صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بحران " هدایت تحصیلی " از زوایه ای دیگر : جامعه بیگانه با تحول که به اشتباه مخالفت می کند !انفعال تشکل ها و پوپولیسم رسانه ای ! چه باید کرد ؟

در روش قبلي آمايش سرزمين ( استاني - بومي ) جايگاهي نداشت/ توجه به نيازهاي هاي جامعه و ظرفيت هاي اقتصادي ، برنامه کلان امروز و آينده کشور در اين هدايت تحصيلي  نقشي نداشت ! دانش آموزان به راه خود که البته به چاه خود مي رفتند و صنعت و خدمات به راه خود مي رفتند ! ( دو راه مستقل و مجزا )/ در روش فبلي حتي علاقه و استعداد دانش آموز هم در هدايت تحصيلي وي ، بي تأثير بود و دانش آموزان عمدتأ بر اساس جوˏ دور و بر خود و خانواده و جامعه  رشته تحصيلي خود را انتخاب مي کردند/ در روش نوين ؛ نقش آموزش و پرورش در توليد ناخالص ملي افزايش مي يابد و آموزش و پرورش تلاش مي کند که خروجي  آموزش و پرورش ، نيروي انساني متخصص و ماهر ˏمورد نياز بخش صنعت و خدمات باشد  نه تحصيل کرده بيکار و بدون حرفه/ سيستم آموزش و پرورش به تدريج ارتقاء يافته است ولي مجلس دانش آموزي ،نهاد ارزشمند اولياء و مربيان ، نهادهاي مدني جامعه به ويژه نهادهاي مدني فرهنگيان به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين ، اصحاب  رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسي در طول فرآيند ارتقاي آموزش و پرورش به حد لازم به اين موضوع نپرداخته اند 



بحران هدایت تحصیلی و راهکار برون رفت و مقصر کیست   1.  بررسي مختصري از هدايت تحصيلي قبلي
در سيستم قبلي آموزش و پرورش دانش آموزان 5 سال ابتدايي ، سه سال راهنمايي و يک سال متوسطه را از طريق ارزشيابي کمي يا سنتي ( ارزشيابي با نمره ) سپري کرده در پايان سال اول متوسطه توسط فرم هاي هدايت تحصيلي به رشته هاي رياضي ، تجربي ، انساني ، فني حرفه اي و کار دانش هدايت مي شد.
در روش قبلي آمايش سرزمين ( استاني - بومي ) جايگاهي نداشت ! يعني توجه به نيازهاي هاي جامعه و ظرفيت هاي اقتصادي ، برنامه کلان امروز و آينده کشور در اين هدايت تحصيلي  نقشي نداشت ! دانش آموزان به راه خود که البته به چاه خود مي رفتند و صنعت و خدمات به راه خود مي رفتند ! ( دو راه مستقل و مجزا )
اکثريت دانش آموزان فارغ التحصيل يا ترک تحصيل کرده تازه متوجه مي شدند که توانايي لازم براي ورود به بازار کار راندارند! ( رشته تحصيلي دانش آموزان نياز جامعه  را تأمين نمي کند ! )
در روش فبلي حتي علاقه و استعداد دانش آموز هم در هدايت تحصيلي وي ، بي تأثير بود و دانش آموزان عمدتأ بر اساس جوˏ دور و بر خود و خانواده و جامعه  رشته تحصيلي خود را انتخاب مي کردند !
در آن زمان مردم کوچه و بازار ، رسانه ها ، اقتصاددانان ، صنعت گران ، تحليل گران اجتماعي و اقتصادي همواره نقاط ضعف اين سيستم را در مقايسه با سيستم هاي نوين کشور هاي ديگر گوشزد مي نمودند و به آموزش و پرورش به حق  انتقاد مي کردند!


2. بررسي مختصري از هدايت تحصيلي فعلي
در سيستم نوين ˏآموزش و پرورش در ايران دوران ابتدایي با کار پوشه دانش آموز( فرم شماره 5 ثبت عملکرد دانش آموز )  که نظر معلم ، اولياي دانش آموز و حتي خود دانش آموز در آن درج مي شود ( ارزشيابي توصيفي ) همراه مي باشد .
دانش آموزس از پايان شش سال ابتدايي به مقطع اول متوسطه ( دوره راهنمايي قبلي ) هدايت مي شود.
در دوره  اول متوسطه  ، ارزشيابي کمي يا سنتي ( ازرشيابي با نمره ) جايگزين ارزشيابي توصيفي و  پوشه ي کار مي شود .


در پايان دوره اول متوسطه دانش آموز بر اساس مکانيسم ذيل ، هدايت تحصيلي مي شوند :
نظر دانش آموز 10 % ، نتايج عملکرد تحصيلي 35% ، نتايج آزمون هاي مشاوره اي 30% نظر معلمان 10% ، نظر والدين 5% ، نظر مشاور (بررسي تخصصي عملکرد تحصيلي دوره ابتدايي و متوسطه ، نتايج آزمون ها ، نتايج عملکرد تحصيلي ، مصاحبه و مشاوره با دانش آموزان و والدين آنان و توجه به نمره هويت ( 1 ) کسب شده ) 10% ؛ در روش نوين  علاوه بر نگاه جامع به دانش آموز و هدايت تحصيلي وي ، به جامعه ( برنامه هاي بالا دستي ، نيازهاي بخش صنعت و خدمات و ... ) ، آمايش سرزميني ( استاني –بومي ) نگاه عميق و ژرف وجود دارد .
به عبارت بهتر ، در روش نوين ؛ نقش آموزش و پرورش در توليد ناخالص ملي افزايش مي يابد و آموزش و پرورش تلاش مي کند که خروجي  آموزش و پرورش ، نيروي انساني متخصص و ماهر ˏمورد نياز بخش صنعت و خدمات باشد نه تحصيل کرده بيکار و بدون حرفه !

 
زر افشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مي گويد  :
* بر اساس آئین نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس 4 عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات انجام می‌شود که هر 4 عامل باید به طور متعادل وجود داشته باشد.
*  هدایت تحصیلی و توسعه رشته‌ها با توجه به نیازهای هر استان انجام می‌شود و برای اینکه مراقبت‌های ملی نیز صورت گیرد وزارت آموزش و پرورش بر روی تصمیمات استانی نظارت انجام می‌دهد.
* وی با بیان اینکه اگر استانی با استانداردها فاصله وجود داشته باشد پذیرش دانش‌آموزان در یک رشته خاص بر اساس نیاز استانی صورت می‌گیرد. وي  گفت: به طور مثال در رشته تجربی اگر در استانی نیاز باشد تنها 40 درصد دانش‌آموزان بر اساس فرم استعداد تحصیلی خود می‌توانند به این رشته وارد شوند و مابقی دانش‌آموزان باید در دیگر رشته‌ها تحصیل کنند.


در دوم مرداد 95 بر خروجي خبر گزاري تسنيم آمده است : 

3. نارضايتي دانش آموزان و اولياي دانش آموزان :
یکی از اولیای دانش آموزان گفت: «همه نمرات دخترم بالاست و او توانسته امسال با معدل 19 قبول شود. دخترم علاقه‌مند است که در رشته ریاضی تحصیل کند اما مشاوران مدرسه می‌گویند شما باید در هنرستان تحصیل کنید. علتش را می‌پرسیم، می‌گویند دختر شما استعداد رشته ریاضی را ندارد. نمی‌دانیم این دیگر چه موضوعی است که امسال در مدارس آموزش و پرورش باب شده است.»

او تأکید می‌کند: «مگر قرار نیست هر کسی بر اساس استعداد و علاقه‌اش انتخاب رشته کند. من اصلاً متوجه نمی‌شوم وقتی دخترم معدلش بالا است چرا می‌گویند نمی‌تواند دررشته ریاضی درس بخواند.»
 پدر یکی دیگر از دانش آموزان هم نسبت به این هدایت تحصیلی دانش آموزان واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: «امسال بخشنامه‌ای از سوی وزیر آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شده که مدیران را مجبور کرده است دانش آموزان را به هنرستان و کارو دانش سوق دهند. پسرم با معدل 18 نمی‌تواند در رشته علوم تجربی تحصیل کند. مشاور می‌گوید طبق هدایت تحصیلی او نمی‌تواند در رشته تجربی و در دانشگاه قبول شود. هیچ کس نیست که به این موضوعات رسیدگی کند. از مدیر خواسته‌ام تا ثبت‌نامش کند و اگر نتوانست قبول شود مسئولیتش هم با خودم، اما مدیر می‌گوید ما در این مدرسه نمی‌توانیم پسر شما را در این رشته ثبت‌نام کنیم چرا که کلاس‌های ما در این رشته پر از دانش‌آموز است.»

او از روند هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس آموزش و پرورش بسیار گله‌مند است و می‌گوید: «اصلاً پسرم قبول نمی‌کند که در رشته دیگری درس بخواند. افسرده شده و مدام به ما می‌گوید یا تجربی می‌خوانم یا اصلاً مدرسه نمی‌روم. به مشاور هم که این موضوع را انتقال می‌دهیم می‌گوید اولش کمی سماجت می‌کند اما در نهایت به همان مدرسه‌ای که ما می‌خواهیم می‌رود. این چه مدل هدایت است، این هدایت اجباری است نه از سر دلسوزی.»

4. مسعود شکوهی، مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات هدایت تحصیلی دانش آموزان می‌گوید:
برای سنجش سوابق تحصیلی به همه دروس (به جز آمادگی دفاعی) ضریب تعلق می‌گیرد، تأکید می‌کند: «در روزهای اخیر شاهد شکایت خانواده‌ها درباره هدایت تحصیلی دانش آموزان شان بودیم. این موضوع اصلاً به ضرر دانش آموزان نیست. ما در آموزش و پرورش نمی‌خواهیم کاری انجام دهیم که به ضرر دانش آموز باشد.

برخی از دانش آموزان رغبت دارند که مثلاً در رشته علوم تجربی  یا ریاضی درس بخوانند، معدل آنها هم در پایه نهم بالا است اما همین دانش آموز با همین معدل وقتی رشته ریاضی را می‌خواند در طول سال تحصیلی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. این دانش آموز استعداد رشته ریاضی را ندارد. خانواده‌ها هم متوجه این موضوع نیستند. آنها اعلام کرده‌اند که ما بخشنامه کردیم. ما هم قبول داریم که بخشنامه دادیم تا همه دانش‌آموزان در پایه نهم هدایت تحصیلی شوند. اما اجباری در این کار نیست. اگر خانواده‌ای می‌خواهد تا دانش آموزش در رشته‌ای که استعداد ندارد تحصیل کند، می‌تواند در منطقه‌ای دیگر فرزند خود را در آن رشته ثبت‌نام کند. ما با توجه به ظرفیت هر مدرسه دانش آموزان را ثبت‌نام می‌کنیم.»


دو حالت بر اين مهم متصور مي شويم :
الف :  فرض مي کنيم اين روش هدايت تحصيلي کامل و بدون نقص است .
ب : فرض مي کنيم اين روش هدايت تحصيلي نياز به کار کارشناسي بيشتر دارد .

ابتداء حالت « الف»  را بررسي مي کنيم :
5. حق با دانش آموزان عزيز  و اولياي محترم آنان است ؟ يا آموزش و پرورش ؟ مشکل کجاست؟

سيستم آموزش و پرورش به تدريج ارتقاء يافته است ولي مجلس دانش آموزي ،نهاد ارزشمند اولياء و مربيان ، نهادهاي مدني جامعه به ويژه نهادهاي مدني فرهنگيان به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين ، اصحاب  رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسي در طول فرآيند ارتقاي آموزش و پرورش به حد لازم به اين موضوع نپرداخته اند !
به عبارت ساده تر ،  ارتقاء آموزش و پرورش از جوشش بين نهادهاي مدني ، رسانه ها و کارشناسان آموزش و پرورش به دست نيامده است لذا جامعه ( دانش آموزان عزيز و اولياي محترم شان ) چون يک موجود زنده در مقابل پيوند عضو واکنش منفي نشان مي دهند !
در اين مثال  مقصر کيست ؟
آيا پزشک عمل کننده مقصر است ؟
آيا شخص اهداء کننده عضوء مقصر است ؟
آيا گيرنده عضو مقصر است ؟
هيچ کدام مقصر نيستند ! پس مقصر کيست ؟
بله کاملأ درست تشخيص داده ايد :
مکانيسم طبيعي بدن در مقابل عنصر و عضو ناشناس و ناشناخته واکنش منفي نشان مي دهد هر چند عمل پزشک با موفقيت انجام شده باشد !
جامعه ی امروز ما که جامعه اي پويا و زنده است نسبت به اين تحول و ارتقاء آموزش و پرورش واکنش منفي نشان مي دهد و تصور مي کند که آموزش و پرورش به ضرر دانش آموز عمل مي کند !
زيرا نهاد هاي مدني به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسولين و رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي در فرآيند ارتقاء حضور نداشته اند!

پس جامعه با اين تحول بيگانه است و به اشتباه با آن مخالفت مي کند !
پدر و مادر ها مي گويند :
نمی‌دانیم !
من اصلاً متوجه نمی‌شوم وقتی دخترم معدلش بالا است چرا می‌گویند نمی‌تواند دررشته ریاضی درس بخواند.»
هیچ کس نیست که به این موضوعات رسیدگی کند. از مدیر خواسته‌ام تا ثبت‌نامش کند و اگر نتوانست قبول شود مسئولیتش هم با خودم.
اصلاً پسرم قبول نمی‌کند که در رشته دیگری درس بخواند. افسرده شده و مدام به ما می‌گوید یا تجربی می‌خوانم یا اصلاً مدرسه نمی‌روم.
. این چه مدل هدایت است، این هدایت اجباری است نه از سر دلسوزی.»

6.  چاره کار چيست؟
از آنجا که ورودي آموزش و پرورش ، دانش آموز ( بزرگترين سرمايه خانواده ها) مي باشد و خروجي آموزش و پرورش نيروي انساني فعال ( بزرگترين سرمايه هر جامعه)  مي باشد ؛ نهادهاي مدني به ويژه نهادهاي مدني فعال در آموزش و پرورش از جمله نهاد مدني دير پاي انجمن اولياء و مربيان به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين در کنار رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي حق دارند در فرآيندهاي  تصميم سازي ، تصميم گيري و تحول در آموزش و پرورش نقش آفريني کنند .

 
هم اکنون حالت « ب » را بررسي مي کنيم .
به طريق اولي ،  توجه به موارد پنجم و ششم  اهميت بيشتري دارد!


نتيجه گيري :
نهادهاي مدني به ويژه نهادهاي مدني فرهنگيان بعنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين و رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي بايد بتوانند مشارکت کارشناسان و تحليل گران اصول گرا، اصلاح طلب ، معتدل ، مستقل و...  (  عزم ملي ) را براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش را فراهم آورند .
در غير اين صورت ، چالش هاي آموزش و پرورش از جمله هدايت تحصيلي دانش آموزان در ساختار پيچيده و پر تنش کنوني آموزش و پرورش پا برجا خواهند ماند !

پاورقي ( 1 ) :
نمره هويت ، ميزان تطابق و همبستگي حداقل 60% تمامي ملاک هاي هدايت تحصیلي در پيشنهاد اولويت شاخه ، گروه و رشته تحصيلي به دانش آموزان مي باشد .

جمعه, 08 مرداد 1395 11:45 خوانده شده: 2014 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +5 0 --
Morteza Hajibabaei 1395/05/08 - 13:41
انجام هر طرح وایده بودجه می خواهد وامکانات
پس اول تکلیف بودجه را مشخص نمایید به ارائه طرح جدید .
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/09 - 17:54
به نام دوست
استاد بزرگوار جناب آقاي مرتضي حاجي بابايي بحث شما کاملأ درست مي باشد .
ولي در رابطه با بحث هدايت تحصيلي دانش آموزان در سال جاري متأسفانه برخي رسانه از جمله رسانه ملي ( حداقل در بخش هاي از اين رسانه ملي که نويسنده شاهد آن بوده است ) نعل وارانه زده اند .
بجاي آنکه مسئوليت عدم اطلاع رساني خود را عهده دار شوند !
اجبار در هدايت تحصيلي را در بوق و کرنا مي دمند !
متاسفانه به دليل عدم اجراي وظايف اين رسانه ها در سايه عدم اطلاع شهروندان محترم ، بحث انحرافي اجبار در هدايت تحصيلي در کوي و برزن ، بر زبان ها جاري است .

با احترام ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1395/05/08 - 14:41
یکی از مشکلات این هست که آموزش و پرورش با اینکه از چند سال پیش میدانست که امسال دانش آموزان در پایه نهم انتخاب رشته دارند ، هیچ برنامه منظم و مدونی نداشت، و تا پایان اردیبهشت ماه حتی خودش هم نمی دانست میخواهد چه برنامه ای در پیش گیرد، به همین خاطر نتوانست سایر اعضا از جمله مشاوران را از طرح خود آگاه کند تا آنها در طول سال تحصیلی درباره این موضوع دانش آموزان و خانواده ها را آگاه کنند.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/09 - 18:09
به نام دوست
استاد بزرگوار جناب آقاي ناشناس بحث کار شناسي شما درست است .
طرح جديد است و انتقاد شما کاملأ بجا مي باشد ( وقتي کارشناسان اجراي عجولانه 6-3-3 را مطرح مي کردند ! امروز يک از آن چالش ها نمايان مي شود !
حتي بنظر حقير کارشناساني چون حصرتعالي ، رسانه ها و تشکل هاي مدني و...حق داريد که به روش هاي آزمون هاي مشاوره اي يا ضرايب اعمال شده و... انتقاد کارشناسانه داشته باشند ولي طرح مبحث اجبار در هدايت تحصيلي که برخي رسانه ها غوغا سالاري مي نمايند ! عوام فريبي است ! اين رسانه ها با زدن نعل وارانه فقط بي کفايتي خود را مي پوشانند !

با تقديم شايسته ترين احترامات ، ارادتمند شما شهسوارزاد
پاسخ + +6 0 --
ز 1395/05/08 - 14:54
متآسفانه چون نمرات در مدارس ما واقعی نیست و معلمان نمرات را الکی بالا می دهند همه معدلشان بالاست و گرنه چطور می شود ( با توجه به اصل تفاوتهای فردی) که معدل تمام دانش آموزان مدارس عادی در مقطع متوسطه اول 17 به بالاست. اگر نمرات واقعی بود بر اساس نمودار منحنی طبیعی نمرات 15 درصد دانش آموزان باید معدل 17 به بالا را کسب کنند و 70 درصد دانش آمزان باید نمرات متوسطی کسب کنند. که آن وقت خود نمرات به راحتی می توانست توزیع رشته ها را مشخص کند . ولی متأسفانه چندین سال که نه امتحان در مدارس ما واقعی است و نه نمرات متناسب با توان علمی دانش آموز است.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/09 - 18:19
به نام دوست
استاد بزرگوار جناب آقاي ناشناس
بحث نمره فاقد اعتبار نياز به کارشناسي دارد!
در اين هدايت تحصيلي بخش فعاليت دانش آموز در دوران ابتدايي ( ارزشيابي توصيفي ) و آزمون مشاوره اي ، نظر معلمان ، مشاوران ، اولياي دانش آموز، و حتي نظر خود دانش آموز مطرح مي باشد !
از همه مهمتر بحث نياز هاي بخش هاي صنعت ، خدمات و آمايش سرزمين ( استاني بومي ) و استعداد يابي دانش آموزان مطرح است !

که اين همه را برخي رسانه ها با غوغا سالاري ( اجبار تحصيلي ) به آموزش و پرورش ، دانش آموزان و اولياي محترمشان ، صنعت و خدمات و... خيانت مي کنند !
با تقديم شايسته ترين احترامات ، ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +6 0 --
ناشناس 1395/05/08 - 18:19
بر روی کاغذ وطبق بخشنامه و در تئوری همه چیز عالی است اما طرح توصیفی در یک کلاس سی نفره درکجای دنیا جواب داده. مشاوره ی مشاوری که رشته اش ربطی به مشاوره ندارد وتنها برای اینکه ساعت یک دبیر جبران شود برای ابلاغ مشاوره زد ه اند چه اعتباری دارد. وقتی دانش اموز شاهد بیکاری وبی دانشی فارغ التحصیلان کارو دانش است با چه رغبتی به کار ودانش برود وقتی عزت واحترام و وضع خوب پزشکان وجراحان را می بیند چطور خانواده را توجیه کنیم که فرزندت را بفرست کار ودانش فرزند کدام وزیر ونماینده مجلس ومعاون وزیر وخلاصه کدام مسئول در کارو دانش درس می خواند
پاسخ + 0 0 --
احمد 1395/05/09 - 15:06
در آموزش وپرورش اصلا چیزی به عنوان تخصص تعریف نشده ، شاید تعداد اندکی از مشاوران تحصیلات مرتبط داشته باشند و بقیه فقط ابلاغ آن را دارند . در سایت ها هم اگر ملاحظه کنید اکثریت معترضین کسانی هستند که ادعا میکنند معدل بالای 18 دارند . این امار سازی ها مشکل اصلی است وقتی شعارشان قبولی صد درصدی است انهم فقط با نمره های کاذب نتیجه همین میشود .
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/09 - 18:59
به نام دوست
استاد گرانقد ، همکار فاضل ، جناب آقاي ناشناس
قبل از پيدايش آموزش و پرورش به شکل نوين، در گذشته دور ، فقط وفقط فرزندان کاخ نشينان اجازه تحصيل داشتند !
ولي امروز، آموزش و پرورش در توليد ناخالص ملي نقش دارد ! ( معلمان و... تلاش دارند که سهم بيشتر از توليد ناخالص ملي بسوي آموزش و پرورش جاري و ساري شود ! ) زيرا خروجي آموزش و پرورش نيروي انساني کارآمد و مسئول مي باشد که نياز هاي بخش هاي صنعت ، بهداشت درمان ، توليد کالا و ارائه دهنگان خدمات را بعهده دارد!
متأسفانه ، ظاهرأ به نظر استاد گرانقدري چون شما ، فقط رشته تجربي نياز جامعه است ! شما از آمار پزشکان بيکار سخن به ميان نمي آوريد !
رشته هاي فني حرفه اي يا کار ودانش ، از نظر شما کم ارزش هستند !
از نظر حضرتعالي ، پايه هاي پيشرفت اقتصادي جامعه هاي پيشرفته چيست ؟
حقوق و احترام ˏ معلمان کشور ها ي صنعتي که همواره زبانزد من وشماست ! از کجا تأمين مي شود؟
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/09 - 19:01
ادامه پاسخ به ناشناس 19:19 روز 8 مرداد


چند بار شنيده ايد يا بيان کرده ايد :

" صدر اعظم آلمان ، در مقابل اعتراض ˏپزشکان آلمان ، به آنها گفته است که معلمان شما را تربيت کرده اند ! "

چرا در مقابل پيشنهاد برنامه ششم توسعه ( افزايش ظرفيت فني و حرفاي يا کار ودانش از 37% به % 46 ) اين همه مقابله مي کنيم !

اين تصور غلط از جامعه بايد توسط من و شما معلم ، حذف شود !
تصور غلطي که دانش آموزان رانده شده و مانده شده از رشته هاي ديگر بايد به فني حرفه اي هدايت شوند !

واقعيت هدايت تحصيلي آن است که دانش آموزان تيز هوش ، توانمد ، دانا که توانسته اند در سن نوجواني رشته تحصيل و کار خود را تشخيص بدهند . چذب فني حرفه اي و کار ودانش مي شوند !

از خيل عظيم دانش آموزان رشته هاي تجربي ، رياضي ، علوم انساني و... فقط وفقط عده ي بسيار محدودي مي توانند به کعبه مقصود خود برسند ! و خيل عظيم آنها ، پس از چند سال به بيراهه رفتن متوجه اشتباه خود مي شوند که خيلي دير است !


پاسخ ادامه دارد.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/09 - 19:02
ادامه پاسخ :


شايد شما با ولي دانش آموزي که گفت :


" هیچ کس نیست که به این موضوعات رسیدگی کند. از مدیر خواسته‌ام تا ثبت‌ نامش کند و اگر نتوانست قبول شود مسئولیتش هم با خودم. "


هم عقيده هستيد !

در اينصورت چه کسي مسوليت آگاه کردن اين ولي محترم را بايد عهده دار باشد؟



با تقديم شايسته ترين احترامات ، ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +6 0 --
سلیمی 1395/05/08 - 18:20
مشکل از اینجا شروع می شود که ما در متوسطه اول از یک طرف می خواهیم نمره را ملاک قرار دهیم و از طرف دیگر مناطق و مدارس مسابقه نمره دادن گذاشته اند. نمرات در این مقطع آن قدر از واقعیت دور هستند که تصورش برای اولیا سخت است. شاید اگر یک امتحان واقعی در پایه نهم برگزار گردد نصف دانش آموزان در تیرماه نمی توانند ثبت نام کنند و باید منتظر نتایج شهریور خود باشند. همه دانش آموزان هم معدل بالای 18 نخواهند داشت. متاسفانه آمار سازی و ریا کاری هر روز دارد به کشور لطمه می زند. زر ورقی طلایی روی انبوه فساد.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/09 - 19:07
به نام دوست
استاد بزرگوار نظريات ارزشمند حضرتعالي با نظر استاد بزرگوار

ز

مطابقت دارد .

از اينکه پاسخگوي شما استاد بزرگوار نيستم . پوزش مي طلبم .

با تقديم شايسته ترين احترامات ، ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +5 0 --
درستکار 1395/05/08 - 20:04
به نظر می رسدیرخی دلایل مشکلات پیش آمده عبارتتند از:
1-عدم اطلاع رسانی و زمینه سازی از قبل
2-جاذبه های مادی غیر منطقی برخی رشته ها و نبود جاذبه ی کافی در سایر رشته های دانشگاهی
3-عدم استفاده از همکاری معلمان و فقدان تشکل های فعال معلمان
4-مشکلات اقتصادی و بحران در بازار کار
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/09 - 19:24
به نام دوست

استاد بزرگوار و انديشمند ، جناب آقاي درستکار

از داهيانه حضرتعالي سپاسگزارم .

اگر اجازه داشته باشم ؟ اعلام کنم که به نظر حقير

هدايت تحصيلي سال جاري عليرغم نکات ارزشمند فراوان خاي از اشکلات کارشناسي نمي باشد !

با تقديم شايسته ترين احترامات ، ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/09 - 19:29
به نام دوست

استاد گرانقدر ، همکار گرامي ، فرهيخته عزيز جناب آقاي درستکار

از جمع بندي داهيانه حضرتعالي بسيار سپاسگزارم .

اگر اجازه بدهيد ؟
اضافه کنم :


هدايت تحصيلي سال جاري عليرغم نکات مهم و برجسته ، خالي از اشکال نبوده و نياز به کارشناسي بيشتر دارد.


با تقديم شايسته ترين احترامات ، ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +6 0 --
سیفیاری 1395/05/08 - 20:31
بی برنامگی محض در آموزش و پرورش و در همه امور کاملا هویداست باری به هر منزل.
پاسخ + 0 0 --
اميري 1395/05/08 - 22:36
اين موج اعتراض خانواده ها و بازي با فرزندانمان، دليلي براي عزل وزير نخواهد بود!!!!!
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/09 - 19:45
به نام دوست

استاد گرانقدر جناب آقاي سيفياري

از اينکه فاني در اجراي شتابزده و عجولانه هدايت تحصيلي ادامه دهنده راه ناصواب و عجولانه حاجي بابايي مي باشد با شما موافق هستم !

ولي توجه به آمايش سرزمين ، نياز هاي صنعت و خدمات و... همسويي با برنامه ششم توسعه ، همکاري با مجلس قانون گذار و...از نکات ارشمند اين طرح مي باشد که نبايد در جو غوغا سالاري اجبار در تحصيل به فراموشي سپرده شود!


استاد اميري ايکاش بجاي درخواست برکناري فاني ، پيشنهاد اصلاحي براي هدايت تحصيلي سال جاري ارائه مي فرموديد!


تا با آينده خانواده ها و فرزندانمان بر اساس هدايت تحصيلي هاي بي اساس گذشته کمتر بازي مي شد !

مي داديد تا نقش آموزش و پرورش در توليد ناخالص ملي افزايش پيدا نکند ! سهم آموزش و پرورش نيز از توليد ناخالص ملي افزايش نمي يابد!


با تقديم شايسته ترين احترامات ، ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1395/05/09 - 07:46
هشدار جدی!!1
مسئولین کانون های صنفی با رویکرد انحصار طلبانه ای که در پیش گرفته اند فرصت بدست آمده را هدر خواهند داد!
این در حالیست که فعالان صنفی در 10 سال گذشته حق فعالیت رسمی نداشتند و حال که مجوز نیم بندی دریافت نموده اند به جای استفاده از آن در جهت احیا و فراگیر نمودن تشکل ها فقط به دنبال آن هستند که در یک مجمع و انتخابات فرمایشی موقعیت خود را تثبیت نمایند و این جفای بزرگی در حق مردم و به خصوص فرهنگیان است.
دلسوزان این هشدار را جدی بگیرند.
پاسخ + 0 0 --
کارشناس سازمان پژوهش 1395/05/09 - 13:50
آقا اینقدر حمایت کوکورانه نکنید
این بود طرح جامع هدایت تحصیلی این که صرفا یک سامانه بود که به آن سهمیه داده بودند و بعد از آن قفل می کرد آ
آقای شهسوار زاده از شما بعیده
شما برو از یک طرح علمی که در برگیرنده استعداد دانش آموز در یک فرایند 9 ساله است صحبت کن نه یک کار دفعتی ....
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/09 - 20:13
به نام دوست

استاد گرامي ، فرهنگي فرهيخته ، جناب آقاي کار شناس سازمان پژوهش

بنده در حد بضاعتم و بر اساس مسئوليت ، در نقد روش بي خاصيت و زيانبار هدايت تحصيلي گذشتگان ( دولت تدبير و اميد ، دولت مهرورزان ، دولت اصلاحات ، دولت سازندگي و...) سخن گفتم !

حمايت حقير از روش جديد هدايت تحصيلي به دليل توجه به آمايش سرزمين ، افزايش سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص ملي و هدايت تحصيلي بر اساس نياز هاي جامعه مي باشد

و

بشدت از غوغا سالاري( بيان اجبار در تحصيل ) پرهيز نموده ام .


پاسخ ادامه دارد.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/09 - 20:14
ادامه پاسخ :


يکي از مهمترين چالش هاي طرح به نظر حقير ، عدم حضور تشکل هاي مدني و رسانه مي باشد !


بنده عرض کرده ام :

تا



( عزم ملي ) را براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش را فراهم نشود . چالش هاي آموزش و پرورش از جمله هدايت تحصيلي دانش آموزان در ساختار پيچيده و پر تنش کنوني آموزش و پرورش پا برجا خواهند ماند !

انتظار اينجانب از شما کارشناس محترم سازمان پژوهش آنست که ،

شما نظر کارشناسي و ارزشمند خود را جهت راهنماي و هدايت حقيرو آگاهي آفريني در جامعه در سايت وزين " گروه صداي معلم " منتشر نماييد .

با تقديم شايسته ترين احترامات ، ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
یونس اسفندیاری 1395/11/25 - 21:37
با سلام واحترام بزرگواری که نمره دادن معلمان را الکی می داند یا خودش معلم نیست یا ازبلایی که برسر آموزش آورده اند خبرنداردلطفا بفرمایید سیستم دانا وسندتحول اززمان کدام دولت وکدام وزیر پا به عرصه نهاد دانش آموزی که باغیبت غیرموجه دردودرس درشهریورماه قبول می شودآیا دیگرجایی برای سنجش واقعی باقی می ماند آیا حرکت دانش آموزازمنزل به سوی مدرسه نمره درنظرگرفته می شودو.... نمیدانم درچه دهه ای درس خوانده اید بانگاهی به دهه 60 با نمره 9/75 یک سال مردودمیشدنداما الان چی ازابتدای خردادسامانه ثبت نامفعال میشه ومیگویند ثبت نام موقت انجام بشه اینها چه داستانی است ارادتمندتمامی معلمان زحمتکش ایران عزیز یونس اسفندیاری مدیرمدرسه

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور