صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

محمد رضا رضائی/ دبیر معارف اسلامی - اصفهان (شهرضا )

آسیب شناسی پرسش مهر ؛ فرهنگ پرسش کجاست؟

پرسش مهر و عملکرد مسئولان وزارت آموزش و پرورش

سنت دیرینه ی شروع سال تحصیلی با طرح پرسش مهر از طرف روسای جمهور در هر سال تحصیلی اتفاقی است که در گذر آموزشی زمان در مدارس روند متفاوتی داشته است .

طی سال های اخیر یا سرمایه گذاری های گسترده ای برای این مقوله در مدارس می شده و یا تنها از طریق انجام مسابقه ای به آن اکتفا می نمودند . طی این چندین سال هنوز آموزش و پرورش و معاونت پرورشی این مجموعه که متولی انجام این پرسش در مدارس است آمار و یا گزارشی از روند اجرائی و نتایج این فعالیت ارائه نکرده اند که اصولاً پاسخ های ارائه شده در گفته های دانش آموزی به کجا منتهی شده است .

شاید طرح این پرسش ها ؛ ایجاد نگرش جدید در دانش آموزان و توسعه ی فرهنگ سوال و پرسش در قشر دانش آموز باشد .

اگر این هدف مورد نظر باشد پشتوانه ی طرح این موضوع اهمیت دادن به مطالعه و دانش اندوزی به معنای خاصش در دانش آموزان است که به قول مولانا ( هم سئوال از علم خیزد هم جواب همچنان که خار و گل از آب و خاک ) ؛ در این جهت ( تقویت انگیزه ی مطالعه ) کلاس های درس و رفتار معلمان در بستر سازی دانش علمی بسیار موثر است .

دیگر در دنیای کنونی ما نیازی نیست که بگوییم خواندن و مطالعه خوب است ، اکنون می بایست این نیاز را از همان مقاطع ابتدائی در کودکان جهت داد و نیاز به پرسش را در آنان تربیت نمود .

متاسفانه اکنون غریبانه ترین مکان های مدارس کتابخانه ها هستند که یا غبار گذر زمان به خود گرفته اند و یا در روشی اجباری با در نظر گرفتن نمره ی انضباط یا نمره ی پرورشی دانش آموزان را وادار به مراجعه به کتابخانه می کنند .

هر سال نیز فصل نامه ای به نام رشد دانش آموز در مقاطع مختلف از طرف آموزش و پرورش نشر و توزیع می شود که اگر مدرسه ای آمار خریدش زیادتر باشد تشویق و ترغیب این مدرسه بیشتر مد نظر است .

حال با این وضعیت و نگرش چگونه می توان دانش آموز را در شروع سال تحصیلی وادار به سوال و پرسش نماییم . معلم نیز در گردونه ی تعلم و تربیت با تکیه بر آنچه دیروز آموخته و یا در کلاس اجباری ضمن خدمت به گوشش خورده اکنون در کلاس درس وظیفه اش را انتقال محفوظاتی در همین کتاب درسی می بیند و لاغیر .

اینها مجموعه ای ایجاد نموده که در نگاه به آموزش و پرورش تئوری حل مساله که پایه ی تعلیم و تربیت در دنیای امروز است یا فراموش شود و یا مورد غفلت قرار گیرد .

اهمیت به محفوظات و فراموش نمودن آنچه آموخته شده از همان پایه های اول ابتدائی روش روزمره ی تعلم و تربیت شده است ؛ از این رو دانش آموز دبیرستانی در سال آخر دبیرستان در مواجهه با کنکور در مقابل سوال و پرسش هائی قرار می گیرد که ناشی از همان تئوری حل مساله است و هر چند موفق ترین دانش آموز در زمینه ی درسی در کسب نمره ی بیست باشد در پاسخ دهی به این سوالات باز می ماند و این گونه است که کنکور برای رشته ی تجربی و فلان رشته غول می شود و ناگهان تصمیم بر این گرفته می شود که در سال تحصیلی جدید از ورود دانش آموزان بیشتر به رشته ی تجربی جلوگیری شود و یا از مدارس خواسته می شود رشته های فنی و کار دانش را به دانش آموزان بیشتر معرفی و بها بدهند .

این پاک کردن صورت مساله به جای حل کردن ریشه ای آن از معضلات امروز و دیروز آموزش و پرورش نیست ؛ گره ای است که هر سال روی گره دیگر زده شده است و ریشه ی آن ناتوانی مدرسه در ترغیب به ( پرسش) و ( علم آموزی ) به معنای خاص آن در مدارس است .

پس بهتر است در شروع سال تحصیلی جدید ، پرسش مهر را در یک سال آسیب شناسی کنیم ، شاید برای سال های آینده حرفی ماندگار و پاسخی قابل ارائه برای نسل آینده داشته باشیم .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پنج شنبه, 12 فروردين 1395 20:09 خوانده شده: 1787 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 0 --
فرهنگی 1395/01/12 - 22:00
با پرسش مهر وبا نام گذاری سالها کار ها بسامان نخواهد شد دست از شعار بر داریم .
پاسخ + +2 0 --
صابر اردبيلي 1395/01/13 - 07:43
پرسش مهر به يك اقدام كاملا كليشه اي، بي خاصيت و عامل اتلاف ميلياردها تومان بودجه در سطح وزارتخانه تبديل شده است. شما تصور كنيد اگر همين پرسش مهر را از وزارت بگيرند تمام ماهيت وجودي معاونت پرورشي و هزاران مربي و معاونتهاي پرروشي از سطح وزارت گرفته تا اداره كل و منطقه و مدرسه و مسئولينش با تمام حقوق و مزايا زير سئوال خواهند رفت. نمايندگان مجلس و مسئولين دست اندركار بايد جلوي اين هدرروي منابع محدود مالي را بگيرند. مسابقات خلاقيت و پرورشي را بر عهده خود مدارس و معلمان بگذاريد.
پاسخ + +1 0 --
محمدجواد نصیریان 1395/01/13 - 15:56
برای جایگزین کردن روش حل مساله در مدارس به جای آموزش سنتی و محفوظات محور این همه دوره های ضمن خدمت و بخشنامه‌های گوناگون تا زمانی که آزمونهای هماهنگ کشوری و کنکورها به همان تکیه بر محفوظات و آموزش‌های کلیشه ای انجام می‌شود, به طور کامل بی‌فایده است.
پاسخ + 0 0 --
مرتضی زارعی 1395/12/29 - 09:15
سلام جانا سخناز زبان ما می گویی
پرسش مهر، مسابقات فرهنگی و هنری و غیره همه اینها به یک همایش تجلیل از نخبگان عرصه های مختلف ختم می شود مثل مسابقات علمی مثل کنکور و بازم وغیره بیا ضرر های نخبه پروری را بشمار

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور