گروه اخبار/
کافه خرد با همکاری پایگاه خبری رب، ۱۷ تیر۱۳۹۸، نشست نقد کتاب مرگ مدرسه؟ را در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار میکند:
*چه چیزی مدرسه را میمیراند؟
یحیی قائدی
* در دوران پیش رو، چه کارکردی برای مدرسه میتوان در نظر گرفت؟
علیرضا صادقزاده
* نهاد مدرسه در ایران چگونه با روانشناسی بسندگی اتانازی میکند؟
حبیب رحیمپور ازغدی
* نظام آموزش مدرسهای در ایران پسا انقلاب اسلامی؛ پرسش از امکان و چگونگی ادامه حیات
علی لطیفی
* ارتقای نظام مدرسهای چگونه ممکن است؟
علیرضا صادقی
* چگونه در مرگ میتوان حیات مدرسه را جستوجو کرد؟
محمود مهرمحمدی
* کدام یک بقای مدرسه را تضمین میکند: مدرسه شناختی یا مدرسه موفق؟
ابوطالب سعادتی
* تجربه زیسته زندگی با دانشآموزان روستا
اسماعیل آذرینژاد
پایان پیام/
گروه استان ها و شهرشتان ها/
چندی پیش « صدای معلم » گزارشی را در مورد شکایت مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی علیه حسین علیپور با عنوان : "
مدیران آموزش و پرورش " سواد رسانه ای " خود را " لطفا " افزایش دهند ! مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی علیه معلم منتقد و اهل رسانه شکایت کرد ! منتشر کرد . ( این جا )
این اداره کل جوابیه ای را برای صدای معلم ارسال کرده است .
این رسانه ضمن تشکر و قدردانی از پاسخ گویی مسئولان عین جوابیه را منتشر می کند .
گروه رسانه/
حدود یک ماه از حکم " سیدجواد حسینی " به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش می گذرد .
در این مدت و علی رغم انتقاد صدای معلم نسبت به رویکرد رسانه ای سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مواجهه با رسانه ها تنها واکنش ایشان " سکوت " بوده است .
« صدای معلم » پیش تر در گزارشی نوشت : ( این جا )
"نکته حائز اهمیت ، غیبت اکثریت رسانه ها و خبرنگاران در دومین جشنواره ملی دوسالانه کتاب اولیا و مربیان در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بود .
یکی از مسئولان روابط عمومی به صدای معلم گفت که می تواند در پایان مراسم مصاحبه ای از سرپرست وزارت آموزش و پرورش بگیرد .
بر این اساس صدای معلم خود را به آقای حسینی رسانده و درخواست طرح پرسش نمود .
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بدون هیچ گونه پاسخ و یا عکس العملی سوار اتومبیل شده و محل را ترک کرد .
پیش از این سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود : باید اعضای شورای معاونین، مدیران کل ستادی و استانی، مدیران مناطق و نواحی بهطور روزانه و مدت ده دقیقه با مدیران مدارس، معلمان، دانش آموزان و اولیا بهصورت تلفنی تماس بگیرند . ( این جا ) "
این در حالی است که رسانه رکن مهم جامعه مردم سالار و زبان گویای افکار عمومی است .
» حسینی » در تاریخ 5 / 4 / 98 بازدیدی از خبرگزاری ایرنا داشت و تاکنون عمده ارتباط ایشان هم با این خبرگزاری بوده است .
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گفت و گویی که با ایرنا داشته است می گوید : " تعدادی شکایت از وزارت آموزش و پرورش نسبت به همکاران رسانه ای وجود داشت که با اعلام بنده شکایت ها از دستور کار خارج شده و تیمی موظف شد تا در صورت اختلاف نظر بین رسانه و آموزش و پرورش مشکل را حل کند تا نیاز به روند قضایی نداشته باشد . "
این سخنان در حالی بیان می شود که عمده رسانه های دولتی و شبه دولتی به ویژه خبرگزاری ایرنا در دوران وزارت سیدممحمد بطحایی هیچ خبری این شکایت ها منتشر نکردند و تنها موضع آنان سکوت بود .
به نظر می رسد بین گفتار و عمل سرپرست وزارت آموزش و پرورش هماهنگی و صداقت به چشم نمی خورد .
اگر انتقادات درست و منطقی است انتظار عمل کردن است و نه تکرار رویه گذشته .
گروه استان ها و شهرستان ها/
آموزش دهندگان سوادآموزی در تجمع دو روزه خویش در برابر سازمان امور اداری و استخدامی خواهان اجرای مصوبه سال 95 ( تبصره 10 ماده 17 ) شدند هر چند این خواسته قانونی و مبتنی بر عدالت بارها از زبان این معلمان بیان گردیده است اما گوش شنوایی نیافته است .
این آموزش دهندگان می گویند اگر قرار است آزمونی برگزار شود باید برای همه ی گروه های 4 گانه باشد و نه فقط یک گروه .
البته گزارش ها و اخباری قبلا به صدای معلم رسیده است که نحوه جذب و استخدام نیروها در برخی استان ها شفاف نبوده و مدیران کل این استان ها نیز اقدامی برای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی نکرده اند . ( این جا )
انتظار منطقی از وزارت آموزش و پرورش نظارت مستمر و جدی بر روند کار مدیران است .
نامه ی زیر توسط جمعی از آموزش دهندگان مشمول تبصره 10 ماده 17 برای صدای معلم ارسال گردیده است .
این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ نشست رسانه ای حجت الاسلام علی ذوعلم با خبرنگاران سه شنبه 11 تیر در محل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گردید .
در این نشست صدای معلم نسبت به عدم برگزاری نشست رسانه ای سرپرست وزارت آموزش و پرورش با خبرنگاران انتقاد کرد .
پرسش و پاسخ صدای معلم و ذوعلم را می خوانید .
یکی دو هفته پیش در بزرگداشت خانم توران میرهادی چند دقیقهای سخن گفتم با این موضوع که چه چیزی از تجربههای توران میرهادی در این دوره برای جامعه ایران اهمیت دارد.
بحث را با اهمیت تجربههای ایرانی شروع کردم، تجربههایی که از آنچه در جهان گذشته و میگذرد، بهره میبرد، اما مسئلهای را که میخواهد به آن پاسخ بدهد، اینجایی و اکنونی است.
گفتم یکی از چهرههای موثری که در تجربههای مهمش باید تامل کنیم، خانم میرهادی است. از شورای کتاب کودک، فرهنگنامه، مدرسهی فرهاد و ... به عنوان تجربههای مهم اسم بردم و گفتم به نظرم با چهار مفهوم میتوانیم درباره تجربههای میرهادی سخن بگوییم:
* کار داوطلبانه
* مشارکت در نهادهای غیردولتی
* استمرار
* و اصالت
سپس درباره کار داوطلبانه فردی نکاتی گفتم و مقایسهاش کردم با کار داوطلبانه در قالب نهادهای غیردولتی.
کار داوطلبانه فردی با اینکه اهمیت دارد، اما کار داوطلبانه در قالب نهادها بسیار مهمتر و دشوارتر و اخلاقیتر است. نیازمند عبور از دستاوردهایی مثل شهرت و اعتبار فردی است که احتمالا خیلی زود به دست میآید.
در کار جمعی شما فعالیتهای زیادی دارید که الزاما نام شخص شما پایش نیست. شما حتی اگر موثرترین فرد نهاد باشید، در ارائه گزارش یکی هستید مثل بقیه. عیار و اعتبار شما را زمان تعیین میکند، قضاوت منصفانه و سختگیرانهی روزگاران. کار شما در استمرار خود را نشان میدهد.
سپس در اهمیت استمرار به نهادها و نشریات و پروژهها و طرحهای امیدوارکنندهی بسیاری اشاره کردم که جوانمرگ شدهاند و بیفایده چون استمرار نیافتهاند.
با این توضیح گفتم که در شرایط ویژه امروز ایران کار داوطلبانه در قالب نهادهای غیر دولتی راهگشا و درمان است.
اما شرایط امروز چیست؟
به پیمایشها و پژوهشها اشاره کردم که نشان میدهند، شاخصهای همبستگی اجتماعی افول کرده، پایگاه اجتماعی گروههای مرجع بسیار کوچکتر شده، شکافهای ارزشی و اقتصادی و اجتماعی عمیقتر شده.
گفتم برخی از جامعهشناسان شرایط کنونی را با مفهوم زوال همبستگی اجتماعی توصیف میکنند و برخی از روشنفکران با مفهوم اتمیزم اجتماعی و ازدحام تنهایان.
نخستین قربانی این شرایط، عدالت و اخلاق و انصاف و در یک کلمه فضیلتهای انسانی است که جامعه بدون آنها دوام ندارد.
گفتم در این شرایط همهی ما استعداد گرفتار شدن در دام خشم و باس را داریم و تجربه کسانی مثل توران میرهادی به ما کمک میکند از گرفتار شدن در این دامها رهایی یابیم.
کار داوطلبانه به تنهایی درمان حسرتها و ظلمها و تبعیضها و گرفتاریهای فردی داوطلبان است. بسیاری را میشناسم که دردها و افسردگیها و حسرتها و تبعیضها و رنجها و ستمهایی را که بر آنها رفته است با کار داوطلبانه تسکین دادهاند و تسکینشان به خیر عمومی هم منجر شده است، اما کار داوطلبانه در قالبهای نهادهای غیر دولتی نه تنها تسکیندهندهی دردهای فردی ماست که میتواند ملات این خشت و آجرهای پراکنده باشد، میتواند آدمهای تنها را در قالب گروهها به هم پیوند بدهد و گروهها را در قالب شبکهها. کار داوطلبانه در قالب نهادهای غیر دولتی نه تنها در حوزه تخصصی و موضوعی آن کار اهمیت دارد که تاثیر اجتماعیاش در جامعهی امروز ما نیز مهم است.
این فعالیتها باعث همگرایی بیشتر و اخلاقیتر شدن و عادلانهتر شدن و منصفانهتر شدن فضای حاکم بر جامعه میشود.
در هر زمانی ممکن است وجهی از تجربههای چهرههای تاثیرگذار و بزرگ مورد نیاز باشد و به نظرم در مرور تجربههای توران میرهادی این وجه از تجربههای او درخشانترین وجه آن است.
کانال فردای بهتر ( مصطفی تاج زاده )