صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رضا نیک اندیش/ کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری

بایدها و نبایدها برای آغاز نظام سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان

در پاسخ به فراخوان صدای معلم در مورد سازمان نظام معلمی ( این جا ) ؛ آقای« رضا نیک اندیش » از دبیران استان خوزستان مطلبی را ارسال کرده اند .

سازمان نظام معلمی و بایدها و نبایدهای نظام سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان  با توجه به اینکه این نظام سنجشی برای اولین مرتبه در کشور اجرا می شود جا دارد به نکات فراوانی توجه شود اما در این مبحث به چند نکته که اساس و مبنای انجام تمام این گونه اقدامات است اشاره می شود.
ابتدا شناخت وضع موجود است. شناخت وضع موجود یک عامل بسیار تعیین کننده درانجام هر نوع تحقیق و فعالیت می باشد اما چرا شناخت وضع موجود مهمترین عامل تعیین کننده در انجام سنجش صلاحیت حرفه ی معلمان است؟
شناخت وضع موجود معلمان باعث می شود ابتدا ما به شرایط کلی معلمان در حال حاضر دست یابیم.

مرتضی حاجی وزیر سابق آموزش و پرورش در هفته اخیر چنین گفته است : " اکنون معلمان برای تامین معاش خود و خانواده به مشاغل دوم و سوم روی آورده اند. این دو یا سه شغله بودن معلمان، دیگر حال و حوصله‌ای برای فعالیت باکیفیت آموزشی و مطلوب در معلمان باقی نمی گذارد" (این جا )
اگر به این سخنان موشکافانه تر دقت کنیم متوجه می شویم ابتدا می بایست شرایط و حداقل های لازم برای معلمان، جهت آماده شدن برای شرکت در هر نوع سنجش صلاحیت حرفه ی مهیا شود از قبیل کلاس ها و دوره های خاص ؛ در غیر این صورت اگر مسئولان امر هرگونه انتظارات پیچیده ای از معلمان داشته باشند راه به دو سوی بیشتر نخواهد برد یا به مانند پایان نامه های دانشگاه ها به خرید مقالات و کپی کاری خواهد کشید و یا سرانجام آن به سمت و سوی اکثر دوره های ضمن خدمت که دور ه های نه چندان کارآمد و غیر کاربردی هستند خواهد کشید.

اگر این نظام سنجش را تشبیه به یک مسابقه دو صد متر بامانع میان معلمان کنیم ، وقتی تمام شرکت کنندگان آن بدون هیچ آمادگی خاصی و بدون هیچ توان جسمی در آن شرکت کرده اند نتیجه نهایی به خودی خود از همان اول نا گفته پیداست.
در ادامه می بایست انتظارات، استانداردها ، مرحله به مرحله و با اطلاع قبلی معلمان افزایش یابد زیرا اولا تعداد بسیار زیادی از همکاران فرهنگی دارای سنوات خدمتی بالای هستند و اینکه اکنون یک آزمون ، یک مقاله و یا حتی تالیف یک کتاب با آن هزینه های گزافش بخواهد مبنایی برای تشخیص صلاحیت آنها باشد کمی دور از منطق است و به مانند این می ماند که از یک فرمانده رده بالای ارتش با 30 سال سابقۀ خدمت، انتظار انجام حرکات فیزیکی مشابه یک تکاور جوان نیروهای ویژه را داشت و ثانیاً چگونه معلمان خود را برای سنجشی آماده کنند که هیچ یک از شاخص ها و معیارهای آن را نمی دانند؟

برای مثال آیا یک معلم می تواند و اجازه دارد بدون هیچ اطلاع قبلی از دانش آموزان خود انتظار خاصی داشته باشد؟
در پایان، این سنجش صلاحیت در صورتی میان معلمان ارزشمند است که واقعا متحول کننده وضعیت موجود معیشتی و منزلتی معلمان باشد ؛ اگر باز مبنا بر افزایش حداقلی باشد بیشتر معلمان ترجیح خواهند داد که به همان مشاغل دوم و سوم خود بپردازند و این همه زحمت برای افزایش حداقلی حقوق را، به خود راه ندهند ؛ چیزی حداقل به مانند رتبه بندی در دانشگاه های کشور.

پس به نظر نگارنده شناخت وضع موجود ، داشتن انتظارات درست و سودمند در کوتاه مدت، اطلاع رسانی مستمر قبلی در مورد شاخص ها به معلمان و بر انگیزاننده بودن مشوق های نهایی مهمترین زیر بناهای صحیح آغاز نظام سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان است.
ادامه دارد...


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 09 خرداد 1395 12:56 خوانده شده: 1919 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +9 0 --
Morteza Hajibabaei 1395/03/09 - 13:31
اقای نیک اندیش دلتان خوش است این طرح هم با عوض دن وزیر به فراموشی میرود
مانند مجتمع های اموزشی که اقای حاجی بابایی صحبتش رامی نمود
پاسخ + 0 0 --
نیک اندیش 1395/03/09 - 17:58
تلاشیت در حد بضاعت شاید ذره ی تاثیر داشت.طرح مجتمع ها که از همان آغاز طرحی غیر کاربردی و به نفع مدیران مدارسی بود که از انجام دادن کارها و حضور در محل کار خود شانه خالی می کردند.
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید 1395/03/10 - 06:16
موافقم
پاسخ + +7 0 --
ابوالفضل 1395/03/09 - 14:38
سنجشها قبلن صورت گرفته اینها بهونس که پول رو ندن
پاسخ + 0 0 --
نیک اندیش 1395/03/09 - 18:02
قطعا اگر شاخص ها به نحوی فراتر از توان معلمان باشد و شامل جمع کثیری از فرهنگیان نشود مورد انتقاد جامعه فرهنگیان قرار خواهد گرفت.
پاسخ + +2 -1 --
فرهنگی 1395/03/10 - 14:28
اولین ومهمترین راه نگرفتن هر کسی به هر طریقی بعنوان معلم هست وقتی معلمی رسمی میشود دیگر نمی توان کاری کرد
نمونه بارزش همین مهرماه امسال که عده ای رابعنوان معلم حق التدریس وارد ا پ کردند که اه از نهان هرکسی بلند شد واگر بدون تعصب وبا وجدان به این مساله نگاه شود میتوان فهمید که چه فاجعه ای رخ داده وبدتر از ان اینکه رسمی شوند
دردوره قبل مستخدم وسرایدار دراین دوره کارورز ودوست واشنا بواسطه امضا مدیران بزنشسته که ان زمان رسمی بودند
باب ورود را باز گذاشته ان از هر طریقی
پاسخ + 0 -1 --
اسد 1395/03/11 - 01:22
اکثر فرهنگیان صلاحیت حرفه ای خود
رادر مراکز تربیت معلم ویا دانشگاهها با
موفقیت سپری کرده اند باز این چه صیغه ای
است جناب وزیر
پاسخ + +1 0 --
معلم 1395/03/11 - 14:15
معلمی که سالهاست در اموزش و پرورش تدریس میکنه تازه میخوان تایید صلاحیت کنن؟!!
واقعا خنده داره این طرح سنجش صلاحیت.!!
خخخخخخ
پاسخ + 0 0 --
علی 1395/03/19 - 02:10
یکی باید وزیرو تایید صلاحیت کنه... که مطمعنم که حتی امتیاز لازم برای سرایداری رو هم کسب نخواهد کرد...

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور