گروه گزارش/

امروز دوشنبه 23 دی دومین نشست علمی – تخصصی با عنوان " ایدئولوژی و برنامه درسی " با برنامه ریزی و همت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران برگزار گردید .
اعضای میزگرد دکتر مقصود فراستخواه عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ؛ دکتر اسدالله مرادی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان ؛ دکتر نادر سلسبیلی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ؛ دکتر رضا ملایی رئیس حوزه یادگیری معارف و قرآن سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی و دکتر محمد حسنی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بودند .
مدیریت این نشست را دکتر سیدمحمد حسین حسینی پژوهشگر مطالعات آموزش و پرورش بر عهده داشت .
این نشست در مجموع بیش از 3 ساعت به طول انجامید و در پایان پرسش و پاسخ بین حاضران و سخنرانان برگزار گردید .
سلسبیلی سخن خود را با عرض تسلیت به مناسبت سقوط هواپیما آغاز کرده و گفت : ابتدا صحبتم را شروع می کنم با اظهار تاسف از نابخردی ها ، ندانم کاری ها و پنهان کاری ها و این ها ممکن است متاثر از جنبه های ایدئولوژیک باشند .
یکی از حاضران جلسه گفت که چندین بار تذکر داده شده که پنهان کاری نبوده است .
این اعتراض با واکنش دیگران رو به رو شد .
سلسبیلی پاسخ داد که هر کسی می تواند احساسش را بیان کند و احساس من هم این است .
فراستخواه گفت :
من تصورم از برنامه درسی این است که آن را پلت فرم اجتماعی و یک پروتکل اجتماعی می دانم که قرار است در آن فرصت های یادگیری ایجاد و تولید شود و برای عموم توزیع گردد .
عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در توصیف ایدئولوژی حاکم بر برنامه درسی به بیان ویژگی های آن پرداخت .
برخی از این ویژگی ها عبارتند از : ضد صلح جهانی ، مرد سالار و ضد زن ، دولت سالار ، نخبه گرا بوده و برای تفکر انتقادی اهمیتی قائل نیست ، بازتولید اجتماعی و فرهنگی داشته و بسیار آشفته است .
این ایدئولوژی ضد میراث معنوی انسان هم هست .

فراستخواه در بخش پاسخ به پرسش ها گفت :
من تصور ذات باور از ایدئولوژیک ندارم . ایدئولوژی در همه ماها می تواند رفتار ایدئولوژیک تولید کند . ما باید کردارهای ایدئولوژیک خود را تحلیل کنیم ، ما باید زبان ایدئولوژیک خود را تحلیل کنیم منتهی خشن ترین شکل کردار ایدئولوژیک در قالب یک ساختار خشن به شکل یک خشونت نمادین در آموزش و پرورش ما از سوی یک حاکمیت سیطره پیدا کرده است و این به آن معنا نیست که ایدئولوژی فقط در آن جاست .
فقط به معنای هابزی کلمه در آن لویاتان هست .
ایدئولوژی در همه ما هست .
هر صدای بلندی که در ما می خواهد معرفت کاذب ایجاد کند ایدئولوژی گریبانش را گرفته است .
این فراستخواه هم باشد باید نقد کند . من باید خودم را نقد کنم و مرتبا کردارهای ایدولوژیک خودم را .
« صدای معلم » لازم می داند از تغییر رویکرد علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جهت دعوت از اندیشه ها و سلایق مختلف فکری در نشست های " بزم اندیشه " که همواره مورد انتقاد این رسانه بوده است ؛ تشکر و قدردانی نماید .
امید است که" پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش " با استمرار این رویه و کیفی تر کردن آن ، جایگاه واقعی خویش به عنوان " اتاق فکر " آموزش و پرورش را بازیابی نماید .
مشروح این نشست در صدای معلم منتشر خواهد گردید .
پایان گزارش/
گروه گزارش/

مطابق اعلام وزارت آموزش و پرورش ؛ روز شمار هفته شوراهای آموزش و پرورش به ترتیب زیر با شعار «نگاه ملی، تحول منطقه ای» نام گذاری و اعلام گردیده است :
سه شنبه 98/10/24 شوراهای آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا
چهارشنبه 98/10/25 شوراهای آموزش و پرورش، مشارکت نهادها و خیرین
پنجشنبه 98/10/26 شوراهای آموزش و پرورش، تبلور آموزه های دینی
جمعه 98/10/27 شوراهای آموزش و پرورش، تجلی اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی
شنبه 98/10/28 شوراهای آموزش و پرورش، محور توسعه ی پایدار و تجلی تمرکز زدایی
یکشنبه 98/10/29 شوراهای آموزش و پرورش، تبلور مدرسه محوری در مدارس هیات امنایی و وابسته
دو شنبه 98/10/30 شوراهای آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت و مشارکت عمومی
در میزگرد علمی – تخصصی با عنوان : " بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس در نظام آموزشی ایران " که به مناسبت هفته پژوهش به میزبانی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گردید ؛ بهزاد نظری عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران در میزگرد علمی – تخصصی " بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس در نظام آموزشی ایران " نتایج پژوهش و تحقیقات زیر را در مورد تنوع مدارس البته در مورد مدارس هیات امنایی به صورت زیر بیان کرد : ( این جا )
" در نوع مدارس عادي- دولتي ضرورت توجه جدي و همه جانبه براي رفع مشكلات حادث شده و توسعه بي رويه مدارس سمپاد، نمونه دولتي و شاهد و البته هيات امنایی مورد تاكيد قرار گرفت و لزوم توجه مجدد آموزش و پرورش به احياء مدارس عادي از نظر داشتن دانش آموزان ملحوظ گرديد.مدارس عادي دولتي امروزه انباني از دانش آموزان بي انگيزه و برگشت خورده از مدارس خاصند، در حالي كه سرمايه گذاري اصلي نظام آموزش بايد مبتني بر ارتقاء و كيفيت بخشي اين نوع مدارس باشد.
در مدارس هيات امنایي جمع بندي اين است كه اين مدارس فرصتی براي خانواده هاي طبقه متوسط جامعه كه عموماً كاربر فرهنگي و فرزندان خانواده هاي آموزش و پرورشی هستند، ايجاد كرده است و لیکن لازم است اين مدارس به هيچ وجه توسعه نيابند. تدوين آئين نامه هايي كه قدرت مديران در مقابل سفارش پذيري براي ثبت نام در اين نوع مدرسه را تقويت مي كند و مدير مي تواند در مقابل سفارشات ثبت نام غيرقانوني دانش آموزان بايستد مورد تاكيد قرار گرفت. "
حال پرسش « صدای معلم » آن است که اقدام وزارت آموزش و پرورش در نامیدن و تبلیغ یکی از روزهای هفته به نام " مدارس هیات امنایی " با کدام پژوهش و فرضیه عقلانی و منطقی تطابق و تجانس دارد ؟
این انتخاب با کدام مواد و نیز اهداف قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش برابری می کند ؟
ماده 1 از قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان ها ، شهرستان ها و مناطق کشور مصوب 26 / 10 / 1372 مجلس شورای اسلامی تصریح می کند :
" به منظور تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و بهره گیری از کلیه منابع و امکانات جهت تاسیس ، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل ذر فعالیت های اجرایی آموزش و پرورش ، شوراهای آموزش و پرورش در استان ها و شهرستان ها به شرح این قانون تشکیل می گردد . "
آیا گنجاندن موادی مانند " تبلور آموزه های دینی " و پر رنگ کردن آن از وظایف این شوراست ؟
پس نهادهای مذهبی و دینی که در این موارد بودجه های قابل توجه می گیرند و معمولا هم به افکار عمومی پاسخ گو نیستند ، قرار است چه کاری انجام دهند ؟
پیشنهاد صدای معلم به مسئولان وزارت آموزش و پرورش آن است که قبل از اقدام به تدوین چنین دستور العمل هایی ابتدا مفاد قانون و اهداف آن را با دقت مطالعه کنند .
پایان گزارش/

در بیابانی کسی مردی بدید
پُرسشی کردش جوابی خوش شنید
کی رَسَم بر آن دهِ بالا ؟ بگو
گفت ، پاسخ این شنید حالا برو
باز پرسیدش نگفتی پیر مرد
چند ساعت راهِ آن ده می شود؟
گفتش این بار آن خردمندِ نکو
من که گفتم هی نپرسم ، راه رو
رَه فِتاد و فکر کرد او اَبلَه است
پشتِ سر گفتش که یک ساعت رَه است
خشمگین بر گشت و گفت اوّل چرا
این مرض داری نمی گویی به ما ؟
گفت پیش از آن ز من جویا شوی
من ندانستم روی ؟ یا می دوی ؟
تا بدیدم راه رفتن را چه سان
یافتم مقیاسِ آن را با زمان
این مَثَل یاد آوری کردم تو را
گر نسنجی راه را با طولِ پا
نه دعایت رَه نمایانَد نه وَهم
می کَنَند از بُن مُروّت ها و رَحم
خود نه تنها کُلِّ همراهانِ راه
دَم به دَم از چاله ها اُفتَد به چاه
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/

کیومرث امجدیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سالهای گذشته تا ۸۰ درصد همطرازی حقوق و مزایای معلمان با اعضای هیات علمی دانشگاهها انجام پذیرفت اما این موضوع با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری منتفی شد و متاسفانه دوباره اختلاف بیشتر شده است.
وی گفت: یکی از مهمترین اشتباهات استراتژیک و جفایی که در تعلیم و تربیت کشور اتفاق افتاده این است که معلمان در زمره کارمندان دولت قرار گرفتند، در صورتی که معلمان کارمند نیستند و ماهیت فعالیت و رسالت آنان همچون اعضای هیات علمی دانشگاههاست و به خصوص فعالیت معلمان در حوزه تربیتی بنیادیتر است.
امجدیان با اشاره به وضعیت ناعادلانه ساعات موظف معلمان افزود: یک عضو هیات علمی هفتهای ۱۰ ساعت تدریس موظف دارد، در حالی که یک معلم موظف است حداقل ۲۴ ساعت تدریس کند، میزان حقوق یک هیات علمی با معلم فاصله بسیار زیادی دارد، حتی ضریب ریالی حقوق اعضای هیات علمی در سال ۹۸، ۳۰ هزار و ۲۰۰ ریال بوده در حالی که ضریب ریالی یک معلم که جزء کارکنان دولت محسوب میشود، ۲هزار و ۱۲۰ ریال بوده است و با افزایش درصد حقوق سالانه، به طور تصاعدی فاصله حقوق معلمان با اعضای هیات علمی افزایش پیدا میکند.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: در حوزه فرهنگیان باید پایین بودن سطح معیشتی، حقوق، مزایا و انگیزه آنان توامان مورد توجه قرار گیرد که ارتقای حقوق از مهمترین مولفههاست و هر اندازه ما بتوانیم معیشت معلمان را مورد توجه قرار دهیم، انگیزه آنان نیز افزایش پیدا میکند.
وی اظهارداشت: افرادی که در مراجع تصمیمگیری هستند و در تصمیمات نقشآفرینی دارند، عمدتا از اعضای هیات علمی هستند و تصمیمات به گونهای اتخاذ میشود که همچنان حقوق هیات علمی دانشگاه ها افزایش پیدا کند.
امجدیان گفت: طرحهایی مانند رتبهبندی معلمان، مقطعی است که هر چند سال یکبار یک اتفاقی میافتد و بیش از اینکه کیفیت آموزشی را ارتقا دهد، کسری حقوق معلمان را جبران میکند و به نحوی ترمیم حقوق است، بر اساس سخنان مسئولان آموزش و پرورش، با اجرای این طرح قرار است بر طبق ملاکهایی، ۲۰۰ تا ۷۰۰هزار تومان حقوق معلمان افزایش پیدا کند که با توجه به شرایط موجود، این مقدار رقمی نیست که حقوق معلمان را جبران کند.
این مدرس دانشگاه افزود: دولتها، به جای همطرازی معلمان با اعضای هیات علمی، به رتبهبندی روی میآورند، چون سادهتر است و منابع کمتری نیاز دارد و به راحتی میتوانند اعلام کنند که به معلمان توجه کرده و حقوق آنان را افزایش دادهاند.
وی با اشاره به اینکه ۹۰۰ هزار معلم با حداقل حقوق مشغول به فعالیت هستند، اظهارداشت: به عقیده من، معلمان در شرایط موجود، ایثار میکنند و برخی از آنان مجبور هستند برای تامین معاششان به مشاغل پست روی بیاورند که در شانشان نیست.
امجدیان گفت: در طرح رتبهبندی، مسئولان به دنبال توانمندکردن معلمان هستند و در عین حال میخواهند کسری حقوق آنان را جبران کنند و به جای توجه به ارزیابی معلمان در تحقق بخشیدن اهداف تعلیم و تربیت، معلمان را با یک سری ملاکها میسنجند و این بزرگترین خطایی است که اتفاق افتاده و برای آن باید چارهای اندیشید.
وی خاطرنشان کرد: معیارها و شاخصهایی برای اجرای رتبهبندی معلمان پیشبینی شده که تاثیری در ارتقای انگیزه معلمان ندارد و مسئولان به نوعی میخواهند ترمیم حقوق معلمان را ساماندهی کنند و چون این طرح دامنهدار نیست و محدود به زمان و مقطعی است، انگیزهای برای تلاش بیشتر در نیروی انسانی ایجاد نمیکند.
امجدیان، رتبهبندی معلمان را ارزشیابی ملاکمدار دانست و افزود: این نوع ارزشیابی مبتنی بر هدف نیست و انگیزهای را در معلمان برای تلاش بیشتر در راستای تحقق اهداف تعلیم و تربیت فراهم نمیکند بلکه شاخصهایی از جمله سنوات خدمت، مدرک و تجربه برای معلمان درنظر گرفته شده که معلمان را با آن ملاکها بسنجند و براساس همان ملاکها، ارزشیابی و رتبهبندی کنند که این ارزشیابی نمیتواند نقشی در تحقق بخشیدن به اهداف تعلیم و تربیت داشته باشد.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: زمانی رتبهبندی موثر است که در ارزشیابیها اقدامات و فعالیتهای معلمان در تحقق بخشیدن به هدفهای تعلیم و تربیت در هر سال، در هر دوره تحصیلی و حتی در هر ماه مورد بررسی قرار گیرد، اگر این گونه صورت بگیرد، میتوان امیدوار بود که این ارزشیابی، ارزشیابی درست و حسابشدهای است.
وی ادامه داد: اگر ساماندهی حقوق معلمان اقدامی پیوسته و مداوم باشد و در هر سال، متناسب با این پیوستگی حقوق معلم افزایش پیدا کند، میتواند به عنوان یک ارزشیابی درست و رتبهبندی مناسب مدنظر قرار بگیرد.
امجدیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتقای انگیزه معنوی معلمان اظهارداشت: یکی از مهمترین پایههای انگیزشی معلمان، انگیزههای غیرمادی و معنوی است، این انگیزه، از درون فرد برمیخیزد و ماهیت تعلیم و تربیت خدایی و رسالت معلمان پیامبرگونه است، این نوع انگیزه معلمان مهمترین انگیزه است و معلمان باید در این زمینه تقویت شوند.
این مدرس دانشگاه گفت: امروز که معلمان با حداقلهای حقوق دریافتی، نقش خود را درست ایفا میکنند، به دلیل انگیزههای غیرمادی است و باید بررسی کنیم که انگیزههای غیرمادی چگونه میتوانند تقویت شوند؟ و اقدامات شایستهای را در حین تربیت و فعالیت معلمان در این حوزه در دستور کار قرار دهیم.
وی افزود: اگر مسائل مالی مطرح نباشد، یک معلم با انگیزه معنوی میتواند بسیار کارسازتر از معلمی با انگیزه مادی باشد، هر چند ما نباید از مسائل مادی غافل بشویم.
امجدیان با تاکید بر اینکه برای دستیابی به توسعه و پیشرفت باید تعلیم و تربیت به عنوان زیربناییترین نهاد در کشور مورد توجه قرار گیرد، اظهارداشت: معلم مهمترین عنصر در تعلیم و تربیت است و زمانی که خواستهها و نیازهای معلم را مرتفع کردیم، آن موقع میتوانیم بگوییم تعلیم و تربیت رو به جلو حرکت کرده و در نهایت کشور پیشرفت خواهد کرد اما اگر غیر از این باشد با مسائل و ناهنجاریهای بسیاری همچون شرایط امروز مواجه میشویم.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه فقط معلمان تمام وقت شامل طرح رتبهبندی میشوند، افزود: کارکنان اداری، افرادی که آموزشی هستند و در مشاغل اداری مشغول به فعالیت هستند شامل این طرح نمیشوند و برای اجراییشدن طرح رتبهبندی، این نیروها باید از سیستم اداری خارج شوند و با توجه به اینکه نیروهای باکیفیت در بخشهای اداری مشغول به فعالیت هستند، این موضوع مشکلات بسیاری را ایجاد میکند.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت بودجهای که آموزش و پرورش دارد، آیا رتبه بندی معلمان قابل اجرا است؟، گفت: در کشور پول فراوان است و میتوان بودجه لازم را تامین کرد، امسال برای اجرای طرح رتبهبندی معلمان ۲ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است، این طرح نباید مقطعی باشد و سال بعد نیز باید بودجهای برای آن اختصاص داده شود.
امجدیان با بیان اینکه رتبهبندی معلمان در سند تحول بنیادین مورد تاکید قرار گرفته است، اظهارداشت: تحول بنیادین یعنی تغییر در اساس و ماهیت است و برای ارتقای کیفیت آموزشی و جایگاه معلمان باید یک اقدام اساسی و ماهیتی انجام داد، در صورتی که رتبهبندی معلمان طرحی تحولی نیست و اصلاحی هم نیست بلکه یک طرح ترمیمی است.
به گزارش ایرنا، هیات وزیران سوم آذرماه امسال به ریاست حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری نظام رتبهبندی معلمان را با هدف استقرار نظام پرداخت حقوق فرهنگیان بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه تصویب کرد.
براساس این مصوبه، معلمان در پنج رتبه، طبقهبندی میشوند و عوامل امتیازآور برای ارتقای رتبه بر مبنای تحصیلات- مهارت و تواناییها، دورههای آموزشی، سنوات خدمت و تجربه مربوط محاسبه میشود.
همچنین دولت مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح تخصیص داد.
دی ماه امسال نیز محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش «شیوهنامه اجرایی نظام رتبهبندی معلمان» را به همه ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ کرد.
به گفته وی، تمام افرادی که مشمول طبقهبندی مشاغل هستند، تحت پوشش رتبهبندی قرار میگیرند که شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، معاونان و مدیران و مشاوران مدارس است، در مجموع حدود ۷۲۰ هزار نفر در سراسر کشور از امتیازات رتبهبندی بهرهمند میشوند و با اختصاص رتبههای مختلف برای افزایش صلاحیت حرفهای و دانش تخصصی تشویق خواهند شد تا از این طریق بتوانند به رتبههای بالاتر ارتقا یابند.
حاجیمیرزایی درباره شاخصهای رتبهبندی معلمان اظهارداشت: صلاحیتهای مورد سنجش شامل سه صلاحیت است که افراد به تناسب آن در رتبههای مختلف قرار میگیرند: نخست صلاحیت عمومی که همان صلاحیتهای استخدام اولیه است، دوم، صلاحیت حرفهای و سوم صلاحیت تخصصی یعنی دانش، تجربه، مهارت و نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد و توانمندی معلمان برای ایفای مسئولیت و تلاش برای ارتقای دانش تخصصی است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرده است: افزایش حقوق معلمان مشمول رتبهبندی از مهرماه امسال اعمال و معوقه رتبهبندی معلمان به همراه حقوق بهمنماه پرداخت میشود.
پایان پیام/
گروه اخبار/

وزیر آموزش و پرورش با صدور حکمی ، « سعید اوحدی » را به عنوان معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد.
پیش از این حجتالاسلام و المسلمین علی عسکری در این سمت فعالیت داشت.
ریاست سازمان حج و زیارت و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از جمله مسئولیتهای پیشین اوحدی بوده است. وی در سازمان سیاحتی بنیاد مستضعفان و کانون جهانگردی و اتومبیل رانی نیز مسئولیت داشته است .
حجتالاسلام علی عسکری دی 1397 از سوی سیدمحمد بطحایی، وزیر وقت آموزش و پرورش به معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش منصوب شده بود.
آخرین گزارش انتقادی در مورد عملکرد این معاونت امروز یکشنبه 22 دی ماه در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا )
پایان پیام/