صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

عبدالجلیل کریم پور/ معلم

راهی انحرافی در درس تازه متولد شده " تفکر و سواد رسانه ای " ؟!

در این کتاب به فنون خلق پیام رسانه ای ، مخاطب شناسی ، رسانه و سبک زندگی و ... پرداخته شده که نیاز به تخصصی جدی در تدریس و ارائه پیام این درس دارد/ آن چه متاسفانه در سازماندهی نیروها در این قضیه رعایت نمی شود ، تقسیم این درس بین مدیران ، معاونان و معلمانی که برنامه درسی آن ها با مشکل مواجه شده ، می باشد/ سعی کنیم این باور در دانش آموز ایجاد شود که این درس رهگشای او به سمت درک صحیح رسانه است و درسی سرگرم کننده و بی هدف نیست/ آن چه توجه بدان ضروری به نظر می رسد نگاه جدی به این درس تازه متولد شده است که از همین ابتدا توسط عوامل سازماندهی اداری راهی انحرافی را شروع کرده است و پیامدی منطقی را نمی توان برای آن انتظار داشت

 

تفکر و سواد رسانه ای در آموزش و پرورش  امسال در پایه دهم برای بالا بردن درک رسانه ای دانش آموزان، درسی با عنوان « تفکر و سواد رسانه ای » در نظر گرفته شده ، تا فهم بهتر رسانه و مخاطب را در دانش آموز درونی کرده و آن ها را متناسب با دنیای جدید که پر از رسانه های متعدد است به سمت جلو سوق دهد تا بتواند با فهمی وسیع تر به این دنیای بزرگ قدم گذارد.

در این کتاب به فنون خلق پیام رسانه ای ، مخاطب شناسی ، رسانه و سبک زندگی و ... پرداخته شده که نیاز به تخصصی جدی در تدریس و ارائه پیام این درس دارد و برای همین، تدریس این درس بر اساس بخشنامه وزارتی به عهده معلمان جامعه شناسی گذاشته شده است ، اما آن چه متاسفانه در سازماندهی نیروها در این قضیه رعایت نمی شود ، تقسیم این درس بین مدیران ، معاونان و معلمانی که برنامه درسی آن ها با مشکل مواجه شده ، می باشد.

عاملی که از همان ابتدا ، این درس را به درسی بی اهمیت بدل کرده است که سرانجامی همانند درس پرورشی و ... در انتظارش هست . آن چه فرادستان و برنامه ریزان از همین ابتدا باید بدان توجه نمایند تاکید بر اهمیت این درس است، به گونه ای که پیامد تدریس آن ارتقاء سواد رسانه ای دانش آموز باشد.

در دنیای کنونی که فضای مجازی وقت زیادی از کاربران خود را گرفته و به طرق مختلف آن ها را سرگرم خویش نموده، ضروری است که حداقل دانش آموز ما رسانه را به خوبی شناخته و از کم و کیف آن آگاه گردد و استفاده ای  جدی و منطقی آن را در برنامه کاری خود قرار دهد تا در دنیای مدرن که پایه ریزی آن بیشتر حول محور رسانه است ،هم حرفی برای گفتن داشته باشد و هم درست از آن بهر ه ببرد.

سعی کنیم این باور در دانش آموز ایجاد شود که این درس رهگشای او به سمت درک صحیح رسانه است و درسی سرگرم کننده و بی هدف نیست! همه آن چه گفته شد برای این است که تاکید بر این واقعیت کنیم که هنوز هم دروسی هستند که نتوانسته اند جدی بودن خودشان را به دانش آموز نشان دهند و همچنان به آن ها با عنوان دروس فرعی نگریسته می شوند که هیچ مشکلی از دانش آموز رفع نمی کنند و بود و نبودشان اشکالی را به وجود نمی آورد و معلمان آن ها نیز از آن کاریزمای لازم به دلایل ذکر شده برخوردار نیستند.

بنابراین آن چه توجه بدان ضروری به نظر می رسد نگاه جدی به این درس تازه متولد شده است که از همین ابتدا توسط عوامل سازماندهی اداری راهی انحرافی را شروع کرده است و پیامدی منطقی را نمی توان برای آن انتظار داشت .

از دید نگارنده در همین فرصت باقیمانده تا شروع سال تحصیلی می توان برنامه ای جدی برای برون رفت از این حالت ، برای این درس اندیشید تا هم دانش آموز از آن بهره ای جدی ببرد و هم سیستم آموزش و پرورش حرفی برای جای دادن این درس در برنامه درسی داشته باشد .

روزنامه شرق

پنج شنبه, 25 شهریور 1395 11:05 خوانده شده: 2230 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 -1 --
قلب یخی 1395/06/25 - 11:37
از دیداین نگارنده در همین فرصت باقیمانده تا شروع سال تحصیلی و تا هرگز نمی توان برنامه ای جدی برای برون رفت از این حالت ، برای این درس و هیچکدام از درسها اندیشید تا هم دانش آموز از آن بهره ای جدی ببرد و هم سیستم آموزش و پرورش حرفی برای جای دادن این درس در برنامه درسی و اصلا برنامه درسی ملی داشته باشد .باورکن عبدالجلیل
پاسخ + +1 -1 --
ناشناس 1395/06/25 - 13:38
از قرار معلوم این درس نیز به سرنوشت دروسی مثل فرهنگ و هنر و تفکر و سبک زندگی در دوره اول متوسطه دچار خواهد شد.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور