صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی پورسلیمان/ مدیر گروه صدای معلم

روز جهانی معلم و اصل کوزه !

در زمان وزارت مرتضی حاجی ، وزارت آموزش و پرورش با تهیه و ارسال بخشنامه و نیز پوسترهایی ، این روز را گرامی داشت/ وزرای دولت های نهم و دهم عملا هیچ واکنشی نسبت به این روز جهانی نشان ندادند و در سکوت و بی تفاوتی از کنار آن گذشتند/ هنوز هم رسانه فرشیدی هیچ نامی از این روز نمی برد گویا اصلا چنین روزی در در تقویم معلمان وجود ندارد/ به راستی مشخص نیست که چرا و به چه دلیل این افراد با گرایش های خاص سیاسی با این روز و اصل آن مخالفت می کنند/ مشخص نیست که وزیر کابینه دولت تدبیر و امید چرا حرفی در مورد پیام سازمان یونسکو که ایران نیز عضوی از آن است نمی زند و حاشیه ها بر متن می چربد/ با این که وزیر آموزش و پرورش به مناسبت این روز ، پیامی با وجود اشکالات متعدد صادر کرد اما این وضعیت از پرتال وزارت آموزش و پرورش فراتر نرفت/ حتی مدیر کل آموزش و پرورش پایتخت ، علیرضا کمرئی هیچ اشاره ای به این روز نکرد و پرتال اداره کل آموزش و پرورش تهران نیز از انتشار پیام وزیر خودداری کرد/ هیچ یک از مدیران ادارات آموزش و پرورش مناطق 19 گانه تهران اشاره ای به این روز نکرده و پرتال آن ها حتی پیام فانی را منتشر نکردند/ با این که اراده جدی در وزارت آموزش و پرورش برای پرداخت به این روز وجود ندارد اما تحرکی هم در مدارس و حتی تشکل ها برای پرداختن به این روز وجود ندارد/ حتی در مدارس هم معلمان غالبا چنین روزی را نه به یکدیگر و نه به دانش آموزان یادآوری نمی کنند/کنش این تشکل ها نسبت به این روز بیشتر حالت " رفع تکلیف " داشت/ این در حالی است که « روزنامه افغانستان ما » در گزارشی به گرامی داشت این روز در کشور طالبان زده افغانستان پرداخته است/ باید به این واقعیت اعتراف کرد که صفت " محافظه کاری " صفت غالب در آموزش و پرورش است/ راس و قاعده هم ندارد/ بسیاری از معلمان ، فانی را متهم می کنند که توان ، تاثیر و جنگندگی لازم را برای دفاع از حقوق فرهنگیان و معلمان در مجموعه دولت و حاکمیت ندارد و در هیات وزیران از آنان و مطالبات شان سخن نمی گوید و ... اما همین معلمان در محیط مدرسه و در جلسات شورای معلمان و...  رفتار متفاوت و یا بهتری نسبت به وزیرشان ندارند....

دلایل نام گذاری روز جهانی معلم و محافظه کاری وزیر و معلمان

دو روز مانده به  روز جهانی معلم ، فانی وزیر آموزش و پرورش در این مورد پیامی به مناسبت " روز جهانی معلم " صادر می کند که در پرتال این وزارتخانه منعکس می شود .

در تاریخچه نام گذاری این روز چنین آمده است :

" تا پيش از سال 1944ميلادي كه خانم متي ويت وودريچ  ( matty whyte woodridge ) آموزگاري از ايالت آركانزاس به فكر افتاد تا افكار عمومي و توجه دولت مردان كشورها را به مقام معلم جلب نمايد، فرد يا نهاد ديگري در سطح جهان دست به چنين اقدام مهمي نزده بود؛ اين معلم ، شجاعانه از طريق مكاتبه پيگير با سياست مداران و رهبران آموزشي كشورش ضمن تاكيد بر اصل لزوم نام گذاري روزي به منظور سپاسگزاري از زحمات معلمان و ارج نهادن به مقام آنان، به بيان اهميت و نقش مهم و موثر معلمان در توسعه و تقويت فرهنگ جامعه پرداخت و سرانجام پس از چندين سال تلاش بي وقفه و مقاومت در مقابل فشارهاي سياسي ، خانم متي ويت و همفكرانش موفق شدند تا براي اولين بار در جهان (سال 1953) كنگره آمريكا را براي تعيين روزي به نام معلم در كشورشان متقاعد سازند. همچنين طي دهه هاي 60 تا 80 ميلادي فعاليت هاي مستمر ديگري صورت گرفت كه هريك شاهد موفقيت هاي تازه اي در زمينه ثبت روز جهاني معلم بود؛ از جمله در سال 1985 در روزي معين مراسم جشني به منظور تجليل از معلمان در آمريكا برگزار شد و چندسال بعد با همكاري مشترك موسسه بين المللي اوليا و مربيان و يونسكو در آن كشور با تعيين هفته اول ماه مه ( مقارن با ارديبهشت) به عنوان «هفته معلم» به طور موقت اعلام موافقت شد، اما با اقدامات و رايزني هاي بعدي كه از حمايت هاي سازماني جهاني كار (I.L.O) هم برخورداربود ، سرانجام در بيست و پنجمين اجلاس كنفرانس عمومي يونسكو با شركت نمايندگان بيش از يك صد كشور عضو (كه دكتر نجفي وزير وقت آموزش و پرورش ايران و هيات همراه نيز حضور داشتند و مصوبات را امضا كردند)؛ روز پنجم اكتبر به نام روز جهاني معلم " world teachers' day  " اعلام شد؛ اين تصميم و توافق جهاني عملا از سال 1994 با پيام مدیر كل يونسكو به رسميت شناخته شد و به اجرا درآمد كه هرساله پيام تازه اي ناظر به اوضاع جهاني به همين منظور صادر مي شود .... "

پس از وزرات دکتر نجفی ؛ ستاد بزرگداشت مقام معلم در وزارت آموزش و پرورش دولت اصلاحات به مديران مناطق و مدارس كشور توصيه كرد تا روز پنجم اكتبر  با برپايي مراسم و جشن هايي براي تقدير از معلمان «روز جهاني معلم» را گرامي بدارند.

در زمان وزارت مرتضی حاجی ، وزارت آموزش و پرورش با تهیه و ارسال بخشنامه و نیز پوسترهایی ، این روز را گرامی داشت .

وزرای دولت های نهم و دهم عملا هیچ واکنشی نسبت به این روز جهانی نشان ندادند و در سکوت و بی تفاوتی از کنار آن گذشتند !

پس از گذشت حدود یک دهه از وزارت محمود فرشیدی ، نخستین وزیر احمدی نژاد هنوز هم رسانه فرشیدی هیچ نامی از این روز نمی برد گویا اصلا چنین روزی در در تقویم معلمان وجود ندارد !

به راستی مشخص نیست که چرا و به چه دلیل این افراد با گرایش های خاص سیاسی با این روز و اصل آن مخالفت می کنند .

پیام فانی به مناسبت روز جهانی معلم بیشتر از بن مایه پیام رئیس جمهور و پرسش مهر و در موضوع " خشونت " الهام گرفته است . ( این جا )

اما مشخص نیست که وزیر کابینه دولت تدبیر و امید چرا حرفی در مورد پیام سازمان یونسکو که ایران نیز عضوی از آن است نمی زند و حاشیه ها بر متن می چربد ؟

برخی تصور می کنند که بها دادن به این روز و یا پر رنگ کردن آن ممکن است روز معلم مصادف با 12 اردیبشهت ماه ( شهادت استاد مرتضی مطهری ) را تحت الشعاع خویش قرار دهد .

این نگرانی که بیشتر برخاسته از یک ذهنیت نادرست و منفی نسبت به تحولات دنیای امروز است جنبه منطقی و عقلانی ندارد و بسیاری از کشورها نیز وضعیتی مانند ما دارند اما آن ها چنین تعارض و یا تضادی را احساس نمی کنند و آن را حل کرده اند .

جای تاسف است که بعد از  گذشت بیش از دو دهه از رسمیت یافتن این روز هنوز در تقویم رسمی کشورمان نامی از روز جهانی معلم نیست .

با این که وزیر آموزش و پرورش به مناسبت این روز ، پیامی با وجود اشکالات متعدد صادر کرد اما این وضعیت از پرتال وزارت آموزش و پرورش فراتر نرفت !

حتی مدیر کل آموزش و پرورش پایتخت ، علیرضا کمرئی هیچ اشاره ای به این روز نکرد و پرتال اداره کل آموزش و پرورش تهران نیز از انتشار پیام وزیر خودداری کرد .

هیچ یک از مدیران ادارات آموزش و پرورش مناطق 19 گانه تهران اشاره ای به این روز نکرده و پرتال آن ها حتی پیام فانی را منتشر نکردند .

( گفته می شود که مدیران آموزش و پرورش مناطق 2 و 11 و 19 نسبت به سایر مدیران مناطق گرایش های تحول گرا ، علمی و مردمی تر دارند اما آنان نیز در این قضیه مثل بقیه بودند ! )

این وضعیت پایتخت است ؛ سایر مناطق و نواحی کشور نیز وضعیت بهتری نداشته اند .

این در حالی است که پیام سید کمال علوی  فرماندار شهرستان  کازرون به مناسبت روز جهانی معلم  در شبکه های اجتماعی مورد توجه معلمان قرار گرفت ! ( 1 )

با این که اراده جدی در وزارت آموزش و پرورش برای پرداخت به این روز وجود ندارد اما تحرکی هم در مدارس و حتی تشکل ها برای پرداختن به این روز وجود ندارد .

برخی از تشکل های فرهنگیان همانند وزیر آموزش و پرورش بزرگ داشت این روز را فقط محدود به صدور یک بیانیه کردند .

کنش این تشکل ها نسبت به این روز بیشتر حالت " رفع تکلیف " داشت .

حتی در مدارس هم معلمان غالبا چنین روزی را نه به یکدیگر و نه به دانش آموزان یادآوری نمی کنند .

بسیاری از مدارس ، مدیران و حتی معلمان ، عادت کرده اند تا کارهایشان را بر اساس بخشنامه ها و دستورالعمل ها سازمان دهی و مدیریت کنند .

در واقع می توان گفت با وجود فرهنگ " نق زدن " در سازمان آموزش و پرورش نسبت به فرآیند متمرکز و دستوری ، آن ها هیچ گاه خلاقیت و یا حرکتی از خود در موضوع " تحول " نشان نمی دهند .

این در حالی است که « روزنامه افغانستان ما » در گزارشی به گرامی داشت این روز در کشور طالبان زده افغانستان پرداخته است :

" محمد سعید منصور رییس معارف شهر کابل، دیروز در مراسمی که به مناسبت تجلیل از روز جهانی معلم در لیسه عالی رابعه بلخی که با حضور صدها معلم و متعلم در کابل تدویر یافته بود، ضمن تبریکی و خجسته دانستن مقام شامخ معلم گفت که نبود سرپناه، پایین بودن معاشات و رفع ابقای قدم از جمله مشکلاتی است که هنوز هم فرا راه معلمین قرار دارد ...."

البته در پایان ؛ سرپرست وزارت معارف  گفته است که از اثر سعی و تلاش منسوبین این وزارت، در قانون کارکنان خدمات ملکى تعدیل به میان آمده و در بست و قدم معلمین، سر از آغاز سال ١٣٩٦ خورشیدی، مشکلی وجود نخواهد داشت

( بقیه در این جا )

باید به این واقعیت اعتراف کرد که صفت " محافظه کاری " صفت غالب در آموزش و پرورش است .

راس و قاعده هم ندارد !

به عنوان مثال ؛ بسیاری از معلمان ، فانی را متهم می کنند که توان ، تاثیر و جنگندگی لازم را برای دفاع از حقوق فرهنگیان و معلمان در مجموعه دولت و حاکمیت ندارد و در هیات وزیران از آنان و مطالبات شان سخن نمی گوید و ... اما همین معلمان در محیط مدرسه و در جلسات شورای معلمان و...  رفتار متفاوت و یا بهتری نسبت به وزیرشان ندارند !

در یادداشت قبلی به  تفصیل در مورد کارکرد شورای معلمان و نماینده معلمان و نیز به ابتذال و روزمرگی مبتلی به آن پرداختم  . ( این جا )

زمانی که معلمان در مورد این رفتارها مورد پرسش قرار می گیرند ؛ حرف غالب آن ها معمولا چنین است :

" آقا ! ول کن بابا !

خانه از پای بست ویران است و.... "

بیان این وضعیت به بهترین شکل توسط شیخ بهایی بیان شده است :

آن كس كه بَدم گفت، بدى سيرت اوست‏
و آنكس كه نکو گفت مرا، خود نيكوست‏
حال متكلم از كلامش پيداست‏
از كوزه همان برون تراود كه در اوست‏

( 1 )

پیام تبریک  سید کمال علوی  فرماندار شهرستان  کازرون به مناسبت روز جهانی معلم( 14مهرماه ):  

به نام خداوند جان و خرد                         کز این برتر اندیشه بر نگذرد

چه آرام بر منبر سخن تكيه می زنی تا شهابِ ثاقبِ سخن را به سمت اهريمن سكون و پستی و رخوت نشانه كنی ، جواهر كلامت را بر سطحی از تاريكی پاشاندی تا معرفت بگسترانی و رنگ رنگ بهار را هديه كنی . تو بهار مكرری كه با حضور حيات بخش خويش زمستان نادانی را پايان مي دهی .

وقتي كشتی عمر انسانی از مسير مدرسه عبور می كند، دستان تو لبريز از فانوس می شود واز امواج سهمگين ايام، عبورش می دهی و چون نسيمی كه كشتی را به سمت ساحل سعادت و خجستگی هدايت می كند بر بلند ای كلمه می ايستی و «ديدارآشنا» را مژده اش میدهی.

ضمن گرامی داشت پنجم اكتبر (14 مهرماه)  روز جهاني معلم و تبریک این روز آنچه از بن جان می آید آن است که از صمیم قلب از همکاری صادقانه و کوشش خالصانه ی شما در راستای هدایت و ارشاد این نسل سرافراز، در دولت خدمتگزار تدبیر و امید جناب دکتر روحانی تقدیر و تجلیل نمایم و صمیمانه ترین سپاس های خود را به شما فرزانگان عاشقی که شمع وجود گرانقدر خویش را در طبق اخلاص نهاده و نهال نوپای امروز را به امید فردایی شکوفاتر با عصاره ی جان آبیاری می نمایید نثارتان کنم .

سید کمال علوی

فرماندار کازرون

پنج شنبه, 15 مهر 1395 22:19 خوانده شده: 1839 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +16 -6 --
معلم خسته 1395/07/15 - 23:07
اقای محترم ما اقای فانی را متهم نکردیم ایشان واقعا توانایی وزارت ندارند دلیل اصلی بقایش هم همین است ما باید سنگهایمان را با دولت وا کنیم
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/07/15 - 23:22
سلام
دوست عزیز

این که شما و دیگران متهم می کنید و یا آقای فانی بالذات توانایی وزارت ندارند ؛ تغییری در اصل مساله ایجاد نمی کند !

خسته نباشید !
پایدار باشید .
پاسخ + +4 -2 --
محدثی 1395/07/15 - 23:49
اقای پورسلیمان نقد شما به چا اما ممکنه اشکالات پیام وزیر به جز ایرادی که شیرزاد گرفته فهرست وار بیان کنید . عزیزم این متن شما سر تا پا پر از اشکالات نگارشی و محتوایی است اول یک سوزن به خودت بزن
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/07/16 - 11:16
سلام
دوست عزیز
آقا/ خانم محدثی

اگر با دقت مطالعه کنید پیام فانی نقد شده است .

ضمنا نقد باید با توجه به محتوا و حجم پیام باشد .

بنده ضمن تایید سخنان آقای عبداللهی در این مورد آن را تکمیل کردم .

هیچ کس بی ایراد و عیب نیست .

شما هم منت گذاشته چند نمونه از « اشکالات نگارشی و محتوایی » را که مورد نظر شماست فهرست کنید تا در مورد آن پاسخ گو باشم .

پایدار باشید .
پاسخ + +13 0 --
فرهنگی منطقه محروم 1395/07/16 - 00:18
هر آنچه بر سر فرهنگیان می آید از معلمانی است که به نرخ روز
نان می خورند و خود را به وزیر و وکیل می چسپانند و ..
تو رو خدا بس کنید جناب پورسلمان....
دیگه از این دولت و این وزیر درغگو دفاع نکنید و بیخود
ما که هیچ امیدی به این دولت نداریم
انشالله دولت بعدی ... .
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/07/16 - 11:22
سلام
فرهنگی منطقه محروم

با بخش اول سخنان شما موافقم اما می شد از عبارات بهتر و پاکیزه تری استفاده کرد .

نباید فراموش کنیم که ما معلم هستیم و نباید با ادبیات کوچه بازاری صحبت کنیم .

بنده به تاریخچه روز جهانی معلم اشاره و کنش مسئولان را رفتارشناسی کرده ام .

آیا حتما باید به مسئولی فحش و ناسزا بدهیم تا ثابت کنیم که ما طرفدار ایشان نیستیم !

دوست عزیز !
یک معلم حرفه ای و باانصاف موقع تصحیح برگه دانش آموزان باید سعی کند به اسامی نگاه نکند و بر مبنای معیارهای حرفه ای خودش نمره بدهد !

پایدار باشید .
پاسخ + +8 -1 --
شهاب 1395/07/16 - 06:13
آقای پورسلیمان به موضوع خوبی اشاره کردید محافظه کاری یک بیماری در آموزش وپرورش است تازمانی که دنبال تغییر وتحول نباشیم اتفاق خاصی نخواهد افتاد یکی از دلایل مهمی که باعث شده وضعیت معلمان ایران اسف بار باشد همین موضوع محافظه کاریست باید به جای نگاه به بیرون یک نگاه به خودمان بکنیم که جقدر برای تغییر وضعیت حاضریم تلاش کنیم تانگرید طفل کی جوشد لبن تا نگردد کودک حلوا فروش دیگ بخشایش نمی آید به جوش
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/07/16 - 11:23
سلام
دوست عزیز
جناب شهاب

از نظر شما و محبت تان سپاسگزارم .

" خود انتقادی " ویژگی نظام های سالم است .

پایدار باشید .
پاسخ + +1 -6 --
معلم 1395/07/16 - 06:20
این مسئله اگر مطرح شود انگ ضد انقلاب معلم میخورد چونکه ما روز شهادت را روز معلم قرار دادیم

نیازی نیست بخاطر یک جابجایی روز معلمان اینقدر هزینه سنگین بپردازند چون ما روز را داریم

اما منزلت و معیشت را نداریم
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/07/16 - 11:28
سلام
دوست عزیز

روز جهانی معلم همان گونه که قبلا اشاره شد مورد تایید جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است .

این ها توهماتی است که ما بعضا خودمان اختراع کرده و مجانی و در برخی اوقات هم مروج آن شده ایم !

اگر شما به عنوان یک معلم این روز را به همکاران تبریک بگویید و در مورد آن با دانش آموران صحبت کنید و در مورد پیام یونسکو که هر سال صادر می شود تامل و بحث کنید ؛ هرینه های سنگین دارد ؟!

اتفاقا شعار امسال یونسکو در مورد منزلت معلمان است .

ارزش گذاری به معلم مساوی است با ارتقای منزلت آنان !

پایدار باشید .
پاسخ + +3 -2 --
معلم ناامید 1395/07/16 - 06:44
متاسفانه وقتی بزرگان نظام_دولت ومجلس_ب ا.پ و معلمان نگاه ویژه ندارند و معیشت ومنزلت معلم و ضمن خدمت و ادامه تحصیل معلمان را سخت گرفته اند مدرسه بجای انسان سازی فرصت سوزی و...میشود
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/07/16 - 11:29
سلام

کلید این مشکل در دست معلمان است و بس !

نگاه به بیرون دیگر کارایی ندارد .

پایدار باشید .
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1395/07/16 - 11:43
همکارمحترم امسال وزارتخانه از اول سال اعلام کرده معلمان بالای بیست سال ازیکروز فراغت خود استفاده کنند من در مدرسه شاهدم همه ی همکاران در مدرسه می مانند واز فرصت فراغت استفاده نمی کنند این چه ربطی به بزرگان نظام دارد با این معلمان هیچ تحولی ایجادنخواهد شد ما منتظریم دیگران از غیب با مشکلات ما آشنا باشند چند درصد معلمان حاضرند یک یادداشت بنویسند واز طریق همین سایت مشکلات خودشان را به گوش مسئولان برسانند
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1395/07/16 - 07:20
جناب فانی....جمله زیبایتان را در ابتدای پیام تروز جهانی معلم خواندیم......بخدا قسم معلم هم برای اموزه های خود نیاز به ارامش روحی دارد.....ولی وزارتخانه تحت امر شما با ارسال بخشنامه های دقیقه نودی خود.....ارامش روحی را از ما گرفته است....شما بگویید ایا شهریورماه زمان مناسبی برای ارسال بخشنامه اعمال ارزشیابی معلمان در رتبه بندی انهاست؟!!ایا یک معلم نباید حداقل از شش ماه فبل در جریان این بخشنامه قرار بگیرد؟!!چرا من معلم با سابقه بالا در اموزش وپرورش باید فکرم مشغول اینجور چیزها بشود....؟!!حداقل معلمان با سابقه بالا را اینقدر با بخشنامه های دقیقه نودی پریشان نکنید.....بگدارید فارغ از کاغذ بازیها وجمع اوری مدارک برای کم نشدن امتیازمان....!!از تدریسمان در این سالهای پایانی خدمتمان لذت ببریم.....!ایا در چند سال اخر تدریسمان هم باید دنبال جمع اوری مدارک برای بخشنامه های غیر کارشناسی ولحطه اخری ان وزارتخانه باشیم؟!!!!
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1395/07/16 - 07:54
اقای پورسلیمان عزیز وفرهیخته باور نکنید سید کمال علوی راست بگوید زمانی باور کنید که حقیقتا وواقعا برای فرزندش دوانتخاب بین بیمه وبانک ونفت وپتروشیمی ومعلم شدن داشته باشه وشغل معلمی را ترجیح وانتخاب کنند انوقت میشه به حرف وسخن اعتمادکرد به عمل کار براید به سخنرانی نیست سی وهشت ساله شعار دادیم ومعلمی را شغل انبیا واوصیا دانستیم ولی حاضر نشدیم معلم وبا حقوق معلمی زندگی کنیم .سیستم از بالا بی برنامه هست عزیزم وقتی از بالا خودشون معلم استخدام میکنند ومن توانایی ندارم چه جوری جامه تغییر بدم ایا با این حقوق بهترین ها میاند معلم بشند چرا خودمون گول میزنیم جناب استاد پورسلیمان یه سرشماری از طرف سایت وزین وخوب صدای معلم به عمل بیارید تو این ده سال اخیر چند درصد معلمان با مدارک دکتری وفوق از اپ به جاهای دیگه رفتند مانند هیات علمی و...تا عمق فاجعه مشخص بشه چرا از نفت وهیات علمی ها و...نمیاندتواموزش وپرورش مگر شغل انبیا واوصیای الهی نیست به این سوال درست ومنطقی جواب بدیم حتما خیلی مسائل روشن خواهد شدکه کجای کاریم .
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/07/16 - 11:43
سلام
دوست عزیز

در این که جایگاه معلم افت پیدا کرده است تردیدی نیست .
اما باید به دنبال حل آن بود .

تبعیض هم وجود دارد و قابل کتمان نیست .
اما برای حل آن باید برنامه داشت .

اگر معلمان قوی شوند و حداقل در رسانه ها پر رنگ باشند و از فرهنگ " نق زدن " و " فرهنگ شفاهی " فاصله بگیرند و نقدها را کارشناسی و عمیق کنند قطعا توجه نخبگان ؛ جامعه و مسئولان به آموزش و پرورش و معلمان به عنوان محورها بنیادین آن جلب خواهد شد و آن ها را جدی خواهند گرفت .

پایدار باشید .
پاسخ + +2 -7 --
ناشناس 1395/07/16 - 09:27
درود خدا بر مدافعان شخص عالیجناب فانی!!!!!
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/07/16 - 11:46
سلام

درود خدا بر مخالفان و منتقدان !

پایدار باشید .
پاسخ + +4 -3 --
سید محمد حسن حسینی 1395/07/16 - 11:15
بارها گفته ام به گوشه راندن و خوار کردن معلمان .....چرا که رسیدگی به معلمان یعنی تربیت نسلی فرهیخته، بیدار، ظلم و تبعیض ستیز، منتقد و .... ....
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/07/16 - 11:52
سلام
دوست عزیز
جناب آقای حسینی

نسل جوان را باید منتقد و پرسش گر بار آورد .

عنصر مفقوده ما در تعلیم و تربیت ، تفکر نقادی است .

باید به دانش آموزان و نیز معلمان ، حقوق آن ها را یادآوری کرد .

اما آغشتن کلاس درس به سیاست و گشودن جبهه و گارد گرفتن علیه ارزش های موجود در کلاس و در میان دانش آموزان و تحریک آن ها بر علیه نظام موجود بدون آسیب شناسی مساله " آنارشیسم و ظرفیت های فرهنگی " و عواقب آن نه منطقی است و نه مورد پذیرش این رسانه .

پایدار باشید .
پاسخ + +1 -1 --
محمد باقر 1395/07/16 - 13:05
قاطبهء عمل و رفتار انسان ،نشات گرفته از نگرش و نوع نگاه او به مسئله است .اگر مسئلهء امروز فراموشی عمدی یا سهوی گرامیداشت روز معلم است ،قطعا به نگرش دولتمردان نسبت به این شغل و حرمت گزاری انان بر می گردد و اینکه این حرمت گزاری بالاخره به یک قیمتی تمام خواهد شد و برایشان هزینه ای مثل ارتقاء معیشت معلمان و فرهنگیان در پی خواهد داشت .و اما اگر از طرف خود معلمین به ان پرداخته نشده است علت ان این است که می بینند کسی گوشش بدهکار نیست و سخنشان از نظر دولتمردان اعتبار بخشی و ارزشگزاری نمی شود.ارشد فلسفه ت ت .با احترام
پاسخ + +1 -3 --
مطلع 1395/07/16 - 13:06
آقای پورسلیمان . متن پیام روز جهانی معلم بر روی پورتال آموزش و پرورش از سوالات رییس جمهور الهام نگرفته است ! بلکه پیشنهاد دهنده سوالات به ریس جمهور و هم چنین نگارنده پیام روز جهانی معلم هر دو یک نفر هستند و بعد از نپذیرفتن سوالات پرسش مهر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش از سوی مراجع ذیربط ،ازآن فرد در خواست این مهم شده است .
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/07/16 - 13:36
سلام
از تذکر شما سپاسگزارم .

اما برای من خیلی مهم نیست که از کجا الهام گرفته شده است و علاقه ای هم به دانستن آن ندارم !

موضوع مورد پیشنهادی خوب است و جا دارد که معلمان و کارشناسان روی آن کار کنند و از این طریق در جامعه خشونت زده جامعه ما فرهنگ سازی شود .

پایدار باشید .
پاسخ + 0 0 --
مطلع 1395/07/16 - 13:52
اگر برای شما مهم نیست چرا در متن مقاله این موضوع را بیان کرده اید لابد برایتان مهم بوده است .لطفا با خودتان صادق تر باشید
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/07/16 - 14:17
سلام
دوست عزیز مطلع

پیام رئیس جمهور و پرسش مهر این بوده است :
" خشونت از کجا نشأت گرفته است؟ چگونه عده‌ای خشونت را می‌آموزند؟ در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟ چگونه می‌توانیم کشور و جامعه‌ای دارای رحمت اسلامی و نبوی داشته باشیم؟ و چگونه می‌توانیم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟"

وزیر آموزش و پرورش نیز در بخشی از پیام چنین گفته است :

" اينجانب ايمان راسخ دارم، توسعه، رشد، امنيت، همزيستي مسالمت آميز و صلح جهاني تنها از طريق گسترش آموزش و پرورش در جوامع و بسط آگاهي ها و آشنايي با آموزه هاي راستين و حياني در ميان ملت ها ممكن است و جهان امروز براي رهايي از تنازعات، جنگ،آشوب و خشونت به آموزش هاي معلمان در ترويج مهارت‌هاي زندگي مسالمت آميز و گسترش مهر و دوستي بين كودكان جهان بيش از هر زماني نيازمند است .... "

در واقع ، ترجیع بند و یا فصل مشترک این دو در مورد خشونت و پرهیز از آن و ترویج صلح و مدارا است ..


بنده متوجه منظور شما نمی شوم !

این که پیشنهاد دهنده دو نفر بوده است یا یک نفر بوده است و... چه ارتباطی با موضوع یادداشت من و پیام آن دارد ؟

پایدار باشید .
پاسخ + +2 -1 --
دلشکسته 1395/07/16 - 14:16
سلام صدای معلم زمانی که ما مدرسه میرفتیم از حق قانونی همکاران در مدرسه دفاع می کردیم البته در مقابل زورگوییهای مدیر الان هم فانی باید در مجلس از حق ما دفاع کند نه این که تماشا چی باشد ایا سراغ دارید دولت دیگری در دادن پاداش حق اصلی ما این قدر این دست وان دست کند باید قا طعانه بر خورد کند نه محا فضه کرانه به خدا برای یک وزیر زشت است این قدر بی اراده باشد بازنشستگان را می گوید از ما نیستید سی سال در کشوری بیگانه در س دادهاید حالا شما بگویید اقای پور سلیمان تکلیف ما چیست همه جیز حتی حقوقی مکفی را اهم از ما دریغ کردند شما بگویید بی لیا قت به چه کسی تعلق می گیرد ما که هم خسته هم دل شکسته شدهایم از پیام دادن در این سایت و ترتیب اثر ندادن مسولین هم خسته شدهایم ولی یک عده از بازیچه قرا دادن ما لذ ت می برند خدا لعنت کند
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/07/16 - 14:21
سلام
دوست عزیز
سخن شما درست است .

اما مهم این است که " مطالبه گری و پرسش گری " باید به یک فرهنگ در جامعه و آموزش و مهم تر از آن آموزش و پرورش تبدیل شود .

خاستگاه آن هم از مدرسه شروع می شود .

در جامعه ای که افکار عمومی شکل نگرفته است و مسئولان خود را بی نیاز از پاسخ گویی می دانند باید پی گیر بود ، پرسش کرد .

پایدار باشید .
پاسخ + +2 -2 --
حسن 1395/07/16 - 14:38
برادر عزیز با این نوشته ها واین راهکارها مشکل حل نمی شود چونکه اشکال ساختاری است ودر واقع ساختار پرداخت ها باید اصلاح شود اگر هم می بینید گاهی تغییراتی اعمال می شود ریشه ای نیست جنبه مسکن دارد. وزیری باید سکاندار شود که به فکر اصلاح ساختار از اهرم مجلس باشد و این دانش جرات را داشته باشد نه بفکر مقامش
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/07/16 - 14:49
سلام
آقای حسن


معیشت به عنوان یک موضوع می تواند در فرآیند مطالبه گری طراحی و پی گیری شود .

یکی از راه ها می تواند طراحی سازمان نظام معلمی و پرداخت ها بر اساس شایستگی ها و توان مندی ها باشد .

واحد و یا سلول اولیه " مدرسه " است .

معلم پرسشگر ، مدیر پرسشگر می سازد و مدیر پرسشگر در سلسله مراتب ، وزیر فکور و پرسشگر و جسور می سازد .

آیا شما مخالف این سیکل از پایین به بالا هستید ؟

و یا این که عادت کرده ایم مسئولیت های خود را از دیگران بخواهیم !

پایدار باشید .
پاسخ + +4 -2 --
جلیل 1395/07/16 - 15:13
فانی بی حال و چه به تبریک روز جهانی معلم ؟؟؟/ همون پیام تبریک نصف و نیمه هم رو که داده خیلیه اون بیشتر به فکر معامله با نماینده ها برای حقظ موقعیت خودش است معیشت منزلت کرامت افزایش حقوق در مدیریت فانی بی معناست یکی از نماینده های مجلس می گفت ما دائما وزیر بهداشت رو در مجلس میبینیم که مدام با نماینده ها در حال مذاکره برای افزایش بودجه وزارت خانه اش هست اما برای دیدن فانی باید یک ماه وقت بگیریم تازه جناب پورسلیمان و مدافعان فانی عنوان می کند وزیر چبکاره ست بهش بودجه نمیدند تمام افرادی که از وزیر به هر نحوی حمایت کردند و مقاله نوشتند در وضعیت بحرانی فعلی اموزش و پرورش سهیم هستند
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1395/07/16 - 16:11
آقای جلیل در این که فانی وزیری ضعیف وآقای هاشمی وزیری قوی است شکی وجود ندارد وحتی باور داریم وزرای قبلی آموزش وپرورش تفاوت آنچنانی با فانی نداشتند وانتقادات زیادی به عملکرد آن ها وارد بود حال این سوال مطرح است چرا برای وزارت خانه های دیگر وزیری قوی ولی برای آموزش وپرورش وزیری ضعیف انتخاب می شود قطعا یکی از دلایل خودمان هستیم منفعلانه رفتار می کنیم دولت ومجلس هم وزیری ناکارآمد برای این وزارت خانه انتخاب می کنند تا مزاحمشان نباشد اگر از طریق رسانه ها ونهادهای قانونی پیگیر مشکلاتمان بودیم تا کنون وزرای ناکارامدی نصیب ما نمی شدباور کنیدمستمع صاحب سخن را بر سر حرف آورد وقتی معلمی با حقوق کم کار می کند وجیکش در نمی آید کدام مسئول عاقل حقوقش را افزایش خواهد داد واقعا تعصب را کنار بگذاریم و واقع بینانه تر نظر بدهیم
پاسخ + +3 -1 --
ناشناس 1395/07/16 - 16:02
اقای پورسلیمان اگر من مدیرتومدرسه بنشینم که کارپردازی بهم دستگاه کپی وپرینتر واسپلیت بده صدسال دیگه هم اتفاق رخ نخواهددادبایدرفت وواردگود شد چونه زنی کرد وگرفت کما اینکه سایر مدیران همین کارشونه تا تو بجنبی همه چیز تمومه .وزیران باحال وتوانمند بدلیل مشکل ساختاری کشوراز طریق مجلس ودولت چونه زنی میکنند حرف ودفاع میکنند و...این اقا نشسته بودجه براش دودستی بیارند وتقدیمش کنند .خوب دولت هم تواین اوضاع بی پولی میگه فانی وزیر بی حرف وبی ازاریه کاری بهمون نداره کاری هم بهش نداریم .
پاسخ + +3 -1 --
بازنشسته 1395/07/16 - 18:31
اقای پور سلیمان اهسته مواظب باشید پشه شما را نیش نزنه
اقا ....وضع خیلی وخیم تر از تصورات ماست
....
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/07/16 - 22:28
سلام
دوست عزیز بازنشسته

به نظرم ، باید با واقع گرایی به مسائل نگریست .

باید کاری کرد که فضا برای رشد و تکثیر پشه فراهم نشود !

هر کس به اندازه و توان خود .

پایدار باشید .
پاسخ + +1 -3 --
شهسوارزاده 1395/07/16 - 22:10
به نام دوست
استاد بزرگوار جناب آقاي پورسليمان

دستمريزاد .

چه مقايسه اي جالبي بين آموزش و پرورش ايران و افغانستان ارائه نموديد ! چه منصفانه وزير و معلم را نقد نموديد .
چه با مسئوليت و محترمانه به نظرات پاسخ داديد !
قطعأ حضرتعالي با امکاناتي که در سايت وزين " گروه صداي معلم " فراهم آورده ايد و ميداني که به معلمان داده ايد تا مقالات ، ياد داشت ها ، گزارشات و... معلمان در اين سايت وزين درج شود و در پي نوشت هر مطلب ديالوگي بين خوانندگان با هم يا با نويسندگان شکل مي گيرد .

اين روند همسو با شعار يونسکو براي دهه جاري مي باشد!
با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/07/16 - 22:32
سلام
همکار گرامی و ساعی
جناب شهسوارزاده

دوستی با شما و بقیه همکاران فرصت مغتنمی است که آن را باید قدر دانست .

هم اکنون با کوشش شما و سایر دوستان ، صدای معلم به فضای تعامل اندیشه ها و تضارب افکار تبدیل شده است .

ما معلمان سهم بزرگی در خشونت زدایی و ترویج شادابی و فرهنگ نقادی داریم .

پایدار باشید .
پاسخ + +1 0 --
حسینی 1395/07/16 - 22:42
باسلام وخداقوت
جناب پورسلیمان میشه بفرمایید: کدام وزیر ومسول را سراغ دارید که محافظه کار نباشد .
البته حقیر اسم چنین رفتارهایی را محافظه کاری نمیدانم .
چراکه محافظه کاری نوعی درایت سیاسی است که نفعی دوسویه دارد البته که نفع فاعل بیشتر وچرب تر است !
اما اافعال واقوال بیشتر مسولان مامحصول عدم لیاقت ،جسارت ودرایت سیاسی است!
حال اینکه نفع این نوع رویه برای مسولان چیست ؟بماند ،ولی بی بروبرگرد نتیچه اش در اجتماع بی اعتمادی، حقارت و رواج اقوال و کنشهای استهزایی وتمسخر آلود نسبت به آن مسولان به طور اخص و به کله بدنه تصمیم گیران سیاسی به طور اعم میباشد،پس بی دلیل نیست که روز به روز از شان واعتبارمان کاسته میشود.
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/07/16 - 23:12
سلام
دوست عزیز
با شما موافقم .

مجافظه کاری یک گرایش سیاسی است و تعریف دارد .

اگر شما واژه دیگری برای جایگزین دارید بفرمایید .

واژه ای که مسئولان و برخی معلمان را نرنجاند !

پایدار باشید .
پاسخ + 0 0 --
حسینی 1395/07/17 - 23:39
والله یکم سخت شد
ولی بنده ترجیح میدهم در حال حاضر از وا ژه سست عنصری یا سست کاری استفاده کنم.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور