صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

فاطمه سادات اشرفی زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

به مناسبت روز جهانی کودک : کودکان تشنه اند

روز جهانی کودک  ، امسال  با شعار « کودکان تشنه اند »  نام گذاری شده است تا یادمان باشد کودکان تشنه محبت و توجه اند . تشنه امنیت و آرامش اند . تشنه سرپناهی برای زندگی و خانواده ای هستند تا از آن ها حمایت کند . تشنه آموختن ، بازی و نشاط هستند/ روز کودک فرصتی است تا به حقوق کودکان بیش از پیش بیندیشیم . فرصتی است تا قوانین بازنگری شوند و برای امنیت و آسایش کودکان ، گام های جدی برداشته شود و این روز  را  نه تنها  به شعارهای زیبا بلکه به  چاره اندیشی هایی برای  بهبود وضعیت کودکان  اختصاص دهیم / در یک  نظام  آموزشی پویا ، به موازات آموزش های درسی ، رفتارهای اجتماعی ، کارِ گروهی ، مسئولیت پذیری و قانون مندی به طور عملی آموزش داده می شود/ روز جهانی کودک فرصتی است تا به یاد آوریم  کودکان تشنه محبت و یادگیری هستند و بکوشیم این تشنگان محبت را  با  مهرورزی ، سیراب کنیم....

روز جهانی کودک و آموزش و پرورش

کودکان ارزشمندترین سرمایه ی هر کشور به شمار می آیند که آینده به دست آنها ساخته می شود . در عین حال کودکان آسیب پذیرترین قشر نیز می باشند . به همین دلیل در قوانین کشورها و حتی در قوانین حقوق بشر نیز  ، حقوق کودکان جایگاه خاص دارد . مقررات مربوط به کودکان در تمامی کشورها به سرعت در حال گسترش است . قوانینی که امنیت ، تغذیه ، سلامت و تحصیل کودکان را در بر می گیرد .

نام گذاری یک روز به عنوان «  روز کودک » در جهان ، میزان اهمیت دادن به حقوق کودکان را  نشان می دهد . سطح سلامت  و میزان پوشش تحصیلی کودکان یکی از شاخصه های توسعه یافتگی در جوامع است .

روز جهانی کودک  ، امسال  با شعار « کودکان تشنه اند »  نام گذاری شده است تا یادمان باشد کودکان تشنه محبت و توجه اند . تشنه امنیت و آرامش اند . تشنه سرپناهی برای زندگی و خانواده ای هستند تا از آن ها حمایت کند . تشنه آموختن ، بازی و نشاط هستند .

پدیده های ناگواری که هنوز هم در جامعه ما دیده می شود  ، نوجوانان بازمانده از تحصیل هستند . همچنین  وجود مدارس حاشیه ای که در بدترین شرایط غیراستاندارد ، دوام آورده اند . مدارس کَپری که نام مدرسه بر آنها نمی توان گذاشت ، از موانع تحصیلی به شمار می آیند .

در حالی که مراکز سواد آموزی در نقاط مختلف کشورمان تمام سعی خود را دارند تا بیسوادی را ریشه کن کنند همچنین در قانون اساسی بر تحصیل رایگان کودکان تاکید شده است اما در برخی نقاط میهن مان هنوز کودکان و نوجوانانی  هستند که به دلایل متعددی  از تحصیل بازمانده اند .

هنوز در مناطقی از کشورمان ، کودکان در فضاهای غیر  متعارف  تحصیل می کنند . کودکان بی سرپرست یا  بدسرپرست و کودکان کار هر کدام به نوعی از  تحصیل محروم شده اند . این کودکان حاصل شرایط ناهنجاری هستند که  خودشان در پیدایش آن ها هیچ نقشی نداشته اند و بدون این که خود بخواهند در تولید نسلی  بی سواد  در آینده سهیم هستند . بیسوادی  این کودکان حاصل آسیب های اجتماعی است .

 فقر و نابه سامانی های اجتماعی  که ریشه در نابرابری اقتصادی دارد ، کودکان و نوجوانان  را به جای حضور در مدرسه ،به معابر عمومی کشانده است . نوجوانانی که  سر چهارراه ها به  گل فروشی ، فال فروشی و کارهای دیگر مشغول هستند ، معلول شرایط نابه سامان اقتصادی هستند . آنان در معرض خطرات دیگری چون بزهکاری و اعتیاد نیز  قرار می گیرند .  

سامان دادن کودکان کار ، برنامه ریزی صحیح و چاره اندیشی سنجیده ای طلب می کند .

در سال های اخیر  برخی نهادهای دولتی و سازمان های غیردولتی به مناسبت های مختلف به کودکان کار  و کودکان بازمانده از تحصیل و نیازمند کمک هایی می کنند ، اجرای چنین برنامه هایی که جنبه انسان دوستانه دارد و فرهنگ همدلی را در جامعه گسترش می دهند ، عملی پسندیده  و قابل تقدیر  است  اما مشکل را به طور ریشه ای حل نمی کند ؛ با تکیه بر کمک های مردمی و سازمان های خیریه  معضل کودکان کار یا  کودکان بازمانده از تحصیل به طور قطعی  حل نمی شود .

روز کودک فرصتی است تا به حقوق کودکان بیش از پیش بیندیشیم . فرصتی است تا قوانین بازنگری شوند و برای امنیت و آسایش کودکان ، گام های جدی برداشته شود و این روز  را  نه تنها  به شعارهای زیبا بلکه به  چاره اندیشی هایی برای  بهبود وضعیت کودکان  اختصاص دهیم .

آموزش و پرورش نیز به عنوان سازمانی که متولی آموزش کودکان است ، با ایجاد بستری مناسب برای جذب کودکان به تحصیل ، نقش مهمی در ارتقای  فرهنگی جامعه دارد . توزیع  عادلانه امکانات آموزشی در تمام کشور ، توسعه مدارس  با امکانات مناسب  در نقاط محروم ، برچیده شدن مدارس  سیار و  کَپری ، گسترش  فضای آموزشی مدارس و تعدیل جمعیت  در کلاس ها بخشی از وظایف آموزش و پرورش می باشد  که زمینه  رشد فرهنگی جامعه را فراهم می کند . عملکرد آموزش و پرورش ، شاخص توسعه یافتگی یک کشور را نشان می دهد . یک نظام آموزشی سالم  ، زمینه  رشد  فرهنگی  را فراهم می سازد و نسلی  باسواد ، فهیم  و مسئولیت پذیر  تربیت می کند .

در یک  نظام  آموزشی پویا ، به موازات آموزش های درسی ، رفتارهای اجتماعی ، کارِ گروهی ، مسئولیت پذیری و قانون مندی به طور عملی آموزش داده می شود .

برای رشد فرهنگی در یک  جامعه باید بستری مناسب برای افراد فراهم گردد و بدیهی است این بستر باید از  زمان کودکی  شکل گیرد . بیشترین و تاثیرگذارترین آموزه ها در سنین کودکی و نوجوانی  حاصل می شود . امروزه  در شکل گیری شخصیت  تنها  خانواده تاثیرگذار نیست . محیط های آموزشی ، همسالان ، وسایل ارتباط جمعی و  فضای مجازی در  رشد فکری و اخلاقی   افراد  تاثیر گذارند . سازمان های حامی حقوق کودک ، بر این باورند که  توسعه فرهنگی را باید از کودکان آغاز کرد و مفاهیمی چون احترام به خانواده ، احترام به  قانون ، دوستی  با  طبیعت ، مسئولیت پذیری   و رفتارهای اجتماعی را باید در عمل به کودکان  آموزش داد .

روز جهانی کودک فرصتی است تا به یاد آوریم  کودکان تشنه محبت و یادگیری هستند و بکوشیم این تشنگان محبت را  با  مهرورزی ، سیراب کنیم تا  نو نهالان امروز بتوانند در آینده  طرحی نو  دراندازند و  به این آب و خاک عشق ورزند  و برای  آبادانی آن بکوشند  .

روز جهانی کودک و آموزش و پرورش

جمعه, 16 مهر 1395 14:27 خوانده شده: 2778 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +5 -1 --
جلیل 1395/07/16 - 20:18
نه تنها کودکان تشنه اند بلکه معلمان هم تشنه اند تشنه صداقت و راستگویی از وزیرشان تشنه معامله گر نبودن وزیر
پاسخ + +4 0 --
حسین 1395/07/17 - 10:31
اگر تشنه اند چرا به انها اب نمیدید

مگر کربلا است که بخواهیم بچه ها رو تشنه نگه داریم

بزارید برند اب بخورند

البته با لیوان اب خوری و به نوبت
پاسخ + +1 -1 --
محمد باقر 1395/07/17 - 22:04
الان ما معلمین از همه تشنه تریم .همه چیز به نوبت .اول ما بزرگترها و بازنشستگان و معلمان که زیر خط فقریم ،بعد کودکان .حا لا حلاها نوبت به انان نمیرسد.
پاسخ + +1 -1 --
محمد باقر 1395/07/17 - 22:06
چرا چند روز پیش که روز معلم بود ننوشتید که معلمین هم تشنه و هم گرسنه و هم مظلومند.
پاسخ + 0 0 --
اشرفی زاده 1395/07/18 - 14:52
دوست گرامی آقای ( محمد باقر ) سپاس از این که وقت گذاشتید

اگر بتده به مناسبت روز جهانی معلم چیزی ننوشتم اما دوستان دیگر بارها و بارها وشتند یاداوری کنم بنده اخیرا در ارتباط با اظهارات آقای فانی در مورد حقوق معلمان مطلبی با عنوان ( اندوه دل نگفتیم الا یک از هزاران ) نوشتم
البته دیگر دوستان صدای مظلومیت معلمان را شیواتر و رساتر به گوش رسانده اند .

خداوند نیکی پناه تو باد ...

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور