صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

دکتر عباس حاتمی/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

طرح مساله در مورد تعطیلات کشور و چند پیشنهاد

ضرورت سامان دهی تعطیلات کشور و چند پیشنهاد  سال هاست که مسؤلین کشور تلاش می کنند از تعطیلی بخشی از نیمه اول فروردین جلوگیری کرده و به دنبال لغو یا کاهش این تعطیلات هستند ولی حداکثر توفیقی که پیدا کرده اند نیمه دائر کردن ادارات دولتی در روزهای غیرتعطیل 13 روز اول فروردین است.


واقعیت وضعیّت موجود:
  از 13 روز اول سال 8 روزشامل 4 روز اول فروردین ،2 روز دوازدهم و سیزدهم فروردین و حداقل 2 روز یک پنجشنبه و جمعه کلیه ادارات دولتی تعطیل رسمی هستند.


برخی از ادارات از قبیل وزارت آموزش و پرورش و مدارس کلیه مقاطع ، کلیه دانشگاه ها و واحدهای آموزش عالی، مجلس شورای اسلامی، بسیاری کارخانجات مثل خودرو سازی ها و...تا چهاردهم یا پانزدهم فروردین تعطیل رسمی هستند.


پرچم سایر ادارت نیز از 5 فروردین تا 11نیمه افراشته است، مثلا"اکثر دادگاه ها برای روزهای غیر تعطیلی 13 روز فروردین وقت رسیدگی تعیین نمی کنند، مرخصی اکثر کارمندان ادارت باعث پاسخ گو نبودن ادارات به مراجعین می شوند و عملا" ارباب رجوع را به بعد از 14 فروردین ارجاع می دهند.


زیان های وضعیّت موجود :


با جرأت می توان ادعا کرد که تا 14فروردین کمتر از 30 درصد ادارات فعالیت روزهای عادی خود را دارند و 70٪ بقیه یا تعطیل اند یا غیر فعال، مردم نیز سعی می کنند درطول 13 روزاول سال به ادارات دولتی مراجعه نکنند ولی هزینه های ایّام دایری از قبیل آب، برق، تلفن، گاز، ایاب و ذهاب و...  برقرار است.


 از طرف دیگر استفاده  کارمندان از تعطیلی ایام عید به صورت ناقص انجام شده و استفاده مطلوب از آن نمی شود زیرا یا همراه با مرخصی است و یا تنها ایام تعطیل را(4 روز اول) به مسافرت می روند و بقیه ایام را در اداره به سر می برند و چون برخی کارمندان در مرخصی هستند و ارباب رجوع نیز کم است،عملا " به تنهائی نمی توانند امور اداری را پیش ببرند و به ناچار تنها به دید و بازدید همدیگر می پردازند و یا با تلفن حرف می زنند و ارباب رجوعی ندارند.


با این وصف هم کارمندان از تعطیلی بهینه استفاده نمی کنند و هم ارباب رجوع کم است و اگر ارباب رجوع باشد مشکل ارباب رجوع حل نمی شود چون همه کارکنان حضور ندارند و هم هزینه دائر بودن ادارات بر بیت المال تحمیل می شود و اینجاست که هم چوب را میخوریم هم پیاز را .


پیشنهاد منطقی و واقع بینانه :
 1-  توجه کنید که تمام بحث برای تعطیلی حداکثر 5 روز است چون بقیه 13 روزاول سال تعطیل است، به نظر می رسد اگر با شجاعت کل 13 روز را به جزمراکز درمانی تعطیل کنیم و برای جبران خسارات اقتصادی ناشی ازآن، صنعت گردشگری را فعال نمائیم کار صحیحی خواهد بود و هم مردم با اطمینان به کارشان خواهند پرداخت و امید به دائر بودن ادارات در طول  13روز اول سال نخواهند داشت و هم کارمندان ازتعطیلات لذت خواهندبرد.


2- برای افزایش نشاط و شادابی مردم و کاهش ناهنجاری های روانی درجامعه شایسته است درشهریورماه نیز 3 روز تعطیل رسمی در اوایل یا اواخر هفته داشته باشیم و صنعت گردشگری را فعال ترکنیم، فعال شدن صنعت گردشگری (داخلی و خارجی) تولید ناخالص داخلی را بالا می برد.


3- برای تقویت گردشگری و تفریحات سالم در جامعه 3 روز تعطیل رسمی در دی ماه پیشنهادمی شود.

به این ترتیب می توان برخی تعطیلات پراکنده درطول سال را مثل تعطیلات 15 خرداد را حذف کرد و کل تعطیلات را در  3 فصل مشخص درسال در اوایل یا اواخر هفته برقرار نمود تا عوارض ناشی از تعطیلات بین تعطیلی نیز در اثر تجمیع تعطیلات از بین برود.


بسیاری از کشورها مثل برزیل، فیلیپین و...تعطیلات ملی را به جشن و سرور و گردشگری تبدیل می کنند و تلاش می کنند در جشن های ملی توریست های خارجی بیشتری را جذب نمایند.

چهارشنبه, 11 فروردين 1395 20:54 خوانده شده: 1769 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +10 -1 --
ناشناس 1395/01/11 - 23:23
کدام تعطیلات آقا دلخوش سیری چند؟باجیب های خالی ؟ نفست ازجای گرم بلند میشه . سالهاست که جیب هامان توتعطیلاتند.
پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1395/01/12 - 11:47
آقا خیلی وقت که بابی کاری وبی درامدی کلهم تعطیلیم
پاسخ + 0 0 --
یک معلم خسته 1395/01/17 - 09:25
صحبتهای بسیار خوبی کردید همکار عزیز.
سالهاست که جسته و گریخته در روزنامه ها و سایت های خبری گوناگون هر از گاهی کسی نقدی می نویسد بر تعطیلات زیاد ایران و مقایسه میکند با کشورهای دیگر و همه شان دلیل نخ نما و کلیشه ای بازار و کار و اقتصاد و ساعت کار مفید را می آورند.
ولی واقعیت همین است که شما فرمودید.

تعطیلات، عامل افت اقتصاد نیست و خود کمکی در جهت شکوفایی اقتصاد است.

اگر بفهمند.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور