صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

حذف اجبار از هدایت تحصیلی محافظه کارانه و در عین حال عوام فریبانه بود!

هر دانش آموزی که فارغ التحصیل می‌شود یک کار بلد باشد/ متأسفانه پيکر جامعه ، عضو پيوندي مورد نيازش را پس زده است/ محافظه کاري آموزش و پرورش که در لاک سنتي خود خزيده ، عدم مشارکت نهادهاي مدني و رسانه ها براي رفع چالش هاي عميق اين سيستم پيچيده و پر تنش  را به همراه دارد/ بهتر بود که مسئولين ( سازمان بازرسي کل کشور ، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، مسئولين آموزش و پرورش حتي مقام محترم رياست جمهور ) به جاي پاک کردن صورت و سر به زير برف فرو بردن ، با نگاهي عميق و ژرف ،علت عدم پذيرش جامعه  از يک طرح ضروري و مورد نياز ( همچون پس زدن عضو پيوندي )  را تشريح مي نمودند/ هر مسئولي که امروز موج سواري کند و عوام فريبانه تلاش نمايد ، خود را عامل ˏ حذف ˏاجبار از  هدايت تحصيلي معرفي کند؛ فردا در پيشگاه ملت ايران و خداوند منان مسئول مي باشد 

 حذف اجبار از هدایت تحصیلی اقدامی پوپولیستی مقدمه :
ياد آوري  از ياد داشت ، بحران " هدایت تحصیلی " ( 1 ) به قلم حقير آمده است : ( اينجا ) "چاره کار چيست؟ "
" از آنجا که ورودي آموزش و پرورش ، دانش آموز (بزرگترين سرمايه خانواده ها ) مي باشد و خروجي آموزش و پرورش نيروي انساني فعال ( بزرگترين سرمايه هر جامعه)  مي باشد ؛ نهادهاي مدني به ويژه نهادهاي مدني فعال در آموزش و پرورش از جمله نهاد مدني دير پاي انجمن اولياء و مربيان به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين در کنار رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي حق دارند در فرآيندهاي  تصميم سازي ، تصميم گيري و تحول در آموزش و پرورش نقش آفريني کنند ." ( 1 )


  نتيجه گيري :
" نهادهاي مدني به ويژه نهادهاي مدني فرهنگيان به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين و رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي بايد بتوانند مشارکت کارشناسان و تحليل گران اصول گرا، اصلاح طلب ، معتدل ، مستقل و...  (  عزم ملي ) را براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش را فراهم آورند" .( 1 )
" در غير اين صورت ، چالش هاي آموزش و پرورش از جمله هدايت تحصيلي دانش آموزان در ساختار پيچيده و پر تنش کنوني آموزش و پرورش پا برجا خواهند ماند !" ( 1 ) 

1. متأسفانه ، پيش بيني حقير، به بدترين شکل محقق شد!
a. در شبکه خبر ( اينجا ) آمده است :
ناصری افزود: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری که فرمودند هر دانش آموزی که فارغ التحصیل می‌شود یک کار بلد باشد ؛ امر توزیع متوازن را مورد توجه قرار دادیم و امسال با توجه به تغییرات سیستم آموزشی زمان انجام این کار بود اما بعضا خانواده ها این موضوع را نمی‌پذیرند.

وی با اشاره به کشیده شدن موضوع به مجلس و تشکیل جلسه شورای معاونین وزارتخانه پیرامون هدایت تحصیلی گفت: ما اجبار را برداشته‌ایم و خروجی جلسه این بود که اجباری نیست. از نظر ما اگر دانش‌آموزی از چند اولویت بخواهد اولویت دوم و سوم برگ هدایت تحصیلی‌اش را انتخاب کند مشکلی نیست منوط به اینکه در آن منطقه امکانات داشته باشیم.


b. در خروجي تابناک خبر ( اينجا ) آمده است :

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از حذف شدن هدایت تحصیلی اجباری با پیگیری‌های این سازمان خبر داد. ناصر سراج در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر گفت که چند دقیقه پیش معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که هدایت تحصیلی اجباری برداشته شد.

به گزارش تسنیم، 10 مرداد بود که رئیس سازمان بازرسی کل کشور به دنبال اعتراض گسترده دانش‌آموزان به موضوع هدایت تحصیلی، به معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی خود ماموریت داد تا به قید فوریت موضوع هدایت تحصیلی در آموزش و پرورش را بررسی و نتیجه را گزارش دهد.

موضوع هدایت تحصیلی در زمان انتخاب رشته در مدارس، مورد اعتراض گسترده دانش آموزان و خانواده‌هایشان قرار گرفته بود. 

c. در خروجي سايت خبري آرانکا خبر ( اينجا )  آمده است :
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جلسه مشترک میان این کمیسیون و مسئولان آموزش و پرورش گفت: در این جلسه که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد به نتایج خوبی رسیدیم.
میرزاده ادامه داد: با استقرار نظام 6.3.3 هدایت تحصیلی که در گذشته در مقطع متوسطه دوم انجام می‌شد، به پایه نهم منتقل شده است و خانواده‌ها در این رابطه به خوبی توجیه نشده‌اند، آموزش و پرورش می‌توانست خانواده‌ها را بیشتر از این توجیه کند، اما آنها در یک یا دو ماه اخیر متوجه موضوع هدایت تحصیلی شده‌اند به همین دلیل طبیعی است که احساس کنند اگر فرزندشان اجازه ورود به رشته تحصیلی مورد نظرش را ندارد، حقی از آنها ضایع شده است.
وی گفت: در جلسه مشترک میان اعضای این کمیسیون با وزیر آموزش و پرورش مقرر شد تا حالت اجبار در بحث هدایت تحصیلی برداشته شود و مسئولان آموزش و پرورش تا جایی که امکان دارد خانواده‌ها را توجیه و در جهت جلب رضایت آنها اقدام کنند.


2. متأسفانه پيکر جامعه ، عضو پيوندي مورد نيازش را پس زده است !
مسئولان تلاش مي کنند که خود را در حذف اجبار از هدايت تحصيلي موثر تلقي  نمايند تا جايي که روحاني گفت :
روزنامه اعتماد چهار شنبه مورخ 13 مرداد 95 (روحاني در آغاز سال چهارم دولت به مردم گزارش داد .) ( اينجا )
"  در زمينه آموزش و پرورش هم دستور دادم اجبار دانش آموزان وجود نداشته باشد و هدايت انجام شود. درواقع نبايد يك فرد براي ١٠٠ دانش آموز تصميم بگيرد. البته بايد يك چارچوب و مقررات براي هدايت تحصيلي داشته باشيم تا سليقه اي عمل نشود.   "


3. محافظه کاري آموزش و پرورش که در لاک سنتي خود خزيده ، عدم مشارکت نهادهاي مدني و رسانه ها براي رفع چالش هاي عميق اين سيستم پيچيده و پر تنش  را به همراه دارد!

بهتر بود که مسئولين ( سازمان بازرسي کل کشور ، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، مسئولين آموزش و پرورش حتي مقام محترم رياست جمهور ) به جاي پاک کردن صورت و سر به زير برف فرو بردن ، با نگاهي عميق و ژرف ،علت عدم پذيرش جامعه  از يک طرح ضروري و مورد نياز ( همچون پس زدن عضو پيوندي )  را تشريح مي نمودند و به جاي بيان حذف اجبار مي فرمودند:


*  آزمون هاي مشاوره اي انجام شده استاندارد هاي لازم را نداشته است .
* ضرايب تعيين هدايت تحصيلي بايد تغيير کند .
* باز نگري نياز سنجي اقتصادي ضرورت دارد .
* دانش آموزان و خانواده محترمشان   به آزمون هاي مشاوره اهميت بيشتري بدهند .
* براي تعيين اولويت هر رشته بايد فاکتورهاي بيشتر يا کمتري مورد توجه قرار بگيرد .
*  " سيستم آموزش و پرورش به تدريج ارتقاء يافته است ولي مجلس دانش آموزي  ،نهاد ارزشمند  اولياء و مربيان ، نهادهاي مدني جامعه به ويژه نهاد هاي مدني فرهنگيان ،بعنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين ، اصحاب  رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسي در طول فرآيند ارتقاي آموزش و پرورش به حد لازم به اين موضوع نپرداخته اند ! "( 1 )


* " به عبارت ساده تر ،  ارتقاء آموزش و پرورش از جوشش بين نهادهاي مدني ، رسانه ها و کارشناسان آموزش و پرورش به دست نيامده است لذا جامعه ( دانش آموزان عزيز و اولياي محترمشان ) چون يک موجود زنده در مقابل پيوند عضوء، واکنش منفي نشان مي دهد ! " ( 1 ) يا هزاران تحليل کارشناسي ديگر به جزء طرح عوام فريبانه حذف اجبار از هدايت تحصيلي!

نتيجه گيري :

حالا که همه آحاد جامعه قلم به دستان و تحليل گران جامعه  ،دانش آموزان ، اولياي محترمشان ، رسانه ها ، نهادهاي مدني ، سازمان بازرسي کل کشور ، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، مسئولين آموزش و پرورش حتي مقام محترم رياست جمهوري  به هدايت تحصيلي دانش آموزان توجه مي کنند بهترين فرصت است تا عزم ملي براي اصلاح ساختار پيچيده و پر تنش کنوني آموزش و پرورش شکل بگيرد !
 هر مسئولي که امروز موج سواري کند و عوام فريبانه تلاش نمايد ، خود را عامل ˏ حذف ˏاجبار از  هدايت تحصيلي معرفي کند؛ فردا در پيشگاه ملت ايران و خداوند منان مسئول مي باشد !
هر مسئولي که امروز موج سواري کند و عوام فريبانه  تلاش نمايد ، عزم ملي براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش را کم رنگ  کند ، فردا در پيشگاه ملت ايران و خداوند منان مسئول مي باشد .
هر مسئولي که امروز موج سواري کند و عوام فريبانه  تلاش نمايد  ، نقش  رسانه ها و نهاد هاي مدني در اصلاح ساختار آموزش و پرورش کم رنگ نمايد ، فردا در پيشگاه ملت ايران و خداوند منان مسئول مي باشد !
اگر امروز نهادهاي مدني ، به ويژه نهاد هاي مدني فرهنگيان به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين و رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي ، نتوانند مشارکت  کارشناسان و تحليلگران اصول گرا، اصلاح طلب ، معتدل ، مستقل و... (  عزم ملي ) را براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش را فراهم آورند ! فردا در پيشگاه ملت ايران و خداوند منان مسئول مي باشد .
فرصت سوزي امروز ما ، يعني ، چالش هاي آموزش و پرورش از جمله هدايت تحصيلي دانش آموزان ، در ساختار پيچيده  و پر تنش کنوني آموزش و پرورش  پا برجا خواهند ماند .
اگر امروز عزم ملي براي اصلاح ساختار پيچيده و پر تنش آموزش و پرورش فراهم نشود ؛ فردا دير است!
 با توجه به آنکه در دهه گذشته از اهداف سند چشم انداز ،عقب مانده ايم ؛  امروز براي دست يابي به اهداف سند چشم انداز نبايد لحظه ها را از دست بدهيم!


منابع :
( 1 ) سايت وزين " گروه صداي معلم "
بحران  " هدایت تحصیلی " از زوایه ای دیگر : جامعه بیگانه با تحول که به اشتباه مخالفت می کند !انفعال تشکل ها و پوپولیسم رسانه ای ! چه باید کرد ؟

شنبه, 16 مرداد 1395 20:33 خوانده شده: 1850 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +8 0 --
احمد 1395/05/16 - 22:12
خیلی جالبه :
اندر اقتصاد :نئولیبرال !
اندر انتخاب رشته : توتالیتر!
اندر سیاست خارجی:پراگماتیست!
اندر سیاست داخلی:تکنوکرات!
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/18 - 16:19
به نام دوست

استاد گرانقدر ، همکار فرهيخته جناب آقاي احمد
با عرض پوزش فراوان خدمت آن سرور محترم عرض مي کنم .
پس از اظهار نظر ارزشمند حضرتعالي به لغت نامه مراجعه کرد م
براي توتاليتر چنين معني يافتم :
آن دسته از رژيم هاي استبدادي که در آن تمام شئون جامعه تحت تسلط يک فرد يا حزب مي باشد .
به نظر حقير هدايت تحصيلي دانش آموزان در سال جاري خالي از اشکال نيست . و براي اصلاح آن ، حضور همه گروه هاي نخبه جامعه ( ايجاد عزم ملي براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش از جمله ضروري هدايت تحصيلي را ضروري مي دانم .) ولي عوام فريبي ( حذف اجبار در هدايت تحصيلي ) را نکوش نمودم . و اعتقاد دارم که يک مکانيزم علمي براي هدايت تحصيلي طراحي شود تا بر اساس نياز ها و محدويت هاي جامعه ، علاقمندي و استعداد واقعي ، دانش آموزان (نه تخيلات واهي دانش آموزان ) را هدايت تحصيلي نمود .
لطفأ رابطه بنده را راهنمايي نماييد تا چگونه
اندر انتخاب رشته : توتاليتر نباشم !

با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
احمد 1395/05/18 - 22:09
با سلام و احترام به حضور حضرتعالی.
منظورم از توتالیتر خدای نکرده شما نبودید.
منظور شیوه انتخاب رشته در سال جاری بود که در آن دانش آموزان
را مجبور به تحصیل در رشته ای خاص می کردند.
مثل این است که مثلا بنده و حضرتعالی را مجبور کنند که محل
زندگی خود را بدون علت تغییر دهیم.
این مساله آزادی مشروع انسان ها که بزرگترین موهبت الهیست
را زیر سوال می برد.
جناب آقای دکتر روحانی در جایی فرمودند که :"ما کسی را با
زور به بهشت نمی فرستیم".
در حالیکه ما می خواهیم یک نوجوان رو با زور به رشته ای که
دوست ندارد، بفرستیم! چون فکر می کنیم کارشناس هستیم!
پاسخ + +3 0 --
الهه 1395/05/16 - 23:04
مطالب شما کاملا درست است و رسانه ها و سایر مسئولین بدون اینکه اطلاعات کاملی داشته باشند به اظهارنظرهای سطحی درباره اجباری بودن هدایت تحصیلی پرداخته اند,اما اگر منصفانه به قضیه نگاه کنیم باز هم بزرگترین مسئول اجرای صحیح طرح خود آموزش و پرورش بوده اما این ارگان مثل همیشه بی برنامه ، بدون کار کارشناسی واقعا علمی و از همه مهمتر بدون توجه به بدنه اجرایی آموزش و پرورش این طرح را اجرا کرد ، من هم معتقدم تغییر در روش انتخاب رشته مورد نیاز جامعه ما میباشد اما با چنین روش ضعیفی هیچ جایی برای دفاع باقی نمی ماند و معلوم است که مثل همیشه مسئولین این وزارتخانه که یک ایده و هدف درست را با روش های ضعیفشان نابود کرده اند و قدرت پاسخگویی به انتقادها را ندارند از موضع انفعال درآمده و به جای توضیح و اصرار بر اهمیت طرح به دنبال تبرئه خودشان میباشند
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/18 - 16:30
به نام دوست
استاد محترم و همکار دردمند فرهنگي فرهيخته با شما کاملأ موافق هستم .
دستمريزاد که با قدرت و توانمندي بي نظير خود چکيده مطالب را بيان فرموديد .
همانطور که استحضار داريد :
بنده در اين ياد داشت به هيچ وجه قصد پوشاندن ضعف سيستم بسته آموزش و پرورش را نداشته ام بلکه به آن اشاره کرده ام :

" نهادهاي مدني به ويژه نهادهاي مدني فرهنگيان به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين و رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي بايد بتوانند مشارکت کارشناسان و تحليل گران اصول گرا، اصلاح طلب ، معتدل ، مستقل و... ( عزم ملي ) را براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش را فراهم آورند" .( 1 )
" در غير اين صورت ، چالش هاي آموزش و پرورش از جمله هدايت تحصيلي دانش آموزان در ساختار پيچيده و پر تنش کنوني آموزش و پرورش پا برجا خواهند ماند !" ( 1 )

با تقديم شايسته ترين احترامات اردتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +3 0 --
سلیمی 1395/05/17 - 08:50
امسال که گذشت. زمان ثبت نام فرزندم آشفتگی، سردرگرمی و فشار روحی در محیط مدارس موج می زد. باید خودتان درگیر موضوع شوید تا عمق مشکل را دریابید. بسیاری از اولیا در بعضی مدارس از ساعت 5 صبح نوبت می گرفتند. عده زیادی گریه می کردند. مدیر و معاونان مدارس فریاد می کشیدند که جا نداریم، تجربی تمام شد، انسانی تمام شد، ریاضی جا داریم! خلاصه پدر و مادرها و فرزندان زیادی هنگام ثبت نام دچار اضطراب و استرس غیر فابل وصفی شدند و هنوز هم ادامه دارد.
هنوز هم بسیاری از دانش آموزان دچار کابوس هستند. دانش آموز حق خودش می داند که در فلان رشته تحصیل کند، اما امکانش نیست. یا منطقه جا ندارد یا در اولویت هدایت تحصیلی مشکل دارد. این فشار روحی مشکلات زیادی برای فرزندانمان ایجاد خواهد کرد، مشکلاتی جبران ناپذیر. خدا کند که بچه ها بتوانند با این مشکل کنار بیایند ولی واقعا سخت است. باید در این مورد متخصصان و روانشناسان فکری بکنند. ادامه ...
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/18 - 18:09
به نام دوست
استاد گرامي ، ولي محترم دردمند ، پدر يا مادر دلسوز فرزند خود و همه فرزندان اين مرز و بوم ، با شما کاملأ موافق هستم .
شما بدرستي درد خيل عظيم اولياي محترم و دانش آموزان گرامي را با سوز دل بيان فرموديد .

پاسخ ادامه دارد.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/18 - 18:10
ادامه پاسخ :

امسال که گذشت ، براي سال آينده بايد دانش آموزان و اولياي محترم و عزيزشان به آزمون هاي سنجش استعداد و مشاوره توجه ويژه داشته باشند .
"اميد است براي سال آينده ، ارتقاء آموزش و پرورش از جوشش بين نهادهاي مدني ، رسانه ها و کارشناسان آموزش و پرورش به دست آيد و جامعه ( دانش آموزان عزيز و اولياي محترمشان ) چون يک موجود زنده در مقابل پيوند عضوء، واکنش منفي نشان ندهند بلکه در فرايند تصميم گيري و تصميم سازي آموزش و پرورش نقش آفريني داشته باشند .
شهروندان عزيز بزرگترين سرمايه هاي خود ( فرزندان خود ) را به آموزش و پرورش امانت مي دهند تا پس از گذشت 12 سال از بهترين ايام عمردانش آموز ، وي توانايي لازم براي حضور در بخش هاي مختلف صنعت و خدمات را داشته باشند ! پس خانواده ها حق دارند که در اصلاح ساختار امور آموزش و پرورش نقش آفريني کنند!

با تقديم شايسته ترين احترامات اردتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
خطیبی 1395/05/26 - 13:50
هدف اصلی نظام 6-3-3 هدایت دانش اموزان به سمت رشته های فنی و کاردانش است اما والدین دانش اموزان میدانند که با رفتن به سمت این رشته ها بیکاری به احتمال زیاد در کمین فرزندانشان است یعنی مشکل اصلی بیکاری و اینده مجهول است و حل ان بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است
پاسخ + +4 0 --
سلیمی 1395/05/17 - 08:50
از طرف دیگر آموزش و پرورش هم که نمی تواند تمام مدارس را به یک یا دو رشته تبدیل کند. اما مسئولان، تامل کوچکی بکنند و آن اینکه چرا در سالهای گذشته کوچکترین مشکلی در مورد تعیین رشته وجود نداشت؟ پاسخ را حتما درخواهند یافت.
پاسخ + 0 0 --
مهندس 1395/06/16 - 11:51
اقای شهسوار زاده من خودم یک زمانی یک دانش اموز بودم که با هدایت تحصیلی مشاوران وبه خاط استعداد رشته ریاضی اومدم وحالا اگر به ان زمان برگردم حتما رشته تجربی را انتخاب می کنم با این که دریکی از بهترین دانشگاه های کشور درس می خوانم (به دلیل مشکلات جامعه ) حالا اگر برای خیلی از این دانش اموزان بی نوا هم همین اتفاق بیفته شما باز این حرف ها رو می زنید؟

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور