صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

الیاس / زنجان

ارائه گزارش های واقعی از سوی معلمان یک راه برای اصلاح نظام آموزشی

نمره فروشی معلمان و لزوم ارائه گزارش صحیح به مسئولان وزارت آموزش و پرورش

گفتا ز که نالیم که از ماست که برماست یا آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم.
بایک حساب سر انگشتی و دو دو تای ساده مشکلات چندین و چندین ساله ی جامعه ی فرهنگی اعم از وضع معیشتی و منزلت اجتماعی شان، بدون دردسر و بادست مبارک خودشان قابل حل است. اما نمی دانم به جای انتخاب این راهکار ساده چرا از دیگران انتظار حل مشکلات شان را دارند و انواع راهکارهای ضعیف را انتخاب می کنند و حتی رنج کتک خوردن و زندان را به جان می خرند ؟


راهکار:

کافی است اولاً با کمی عمق دادن به افکارمان، خرد جمعی را بالا برده و سطح فکرمان را به هم نزیک کرده و یکسان عمل کنیم، ثانیاً سعی کنیم هیچ گاه با پاک کردن صورت مسئله، مسئله را حل نکنیم.


به طوری که مستحضر هستید، آزمون هایی که در کلاس های مان برگزار می کنیم، نتایج این آزمون ها نشانگر عملکرد دانش آموز، عملکرد معلم و عملکرد برنامه های وزارت خانه است و این آزمون ها عملکرد هرسه گروه را می سنجند. اگر نتایج آزمون ها قابل قبول نباشد که هیچ موقع نیست و اکثراً مابین بیست الی سی درصد را نشان می دهند، این نتایج برای انسان اندیشمند و فکور پیام می دهد که نه یک پای کار بلکه تمام پای کار می لنگد که هم عملکرد معلم به دلیل گرفتاری های مالی و معیشتی و هم عملکرد دانش آموز به دلایل مشکلات پیچیده اجتماعی که مجال گفتن در اینجا نیست و هم عملکرد برنامه های وزارت خانه اصلا و ابدا قابل قبول نیست و نتایج آزمون های تیمز و پرلز هم که هر چهار سال یک بار توسط یک موسسه معتبر بین المللی برگزار می شود و نشانگر جایگاه ایران در رده های آخر در میان شصت هفتاد کشور شرکت کننده در آزمون هاست دقیقآ مؤید این قضیه است. ولی هزاران اسفا که اکثریت قریب به اتفاق معلمان بنا به هزار و یک دلیلی که هیچ گونه پایه ی علمی ندارد، خودشان را توجیه کرده و نتیجه را غیر واقعی (هشتاد الی صد در صد قبولی) اعلان می کنند و با این کار نسنجیده به مسئولین رده بالا پیام می دهند که عملکرد معلم، دانش آموز و برنامه های وزارت خانه در حد عالی است و قطار آموزش و پرورش همیشه در مسیر مستقیم خود در حال حرکت است و ندانسته هم دنیای شان را خراب می کنند (هم شرمنده اهل و عیال و فرزندانشان هستند و هم در سطح پایینی از منزلت اجتماعی قرار دارند که حتی دانش آموزشان هم بیرون از مدرسه قبول شان ندارند) و هم آخرت شان را خراب می کنند (نمی دانم روز قیامت در پیشگاه عدل الهی چه توجیهی برای این کارشان خواهند داشت) و سپس گریه و زاری و داد و فریاد راه می اندازند که این چه وضعیت حقوق است و ما در راه ماندگانیم.

یکی نیست به این عزیزان بگوید که بابام جان آن پیام های عالی و مثبت دادن تان به مسؤلین چیست و این گریه و زاری کردن تان چیست؟ و هر دو کار را خودتان کرده اید که اصلاً قابل جمع نیستند. (جالب این جاست که بعضی از مدیران مجموعه که جز دیدن منافع زودگذر خویش و حفط چند صباح صندلی خویش توان دیدن کل مسئله را ندارند، با همراه کردن بعضی از معلمان با خود، بر علیه معلمانی هم که گزارش درست و واقعی از کارشان ارائه می کنند صورت جلسه و طومار امضا نموده و برایشان پرونده سازی می کنند و آنها را افراد نا سازگار می دانند).

یکی نیست به این عزیزان بگوید بابام جان در آن طرف دنیا نتایج به دست آمده از آزمون های تیمز و پرلز نه تنها موجب عزل وزرای آموزش و پرورش کشورها می شود بلکه لرزه بر اندام رئیس جمهور کشورها می اندازد ولی توی بزرگوار از ابتدا خودت و کارهایت را زیر سوال برده ای و با پر کردن ریزنمرات صد در صد قبولی که این کار را هر شخصی که سواد خواندن و نوشتن دارد هم می تواند بکند، نا خواسته به محیط پیام می دهی که بود و نبود من در کلاس و آزمون هایم هیچ ارزشی ندارند.

عزیزم ! حقوق خودت را که با حقوق کارمند بانک، پرستار و مهندسین مقایسه می کنی؟ هیچ کدام از آنها گزارش غیر واقعی از کارهایشان را که تو میدهی نمی دهند. اگر حقوق کارمند بانک کم باشد یا به علت عدم تمرکز فکری آن قدر دچار اشتباه می شود که بلافاصله صدایش در می آید یا خودش باید از طریق غیرقانونی از پول های دم دستی اش کمبودش را جبران کند که بازهم صدایش در می آید. اگر حقوق پرستار کم باشد یا دچار افسردگی می شود و یا انگیزه کاری اش را از دست می دهد و بیمار جان خود را از دست می دهد و صدای این کار در جامعه در می آید.

همچنان که اخیراً در اخبار 20:30 شاهد بودیم اگر معیشت مهندسین نظام مهندسی تأمین نشود مهندس امضاء فروشی کرده و از زیر بار مسؤلیت شانه خالی می کند و ساختمان بر روی سر مردم خراب می شود ( همچنان که هر سال بیش از 250 مورد در خود تهران ریزش ساختمان را شاهد هستیم ) و صدای این کار در جامعه در می آید. ولی کاری که توی معلم می کنی (که جنس کارت از نوع پروسه و فرهنگی است نه مانند کارهای سه گروه فوق الذکر که کار آنها از نوع پروژه است) یعنی همان انعکاس نتایج غیر واقعی در ریزنمرات و تحویل یک نسل بیسواد به جامعه به همین زودی ها شنیده نمی شود بلکه چند نسل بعد و موقعی شنیده می شود که کار از کار گذشته و تو هفت کفن پوسانده ای. لذا بهترین راه برای مطلع نمودن مسؤلین از مشکلات و رساندن صدایت به گوش مسولین گزارش درست از کارت هست و بس.

بینک و بین الله اگر تو خودت وزیر بودی و جامعه ی معلمان این گونه به تو گزارش می دادند چه فکری به ذهن تان خطور می کرد و چه اقدامی می کردی؟آیا جز این فکر می کردید که همه ی کار ها درست است و هیچ اقدامی نمی کردید؟

اکثر معلمان با این گزارش های غیر واقعی از عملکردشان محیط های کار و مدارس را به جهنم خانه ای تبدیل کرده اند که به هیچ وجه قابل تحمل نیست و خدا را گواه می گیرم که چه عمل هایی که در این محیط ها اتفاق نمی افتد که آدم شرمش می آید بیان کند و مسؤل همه ی این کارهای منا هستیم .

نمی دانم روز قیامت در قبال این دانش آموزان معصوم و اولیایشان و از طرفی با ظلم کردن به خانواده هایشان چه پاسخی خواهند داشت؟
همچنان که در ابتدا اشاره شد ما در قبال کارمان هم در این دنیا و هم در آخرت مسؤلیم و باید کارمان را درست انجام دهیم و این به معنی آن نیست که خدای نکرده حق دانش آموزانی را که در دست ما امانت هستند ضایع کنیم بلکه با ارائه گزارش درست از عملکردها، مسئولین مربوطه را از عیوب کار آگاه سازیم تا به فکر چاره ی کار باشند.
عزیزی که ادعا داری اگر جامعه را به بدن انسان تشبیه کنند، معلم سر آن بدن است که مرکز فرماندهی (مغز) در آن قرار دارد، خداییش چه کسی مقصر است جز خود ما؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شنبه, 21 فروردين 1395 19:15 خوانده شده: 2482 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +11 0 --
ناشناس 1395/01/21 - 20:20
تن چه که عیان است چه حاجت به بیان است وضع اسف بار اموزش و پرورش دیگر بر کسی پوشیده نیست
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/01/22 - 12:16
به عظمت آموزش و پرورش قسم, مدیر از ما میخواد زحمت تصحیح اوراق و پر کردن لیست نمرات پایانی رو هم نکشیم, فقط یک امضا پای لیست نمرات بزنیم که خود مدرسه با توجه به نمره میانگین درخواستی منطقه, لیست نمرات رو پر کنند.
علنی مدیر و مدیران منطقه برای حفظ موقعیت خودشون از معلم میخوان که همه رو قبول کنید اون هم تا حد ممکن با نمره بالای ۱۷-۱۸.
پاسخ + 0 0 --
معلم خوزستانی 1395/01/22 - 17:05
استان خوزستان که رتبه یکی مونده به آخر رو توی معدل کل کشوری داره

این رو به همکاران دیگر استان ها خواستم بگم نمره واقعی بدهید
پاسخ + 0 0 --
همکار فرهنگی 1395/01/26 - 16:20
چرا از بی ادبی و پر رویی دانش اموزان نمیگویید که همه رو ب بازی گرفتند از مدیر و معاون و معلم باید چاره ی اتدبشید
پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1395/01/21 - 20:25
اگه اینی که میگم اجرا بشه, یا صحیح تر بذارن اجرا بشه, همه این مسایل حل میشه.
"باید مثل دانشگاه کار اجرایی و آموزشی از هم جدا بشه, یعنی مدیر و اداره کار خودشون رو انجام بدن و کار آموزشی رو از طریق گروههای آموزشی با تمام اختیارات بدن دست معلمها".
با حرف نمیشه از پس مدیران چاپلوس و اکثریت معلمان محافظه کار بر اومد.
باید به صورت قانونی و عملی این مساله رو حل کرد.
اون موقع هر کسی به صورت علمی و مستند میتونه پاسخگو باشه, نه اینکه یک مدیر با مدرک ابتدایی به کار و تدریس یک معلم فیزیک گیر بده و بتونه اون فلک زده رو معلق کنه.
پاسخ + +5 -1 --
روح الله 1395/01/21 - 20:33
آقای محترم کافیست زیر پنجاه درصد آمار قبولی داشته باشی تو هر درسی،ببین چه به روزگارت میاورند چقد زوم میکنن که این بیسواده بی مسؤلیته فلانه بهمانه و...، . اونم با دانش آمورایی که‌واقعا از لحاظ علمی خیلی ضعیف هستند، که البته اینا هم ار پایه اینجور بالا اومدن بخاطر بی انگیزگی معلمان و مشکلات اقتصادی فراوان. آقای محترم و همچنین آقای شیرزاد چرا‌واقعا براتون سخته که بفهمید معلم دغدغه نان دارد شرمنده زن و بچش هست نمیتواند مشکل دیگری برای خودش درست کند دیگر نمیکشد واقعا. دیگر چیزی براش مهم نیست. نمیتواند خودش را مسول دانش آموزا بداند نمیتواندآقا نمیتواند
پاسخ + +10 0 --
نیما 1395/01/21 - 20:37
سلام
اگر معلم واقعا و بر اساس سواد دانش آموزان ارزشیابی کند در برگه ارزشیابی او تاثیر دارد !
تازه از سوی اداره و حتی معلمان و مدیر به کم کاری متهم می شود !
اما معلم نباید اسیر جوسازی شود . باید کارش را درست انجام دهد .
پاسخ + +8 0 --
علی 1395/01/21 - 20:53
خیلی زیبا نوشتی.درواقع حقیقت رو نوشتی اما واقعیت چیز دیگس.کاش مینوشتی دلایل این کار معلما چیه؟شاید ترس ،شاید فشار از سوی مدیران بالادست،شاید ترس از متهم شدن به کم کاری بیسوادی و...........
پاسخ + +6 0 --
فرهنگی از نهاوند 1395/01/21 - 23:04
ممنونم از متن زیبای شما با جان و دل می پذیرم ای کاش همه بزرگ فکر میکردیم و ای کاش عژت نفس رو حفظ میکردیم و ای کاشهای دیگر وراستی از ماست که بر ماست
پاسخ + +7 0 --
ناشناس 1395/01/21 - 23:22
وای خدا خیرت بده جناب نویسنده باطمینان می تونم بگم بسیاری از گرفتاری امروز ما نتیجه عملکرد گذشته مان است دادن نمرات غیر واقعی باعث بی ارزش شدن معلم شده است اگه نمیتونیم برای حقوق ناچیز خود کاری بکنیم براحتی می توانیم با وحدت ویکپارچگی عزت را به معلم برگردانیم
پاسخ + +6 0 --
ناشناس 1395/01/21 - 23:31
مطالب بسیاردرست وبه جابود ازماست که برماست

شماکافیه یکی دوذانش آموز راتکرارپایه کنید انون وقت می فهمید
نمره ی واقعی دادن یعنی چه
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1395/01/22 - 05:26
سلام. همکارانی که بدون ارزشیابی و بدون توجه به توانایی و سواد دانش آموزان لیست قبولی میسازند(!) از مدیر میترسند اما از خدا نه. شما باید برای زحمت خودت ارزش قائل بشی . وقتی الکی نمره بدی در واقع آینده خودت و فرزندانت رو خراب کردی. چون همین محصل بی سواد در این مملکت مسئولیت دار می شود و به علت بی سوادی به همه چیزها گند میزنه
پاسخ + +7 -1 --
حمید البرز 1395/01/22 - 07:02
بسیار زیبا نوشته ای وجز حقیقت نگفته ای.راست میگویی ایکاش تمام اتهامات این دنیا را به جان بخریم تا در روز قیامت شرمنده نباشیم. پس بیایید نمره حقیقی یه دانش آموزان بدهیم.
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید 1395/01/22 - 15:11
موافقم
پاسخ + +6 0 --
...... 1395/01/22 - 08:15
آفرین به این قلم توانمند. من معلم نه می توانم آمار واقعی بدهم نه گله و شکایت واقعی از مسئولین اداره و مدیران مدارس داشته باشم. چراکه سریع مدیر اداره از ترس از دادن منصبش جلسه ای میگیرد و خط و نشون برایم میکشد که چرا ابروی سیستم را میبرید. کاش حداقل برای بازنشستگی پیش از موعد اینقدر مانع ایجاد نمیکردند تا از این سیستم معیوب نجات پیدا کنیم تا بیش از این پیش خدا شرمنده نباشیم.
پاسخ + +8 0 --
حسین 1395/01/22 - 11:42
وقتی که نظام آموزشی ما امتحانات نهایی پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی برداشت و دانش آموز با هفت وهشت تجدیدی و معدل زیر ده توانست در کلاس بالاتر ادامه تحصیل دهد و معلم مجبور میکنند نمره بدهد در غیر این صورت در شهریور ماه ورقه امتحانی را دست کسی دیگر برای اصلاح می دهند تا نمره قبولی در قبال کمک به مدرسه بدهد چه انتظاری از من معلم با وجدان می آید و..
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1395/01/22 - 22:04
جناب الیاس درست و عالی نوشتی اما همکار عزیزم خودت خوب می دانی که خانه از پی بست ویران است، خود وزارت آموزش و پرورش این گونه نمره دادن را می خواهد چون وزارت آموزش و پرورش به فکر کیفیت نظام آموزشی نیست فقط به فکر کمیت است می خواهد آمار قبولی به یونسکو تحویل بدهد ، اگر وزارت آموزش وپرورش به فکر کیفیت نظام آموزشی کشور باشد شان و رتبه معلمان را پایین نمی آورد ویک فرم مزخرف تحویل مدیر نمی دهد که ابتدای سال تحصیلی از معلم امضاء بگیرد وانتهای سال تحصیلی اگر معلم از فرمانش سرپیچی کرد آن فرم را با کم ترین امتیاز تحویل کارگزینی بدهد ، بله بابام جان خانه از پای بست ویران است.
پاسخ + +1 0 --
ر ضا 1395/01/23 - 16:57
برادر. ممنون که درد ما را گفتی. اما فقط خواهش میکنم اگر دستت به مرکز تالیف کتب درسی آموزش و پرورش میرسد یک سوال بپرس. خدایی و خدا وکیلی بفرمایند ایا اموزش و پرورش اینقدر بی در و. پیکر است و کتابهایش که بعنوان سند بخشی از اداره امور جامعه است اینقدر پوچ و بیمحتوا است که هنوز کتاب درسی بیرون بیامده یکعده صد تا کتاب از قبل آن چاپ کرده اند و بعناوین مختلف میفروشند. بدترینش کتابهای گام به گام است که دانش آموز را از تفکر باز داشته و بدبخت کرده است . بفرمایید شما بیچاره ها صاحبل کتاب خودتون هم نیستید که هر کسی بخودش اجازه میدهد بر کتابهایتان شرح بنویسد و از سیر تا پیاز بنویسد؟؟؟
پاسخ + 0 0 --
همکار فرهنگی 1395/01/26 - 16:18
چندی پیش اقای دکتر رو حانی فرموده بودند با دانش اموزان خاطی بر خورد شود اما متاسفانه در این زمینه قانونی وجود ندارد

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور