صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

جواد بابازاده ( رها )/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

حرفه ای بودن اولویت اول معلمی است یا فداکار بودن ؟

معلمی که به عنوان الگو  و قهرمان معرفی می شود  باید از توانایی علمی کافی و مهارت های حرفه ای  معلمی برخوردار باشد/ مردم به دلیل مشکلات زیاد و اقتصاد ضعیف و سطح رفاه و دانش پایین جامعه به رفتارهای احساسی و قهرمانانه بیش از جنبه ی دیگر بها می دهند/این مشکل از زمان گزینش معلم و استخدام آنها شروع می شود آنجا که به جای مصاحبه مهارتی و علمی و روانی اغلب مصاحبه عقیدتی، سیاسی انجام می گیرد/معلم قهرمان کسی است که در درجه اول در انجام وظایف آموزش و پرورشی خود قهرمان باشد و سپس اعمال فراتر را به جا آورد

اولویت های حرفه معلمی و تعریف  معلم قهرمان و تعریف معلم حرفه ای  برای درک بهتر مسأله گریزی به مشاغل مختلف و وجوه  افتراق و اشتراک آنها می زنیم. همه شغل ها جدا از جنبه تخصصی و حرفه ای آنها  می توانند تا حدودی متکی بر روابط انسانی و اخلاقی  باشند. در همه مشاغل در کنار وظایف قانونی و مقررات کاری ، معیارهای انسانی و اخلاقی ، ارزش محسوب می شوند . اما  آنچه که مشاغل را از هم تفکیک می کند اهداف  شغل  و قوانین حاکم بر آن حرفه و توانایی های لازم برای آن حرفه است .

در جوامع مدرن تقسیم کار امری پذیرفته شده است. طبیعتا یک کارمند بانک یا معلم و  یا پزشک با  تکریم ارباب رجوع  و تلاش بیش از حد انتظار برای انجام  وظیفه خود و یا فداکاری های موردی و پیش بینی نشده در شرایط خاص ، از لحاظ اخلاقی کار ارزشمندی انجام داده اند . اما انتظار جامعه این است که هر فردی توانایی هایش را در شغل و حرفه خود بروز دهد.  آیا معلم می تواند طبابت کند ؟ آیا کارمند بانک می تواند  سر کلاس حاضر شده و تدریس کند ؟ قطعا جواب منفی است.

پس می توان نتیجه گرفت تفاوت های مهارتی و تخصصی برای شغل ها لازم  و حیاتی است . اما  ارزش های اخلاقی و توانایی های حرفه ای شغل ها با هم منافات و تضادی ندارند و در واقع مشترک هستند.

اما پرسش این است که مثلا در شغل معلمی اولویت با چیست؟  آیا اولویت با فعالیت های قهرمانانه و فراحرفه ای است و یا اولویت با فعالیت های حرفه ای و مرتبط با وظیفه ؟

اگر ملاک ما صرفا فعالیت های فراحرفه ای و اعمال قهرمانانه باشد در این صورت دیگر الگوی معلمی معنا ندارد. مثلا می توان  ریز علی خواجوی دهقان فداکاری که جان خود را به خطر انداخت تا جان مسافران یک قطار را نجات دهد و یا امید عباسی مأمور آتش نشانی که جان خود را در راه کمک به دیگران از دست داد را به عنوان الگوی معلمی معرفی کرد. اما هر چند این گونه افراد از لحاظ اخلاقی و انسانی  افراد قابل ستایشی هستند ولی نمی توان اینان را به دلیل فداکاری بعنوان  قهرمان جامعه معلمان معرفی کرد.

معلمی که به عنوان الگو  و قهرمان معرفی می شود  باید از توانایی علمی کافی و مهارت های حرفه ای  معلمی برخوردار باشد . اینکه معیارهای حرفه ای برای معلمی چه هستند در حوصله این یادداشت نمی گنجد . کارشناسان آموزشی معیارهایی را برای صلاحیت معلمان و وظایف حرفه ای معلمان تعریف کرده اند و انتظار تحقق آنها را دارند. اینکه معلمی از وضعیت خانوادگی دانش آموزانش به صورت جزیی مطلع باشد یا در صورت توان به دانش آموزان بی بظاعت کمک مالی بکند یا در هنگام خطرهای غیر قابل پیش بینی  خود را سپر بلای آنان کند بخشی از وظایف انسانی معلم است و ارتباطی با حرفه ای معلمی به صورت خاص ندارد  و به خود فرد برمی گردد. یعنی در چنان موقعیتی هر فرد دیگری با خصلت های انسانی حضور داشته باشد همان واکنش را نشان می دهد .

اینکه معلم در کنار مهارت و صلاحیت های حرفه ای معلمی، واجد خصوصیات امسانی برجسته ای باشد مایه افتخار است ، اما  این کارها هرچند بسیار ارزشمند است اما  در حیطه وظایف یک معلم نیست و نمی توان نمره گذاری محکم و ثابتی برای آنها بنا نهاد.

اصل اساسی و قاعده کلی این است که معلم وظایف حرفه ای خود را درست انجام دهد. در کشورهای توسعه یافته معیارهای حرفه ای برای معلمان تعریف شده و جامعه و سیستم آموزشی آنها را از معلمان می طلبد .در این معیارها قطعا صلاحیت های اخلاقی و روانی نیز لحاظ می شود ولی در کشورهای در حال توسعه  با روابط سنتی ، مردم به دلیل مشکلات زیاد و اقتصاد ضعیف و سطح رفاه و دانش پایین جامعه به رفتارهای احساسی و قهرمانانه بیش از جنبه ی دیگر بها می دهند و گاه کم کاری و اهمال در وظایف شغلی افراد، زیر آوار کارهای خوب اما غیر مرتبط آنها گم می شود .

در کشور ما نیز این مشکل تا حدودی وجود دارد ، این مشکل از زمان گزینش معلم و استخدام آنها شروع می شود آنجا که به جای مصاحبه مهارتی و علمی و روانی اغلب مصاحبه عقیدتی، سیاسی انجام می گیرد سپس در نگه داشت نیرو که استخدام طولانی مدت و رسمی است و در مدت کار نیز سنجشی از مهارت های حرفه ای معلمان به عمل نمی آید و بیشتر معلمان خود را کارمند آموزشی می دانند و نیازی به کسب مهارتهای بهتر و بیشتر نمی بینند و بیشتر با تعابیر و تفسیری احساسی و حماسی از شغل معلمی سخن می گویند !

قطعا تلاش برای افزایش حقوق و رفاه از این کانال چندان میسر نخواهد بود. گاهی هم قهرمان سازی های کاذب صورت می گیرد. معیارهای اصلی معلمی نباید  زیر سایه این تحرکات  و جوسازی های احساسی فراموش شود. افراد قهرمان و فداکار را باید ستود .

اما معلم قهرمان کسی است که در درجه اول در انجام وظایف آموزش و پرورشی خود قهرمان باشد و سپس اعمال فراتر را به جا آورد.

مسئولین آموزش و پرورش و جامعه باید با توجه بیشتر به هدف و رسالت اصلی آموزش و پرورش و تغییر نگرش و رفع مشکلات این حوزه بکوشند و زمینه حرفه ای تر و ماهرتر شدن معلمان را فراهم کنند تا با این کار زمینه پیشرفت و توسعه پایدار جامعه مهیا گردد.

پنج شنبه, 09 ارديبهشت 1395 19:48 خوانده شده: 3484 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +10 0 --
فرهنگی 1395/02/09 - 20:53
موافقم ، مهم ترین ملاک وشاخص معلمی باید حرفه ای بودن در این شغل باشد اگر این مهم مورد توجه قرار بگیرد مسلماً در پیشبرد اهداف آموزشی وتربیتی موثر واقع خواهد شد وبه دنبال آن پیشرفت کشور وآموزش مطلوب آینده سازان کشور منجر خواهد شد وهمینطور مسولین جذب باید در صدد باشند که عده ای را صرفا به خاطر بیکار نماندن و فرار از خدمت سربازی به استخدام در نیاورد. حرفه ای بودن باید مهم ترین عامل نمونه بودن یا شدن وافزایش حقوق مد نظر قرار بگیرد.
پاسخ + +6 0 --
معلم ناامید 1395/02/09 - 20:55
حرفه ای بودن اما داشتن روحیه فداکاری هم ضمیمه معلم حرفه ای باشید باشه ک لازمش احترام دانش اموز و جامعه ب معلم است ک فعلا نیست معیشت منزلت و مقام معلم تخریب شده متاسفانه و...
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1395/02/09 - 22:10
در نظام اموزشی ما فداکار بودن و پاچه خواری مهم تره نه کار بلد بودن!
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1395/02/09 - 22:41
دیگر از صدا گذشته باید اسم سایت را گذاشت فریاد معلم.!
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1395/02/09 - 22:56
هیچ کدام به اندازهای که حقوق میدن.
پاسخ + +7 0 --
معلم کوچک 1395/02/09 - 23:46
جواد جون دردت به جونم ناز بابا ایکاش قبل از اینکه این مطلب رو بنویسی یه نگاهی میکردی به شیوه نامه انتخاب معلم نمونه بعدش میومدی قصه میگفتی. عزیزم یا تو معنی معلم نمونه رو نمیدونی که خیلی زشته و ازت بعیده و یا اینکه معنی معلم نمونه رو میدونی و اصلا شیوه نامه شو قبول نداری. به نظر من شق دوم صحیحه چون از ادمی مثل تو بعیده که معنی معلم نمونه رو ندونه. قربونت برم اون تو ملاک هایی هست که بقول اون مضیر سابقمون که دارایی ملت را یکسوم کرد و مملکت رو با جاهای شرم اور بدنش اداره میکرد36 میایارد درجه با نظریاتتون فرق داره. تا شما بدوی ماشین حساب بیاری و حساب کنی 36 میلیارد درجه چقدر میشه ما هم با همکارامون جوک میگیم و میخندیم چون هنوز که هنوزه کلیه اکادمی های دنیا که روزی 12 ساعت کار میکنن با هزار نفر در روز نتونستن حسابش کنن ژس حساب تو هم به عمر ما بینواها کفاف ننمیده قربونت برم من جواد جون.
پاسخ + 0 0 --
علی 1395/02/10 - 08:47
انسانیت اخلاق و رفتار و منش صحیحح اولین نیاز برای معلم شدن و حرفه ایی بودن است
پاسخ + +7 0 --
معلم کوچک 1395/02/10 - 08:52
سه پسر‌بچه با ۱٠ گردو به پیش ملانصرالدین می‌روند و از او می‌خواهند آنها را بینشان تقسیم کند. ملا می‌پرسد: "با معیار عدالت آسمانی می‌خواهید بینتان تقسیم کنم یا معیار عدالت زمینی؟" بچه‌ها با خود می‌گویند لابد عدالت آسمانی بهتر است. لذا از ملا می‌خواهند با عدالت آسمانی تقسیم کند. ملا ۸ گردو به اولی می‌دهد، ۲ گردو به دومی، و دو پس‌گردنی محکم هم به سومی می‌زند!بچه ها اعتراض می‌کنند که: "این چه عدالتی است، ملا؟!" ملا می‌گوید: "خدا هم نعمت‌هایش‌ را بین بنده‌هایش همینجور تقسیم کرده!"
پاسخ + +8 0 --
دبیر از تبریز 1395/02/10 - 09:25
هنوز مدیران مدارس در شوراهای مدارس به معلمینی که در نماز جماعت مدرسه شرکت می کنند،کادو می دهند و آن ها را تشویق می کنند.چه کسی در آموزش و پرورش به حرفه ای بودن اهمیت می دهد؟؟
متن عالی بود.چگونه است که آموزش و پرورش کسانی را که آشنا به اصول معلمی نیستند و حتی دوره هایی را نگذرانده اند به کلاس درس می فرستد؟
پاسخ + +5 0 --
محمود 1395/02/10 - 11:59
واقعاعزیز برادر فکرشغل دوم باش کسی تو این نظام برای معلم تره خورد نمیکنه به بچهات خیانت نکن وبه شغل دومت بیشترتوجه کن چیزی که خودشون میخواند اخه تو مهمتری از دانشگاه وجاهای دیگه ولی به اونا میرسند تو ومدارس رو رها کردند توهم رهاکن وبرو
پاسخ + 0 0 --
احمد 1395/02/10 - 14:39
متاسفانه من نيز به عنوان يك معلم سخنان محمود رو منطبق با واقعيتي تلخ مي دونم.
اگه معلمي به قول شما شغلي حرفه اي با دستمزد و مزاياي شغلي حرفه اي بود مطمئنا افرادي به مراتب توانمندتر (از نظر هوش بهر) ، جسورتر و خلاق تر وارد اين حرفه مي شدند.
معلمي شغل دوم يا سوم ماست كه اون رو به عنوان يه آب باريكه براي روز مبادا نگه مي داريم.
نمونه كوچيكش : مقايسه وزير بهداشت ( يك پزشك) با وزير محبوب ما ( خخخخخخخخخ)! جناب مستطاب فاني عزيز.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/02/11 - 01:13
راستش رو بخوای هیچ کدوم ؟؟؟
اخوی: تو این هیر و ویر مردش دنبال خر خودشه وباقالی خودش!!!!
نامرداش که همه رو خ...ر وباقالی میبینن!!!!
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/02/12 - 06:24
شیوه نامه معلم نمونه امسال به خوبی نشون داد که معلم نیاز نداره که از لحاظ آموزشی قوی باشه، این شیوه نامه دست مدیران رو باز گذاشته تا هر ناخلفی که باهاشون سر وسرّ داره رو به عنوان معلم نمونه معرفی کنن،مدیر ما با وجود این که تنها معلم پزوهشگر مدرسه اش من بودم و حتی بخشی از موارد این شیوه نامه مسخره رو هم داشتم، دبیری رو به عنوان معلم نمونه معرفی کرده که در کلاس به جای درس دادن،کتاب رو به صورت کنفرانس بین بچه ها تقسیم کرده! وقتی بهش گفتم من فلان موارد رو دارم ولی مدرک ندارم گفت اگه بگین ریا میشه!!!! ولی برا باند خودش مدرک درست کرد و فرستاد. لعنت به کسانی که با بخشنامه های مسخره، راه رو برا این جور آدما باز می کنن.
پاسخ + +1 0 --
فرهنگی 1395/02/13 - 00:15
بابا دست مدیرا همیشه بازه نمونه ی بارزش اجرای مصوبه ی حق التدریسی امسال که استان فارس سرامد همه بود تو گرفتن مثلا مربی پیش که ایکاش حداقل بودن
کدوم حرفه ای کدوم اگاهی کدوم کشک
ببینید چه کسانی معلم شدند گریه تان می گیرد به حال خودتان فرزندانتان و جامعه

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور