گروه گزارش/
در پی درج گزارشی در صدای معلم با عنوان " انتقاد از عملکرد اداره آموزش و پرورش شهریار " ( این جا ) روابط عمومی این اداره در تماسی با این رسانه دعوت کرد تا گفت و گویی برای تنویر افکار عمومی و نیز طرح پرسش صورت گیرد .
این دعوت با استقبال صدای معلم واقع گردید .
آن چه می خوانید طرح پرسش های صریح این رسانه با مجید پارسا مدیر اداره آموزش و پرورش شهریار است .

صدای معلم :
شما در منطقه اتاق فکر هم دارید؟
پارسا :
بله. برای اولین بار در شورای معاونین ما نمایندگان معلمان حضور پیدا کرده است.
صدای معلم :
در شورای معاونین نماینده معلمین حق رای دارد یا فقط صرف حضور است؟
پارسا :
حضور پیدا کرده اند اما حق رای ندارند.
صدای معلم :
چرا به او حق رای ندادید؟
پارسا :
این که به او حق رای ندادیم نه. این خلاف آئین نامه نیست. اتفاقا حق رای دارد در موضوعات در کار ما هم دخالت می کند.
صدای معلم :
پس حق رای دارد.
پارسا :
بله. اتفاقا ما دوست داریم از زاویه دید یک معلم ......
صدای معلم :
شورای معاونین شما چند نفر است؟

پارسا :
ده نفر. یک نفر هم نماینده معلمان است. نماینده مدیران مان ، مدیران سه مقطع مان برای اولین بار در جلسات شورای معاونین ما شرکت کردند. اسنادش هست و حضور دارند می آیند. سابق بر این چنین چیزی مرسوم نبوده که نماینده مدیران بیایند در جلسات شورای معاونین شرکت بکنند. در کمیته برنامه ریزی ما که شما هم در جریان هستید تغییراتی در ساختار در وزارتخانه اتفاق افتاد ما سه نفر مدیر داریم از سه مقطع و هم معتمد و پیشکسوت آموزش و پرورش که یک نفر از معاونین سابق آموزش و پرورش ابلاغ زدیم و حضور دارد که از تجربیاتش را در این کمیته استفاده می کنیم . در حوزه نقد پذیری هم نمونه اش همان نامه ای است که شما زدید.
صدای معلم :
اما روابط عمومی پاسخی ندادند !
پارسا :
پاسخ ما این بود که خدمت حضرتعالی تماس گرفتیم و گفتیم یک روز در خدمت شما باشیم. تریبون سکوتی که حضرتعالی پوشش دادید در شهرستان های استان تهران ؛ ما برای مدیرانمان این کار را انجام دادیم.
صدای معلم :
برای معلمانتان انجام ندادید؟
پارسا :
برای معلمان مان هفت هزار پرسنل داریم. برای نماینده معلمان مان در حوزه ابتدایی انجام دادیم.
صدای معلم :
این کار را چه موقع انجام دادید؟ کی تربیون سکوت برای معلمان گذاشتید ؟
پارسا :
تقریبا اواخر اردیبهشت ماه امسال این کار را انجام دادیم.
صدای معلم :
شما سیستم انتخاب سرگروه های آموزشی تان به چه صورت است ؟ آیا شما انتخاب می کنید؟
پارسا :
سرگروه های آموزشی مان اولین جلسه بعد از مهر هر سال سرگروه قبلی مان پیش بینی می کنند رای گیری می شود. در شهریور ماه.
صدای معلم :
چه کسی رای گیری می کند؟
پارسا :
خود افراد رای می دهند. مسئولین گروه های آموزشی.
صدای معلم :
مثلا فرض کنید در مواد درسی مختلف گروه های آموزشی مختلف تعریف شده اند. این سرگروه های آموزشی را شما انتخاب می کنید یا معلمان ؟ چگونه است؟
پارسا :
در دو وجهش هم انتخاب می کنم هم انتخاب می کنیم. خواهش می کنیم چرا چون نمی پذیرند.
صدای معلم :
ماده 5 آئین نامه های گروه های آموزشی تربیتی به صراحت بیان می کند که سرگروه های آموزشی باید با رای مستقیم معلمان انتخاب بشوند که البته این در اکثر مناطق کشور و نواحی اجرا نمی شود و دلیلش هم مشخص نیست. وقتی ما می پرسیم می گویند اینها به زور می آیند !
در حالی که من چنین زوری را حداقل خودم معلم هستم من چنین چیزی را ندیدم. معلمان اگر احساس بکنند که به بازی گرفته می شوند و به نظرات شان احترام گذاشته می شود مشارکت می کنند. چرا شما نخواستید که یا نتوانستید سرگروه های آموزشی با رای مستقیم معلم اتفاق بیفتد؟
پارسا :
شکل روتین کار این است که در شهریور ماه سرگروه های درسی سال قبل ما جلسه برنامه ریزی شان را در همین اتاق شورای ما برگزار می کنند. مثلا از گروه درس عربی دعوت می کنند که در اینجا حضور پیدا بکنند. افرادی که حضور پیدا می کنند مثلا ده نفر هستند و این ده نفر به صورت تشریفاتی حضور پیدا می کنند و صلواتی یک نفر را مشخص می کنند و به عنوان سرگروه او را انتخاب می کنند و آن فردی را که مشخص می کنند بعضی مواقع می گوید من نمی مانم و باید از او خواهش کنیم که به عنوان سرگروه بماند.
صدای معلم :
این سرگروه که به صورت صلواتی انتخاب می شود چگونه می خواهد کیفیت آموزشی در بین معلمان را مورد سنجش قرار دهد ؟
پارسا :
شما شکل کار را می گویید . ده نفر حضور پیدا می کنند . در این ده نفر نه نفرشان اجماع دارند و 9 نفر می گویند فلانی.
صدای معلم :
شما گفتید به شکل صلواتی انتخاب می شوند.
پارسا :
منظورم این است که رای گیری تعرفه ای نیست و گرنه رای گیری دارد انجام می شود.
صدای معلم :
چرا ؟
پارسا :
شکل روتینش از گذشته این گونه بوده است.
صدای معلم :
اما این نشان می د هد که آن ها این مسئله را خیلی جدی نگرفته اند !
یعنی منظور شما این است که اطلاع رسانی در حد کامل بوده است و این معلمان هستند که از این موضوع استقبال نکرده اند ؟
پارسا :
تعداد هنوز به حد نصاب نرسیده یعنی همه افراد شرکت نمی کنند. اطلاع رسانی انجام شده و متاسفانه معلمان استقبال نمی کنند.

صدای معلم :
آقای پارسا سوالات را جزئی تر می کنیم. نقش آقای ساحل گزین در اداره آموزش و پرورش شهریار چیست ؟
پارسا :
یک نکته ای را خدمتتان عرض بکنم. افراد خیرخواهی که در سیستم وجود دارند ما تلاش کردیم که از وجودشان استفاده بکنیم که خیلی از آنها بازنشسته هستند و مثال می زنم. مثل آقای تندرو که در شورای آموزش و پرورش ما را یاری می کند. یکی از افراد هم ایشان است که در شورای آموزش و پرورش ما جزء مدیران مدارس غیردولتی است که به عنوان نماینده مدیران حضور دارد. اما متاسفانه برخی افراد که خدمت شما گفتم ، منافعشان من نمی گویم حزب ؛من می گویم منافع باندی و شخصی شان تامین نشده و اتفاقا با این طیف مشکل دارند. دقیقا آن طیف آقای ساحل گزین من را متهم می کنند با آن طیف و آنها هم می گویند که آقای مثلا ایکس دارد به شما خط می دهد و نقشش در آموزش و پرورش پررنگ است و خلاصه ایشان در پشت پرده است ؛ اصلا چنین چیزی نیست. همان طور که برای بقیه بازنشستگان احترام قائلیم و خیلی از بازنشستگان به ما کمک می کنند مثل آقای عبادی، آقای تندرو، آقای هژبری، آقای ساحل گزین قاعدتا این هم مستثنا از آن نیست و در همان قالب فعالیت می کند .
صدای معلم :
منظورتان این است که آقای ساحل گزین نماینده مدیران مدارس غیرانتفاعی است ؟
پارسا :
خیر. نماینده مدیران متوسطه اول در شورای آموزش و پرورش.
صدای معلم :
مگر ایشان بازنشسته نیستند؟ کسی که بازنشسته است چگونه نماینده همه ی مدیران می شود ؟
پارسا :
مدیر غیر دولتی است. مدیر غیر دولتی در متوسطه اول.
صدای معلم :
مدیر یک مدرسه غیردولتی چگونه می تواند بر مسائل مدارس دولتی اشراف داشته باشد؟
پارسا :
به عنوان بازنشسته اشراف نداشته ؟
صدای معلم :
یعنی ایشان در مدارس غیر انتفاعی دارد کار می کند ایشان چگونه می آیند و می شوند نماینده مدیران مدارس دولتی با توجه به این که ایشان بازنشسته شده اند.
پارسا :
چرا آقای ساحل گزین را می گویند چرا مثلا آقای ... نمی گویند.
صدای معلم :
شما سوال مرا جواب بدهید که من بدانم چون برای من جای سوال است که بازنشسته ای که از سیستم خارج شده چگونه می آید یعنی مدیران متوسطه دوره اول در انتخابات شفافی که برگزار شده آقای ساحل گزین را به عنوان نماینده مدیران متوسطه دوره اول انتخاب کرده و ایشان هم در شورای آموزش و پرورش شهریار حضور دارد ؟ البته بعضی ها می گویند آقای ساحل گزین مقداری در کارهای اداره دخالت می کند و یک سری مسائل هم درباره ایشان بیان می کنند. ...
پارسا :
این به خاطر انتصاب معاون آموزشی است که بر خلاف میل آنها من زیر بار آنها نرفتم و اجازه ندادم آن طیف و آن گروه برای اداره تصمیم بگیرند . بعضی چیزها را نمی شود رسانه ای کرد. بعضی چیزها را نمی شود گفت. اینجا می آمدند و شفاف می گفتند که فلان کس را بزن معاون آموزشی و فلان کس را بزن معاون مالی و بنده انجام ندادم و چون معاون آموزشی من در مدرسه قبلی آقای ساحل گزین مدیر بوده می گویند این را... با این نیت دارند می زنند. از مواضعم عقب نشینی نمی کنم. آن کار کیفی که باید انجام بشود اینجا باید انجام بشود. بروید از مدیران متوسطه اول بپرسید بگویید نفر برتر شما که می تواند معاون آموزش باشد کیست. اگر معاون آموزشی فعلی را معرفی نکردند . اما این گروه یا این باند می گویند نه. که اتفاقا شاخه ای هم در اداره کل دارند که متاسفانه نگاه شان این است که آقا هر چه ما گفتیم باید آن اجرا بشود . چون آن دولت مال ماست و ما دولت را آورده ایم .
نه خیر !
مردم رای دادند دولت رای آورده این گونه نبوده که یک نفر کار بکند در شهریار و دولت را تعیین بکند که الآن از دولت طلب داشته باشد نه. به همان اندازه ای که آن فرد کار کرده بقیه مردم هم رای دادند و رای آقای روحانی برای آن یک نفر نبوده که آن آقا رای را برای خودش منحصرا داشته باشد و به خودش حق بدهد که در موضوعات آموزش و پرورش دخالت بکند. این دخالت را دستشان را کوتاه کردم . اتفاقا دوست دارم شما این را قید بکنید که از عصبانیت آنهاست که این تهمت ها را دارند می زنند و این تهدید ها را دارند می کنند و چون مواضعم به حق هست و چون کار درست است در حوزه آموزش عقب نشینی نمی کنم و بنده معاونی را منصوب کردم که متعلق به جناح خاصی نیست نه به قول آنها فلان جناح می تواند آنها را مصادره بکند به نفع خودش نه فلان فرد می تواند مصادره بکند به نفع .. هیچ کس نمی تواند این را مصادره بکند. من یک آدم فنی را در کارش منصوب کردم . این که نامه ای هم به صدای معلم زده شده سر حذف یک معاون پژوهش ما اتفاق افتاده که او هم حذف نشده که دوست دارم راجع به آن هم توضیحی به شما بدهم.
معاون پژوهش ما شخص ارزشمندی بود. من صدایش کردم چون سابقه شورا داشت دور گذشته شوراهای شهریار را تجربه کرده بود ، چیزی که به من عنوان کردند گفتند فکر می کردم آموزش و پرورش مثل شوراها دست و بالم خیلی باز است وقتی آمدم دیدم نه خبری نیست و اصرار دارم که بروم. علی رغم این که در زمان سامان دهی بودیم از ایشان خواهش کردم که در سیستم بمانند علی رغم این که می دانستم بعضی از دوستان اصلاح طلب ممکن است که در کار شیطنت بکنند آنهایی که درد پر ریشه دارند حتی اسم آوردم و گفتم آنها شروع به شیطنت می کنند آقای صفرزاده اما آقای صفرزاده اصرار داشتند با توجه به شرایط خاص خودم مدرسه غیر دولتی که تاسیس کردم تمایلم این است که در مدرسه حضور پیدا بکنم و از خرداد ماه به فلان مدیر مدرسه گفته ام که برایم ساعت نوشته است. 20 ساعت برایم درس نوشته است. اگر شما به من کمک بکنید علی رغم اینکه پذیرفتن برایم سخت است به هیچ عنوان ایشان را حذف نکردیم به هیچ عنوان عذرش را نخواستیم و فکر می کنم در شان معلمی از ایشان در شورای معاونین تقدیر کردیم و حتما در جلسه مدیرانی که خواهیم داشت از ایشان تقدیر خواهد شد. اما آن حزب یا آن دسته یا باند یا گروهی که اتفاقا احساس می کنند از من دلسوزتر هستند نسبت به آقای صفرزاده و آقای صفرزاده احساس کردند که ما ایشان را حذف کردیم و به همین جهت شروع کردند به شیطنت و نامه زدن و نامه پراکنی که ناراضی هستندو اگر چنین نارضایتی در بدنه آموزش و پرورش وجود داشت حتما سیگنالش به اداره کل می رفت و هم به وزارتخانه می رفت هم به فرمانداری می رفت. شما می توانید همه این سیگنال ها را از منابع رسمی و فرمانداری سوال بکنید . فرمانداری که برای همین دولت است ، همین شرایط اصلاح طلبی را دارد چطور می شود یک فرماندار راجع به حذف این نیرو حساسیت نشان نمی دهد ولی وقتی می بیند که کار عاقلانه دارد انجام می شود ،کار حرفه ای دارد انجام می شود و روی ریل خودش است مداخله نمی کند و به نظر می رسد این شرایط را از منابع رسمی جویا شوید.
ادامه دارد
پیاده سازی و ویرایش : زهرا قاسم پور دیزجی
گروه گزارش/

تاکنون گزارش ها ، یادداشت ها و نامه های دریافتی انتقادی از سوی همکاران و معلمان در صدای معلم منتشر گردیده است .
آخرین آن ها دو گزارشی بود که در این رسانه منتشر شد . ( این جا )
« صدای معلم » نوشت :
" بر اساس گزارش ها ، « سیدمحمد بطحایی » وزیر سابق آموزش و پرورش در 12 خرداد استعفا می کند .
درخواست استعفای وی پس از 2 روز یعنی 14 خرداد از سوی رئیس جمهور مورد پذیرش قرار می گیرد . آیا برکناری معاون پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه چهار اهواز به خاطر اننشار یک یادداشت انتقادی و نقد عملکرد دیگران نیز ناشی از روحیه " مطالبه گری " آقای سرپرست بوده است ؟!
و اما نکته تامل برانگیز آن است که بطحایی در 15 خرداد در نامه ای ، « مهدی رفیعی دهکردی » را که سمت « معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان را بر عهده داشته است به سمت " مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان " منصوب می کند .
حال پرسش این است که به لحاظ قانونی وزیر مستعفی که استعفای وی مورد پذیرش رئیس دولت قرار گرفته است مجاز به انجام چنین کاری بوده است ؟
از سوی دیگر صدور ابلاغ مدیر کلی در روز تعطیلی صورت گرفته است .
پرسش صدای معلم این است که این همه شتاب برای چه بوده است و چرا صدور ابلاغ به روزهای بعد موکول نشده است ؟
این رسانه از « سیدجواد حسینی » می خواهد در راستای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی مساله را پی گیری و نتیجه را اعلان نماید . "

در گزارش دوم که 3 هفته بعد منتشر می شود ( این جا ) پس از برکناری حسن بهنام، فعال فرهنگی و آموزشی و معاون پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه چهار اهواز در 4 تیرماه ، صدای معلم سرپرست وزارت آموزش و پرورش و همه مسئولان و مقامات را برای پاسخ گویی و شفاف سازی در مورد عملکرد فرا می خواند .
اکنون و پس از گذشت نزدیک به 2 ماه سرپرست وزارت آموزش و پرورش در موارد مطروحه پاسخ گو نبوده است .
در این میان مشخص نیست روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به چه اموری مشغول است ؟"
در کارنامه ی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان ، شکایت از رسانه ها نیز به چشم می خورد . ( این جا )
با این حال این اداره کل تاکنون در مورد عملکرد خویش به این رسانه پاسخ گو نبوده است .
چندی پیش نامه ای مبنی بر حمایت مکتوب تعدادی از نمایندگان این استان از محسن حاجی میرزایی در شبکه های اجتماعی منتشر گردید .
وزیر آموزش و پرورش می باید در مورد جعبه سیاه آموزش و پرورش خوزستان و گزارش صدای معلم که البته از سوی سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش مسکوت ماند به دور از هر گونه مماشات و یا رودر بایستی و بر اساس " قانون " پاسخ گو باشد .
آقای حاجی میرزایی در ابتدا از معلمان خواست که انحرافات در این وزارتخانه را بیان کنند . ما هم به وظیفه عمل کردیم .
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در جلسه کار گروه ویژه مناطق سیل زده استان گفته است :
" یکی از وظایف آموزش و پرورش ترویج فرهنگ مطالبه گری صحیح در بین دانش آموزان مناطق کم برخودار استان است.
مهدی رفیعی ظهر امروز پنج شنبه ۲۸ شهریورماه ۹۸ در جمع مدیران مناطق و نواحی سیل زده استان تصریح می کند: ارتقای شاخص مشارکت خانواده در حوزه های تعلیم و تربیت به عنوان یک راهبرد اصولی توسط همکاران ما در سطح استان دنبال می شود.
وی در عین حال با اظهار اینکه بسیاری از مشکلات موجود ناشی از عدم تقویت روحیه مطالبه گری در بین خانواده های مناطق کم برخودار است؛ خاطرنشان کرد: مشارکت فعال مردم در مسائل مرتبط با آموزش و پرورش می تواند راهگشای بسیاری از چالش های پیش روی نظام تعلیم و تربیت باشد.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان خطاب به مدیران مناطق سیل زده استان عنوان کرد: مشکل امروز جامعه ما عدم توجه به زیرساخت های فرهنگی است. تنها راه برون رفت از این چالش توجه به تقویت روحیه مطالبه گری در بین دانش آموزان است.
آیا برکناری معاون پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه چهار اهواز به خاطر اننشار یک یادداشت انتقادی و نقد عملکرد دیگران نیز ناشی از روحیه " مطالبه گری " آقای سرپرست بوده است ؟!
پایان گزارش/
گروه گزارش/

معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران ضمن تشریح برنامه های تابستان گفته است :
تابستان خوب و با برنامه ای برای تابستان امسال پشت سر گذاشتیم و دو هدف کیفی را دنبال می کردیم: آیا قرار است مسئولان این وزارتخانه بر تب " کنکور " و " حواشی آن " بیفزایند ؟
1) بهبود اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان
2) تداوم فعالیتهای فرهنگی، ورزشی و آموزشی
همچنین دو هدف کمی را دنبال می کردیم که عبارت بودند از:
1) فعالیت بیش از 600 پایگاه بهبود اوقات فراغت و پوشش حداقل 300.000 نفر از دانش آموزان
کریمی خاطرنشان کرد: تعداد مدارس تحت پوشش 512 باب بودند و جمع کل پایگاهها 681 پایگاه بودند که به کلیه دست اندرکاران و مدیران و معاونین و مربیان و همه عوامل دست اندرکار به جهت این فعالیت صمیمانه تبریک می گویم که اوقات فراغت خوبی را برای دانش آموزان فراهم کردند.

عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه به 13 مورد از اقدامات انجام شده در تابستان 1398 اشاره کرده است .
در مورد 12 گفته شده است :
* برگزاری 70 پایگاه انتخاب رشته کنکور
بر اساس بخشنامه اصلاحیه مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش، 27 وظیفه برای معاونان پرورشی و تربیت بدنی اعلام شده است.
توسعه و تجهیز فعالیتهای قرآنی و تقویت و نظارت بر فعالیت مدارس قرآنی، ایجاد نهضت قرآنی با برنامهریزی برای مسابقات قرآن، نهج البلاغه و احکام، توجه لازم به فعالیتهای تشکلهای دانشآموزی، توسعه و تجهیز فعالیتهای ورزشی و سلامت و نظارت بر فعالیتهای مدارس تخصصی ورزش از جمله برخی از وظایف پست سازمانی معاون پرورشی و تربیتبدنی است.
اهتمام جهت برگزاری مسابقات و فعالیتهای ورزشی با رویکرد ارتقای سطح سلامت و کاهش آسیبهای اجتماعی، برنامهریزی در جهت اجرای طرحهای ملی درس تربیتبدنی، همکاری با نهادهای مذهبی برای مبلغین و بهکارگیری ائمه جماعات در مدارس و تشکیل کارگروههای پرورشی و بررسی آسیبهای اجتماعی دانشآموزان در این کارگروهها، چند وظیفه سازمانی دیگر معاونان پرورشی و تربیتبدنی است.
در شرح وظایف پست سازمانی معاون پرورشی و تربیتبدنی آمده است که شاغل این پست سازمانی، ضمن رعایت موازین شرعی و بر طبق مقررات اداری و مالی تحت نظارت مقام مافوق وظایف مشروحه را انجام میدهد.
حال پرسش صدای معلم آن است که راه اندازی پایگاه انتخاب رشته کنکور با کدامین وظیفه ی یا ماموریت معاونت پرورشی و فرهنگی تطابق و یا تجانس دارد ؟
دوشنبه 4 تیر 1397 ، « صدای معلم » در گزارشی نوشت : ( این جا )
" پرسش « صدای معلم » از وزارت آموزش و پرورش و به ویژه " اداره کل مشاوره " این وزارتخانه آن است در زمانی که وزیر آموزش و پرورش از کنکور زدگی ، حذف آزمون ، مدرسه شاد و... سخن می گوید و در ادبیات مسئولان مبارزه با مافیای کنکور به وفور شنیده و خوانده می شود ؛ دعوت از « محمدرضا پوردستمالچی » با چه اهداف و یا انگیزه ای صورت گرفته است ؟
آیا قرار است مسئولان این وزارتخانه بر تب " کنکور " و " حواشی آن " بیفزایند ؟

آیا اداره کل مشاوره وزارت آموزش و پرورش بر اساس نیازهای واقعی دانش آموزان و آسیب های اجتماعی روز افزون در مدارس و نظام آموزشی حرکت می کند ؟
آیا بهتر نیست در این گونه نشست ها از اساتید و متخصصان برجسته دانشگاهی ، ورزیده و مجرب که بیشتر بر مشاوره سازشی و رفتاری تسلط دارند و هدف آن ها فقط تبلیغات و یا بازار گرمی برای کنکور نیست استفاده شود ؟
آیا بهتر نیست وزارت آموزش و پرورش طوری سیاست گذاری و برنامه ریزی کند که در آینده دوباره شاهد " معین " های دیگری نباشیم ؟ پرسش صدای معلم آن است که راه اندازی پایگاه انتخاب رشته کنکور با کدامین وظیفه ی یا ماموریت معاونت پرورشی و فرهنگی تطابق و یا تجانس دارد ؟
در 5 آبان ماه 1397 ، « صدای معلم » در گزارشی دیگر نوشت : ( این جا )
"« سیدمحمد بطحایی » در 11 تیرماه سال جاری توافق نامه ای را با اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در زمینه کنکور منعقد می کند . ( 1 )
جالب است که اتحادیه های انجمن های اسلامی دانش آموزان قراردادی را نیز با موسسه " مرات " در این زمینه منعقد کرده است .
بنا بر اظهار نظر صریح وزیر آموزش و پرورش ، این وزارتخانه از این موسسات 5 درصد بایت فعالیت هایشان در مدارس اخذ می کند .
این همه درهم تنیدگی میان موسساتی که به اذعان وزارت آموزش و پرورش حتی مجوز تبلیغات در صدا و سیما را ندارند با مدیران آموزش و پرورشی که بعضا حتی نمایندگی این موسسات را بر عهده دارند دستگاه تعلیم و تربیت ما را به کجا خواهد برد ؟
عمده سخنان و محور انتقادات نمایندگان مجلس دانش آموزی در دومین نشست از نهمین دوره این مجلس انتقاد از کنکور و مسائل و حاشیه های آن بود .
« فاطمه قنبری » نماینده مجلسی دانش آموزی از استان هرمزگان خطاب به وزیر آموزش و پرورش چنین گفت : ( این جا )
" آقایان مسوولین !
شما خود بیشتر از هر کسی از مافیای کنکور مطلعید .
چرا هیچ گاه دست مافیای کنکور کوتاه نشده و بلکه درازتر هم گشته و روز به روز فاصله طبقاتی بین مان را بیشتر کرده است .
حق مان این نبود ! "
آیا بهتر نیست برای نخستین و آخرین بار « وزارت آموزش و پرورش » شفاف سازی کرده و تکلیف خود و همه ذی نفعان را با این " مساله "مشخص کند ؟
پایان گزارش/
گروه استان ها و شهرستان ها/
در حالی که فصل پنجم از آیین نامه اجرایی مدارس که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است تنها استانداردهایی در رابطه با پوشش دانش آموزان ذکر شده است که من جمله می توان به دوخت ساده و آراستگی اشاره کرد و به هیچ عنوان اجبار به یک رنگ نمودن و یا یک دست کردن پوشش دانشآموزان از آن برداشت نمیشود اما رویه غالب در برخی مدارس به سوی اجبار در تهیه فرم لباس واحد برای دانش آموزان پیشی گرفته است .
این وضعیت علاوه بر تحمیل هزینه های اضافی و غیر منطقی بر خانواده ها موجبات نارضایتی آنان را در اکثر موارد فراهم آورده است .
مساله آن جا بغرنج می شود که اداره آموزش و پرورش که قاعدتا باید مجری " قانون " باشد خود به مبلغان تخلف از قانون مبدل می شود .
موضع وزارت آموزش و پرورش و نهادهای نظارتی و بازرسی آن نیز تاکنون " بی تفاوتی " و " انفعال " بوده است .
پرتال اداره آموزش و پرورش منطقه بیضا از توابع استان فارس تصویری منتشر کرده است که عنوان آن " جلسه فرم پوشاک مدارس با تولیدی های منطقه بیضا " است !

گروه گزارش/

یکی از مشکلات و شاید معضلات در نشست ها و جلسات این است که هنوز بسیاری از افراد در جامعه ما حتی با دارا بودن مدارک و تحصیلات بالای دانشگاهی به حقوق شهروندی و نیز رعایت آن حساس و پای بند نبوده و یا در فرآیند روزمرگی نسبت به آن " بی تفاوت " شده اند .
بارها شده است در نشست های رسانه ای حتی مجری مراسم در حال مکالمه با تلفن همراه خود و یا ارسال و دریافت پیام بوده است .
کم نیستند مدیرانی که در نشست ها حتی به خود زحمت قرار دادن تلفن همراه شان را در حالت " SILENT " نمی دهند و موجب حواس پرتی دیگران و یا اخلال در نظم جلسه می شوند .
در نشست رسانه ای سیدمحمد بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی 98 - 97 که با حضور خبرنگاران و در دارالفنون برگزار شد ؛ « مرتضی نظری » رئیس وقت مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در حین پاسخ دادن وزیر به پرسش های خبرنگاران مشغول صحبت کردن با تلفن همراه خود بود .
در مراسم تکریم و معارفه وزیر آموزش و پرورش با حضور معاون اول رئیس جمهور که صدای معلم در حال ضبط صدای سخنرانان بود ، « دکتر علی محمدی » معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در سمت راست مدیر صدای معلم نشسته و گهگاهی در حالی که زنگ تلفنش با صدای بلند به صدا در می آمد مشغول مکالمه می شد.
تصویری که در زیر مشاهده می کنید بازدید مدیرکل دبیرخانه هیأت مرکزی گزینش از روند انجام مصاحبه های تخصصی و عمومی دانشگاه فرهنگیان است .
فردی که در حال صحبت با تلفن همراهش می باشد حدادی معاون پژوهش ، برنامهریزی نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران است .
نفر سمت راست ایشان هم ظاهرا در نشست مستقر است !
پایان گزارش/
گروه گزارش/

این روزها به پرتال ادارات کل و مناطق که سر می زنید اکثرا اخبار و گزارش ها به " پروژه مهر " اختصاص پیدا کرده است .
حتی شوراهای آموزش و پرورش که اکثرا از چگونگی اجرای مفاد قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش گزارشی شفاف به جامعه ارائه نمی کنند دستور جلسات آن ها نیز به این موضوع اختصاص پیدا کرده است .
مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان با بیان اینکه مهم ترین رسالت پروژه مهر آماده سازی مدارس برای بازگشایی است می گوید : تجلی فعالیت های انجام شده، آغاز با نشاط و به موقع مدارس در اول مهر خواهد بود .
مطابق نظر این مدیر هدف پروژه ی مهر اگر صرفا آماده سازی مدارس برای بازگشایی باشد نخستین پرسش این است که :
تجهیز و تعمیر مدرسه با کدامین منبع مالی؟

به قول یک مدیر مدرسه ؛ پروژه مهر روی کاغذ بسیار شکیل و دلنشین می باشد، ولی در صحنه عمل آسیب های جدی بر آن مترتب است .
متأسفانه پروژه مهر به جای آماده سازی واقعی مدارس بیشتر به سمت مستندسازی و فعالیت های ویترینی سوق یافته و به دلایل متعدد از پرداختن به لایه های چرکین و مغفول آموزش و پرورش طفره می رود.
وزارت آموزش و پرورش تاکید می کند که دریافت هر گونه وجه و کمک های مردمی در تابستان ممنوع است اما مدیران مدارس سوال می کنند که بخشنامه پروژه مهر را باید با کدام اعتبارات و پول اجرا کنند ؟
به عنوان مثال ؛ با کدام پول باید امور تعمیرات مدرسه (میز و صندلی ، ایزوگام پشت بام ، تعمیر لوله کشی ساختمان و شوفاژ و تعمیر سیستم برقی و نقاشی و.....) را باید انجام داد ؟
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزشوپرورش استانهای کشور گام را فراتر نهاده و در مورد اجرای پروژه مهر می گوید :
" دو نوع آمادگی برای پروژه مهر قابل تعریف است اما به نظر میرسد فعالیتها در سالهای گذشته تنها آماده سازی مدرسه برای آموزش بوده است.
اما اگر مدرسه مکانی برای تربیت و یادگیری مؤثر باشد، نباید تنها به حضور معلم در کلاس درس بسنده کنیم.
در پروژه مهر باید بررسی کرد که چقدر فضای عاطفی و روانی مدرسه پذیرای معلمان و دانش آموزان است چرا که تعلیم و تربیت تمام ساحتی یک نگاه کل نگر به تمام عوامل تربیتی نیاز دارد.
برای سالهای آینده باید پروژه مهر را در آمادهسازی مدارس با دو رویکرد آموزشی و پرورشی در نظر بگیریم. "
علی اصغر فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش در اردیبهشت 1395 گفت در مورد اختصاص 5 درصد از سهم عوارض شهرداریها به آموزش و پرورش اظهار داشت : ( این جا )
برخی از شهرداری ها در استان برای پرداخت عوارض 5 درصدی خود مقاومت میکنند.
در رابطه با اینکه برخی از شهرداری استان ها عوارض 5 درصدی خود را به آموزش و پرورش نمی دهند با دیوان محاسبات جلسه ای داشتیم و درخواست کردیم تا به آموزش و پرورش برای حل این مشکل کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه وضعیت پرداخت شهرداری نسبت به قبل خیلی بهتر شده، است، گفت: به دنبال این هستیم که تمامی حق و حقوق آموزش و پرورش را بگیریم و در این دو ساله چیزهایی را گرفتیم که قبلا نمی گرفتند."
همان گونه که گفته شد نخستین وظیفه و کارکرد شورای آموزش و پرورش در هر شهرستان و استانی می تواند و باید این باشد که گزارشی جامع و شفاف از ظرفیت های اجرا نشده قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش را به اطلاع عموم برساند .
نزدیک به یک دهه است که سرانه مدارس پرداخت نمی شود و یا روال مشخصی ندارد .
اگرچه این مبلغ اندکی است اما شورای آموزش و پرورش باید آن را پی گیری کرده و به عنوان یک " حق و مطالبه " آن را از مسئولان بخواهد .

و اما نکته مهم دیگر با وجود بدیهی بودن کم تر به آن پرداخته می شود بهسازی و ارتقای سامانه " سناد " وزارت آموزش و پرورش است .
« سامانه دانش آموزی سناد » از اردیبهشت ماه 1391 اقدام به ثبت نام دانش آموزان برای سال تحصیلی نموده و توانسته است منبع اطلاعاتی سیستم های ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش باشد. این سیستم برای سال های 92 و 93 نیز با تحت پوشش قراردادن بسیاری موارد توسعه ای در حوزه فرآیندهای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه می دهد.
سیستم های متعددی به عنوان زیر سیستم های سامانه سناد از جمله سامانه ثبت نام المپیادهای علمی کشور و جشنواره جوان خوارزمی تهیه و تولید شده اند.
همچنین سیستم هایی مانند سامانه جامع امور شاهد و ایثارگران، سامانه فروش و توزیع کتاب های درسی، پرتال همگام، سامانه دانش آموزی، سیستم های دانش آموزی و سیستم های ساماندهی نیروی انسانی (بکفا) از سناد تغذیه اطلاعاتی می شوند."

با حجم انبوهی از وظایف که برای این سامانه تعریف شده است گاهی اوقات بسیاری از مدارس برای اجرای کارهای معمولی حتی گرفتن یک پرینت از لیست نمرات معلم باید ساعت ها منتظر بمانند چون منابع سرور پاسخ گوی این همه مراجعات نیست و با ترافیک شدید رو به روست .
به نظر می رسد مسئولان وزارت آموزش و پرورش به جای این همه کارهای نمایشی و مانور بازگشایی مدارس و برگزاری جلسات بیهوده که معمولا نتیجه ای ندارد همین سامانه سناد را درست کنند !
از سوی دیگر ؛ مسئولان وزارت آموزش و پرورش به جای سخن راندن از تدوین " قانون خاص " برای آموزش و پرورش افکار عمومی و رسانه ها را در به صورت دقیق و شفا در جریان وضعیت اجرای " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " قرار دهند .
پایان گزارش/
گروه رسانه/
سال تحصیلی تا چند روز دیگر آغاز می شود اما هنوز وزیر آموزش و پرورش نشستی با خبرنگاران و رسانه ها نداشته است .
به نظر می رسد رسانه عیل رغم جایگاه بی بدیلش در عصر دانایی هنوز جایگاه واقعی خود را در جامعه و نیز آموزش و پرورش سنتی و متصلب ما باز نکرده است .
مدیران و مقامات در وزارت آموزش و پرورش در سطوح مختلف از کارکرد واقعی و اصلی رسانه با رویکرد انتقادی گریزان بوده و تمایل چندانی برای پاسخ گویی و مسئولیت پذیری در آنان مشاهده نمی شود .
کسی هم برای این موضوع معمولا بازخواست نمی شود .
این وضعیت از قاعده به راس هرم و بالعکس جاری است .
علی رغم گنجاندن درس " سواد رسانه ای " در مواد درسی مدارس اما لازم التعلیم ترین افراد پیش از دانش آموزان ، معلمان و مدیران هستند .
نشست های رسانه ای در آموزش و پرورش بیشتر به صورت سخنرانی و یک طرفه برگزار می شود و مدیران به رسانه ها به دید " روابط عمومی " می نگرند .
در مراسم تکریم و معارفه « محسن حاجی میرزایی » وزیر آموزش و پرورش مسئولان برگزاری نشست هیچ جایگاهی را برای رسانه ها و خبرنگاران پیش بینی نکرده بودند .
اگر چه اقدام مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در تعامل با رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی قابل توجه و تقدیر است اما این که در پرتال این اداره کل حتی یک پرسش خبرنگار و یا سخن و صدای معلمان شنیده نمی شود قابل تامل و تاسف است .
این موضوع می تواند الگوی مدیرانی مانند عبدالرضا فولادوند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران قرار گیرد که از زمان انتصابش نه نشستی با رسانه ها گذاشته و نه ارزش و اهمیتی برای روز خبرنگار قائل شد .
گروه گزارش/
شنبه 23 شهریور مراسم تکریم و معارفه محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور معاون اول رئیس جمهور ، وزیر آموزش و پرورش ، برخی از وزرای سابق آموزش و پرورش ، مدیران کل آموزش و پرورش استان ها ، اعضای ستادی و شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش و خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار گردید .
از وزرای سابق آموزش و پرورش علی اصغر فانی ، سیدکاظم اکرمی ، سیدمحمد بطحایی ، علیرضا علی احمدی و محمود فرشیدی در نشست حضور داشتند . سیدجواد حسینی سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش نیز حضور داشت اما خبری از دانش آشتیانی نبود .
ابتدا سیدمحمد بطحایی به عنوان نخستین سخنران به بیان عملکرد 22 ماهه وزارت خویش پرداخته و از آن دفاع کرد اما اشاره ای به دلیل و یا دلایل استعفای مبهم و پرسش برانگیز خویش نکرد .
بطحایی ضمن اشاره به این که در مدت وزارت وی فعالیت های پرورشی خیلی خوب و رو به جلو بوده است تصریح کرد که بیش از 80 درصد وعده هایش یا به سرانجام رسیده و یا در حال انجام است .
وزیر پیشین آموزش و پرورش تاکید کرد که آموزش و پرورش و اداره آن از عهده یک ، 10 نفر ، 100 نفر و... برنمی آید .
زمانی که بطحایی به روی سن آمد با استقبال گرم و روبوسی مجری مراسم رو به رو شد و زمانی که سخنرانی بطحایی که اکثرا محتوای تکراری و کلیشه ای داشت به پایان رسید باز هم با استقبال گرم مجری مراسم مواجه شد اما پس از پایان سخنرانی حسینی سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش مجری آفتابی نشد .
مجری مراسم در حین صحبت به حضور افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره کرد جز خبرنگاران و رسانه ها .
حسینی حدود 10 دقیقه به ایراد سخن و دیدگاه های خویش پرداخت .
زمانی که حسینی سخنرانی اش را به پایان رساند از محمود فرشیدی که در ابتدا نام او را نبرده بود عذرخواهی کرد .
« محسن حاجی میرزایی » در نشست دیروز و در پایان سخنان خویش گفت :
" ما باید واقع بین باشیم . واقع بینی در این شرایط به این معناست که ما ابتدا مسائل آزاردهنده ای که روی زمین مانده و ما را از اهداف مان دور می کند این ها را بهبود ببخشیم تا زمینه دوراندیشی و فرصت و مجال برای اندیشیدن و گام های بلندتر برای رسیده به هدف فراهم شود .
وضعیت اعتبارات ، نیروی انسانی آموزش و پرورش نیازمند توجه صحیح و عاجل است . برای سال های طولانی به دلیل این که اعتبارات آموزش و پرورش علی رغم آن که بیش از 100 درصد اختصاص پیدا کرده چون اشکال ساختاری در پیش بینی بودجه هست ، دچار مساله و مشکل است . ما باید عاجل حل کنیم و برای درازمدت تلاش کنیم و فعالیت کنیم برای مطالبات معوق و کارهایی که باید انجام شود ؛ بنابراین ما تلاش خواهیم کرد بودجه سال 99 کاستی های کم تری داشته باشد و ما با پدیده ی انباشت مطالبات و انتقال آن به سال های بعد مواجه نشویم .
من فکر می کنم وقتی یک معلم حقوقش را با تاخیر دریافت کند درست است که معیشت او آسیب می بیند اما بیش از معیشت او " حکمرانی " ما آسیب می بیند .
نظام مدیریت ما ، اقتدار ما ، صلابت ما آسیب می بیند و برای آن که اقتدار نظام را تثیبت کنیم و تقویت کنیم برای حل این مشکلات باید تلاش کنیم .
اقتصاد آموزش و پرورش بسیار مهم است . من از برادر عزیز و ارجمندم جناب آقای دکتر طیب نیای عزیز که سرافراز کردند و حضور دارند در این مراسم سپاسگزاری می کنم و امیدوارم که تحت هدایت و راهنمایی های ایشان بتوانیم " اقتصاد آموزش و پرورش " را سامان دهیم .
پای اقتصاددان ها به آموزش و پرورش باز بشود و از زوایه پایدار کردن منابع و بهره مندی از دارایی های انبوه آموزش و پرورش برای حل مسائل و مشکلات استفاده کنیم . "
طولانی شدن مدت مراسم باعث گردید تا برخی از حاضران سالن را ترک کنند .
با این حال محسن حاجی میرزایی و علی رغم مشاهده جو سالن به سخنرانی خویش ادامه داد .
در مراسم تکریم و معارفه محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش علی رغم اختصاص 3 ردیف اختصاصی برای مدیران کل آموزش و پرورش استان ها و شورای معاونین جایگاه مشخصی برای خبرنگاران در نظر گرفته نشده بود .
حتی دو خبرنگار که پیش از شروع رسمی مراسم برای انجام مصاحبه با یکی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش در این ردیف نشسته بودند با تذکرات مکرر یکی از افراد ناشناس از طبقه فوقانی مجبور به ترک صندلی های خود شدند .
« صدای معلم » از این رفتار تحقیر آمیز مسئولان برگزاری مراسم اظهار تاسف می کند .
در پایان مراسم و در حالی که وزیر آموزش و پرورش در وقت اضافه سخنرانی می کرد ؛ « شاپور محمدزاده » که هم زمان دو پست سرپرست مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی و نیز ریاست سازمان سوادآموزی را بر عهده دارد در حالت خواب و بیداری به سر می برد .
« صدای معلم » در این قسمت بخش پایانی سخنان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور را منتشر می کند.
گروه گزارش/
آخرین بار « سیدجواد حسینی » سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش در نشست رسانه ای اعلام کرد که تاکنون 12000 نفر در سراسر کشور در طرح معلم تمام وقت شرکت کرده اند .
حسینی پیش بینی کرد که تا پایان شهریور 1398 این رقم به 100 هزار نفر برسد . ( این جا )
اما شواهد و گزارش ها نشان می دهند ؛ معلمان آن گونه که مسئولان وزارت آموزش و پرورش در ماه های اخیر تبلیغ کرده اند از طرح معلم تمام وقت اسقبالی نکرده اند .
پرتال اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در خبری که به نقل از رئیس اداره امور اداری و تشکیلات این استان منتشر کرده است ضمن تشریح جزئیات کامل این طرح اعلام کرده است که در سال تحصیلی جاری 2800 نفر در طرح معلم تمام وقت شرکت کرده اند .
« محمد صیدلو » در 24 شهریور 1398 در گفت و گو با ایرنا تعداد معلمان شاغل در مدارس شهرستانهای استان تهران را 46 هزار نفر اعلام کرده است .
در واقع در آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران تنها حدود 6 درصد معلمان از طرح معلم تمام وقت استقبال کرده اند .
نکته مهم دیگر این برای نخستین بار و از قول یک مقام مسئول همه دبیران، هنرآموزان و دبیران تربیت بدنی می توانند از مزایای این طرح استفاده نمایند و شامل معلمان بالای 25 سال سابقه کار نیز می شود ؛ چیزی که قبلا نبود .
بسیاری از کارشناسان و نویسندگان حوزه آموزش از همان ابتدا ضمن نقد کارشناسی طرح معلم تمام وقت مخالفت خود را با اجرای آن بیان داشتند .
نخستین بار و در 15 مهرماه 1398 مدیر صدای معلم در گفت و گو با رادیو فرهنگ از این طرح انتقاد و خواهان توقف آن شد . ( این جا )
آخرین بار این رسانه در گزارشی خطاب به سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش به جد خواهان لغو طرح معلم تمام وقت شد . ( این جا )
در این گزارش آمده بود :
« صدای معلم » از ابتدا ضمن مخالفت با این طرح شتاب زده آن را فاقد مبانی کارشناسی لازم و استانداردهای مورد نیاز یک آموزش علمی و جامع دانسته و تصریح می کند :
این رسانه پیش تر بر خلاف نظر این مسئولان طرح معلم تمام وقت را در تضاد با کیفیت بخشی آموزش و صرفا طرحی برای مدیریت سونامی بازنشستگی از جیب معلمان ارزیابی کرده بود .
مبنای این طرح فریب معلم و کاهش کیفیت آموزش است.هر معلمی که وارد این طرح شود به طور ضمنی پذیرفته است که معلم با 24 ساعت کار در هفته معلم "نیمه وقت" است و این حرف که معلمان چون کمتر از کارمندان کار می کنند پس حقوقشان هم باید کمتر باشد را تایید می کند .
متاسفانه علی رغم مخالفت کارشناسان و دلسوزان نظام آموزشی و با اصرار علی اللهیار ترکمن بخشنامه معلم تمام وقت با تغییر نام به " سامان دهی ساعات غیرموظف " به مدارس ابلاغ شد . ( این جا )
معلمان همواره از تاخیر غیرقابل توجیه در پرداخت حقوق و مطالبات قانونی مانند حق التدریس ها ، معوقات ، پاداش پایان خدمت و... انتقاد دارند و حرف های مسئولان را در این زمینه نمی پذیرند .
معلمان همواره می پرسند :
" چرا آموزش و پرورش مانند سایر دستگاههای اجرایی به دنبال اجرایی کردن امتیازات قانونی حقوق و مزایای کارکنان، موضوع مواد فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و برخورداری معلمان از سقف این امتیازات نیست؟
اگر بر اساس ادعای برخی نمایندگان مجلس ،« طرح تنظیم مقررات مالی و اداری آموزش و پرورش» قرار است بسیاری از مشکلات معیشتی معلمان را حل و فصل نماید، چرا نماینده ی آموزش و پرورش در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به جای دفاع از این طرح، با قسمت های مختلف آن مخالفت می کند؟! " ( این جا )
سیدجواد حسینی با ابلاغ و اجرای بخشنامه ممنوعیت شکایت از رسانه ها اثبات کرد بر خلاف وزیر پیشین آموزش و پرورش سیدمحمد بطحایی اراده لازم را برای اجرای برخی اصلاحات آموزشی دارد .
اکنون از سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتظار می رود با آینده نگری و تدبیر ضمن لغو این بخشنامه و تکمیل فرآیند اعتماد سازی و کاهش شکاف اداره و مدرسه و نیز بازگرداندن علی اللهیار ترکمن به همان جایی که آمده است گامی دیگر را در جهت اجرای اصلاحات آموزشی و حرفه ای کردن حرفه معلمی بردارد . "