صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

جواد بابازاده ( رها ) / عضو شورای نویسندگان صدای معلم

سال ۹۴ سالی پر التهاب برای آموزش و پرورش !

عملکرد آموزش و پرورش در سال 94  سال 94 درحالی آغاز و به پایان رسید که باز هم مسایل و مشکلات مالی در تمام امور آن سایه انداخت. آموزش و پرورش درسال 94 را می توان از چند جنبه متفاوت بررسی کرد .

سال 94 با افزایش 14درصدی حقوق معلمان آغاز شد که علی رغم آوردن دلایل متعدد دولت مردان برای این نرخ افزایش چندان مقبول جامعه معلمان که سال هاست از مشکلات معیشتی رنج می برند قرار نگرفت.

ماه های آغازین سال 94 ماه های پرالتهابی در فضای صنفی معلمان بود بازداشت و اجرای حکم های زندان چندین فعال صنفی که با بازداشت علیرضا هاشمی سنجانی دبیر کل سازمان معلمان که یکی از اصلی ترین مخالفان تجمعات خیابانی معلمان بود شروع شد و سپس با بازداشت علی اکبر باغانی از فعالین با سابقه ی کانون صنفی معلمان ایران (تهران) ادامه یافت .

هم زمان تجمعات معلمان که از اواخر سال 93 شروع شده بود با برگزاری تجمعاتی در 27 فروردین و 17 اردیبهشت که بنا به دعوت کانون صنفی معلمان و برای بزرگداشت روز معلم بود ادامه یافت .

پس از این تجمعات بازداشت اسماعیل عبدی دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران(تهران) موجب اعتراض جامعه ی معلمان و فعالین صنفی شد که منجر به دعوت به تجمع اعتراضی از تمام معلمان کشور جلوی مجلس شد که با برخورد نیروهای امنیتی و بازداشت تجمع کنندگان این تجمع شکل نگرفت و بیشتر نحوه ی برخورد با معلمان در رسانه ها انعکاس یافت که با وساطت مسئولین بازداشت شدگان معلمان پس از چند ساعت آزاد شدند .

هم زمان با این اعتراضات وزیر از سوی نمایندگان مجلس هم تحت فشار بود تا اینکه بالاخره نمایندگان مجلس شورای اسلامی فانی را استیضاح کردند .  پیشروان این استیضاح افرادی بودند که بیشتر به طیف سیاسی خاصی نزدیک بودند .

نمایندگان مجلس که در ابتدای مجلس با عدم رای به وزارت نجفی گزینه ی مطلوب و محبوب معلمان پایگاه خود را در بین معلمان از دست داده بودند نتوانستند حمایت معلمان و تشکل های معلمان را در مورد این استیضاح جلب کنند .

معلمان دلایل این عدم حمایت را چنین بیان می کردند که این نمایندگان در زمان وزارت حاج بابایی هیچ گونه تلاشی برای حل مشکلات معلمان و فشار آوردن به وزیر نداشتند و محمدعلی نجفی را نیز که می توانست بیشتر به آموزش و پرورش کمک کند به دلایل سیاسی رد کردند و استیضاح را فقط به دلیل سیاسی و تحت فشار قرار دادن دولت انجام می شود .

فضای فعالیت های صنفی در تابستان 94 امنیتی تر شد چنان چه شمار زیادی از فعالین صنفی به حراست ها و نهادهای امنیتی فرا خوانده شدند و در نهایت مهدی بهلولی و محمد رضا نیک نژاد و محمود بهشتی لنگرودی و منصور موسوی از فعالین صنفی که برخی از آنها کار رسانه ای در مطبوعات نیز انجام می دادند بازداشت شدند .

محمود بهشتی سخنگوی کانون صنفی برای اجرای حکم نگه داشته شد و سه تن دیگر بعد مدتی با ارسال پرونده هایشان به دادگاه آزاد شدند .

مدارس در شرایطی آغاز شد که همچنان فضای جامعه ی معلمان ملتهب بود و تجمعات کوچکی در بزرگداشت روز جهانی معلم در 16 مهر و برخی شهرها انجام شد.

 اوایل پاییز طرح رتبه بندی معلمان که ماه ها بود توسط فانی و تیم همراهش تبلیغ می شد اجرا شد . این طرح با وجود تبلیغات زیاد رسانه ای نتوانست رضایت معلمان را برانگیزد . تفاوت افزایش این طرح با آنچه در رسانه ها مطرح شده بود و نحوه ی رتبه بندی که بیشتر بر پایه ی سابقه ی معلمان انجام شد از ایرادات اصلی منتقدان بود  .

برگزاری جلسات مشترک بین نمایندگان تشکل ها با نوبخت برای تدوین برنامه ششم توسعه نیز از رخداد های مهم این سال بود .

در آخر این سال حکم 5 سال زندان به دو تن از معلمان صنفی و روزنامه نگار که برای اولین بار پرونده داشتند موجب اعتراض و بهت همگان شد.

درسال 94 به دلیل مشکل بودجه سرانه مدارس کمتر شد و طرح خصوصی سازی دولت در بخش آموزش و پرورش یکی از بحث های جدی بین کارشناسان و فعالین صنفی حوزه ی آموزش و پرورش بود در اجرای طرح های آموزش و پرورش که مورد نقد کارشناسان و فعالین صنفی و معلمان بود و آنها را غیر ضروری و غیر کارشناسی و علمی می دانستند تغییرات محسوسی شکل نگرفت و تقریبا امور به روال قبل ادامه یافت .

 

از جمله نکاتی مهمی که در سال 94 در جامعه ی معلمی باید به آن اشاره کرد رونق گرفت رسانه های معلمان از جمله « صدای معلم » « رسانه پر مخاطب معلمان » و گروه های مجازی معلمان و پرداخت به مسایل آموزش و پرورش بود و تشکل هایی مانند سازمان معلمان و تعدادی از کانون های صنفی استان مجوز برگزاری مجمع عمومی خود را گرفتند.

 

حال که فضای سیاسی کشور پس از انجام توافقات هسته ای و انتخابات مجلس تغییر کرده است و معلمان توانسته اند برخی از نمایندگان مطلوب خود را به مجلس بفرستند جامعه ی فرهنگیان با امید بیشتر به اتفاقات سال بعد چشم دوخته اند و امیدوار هستند که روزهای بهتری در سال ۹۵ در انتظار آنها باشد.

یکشنبه, 01 فروردين 1395 22:51 خوانده شده: 1683 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1395/01/02 - 10:34
افزایش حقوق فقط 14 درصد بودچگونه فرمودید 18 درصد با تشکر
پاسخ + +2 0 --
جلیل 1395/01/02 - 20:56
نمایندگان مجلس که در ابتدای مجلس با عدم رای به وزارت نجفی گزینه ی مطلوب و محبوب معلمان پایگاه خود را در بین معلمان از دست داده بودند نتوانستند حمایت معلمان و تشکل های معلمان را در مورد این استیضاح جلب کنند حمایت معلمین ؟؟؟؟؟ آخه چرا خودتون رو معلمها در نظر میگیرید ؟؟؟؟ این تشکیلات شما با استیضاح فانی مخالفت کرد نه معلمها وگرنه قاطبه معلمها از فانی بدشون میاد شما فقط یه کامنت پیدا کنید از فانب ابراز رضایت کنه همه متفق القول از این پیر مرد بدشون میاد
پاسخ + +2 0 --
حسام 1395/01/02 - 21:58
این افزایش حقوق هیچ تاثیری نداره.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/01/03 - 01:04
به نام دوست
استاد بابازاده ( رها ) سپاس از قلم توانمند شما
سپاس از ختم کلام شما که فرموديد :

" حال که فضای سیاسی کشور پس از انجام توافقات هسته ای و انتخابات مجلس تغییر کرده است و معلمان توانسته اند برخی از نمایندگان مطلوب خود را به مجلس بفرستند جامعه ی فرهنگیان با امید بیشتر به اتفاقات سال بعد چشم دوخته اند و امیدوار هستند که روزهای بهتری در سال ۹۵ در انتظار آنها باشد. "


همانطور که فرهيختگان عزيز استحضار دارند .در تهران نه تشکل مدني موفق شدند سه معلم که ميثاق نامه امضاء کردند را به مجلس شوراي اسلامي بفرستند .

امروز فرهنگيان فرهيخته از تشکل هاي مدني بخصوص از اين نه تشکل مدني ، بحق انتظار دارند تا با ارائه برنامه هاي مدون اين نمايندگان و ديگر نمايندگان براي تشکيل فراکسيون فرهنگيان و تصويب قانون شرايط تأسيس سازمان نظام معلمي و... را فراهم آورند !

با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +3 0 --
بازنشسته 90 1395/01/03 - 01:13
اینا که همش حرفه عمل چی شد به چی رسیدید
چرا فقط حرف ,تو کدام کشور معلم اینقدر تنزل کرده انوقت
اخو رشد کرده ,...عامل این قضایا. وبه عمد هستند
دیگر حرف اثر نداره عمل ,,
پاسخ + +6 0 --
بازنشسته مهر93تبریز 1395/01/03 - 14:32
ظلم دوران روحانی ونوبخت ومجلس وفانی و ازخدابیخبران و././.
پاسخ + +2 0 --
بازنشسته 92 1395/01/03 - 18:40
ظلم فقط مال روحانی نیست .... انچه باید توجه بشه اینه که کشور توسط ادمهای با خرد اداره نمی شه وبر اساس توانمتدی وارزش شکل دهی نشده بار به هر جهت ,,فک وفامیلی وقبیله ای اداره می شه ,وگرنه جایگاه اموزش ومعلم رکن اساسی وپی وبنای هر کشوری که اینده اباد می خواهد است و... ملت به این درجه تنزل کرده وروز به روز بدتر می شود
چون اداره امور به دست کاردان باید باشد وعبادت در مسجد وحالا همه چی قاطی شده ,که می بینی ...چون شایسته مقام ووفادار به ایران عزیز نیستند وبه فنا بردند کشور را ,,
خداوند مردم ایران را اگاه کرده تا بفهمند چه بر سرشان امده
کشوری که معلم واموزش را خار کند ودر عوض پول را صرف کشور بی گانه کند شما از بهلول بپرسید نیازی به تفکر نیست
ظلم مطلق وبی عدالتی موج می زنه ,,فریارسی عظیم را خواهانیم ?

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور