صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی پورسلیمان/ مدیر گروه صدای معلم

مشاهدات من از روزهای نخست بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

شاید در تاریخ بیست و دوساله این نمایشگاه ، این اولین بار است که یک رسانه با نام و لوگوی " معلم " حضور پیدا می کند/ از آن جا که مخاطب این سخنان ، " اصحاب رسانه " بودند او چنین نقشی را در بازسازی و تحول فرهنگی به این گروه اختصاص داد اما در این میان نقش بی بدیل " آموزش و پرورش " مغفول بود/ انتظار می رفت وزارت آموزش و پرورش با ارسال اطلاعیه و یا بخشنامه حداقل در پایه دهم ضمن اطلاع رسانی به مدارس برای برپایی نمایشگاه مطبوعات ، عملا با تشویق مدارس برای حضور دانش آموزان و نیز معلمان در این مجامع مهم با رسانه ها و کارکرد آن ها به صورت عینی و میدانی آشنا شوند/ به نظر می رسد که در وزارت آموزش و پرورش در این موارد نه اتاق فکری وجود دارد و نه اراده ای معطوف برای اصلاحات درست آموزشی/ امروز بعد ظهر « داود محمدی » نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و دبیر کل سابق انجمن اسلامی معلمان ایران در خبرگزاری پانا ( سازمان دانش آموزی وابسته به وزارت آموزش و پرورش) حضور پیدا کرد و به این خبرگزاری گفت که در زمینه انتخاب مدیران وزارت آموزش و پرورش سفارش هایی به دانش آشتیانی کرده است/ گویا مردم عادت کرده اند هر چیزی که مجانی باشد را دریافت کنند ؛ آیا فرصت و مجالی برای مطالعه و یا حتی نگاه به آنان خواهند داشت/ نکته مهم و قابل توجه نمایشگاه مطبوعات ، برگزاری نشسست ها و جلسات گفت و گو در تالارهای گفت و گو است

 همان گونه که قبلا نیز بیان شد ؛ « صدای معلم » برای نخستین بار است که در نمایشگاه مطبوعات شرکت می کند .
شاید در تاریخ بیست و دوساله این نمایشگاه ، این اولین بار است که یک رسانه با نام و لوگوی " معلم " حضور پیدا می کند .
نخستین روز نمایشگاه مصادف با روز جمعه چهاردهم آبان ماه بود .
مطابق اعلام قبلی ، درهای نمایشگاه ساعت 13 برای بازدید مردم باز شد و از آن جا که فردای آن روز ، مراسم افتتاحیه بود ساعت 16 پایان یافت .
روز شنبه 15 آبان ، تمام مدیران مسئول رسانه های شرکت کننده در نمایشگاه مطبوعات به نشست با رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت شدند .
روحانی در این مراسم افتتاحیه سخنان مهمی را ایراد کرد .
او ضمن تاکید بر نقش رسانه چنین گفت :
" بی‌تردید رسانه و مطبوعات و اصحاب آن وسیله‌ای برای ارتباط افکار مردم با حاکمیت و انتقال نظر حاکمیت به مردم و فراهم آوردن زمینه برای توسعه جامعه در کشور هستند.

 رسانه یکی از عوامل اصلی توسعه است و توسعه هم وسیله‌ای برای فعالیت رسانه‌هاست.

رئیس جمهور بر نقش بی بدیل " فرهنگ " تاکید کرد و این که امنیت نه فقط با تفنگ و اسلحه که از راه " فرهنگ " ساخته و پرداخته می شود .
از آن جا که مخاطب این سخنان ، " اصحاب رسانه " بودند او چنین نقشی را در بازسازی و تحول فرهنگی به این گروه اختصاص داد اما در این میان نقش بی بدیل " آموزش و پرورش " مغفول بود .
درست است که رسانه ها نقش مهمی در پالایش فرهنگ و طراحی نرم های اجتماعی و رفتاری افراد دارند اما اگر شهروندان یک جامعه از همان ابتدا با رسانه ، نقش و کارکرد های مختلف و وسیع آن آشنا نشوند و به اصطلاح " سواد رسانه ای " ( بر اساس تعریف یونسکو ، شخص باسواد به کسی اطلاق می شود که سواد 6 گانه داشته باشد ویکی از آن ها سواد رسانه ای است ) -  این جا - را به درستی فرانگیرند ، نقش رسانه ها در تحول فرهنگی چقدر می تواند کارساز و موثر باشد ؟
از امسال ، درس " تفکر و سواد رسانه ای " برای نخستین بار در پایه دهم تدریس می شود .
علی رغم انتقادات جدی نسبت به محتوای این درس و نیز فرآیند تدریس و این که چه کسانی قرار است عهده دارد تدریس آن شوند ؛ تاکنون مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه حجت الاسلام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با حاشیه روی و بیان برخی عبارات مانند " جوسازی رسانه ها و... از شفاف سازی و پاسخ گویی طفره رفته اند .
انتظار می رفت وزارت آموزش و پرورش با ارسال اطلاعیه و یا بخشنامه حداقل در پایه دهم ضمن اطلاع رسانی به مدارس برای برپایی نمایشگاه مطبوعات ، عملا با تشویق مدارس برای حضور دانش آموزان و نیز معلمان در این مجامع مهم با رسانه ها و کارکرد آن ها به صورت عینی و میدانی آشنا شوند .
به نظر می رسد که در وزارت آموزش و پرورش در این موارد نه اتاق فکری وجود دارد و نه اراده ای معطوف برای اصلاحات درست آموزشی .
این ها نکاتی راهبردی است که دانش آشتیانی به عنوان وزیر جدید آموزش و پرورش می تواند و البته باید مورد توجه و اهتمام خویش قرار دهد .
در این سه روزی که از برگزاری نمایشگاه می گذرد تاکنون مسئولان وزارت آموزش و پرورش غرفه " صدای معلم " را به گام های خویش مزین نکرده اند !
اما هستند فرهنگیان ، معلمان و بازنشستگانی که در " صدای معلم " حضور پیدا کردند و با سخنان و راهنمایی های خویش ، ما را در ادامه این " راه پر مشقت " تشویق کردند .
« علی عبدوس » یکی از بازنشستگان فرهنگی که تاکنون چندین کتاب شعر منتشر کرده  است با حضور در صدای معلم از حضور این رسانه اظهار خوشوقتی کرد و گفت که حاضر است مجموعه اشعار خود را برای این رسانه ارسال کند .
« عبدالرضا قنبری » معلمی که به خاطر وقایع سال 88 دستگیر و پس از گذراندن ایام حبس از آموزش و پرورش اخراج شده بود به صدای معلم گفت که اکنون با وجود دو فرزند بیکار است و مسئولان وزارت آموزش و پرورش به او پاسخی نداده اند .
« حمزه علی نصیری » که برای صدای معلم مطلب ارسال می کند از این که در صدای معلم حضور پیدا کرده بود خوشحال بود و این که حضور یک رسانه معلمی در چنین نمایشگاه بزرگی برای او و معلمان یک افتخار است .
« علی حاجی پور » از اساتید دانشگاه تهران در رشته حقوق که که دارای دکترای حقوق از دانشگاه سوربون فرانسه بوده و وکیل پایه یک دادگستری و استاد و محقق در ایران و فرانسه و فعال سیاسی می‌باشد ، از طریق دوستش که معلم دلفانی است با این رسانه آشنا شده است .
او ضمن تشکر از مسئولان این رسانه  از صدای معلم به عنوان " صدای واقعی ، مستقل و شفاف و نقاد فرهنگیان ایران " نام می برد .
او امیدوار است که با کمک صدای معلم  بخش مهمی از مشکلات آموزش و پرورش  و معلمان لرستان حل شود .
تعدادی از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از چند و چون این رسانه و نحوه ارتباط با آن پرسش می کنند .
« جعفر ممقانی » فرهنگی شهرستان بناب به اتفاق دوستش که او نیز معلم است در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کرده اند .
ممقانی می گوید که این اولین بار است به این نمایشگاه می آید .
اما بازنشستگان فرهنگی نیز حضور پررنگی دارند .
عمده پرسش های آنان در مورد مطالبات این قشر و روند پی گیری برای اجرای مصوبات است .
امروز یکشنبه حوالی ساعت 19 « مسعود پزشکیان » نایب رئیس مجلس در معیت همراهان از برابر غرفه صدای معلم عبور می کند و برای ما دست تکان می دهد .
امروز بعد ظهر « داود محمدی » نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و دبیر کل سابق انجمن اسلامی معلمان ایران در خبرگزاری پانا ( سازمان دانش آموزی وابسته به وزارت آموزش و پرورش) حضور پیدا کرد و به این خبرگزاری گفت که در زمینه انتخاب مدیران وزارت آموزش و پرورش سفارش هایی به دانش آشتیانی کرده است .
( خبرگزاری پانا در نزدیکی غرفه صدای معلم قرار دارد . )
آن چه که در این میان جلب توجه می کند سبدها و کیسه های لبریز از نشریه ، مجله ، بروشور و... است که مردم با خود حمل می کنند .
گویا مردم عادت کرده اند هر چیزی که مجانی باشد را دریافت کنند ؛ آیا فرصت و مجالی برای مطالعه و یا حتی نگاه به آنان خواهند داشت ؟
و اما نکته مهم و قابل توجه نمایشگاه مطبوعات ، برگزاری نشسست ها و جلسات گفت و گو در تالارهای گفت و گو است .
در این نشست ها ، صاحب نظران و کارشناسان داخلی و خارجی با مخاطبان ارتباط چهره به چهره دارند .
شاید مهم ترین نکته نمایشگاه همین باشد .

مشاهدات یک معلم از نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها

مشاهدات یک معلم از نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها

مشاهدات یک معلم از نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها

مشاهدات یک معلم از نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها

مشاهدات یک معلم از نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها

یکشنبه, 16 آبان 1395 23:27 خوانده شده: 1322 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 -3 --
امیر اسماعیلی /لکنا 1395/08/17 - 00:28
جناب پور سلیمان خسته نباشید ، با مستقل عمل نمودن وتوجه نکردن به هیاهوهای واهی نشان دادید معلمان باید به قلم ،دانش واندیشه جنابعالی ورسانه مستقلتان افتخار نمایند ،همواره سالم وتندست باشید ،امید آن دارم که هر فرهنگی در جای جای این کهن بوم یک رسانه شود باشد که فرهنگ با چنین ظرفیت ورویکردی ،بتواند جایگاه خویش را آنگونه که باید در جامعه بدست آورد واز سنتی اداره کردن آموزش وپرورش به سمت مدرنتیته گذر نماید
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/08/17 - 09:23
سلام
جناب اسماعیلی
سردبیر محترم لکنا

از محبت شما سپاسگزارم .

امید که در آینده شاهد حضور پر رنگ و با محتوای رسانه های معلمی در چنین مجامعی باشیم .

قبلا هم تاکید کردم هیج تناسبی میان جمعیت یک میلیونی معلمان و نیز جمعیت تقریبی 800 هزار نفری بازنشستگان فرهنگی با تعداد رسانه های معلمی حاضر در نمایشگاه وجوذ ندارد .

معلمان می توانند و باید در عرصه رسانه قعال باشند ؛ اگر می خواهند که در جامعه و در میان مسئولان دیده شوند .

" توانا بود هر که دانا بود "
این مصرع باید چراغ راه ما برای آینده باشد .

پایدار باشید .
پاسخ + +5 -3 --
فعال صنفی 1395/08/17 - 06:21
جناب پوررسلیمان
باید اشکال کار را در خودتان جستجو کنید .کاررسانه چنگ کشیدن به صورت این و آن نیست . کاررسانه یک رسالت است . انجام رسالت قواعد دارد . نیازمند پای بندی به قانون و اخلاق است . این که کسی اقبال به غرفه شما ندارد دلیل بر نبود اتاق فکر نیست . همینطور اگر وزیر و معاونانش از غرفه شما دیدن می کردند دلیل بر وجود اتاق فکر نیست .
سالهاست نشریات رشد از جمله رشد معلم در نمایسگاه هستند و اولین تراشی های غیر واقعی امانت دار نبودن در نفل خبر مطالب سطح پایین و انتقام گیری و حب و بغض های شخصی از طریق وبلاگتان بخشی از اشکالات کارشماست که باید در ادامه مسیر درباه آن تجدید نظر کنید
پاسخ + 0 0 --
محمدرضا خورشیدی پاجی 1395/08/17 - 21:31
سلام
از کجا فهم کردی که غرفه صدای معلم اقبال ندارد ! اگر داود محمدی و پزشکیان تکبر کردند و یا تا انتخابات مجلس بعدی درازی راه را دوری از معلمان پیشه می کنند تو چرا ذوق می کنی مگر صدای معلم گاو صندوق هست که امانت داشته باشد ؟ او برای تنویر افکار و رساندن درد و رنج و ندای معلم هر چه در طبق اخلاص داشته به میدان اورده ... اتفاقا غرفه معلم از استقبال پرشور و شعور معلمان و صاحب نظران برخوردار بوده شک نکن ... و اما شما که چنگ به صورت زدی به گمانم برای نوشتن ، الفبای رسانه را شاگردی کنی بهتره
پاسخ + +1 -1 --
علی صدیق 1395/08/17 - 15:55
امروز دوشنبه در سومین روز نمایشگاه مطبوعات افتخاری نصیب بنده شد تا از غرفه پایگاه خبری صدای معلم بازدید کنم . حضور پررنگ معلمین و گفتگوی جامعه معلمین از سراسر کشور در غرفه صدای معلم هر معلمی را به وجد می اورد. معلمینی که بدون هیچ دعوت نامه و تبلیغی به غرفه صدای معلم در نمایشگاه مطبوعات سر می زدند و از کوچکی غرفه که دیگر جایی برای سوزن انداختن نداشت گله مند بودند و اینجا بود که فهمیدم کارهای مردمی است که مردم را جذب خود می کند و صدای معلم پایگاهی مردمی است به تمام معنا که خود معلمین صاحبان اصلی آن هستند
و جا دارد اینجا از همه دست اندرکاران پایگاه خبری صدای معلم تشکر کنم سپاس از زحماتتان
پاسخ + +2 -2 --
سلیمی 1395/08/17 - 16:02
آقای پور سلیمان خدا قوت. شما با صدای معلم نشان دادید که معلمان جایی را دارند که می توانند صدایشان را به دیگران برسانند. نمایشگاه هم فرصتی است که صدای معلم بیش از پیش دیده و شناخته شود. دست مریزاد.
پاسخ + +2 -1 --
معلم 1395/08/17 - 17:11
با سلام
قریب به دو میلیون شاغل و بازنشسته فرهنگی داریم و ان هم با کوهی از مشکلات و بهم ریزی و بی برنامگی برای احقاق حقوقشان .من نمی دانم چرا از پراکندگی خلاص نمی شوند ؟چگونه این پراکندگی و عدم انسجام به یک هارمونی هدفمند و گیرا مبدل خواهد شد ؟این پراکندگی را چه کسانی دامن می زنند؟باید از این اوضاع در امد .باید به گونه ای باشند که بتوانند با اندک خواسته ای به حقوقشان دست یابند.و اینها جز از طریق رسانهء مستقل امکان پذیر نیست. باید به گونه ای باشیم که دولتها از ما حساب ببرند.با احترام
پاسخ + +1 -1 --
محمد باقر 1395/08/17 - 17:15
رمز رسیدن به خواسته ها و احقاق حقوق ،زیادی قریب به دومیلیون شاغل و بازنشسته نیست بلکه فقط داشتن یک رسانه و احقاق حق از این طریق است .باید به گونه ای منسجم باشیم تا دولتها از ما حساب ببرند.با احترام
پاسخ + +2 -1 --
شهاب 1395/08/17 - 19:53
کارکنان محترم سایت صدای معلم دستمریزاد وخداقوتی جانانه خدمت شما بزرگواران عرض می کنم بااین رسانه ی بی طرفی که را ه اندازی کرده اید همیشه دعاگوی شما هستم برقرارباشید

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور