صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آذر منصوری

بحران مخاطب ؛ چالش اصلی صدا و سیما

صدا و سیما می تواند به عنوان فراگیرترین رسانه دیداری و شنیداری از موقعیتی بی بدیل در عرصه اطلاع رسانی ،آگاهی بخشی، آموزش ،ایجاد اعتماد بین دولت-ملت (به معنی عام آن) ترویج امید و آرامش و نشاط برخوردار باشد.

چالش های صدا و سیما و بحران مخاطب  این انتظار محتملی است که چنانکه جامه عمل به خود گیرد گسترش تکنولوژی و فن آوری اطلاع رسانی نه تنها تهدیدی برای جامعه ایران و منافع ملی کشور نخواهد بود بلکه این فناوری در خدمت فراگیری صدا و سیما خارج از مرزهای ایران نیز به کار گرفته خواهد شد.
به بیان دیگر چنانکه رسانه ای بتواند منطبق با تقاضا و نیاز جامعه و متناسب با رشد فرهنگی  و البته هماهنگ با رویکرد و جهت گیری کلی حفظ منافع ملی حرکت نماید نه تنها به وظیفه خطیر خود عمل کرده است بلکه پشتوانه اصلی خود یعنی  تعداد مخاطبین را نیز روزبه روز افزایش داده است.
در واقع اصلی ترین پشتوانه هر رسانه ای میزان مخاطبین آن است. اما با برآوردی منصفانه و به دور از حب و بغض می توان قضاوت نمود که امروز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان رسانه ای ملی با بحران مخاطب مواجه است.این در حالی است که به اقتضای ملی بودن از بودجه عمومی کشور ارتزاق می کند و در دورافتاده ترین نقاط کشور دسترسی به شبکه های آن سهل و آسان است و ماهواره ها  نیز دسترسی برون مرزی را ممکن ساخته است.
نقد جدی که می توان به این رسانه داشت آن است که رویکرد حاکم بر این رسانه به تولید برنامه هایی که قادر باشد توجه  مخاطب داخلی  را جلب کند منجر نمی شود .

طبیعی است با چنین رویکردی این رسانه از چشم ها و گوش های مردم فاصله می گیرد.زیرا این عرضه متناسب با تقاضاهای موجود در جامعه نیست و مخاطب به همین دلیل در جستجوی محل دیگری که- لاجرم دور از دسترس هم نیست- برای پاسخ به نیازهای خود باشد و از قضا راز استقبال از شبکه های ماهواره ای نیز همین مسئله است.
قدر مسلم پیشرفت تکنولوژی ارتباطات ،امکان محدود کردن دسترسی مخاطبان را به رسانه های برون مرزی عملا غیر ممکن ساخته است و علی القاعده نیاز مخاطب از این محل ها تامین خواهد شد.
مسئله اصلی صدا و سیمای ایران امروز بحران مخاطب است و تا زمانی که نگاه واقع بینانه در مواجهه با نیازهای متکثر جامعه ایرانی مبنای برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های این رسانه نباشد و شان ملی بودن خود را در حد یک رسانه میلی تنزل دهد نه تنها این چالش استمرار خواهد یافت بلکه  روز به روز شکاف بحران مخاطب افزایش نیز خواهد یافت.
بنابر این باید دید تغییر مدیریت صدا و سیما تا چه حد می تواند بر این بحران غلبه کند و آیا این تغییر منتهی به تغییر رویکرد خواهد شد یاخیر؟

واقعیتی که نمی توان قبل از آغاز به کار مدیریت جدید صدا و سیما در مورد آن قضاوت نمود .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دوشنبه, 27 ارديبهشت 1395 10:00 خوانده شده: 1554 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +7 0 --
علی 1395/02/27 - 10:46
من معلم هم موافقم تا سیما تنگ نظری و جناحی عمل کند همین است
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1395/02/27 - 11:15
تغير مديريت صدا وسيماي ميلي را به ميكرو تبديل ميكند
پاسخ + +5 0 --
رئیس جدید صدا و سیما 1395/02/27 - 12:57
من امده ام. تا به شما نحوه نگاه کردن به تلویزیون را اموزش دهم ایهاالناسفاصله تا را از تلویزیون رعایت کنید درسته که حالا شده ال ای دی. اما خوب ضررش که کم نشده. مردم شریف هر چی من میگم گوش کنید به نفعتونه اگه گوش نکنید یا نگاه نکنید الهی که سنگ بشید.بامید روزی که در صدا وسیما را گل بگیرم و بروم که امدنم از بهر این است. وقتی نتوانم با بی بی سی و من و تو ی منحط و مضمحل و ضد انقلاب رقابت کنم بهتر است که تعطیل کنم این دستگاه بودئجه خور را.میگویید خودروسازی هم یارای رقابت با رقبای خارجی اش را ندارد؟ درسته اونا مردم رو مجبور میکنن که ... بخرن اما من نمیتونم شما رو مجبور کنم که ...ببینید که.
پاسخ + 0 0 --
معلم مظلوم 1395/02/27 - 17:30
بنظرم اون نقطه چین اولی ماشین لوکس هست و نقطه چین دومی برنامه های اموزنده!. البته حدس زدیم شاید هم نه مثلا نقطه چین اولی دله روغن نباتی و نقطه چین دومی .... اصلا ولش کن بابا ما را چه به معقولات؟
پاسخ + 0 0 --
alish52 1395/02/29 - 15:53
مطلب بسیااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار مفید و مرتبط
پاسخ + +1 0 --
بازنشسته93 1395/02/30 - 07:30
صداوسیمابابودجه هنگفت وبریز بپاشهای زیادومسائل اخلاقی هنرمندانش ازچشم مردم افتاده است نخست بایدخودرا اصلاح کند سپس دنبال مخاطب باشد

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور