صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی غیاث آبادی فراهانی / هنر آموز هنرستان های ساوه – همکار گروه صدای معلم

و بار دیگر " روز معلم "

روز معلم و شهادت دکتر ابوالحسن خانعلی و مطالبات فرهنگیان و معلمان  تقویم ورق خورد و بار دیگر به دوازدهم اردیبهشت رسید  . روزی که در تقویم به نام روز معلم و گرامی داشت شهید مطهری نام گرفته است .

"معلم " واژه ای است که در فرهنگ لغت معین" تعلیم دهنده ، آموزنده اعم از آموزگار ،دبیر و استاد "معنی شده است .

از سال 58 این مناسبت وارد تقویم جمهوری اسلامی شده است . این درحالی بود که شهید مطهری در مغرب روز یازدهم اردیبهشت به شهادت رسید . حال چرا روز دوازدهم اردیبهشت روز معلم نامیده شد ؟

جواب این سوال را باید در هجده سال قبل از آن تاریخ جست و جو کرد، یعنی دوازدهم اردیبهشت سال 40 شمسی . دوازدهم اردیبهشت سال 40 معلمان تهرانی در جلو مجلس شورا در اعتراض به قانونی که در آن اشل حقوقی معلمان کم در نظر گرفته شده بود ،تجمع کرده بودند . این تجمع از طرف پلیس مورد حمله قرار گرفت و در تیر اندازی یک افسر شهربانی یکی از معلمان به نام « ابوالحسن خانعلی » که دبیر دبیرستان های تهران بود به شهادت رسید . وقتی خبر این واقعه به سراسر کشور رسید،  اعتصاب معلمان سراسری شد و در تهران اجتماع اعتراضی بزرگ تری نسبت به روزهای قبل شکل گرفت تا جایی که دولت وقت مجبور شد خواسته های معلمان معترض را بپذیرد .  وزیر برکنار شد و شخصی که مورد حمایت فرهنگیان بود ،به وزارت رسید .

از آن سال به بعد ، دوازدهم اردیبهشت روز معلم نام گرفت . معلمان تهرانی هر سال  در روز دوازدهم اردیبهشت با حضور در کنار مزار وی  یاد و خاطره ی همکار شهیدشان را که در راه اهداف و حقوق  صنفی معلمان به شهادت رسیده بود گرامی می داشتند .

هرچند در تقویم و رسانه های رسمی هیچ گاه به قضایای سال 40 و شهادت مرحوم خانعلی اشاره ای نمی شود .

وظیفه ی تک تک معلمان است که در روز معلم از مرحوم خانعلی که در راه  رسیدن به اهداف صنفی به شهادت رسید به نیکی یاد کنند. همچنین از فعالان صنفی که هم اینک در حبس هستند یا بوده اند  یاد کنند .

در اصطلاح معلم به کسی گفته می شود که در مدارس به آموزش دانش آموزان مشغول باشد. معلمی یک صنف است . معلمی یک شغل است یک شغل بسیار مهم که وظیفه اش آموزش و پرورش نسل آینده ی کشور است. البته بعضی مشاغل شباهت هایی با شغل معلمی دارند مانند اساتید دانشگاه و حوزه یا مربیان فنی و حرفه ای و یا مربیان ورزشی و هنر و.... ولی اصولا معلم نیستند . بلکه ایشان استاد و یا مربی نام دارند. به نظر من معلم کسی است که در مدرسه تدریس کند .

هر سال در کشور ما در هفته ی معلم در مقام تعارف ، زیاد به معلمان می پردازند و او را تا عرش بالا می برند ولی در عمل به حداقل ها بسنده می شود .  مراسم گرامی داشت روز  معلم فقط به تقدیر و تشکر های تو خالی و تکراری و گاه ملال آور بسنده می شود  و این گرامی داشت با حداکثر یک شام - که توسط مدیران مدارس که آن هم با کمک اولیا و خیران تدارک دیده شده است - ختم می شود.

این درحالی است که گرامی داشت روزهای اصناف دیگر مانند پرستار، کارگر، پاسدار و.... بسیار پربارتر از روز معلم برگزار می شود. چه کنیم که در کشور ما نه تنها معلم که کلیت آموزش و پرورش در اولویت قرار ندارد . هر سال شاهد پسرفت در این زمینه هستیم . هر سال بودجه ی مدارس کمتر می شود . هر سال تعلیم و تربیت سرسری تر از قبل گرفته می شود . چند سال یک بار تغییر نظام آموزشی صورت می گیرد تا بلکه تحولی صورت پذیرد ولی نه تنها نتیجه مثبتی به دست نمی آید بلکه شاهد پسرفت نیز  هستیم. مشکل آموزش و پرورش نوع نظام آموزشی نیست . بلکه نبود  بودجه ی  کافی است که مدارس و معلمان را کم انگیزه کرده است . نظارت بر سیستم آموزشی نیز ضعیف است . بازخوردی وجود ندارد. برای از بین بردن افت تحصیلی رایج هر سال با سهل کردن راه قبولی زمینه ی بیسواد پروری فراهم تر می شود .

متاسفانه گوشی هم برای شنیدن این نقد و نظر ها وجود ندارد. در دو سه سال اخیر هم که وضعیت اقتصادی مملکت وخیم بوده  اوضاع بسیار بدتر از قبل هم شده است و طلب کاری معلمان از دولت گاهی تا یک سال هم ممکن طول بکشد تا پرداخت گردد.

در پایان یاد می کنم از معلمان بزرگی که در سپهر آموزش و پرورش ایران همچون ستاره هایی پرفروغ می درخشند. بزرگانی همچون « میرزا حسن رشدیه » موسس مدارس جدید در ایران در بیش از یک صد سال پیش ، « جبار باغچه بان » بزرگ مردی که پایه گذار مدارس کرو لال ها بود.

« محمد بهمن بیگی» موسس مدارس ایلی در دهه ی سی که مورد توجه جهانیان قرار گرفت . و دیگر عزیزانی که  جاودانه شده اند .

همچنین یاد می کنم از معلم اول دبستان خودم آقای احمد خشکدامن که خواندن و نوشتن را از ایشان آموختم .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شنبه, 11 ارديبهشت 1395 19:30 خوانده شده: 2845 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +18 0 --
فرهنگی. 1395/02/11 - 20:40
از هر چی هفته معلم و تمجید توخالیه حالم بهم میخوره.
تشکر و تقدیری که عملی در ورای آن نباشد ارزشی ندارد.
ما معلمان هم کتک خور دولتیم هم اولیا.
در ایران هر پست و مقامی مثل معلم که زیاد ازش تقدیر میشه با فقر و نداری همراهه.
شما تا بحال دیدین که برای کارمند بانک یا شرکت نفت یا وزرا و اغنیا سالگرد و برنامه و شمع روشن کنن.
کسانی مثل ما معلمان که در فقر و کمبود غوطه میخورند فقط با تعریف و تمجید خواب می رویم.!!
از بالاترین تریبون بگیر تا پایینش.!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/02/11 - 20:48
لایک داره
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/02/11 - 22:00
زدی به هدف.
راست گفتن که آفتابه لگن هفت دست, شام و نهار هیچی.
وقتی چیزی نیست, باید با هیا هو لاپوشونی کرد.
پاسخ + +16 -1 --
فرهنگی. 1395/02/11 - 20:41
از هر چی هفته معلم و تمجید توخالیه حالم بهم میخوره.
تشکر و تقدیری که عملی در ورای آن نباشد ارزشی ندارد.
ما معلمان هم کتک خور دولتیم هم اولیا.
در ایران هر پست و مقامی مثل معلم که زیاد ازش تقدیر میشه با فقر و نداری همراهه.
شما تا بحال دیدین که برای کارمند بانک یا شرکت نفت یا وزرا و اغنیا سالگرد و برنامه و شمع روشن کنن.
کسانی مثل ما معلمان که در فقر و کمبود غوطه میخورند فقط با تعریف و تمجید خواب می رویم.!!
از بالاترین تریبون بگیر تا پایینش.!
پاسخ + +13 -1 --
ناشناس 1395/02/11 - 21:25
معلم سیاه روزیت مبارک
پاسخ + +11 0 --
نق نق العارفین 1395/02/11 - 21:27
اقا جان عزیزم نیش عقرب نه از ره کین است اقتضای طبیعتش این است. اینها از دست معلم مانده اند بلا. نمیدانند چطور این جماعت نق نقو را خفه کنند. از اینجا به بعد خودمو میگم میترسم بگی سقش سیاده بود رهسپار اخرت شدم!حد اقلش اینه که سالگردم که میشه میفهمم بزودی رهسپار اخرت میشم و از شر اینا اسوده میشم.
پاسخ + +18 0 --
ناشناس 1395/02/11 - 21:37
هیچ وقت به اندازه ی هفته معلم از خودم که معلمم حالم بهم نمی خورد و از خودم و از معلمی تنفر پیدا نمی کنم زیرا این هفته یعنی توهین به همه معلمان . زیرا همه می فهمند که معلمان نیازمند تکریم توخالی هستند و یک قشر فقیر که باید به آنها ترحم باید کرد.یکسر به مغازه ها بزنید( ( کادوی هفته معلم رسید)) .یعنی با یک جورابی نیز می شود به معلم کادو داد. وای از این شغل و شرایط جامعه حالم بهم می خورد که معلمم.
پاسخ + +11 0 --
ناشناس 1395/02/11 - 22:04
حتی اسم معلم رو دزدیدن.
نه معیشتی و نه احترامی.
حتی دانش اموز هم فهمیده که دیوار معلم آنقدر کوتاه که اگه مدیر مجبور بشه, هیچ وقت دانش اموز رو با معلم عوض نمیکنه.
پاسخ + +8 0 --
سیفیاری 1395/02/11 - 22:07
بنده نیز از مراسم روز معلم ناراحت می شوم چون همیشه این جمله کلیشه ای تکرار می شود که" معلمی شغل انبیاست" و شمع است و فلان و بهمان.
پاسخ + +7 -1 --
معلم منتقد 1395/02/11 - 22:40
بهتر است رک و بی پرده بیان کنم که همه از جمله مسئولان بیشتر بدانند که چه مشکلاتی معلمان این کشور دارند:

نمی دانم گناهم چیست که معلم شدم؟در این کشور نه تنها معلم معیشت درست و حسابی ندارد بلکه منزلت هم ندارد؟
کجا رفت آنزمان که معلمان جزو قشر مرفه جامعه بودند و به معلم بودن خود افتخار می کردند اما امروز افسرده و بی انگیزه،به حال خود رها شده اند نه احترامی؛نه منزلتی و نه معیشتی و به آینده نامعلوم خود نگاه می کنند.
اگر تو اداره ای کار داشته باشی،از عنوان معلم هیچ کس خوشش نمی آید و نه تنها کارت را بهتر انجام نمی دهند بلکه اصلا برایشان مهم نیست.البته معلمان اهل پارتی بازی نیستند و توقع بالایی ندارند اما احترام شاگردان دیروز کمترین تشکری از زحمات آنهاست.
واقعا ما نیاز به تغییر و نگرش جامعه و مسئولان به قشر معلمان به عنوان سردمداران علم و فرهنگ دازیم،تا برای پیشرفت از وجود آنان بهره ببریم.

به امید آن روز
پاسخ + +8 -1 --
معلم نادم 1395/02/11 - 22:59
از هفته معلم بیزارم . از این همه شعار های خشک وخالی به ستوه آمدیم .کدام معلم کدام منزلت کدام پاسداشت مسوولین خجالت دارد جمع کنید این بساط را معلم کیلو چنده؟ معلمان با فقر وفلاکت دست وپنجه نرم می کنند وزمانی که این شعارها را می شنوند آزردگی خاطرشان دوچندان می شود. واقعاً متاسّفیم !
پاسخ + +9 0 --
بینوایان 1395/02/11 - 23:17
ماشین های شاسی بلند را چه کسانی با چه مدرک تحصیلی سوارند ؟ در ویلاهای آنچنانی بعضاًمیلیاردی چه کسانی ساکنند ؟ در رستورانهای آنچنانی چه کسانی دورهم غذا سرو میکنند ؟ عروسی ها ومیهمانیهای آنچنانی را چه کسانی بر گزار می کنند؟ مسا فرتهای خارجی صرفا برای تفریح وخرج دلارها را چه اشخاصی انجام می دهند و در آخر حقوق های ۳۵ میلیونی را چه کسانی می گیرند؟ معلمان وطنم روزتان مبارک باشد.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ + +10 0 --
ناشناس 1395/02/11 - 23:57
کاش میشد معلمی را رها و دنبال یه شغل نون و آبدار میرفتم.
پاسخ + +7 0 --
ناشناس 1395/02/11 - 23:57
کاش میشد معلمی را رها و دنبال یه شغل نون و آبدار میرفتم.
پاسخ + +5 0 --
معلم 1395/02/12 - 08:51
با سلام
واقعيت انكار ناپذير اين است كه متاسفانه و متاسفانه قشر فرهنگي ما خصوصا معلمين با كمال تاسف در همون نيازهاي اوليه مانده اند و اولويت اول رفع نيازهاي اوليه آنان است و تا اين نياز اوليه رفع نگردد صحبت از نيازهاي ثانوي و .... بي مورد است.
پاسخ + +3 -2 --
یک معلم بازنشسته 1395/02/12 - 11:22
حقیرچندین تبریک وتمجیددرروز معلم فقط وفقط ازطرف همکاران فرهنگیم دارم ببینیدچه برسرمان آمده روز معلم راخودمان به خودمان تبریک می گوییم! قابل تامل نیست این چه روزی است که معلم به معلم روزش راتبریک میگه! آیابرنامه ریزی دراین مملکت وجودنداردکاری کنندیک هفته مانده به این روز بزرگ ادارات ارگانهاوسایرنهادهای موجودبه مدارس بروندبامعلمان فرزندانشان خوش وبشی کنندوآخره سرهم آنهااین روز راتبریک بگند....به امید آن روز. ماکه ازصحنه معلمی به قول خودشون خارج شدیم!!
پاسخ + +3 0 --
یک معلم بازنشسته 1395/02/12 - 11:28
آقای مسول این سایت :تاکنون به فکرتان رسیده که فقط به انتشارنظرات خوانندگان سایت اکتفا نکنی. وآلبوم. کتاب ویاهرچیزدیگری ازاین نظرات انتقادات پیشنهادات وسایرمباحث درج شده درنظرات سایت تهیه کنی وبه یک مسول بامسولیت تقدیم کنی تاببینندچه درذهن معلمان می گذردچه چیزی می خواهند؟چه نیازی دارند؟حرفشان چیه؟تشکر
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/02/10 - 20:57
باسلام به قشر فرهیخته فرهنگی قشری که در ایران امروز اختلاس گر نیست ولی با شناسایی اختلاس گران با فرهنگ سازی حقوق حقه مردم ایران را باز می ستاند
پاسخ + +3 0 --
پری دریایی 1396/02/11 - 13:09
واقعا متاسفم براخودمون مث گداها باهامون برخورد میکنن بیست هزار تومان به حقوقمون اضاف می کنن وزیرمون میاد جاروجنجال میکنه ما فلان کردیم وبهنمان واقعا وزیر نفت و بهداشت هم همینطور برخورد میکنن یعنی آقای مهندسی که از یک ماه فقط 14 روز باتمام مزایا همین احساس داره به وزیر ودست اندرکاراش فقط باید تاسف بخوریم
پاسخ + 0 -2 --
فاطم 1396/04/13 - 12:45
هر چی به سرتان بیاد میتونه نوش جانتان جواب نفرین بچه های مردمه جواب توهین هایی که می کنید بد بخت های عقده ای خیلی هاتون اینجوری اید نمره می خورید سوال بد میدید داد میزنید دانش آموز رو تنها گیر میارید همینم میشه خدا جوابتان رو میده روز معلم هم از سرتان زیاده باید اون روز به جاش حسابی جواب توهین ها و بد جنسی ها تون رو بدن این بچه که امروز اذیتش میکنید میشه وزیر و وکیل و دکتر اونوقت حالتون رو میگیره از اینکه دولت بهتون رو نمیده متشکرم امید و ارم جواب کار ها تون رو یه روز ببینید

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور