صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

نادر شمیع زاده / دبیر ادبیات تبریز

نقش خالی مدیریت شادی و هیجان در مناسبت ها و تعلیم و تربیتی که مغفول مانده است ؟!

چهارسنبه سوری و مدیریت هیجان و سالم در جامعه و نقش تعلیم و تربیت  از ویژگی های یک جامعه سالم و بانشاط ٬ وجود انسان های متعادل در رفتارهای فردی ٬ اجتماعی است .
انسان ها دارای عواطف و احساسات عدیده و متفاوتی هستند ازقبیل :  شادی٬ غم  ٬خشم و پرخاشگری ٬  امید ٬ یأس ٬ قهر ٬ دوستی ٬ دشمنی ٬ نارضایتی و رضایت بخشی که در اثر آموزش و تربیت صحیح این احساسات را شناسایی کرده و با تدبیر و تشخیص عاقلانه نسبت به ظهور و بروز آنها در موقعیت های مناسب اقدام می کنند  .

کودکانی که در یک بستر تربیتی و در محیط کاملأ آرام و در کنار اعضای خانواده رشد و نمو پیدامی کنند از نزدیک شاهد رفتارهای منطقی و استاندارد اولیایی هستند که براساس مقتضیات زندگی تنظیم گشته اند . رفتارهایی که نه از اعتدال طبیعی خارج هستند و نه اینکه بروز آنها در محیط خارج از خانواده مورد سرزنش دیگران قرار می گیرند .

از جمله عوامل بی شماری که باعث افت انگیزه درسی دانش آموزان در مدارس شده است و رفتارهای قانون گریز و ناشایست آنها را دامن زده است - نگارنده قصد ورود به همه آن ها را ندارد - خالی بودن فضاهای آموزشی از شور و هیجان ها و بازی های فرح انگیز دسته جمعی و گروهی  است. 

تغییر شیوه های زندگی شهری ٬ آپارتمان نشینی ٬ مادی نگری و جذابیت های ظاهری زندگی و دور بودن پدران و مادران از الگوهای جدید تربیتی و‌.... عوارض و تبعات متعددی برای نوجوانان و جوانان ما پدید آورده است که  افراط و تفریط در روابط اجتماعی از نمونه های بارز آن است.

به عنوان مثال دربحث چهارشنبه سوری دچار تناقض شدید و معناداری هستیم ؛  به این صورت که اکثر جوانان و نوجوانان از مدتها قبل چشم انتطار رسیدنش هستند ولی  رسانه های رسمی در تأیید و اثبات آن سخنی بر زبان نمی آورند و گاهی بر خرافی و بیهوده بودن آن پای می فشرند .

برای شادی کردن کودکان مان برنامه مشخصی وجود ندارد . هیچ آموزش مفیدی برای پاس داشت و بزرگ داشت این آیین کهن و باستانی به عمل نمی آید .


 قبل از رسیدن نوروز و چهارشنبه٬ تلویزیون و دیگر رسانه های صوتی و مطبوعاتی فقط به ارائه تصاویری می پردازند که نشانه هایی از خون ٬ جراحت و صدای ضجه مجروحان و خانواده هایشان دارد و این برنامه ها قصد ایجاد انزجار و نفرت از چنین مراسمی دارد ولی طراحان این برنامه ها ٬ هیچ وقت به اهداف خودشان نائل نمی شوند و تنها ره آوردش٬ رفتار غلط و پلیسی کردن مسئله ٬ خسارت های مالی وجانی زیادی است که بر جامعه و خانواده ها تحمیل  می شود .


تدبیر هوشیارانه و مدبرانه فرهنگ سازان کلان ٬ ضرورتی اجتناب ناپذیر است  تا به دور از هر حب و بغضی و در گستره واقعی جامعه ٬  برنامه هایی مفرح و شادی بخش  عملی کرد و با مدیریت معقول آسیب های احتمالی را نیز به اندازه چشم گیری کاهش داد.

پلیسی کردن فضای جامعه در چهارشنبه آخرسال و روزی که می تواند آثار فرهنگی و روانی مثبت و متعددی داشته باشد و در جهت شاد و پویا و سرزندگی جمعی ما نقش ایفا کند در نهایت تأسف جوانان و نوجوانان را در بستری از حوادث و اتفاقات ناگوار قرار می دهد که نه پلیس می تواند جلودارش باشد و نه خانواده ها قدرت مدیریتی آن را دارند . 

در بسیاری از کشورها جشن ها و مراسم ویژه ای به مناسبت های گوناگون برگزار می شوند که شاید ریشه و اساس علمی هم نداشته باشند اما چون در جهت مدیریت هیجان و شور و نشاط جوانی و بانشاط کردن جامعه مؤثر می دانند در توسعه وگسترش آن اقداماتی را طراحی می کنند  .


به هر اندازه که در جهت شاد کردن مردم ٬  هزینه و برنامه ریری شود رفتارهای پرخاشگرانه ٬ نزاع های خیابانی و دسته جمعی و انواع خشونت های کلامی ٬ زبانی و فیزیکی  رو به کاهش می گذارد و عملأ  از وجود سازمان ها و ادارات و مراکز قضایی ٬ پلیسی ٬ ندامتگاه ها و زندان ها و....بی نیاز شده و زمینه های ایجاد یک جامعه مطلوب و صمیمی فراهم می شود .

این گونه بیندیشیم !


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جمعه, 28 اسفند 1394 20:37 خوانده شده: 1755 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 0 --
معلم ناامید 1394/12/28 - 21:44
جالب بود
متاسفانه در کشور ما بیشتر عزاداریها گرم گرفته میشود تا جشنها و تولدها البته احترام ب بزرگان دینی امری واجبه اما اونقدر ک عزاداریهاشون جدیه تولدهاشون موردتوجه نیست
محرم صفر رمضان ودهه اول و اخرفاطمیه نزدیک چهارماه عزاداری درمقابل نیمه شعبان ۱۳ رجب ۳ و ۴و۵ شعبان وچند روز دیگه نزدیک ۳هفته در سال شادی وجشن!!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور