
مقدمه
قبل از پرداختن به موضوع ، لازم است ، نکته ای را برای پرهیز از هر نوع پیشداوری توضیح دهم . ما ایرانی ها ، شاید به دلیل عظمت و اعتلای پادشاهان ادوار گذشته و یا نزول ثروت از تک محصولی به نام نفت و یقین دلایل دیگر ، اصولا اهل صیقل یافتن در شداید روزگار نیستیم و فراغ بال ، انتظار معجزه بدون انعطاف پذیری داریم. نه همانند دانش آموزان و یا مردم ژاپن ، مدرسه ای بدون سرایدار و شهری بدون رفتگر داریم و نه در مدرسه و یا هر نوع محل کار دیگر ، میل به زدن دست خویش به سیاه و سفید داریم. یعنی بی تفاوتی و کِبر کثیری از ما به حدی است که نه خود حاضر به شکستن هستیم و نه نظارت اجتماعی شدید ما ، اجازۀ عمل به دیگری را می دهد. البته بخل و حسادت و تنگ نظری عده ای هم در نیّت و یا همّت برخی از افراد علاقه مند و یا داوطلب برای نواندیشی ، نیز شدید است. بی تفاوتی هم بیماری آسودگی خیال ماست. خودم هزار و یک درد بی درمان دارم ، به من چه فقرا از آموزش محرومند ، من خودم زیر خط فقرم مگر کسی دستم را می گیرد ؟ چنین جملاتی نوعی روان درمانی غیرتخصصی توسط خیلی از افراد جامعه ماست. نوعی برون افکنی و یا همزاد پنداری که تکلیف را از سر ما باز می زند. مهم دیدگاه جامعه نسبت به موضوع است ، ما ایرانی ها هرگز چنین امری را نمی پذیریم ولو برای فداکاری در امر آموزش .
به هر ترتیب در نواندیشی زیر ، به نظرم ، یک همّت عالی موج می زند و با تحلیل آن خواستم به یاد آوریم که زندگی ، تکرار دیروز نیست ، می توان امروز نوع دیگر دید و یا عمل کرد فقط کافی است چشم ها را بشوئیم و زیر باران برویم.
تأسیس مدرسه برای کودکان فقیر با شهریه پلاستیکی !
" یک زوج جوان هندی به نام های " مازین مختار و پارمیتا سارما " که آرزو داشتند مدرسه ای برای کودکان فقیر تأسیس کنند در سال ۲۰۱۳ پس از سفر به نیویورک ایدهای به ذهن شان می رسد و آن بازگشایی مدرسه ای با شهریه پلاستیکی بود و در سال ۲۰۱۶، مدرسه آنها با نام "آکشار" آغاز به کار کرد.
مازین مختار ، مؤسس این مدرسه می گوید: " وقتی مرکز بازیافت زباله را راه انداختیم مدرسه رایگان بود اما به دلیل این که در ابتدا والدین همکاری نمیکردند، بنابراین ایده شهریه پلاستیکی مدرسه را اجرا کردیم تا آنها مجبور به همکاری شوند. و در واقع، بیشتر شبیه به تکالیف اجباری مدرسه است تا شهریه. و این مدرسه کاملا رایگان است اما والدین برای کمک به ما و خودشان باید زبالههای پلاستیکی خشک و تمیز را از خانه به مدرسه بفرستند."
این مدرسه تنها با ۲۰ دانش آموز فعالیت خود را آغاز کرد اما اکنون تعداد دانشآموزان به ۱۱۰ نفر رسیده است. این زوج جوان تصمیم دارند ۱۰۰ مدرسه این چنینی در نقاط دیگر هند راهاندازی کنند. این مدرسه درباره مضرات پلاستیک به دانش آموزان و والدین آنها آموزش می دهد.
علاوه بر این مدرسه " آکشارا " به دانش آموزان فرصت شغلی میدهد چرا که آنها پیش از این در معدن کار میکردند. و به دانش آموزان بزرگتر پیشنهاد میدهد به دانشآموزان کوچکتر درس بدهند و به عنوان کارگر اجتماعی و معلم آنها را استخدام میکند. " (1)
هدف از طرح این موضوع ، توجه به چند نکته است که مزایا و معایب آن ذکر می شود.
ویژگی ها و مزایای دریافت زباله بجای شهریه برای آموزش کودکان فقیر
1 - مبدأ ایده آمریکاست. جایی که زایش تفکر با هر نوع سرمایه گذاری برای خود آمریکایی ها و خارجیان ، ممکن است. پس دانش و فن و نظر را ولو در چین ، بدون تعصب باید یاد گرفت.
2 – توجه و درک احساس محرومیت کودکان فقیر توسط یک زوج جوان و ضرورت نجات آنان از طریق آموزش با سرمایۀ شخصی ، نوعی ایثار و از خود گذشتگی تحسین برانگیزی است .
3 - اجازه داشتن این زوج برای جریان آموزش با دریافت زباله به جای شهریه توسط مسئولان آموزش و پرورش و قبول خانوادۀ دانش آموزان ، خود امری قابل توجه است.
4 - علاقه اولیای دانش آموزان به تحصیل فرزند خود و عدم اِعمال اجبار و یا فشار از سوی آنان جهت ممانعت از تحصیل فرزندانشان. ( آنان به چنین فرصتی راغبند) .
5 - تفهیم ضرورت تحصیل برای هر کودکی در جامعه ، اعم از کودکان خانواده های فقیر و یا ثروتمند .
6 - تفیهم اهمیت بازیافت زباله برای کودکان و آموزش به آنان جهت رسیدن به سرمایه ای جدید و آموزش مضرات ماندگاری پلاستیک در محیط زیست که تجزیه آن به 500 سال زمان نیاز دارد.
7 - نمایش یک حرکت سمبلی برای ترسیم اهمیت توأم دو موضوع مهم یعنی آموزش و بازیافت زباله در جامعه و جذب اذهان عمومی در این خصوص.
8 - ایجاد فرصت برای علاقه مندان به امر آموزش جهت زایش تفکراتی مشابه و تشویق به نواندیشی.
9 - عدم به انتظار نشستن مردم برای اقدامات مسئولین دولتی جهت رفع معضلات و کاستی های آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت عمومی و رسمی افراد جامعه.
10 - عدم نومیدی در قدم های اول برای تحقق اهداف مورد نظر.
11 - توانمندی و دوراندیشی این زوج در راه اندازی مرکز بازیافت زباله همگام با احداث مدرسه ، جهت رسیدن به سرمایه جدید و ایجاد شغل.
12 - عدم رغبت خانواده های فقرا برای تحصیل فرزندانشان در ابتدا با رایگان بودن آموزش ، و تبعیت از ایدۀ شهریه پلاستیکی مدرسه جهت همکاری آنان که بیشتر شبیه به نوعی تکلیف اجباری در مدرسه بود تا شهریه. یک مدرسه ای کاملا رایگان که والدین برای کمک به این زوج جوان و خودشان باید زبالههای پلاستیکی خشک و تمیز را از خانه به مدرسه بفرستند.
13 - شروع مدرسه با 20 دانش آموز و توسعه آن تا حدود 100 مدرسه دیگر ، از یک سو از سیمای فقر گستردۀ موجود در هند سخن می گوید و از سویی دیگر از اقبال خوش اجرای طرح.
14 - بزرگ ترین حُسن این طرح در مدرسه آکشارا ، این است که به دانش آموزان فرصت شغلی میدهد. کودکان پیش از این در معدن کار می کردند. کاری سخت و توانفرسا. همچنین به دانش آموزان بزرگ تر پیشنهاد می دهد به دانشآموزان کوچک تر درس بدهند و به عنوان کارگر اجتماعی و معلم آنها را استخدام می کند.
15- با توجه به این که هدف طرح ، زبالههای پلاستیکی خشک و تمیز آن هم از خانۀ دانش آموزان می باشد ، می تواند کمترین ضرر را برای به خطر انداختن سلامتی و بهداشت کودکان داشته باشد.

معایب دریافت زباله بجای شهریه برای آموزش کودکان فقیر
1 - روان و شخصیت این کودکان ، چه در دوران کودکی و چه بزرگسالی ، شاید در مقایسه با نحوۀ زندگی و آموزش کودکان طبقات برخوردار جامعه ، آسیب جدّی ببیند.
2 - در صورت عدم رعایت جوانب احتیاط بهداشتی از سوی والدین و کودکان و اولیای مدرسه ،احتمال به وجود آمدن بیماری های حاد و یا مزمن ، وجود دارد.
3 - تحقیر اجتماعی این کودکان در لابه لای بافت های گوناگون جامعه با مشاغل و زندگی که در آینده خواهند داشت ، رنج ابدی را برای آنها رقم می زند. یعنی نحوۀ برخورد کل جامعه با این مسأله ، حائز اهمیت و دقت نظر است.
4 - شاید برخی از خانواده ها ، کودکان خود را وادار به جمع آوری زباله در سطح شهر و محلات بنمایند که سلامتی حال و آیندۀ آنان را به خطر می اندازد.
5 - ترویج نگرش برای ازدیاد کودکان کار در جامعه و کوتاهی دولت در دادن امکانات لازم به آنها.
این زوج جوان با حرکت خود از یک سو ثابت کردند که بازیافت زباله به آموزش نیاز دارد و فرایند اقتصادی سرمایه زا و اشتغال زایی است ، از سوی دیگر اهمیت آموزش و یادگرفتن را ولو به بهانۀ تفکیک زباله و بازیافت آن ، نشان دادند. هندی ها ملتی هستند که به تلاش برای رهایی از استعمار و استقلال ، عادت دارند.

سخن پایانی
در خاتمه دور از انصاف است شاید به تنها ترین های چهره های منحصر به فرد ، در کشور خود اشاره ای نداشته باشم :
به " صفورا غلّه زاری " بازنشسته اهل بندر انزلی که از کاغذ باطله ، کتابخانه ساخت ، حتی در بیمارستان ها و از درهای پلاستیکیِ بطریها ، ویلچر برای معلولان . او گمنام ماندن را برای تصویر تبلیغات شدن عده ای ترجیح می دهد . کتابخانه هفتم قرار است در آینده در "موج شکن انزلی" که فضای اسکله ای دارد، افتتاح شود. آنجا یک رستوران پر رفت وآمد هست. قرار شده بعد از کامل شدن فضای کتابخانه قهوه خانه دار آن مجموعه ، کتابدار افتخاری ما هم باشد و کتابها را به مردم امانت دهد." (2)
و مانند برخی از قهوه خانه ها جوانان، اعم از دختر و پسر را به کشیدن قلیان تشویق نمی کنند تا آنان را به عوارض روانی و جسمی ،مبتلا سازند.
و یا به به گزارش مشرق نیوز از زن ایرانی که 60 سال زباله ای تولید نکرد . بانوی محیط زیست ایران که متولد ۱۲۹۷ است. چهره آرام و مهربانی دارد و تاکنون اقدامات زیادی برای ارتقاء محیط زیست کشور انجام داده است. بهترین " شخصیت میراث طبیعی " و "دوستدار محیط زیست ".

یقین افراد دیگر نیز در گمنامی تکلیف خود را با محیط پیرامون و انسانهای دیگر ، به خوبی می شناسند و می دانند. اما اوج سیاست بازی و دامنۀ اخبار سیاسی در این کشور به حدی است که فرصت دیده شدن به آنها را نمی دهد. هر جامعه ای برای نواندیشی به الگو و جرقه های عملکردی افراد خلاق و توانمند نیازمند است. فقط کافی است خود را از احاطۀ "روزمرگی اجتماعی " (4) رهایی بخشیم.
می توان با همّتی والا به جای انتظار معجزه ، آن را خلق کرد. حیف است عمر سپری شود و ما فرصت انجام کار متمایز را با رسیدن به پیری از دست بدهیم. اما چگونه می توان متفاوت بود؟
1) لینک کوتاه خبر farda.fr/003xFi : هفدهم خرداد ۱۳۹۸ .
2) خبرگزاری فارس - 24 بهمن1397 - با " صفورا غلّه زاری" بازنشسته ای که حالا یکی از چهرههای شهرش شده است .
3) مشرق نیوز . زن ایرانی که 60 سال زباله ای تولید نکرد. کد خبر394517 - ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ .
4) به نظر من ما دو نوع روزمرگی داریم : فردی و اجتماعی. در شکل فردی ما خود مقصریم اما در نوع اجتماعی آن ، لیدرها و مهره های سیاسی دخلیند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریداین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">
گروه رسانه/

تنها کم تر از 24 ساعت پس از انتشار خبر شکایت وزارت آموزش و پرورش علیه مهدی فتحی معلم و مدیر کانال تلگرامی " اخبار فرهنگیان "
این شکایت پس گرفته شد .
خبر پس گرفتن شکایت بدون که در پرتال وزارت آموزش و پرورش انعکاسی داشته باشد در " کانال تلگرامی نگاه " به آن اشاره شده است .
این کانال می نویسد :
" در پی احضار مهدی فتحی مدیر کانال تلگرامی« کانال اخبار فرهنگیان» به دادسرای عمومی و انقلاب که با شکایت قبلی وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی انجام شده بود، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش دستور پس گرفتن شکایت وزارت آموزش و پرورش از این همکار فرهنگی را صادر کرد. "
در وزارت کوتاه سیدمحمد بطحایی پرونده های متعدد قضایی و اداری علیه رسانه ها و معلمان و فعالان صنفی منتقد تشکیل شد و تنها واکنش وزیر مستعفی در برابر انتقادات " سکوت " بود .
در این راستا ؛ « صدای معلم » پیشنهادی را خطاب به سرپرست وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد که البته تاکنون پاسخی دریافت نکرده است .
در این پیشنهاد آمده است :
"حال که سرپرست وزارت آموزش و پرورش قرار است طرحی نو در اندازد و از استقلال این نهاد و شان معلمان دفاع کند پیشنهاد می کنیم تا آقای حسینی در چارچوب " منشور حقوق شهروندی " برای اعتماد سازی در دستورالعملی از همه مدیران در سراسر کشور بخواهد که حق شکایت از هیچ رسانه ای در حوزه آموزش را ندارند .
همچنین می توان در مورد پرونده معلمانی که در زمان وزارت بطحایی و در هیات های تخلفات اداری تشکیل شده اند تجدید نظر کرد .
« صدای معلم » به سرپرست وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می کند در مورد ادامه کار مدیرانی که در زمان تصدی مدیریت خویش علیه رسانه ها و معلمان منتقد شکایت کرده اند بازنگری داشته باشد .
پایان گزارش/
گروه رسانه/

امروز کانال اخبار فرهنگیان نوشت :
با شکایت وزارت آموزش و پرورش و در پی ابلاغ احضاریه شعبه هشتم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب سنندج، صبح امروز سه شنبه ۲۸ خردادماه ۹۸ مهدی فتحی مدیر کانال اخبار فرهنگیان جهت تفهیم و دفاع از اتهام انتسابی به شعبه مذکور مراجعه نمود.
لازم به ذکر است شکایت نماینده حقوقی وزارت آموزش و پرورش از کانال اخبار فرهنگیان و به دلیل آنچه نشر_اکاذیب و تشویش اذهان عمومی نامیده شده، صورت گرفته است و مهدی فتحی به عنوان مسئول و سازنده کانال به دادسرای عمومی و انقلاب سنندج به نیابت از دادسرای عمومی و انقلاب تهران فراخوانده شده است.
آقای فتحی هم اکنون و تا زمان تشکیل دادگاه با قرار کفالت آزاد است."
« صدای معلم » پیش تر در گزارشی خطاب به سرپرست وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داد : ( این جا )
" حال که سرپرست وزارت آموزش و پرورش قرار است طرحی نو در اندازد و از استقلال این نهاد و شان معلمان دفاع کند پیشنهاد می کنیم تا آقای حسینی در چارچوب " منشور حقوق شهروندی " برای اعتماد سازی در دستورالعملی از همه مدیران در سراسر کشور بخواهد که حق شکایت از هیچ رسانه ای در حوزه آموزش را ندارند .
همچنین می توان در مورد پرونده معلمانی که در زمان وزارت بطحایی و در هیات های تخلفات اداری تشکیل شده اند تجدید نظر کرد .
« صدای معلم » به سرپرست وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می کند در مورد ادامه کار مدیرانی که در زمان تصدی مدیریت خویش علیه رسانه ها و معلمان منتقد شکایت کرده اند بازنگری داشته باشد .
پایان گزارش/

با پایان امتحانات و فرا رسیدن فصل تابستان و فراغت خیل عظیم دانش آموزان از تحصیل، بحث پرکردن اوقات فراغت و نحوه استفاده بهینه آنان از روزهای تعطیل داغ شده و اصولا بهینه سازی اوقات فراغت فرزندان در روزهای تعطیل به مهم ترین دغدغه اولیا بدل شده است.
جامعه انتظار دارد، متولیان آموزش و پرورش، دانش آموزان را در این بخش از سال نیز زیر پر و بال خود گرفته و در قالب کلاس های هنری، ورزشی، تقویتی و سرگرمی،مانع سرگردانی، اتلاف انرژی و یا گرایش آنان به سرگرمی های مضر و مفسده انگیز شوند.
اعتماد اولیای دانش آموزان به قشر فرهنگی موجب شده که محیط مدرسه به فضاها و اماکن دیگر برای پوشش فعالیت های دانش آموزان ترجیح داده شود ، غافل از آن که سالن های ورزشی و کانون های فرهنگی، تربیتی وابسته به آموزش و پرورش به دلیل فقدان اعتبار مالی، فقر امکانات و تجهیزات و عدم بهره مندی از مربیان متخصص و مجرب رمقی برای جذب دانش آموزان نداشته و از سویی دانش آموزان نیز با مشاهده وضعیت حاکم بر فضاهای فرهنگی آموزش و پرورش، رغبتی به حضور در این اماکن نشان نداده و پرسه زدن در خیابان و پارک را ترجیح می دهند.
مدارس اکثر کشورهای خارجی به پیشرفته ترین سالن ها و وسایل ورزشی و سرگرمی های سالم مجهز هستند و اصولا ورزش مدارس زیربنا و پایه ی ورزش قهرمانی است.بسیاری از ورزشکاران و چهره های مطرح هنری و فرهنگی، تربیت یافتگان مدارس هستند.
اما مدارس و اماکن ورزشی، هنری وابسته به آموزش و پرورش ما با کمترین میزان سرانه که حتی قادر به تامین هزینه آب و برق خود نیستند چه نقشی می توانند در راستای توسعه ورزش همگانی و تربیت قهرمانان ورزشی و معرفی نخبگان هنری ایفا نمایند؟

کدام مدرسه و یا کانون فرهنگی ما شرایط و ظرفیت پرورش استعدادهای هنری نسل نوجوان و جوان کشور را داراست؟
مقایسه امکانات مدارس و مراکز فرهنگی خارج کشور با داخل کشور عمق فاجعه را به خوبی به تصویر می کشد.
نگاهی به کارنامه شخصی و رزومه افتخارات ورزشکاران اروپایی و آمریکایی بیانگر پرورش این نسل در مدارس و باشگاه های ورزشی وابسته به نهاد مدرسه است اما مدال آوران ورزشی ما گل های خودرویی هستند که سیستم آموزشی ایران نقشی در پرورش و تقویت قوای جسمانی و آماده سازی آنان در مسیر کسب افتخارات ورزشی ندارد.
با توجه به ظرفیت های کانون مدرسه، توقع از نهاد آموزش و پرورش برای پوشش اوقات فراغت دانش آموزان در وهله اول و شناسایی، جذب و تربیت نیروهای مستعد دانش آموزی با هدف درخشش در عرصه ورزش و هنر در وهله دوم، بیهوده است و ما هم چنان باید به تک ستاره های با اراده و متکی به خود، در عرصه افتخارات ملی چشم بدوزیم.

پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان و تربیت نسلی هنرمند، ورزشکار و قهرمان در سایه افزایش اعتبارات، تامین امکانات، ایجاد انگیزه، استفاده از مربیان مجرب و همکاری همه دستگاه های اجرایی با نهاد تعلیم و تربیت، محقق می شود و اگر تربیت نسلی با این خصایص، برای دولت،حائز اهمیت است باید زمینه و بستر آن را در چارچوب نهاد آموزش و پرورش و با برنامه ریزی دقیق در اولویت قرار دهد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

روح هم خواهد غذا از ما ، به زیست.
ای که گویی صبح و شب باید گریست.
با مُدارا ، عشق ، آرامش ، اُمید .
جنگ در پیدا و پنهانت ز چیست .
تیره روزی گر ببارانی به خلق .
بر تو هم بارَد ، نمی پُرسَد که کیست.
در کلاسِ عشقِ ما اشک آوران .
صفر می گیرند از ما ، از تو بیست !
مُصلحانِ مُخلصیم از ما ، پذیر .
پایِ تخته صد نگو باشَد دویست .
دانش آموزَت بفهمَد کج رَوی .
او بلا نسبت که گویی، خر که نیست.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه تشکل ها/
پس از اظهار نظر هاجر چنارانی در مورد سرپرست وزارت آموزش و پرورش ، صدای معلم در گزارشی ( این جا ) از این نماینده مجلس خواست اگر به گفته خودش اسناد و مدارکی در مورد سیدجواد حسینی ، سرپرست وزارت آموزش و پرورش دارد در اسرع وقت آن ها را برای اطلاع افکار عمومی و تنویر اذهان معلمان منتشر کند .
« علی اکبر باغانی » در یادداشتی که برای صدای معلم ارسال کرده است در مورد وی چنین می نویسد :
گروه بازنشستگان/

امروز سه شنبه 28 خرداد جمعی از فرهنگیان بازنشسته با تجمع در برابر مجلس شورای اسلامی خواهان توجه مسئولان و نمایندگان مجلس نسیبت به مطالبات و حقوق قانونی خود شدند .
بازنشستگان خواهان ترمیم و ارتقاء فوری سطح دریافتی حقوق بگیران و مستمری بگیران به میزان بالاتر از خط فقر کارشناسی شده متناسب با هزینه زندگی استاندارد کنونی شدند .
یکی از بازنشستگان در تماس با صدای معلم موارد زیر را از اهم مطالبات بازنشستگان برشمرد :
1- اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386 و برون رفت از خط فقر با دریافت حقوقی برابر با 7 میلیون تومان با تاکید بر افزایش سالانه حقوق ها متناسب با نرخ تورم واقعی برای شاغلان و بازنشستگان
2- درمان رایگان و بیمه کارآمد به جای بیمه تکمیلی برای شاغلان و بازنشستگان.
3- شفاف سازی وضعیت صندوق های بازنشستگی و برگرداندن سرمایه های اختلاس شده به صندوق ها. همچنین نظارت نمایندگان واقعی و منتخب بازنشستگان بر صندوق ها ضرورت دارد.
۴- پرداخت کلیه بدهی های دولت به صندوق تامین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگان
۵-حق ایجاد و به رسمیت شناخته شدن هر گونه تشکل مستقل، تجمع، تحصن و اعتصاب و آزادی بیان فارغ از شرایط امنیتی و آزادی کلیه فعالان دربند.
پایان پیام/

تو ز من دور شدی وای به حال دگران
از تو من دور شدم مضطربم دل نگران
عهد این بود گذشت حال مرا چون کردی
تجربه گشت مرا ، دور ، ز ، کوته نظران
در زمین گم شدم و شهرت من ،نیست عزیز
همچو ماهی به محاق ام که نجویند ز کران
از زمین رخت کشم واله و خندان گویی
صحبت ما نبود ، این ز خدا بی خبران
دل من گر چه گرفتار بت رنگین شد
می روم از سر حسرت گذرم از گذران
چون به داغ گل لاله ،نظری اندازم
به اشاره به نگاهی ببرد کوی سران
چون به کوی گل و مُل رقص کنان می رفتم
خنده از روح ، حزین گشت به دیدِ حضران
بخت من گشت جهان گذران را بروم
به جهانی برسم ،همره این نو سفران
والیا ،در سفر روح ، چو ، دیدی ، یارم
از من و دوست بپرس رشته اوهام پران
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریداین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">