صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

بررسی آسیب‌های موجود در روند استخدام معلمان بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان توسط علي نیک خواه در صدای معلم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  روند استخدام معلمان در نظام آموزشی کشور با وجود اهمیت فراوانی که در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دارد، با چالش‌ها و آسیب‌های جدی رو به رو است. این آسیب‌ها نه تنها بر کیفیت آموزش تأثیر می‌گذارند، بلکه بر انگیزه و روحیه معلمان نیز تأثیرگذار هستند.

در ادامه به برخی از مهمترین آسیب‌های موجود در این روند اشاره می کنم:

بررسی آسیب‌های موجود در روند استخدام معلمان بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان توسط علي نیک خواه در صدای معلم

1-  تاکید بیش از حد بر آزمون‌های کتبی:

حفظ‌ محوری:

آزمون‌های کتبی معمولاً بر حفظیات و اطلاعات تئوریک تمرکز دارند و کمتر به مهارت‌های عملی و توانایی‌های ارتباطی معلمان توجه می‌کنند.

 عدم سنجش توانایی‌های واقعی:

این آزمون‌ها نمی‌توانند به طور کامل توانایی‌های یک فرد برای تدریس و تعامل با دانش‌آموزان را بسنجند.

2-  تأثیر عوامل غیرعلمی:

سلیقه‌ای و خارج از آئین نامه :

در برخی موارد، دیدگاه‌های شخصی و خارج از چهارچوب‌های استاندارد، سفارشات عوامل ذی نفوذ،در فرآیند استخدام نقش پررنگی ایفا می‌کنند که این امر منجر به جذب افرادی می‌شود که لزوماً صلاحیت علمی و حرفه‌ای لازم را ندارند.

تبعیض جنسیتی و قومی:

در برخی مناطق، تبعیض جنسیتی و قومی در فرآیند استخدام مشاهده می‌شود که به کاهش عدالت آموزشی منجر می‌شود.

3-  عدم تطابق با نیازهای واقعی مدارس:

 عدم توجه به ویژگی‌های خاص هر منطقه:

در برخی موارد، به ویژگی‌های خاص هر منطقه مانند موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی در فرآیند استخدام توجه کافی نمی‌شود.

4- طولانی بودن روند استخدام:

کاهش انگیزه داوطلبان:

طولانی شدن روند استخدام، باعث کاهش انگیزه داوطلبان و در نهایت کاهش کیفیت نیروی جذب شده می‌شود.

تأخیر در شروع به کار:

طولانی شدن این روند باعث می‌شود که مدارس با کمبود  بیشتر نیروی انسانی مواجه شوند و کیفیت آموزش کاهش بیشتری یابد.

5- عدم توجه به آموزش‌های ابتدای استخدام و ضمن خدمت:

 کاهش کیفیت تدریس:

بسیاری از معلمان جدیدالاستخدام، به دلیل عدم گذراندن دوره‌های آموزشی و مهارتي مناسب و باکیفیت، توانايي و مهارت‌های لازم برای تدریس مؤثر را ندارند.

6- عدم رضایت مندی مناسبت شغلی:

کاهش انگیزه و تعهد:

عدم رضایت مندی شغلی باعث کاهش انگیزه و تعهد معلمان می‌شود و در نتیجه کیفیت آموزش کاهش می‌یابد.

بررسی آسیب‌های موجود در روند استخدام معلمان بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان توسط علي نیک خواه در صدای معلم

  برخی از راهکارهای پیشنهادی بهبود روند استخدام معلمان:

-  تغییر رویکرد در آزمون‌های استخدامی: تمرکز بر سنجش مهارت‌های عملی، توانایی‌های ارتباطی و حل مسئله.

-  شفاف‌سازی فرآیند استخدام: اطلاع  رسانی دقیق، برگزاری آزمون‌ها و ارزيابي ها به صورت شفاف و قانون مند و اعلام نتایج به صورت رسمی.

-  افزایش نظارت بر فرآیند استخدام: نظارت درست و هدفمند بر فرآیند استخدام توسط نهادهای مستقل و بی‌طرف.

-  توجه به نیازهای خاص هر منطقه:  تطابق جذب نیرو با نیازهای واقعی مدارس.

-  تامین امنیت و رضایت شغلی معلمان: ایجاد انگیزه برای ماندگاری معلمان در شغل خود.

- توجه ویژه به آموزش‌های ابتدای استخدام و ضمن خدمت:  برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع و کاربردی برای معلمان جدیدالاستخدام  بسیار ضروری و لازم‌ است.

با توجه به اهمیت نقش معلمان در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، اصلاح و بهبود روند استخدام معلمان یکی از ضروریات نظام آموزشی کشور است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

بررسی آسیب‌های موجود در روند استخدام معلمان بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان توسط علي نیک خواه در صدای معلم

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

بیانیه پرسش گران و کنش گران خطاب به کاظمی وزیر آموزش و پرورش در مورد ضرورت سریع عزل مدیران دولت سیزدهم در صدای معلم

« شما مطالبه گرید. مطالبه گری یعنی آدمی بیاید و شما پشت او بایستید و بتواند مطالبات شما را پیگیری کند »
مسعود پزشکیان

 

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم در اجلاس مشترک شورای معاونان و مدیران کل استان‌ها گفته است :

« استعفا، عزل، جابه‌جایی و بازنشستگی تا پایان آبان در تمام مناطق کشور ممنوع است. همچنین هیچ کسی حق ندارد هیچ‌ مدیر مدرسه‌ای را عزل یا جابه‌جا کند مگر اینکه مدیر بازنشسته شده است و باید در قالب پروژه انتخاب و انتصاب مدیران انجام شود » .

بیانیه پرسش گران و کنش گران خطاب به کاظمی وزیر آموزش و پرورش در مورد ضرورت سریع عزل مدیران دولت سیزدهم در صدای معلم

کاظمی در حالی این سخنان را بیان می کند که به فاصله دو روز بعد از آن رئیس جمهور منتخب در آیین تکریم و معارفه وزرای سابق و فعلی کشور چنین می گوید :

« در این دولت کسانی که بدون دلیل موجه بالا رفته‌اند پایین می‌آیند و کسانی که به ناحق پایین رفته‌اند، بالا کشیده خواهند شد » . لازمه ی وفاق ملی در درجه نخست احترام به نظر اکثریت و نیز بخش بزرگی از جامعه است که در انتخابات اخیر شرکت نکردند .

پزشکیان همچنین در آیین تکریم و معارفه وزرای سابق و فعلی امور اقتصادی و دارایی بر این موضوع تاکید کرده و چنین عنوان می کند :

«  ما بنا نداریم همه مدیران کشور را با برچسب‌های مختلف تغییر دهیم، بلکه معیار ما شایسته‌گزینی بر اساس شاخص‌های تعیین شده است و طبیعتا اگر مدیری در ارزیابی‌ها رتبه قابل قبولی کسب کرد، باقی خواهد ماند و مدیرانی که بدون تخصص و شایستگی منصوب شده‌اند، کنار گذاشته خواهند شد » .

بیانیه پرسش گران و کنش گران خطاب به کاظمی وزیر آموزش و پرورش در مورد ضرورت سریع عزل مدیران دولت سیزدهم در صدای معلم

این سخنان و محورهای مطروحه در زمان تبلیغات انتخاباتی نیز به کرات از زبان آقای پزشکیان شنیده شد .

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و در حوزه آموزش و پرورش بسیاری از مدیران مستقر بدون دلیل مشخص و قانع کننده و صرفا بر اساس سلیقه کنار گذاشته شدند.

در مقابل ؛ مدیرانی هم که جایگزین مدیران پیشین شدند نه بر اساس معیارهای شایستگی و لیاقت و کاردانی و نیز شاخص های مدیریت اثربخش و کارا که بیشتر بر اساس تعلق خاطر و وفاداری به یک فرقه و یا محفل خاص مناصب و جایگاه های مدیریتی را اشغال کردند .

و البته تاکنون نیز به کار خویش ادامه داده اند .

بیانیه پرسش گران و کنش گران خطاب به کاظمی وزیر آموزش و پرورش در مورد ضرورت سریع عزل مدیران دولت سیزدهم در صدای معلم

« خالص سازی » در دولت سیزدهم تا مدرسه هم رسید .

با تغییر شرایط و رای اعتماد بخش « تحول خواه جامعه » به پزشکیان انتظار می رود تا تغییرات اساسی و لازم در شرایط موجود صورت گرفته و مدیران مستقر بر اساس مطالبه ی جامعه ، سخنان و تعهدات بیان شده و مهم تر از همه در چارچوب گفتمان رئیس جمهور ادامه کار دهند .

« گروه پرسش گران و کنش گران » بر این باور است :

بیانیه پرسش گران و کنش گران خطاب به کاظمی وزیر آموزش و پرورش در مورد ضرورت سریع عزل مدیران دولت سیزدهم در صدای معلم

حضور و ابقای این مدیران حتی به مدت یک روز هم ناقض صریح میثاق آقای پزشکیان با جامعه بوده و اعتماد از دست رفته را ترمیم و جبران نخواهد کرد .

آقای وزیر

مدیری که اساسا برای شنیده نشدن صدای معلمان و دانش آموزان گمارده شده بود چگونه می تواند صدای بی صدایان در نهاد توسعه ساز تعلیم و تربیت باشد؟

بیانیه پرسش گران و کنش گران خطاب به کاظمی وزیر آموزش و پرورش در مورد ضرورت سریع عزل مدیران دولت سیزدهم در صدای معلم

لازمه ی وفاق ملی در درجه نخست احترام به نظر اکثریت و نیز بخش بزرگی از جامعه است که در انتخابات اخیر شرکت نکردند .

انتظار داریم وزیر آموزش و پرورش دولت پزشکیان در راستای  ترمیم گسست و انشقاق جامعه به « خودی و غیر خودی  »  که نتیجه آن مشارکت کارشناسان و نخبگان خواهد بود در این زمینه پیش قدم شده و  در تصمیم خود تجدید نظر کنند .

جمعی از پرسش گران و کنش گران آموزش و پرورش :

- علی پورسلیمان

- اسماعیل جعفری

- سیدمرتضی حسینی

- محمد حیدری

- محمدرضا خورشیدی پاجی

- کامران رحیمی

- سیما زنجانی

- علی زینلی

- محمدرضا شهریاری

- فرهاد عیسایی

- سیدهادی عظیمی

- رضا قاسم پور

- زهرا قاسم پور دیزجی

- نرگس کارگری

- علیرضا کاشفی

- طهماسب کاوسی

- سعاد موسوی شرقی

- حمزه علی نصیری

- شیرین یوسفی

***

بیانیه هشتم

بیانیه هفتم

بیانیه ششم

بیانیه پنجم

بیانیه چهارم

بیانیه سوم

بیانیه دوم

بیانیه نخست

پایان پیام/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

بیانیه پرسش گران و کنش گران خطاب به کاظمی وزیر آموزش و پرورش در مورد ضرورت سریع عزل مدیران دولت سیزدهم در صدای معلم

منتشرشده در گفت و شنود
چهارشنبه, 06 شهریور 1403 10:19

علی پورسلیمان به مدرسه بازگشت

گروه اخبار/

بازگشت به مدرسه علی پورسلیمان مدیر صدای معلم به آموزش و پرورش

انتشار خبر بازنشستگی ناگهانی « علی پورسلیمان » در رسانه « صدای معلم » واکنش های بسیاری را در جامعه فرهنگیان و فضای رسانه ای برانگیخت .

با همراهی و حمایت بی دریغ همکاران ، اهالی رسانه و دستور علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش و همراهان ایشان ، سرانجام این تصمیم تغییر یافته و مدیر صدای معلم به مدرسه و کلاس بازگشت .

 « صدای معلم » ضمن تشکر از پی گیری وزیر آموزش و پرورش در این مورد انتظار دارد تا اقدام مناسب و عاجل نیز در مورد معلمانی که در دولت  سیزدهم حقوق مدنی و شهروندی آنان مورد تضییع قرار گرفته و احکامی مانند اخراج ، انفصال موقت ، بازنشستگی اجباری  و... را دریافت کردند صورت گرفته و عاملان و آمران این گونه  تصمیم های غیر قانونی ، ضد فرهنگی و نسنجیده مجازات شوند .

تنها در این صورت است که امید به « تغییر » در جامعه استمرار خواهد یافت .

پایان پیام /

 نقدی بر حکم علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش برای ابقای مسوولان سازمانی به مدت سه ماه طلایی آینده در صدای معلم  در سال های گذشته که قطار و خط آهن سراسری از جنوب تا شمال بنا شد ، در حاشیه شهر تهران معضل سنگ پرانی به قطار و شکستن شیشه ها و حتی زخمی شدن مسافران توسط بچه های محلات جوار خط آهن برای نظام اجتماعی و پلیس و دادگاه و وزارت راه مساله ای پیچیده شده بود .

پلیس و حتی ژاندارمری با بسیج نیرو و امکانات با کمین و کار پلیسی و شگردهای تنبیهی و قضات با اعمال شاقه تعزیر و زندان و وزارت راه با هشدار امنیتی به مسافران برای عدم استفاده از پنجره برای تماشا درگیر بودند اما مشکل همچنان پابرجا و هر روز زندان ها از بچه های حاشیه شهر پر و پس از خلاصی زندان با انبوهی از یافته های نابه هنجار از بزهکاران حرفه ای زندان به اجتماع تزریق می شدند .

همه ارکان درگیر ؛ به خصوص پلیس و دادگاه در لاینحل این مشکل هر روز درمانده تر و فشل می شدند و غده چرکین نابه هنجاری گسترش می یافت . به حدی این موضوع چون ویروس کشنده هویدا شد که به عنوان حادثه امنیت ملی و تهدید در دستور کار دولت وقت قرار گرفت .

در بحث و واکاوی هئت دولت و تشکیل کمیسیون کارشناسی به صورت اورژانسی موضوع مورد بررسی و نهایت در مدت کوتاهی با تقسیم مسولیت ها و استفاده از تجربه کشورهای دیگر با راهکارهای مشخص علت مسأله شناسایی و مشکل به طور کلی به صورت توجه به همه ابعاد و کارشناسی محور در دستور کار قرار گرفت .

در هیات دولت با نظر کارشناسی مهمترین ماموریت و راهبری به آموزش و پرورش داده و برخورد و توجه علل برای تمامی دستگاهای مرتبط با این معضل به شخص وزیر آموزش و پرورش محول و جالب توجه اینکه همه وزرا به اتفاق ، رایی دادند که وزارت آموزش و پرورش در این مشکل وزارت مادر است و تمام امکانات باید حول نظر کارشناسی آموزش و پرورش باشد .

اکنون در نظر بگیرید کشور در مسائلی معضلات و مشکلاتی دارد . موضوعاتی از نابه سامانی و ناهنجاری در بی‌ عدالتی و اخلاق و پرورش و تربیت و حتی آموزش .

اگر کشور را به قطار زخمی تشبیه کنیم و معضل درونی و بیرونی آن را به صورت عمیق ببینیم باید به وزیر تعلیم و تربیت پزشکیان هشدار داد که شما به چه حقی و بر اساس چه دانش و متر و معیاری و نرم آماری به میدان آمدید و قبول مسئولیت کردید ؟

مشخص است در طول دوران پس از انقلاب و به خصوص در ده سال اخیر مشابهت قطار و سنگ پرانی و زخمی های داخل قطار و بزه گشاد تر شدن سنگ پرانان پس از خروج از زندان و در یک کلام سونامی تربیت نایافتگان یا نرسیدن به اهداف تربیتی نسل بالنده اظهر من الشمس است .

نقدی بر حکم علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش برای ابقای مسوولان سازمانی به مدت سه ماه طلایی آینده در صدای معلم

شما به چه یافته یا نسخه ای می فرمایید راه ما راه رفته گذشته است ؟

آیا راه رفته و شکست خورده گذشته در کوچه و خیابان و‌ برزن ، جامعه ، خانه و مدرسه به چشم خواب آلود شما گران نیامده است ؟ یا نمی‌دانید چه بر سر نسل آمده یا نمی خواهید بدانید؟

شما آن قدر خود را به تغافل زده آید که به جای توجه و هشدار به ارکان نظام و روشن بینی در اذهان هیات دولت و نقش کاریزمایی در نظام بالادستی , هنوز نیامده خود را درگیر موضوعات دم دستی کرده اید .

نقدی بر حکم علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش برای ابقای مسوولان سازمانی به مدت سه ماه طلایی آینده در صدای معلم

آیا نمی‌دانید در سه سال گذشته با این کارگزاران ناآشنا به پیچیدگی نظام تعلیم و تربیت بلای وحشتناک به سر معلم و دانش آموز و مدرسه آمده است که با حکم و دستور تمدید و‌ ابقای سه ماهه ماندگاری مسوولان سابق از طرف شما ، برای اهداف دولت جدید چوب لای چرخ می گذارید ؟

آیا به اهداف و گفته های پزشکیان اعتقاد دارید؟

آیا اهداف برنامه راهبردی و بالادستی را خوانده اید ؟

اگر متوجه نرسیدن و دور شدن از برنامه را درک کرده باشید حتی یک روز هم بر مقصران و کارگزاران وضعیت کنونی مجال و ابقا نمی دادید ؟

خود دانی.

وزارت تو هم رفتنی خواهد بود .

آنچه می ماند خدمت به مردم و نسل آینده و دیدن و علت مرض است که به شدت زخم خورده و اسیر در پندار شکست خورده ایدئولوژی محور .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر حکم علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش برای ابقای مسوولان سازمانی به مدت سه ماه طلایی آینده در صدای معلم

منتشرشده در یادداشت

گروه تشکل ها/

« حزب اعتماد ملی استان اردبیل » در مورد وقایع رخ داده در حوزه آموزش و پرورش بیانیه ای صادر کرد .

متن کامل این بیانیه که در اختیار « صدای معلم » قرار گرفته به شرح زیر است .

در حاشیه بازنشستگی اجباری علی پورسلیمان مدیر صدای معلم در آموزش و پرورش

 نزدیک به یک دهه است که همکار عزیزمان  « علی  پورسلیمان مدیر پایگاه خبری - تحلیلی صدای معلم » را می شناسم و با او کار کرده ام.

به جرأت می گویم که او یکی از قوی ترین و صادق ترین افرادی است که عمرش را برای ترقی و تعالی آموزش و پرورش این مرز و بوم گذاشته است.

نام صدای معلم و علی پورسلیمان برای فرهنگیان خصوصا آنانی که رسانه ها را به شکل حرفه ای دنبال می کنند یادآور جدیت، دقت، دغدغه مندی، انصاف و شهامت است.

 چرا کسی که به مدرسه عشق می ورزد و برای اعتلای آن در فضای واقعی و مجازی سنگ تمام می گذارد بازنشسته اجباری شده است؟

چه کسی مسئول این بی مهری ها و ناسپاسی هاست؟

در حاشیه بازنشستگی اجباری علی پورسلیمان مدیر صدای معلم در آموزش و پرورش

چرا به جای آن که یک چهره فرهیخته و موثر را تکریم کنند او را کنار می زنند و تدریس را هم برایش روا نمی دارند؟!

 ایشان در همایش ها و نشست های انتخاباتی دکتر پزشکیان با حفظ روحیه آزادمنشی و نقادی حضور داشتند و حمایت کردند به امید آن که بساط این تنگ نظری ها جمع شود اما متأسفانه به فاصله کمتر از چند روز از استقرار دولت چهاردهم او را بازنشسته کرده اند آن هم در حالی که مدیران آموزش و پرورش مکررا از کمبود شدید نیروی انسانی برای آغاز سال تحصیلی سخن می گویند!

 اگر از مسببان این قبیل اقدامات بپرسیم که دلیل کارتان چیست احتمالاً توپ را فوری در  زمین نهادهای نظارتی می اندازند در حالی که اصلا این گونه نیست و صفر تا صد این کج سلیقگی ها از درون آموزش و پرورش نشأت می گیرد نه جای دیگر!

در حاشیه بازنشستگی اجباری علی پورسلیمان مدیر صدای معلم در آموزش و پرورش

 کسی که یک رسانه حرفه ای رسمی، اثرگذار ‌و پر مخاطب دارد و در چارچوب قانون و موازین نظام فعالیت می کند و در مدرسه نیز تمامیت خود را برای تربیت فرزندان ایران به کار می بندد شایسته تقدیر و تکریم است!

از وزیر محترم جناب آقای دکتر کاظمی استدعا می شود این موضوع را با مناعت طبع و حساسیت ویژه در دستور کار قرار دهند تا ان‌شاءالله اول مهر شاهد حضور آقای پورسلیمان در مدرسه باشیم!

 

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

تنها بیانیه هایی که از طریق « صدای معلم » منتشر می شوند اعتبار دارند

تاکنون هشت بیانیه توسط « گروه پرسش گران و کنش گران » منتشر شده است .

این بیانیه ها همگی ابتدا در سایت « صدای معلم » منتشر شده و در کانال « صدای معلم » به گروه های دیگر ارسال گردیده است .

متاسفانه برخی افراد و جریان ها با رفتارهای غیر حرفه ای و غیر اخلاقی تغییراتی را در متن داده و آن را به نام این گروه منتشر کرده اند .

« گروه پرسش گران و کنش گران » تاکید می کند :

گزارش صدای معلم در مورد بیانیه های جعلی به نام گروه پرسش گران و کنش گران آموزش و پرورش

تنها بیانیه هایی که از طریق « صدای معلم » منتشر می شوند اعتبار دارند .

از همه مخاطبان و خوانندگان محترم درخواست داریم تا به منظور جلوگیری از سوء استفاده ی این افراد بیمار ، تنها متن منتشر شده در سایت و کانال اصلی صدای معلم را ملاک و معیار قرار دهند .

پایان پیام/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تنها بیانیه هایی که از طریق « صدای معلم » منتشر می شوند اعتبار دارند

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور