صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

دکتر خسرو باقری و دکتر شهین ایروانی اعضای هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران 11 آذر  دربارۀ رسالت و قلمرو رشتۀ فلسفۀ تعلیم و تربیت در دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران گفت‌وگو کردند .

میزبان این نشست ، " شورای دانشجویی گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران " بود .

در میانه و نیز انتهای این نشست پرسش ها مطرح و اساتید به آن پاسخ دادند .

آن چه در زیر می آید ؛ پرسش های علی پورسلیمان مدیر صدای معلم از « دکتر خسرو باقری » و پاسخ هایی است که وی ارئه می دهد .

منتشرشده در گفت و شنود

گروه رسانه/

نخستین گزارش صدای معلم در مورد دومین نشست رسانه ای وزیر آموزش و پرورش با خبرنگاران روز شنبه 9 آذر در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا )

خبرنگاران در این نشست پرسش های مختلفی را مطرح کردند .

« صدای معلم » در این بخش پرسش  « فهیمه طباطبایی » خبرنگار روزنامه همشهری و پاسخ وزیر آموزش و پرورش را منتشر می کند .

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

آمار معلم تمام وقت و نظر مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی دو روزه مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان کرمان گفته است : " بزرگترین آسیب طرح معلم تمام وقت عدم انگیزه برای مدیران مدارس است .

یارمحمد حسین‌بُر همچنین اظهار کرده است که تاکنون بیش از ۴۳۵ هزار نفر در طرح معلم تمام وقت در کشور شرکت کرده‌اند .

آخرین بار « سیدجواد حسینی » سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش در نشست رسانه ای با خبرنگاران در تابستان امسال اعلام کرد که تاکنون 12000 نفر در سراسر کشور در طرح معلم تمام وقت شرکت کرده اند .

حسینی پیش بینی کرد که تا پایان شهریور 1398 این رقم به 100 هزار نفر برسد . ( این جا )

« صدای معلم » در گزارشی مورخ 26 شهریور 1398 نوشت : ( این جا )

" شواهد و گزارش ها نشان می دهند ؛ معلمان آن گونه که مسئولان وزارت آموزش و پرورش در ماه های اخیر تبلیغ کرده اند از طرح معلم تمام وقت اسقبالی نکرده اند .

پرتال اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در خبری که به نقل از رئیس اداره امور اداری و تشکیلات این استان منتشر کرده است ضمن تشریح جزئیات کامل این طرح اعلام کرده است که در سال تحصیلی جاری 2800 نفر در طرح معلم تمام وقت شرکت کرده اند .

« محمد صیدلو » در 24 شهریور 1398 در گفت و گو با ایرنا تعداد معلمان شاغل در مدارس شهرستان‌های استان تهران را 46 هزار نفر اعلام کرده است .

در واقع در آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران تنها حدود 6 درصد معلمان از طرح معلم تمام وقت استقبال کرده اند .

نکته مهم دیگر این برای نخستین بار و از قول یک مقام مسئول همه دبیران، هنرآموزان و دبیران تربیت بدنی می توانند از مزایای این طرح استفاده نمایند و شامل معلمان بالای 25 سال سابقه کار نیز می شود ؛ چیزی که قبلا نبود .

بیان آمار 435 هزار نفری معلمان شرکت کننده در طرح معلم تمام وقت با هیچ استدلال و منطقی سازگار نیست .

آمار معلم تمام وقت و نظر مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش  در نشست رسانه ای با خبرنگاران در 9 آذر بیان کرد: پیش بینی ما ۷۳ هزار میلیارد تومان برای سال ۹۹ است. که فکر کنیم آنچه در بودجه در نظر گرفته شده است ۵۴ هزار میلیارد تومان است.

 این بودجه هنوز تصویب نشده و تلاش می کنیم بودجه را واقعی تر کنیم. همه تصمیم گیران با درک آثار بودجه بر روی هر بخش تصمیم بگیرند و ما سعی می کنیم این اثرات را در جلسات مطرح کنیم. "

در واقع ، بودجه سال 99 آموزش و پرورش از هم اکنون با حداقل 19 هزار میلیارد تومان کسری رو به رو است .

به نظر می رسد مسئولان وزارت آموزش و پرورش قبل از از هر گونه تبلیغ برای طرح های غیرکارشناسی چون " معلم تمام وقت " نخست آن که دقیق و مستند سخن بگویند . همچنین منابع پایدار برای تامین بودجه برای چنین پرداخت هایی را نیز مشخص کنند . همچنین به فکر صندوق های بازنشستگی که پیش تر ورشکستگی آن ها نیز اعلام شده است باشند .

پایان گزارش/


آمار معلم تمام وقت و نظر مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش

گروه رسانه/

نخستین گزارش صدای معلم در مورد دومین نشست رسانه ای وزیر آموزش و پرورش با خبرنگاران روز شنبه 9 آذر در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا )

خبرنگاران در این نشست پرسش های مختلفی را مطرح کردند .

« صدای معلم » در این بخش پرسش آزاده سهرابی خبرنگار خبرگزاری مهر و پاسخ وزیر آموزش و پرورش را منتشر می کند .

منتشرشده در گفت و شنود

آینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و نقد مدیریت و عملکرد علی ذوعلم

* با توجه به عملکرد آقای دکتر ذوعلم آینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را چگونه ارزیابی می کنید؟

بنده توفیق داشتم از سال ۷۸در سازمان خدمت کنم .در این مدت البته سه سال معاون در اداره کل شهرستان ها و پنج سال هم مدیر کل متوسطه اول را تحربه کرده ام .تا اینکه ماه گذشته در سازمان بازنشست شدم .لذا حدود بیست سال در جریان کارهای سازمان هستم .اما در پاسخ به پرسش فوق می توانم عرض کنم که عملکرد آقای ذوعلم در دو بخش قابل تحلیل است :

۱_ انتخاب تیم مدیریتی . ایشان با اعلام تغییر ساختار مدیران قبلی را جابه جا  و افراد جدیدی را منصوب کردند . تقریبا همه بخش های سازمان از مدیران دفاتر تالیف تا مدیران مجلات و مدیران حوزه های یادگیری و....در عین حال با انتصاب در پست معاون تالیف و مدیرکلی حوزه ریاست سلسله مراتب در سازمان زیاد شده است .

در حالت فعلی یازده مدیر حوزه مستقیما با خود ایشان کار می کنند و دفاتر انتشارات و تالیف با معاون تالیف .

قابل ذکر است فعلا پژوهشگاه  مطالعات آموزش و پرورش به شکل قبل اداره می شود .با توصیف فوق تحلیل بنده این است که هنوز ثبات مدیریتی در سازمان حاصل نشده است . ساختار جدید تصویب نشده و بلاتکلیفی بین بخش دوره ها و حوزه ها وجود دارد و همکاران سازمان از  این شرایط  رضایت ندارند .

آینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و نقد مدیریت و عملکرد علی ذوعلم

۲_ تحلیل دوم مربوط به عمکرد در حوزه برنامه ها و فعالیت هاست .من فکر می کنم شاید به همان دلایل فوق هنور چشم انداز روشنی نسبت به اولویت ها و نحوه انجام فعالیت حاکم نشده است.حداقل در این ده ماه باید تکلیف راهنمای حوزه های تربیت مشخص می شد و در شورای عالی تصویب می شد نه تنها نشده است بلکه با ایده ادغام حوزه های یادگیری فتی و حرفه ای با حوزه های نظری و ابتدایی کار خیلی پیچده شده است .

بنابراین آینده سازمان با کمی ابهام روبه روست .

پیشتهاد می کنم مدیران سازمان به جای اجرای مستقیم ایده آن را تبدیل به طرح های پژوهشی یا اجرایی  کنند و پس از بررسی ابعاد آن و تصویب مقررات و الزامات قانونی  زمینه آن را فراهم آورند .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و نقد مدیریت و عملکرد علی ذوعلم

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

از راه اندازی برنامه تلویزیونی " پرسشگر " حدود 4 سال است که می گذرد.

سعید نوری آزاد تهیه کننده برنامه تلویزیونی «پرسشگر» 20 مهر ماه 1394 به خبرنگار مهر  گفته بود :  برای اولین بار قرار است یک برنامه به طور کاملا تخصصی و زیرساختی نظام آموزش و پرورش را در سطح کلان مورد نقد و بررسی قرار دهد . ( این جا )

وی با مقایسه این برنامه با دیگر برنامه هایی که به حوزه آموزش و پرورش می پردازد و می گوید :  بسیاری از برنامه ها سطح آموزشی دارد اما برنامه ای نبوده که سیاست های کلان حوزه آموزش را بررسی کند و ما در این برنامه به صورت تخصصی به مسایل می پردازیم و از منظر اجتماعی به مباحث ورود پیدا نمی کنیم. به طور مثال اقتصاد یا سرانه مدارس اگر مورد پرسش قرار گیرد از دیدگاه آموزشی است نه جنبه های دیگر.

این تهیه کننده برنامه های تلویزیونی در ادامه تاکید می کند ما در برنامه «پرسشگر» فقط سوال می کنیم و می خواهیم روحیه پرسشگری را در دانش آموزان جا بیندازیم و بگوییم حتما می شود سوال کرد.

 حوزه آموزش، فیلم سینمایی نیست که تنها نقدی را وارد کرد بلکه روندی است که باید به صورت تخصصی درباره آن پرسشگری کرد. از این رو ما در برنامه مجری هم نداریم و تنها یک استاد دانشگاه به عنوان پرسشگر برنامه را اداره می کند."

« صدای معلم » پیش تر در گزارشی نوشت :

" حال باید این پرسش را نه از مسئولان این برنامه که از سیاست گذاران رسانه ملی پرسید که چرا و علی رغم صرف بودجه و اعتبار ، این برنامه نتوانسته است با بخش ها و ارکان مختلف آموزش و پرورش ارتباط موثر و متقابل برقرار کند ؟

آیا در این برنامه از کارشناسان مستقل و نیز غیردولتی هم استفاده شده است ؟

مسئولان رسمی و دولتی تربیون های مختلفی دارند و البته کما بیش جامعه و فرهنگیان از نظرات آنان مطلع هستند !

نکته جالب توجه آن است که بسیاری از این مسئولان وزارت آموزش و پرورش که خود طراح و مجری سیاست های جاری هستند  برخی اوقات در نقش " منتقد " و حتی " اپوزیسیون " ظاهر می شوند و این در حالی است که آنان باید از عملکرد خود در حوزه مسئولیت شان دفاع کنند و دیگران که همان کارشناسان مستقل و متخصص هستند برنامه های جاری و وضعیت موجود را به چالش بکشند !

« تفکر نقادی » و « روحیه پرسشگری » آن گونه که مورد ادعای طراحان این برنامه است زمانی معنا پیدا می کند که از کلیشه های رسمی ، ظاهری و تشریفاتی خارج شده و اندیشه ها و دیدگاه های مختلف و حتی کاملا متضاد به محاجه و استدلال بپردازند .

تنها از این طریق است که می توان شکاف عظیم میان " صف " و " ستاد " حداقل در آموزش و پرورش و دستگاه های رسمی و حتی در مقیاس بزرگ تر به ترمیم اعتماد در میان جامعه پرداخت وگرنه این گونه برنامه ها نیز سرنوشتی مانند سایر برنامه های این رسانه ملی خواهد داشت !

باید به این واقعیت تلخ اعتراف کرد که بسیاری از مسئولان وزارت آموزش و پرورش و حتی خارج از آن عاشق تریبون های یک طرفه صدا و سیما هستند و البته آن را پنهان هم نمی کنند !

حضور در این رسانه برای آن ها نوعی رانت و حتی حاشیه امن ایجاد می کند !

این گونه تربیون ها که غالبا در یک فضای رودربایستی و با فضای اداری و غیرچالشی انجام می شود بهترین فرصت و البته کم هزینه ترین جا برای تبلیغات است .

مسئولان فعلی وزارت آموزش و پرورش که در برنامه " پرسشگر " حضور می یابند اکثرا از ترس این که مبادا دوباره به این برنامه دعوت نشوند و با تصوری که از خط مشی سیاسی صدا و سیما دارند حاضر نیستند حتی عملکرد مسئولان قبلی وزارت آموزش و پرورش و نیز دولت قبلی را در این حوزه به چالش و پرسش بکشند .

این که فرد ، افراد و یا مسئولان یک برنامه تلویزیونی در مجموعه صدا و سیما فایلی برای آموزش و پرورش ایجاد کرده اند در نوع خود قابل توجه  و نیز محل تامل می باشد اما وقتی صحبت از " نقادی " ، " پرسشگری " و " گفت و گو " می شود باید به الزامات و شرایط آن پای بند بود .

جامعه آگاه ما دیگر تفاوت بین " شعار " و " عمل " را فهمیده است و فرق بین " دلسوزان " ، " فرصت طلبان " و " پوپولیست ها " را تمیز می دهد .... "

« ابراهیم سحرخیز » نقدی بر عملکرد این برنامه نوشته است .

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور