صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

فرهنگی/ آموزش و پرورش سمیرم

مدیران محترم ! لطفا در کار معلم ها دخالت نکنید !

انتقاد یک معلم سمیرمی از دخالت مدیران در نمره دادن معلمان و عملکرد مدیران مدارس   همیشه به مدیر به عنوان یک « ناظر » نگاه کرده ام. من یک معلم هستم ، یک سال زحمت تدریس و کلاس داری را می کشم و در پایان هم با شناختی که از دانش آموز دارم و بر اساس نمره ای که در برگۀ امتحانی گرفته است دانش آموز را ارزیابی می کنم.

ممکن است دانش آموزم در ارزشیابی های مستمر یا ملاک های دیگری که خودم برایش در نظر گرفته ام لایق نمره گرفتن باشد و ممکن است نباشد.
چند سالی است که برای ورود به رشتۀ تجربی در مدارس سمیرم شرط معدل گذاشته اند ؛ بعضی مدارس معدل بالای 19 و بعضی هم بالای 18. در مورد این که در این میان چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد که دانش آموزی بتواند وارد این رشته شود حرفی ندارم؛ چون امری روشن برای همۀ ما فرهنگیان استاما لازم می دانم که یکی از پیامدهای این اقدام را بنویسم :


در طول سال ها خدمتم در آموزش و پرورش یادم نمی آید که حتی در 25 / 0 حق دانش آموزی را ضایع کرده باشم. حتی اگر مجبور بوده ام صدمی به کسی اضافه کنم به بقیه هم اضافه کرده ام.

دو سال قبل در یکی از دبیرستان های منطقه تدریس داشتم که فرزند یکی از همکاران دانش آموزم بود، وقتی همکارم کارنامه نوبت اول فرزندش را دریافت کرد با دیدن نمره اش که خوب هم بود با ناراحتی گفت : " وای می خواست رشتۀ تجربی برود ، این جوری معدلش نمی رسد. فهمیدم راه پر پیچ و خمی در پیش دارم. چون در نمره دادن الکی ،سخت گیر بودم و دانش آموز مذکور هم عملکرد مناسبی در کلاس نداشت ، وجدانم اجازه نمی داد به او نمره بدهم. گفتم صبر کن نوبت دوم اگر نیاز داشت اضافه می کنم به این امید که شاید با دروس دیگرش جبران کند یا حداقل نوبت دوم نمرۀ بهتری بگیرد. نمرۀ نوبت دومش به زور به ده می رسید که با دست و دل بازی هایم به 75 / 11 رسید . وقتی برگه ها و ریز نمرات را برای تحویل به مدرسه بردم همکار مورد نظر با زبان بی زبانی تقاضای نمره می کرد.

یادم به حرفی افتاد که نوبت اول به او زده بودم که صبر کند برای نوبت دوم.به او گفتم من دیگر به این مدرسه نمی آیم اگر قرار است بروم خانه و دوباره برگردم برای نمره دادن همین الان این کار را بکنم. گفت زحمتش را بکش.

علی رغم میل باطنی ام نمره اش را به  75 / 14 رساندم و به خانه آمدم. فردای آن روز مدیر با عجله به من زنگ زد که فلانی شمارتو از من خواسته برای فلان بستگانش که معدلش نرسیده نمره بگیرد به او گفته ام که شما سخت گیرید ، نمره نمی دهید به او نمره ندهید. جریان نمره دادن به فرزند معاون را هم به مدیرگفتم. بلافاصله معاون زنگ زد و ابراز ناراحتی کرد. با ناراحتی گفتم هر دو دانش آموزان من هستند ؛ من به عنوان یک معلم می دانم به چه کسی نمره بدهم و به چه کسی ندهم ، در ضمن دانش آموزی که مدیر می گوید نباید نمره بگیرد از فرزند شما بهتر بوده و من به دلیل عذاب وجدانی که دارم یا باید به هر دو بدهم یا هیچ کدام !

به شدت از کارم پشیمان شده بودم چرا که واقعا دانش آموز مورد نظر که مدیر مخالف نمره دادن به او بود دانش آموز با استعدادتری بود. همان حرف هایی را که به مدیر زده بودم تکرار کردم یا هر دو یا هیچ کس. با مشورت با مدیر قرار شد نمرۀ اصلی فرزند مدیر وارد شود .چون مدیر گفته بود که معاونش موضوع را جور دیگری به او گفته بود، بسیار ناراحت شدم و با درخواست مدیر برای کم کردن نمره دانش آموز موافقت کردم و برگه اصلاح شد.


چون این مدیر بسیار شتاب زده عمل می کرد چه در حرف چه در عمل ، به محض دیدن من ، ریزنمرات نوبت اول را به اشتباه جلو من گذاشت و من هم به دلیل ناراحتی تمرکز نداشتم دیدم نمرۀ او خیلی بالاتر از نمرۀ واقعی است گفتم حدس می زدم ماجرا طور دیگری باشد (با این ذهنیت که مدیر گفته بود که معاون ماجرا را جور دیگر به او گفته است حتی در مورد میزان نمرات اضافه شده). بله مدیر اشتباه کرده بود و من هم زود قضاوت کردم .

با این اتفاق به نتایج زیر رسیدم :
1- نمره دادن به دانش آموز در صورتی بی اشکال است که دانش آموز لیاقتش را داشته باشد . ممکن است عملکرد مناسبی در کلاس داشته اما شرایط روز امتحان برایش مناسب نبوده.


2- اجازه ندهیم حق هیچ دانش آموزی ضایع شود. عده ای از معلمان با وجود این که در بین دانش آموزانشان نمره 20 دارند ، هنگام وارد کردن نمرات  5 / 19  را هم 20 می کنند و این حق کشی است؛ به خصوص در مدارسی که به معدل دانش آموز زیاد اهمیت می دهند و رقابت بیشتر است.


3- مدیران در بحث نمره دادن یا ندادن معلمان حق دخالت ندارند؛ چون تمام زحمت کلاس داری و تدریس به عهدۀ معلم بوده است.


4- شرط معدل گذاشتن برای ورود به رشته های تحصیلی چنین پیامدهایی ممکن است داشته باشد.


5- متصدی پست مدیریت فردی دقیق و باحوصله باشد. کسی که شتاب زده عمل می کند باید منتظر قضاوت نادرست دیگران هم باشد.


6- همیشه لازم نیست معلمان تابع دستورات مدیران باشند تا خوب و دوست داشتنی به نظر برسند. مطمئنا کسی که همواره طبق میل مدیرش چه درست چه نادرست رفتار و عمل می کند دوست داشتنی تر است.


در پایان با توجه به این که تغییر و تحول نشان زندگی و باعث شادابی و نشاط و پیشرفت می شود؛ پیشنهاد می شود که اگر لازم است یا مجبوریم که برخی افراد را در پست های مدیریتی نگه داریم حداقل هر چند سال یک بار چرخشی عمل کنیم و مدیران مدارس را با هم جابه جا کنیم. یکی از دلایل کاهش انگیزه میان برخی از معلمان همین است.

« مدیران محترم لطفا در کار معلم ها دخالت نکنید »


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جمعه, 27 فروردين 1395 13:49 خوانده شده: 8537 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +9 0 --
دبیر 1395/01/27 - 15:19
مدیر باید مدیر باشد.همانطوری که معم به کارش می پردازد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/01/27 - 18:46
اگر کارها تفکیک بشه و هر کس وظیفه خودش رو انجام بده, همه این تنشها جمع میشه.
نمیشه با سلیقه کار ها رو اداره کرد.
وظیفه مدیر کارهای اجراییه نه دخالت در کار اموزش و تدریس.
باید خود معلمها توسط نظام معلمی یا گروههای اموزشی مسایل اموزشی رو اداره کنند.
پاسخ + 0 0 --
Hadi 1402/05/31 - 14:49
سلام.
کاملا موافق مطلب مورد نظر هستم .اما بیایم از زاویه ای دیگر به موضوع بنگریم.
درست است شاید مدیر تدریس و کلاس داری نکرده است .اما مدیری که چندین سال در یک مدرسه مدیریت می کند در گرما وسرما و ۱۲ماه سال درگیر مشکلات مدرسه ووضعیت دانش آموزان است و در نهایت چند امضا قبولی یا مردودی دانش آموز را بر عهده اوست،آیا از معلمی که ۶یا۷ماه با یک دانش آموز درگیر است حق نظر کم تری دارد؟خوب بیندیشیم بعد قضاوت کنیم!!
پاسخ + +10 -4 --
فرهنگی 1395/01/27 - 15:23
مدیر مدرسه من نمی دونست مثلث قطر داره یا نه.!!!
اکثر مدیران از روی رابطه انتخاب شدن و شایستگی ندارن.
پاسخ + 0 0 --
فنا شده 1395/01/27 - 16:56
قرار نیست مدیر مدرسه تمامی دروس را به یاد داشته باشد. حالا فرض کن تو مدیر عستی و متخصص مثلا عربی. حال اگر ندانی کدام فلز حالت مایع دارد مگر برای تو عیب است؟!!
همه چیز را همگان دانند.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/01/27 - 17:37
درسته همه چیز رو نمیدونه, ولی مدیرها به واسطه باند پشتیبان ادعا دارن همه چیز رو میدونند.
به همین دلیل در کار تدریس معلم دخالت میکنند.
پاسخ + 0 0 --
هلیا هلیا 1398/08/17 - 21:24
خیلی بد بود
پاسخ + +10 0 --
ناشناس 1395/01/27 - 16:34
باید کار آموزشی مانند نمره, نحوه تدریس, کیفیت تدریس و... به خود معلمان سپرده شود. باید برای هر درسی گروههای آموزشی با تمام اختیارات قانونی این کارها رو انجام بدن.
میمونه مدیر و کادر اجرایی مدرسه و منطقه که میرن و وظیفه اصلیشون که برقراری نظم و تهیه امکانات..... رو انجام میدن.
اگر این کار منطقی و امتحان شده(مانند دانشگاه) انجام بشه, تمام این برخوردها و تنشها جمع میشه.
پاسخ + 0 0 --
دیبر 1395/01/27 - 20:20
متاسفانه اکثر معلمان چاپلوسی مدیران می کنند ما در آموزش و پرورش هیچ جایگاهی نداریم و کسی نییست از مظلومیت ما دفاع کند . اکثر مدیران حرف های دروغ دانش آموزان را قبول دارند ولی حرف راست ما را قبول ندارند . خدا نکند مدیری از معلمی خوشش نیاید کافی است سر کلاس به چند تا دانش آموز بگه بر علیه اون معلم اعتراض بنویسند . نمره دادن ماها همش الکی است چون مدیران الان همش درصد قبولی می خواهند این که خوب یا بد درس می دی کاری ندارند. اکثر دانش آموزان الکی قبول می شوند و کسی نیست نظارت کند
پاسخ + 0 0 --
کاوخ 1395/01/27 - 23:34
باید برای یک بار و همیشه, حوزه کاری معلمان و کادر اجرایی جدا بشه.
نباید به امید سلیقه افراد موند. باید قانون و سیستم اصلاح بشه.
پاسخ + +8 -5 --
ali 1395/01/27 - 17:30
سلام جناب فرهنگی/ آموزش و پرورش سمیرم
خداوند در قران کریم حداقل 114 با کلمه رحمان و رحیم را استفاده کرده است ولی از عدالت زیاد صحبت نشده است .
ایا شما از شرایط روحی دانش اموز اطلاع کافی دارید ؟
ایا سوالات یکسان از دانش اموز می پرسی ؟
و ایا های دیگر
ما درحدی نیستیم که بتوانیم واقعا عدالت را اجرا کنیم .
بنده در اول سال به شاگردان می گویم 18 به بالا را 20 می دهم
چرا که معتقدم دانش آموزی که 18 بگیرد لیاقت 20 را هم دارد
وممکن است شرایط داشته باشد که نتوان 20بگیرد.
درضمن هدف از تدریس یادگیری است نه نمره . نباید دانش آموزان را نسبت به نمره حساس کرد بلکه باید راهی رفت تا یادگیری شان بیشتر شود.
چرا اینقدر حساسیت . امروزه صندلی های دانشگاه خالی هستند . واحتیاج به معلومات هم ندارند .فقط پول باشد کافی است
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/01/27 - 18:15
دوست عزیز بحث سر نمره نیست.بحث سر دخالت مدیر است. این مطالب صرفا یک مثال بوده است. معلمی که به دانش اموز می گوید 18 به بالا 20 می شود هم باید ببیند در چه شرایطی و کدام مدرسه تدریس می کند. مدرسه ای که معدل بالای 19 را برای رشتۀ تجربی ثبت نام می کند چطور به نمره اهمیت می دهد؟؟؟!!!! روش شما ممکن است در شرایطی پاسخگو باشد و در شرایطی نباشد پس این هم روش کاملا درست و عادلانه ای نیست.
پاسخ + 0 0 --
دیبر 1395/01/27 - 20:55
دانش آموزان را بر چه اساسی مقایسه کنیم باید نمره واقعی باشد که نیست و اکثر معلمان نمره الکی می دهند چون مدیر مدرسه از ما می خواهد اگر اینکار را نکنیم سال بعد باید مدرسه مان را عوض کنیم چرا الان داد استادان دانشگاه در آمده است که دانشجویان بی سواد هستند که واقعا تمام حرف های ان ها درست است به خاطر نمره الکی دادن ماها هست من همه این ها را با چشم خودم دیدم .
پاسخ + 0 0 --
احسان 1395/01/29 - 14:09
دوست عزیز شما چطور می تونید کسی که واقعا بیست گرفته حقشو ضایع کنی و کسی که هیجده گرفته هم بیست یدی.
با هیچ معیاری قابل توجیه نیست.
پاسخ + +10 -2 --
رحمان 1395/01/27 - 17:38
دوستان کسی از نحوه افزایش حقوق امسال خبر داره توضیح بده.
ممنون.
پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1395/01/27 - 18:29
اگر لازم است یا مجبوریم که برخی افراد را در پست های مدیریتی نگه داریم حداقل هر چند سال یک بار چرخشی عمل کنیم و مدیران مدارس را با هم جابه جا کنیم. یکی از دلایل کاهش انگیزه میان برخی از معلمان همین است.
پاسخ + +1 0 --
ali 1395/01/28 - 12:19
سلام ممنون از بابت اینکه هم مطلب را خواندید هم جواب دادید
انشالله در تمام مراحل زندگی سربلند و موفق درگاه احدیت باشید
پاسخ + +2 0 --
همکار 1395/01/30 - 05:49
دوست عزیز متاسفانه مدیران در بسیاری از کارهای مان دخالت بی خودی می کنند خصوصا در امتحانات خرداد به صراحت درصد قبولی می خواهند . دبیر ریاضی بسیار خوب با مدرک فوق لیسانس در سال 70 از دانشگاه معتبربا 26سال سابقه چون پارسال به حرف مدیر گوش نکرد و نمره واقعی دانش آموزان را داده بود خود اداره آموزش و پرورش امسال خیلی اذیتش کردنند و متاسفانه به کجا پناه ببرد . کلا قرب و منزلت ما معلمان از بین رفته است و کسی نیست از مظلومیت ما دفاع کند .
پاسخ + 0 0 --
مریم 1395/01/30 - 11:14
بله متاسفانه دبیرانی که نمره واقعی دانش اموزو میدن این روزها به خصوص در منطقه نامبرده شده منفور اداره میشوند چون اداره مورد بازخواست قرار میگیرد.مشکل از مدیریت است. در این پنج شش سال اخیر این موضوع شدت بیشتر گرفته است.
پاسخ
معلم نيروى آزاد 1398/06/19 - 07:16
دخالت هاى مدير و اوليا تمومى نداره متاسفانه! من ديگه هيچ تبليغ و موفقيت دانش آموز ها و مدارس رو باور نميكنم.... با چشم خودم ديدم كه چطور با رفيق بازى مدير تو ناحيه، مدرسه مون تو جابر بن حيان مقام آورد! تلوزيون تبليغ نفرات اول كنكور رو ميذاره...شما فكرشو بكنين رتبه هاى تك رقمى،بعضى از درس هاشونو 96% يا حتى كمتر زدن!!! معلومه چطور به زور پول و نفوذ تو سال هاى قبل نمره گرفتن!
پاسخ + 0 0 --
زهرا 1398/11/19 - 19:10
سلام.
من از نمره ی برگه ی امتحان نوبتم یک نمره کمتر وارد کارنامم شده
با خود دبیر بارها صحبت کردم،ایشون ۲بار حلویه بنده شمارش رو انجام داد و متوجه شد ولی قبول نکردن و بطوریکه از روی اجباره فقط ۷۵صدمش رو توبرگه لحاظ کردن.با اصرار زیادم گفتن میبرن خونه و اونجا باتمرکز بیشتری تصحیحش رو انجام میدن... زمانیکه کارنامه به دستم رسید اون یک لحاظ نشده بود،بنده هم بدلیل پافشاری هام
پاسخ + 0 0 --
سنا 1399/02/21 - 10:03
سلام من از معلمم یک سوال پرسیدم راجب امتحانامون
بعدش معلمم گفت حقته یک نمره ازت کم کنم اخه این یعنی چه
پاسخ
ناشناس 1400/02/15 - 22:39
سلام خودتان ناراحت نکنید ، اینها فقط بخاطر هر چه سختر شدن و تاثیر بیشتر شدن کنکور در روند آینده فرزندان ما است .
بجای اینکه خودمان را توجیه کنیم ، ای کاش ما معلم ها دین و ایمانمان و درست کاریمان را به گونه ای پیش می بردیم که امروز معلمان تلویزیونی اینقدر محبوبیت پیدا نکنند .
مثلا گزینش دو که حالا شد یادگیری برتر که واقعا مفهوم جمع هم نمی دانست ولی با حمایت های خارج از ایران و ارتباط با اساتید برتر دانشگاه های خارجی چنان نون درآورده اند که دانش آموزان اصلا دیگر کتاب های آموزش و پرورش و معلمان آنها را حتی یک سر سوزن هم قبول ندارند.
بخش خصوصی و دولتی واقعا چرت است ، امروز در شرایط فعلی حاضر همه ی معلمان فقط فکر پول و خراب کردن همکار خودشان هستند .
بهتر شغل معلمی را دیگر ایران جمع کند والا همان یارانه دو میلیون تومان را بدهند حکومت و نیز و دفتر و قانون و بوروکراسی و با هر کوفت دیگر نوش جان امسال بالایی ها ..
دیگر فرصت رفته ولی آینده باقی است بهتر به فرزندانمان درس مقاومت و پاکی و تلاش بی وقفه را آموزش دهیم هر کسی در وسع خودش تلاش کند آن شاءالله حقانیت رخ می نماید.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1400/06/27 - 12:36
سلام. مدیر مدرسه ما ، در آخر سال، نام دو دانش آموز را که در تمام طوط سال، حتی یک روز هم در مدرسه حاضر نشده اند و هیچ معلمی آن ها را ندیده، وارد لیست دانش آموزان کرد و اصرار پشت اصرار که به این دو نمره بدهید. من با تجربیات قبلی ام حدس می زنم که اگر نمره ندهیم، خود مدیر برای آن ها نمره وارد می کند. اینگونه دخالت های مدیران در نمره دهی، واقعاغیر قابل تحمل و شاید بزرگترین تحقیر برای معلم باشد. متاسفانه ادارات آموزش و پرورش هم عملا از این رویه حمایت می کنند.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1400/11/04 - 23:21
من که از این متن سر در نیاوردم، اگه کسی چیزی فهمید بگه.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1400/11/04 - 23:18
مدیران مدارس(اون هایی که من باهشون کار کردم) با اصرار فراوان از معلم ها می خوان که به هیچ وجه کسی رو مردود نکنند، تجدیدی هم نداشته باشیم. حتی دانش آموزانی که ترک تحصیل کردند، اسمشون رو در سیستم قرار می دن و از معلم ها می خوان همینطوری الکی نمره بدن و اکثرا هم تسلیم می شن. اگر هم معلمی مقاومت کنه، از اداره بازخواست می شه، و به جای اون معلم، خودشون نمره می ذارن.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور