صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رضا نهضت/ دبیر آموزش و پرورش

پاسخ رضا نهضت به عضو شورای نویسندگان صدای معلم در مورد افزایش 67 درصدی حقوق و دستمزد معلمان

افزایش حقوق معلمان و افزایش 67 درصدی حقوق فرهنگیان  از مغالطات بطحایی تا شیفتگی سعید شهسوارزاده

مقدمه:

هر کس با جناب شهسوارزاده آشنایی داشته باشد، تواضع را خصوصیت بارزی در ایشان می یابد.بزرگواری، ادب و حسن ظن ایشان ستودنی است. این را گفتم تا بیان کنم نوشته زیر تنها نقد سخنان ایشان است و نه خدای ناکرده شخصیت ایشان که در این صورت نه اخلاقی است و نه شرعی. البته این نقد، خالی از هرگونه تعارف است و این نباید باعث رنجش جناب شهسوارزاده عزیز شود.

یکم ) لب مطلب جناب شهسوارزاده این است که نهضت در یادداشت خود، دچار یک اشتباه ساده محاسباتی شده است و این اشتباه او را به نتیجه گیری های اشتباه دیگری انداخته است. در ادامه به بررسی این مدعا خواهیم پرداخت. فعلا از ابتدای یادداشت ایشان شروع می کنیم.

 

دوم ) اولین مدعای ایشان این  است که منابع یادداشت نهضت نیامده است و این باعث به تکلف افتادن خواننده می شود؛ در مقاله ی تحلیلی باید منابع ذکر شود.

پاسخ این مدعا البته روشن است.در روزنامه ها معمولا رسم نیست که منابع را بیاورند.این البته غیر از مقالات علمی ، پژوهشی است که در مجلات تخصصی آورده می شودند و ذکر منابع و مآخذ در آن، لازم و ضروری است.خواستم بگویم یادداشت من چیزی خلاف عرف روزنامه ها نبوده است. متاسفانه جناب شهسوارزاده، متن منابع را نیز در یادداشت خود، آورده اند، که آوردن شان حشو و زائد بوده است و فقط متن یادداشت را طولانی کرده است.

 

سوم) چنان که گفتم کل مدعای جناب شهسوارزاده بعد از آوردن آن مقدمه مبسوط و البته غیر لازم، این است که نهضت اشتباه محاسباتی داشته است .این ایراد وارد نیست. به مقدمات زیر توجه کنید:

الف) میزان افزایش حقوق در زمان علی اصغر فانی از قرار زیر بوده است: سال 93، 20 درصد، سال 94، 14 درصد، سال 94، 18 درصد ناشی از رتبه بندی. این دقیقا آمار و ارقامی است که محمد بطحایی در گفت و گوی اسفند ماهش با صدای معلم، که جناب سعید شهسوارزاده عضو شورای نویسندگان آن است، بیان داشته است .این دقیقا همان روشی است که جناب محمد بطحایی برای نقد حاجی بابایی استفاده می کند. یعنی او برای رد این مدعای حاجی بابایی که در زمان وی هر سال 34 درصد به حقوق معلمان اضافه شده است، دقیقا از همین روش جمع اعداد استفاده می کند؛ یعنی میزان درصد رشد حقوق در هر سال را بیان می کند، آن ها را جمع می کند و تقسیم بر عدد 4 می کند و نتیجه می گیرد که ادعای حاجی بابایی کذب است.

متن این گفت و گو در صدای معلم موجود است جالب این که جناب سعید شهسوارزاده هم خود در این گفت و گو حضور دارند..خوب اگر این شیوه ی محاسباتی اشتباه است، چرا جناب شهسوارزاده به بطحایی ایراد نمی گیرند؟ چرا مقاله ای نمی نویسند و این اشتباه ساده محاسباتی را به معاون وزیر که مغز متفکر مالی وزارت خانه است بیان نمی کند؟

ایشان که در این گفت و گوی بودند، چرا شیوه درست را بیان نمی کنند؟ آیا این غیر از شیفتگی ایشان است که هر چه را که منصبین فانی و خود فانی بیان می کنند زیبا می بیند؟ جالب این که خود جناب شهسوار زاده در این گفت و گو بوده اند و برای رد مدعای حاج بابایی، از روش جمع اعداد استفاده کرده اند! خواندن این گفت و گو را به خود ایشان و سایر خوانندگان محترم توصیه می کنم.

ب) خوب بیاییم میزان دستمزد حقوق را بر شیوه جناب شهسوار زاده، که البته شیوه درستی است محاسبه کنیم:

سال 93 افزایش 20 درصد یعنی 2/1، سال 94 معادل 14/1 و سال 94 معادل 81/1 ناشی از افزایش رتبه بندی.ضرب این سه عدد می شود 4/61. حال بیاییم میزان افزایش دستمزد را در دو سال آخر حاجی بابایی حساب کنیم:سال 91، 25 درصد یعنی 25/1 و سال 92، 30 درصد یعنی 1.3.ضرب این دو عدد یعنی 5/62.یعنی بدون اجرای رتبه بندی و در اوج تحریم ها، میزان افزایش حقوق در زمان حاجی بابایی، بیشتر بوده  است

توجه داریم که در آن زمان، هنوز طرح رتبه بندی انجام نشده بود و مجلس با اجرای آن محالفت کرده بود. این بدین معنی است که  در دو سال آخر حاجی بابایی، بدون اجرای رتبه بندی، حداقل 62 درصد افزایش داشته ایم. حال این چه فخری است که جناب فانی، بعد از بیش از دو سال و  بعد از اجرای معوج و نادرست رتبه بندی، به افزایش 61 درصدی خود می فروشند و آن را نشانه موفقیت خود می شمارد؟ این رقم که کمتر از دوسالِ آخر زمان وزیر قبلی است؟»

اما مغالطه بزرگ کجاست؟ مغالطه بزرگ این جا است که فانی و بطحایی و شیفتگانشان برای نقد حاجی بابایی، از روش جمع اعداد استفاده می کنند، و برای بزرگ جلوه دادن کار خودشان از ضرب استفاده می کنند و این مصداق بارز مغالطه آماری است که خود فریب و نیرنگ است.  فانی در گفت و گویش در اسفند ماه سال گذشته با روزنامه ایران، از افزایش 73 درصدی حقوق سخن می گوید و آن را کاری سترگ و بزرگ می داند که فقط خودش موفق شده است آن را انجام بدهد!!!!

چنان که نشان دادیم، اگر روش محاسبه را روش جناب شهسوارزاده قرار دهیم، باید میزان افزایش دستمزد در دورات وزرای دیگر هم، همین روش بدانیم و چنان که نشان دادیم، میزان افزایش دستمزد حداقل در دو سال آخر حاجی بابایی بیشتر از زمان فانی بوده است. به بیان دیگر، اگر در شیوه محاسبه از دو فرمول استفاده کنیم، قیاس مع الفارق است و وجه شبهی برای مقایسه نیست و مغالطه آماری رخ می دهد؛ همان کاری که متاسفانه فانی و بطحایی،   عمدا و یا سهوا، به آن گرفتار شده اند.

 

چهارم ) بارها گفته ام باز نیز می گویم، متاسفانه وزارت آموزش و پرورش پاشنه آشیل دولت است. اگر واقعا خیرخواه و هوادار این دولت هستیم، به جای ماله کشی و توجیه کردن خراب کاری های فانی و بطحایی، به نقد آنان بپردازیم که این گونه، حق و صواب نزیک تر است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سه شنبه, 31 فروردين 1395 17:36 خوانده شده: 3684 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +36 -1 --
ali 1395/01/31 - 18:23
آفرین ،خیلی مودبانه و محکم جواب ایشون رو دادین ، چیزی که کاملا مشهوده منافع ایشون از فانی واطرافیان ایشون هستش
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید 1395/02/01 - 16:28
موافقم
پاسخ + 0 0 --
ali 1395/02/01 - 18:20
سلام همکاران عزیز بیایید یک نامه در مورد تبعیض بین حقوق و مزایای فرهنگیان و سایر ارگان ها نوشته و به دفتر مراجع تقلید فرستاده ( نه از طریق سایت ) چون فرستادن نامه به مقام معظم رهبری ممکن به دست ایشان نرسد و توسط دفتر ایشان بررسی و جواب داده شود) شاید مراجع محترم بتوانند کاری انجام دهند واز طریق آن ها مشکلات خود را به مقام معظم رهبری برسانیم، هرچه باشد ما یک کشور مسلمان هستیم .
پاسخ + +26 0 --
معلم 1395/01/31 - 18:31
یک نکته به گفتار جنابعالی اضافه کنم اگر وضع معیشتی معلمان خوب بود نیمی از پذیرفته شدگان سهمیه دار آزمون استخدامی سال گذشته انصراف نمیدادند خبرش در اینترنت موجود است

روز معلم نزدیک است و معلم همچنان از فرق و فقر مینالد
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/02/03 - 20:44
اونهم تو این اوضاع بیکاری مملکت اگه اوضاع خوب بود یک روز هم اموزش پرورش نمیموندم اجبار زمان
پاسخ + +20 -1 --
ابوالفضل 1395/01/31 - 20:10
بنده نیز به اشتباه اقا شهسوارزاده در محاسباتشان نکاتی را در کامنت مقاله شان گذاشته ام اقا شهسوارزاده بفرما
پاسخ + +22 -1 --
ناشناس 1395/01/31 - 20:47
دیوار هاشا بلند.
امثال فانی فقط دارند هاشا میکنند.
خیلی کارشون زننده و شرم اوره.
واقعا وضعیت معلمان خیلی بد. حقوق ناچیز و طعنه و دروغ های فانی و مریداش خیلی ما رو عذاب میده.
خدا عذاب اونهایی رو که ما آزار میدهند, زیاد کنه.
فقط خدا برای ما مونده, فقط خدا.
پاسخ + +22 -1 --
علی 1395/01/31 - 21:23
عالی بود.درود بر شما که روشنگری میکنید.کاملا معلوم ومشهوده که ایشان ذوب در فانی هستن.
پاسخ + +18 -1 --
ناشناس 1395/01/31 - 21:26
اعداد و ارقام اهمتب ندارند .....وضع معیشتی فرهنگیان شاغل و بازنشسته اسف بار است و جالب این:ه همه مسوولین هم قبول دارند ...اما بطور مداوم با این توجیهات ريالٌد دارند بگویند ما سعی خود را گرده ایم اگر اقای فان طرح رتبه بندی را در سال گذشته بین همان 300 تا 800 هزار تومان انجام می داد بنا به قولی که داده بود ....شاید امروز کلا مش بیشتر مقبول بود
پاسخ + +17 -1 --
اکبر 1395/01/31 - 23:28
قبلا مغازه دارها معلم ها را به خاطر حقوقشان مسخره می کردن
الان گاری چی هم مسخره می کنه
تازه گارچی یه 206 هم داشت وبه معلم می خندید که شغل نیست
من روزی 200 ,300 کار نکنم راضی نیستم (به تومان )

خاک برسر مسولان ودولت وکشوری که معلم یعنی ابنده کشور برایس مهم نیست ورسیدگی نمی کند ولی به اخوند دو زاری
که حرف مفت وبی اساس وپایه می زند بها داده وحق ملت رو ضایع می کنن ,
نویسندگان ما چشم وگوش خود را باز کنند
نه در جای گرم ونرم نبشینندوحامی دروعگیان ودزدان باشند
حقایق گفته شود وراهکار اساسی اعلام شود
تا دروحدت به امید خدا نتیجه حاصل شود
چون امیدی به ایم مسولین ظالم نیست ,,,
پاسخ + +14 -1 --
دزفول 1395/01/31 - 23:52
احسنت حرف دل همه ی فرهنگیان رو زدی
پاسخ + +13 0 --
علوی کیا 1395/02/01 - 14:54
بدتر از فانی کسانی مثل شهسوار هستند که چشمشانم را بر روی حقایق بسته اند...
پاسخ + 0 -4 --
احسان 1395/02/02 - 02:06
چند نکته قابل ذکر است.
واضح است که درصدی ها رو نباید جمع کرد حالا یک اشتبهاهی رخ داده باید اون رو قبول کنیم دیگه نباید بگیم که چرا فانی اون طوری جمع میکنه. خوب این ایراد هم به فانی وارده
در ضمن با اون تورم بالا و بی ثباتی دولت نهم و بودجه زیاد اصلا حاجی بابایی و احمدی نژاد قابل دفاع نیستند گرچه ایرلد هم به فانی خیلی وارده
چرا فقط به افزایش حقوق دو سال اخر خاجی بابایی اشاره کردی و نتیجه گرفتی بهتره. خوب به سال های قبلش هم اشاره میکردی سه درصد افزایش حقوق داشتیم با تورم چهل درصد و بی ثباتی قیمت ها
در ضمن متن فوق به معنی تایید فانی نیست.
پاسخ + 0 -3 --
شهسوارزاده 1395/02/02 - 11:27
به نام دوست :
باسلام وعرض ادب خدمت سروان و بزرگواران ازجمله استاد دانشمند و فرزانه جناب آقاي دکتر رضا نهصت عزيز و دوست داشتني
مقدمه :
استاد بزرگوار جناب آقاي دکتر رضا نهضت از شاگرد نوازي شما که تمامي خصلت هاي پاک ˏدروني خود را به بنده نسبت داده ايد سپاس ( چه شيرين است تفقد استاد به شاگردش )
وقتي پاسخ شما را به ياداشت حقير را ملاحظه کردم ،
با اشتياق به دنبال منابع و مأخذ ˏ اعداد و ارقام قبلي گشتم .
درست است که در روزنامه ها منابع اعلام نمي شود ولي در فضاي مجازي به برکت توانايي ها ابزار نوين امکان ايجاد لينک در رسانه هاي مجازي است که در روزنامه و نشريات سنتي ( کاغذي ) نيست !
امروز به کاربران ( هر شهروند يک روزنامه نگار ) توصيه مي شود قبل از کپي و انتقال مطالب با مراجعه به منابع صحت و سقم آن ها را بررسي کنند . به همين دليل در تلگرام يا سايت هاملاحظه مي فرماييد که برخي براي بالا بردن ارزش و اعتبار مطالب خود ، منبع يا لينک مربوطه را مشخص مي کنند .


نظر ادامه دارد.
پاسخ + 0 -3 --
شهسوارزاده 1395/02/02 - 11:29
ادامه نظر :


در ياداشت 1769 کلمه اي حضرتعالي ، 327 کلام ( بيش از 18 درصد ) مطالب مبني بر دروغ بودن 67% مي باشد و مابقي نتيج گيري مبتني بر اين 327 کلمه است . به عبارت ديگر اساس مطلب شما بر دروغ بودن 67% استوار است . که درپايان پذيرفتيد که روش محاسبه اشتباه بوده است .
دوم ) اولين مدعاي شما پس از پذيرفتن روش صحيح محاسبه آنست که شاگرد ناتوان شما در جلسه اي حضور داشته است که معاون وزير از اين روش غلط استفاده کرده است .و چون بنده آن را نقد نکرده ام شيفته بطحايي و فاني هستم .
در اين مورد کمي بيشتر توضيح مي دهم .
هيچکس ( نه بنده و نه مديريت محترم سايت وزين " صداي معلم " و نه خوانندگان فهيم ) مانع نقد شما به اين مطلب که اسفند ماه منتشر شده نبوده و نيستيم .



نظر ادامه دارد.
پاسخ + 0 -1 --
شهسوارزاده 1395/02/02 - 11:30
ادامه نظر :


الف تحليل کيفي مصاحبه بطحايي :
به باور بنده ، بطحايي در اين مصاحبه تلاش مي کند تا به عوام فريبان فرصت طلب که فقط وفقط افزايش حقوق دولت دهم را مطرح مي کنند و عوام فريبانه تلاش مي کنند بصورت غير علمي تورم را ( تفاوت بين تورم و افزايش حقوق برابر قدرت خريد مي شود .) نا ديده بگيرند . پاسخ مستدل بدهد !
موفقيت ايشان در افشا گري مبلغان " آن مرد که دروغ مي گفت " آنقدر چشم گير بود که نگارنده خبرگزاري فارس را وادار کرد ، با حذف بيش از 8000 کلمه از "آنچه حاجي بابايي گفت " ناباورانه بگويد :
سايت وزين" صداي معلم " با حذف قسمتي هاي از مصاحبه با حاجي بابايي ، دست به جراحي ناشيانه و سياسي زده است !



نظر ادامه دارد.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/02 - 11:31
ادامه نظر :

ب تحليل کمي مصاحبه بطحايي :
يکي از دل نگراني هاي بطحايي آنست که سنسور هاي جامعه حساس نشوند و گفت :
این که بگوییم در مهر 94 نسبت به مهر 93 میانگین حقوق معلمان 34 درصد افزایش پیدا کرده است ممکن است سنسورهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی تحریک شود و بگویند که ما حقوق سایر کارمندان را 14 درصد افزایش داده ایم اما شما این گونه افزایش داده اید ؟!
از 8503 کلمه مصاحبه بطحايي ،72 کلمه (کمتر از يک درصد) مورد مناقشه است که البته وصد البته حق با شماست . هرچند از نظر کمي اين خطا کوجک است و محتوي ، چهار چوب و نتيجه گيري بحث ، روي اين خطا استوار نبوده است ! موضوع ديگري است .

اتفاقأ بطحايي در مورد دولت يازدهم هم بجاي عمل ضرب که صحيح مي باشد. از عمل جمع استفاده مي کند که اشتباه مي باشد .( بطحايي عمدأ يا سهوأ اشتباه مي کند را بطحايي و خدا مي داند .) بدليل عدم توانايي حقير در نيت خواني افراد انتظار نيست که بنده به قضاوت بنشيم ! ولي موظف بودم به خطاي بطحايي اشاره کنم .


نظر ادامه دارد .
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/02/02 - 11:32
ادامه نظر :


استاد بزرگوار ، خداوند پوشش دهنده عيب ها را شکر گزارم که فراوان عيوب حقير را پوشانده است .
از شما استاد بزگوار صميمي ، دلسوز، آگاه ، دانا و... که صادقانه تلاش نموديد بنده را از خطا دور نماييد صميمانه سپاسگزارم .
توجه دوستان و اساتيد توانمندي چون شما که راهنماي شاگردکوچک و پر خطا کاري چون حقير هستيد باعث دلگرمي و قوت قلب بنده مي باشيد .
لذا بدينوسيله از شما ، خوانندگان محترم ، مديريت توانمند سايت وزين" صداي معلم " بابت عدم اعتراض به بطحايي براي استفاده از روش غلط حاصل جمع بجاي حاصل ضرب ، صميمانه پوزش مي طلبم .
بنده ممکن الخطا مجددأ
پند حکيمانه دکتر رضا نهضت را اززبان حافظ را مي پذيرم:

به طهارت گذران منزل پیری و مکن /خلعت شیب به تشریف شراب آلوده
با تقديم شايسته ترين احترامات :
ارادتمند ˏ شما ، شهسوارزاده ˏ ممکن الخطا
پاسخ + 0 0 --
مریم 1395/02/03 - 10:03
عجب سینه چاکهایی دارن این فانی و بطحایی و ما بیخبر بودیم...
آخه یعنی اینقدر حمایتهای بیجا از اربابان قدرت برای آدم منفعت داره که ارزش سرپوش گذاشتن روی حقوق اکثریت رو داشته باشه...
خدا کنه تا وقتی آدم نشدیم نه به پول برسیم نه به قدرت که در غسر این صورت ادعای خدایی کردن کمترین دستاورد این داشتنهاست..
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/02/03 - 20:47
اقای شهسوار زاده این همه اسمون ریسمون بافتن برای اینکه بفرمایید وضعیت معلمان خوبه و ما خودمان خبر نداریم
پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1395/02/02 - 16:44
اگر جناب بطحائی وجناب فانی به جای اعلام درصد (هر چند واقعی) صادقانه می گفتند که مردم ایران بدانید حقوق معلمان از همه ی کارمندان کمتر است و با اینکه ما در مهر نود چهار سی و چهار درصد افزایش حقوق داشته ایم باز هم تنها تا ده روز حقوقشان کفاف زندگی می دهد هیچ سنسوری حساس نمی شد و اگر واقعا جناب بطحائی از این مورد می ترسید(حساس شدن سنسورهای جامعه ظلم ستیز ما) خوب جناب فانی که بند را آب داد وهیچ دور نیست که مانند معوقه مقرری ماه اول این درصد را هم که معلمان نا عادلانه گرفته اند باز به بیت المال برگردانده شود
پاسخ + +2 0 --
دهقانی 1395/02/06 - 16:53
درود بر جناب دکتر نهضت وجدان منطقی ایشان.
مهمترین وبزرگترین عامل مقبولیت یک وزیر دربین کارکنان ونیروهای آن، از نظر بنده صداقت وزیر است که در وجود جناب فانی نیست. ایشان علی رغم دیدن نارضایتی همه معلمان از وضعیت معیشتی موجود به جای آنکه مسکن دردها باشد بااستدلالهای غیر واقعی آن هم در صدا وسیما نمک بیشتر بر زخم عمیق فرهنگیان می پاشد.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور