صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

شیرزاد عبداللهی

نیاز روز؛ معلم فداکار یا معلم حرفه‌ای؟

معلم فداکار و نیاز آموزش و پرورش به معلم حرفه ای  حمیدرضا گنگوزهی معلم دبستان شهید رحیمی روستای نوکجوی در شهر خاش استان سیستان و بلوچستان در حالی که می‌خواسته مانع فروریختن دیوار کنار مدرسه روی دانش‌آموزان شود، زیر آوار مانده و کشته شده است. یک معلم دیگر هم در جریان این حادثه زخمی شده است. مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفته است: «اقدامی که توسط این عزیزان انجام شده یک فداکاری بزرگ است که باعث افتخار جامعه ما و فرهنگیان خواهد بود.»

عکس دیگری در فضای مجازی منتشر شده که خانم آموزگاری را نشان می‌دهد که در گوشه کلاس روی تخت خوابیده و در شرح عکس نوشته شده: «معلم فداکار دبستان فردوسی نیشابور 3 ماه است دچار دیسک کمر شده و در بستر بیماری است اما با همان حال در کلاس درس حاضر می‌شود.» اخباری از این دست نشان می‌دهد هنوز عده‌ای از معلمان به شغل خود نگاهی عاشقانه دارند. اینکه چه تعداد از معلمان چنین اعتقادی دارند نیاز به تحقیق میدانی و آمار و اطلاعات مستند دارد، اما تردیدی نیست که تعبیر کلاسیک سوختن شمع برای تولید روشنایی در مورد بخشی از معلمان صادق است. یعنی معلم می‌سوزد(فداکاری) و می‌سازد (تربیت).

نسل چنین معلمان فداکاری بر خلاف تصور منقرض نشده است و البته جامعه باید قدر چنین معلمانی را بداند و از آنها تجلیل کند. درس هشتم کتاب سوم ابتدایی با عنوان «فداکاران» درباره ایثارگرانی مانند حسن امیدزاده است.

در متن درس آمده است: «حسن امیدزاده معلم فداکاری است که در یک واقعه آتش‌سوزی جان دانش‌آموزان را نجات داد. وقتی بخاری کلاس آتش گرفت و دانش‌آموزان در شعله‌های آتش گرفتار شدند، این معلم شجاع و فداکار گیلانی، جان خود را به خطر انداخت. تعدادی از دانش‌آموزان را نجات داد و خود در آتش سوخت، گرچه زنده ماند اما نشان سوختگی که نشانه افتخار اوست، برای همیشه بر بدنش باقی مانده است»

اما آیا چنین معلمانی را می‌توان مشت نمونه خروار دانست ؟

آیا همه معلمان ما زنان و مردان فداکاری هستند که با عشق و علاقه سرکار خود حاضر می‌شوند و در شرایط خاص جان خود را فدای دانش آموزان می‌کنند؟

اصلاً از فداکاری می‌گذریم.

آیا همه معلمان ما وظایف خود را در مدرسه و کلاس انجام می‌دهند؟

همین جا به یک نمونه اشاره کنم.

در جریان آتش گرفتن بخاری کلاس سوم مدرسه شین‌آباد پیرانشهر، معلم کلاس، دانش آموزان را در میان شعله‌های آتش تنها گذاشت. آتش سوزی باعث به دام افتادن دانش آموزان در کلاس مشتعل شد. دو دانش آموز مردند و تعداد زیادی از دانش آموزان کلاس دچار سوختگی شدید و خفیف شدند.

در اخبار رسمی تجلیل از معلمان فداکار هرگز گفته نمی‌شود چرا در کلاس درس آتش سوزی رخ داد؟ چرا باید معلم مجبور شود جان خود را به خطر بیندازد‌؟

چرا در مدرسه شهید رحیمی روستای نوکوجوی شهرخاش، دانش آموزان هنگام وزش طوفان و باد شدید پای دیوار خیس خورده همسایه ایستاده بودند؟ چرا دور کردن دانش آموزان از پای دیوار که با یک فریاد می‌تواند انجام شود منجر به مرگ یک معلم و جراحت معلم دیگر شده است؟

جزئیات این گونه حوادث بیان نمی‌شود اما حادثه در پیله‌ای از حماسه قرار می‌گیرد تا کسی از جزئیات سؤال نکند.

در این مواقع با برجسته کردن فداکاری معلم، معمولاً نقایص و کمبودها پنهان می‌شوند و همه چیز به مسیر حماسه منتقل می‌شود. تصویر معلم قهرمان و فداکار، تصویری واقعی نیست. معلمی که به کلاس درس می‌رود دلیلی ندارد که فداکار و ایثارگر باشد. البته اگر باشد ایرادی ندارد اما معلم مدرسه باید در درجه اول بتواند وظایف حرفه‌ای خود را مطابق شرح وظایف انجام دهد. یعنی بدون عصبانیت و پرخاشگری درسش را بدهد. از کار خود کم نگذارد. تلافی مشکلات معیشتی و اداری خود را سر دانش‌آموزان در نیاورد و در کلاس رفتار معقولی داشته باشد.

حداقل از سه منظر می‌توان به موضوع برجسته کردن فداکاری معلمان نگاه کرد. از دید مسئولان آموزش و پرورش، نگاه رمانتیک و حماسی به موضوع، راهی برای پوشاندن نواقص و کمبودها است. در این حوادث جزئیات مکتوم می‌ماند و چنان فضاسازی حماسی می‌شود که کسی جرأت سؤال کردن را نداشته باشد.

در سمت معلمان، برخی این اتفاق را سپری می‌کنند تا کم کاری‌ها و رفتارهای غیر حرفه‌ای خود را توجیه کنند.

معلمانی هستند که علناً می‌گویند که حقوق ما به‌اندازه هزینه رفت و برگشت مان از مدرسه است و با این بهانه، بیسوادی، کم کاری و بدکاری و بد اخلاقی و تنبیه بدنی دانش‌آموزان در کلاس را موجه نشان می‌دهند. آنها در واقع تلافی کمی حقوق و دستمزد خود را بر سر دانش آموزان خالی می‌کنند، اما در شرایطی برای آرایش چهره خود پای معلمان فداکار را به میان می‌کشند.
در این میان اما زیان اصلی متوجه دانش آموزان و اولیای آنهاست. در برخی مدارس، سال به سال، کیفیت ارائه خدمات تربیتی و آموزشی پایین تر می‌آید و معلمان بی‌انگیزه تر می‌شوند. در مثلث مسئولان – معلمان – اولیا، همواره اولیا بازنده‌اند. جامعه امروزبه معلم فداکار نیاز ندارد. نیاز امروز ما معلم حرفه‌ای است که وظایف خود را مطابق پروتکل‌های تعلیم و تربیت انجام دهد.

روزنامه ایران

چهارشنبه, 18 فروردين 1395 20:28 خوانده شده: 4482 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +5 -16 --
معلم 1395/01/18 - 20:53
کاملا موافقم در کل بیشتر معلمان بخاطر حقوق حق دانش اموزان رو ضایع میکنند امورش و پرورش عملا دراین خنثی عمل میکند.
پاسخ + 0 0 --
احمد 1395/01/18 - 23:22
با نظر نویسنده حرف غالب همکاران هست . یک معلم هم مانند بسیاری از مشاغل کارمند است و باید محیط کارش مثل دیگران باشد در یک روستا ویرانه ترین ساختمان متعلق به مدرسه است و دفتر دهیار و شورا و خانه بهداشت نوسازترین هستند ! معلم باید در کلاس جانش را به خطر بندازه و اگر اینکار را نکنه مثل معلم شین آبادی باید خانه نشین بشه و هیچ اثری ازش باقی نمانه درحالیکه اصلا وظیفه معلم به آتش زدن و ... نیست
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید 1395/01/19 - 15:54
هم معلم باید فداکارباشد هم هرفه ای هم باانگیزه ک باتوجه ب معیشت منزلت و تشکیل صنف قوی معلمان میسر است
پاسخ + +9 -6 --
ناشناس 1395/01/18 - 21:04
جناب عبدالهی این یادداشتت حرفه ای بود.
واقعا یک حرف حسابی.
نیاز ما سیستم حرفه ای و علمی و از اون مهم تر معلم با افکار حرفه ای و علم مدار است.
البته به نظر من معلمان خیلی جلوتر از سیستم هستند, متاسفانه سیستم اموزشی با عقاید واپس گرا و کلیشه ای اجازه عرض اندام کار علمی و حرفه ای رو نمیده.
مهمترین گام برای کار حرفه ای جدا کردن کادر اجرایی و اموزشی از یکدیگر( مانند دانشگاه). بدبختانه تمام تصمیم های آموزشی توسط کادر اجرایی که فراری و متنفر از تدریس و کلاس هستند گرفته میشه و معلمان تقریبا نقشی نداشته و همین باعث سرخوردگی اونها شده.
البته سرسلسله و شروع حرفه ای همه این کارها معیشت و معیشت و معیشت و... خواهد بود.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/01/18 - 22:09
معلم عزیر یک کم بزرگ شو. اینجا جای لج باری نیست.
جای حرف حسابی است.من خودم شخصا برخی نظریات آقای عبدالهی رو قبول ندارم ولی حرف حساب ایشون در مورد نیاز ما معلم حرف ای نه فداکار واقعا درسته.
تمام بدبختی ما از زمانی شروع شد که معلمها شدن نجیب و فداکار.
یک کم خاکستری فکر کنید, زمانه سیاه و سفید گذست.
پاسخ + +7 -4 --
معلم. 1395/01/18 - 21:21
موافقم
پاسخ + +6 -4 --
سلیمی 1395/01/18 - 21:54
آقای عبدالهی به نکته واقعا مغفولی اشاره کرده اند و البته نوشتن این مطلب هم در این فضا جرات می خواهد. در میان تمام اقشار خوب و بد وجود دارد و ما معلمان نباید خود را بالاتر یا پایین تر از اقشار دیگر بدانیم. اگر موقعیتش باشد همیشه افراد شریفی و جانهای پاکی وجود دارند که به خاطر همنوعان خود از جان خود می گذرند.
موضوعی که ما کمتر به آن توجه می کنیم جنبه های احتیاطی در مکانهای عمومی و مدارس است که بعضا بسیار پیش پا افتاده هستند و کسی به آنها توجه نمی کند ولی مصیبت به بار می آورند مانند سیمهای لخت آویزان از دیوار، درهای بدون دستگیره یا خراب، میله ها و نرده های نوک تیز، دروازه های فوتبال که ثابت نشده اند، سرویس های بهداشتی بیماری زا و ....
پاسخ + +2 -1 --
ناشناس 1395/01/18 - 22:09
آیا حقوق هم حرفه ای میدهند و فقط معلمان مقصرند جناب شیرزاد آیا چک شما بر گشت خورده است آیا صاحب خانه شما را جواب کرده است آیا فرزند شما چیزی از شما خواسته وشما شرمنده او شده ایدو...........
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/01/19 - 12:12
حرفه ای یعنی همه چیز حرفه ایه.
حالا اگه بگن فداکار, یعنی با حقوق ناچیز از شما توقع فداکاری دارن.
معلم عزیز سعی کن حرفه ای فکر کنی.
پاسخ + +4 -1 --
معلم تهرانی 1395/01/19 - 00:44
آموزش و پرورش به فنا رفته ایت و معلم عصبانی است از این فانی . آیا تدبیر دروغی بیش نبود . آیا امیدی باقی است
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1395/01/19 - 07:19
ضمن ادای احترام به همکار ارجمندم و آرزوی علو درجات در درگاه حضرت احدیت .آیا مسئولین آموزش و پرورش فکر نکردهاند و از خود نپرسید هاند که مدرسه چرا باید دیوار نداشته باشد تا اینکه دانش آموزان از ترس سرما و باد و بوران به دیوار شکسته پناه نبرند و هزاران چرای دیگر ................
پاسخ + +5 -2 --
ننگ برشما 1395/01/19 - 07:54
چطور اسم صدای معلم را انتخاب کرده‌اید با چه اجازه ی از معلمان؟؟؟
سانسور تا این حد تمام نظرات راا پاک کردید
واقعا متاسفم خدانگهدار برای همیشه همه جا خواهم گفت و نوشت سایت وابسته به مسولان هستید
پاسخ + 0 0 --
صدای معلم 1395/01/19 - 09:07
سلام
دوست عزیز
این رسانه مجوز خود را از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی اخذ نموده است .
پایدار باشید .
پاسخ + 0 0 --
امکان 1395/01/19 - 12:07
"صدای فانی و معاونانش" برازنده تر است
پاسخ + +6 0 --
معلم 1395/01/19 - 08:06
شما چه مشکلی با پرداخت حقوق و مزایا برابر به معلمان دارید؟؟؟

آیا همه مشاغل دیگر خیلی حرفه ی هستند؟ ضمنا شما فراموش کردید انسان زمانی که رفاه داشت باید همه توقعی ازش داشت ن الان معلمی که دوجا مشغول کار هست

اول حقوق و مزایا تمام معلمان را برای سه سال همانند سایر کارمندان و دانشگاهیان کنید بعد هر امتحان هر برنامه داشتید پیاده کنید
یکنفر گرسنه از گرسنگی نای دویدن ندارد شما انتظار دارید مدل آور المپیک شود
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1395/01/19 - 12:16
شما دوست دارید فداکار باشید؟!!!!
یک معلم حرفه ای حقوق حرفه ای میگیرد.
الان شما حرفه ای کار میکنید ولی چون حقوق حرفه ای نگرفته و ناچیز است شدید معلم " فداکار".
پاسخ + +5 0 --
گمنام 1395/01/19 - 12:28
حقوقمون با حقوق رفتگرا برابره مدرکمون فوق لیسانسه داریم ابتدایی درس میدیم ازمونم میزارن تازه منتم سرمون میزارن یه مشت بچه دماغو درس نخونم ریخته تو کلاس با اون اولیای پر توقعو فیسو افاده ای که خانه دارن از ما بیشتر کلاس میزارن برامون انگار خدمه بچه هاشونیم جمع کنین بساطتون حرمت نزاشتین برا معلما و اموزش و پرورش
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/01/19 - 13:12
باید بساط معلم نجیب و فداکار جمع بشه. اگر شغل و کار ما حرفه ای باشه دیگه اولیا و مدیر و غیره جلوی ما زبانشون دراز نمیشه.
پاسخ + +2 0 --
الهام 1395/01/19 - 13:05
حرف شما را مورد حرفه ای شدن شغل معلمی کاملا درسته، و مطمئنا با حرفه ای شدن این شغل نه فقط دانش آموزان ذینفع خواهند بود حتی خود معلمان هم احساس کارآمدی و رضایت شغلی بیشتری را تجربه خواهند کرد، اما در زمانی که هنوز مدت زیادی از درگذشت معلم فداکار شهرستان خاش نمیگذرد کاش چنین مقایسه ای نمیکردید به هر حال کسی دقیقا نمیداند شرایط به چه شکلی بوده که معلم مجبور شده خودش شخصا برای نجات دانش آموزان اقدام کرده و جان خود را به خطر بیندازد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/01/19 - 13:43
تو رو خدا جمع کن این حرف ها رو.
فداکاری ربطی به شغل نداره.
بابا منظور اینه که این سیستم میخواد به زور همه معلمان رپ فداکار کنه!!!!
چرا متوجه این پروژه سیاه نیستید.
فداکاری یک امر اختیاریه, نه اجباری.
خدا رحمت کنه این معلم فداکار رو. کسی نمیخواد کار این بزرگ وار رو زیر سوال ببره, ولی .و..
پاسخ + 0 -1 --
گمنام 1395/01/19 - 16:20
لطفا بفرمایید حرفه ای بودن یعنی چه جور بودن؟
پاسخ + +1 0 --
گمنام 1395/01/19 - 16:21
حقوق و حرمت حرفه ای برای مخصوصا اموزگاران ابتدایی ایا قایلید که دم از حرفه ای بودن میزنید ؟؟
پاسخ + +4 -1 --
ali 1395/01/19 - 16:23
سلام جناب شیرزاد در رابطه با جمله ی شما ( معلم مدرسه باید در درجه اول بتواند وظایف حرفه‌ای خود را مطابق شرح وظایف انجام دهد. یعنی بدون عصبانیت و پرخاشگری درسش را بدهد. از کار خود کم نگذارد. تلافی مشکلات معیشتی و اداری خود را سر دانش‌آموزان در نیاورد و در کلاس رفتار معقولی داشته باشد. )
واقعا احمقانه نوشته اید
پاسخ + +1 -4 --
علی 1395/01/19 - 20:16
جناب شیرزاد از شما چاپلوستر ندیم تا حالا .... پوپولیست نان به نرخ روز خور
پاسخ + 0 -3 --
علی 1395/01/19 - 20:19
جناب شیرزاد متاسفم برات.
پاسخ + 0 0 --
علی 1395/01/19 - 20:41
معلم قبل از اینکه حرفه ایی و ربات باشد باید انسان باشد و این معلم عزیز انسان بوده و انسانیت کرده پس حرفه ایی ترین معلم بوده روحش شاد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/01/19 - 21:00
چرا مسایل رو قاطی میکنید؟!
انسانیت, فداکاری و گذشت و... لازمه همه ماست.
حرف حساب اینه که در حالت کلی معلم در نقش شغلی باید حرفه ای باشه.
فداکاری ربطی به کلیت شغل نداره.
پاسخ + 0 0 --
معلم وظیفه ای 1395/02/14 - 07:49
به نظرم نباید روی کلمه فداکاری و ایثار زیاد مانور دهیم ، چون ماهمیشه گفته ایم معلم باید فداکار و ایثارگر باشد ، مگر معلمان نسبت به بقیه جامعه چه قدرت بدنی و یا امکانات بیشتری دارند که فقط اینها فداکار باشند و دیگران هر چه دلشان بخواهد انجام دهند ، دیگر این حرفها بس است، به جای این حرفها در جامعه فرهنگ وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری را ترویج دهیم ، چون زمانی جامعه ی سالمی خواهیم داشت که همه جامعه تربیت یافته و مسئولیت پذیر باشند، بیچاره معلم ها چه خطایی کرده اند که مجبور باشند کلا فداکار باشند. باید کاری کنیم معلم ها هم به اندازه سهمی که در جامعه برخوردار هستند کار انجام دهند.
پاسخ + 0 0 --
معلم وظیفه ای 1395/02/14 - 08:01
مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفته است: «اقدامی که توسط این عزیزان انجام شده یک فداکاری بزرگ است که باعث افتخار جامعه ما و فرهنگیان خواهد بود.»

این گفته مدیر کل خیلی قابل تامل که به از دست رفتن معلمش افتخار می کند و این که مدرسه دیوار شکسته دارد به آن افتخار میکند ،

آقای مدیرکل تو باید استعفا می دادی نه اینکه به نبود امکانات اولیه و در نتیجه به از دست رفتن یک معلم افنخار کنی.!!!!!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور