صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رضا مرادی / عضو شورای نویسندگان صدای معلم و عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

هویت یابی و رسالت آموزش و پرورش

 بحران هویت و هویت یابی در نسل جوان و دانش آموزان و وظیفه آموزش و پرورش

خلاء آرمانی -هویتی ، دورشدن از اصل خویش و واماندگی و درماندگی روانی و شخصیتی از جمله دغدغه های امروز نسل نوجوان وجوان جامعه ی ما است .با مداقه و نگرش نه چندان عمیق در وضعیت فکری و فرهنگی جامعه ی خود به چالش ها ،معضلات و نگرانی های متنوع و متکثری دست می یابیم که ضرورت اندیشیدن و چاره جویی در خصوص آنها بسیار مهم ،راهبردی و اساسی می نماید.

دست اندرکاران و تصمیم سازان سیاسی و فرهنگی متاسفانه بسیار کم اهمیت و بدون توجه لازم از کنار آن عبور نموده و باری به هر جهت با آن برخورد می نمایند . از جهت مبنا و اساس مشخص نیست که چاره اندیشی و پیگیری این پدیده ی شوم و ویرانگر که در حال گسترش و نفوذ در لایه های مختلف جامعه و اقشارگوناگون می باشد به عهده ی کیست و چه سازمان ها و چه اشخاصی باید به صورت جدی به این موضوع ورود نموده و درخصوص آن تمرکز و جهت برون رفت از آن سازوکار ارائه نمایند؟ 

بیش از بیست سازمان و نهاد و تشکیلات فرهنگی در کشور وجود دارد اما رویکرد و کارکرد مناسب و اثربخشی از آنان درخصوص برخورد و ایجاد راهکارهای مناسب درخصوص مقابله با چالش ها و معضلات فرهنگی مشاهده نمی شود !

گرایش به پوچ گرایی و نهیلیسم ،عرفان های کاذب ، شیطان پرستی و.... در میان نسل نوجوان و جوان جامعه بسیارنگران کننده و در خور توجه و امعان نظرمی باشد.

شکل گیری و اشاعه ی گرایشات دراین فاز و از این دست در میان اقشار جامعه به ویژه نسل نوجوان و جوان و ناکارآمدی ، تساهل و به روز نبودن مراکز تصمیم سازی ، ایده پردازی و عمل گرایی در این باب نگرانی های جدی را فرا روی اندیشمندان و دل سوزان فرهنگی جامعه شکل داده و به وجود آورده است .

متاسفانه عوامل و نقش آفرینان در این عرصه به نظر می رسد به حاشیه رانده شده و به جای اتخاذ روش و سازوکاری تهاجمی و اثربخش و خط دهی موثر و مثبت ، شیوه و روش تدافعی و نظاره گری را و نگریستن به رقم خوردن حوادث و رویدادهای نامبارک و نگران کننده را دراین راستا بسنده نموده و طرح و برنامه ریزی مشخص و تعیین کننده ای برای تقابل با رویدادها و رخدادهای نامبارک فرهنگی و فکری نداشته و قافیه را باخته و میدان را به نقش آفرینان و کارگردانان عرصه ی تهاجم و شبیخون فرهنگی سپرده اند .

در این عرصه و در این خصوص نقش و اثرگذاری بسیار ضعیف و منفعلانه ی سازمان ها و نهادهای فرهنگی بسیار بارز و عیان می باشد و باید اذعان نمود که آنان به جای اتخاذ راه کارهای فعال و تاثیر گذار درعرصه و فضای تولید و بازتولید فرهنگی و مقابله با بدرفتاری ها و بداخلاقی ها و نابه سامانی های فرهنگی تنها به اقداماتی که جنبه ی تبلیغی آن هم به صورت غیراساسی و تاثیرگذار و بسیار سطحی مبادرت ورزیده و در این بخش شاهد اقدامات اساسی و زیربنایی نمی باشیم.

مراکزی که در امور فرهنگی ماموریت و رسالت دارند از کارآمدی و اثربخشی لازم و بهینه برخوردار نمی باشند و عملکرد آنان قابل دفاع نبوده و نقدهای وارد و جدی برآنان وجود دارد.

درحوزه آموزش وپرورش و رویکرد و عملکرد وزارت آموزش وپرورش ، ادارات کل و مناطق آموزشی متاسفانه عدم توجه و عدم برنامه ریزی مناسب و ضروری رویت شده و مشاهده می گردد.

طبیعی است که از آموزش و پرورش انتظارمی رود که با دگردیسی و تجدید نظر در جایگاه خود و تولید و بازتولید ارزش های فرهنگی برگرفته از اسلام عزیز، تمدن ایران سرافراز و انقلاب شکوه مند اسلامی در جهت ترویج و نهادینه نمودن فرهنگ ناب و انسان ساز به مجاهدت و تلاش مضاعف در طراز جمهوری اسلامی ایران بپردازد چرا که این امر از وظایف اصلی آموزش و پرورش بوده و باید با تشریک مساعی اهل نظر و متخصصین فن به آن به طور جدی و راه گشا تمرکز نمایند،اما متاسفانه شاهد مغفول ماندن و عدم توجه جدی به این امر و وظیفه ی خطیر و اساسی و زیربنایی آموزش وپرورش هم در داخل سازمان و سیستم و هم در برون و خارج آن می باشیم. 

مدیریت کلان در آموزش و پرورش عموما و معاونت پرورشی خصوصا باید به صورت جدی و مبرم به این موضوع ورود نموده و در جهت پالایش فرهنگی و حفظ و صیانت از مرزهای آن بکوشد.

در شرایط فعلی تهدیدات الوان و گوناگون در قلمرو و حیطه فرهنگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم جامعه و به خصوص دانش آموزان را مورد توجه و تهاجم خود قرارداده است اما برنامه ی جدی و موثری برای برون رفت و تقابل با آن در درون آموزش وپرورش کشورمان نمی یابیم و انفعال بسیار نگران کننده ای را شاهد می باشیم .

در مناطق آموزشی شاهد برگزاری مراسم و برنامه هایی هستیم که متاسفانه با رویکرد و محتوایی بسیار سطحی و شعاری به اجرا درآمده و عرضه می گردد که ره آورد و پیامد آن باور و شناخت لازم و اساسی و تعیین کننده را در اندیشه و کنش دانش آموزان شکل نداده و به وجود نمی آورد و بیشتر به رفع تکلیف و فرمایشی بودن می نماید تا حرکتی فرهنگی و فکری مبتنی بر برنامه و هدف و جریان سازی مناسب فرهنگی که پیامدهای مخرب را به دنبال خواهد داشت که گاه نقض غرض و ضد خود را تولید نموده و ایجاد می نماید و سبب تهی شدن محتوی و فاصله گرفتن جدی از متن واصل و پرداختن به حواشی می باشد .

در این خصوص مطالب و گفته های عدیده و فراوانی وجود دارد که به همین مختصر و اجمال بسنده می نمایم .

امیدوارم در سال اقدام و عمل در تمامی زمینه های مثبت و مورد نیاز و ضروری جامعه شاهد برنامه ها و اقدامات واقع بینانه و به روز و همه جانبه از سوی تصمیم سازان و کنش گران در عرصه ی فرهنگی درجامعه و به ویِِژه آموزش وپرورش کشورمان و نظام تعلیم و تربیت آن باشیم.

یکشنبه, 15 فروردين 1395 14:17 خوانده شده: 2061 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 0 --
معلم 1395/01/15 - 16:25
یک سوال جهت پیگیری


چرا اکثرا پرستاران در ما ه قبل نزدیک به 7 میلیون حقوق +کارانه دریافت کرده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
پاسخ + 0 0 --
محمد جعفری 1395/01/16 - 10:18
متن زیر پراگراف کوچکیست ازنامه ای که وقتی به آقای خاتمی نوشتم: "معلمی"که به زبان" تجلیل"درسرلوحۀ گفتارهاست.اما،در«عمل»و«امکاناتی که» بدو تعلق گرفته است،دور نگه داشته ترین سیاهی قافله است.کسیکه فریاد مند ولی خاموش بوده وهست.کسیکه عزت نفسش براو حاکم بوده وهست.«گرچه گردآلود فقر است،اما؛شرم باد ازهمتش گر به آب چشمۀ خورشید دامن ترکند.»وکسیکه قداست انبیایی اش را به پای بی ارزشی هانریخته است.باز نشسته 77

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور