به کودکان و نوجوانان سیگار بفروشند و در صورت مشاهده بازخواست خواهند شد.
* طبق هنجارهای اجتماعی کودکان و نوجوانان در این کشور مجاز نیستند از داروخانه ها کاندوم بخرند! و بسیار کارهای دیگر که کودکان و نوجوانان به دلیل سن کم اجازه آن را ندارند.

ولی کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه دارند خانواده تشکیل دهند! اجازه دارند ازدواج کنند! اجازه دارند با مردی که چند یا چندین سال از آنها بزرگتر است همخوابه شوند و « سکس» داشته باشند!
* و در نهایت آنکه کودکان و نوجوانان در حالی که توضیح شان برای غیبت در مدرسه مورد قبول مدیر مدرسه نیست خودشان اجازه دارند ازدواج کنند و پدر یا مادر شوند!

حقوق کودکان در ایران و تشکیل خانواده

و نکته جالب تر آن که:
*  از طرفی به کودکان و نوجوانان اجازه ازدواج می دهند و از طرف دیگر آموزش و پرورش محافظه کار این کشور از آموزش  اولیه مسائل جنسی به همان کودکان و نوجوانان اجتناب می کند و برای عدم ارائه آن توجیهات دینی می آورد.
* و صدا و سیمای محافظه کار این کشور یکی از مسائل اجتماعی امریکا را بارداری نوجوانان در آن کشور می داند!! و با تکیه بر همین شواهد می گوید که آن جامعه در حال فروپاشی است.
ارزش و شأن خانواده در کشور ما در همین حد است.
کانال فردین علیخواه


حقوق کودکان در ایران و تشکیل خانواده

منتشرشده در یادداشت
چهارشنبه, 13 شهریور 1398 06:05

آب پاکی بر دست معلمان امیدوار !

تهران

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه گزارش/

خط و نشان استاندار آذربایجان شرقی برای مدیران مدارس و پرسش های صدای معلم

محمد رضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در جشنواره شهید رجایی گفته است :

" وقتي قانون مي‌گويد كه نبايد در مدارس دولتي پول پرداخت شود فقط كافي است در شروع مهرماه مديري  پول بگيرد و قطعا برخورد جدي مي‌شود و من با متخلف دستگاه‌ها چنان برخوردي كنم كه از تبريز تبعيد شود. "

خط و نشان استاندار آذربایجان شرقی برای مدیران مدارس و پرسش های صدای معلم

پورمحمدی تاکید کرده است :

" دنبال تعارف با کسی نیستیم و اگر کسی به امید مردم لطمه بزند با او مقابله خواهیم کرد. "

مطابق قانون " تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " ؛ ریاست شورای آموزش و پرورش استان با استاندار و در غیاب وی با مدیر کل آموزش و پرورش استان است .

بند یک از ماده 4  این قانون در مورد وظایف و اختیارات شورای استان تصریح می کند :

1- تصویب ضوابط مربوط به هزینه سرانه ی دانش آموزی هر یک از مناطق تابعه از بودجه ی دولتی ، به نحوی که امکان توسعه ی کمی و کیفی فعالیت های آموزشی و پرورشی در نقاط محروم و نیز برای مستضعفان فراهم شود و کمبودها و عقب ماندگی های آموزش و پرورش مناطق به تدریج برطرف گردد .

همچنین بند 3 این ماده عنوان می کند :

" تصمیم گیری در مورد توزیع عوارض اخذ شده میان مناطق در شهر یا شهرستان هایی که بیش از یک منطقه آموزشی وجود دارد .

نخستین پرسش « صدای معلم » از استاندار آذربایجان شرقی به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان این است که آیا می دانند آخرین باری که سرانه مدارس پرداخت شده است چه زمانی است ؟

مطابق نص صریح قانون اساسی آموزش باید رایگان باشد اما استاندار توضیح دهند که هزینه های مختلف و عادی در مدارس را چه کسی باید پرداخت کند ؟

در ماده 13 این قانون که منابع مالی شوراهای مناطق را برای هزینه های جاری و عمرانی ذکر می کند چنین آمده است :

" ماده 13 - منابع مالی شوراهای مناطق برای هزینه‌های جاری و عمرانی عبارتند از:

1 - سهم منطقه از اعتباراتی که در بودجه جاری و عمرانی سالانه دولت که بر اساس تعداد دانش‌آموزان برای هر استان پیش‌بینی می‌گردد.

2 - یک درصد از بهای فروش کالا و خدمات کارخانه‌ها و مؤسسات خدماتی و تولیدی استان که از طریق شورای استان میان مناطق توزیع‌ می‌شود.

3 - تا پنج درصد عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی، تفکیک زمین ها، پذیره و نوسازی علاوه بر عوارض مذکور را که شهرداری ها دریافت می‌کنند.

4 - عواید حاصل از فروش ساختمان ها و زمین های بلااستفاده و نیز ساختمان ها و زمین های دیگر که در اختیار آموزش و پرورش است و می‌توان آنها را‌ با توجه به نیازهای آموزش و پرورش تبدیل به احسن نمود، در چهارچوب ضوابطی که از سوی وزارت آموزش و پرورش معین می‌شود.

( متاسفانه بند 3 از این ماده آن گونه که در قانون آمده است عمل نشده است و شهرداری ها به آموزش و پرورش بدهکارند و حاضر به تمکین در برابر قانون نیستند . )

لازم است استاندار آذربایجان شرقی گزارشی مستند و شفاف در مورد اجرای ماده 13 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش به افکار عمومی ارائه کنند .

خط و نشان استاندار آذربایجان شرقی برای مدیران مدارس و پرسش های صدای معلم

« صدای معلم » پیش تر در گزارشی با عنوان :

" کسر 3 % بابت توسعه متوازن مناطق محروم توسط سازمان برنامه و بودجه از درآمدهای آموزش و پرورش غیرقانونی است ! کسر درصدهای مختلف توسط ادارات کل آموزش و پرورش از محل درآمدهای اختصاصی مناطق و نواحی غیرقانونی است !

نیازی به تدوین قانون خاص برای آموزش و پرورش نیست ! همان " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " را کامل اجرا و بر آن نظارت کنید ! " ( این جا ) نوشت :

" تبصره 4 از قانون الحاق چهار تبصره به « ماده 18 » قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها و مناطق کشور تصریح می کند :

" کلیه محاکم قضایی موظفند ، شکایت موضوع « تبصرهای 2 و 3 « این ماده را خارج از نوبت بررسی و احداث کنندگان مجمتع های مشمول را که از انجام تکالیف خویش امتناع ورزیده اند علاوه بر انجام تعهدات قانونی موضوع ماده فوق به پرداخت جریمه ای معادل بیست و پنج درصد ( 25 % ) ارزش آن محکوم نمایند و درآمد حاصله طی ردیف درآمدی جداگانه که در قانون بودجه هر سال مشخص خواهد شد به حساب خزانه واریز و معادل صد درصد ( 100 % ) آن در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت تا با نظارت شورای آموزش و پرورش استان و توسط ادارات کل نوسازی مدارس نسبت به احداث ، توسعه و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش در همان محل اقدام شود . "

تبصره 1 بند 4 ماده 13 و تبصره 1 ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش تصریح می کند :

« صد در صد عواید حاصل از بند ۳ و ۴ باید برای توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی همان شهرستان هزینه شود »

پرسش این است در حالی که طبق قانون تمام درآمدهای وزارت آموزش و پرورش باید در داخل آن هزینه شود اختصاص 3 درصد از این بودجه به سازمان برنامه و بودجه تحت عنوان " توسعه متوازن مناطق محروم " بر چه اساسی صورت می گیرد ؟

ضمن آن که تاکنون سازمان برنامه و بودجه گزارشی از وضعیت برداشت این درآمدها و چگونگی هزینه آن را به اطلاع افکار عمومی نرسانده است .

همچنین ادارات کل آموزش و پرورش در سراسر کشور درصدهای قابل توجهی بین 40 تا 60 را از درآمدهای اختصاصی مناطق و نواحی کسر و در حساب خود نگه می دارند .

آیا این کار قانونی است ؟

آیا استاندار بر این موارد وقوف و نظارت دارند ؟

لازم است استاندار آذربایجان شرقی گزارشی مستند و شفاف در مورد اجرای ماده 13 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش به افکار عمومی ارائه کنند و از این طریق به اجرای مفاد " منشور حقوق شهروندی " کمک کنند .

پایان گزارش/


خط و نشان استاندار آذربایجان شرقی برای مدیران مدارس و پرسش های صدای معلم

منتشرشده در گفت و شنود

گروه استان ها و شهرستان ها/

پیام تبریک مدیر کل آموزش و پرورش همدان برای  رای اعتماد محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش

« محسن حاجی میرزایی » وزیر آموزش و پرورش چند ساعت پس از رای اعتماد مجلس در توئیتی نوشت :

" از هرگونه درج آگهی، ارسال پیام تبریک و گل به مناسبت کسب رای اعتماد نمایندگان مردم و سایر مناسبت‌ها در کلیه سطوح وزارتخانه خودداری فرمایید. "

پیام تبریک مدیر کل آموزش و پرورش همدان برای  رای اعتماد محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش

« محمد پورداود » مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز بلافاصله پس از وزیر شدن حاجی میرزایی در پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان همدان این انتخاب را تبریک گفت .

پیام تبریک مدیر کل آموزش و پرورش همدان برای  رای اعتماد محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش

مدیر کل آموزش و پرورش همدان نوشت :

" بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای محسن حاجی میرزایی

وزیر محترم آموزش و پرورش
با سلام و تحیات الهی
   انتخاب شایسته جناب عالی به عنوان وزیر آموزش و پرورش مایه خرسندی است.
 رای قاطع  و اقبال بالای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حضرت عالی نشان می دهد که هدایت و سکانداری دستگاه تعلیم و تربیت به فردی شایسته، مجرب و  متخصص سپرده شده است.
بدون تردید حضور جناب عالی در راس مدیریت وزارت آموزش و پرورش  مایه خیر و برکت فراوان برای بزرگ ترین و مهم ترین نهاد آموزشی، فرهنگی  و اجتماعی کشور که به تعبیر رییس جمهور محترم  پایه ای ترین وزارتخانه به حساب می آید، خواهد بود و  آینده درخشانی  برای دستگاه تعلیم و تربیت رقم خواهد خورد.
امروز  سند تحول بنیادین میثاق نامه و نقشه راه آموزش و پرورش به حساب می آید  و با مدیریت و هدایت جناب عالی گام های مهم و موثر تری را می توان در جهت اجرای این سند راهبردی برداشت .
این جانب با کمال خرسندی  این انتخاب شایسته را  که نشان از کارآمدی، تجربه و  شایستگی‌  جنابعالی دارد، صمیمانه تبریک عرض می نمایم و از خداوند متعال برای حضرت عالی آرزوی توفیق روز افزون در سایه منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همگام با دولت تدبیر و امید دارم.

ایشان نخستین کسی است که این پیروزی را تبریک می گوید .

پایان پیام/


پیام تبریک مدیر کل آموزش و پرورش همدان برای  رای اعتماد محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش

گروه رسانه/

انتخاب وزیر آموزش و پرورش و نگاه نمایندگان مجلس

همدلی| نیما آویدنیا:

آشفته بازار سکانداری در وزارت آموزش و پرورش در دولت روحانی، گویا نقطه پایانی ندارد. از انتخاب غیرکارشناسانه علی‌ اصغر فانی به‌عنوان نخستین وزیر آموزش و پرورش که عاقبتی بهتر از عزل محترمانه به همراه نداشت، تا استعفای شوک‌آور و چرخش ناگهانی سیدمحمد بطحایی. پس از استعفای بطحایی، جواد حسینی به سرپرستی این وزارتخانه منصوب شد و حدود 3 ماه مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را عهده‌دار شده و در این مدت اندک، به اذعان جامعه معلمان و آگاهان نظام آموزشی، کارنامه قابل‌قبولی از خود به‌جای گذاشت تا نویدبخش کورسوی امیدی در انتهای چاه ویل نظام نابسامان آموزشی کشور باشد.
در حالی‌ که حسینی به‌عنوان جدی‌ترین گزینه برای وزارت آموزش و پرورش مطرح بود، به ناگهان شوک دیگری به بدنه نظام آموزشی کشور و جامعه فرهنگیان کشور وارد شد و آن، خبر معرفی محسن حاجی میرزایی به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی بود. خبری که با انتقاد گسترده جامعه فرهنگی همراه شده و این پیام را با خود به همراه داشته که متاسفانه گویا کشتی طوفان‌زده نظام آموزشی کشور، در این دو سال انتهایی تا پایان دولت نیز ساحل امنی به خود نخواهد دید.
درباره شرایط و دلایل این انتخاب، عدم استقبال از آن توسط جامعه فرهنگی و به‌طورکلی عوامل آشفتگی و نابه سامانی مدیریت در نظام آموزش و پرورش کشور با علی پورسلیمان مدیر سایت صدای معلم به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

همدلی :
ارزیابی شما از معرفی آقای حاجی میرزایی به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش چیست؟

انتخاب وزیر آموزش و پرورش و نگاه نمایندگان مجلس

علی پورسلیمان :
محسن حاجی میرزایی مدت زیادی از فضای آموزش و پرورش به دور بوده است، البته بعضاً سوابقی از ایشان در نهضت سوادآموزی عنوان می‌شود، اما مشخصاً ایشان با توجه به دوری از فضای آموزش و پروش نمی‌توانند تحلیلی واقعی و عمل‌گرا نسبت به شرایط و وضعیت پیچیده این روزهای نظام آموزشی داشته باشند، البته این به این معنا نیست که لزوماً وزیر آموزش و پرورش باید از بدنه این سازمان بیاید، اما نکته قابل‌توجه آن است که فردی که سکان‌دار وزارتخانه‌ای مثل آموزش و پرورش می‌شود، باید در وهله نخست منطقاً مشکلات آموزش و پرورش را از نزدیک بشناسد تا بتواند برای حل آن‌ها راه‌کار مناسب داشته باشد و ما عقلا و منطقاً نمی‌توانیم از کسی که آمدن خود را محصول تقدیر و قضا و قدر الهی می‌داند، انتظار ایجاد تحولی در نظام آموزش و پرورش کشور داشته باشیم.

بنده عمیقاً از این انتخاب متاسف هستم، نه‌ فقط برای انتخاب شخص حاجی میرزایی، بلکه برای افرادی که ایشان را به‌عنوان یک مجری صرف برای هدایت و مدیریت وزارت آموزش پرورش مناسب دیده‌اند، وزارتخانه‌ای که شرایطش اساساً قابل‌مقایسه با گذشته نبوده و نیازها و سطح انتظارات در آن به‌کلی تغییریافته است.
به نظر می‌رسد ما اساساً با بحران انتخاب در وزارت آموزش و پرورش روبه‌رو هستیم و این دولت تاکنون با انتخاب 3 وزیر و یک سرپرست برای وزارت آموزش و پرورش به‌نوعی رکورد جدیدی برای خود به ثبت رسانده است. تا وقتی‌که افرادی صرفاً اجرایی و پشت‌میزنشین و بیگانه با نظام آموزش کشور، هم چون آقای حاجی میرزایی در راس کار قرار بگیرند و ما در آموزش‌ و پرورش به دنبال ایجاد اتاق فکر و اندیشه نباشیم تا به حل معضلات بی‌شمار این نظام حساس و تاثیرگذار در کشور با روش‌های علمی و آکادمیک بپردازیم، بنده شخصاً چشم‌انداز روشنی را در پیش‌رو متصور نیستم.

 

همدلی :
به نظر می‌رسد نگاه حاکم در این دولت و به‌طورکلی در طول این چهل سال به نظام آموزش و پرورش، نگاهی آزمون‌ و خطا بوده و معلمان و دانش‌آموزان به تعبیری بدل به موش آزمایشگاهی شده و به نظر می‌رسد تکلیف دولت‌ها با این نظام مهم و آینده‌ساز، همچنان مشخص نشده است!
مشکل از کجاست که از پس چندین دهه آزمون‌ و خطا، ما همچنان در بلاتکلیفی و بی‌برنامگی محض در ارتباط با نظام آموزش و پرورش کشور مواجه هستیم؟

 

علی پورسلیمان :
نکته مهمی که باید ذکر کنم این است که آموزش و پرورش و حل مسائل آن تنها در شخص وزیر خلاصه نمی‌شود. واقعیت آن است که نگاه به نظام آموزشی در کشور ما یک نگاه دست چندمی است. ما در هیچ دولتی به آموزش به‌عنوان محور توسعه پایدار نگاه نکرده و از آنجا که همواره بحران‌های مختلفی در زمینه‌های مختلف، کشور ما را احاطه کرده است، آموزش و پرورش به‌تناسب با شرایط محیطی و اقتضائات منطقه‌ای و جهانی کشور، نتوانسته است نقش بنیادین خود را تعریف کند.
نکته بعدی حائز اهمیت این است که ما به لحاظ آنکه در آموزش و پرورش، معلم حرفه‌ای تربیت نکرده‌ایم و نگاه ما به آموزش و پرورش و معلمان نگاهی حرفه‌ای نیست، به‌تبع آن، هیچ‌گاه فرایند انتخاب وزیر نیز به‌مانند انتخاب معلمان حرفه‌ای و بر مبنای کارآمدی و اصول علمی انجام نمی‌پذیرد.
به‌عنوان‌مثال شما توجه کنید که برای تامین معلم برای دستگاهی مثل آموزش و پرورش، مسئولین ما راه‌های مختلفی را تعریف می‌کنند، معلم حق‌التدریس، سرباز معلم، آموزش‌دهنده سوادآموزی و ماده28 یا دانشگاه فرهنگیان و انواع و اقسام این دست روش‌ها، درحالی‌که در هیچ کجای دنیا چنین شیوه‌هایی رایج نیست و فرایند انتخاب معلم بر اساس اصول مشخص و به‌صورت شفاف انجام می‌پذیرد و زمانی که شما با چنین نظام آموزش و پرورش بی‌برنامه و فشلی مواجه هستید، نباید انتظار داشته باشید که انتخاب وزیر آن نیز انتخابی علمی و حرفه‌ای باشد.
به نظر می‌رسد که ما در این چهل سال، در انتخاب وزرای آموزش و پرورش، سال‌به‌سال و دوره به دوره شیب نزولی را طی کرده‌ایم و همین امر سبب شده است که این وزارتخانه همواره دچار تلاطم و حواشی بسیار بوده است.
اگر شما نگاهی تاریخی داشته باشید به پیشینه وزرایی که برای آموزش و پرورش انتخاب‌شده‌اند، از قبل از انقلاب و اوایل آن تاکنون، به‌وضوح مشاهده می‌کنید که به لحاظ کیفی شاهد روندی نزولی بوده‌ایم.

ما در نظام آموزشی کشور انسان‌های بزرگ و صاحب‌نظرانی چون غلامحسین شکوهی و ناتل‌خانلری و پرفسور حسابی داشتیم که حرفی در آموزش و پرورش داشته‌اند، اما اکنون ما متاسفانه در حال حاضر رسیده‌ایم به چهره‌هایی صرفاً اجرایی و ناآشنا با حوزه مدیریتی خود که طبیعتاً نمی‌توانند برای یک دستگاه کیفی مثل آموزش و پرورش که با اندیشه و تفکر انسان سروکار دارد، نسخه شفابخشی بپیچند و درواقع قد مدیریت در نظام آموزش و پرورش به سمت کوتوله‌گی گرایش پیداکرده است و به نظر من این در درازمدت آسیب‌های جدی و ضربات جبران‌ناپذیری را به آموزش و پرورش و همچنین سایر شاخص‌هایی که به توسعه کشور مربوط است وارد خواهد کرد. ما امروز شاهد بحث تبعیض هستیم و خیلی از معلمان بیان می‌کنند باوجود این که ما شرایط حساس و ویژه امروز مملکت را درک کرده و به مشکلات واقفیم، اما از سوی دیگر برای ما وجود این حد از تفاوت و تبعیض قابل‌درک نیست و این مسئله که در همین شرایط امروزی کشور افرادی وجود دارند که با کمترین تخصص و سطح سواد دارای فیش‌های نجومی و حقوق بالا هستند درحالی‌که دستمزد معلمان کفاف رفع بدیهی‌ترین نیازهای زندگی آنها را هم نمی‌دهد.

 

همدلی :
به نظر می‌رسد باوجود بحران مدیریت در اکثر بخش‌ها و سازمان‌ها در کشور، شرایط آموزش و پرورش در مقایسه با سایر دستگاه‌ها، شرایط به‌مراتب وخیم‌تری را تجربه می‌کند. این تفاوت از کجا منشا می‌گیرد؟

 

علی پورسلیمان :
اگر شما دو دستگاه آموزش عالی و آموزش و پرورش را مقایسه کنید، ما امروز در آموزش و پرورش با بحران انتخاب وزیر مواجه هستیم، معلمان به‌شدت واکنش نشان می‌دهند و مقاومت و اعتراض می‌کنند و به دلیل اینکه به تشخیص ایشان احترام گذاشته نمی‌شود و با آن‌ها به‌مثابه موش‌های آزمایشگاهی برخورد می‌شود، طبیعتاً اعتراض و مقاومت می‌کنند و البته مقاومت آن‌ها به‌حق بوده و این عدم جدی گرفته شدن معلمان در فرآیند انتخاب وزیر باعث بروز مشکلاتی می‌شود که همواره شاهد آن بوده و هستیم.
به‌طور متوسط ما در هر یک‌ونیم سال شاهد حضور یک وزیر به‌عنوان سکان‌دار وزارت آموزش و پرورش هستیم، درحالی‌که ما در آموزش عالی شاهد چنین وضعیتی نیستیم و در داخل آموزش عالی و دانشگاه‌ها برای گزینش نیرو یک پروسه علمی تعریف‌شده است، درحالی‌که ما متاسفانه هنوز مدیریت علمی و منطقی در سازوکارهای انتخابی در آموزش و پرورش نداشته و انتخاب‌ها بر اساس یک نگاه ایدئولوژیک و سیاسی است و وزرایی که برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب می‌شوند عمدتاً بر اساس ملاک‌های سیاسی و جناحی گزینش می‌شوند.
به نظر من این دور باطل باید یک‌جا موفق شود. اعتقاد من این است که دولت باید نگاه ابزاری خود را نسبت به آموزش و پرورش تغییر دهد، نمایندگان مجلس نیز باید نگاه خود را در انتخاب وزیر آموزش و پرورش عوض کنند، نگاه نمایندگان در انتخاب وزیر، نگاه کاسب‌کارانه و اقتصادی است و بر این اساس است که عزل و نصب‌ها با نظر ایشان انجام پذیرد و این برای معلمان قابل‌قبول نیست و ما نیاز به یک تحول اساسی و همه‌جانبه در همه سطوح نسبت به نظام آموزش و پرورش داریم و باید در شان و اندازه این سازمان به آن نگاه شود. بنده عمیقاً از این انتخاب متاسف هستم، نه‌ فقط برای انتخاب شخص حاجی میرزایی، بلکه برای افرادی که ایشان را به‌عنوان یک مجری صرف برای هدایت و مدیریت وزارت آموزش پرورش مناسب دیده‌اند، وزارتخانه‌ای که شرایطش اساساً قابل‌مقایسه با گذشته نبوده و نیازها و سطح انتظارات در آن به‌کلی تغییریافته است.

 

همدلی :
درحالی‌که آقای حسینی چیزی کمتر از 3 ماه سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را عهده‌دار بود، نگاه‌ها در میان جامعه فرهنگی کشور، عمدتاً مثبت ارزیابی می‌شود، از دلایل این امر برای ما بفرمایید.

 

علی پورسلیمان :
آقای حسینی کمتر از 3 ماه سرپرست وزارت آموزش و پرورش بودند؛ شما امروز در محافل رسانه‌ای به‌ویژه در فضای مجازی شاهد عکس‌العمل منفی معلمان نسبت به عدم معرفی آقای حسینی و معرفی گزینه دیگری به‌جای ایشان به‌عنوان وزیر پیشنهادی از سوی دولت هستید. دولت‌مردان و تصمیم‌سازان نظام آموزشی کشور می‌بایست به این موج واکنش‌های منفی و دفعی از سوی معلمان توجه کنند و به دنبال چرایی آن باشند.
البته باید به این نکته توجه داشت که آقای حسینی، در این دو ماه‌ و اندی، در حوزه اقتصاد و معیشت معلمان کار ویژه‌ای انجام نداده‌ است و مسائل و کلیاتی را مطرح کرد، اما درهرصورت ایشان با اقبالی نسبی در بدنه آموزش و پرورش و میان معلمان مواجه شدند.

انتخاب وزیر آموزش و پرورش و نگاه نمایندگان مجلس

همدلی :
این اقبال نسبی از کجا نشات گرفته است؟
بنده نه مخالف و نه مدافع تمام‌عیار ایشان هستم، اما ایشان در همین مدت‌زمان کوتاه توانست اعتماد نسبی جامعه معلمان را جلب کند. البته تحلیل‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد. اما به‌طورکلی ایشان موفق شد تا گفتمان جدیدی را با مدیریت عمل‌گرا در این زمان کوتاه در نظام آموزش و پرورش ایجاد کند و ما آشکارا شاهد این امر بودیم.
در زمان وزارت جناب بطحایی آنچه بیشتر از همه‌چیز به چشم می‌خورد، بحث غلبه فضای امنیتی حاکم بر فضای آموزش و پرورش بود و هرروز ما شاهد شکایت از معلمان منتقد و رسانه‌های مستقل بودیم و احکام سنگینی نیز در این زمینه صادر شد و آقای بطحایی علی‌رغم این ادعا که همواره خود را معلم و از بدنه نظام آموزشی کشور می‌دانست، متاسفانه نسبت به این مسائل منفعل بوده و سکوت می‌کرد، درحالی‌که آقای حسینی اولین اقدامی که در بدو ورود به آموزش و پرورش انجام داد، ابلاغ بخش‌نامه‌ای بود که طی آن کلیه شکایت‌ها از رسانه‌ها و معلمان منتقد پس گرفته شد.

آقای حسینی در همین زمان کوتاه تا حدودی موفق شد با اشاعه و بسط گفتمان متفاوتی نسبت به گذشته، بخشی از انتظارات معلمان را برآورده سازد و آن‌ها را نسبت به ایجاد تحولات بنیادی‌تر در آینده امیدوار سازد.

 

همدلی :
مطالبات و مشکلات انباشته‌شده معلمان، روزبه‌روز در حال افزایش است و فرهنگیان کشورمان روزگار خوبی را سپری نمی‌کنند، در پس همه این مشکلات، چشم‌انداز شما برای آینده نظام آموزشی کشور چیست؟ آیا می‌توان امیدوار بود که دور باطل ناکارآمدی و بحران مدیریتی در این نظام حیاتی و آینده‌ساز کشور، روزی به پایان برسد؟

انتخاب وزیر آموزش و پرورش و نگاه نمایندگان مجلس

علی پورسلیمان :
به‌طورکلی می‌توان گفت که در شرایط فعلی کشور آموزش و پرورش در اولویت نیست و کشور با مشکلات عدیده‌ای در زمینه‌های مختلف دست‌به‌گریبان است، مسئله اصلی امروز در کشور ما بحث سیاست خارجی و مسائل نظامی است و در چنین فضایی ما نمی‌توانیم به آینده‌ای روشن برای نظام آموزشی کشور دل‌خوش کنیم و از دولت هم نمی‌توان انتظار داشت تا آموزش و پرورش را در چنین فضایی در اولویت قرار دهد.
آن‌چنان‌که بنده مطلع هستم، دولت امکان تخصیص بودجه بیشتری برای آموزش و پرورش ندارد و باید توجه داشت که بودجه نظام آموزشی، تابعی از بودجه کل کشور است و نمی‌توان انتظار رخ دادن معجزه‌ای، دستکم در کوتاه‌مدت در نظام آموزش و پرورش داشته باشیم.

آنچه ما در یک سال اخیر شاهد بودیم، قدرت خرید معلمان به شکل معناداری کاهش پیداکرده و طبیعتاً یکی از بنیادی‌ترین خواست‌های امروز معلمان، بحث تامین معیشت و پرداخت مطالبات قانونی ایشان است. ما امروز به گفته مسئولان و نمایندگان مجلس با کسری بودجه چیزی حدود 40 تا 50 درصدی بودجه آموزش و پرورش روبه‌رو هستیم و این در درازمدت صدمات جبران‌ناپذیری را به نظام آموزش و پرورش وارد خواهد کرد. البته مطالبات اساسی معلمان به بحث معیشت خلاصه نمی‌شود.
مطالبات مهم دیگری نیز وجود دارند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بحث حفظ شان و منزلت معلمان اشاره کرد و این نکته‌ای است که متاسفانه کمتر به آن اشاره‌ شده است.

معلمان باید این حس را داشته باشند که در جامعه دارای شان و احترام هستند. ما امروز شاهد بحث تبعیض هستیم و خیلی از معلمان بیان می‌کنند باوجود این که ما شرایط حساس و ویژه امروز مملکت را درک کرده و به مشکلات واقفیم، اما از سوی دیگر برای ما وجود این حد از تفاوت و تبعیض قابل‌درک نیست و این مسئله که در همین شرایط امروزی کشور افرادی وجود دارند که با کمترین تخصص و سطح سواد دارای فیش‌های نجومی و حقوق بالا هستند درحالی‌که دستمزد معلمان کفاف رفع بدیهی‌ترین نیازهای زندگی آنها را هم نمی‌دهد. به‌عنوان ‌مثال دولت بعد از گذشت بیش از 2 سال از مصوبه مجلس درراه‌اندازی سامانه فیش‌های حقوقی آن را همچنان در دستور کار قرار نداده است. این عدم شفافیت در همه زمینه‌ها باعث گسترش بی‌اعتمادی به سیستم می‌شود. بحث دیگری که از مطالبات مهم قشر فرهنگی می‌توان به آن اشاره کرد، بحث استقلال حرفه‌ای معلمان است، همین‌طور بحث تاسیس نظام معلمی به‌عنوان پایه‌گذار معلم حرفه ای.
سخن پایانی:
تا وقتی‌که افرادی صرفاً اجرایی و پشت‌میزنشین و بیگانه با نظام آموزش کشور، هم چون آقای حاجی میرزایی در راس کار قرار بگیرند و ما در آموزش‌ و پرورش به دنبال ایجاد اتاق فکر و اندیشه نباشیم تا به حل معضلات بی‌شمار این نظام حساس و تاثیرگذار در کشور با روش‌های علمی و آکادمیک بپردازیم، بنده شخصاً چشم‌انداز روشنی را در پیش‌رو متصور نیستم.


انتخاب وزیر آموزش و پرورش و نگاه نمایندگان مجلس

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور