صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رسول انصاری / فرهنگی از ملارد

نقدی بر نوشته ی شیرزاد عبداللهی ؛ برای افزایش حقوق آدرس غلط ندهید !

پاسخ به شیرزاد عبدالهی و چند راه کار در مورد مسائل معلمان و آموزش و پرورش  این روزها برخی از دوستان فرهنگی ، در رابطه با کم و کیف راه های افزایش حقوق فرهنگیان ، چنان راه کارهای نامربوط و غیر قابل اعتنایی بر زبان می آورند که حتی مقامات بالای وزارت نیز از بیان چنین راهکارهایی اِبا دارند. این دوستان که این روزها ، " کاتولیک تر از پاپ " هم شده اند ، به جای ارائه ی راهکارهای علمی و قابل اجرا ، با ارائه ی آمارهای غیر قابل استناد ، سست و نه چندان صحیح ، صورت مساله را عوض کرده ، ماهیت آن را تغییر داده و شکل جدیدی از مساله و مشکل را به جامعه ی آموزشی کشور عرضه می کنند . 

نوشته ی " آقای شیرزاد عبداللهی " که در تاریخ 20 آبان در این سایت وزین منتشرگردید ( این جا ) ، در برگیرنده ی چنین نکاتی است که نیاز به نقد جدی دارد . در این میان تک تک فرهنگیان وظیفه ی خطیری به عهده دارند . آنها باید هوشیاری و فراست خود را نسبت به این آمارها و راه کارها حفظ کرده و با تحقیق و مطالعه و به صورت مکتوب درصدد جواب برآیند و بدین وسیله نگذارند که چنین آمارها و راه کارهایی ، مبنای برنامه ریزی و سیاست گذاری های آتی در سیستم آموزشی قرار گیرد .

این نگرانی جدی است و در صورت بی تفاوتی فرهنگیان عزیز ، نه تنها مشکلات حقوق و معیشت و آموزش در مسیر حل شدن قرار نخواهد گرفت ، بلکه فاز جدیدی از مشکلات نیز وارد مدار نابه سامانی های آموزش و پرورش خواهد شد .

 

با توجه به مقدمه فوق ، ذکر نکات زیر را لازم می دانم.
1- سیاست تعدیل نیرو در آموزش و پرورش اگرچه می تواند به عنوان یک راه حل مورد بحث قرار گیرد ولی فقط باید محدود به نیروهای ستادی و اداری شود . این سیاست باید از خود وزارتخانه ، جایی که حامیان جدی نیز دارد ، کلید خورده و به سطح ادارات کل و ادارات زیر مجموعه تسری یابد . در غیر این صورت ، این راهکار تبدیل به ابزاری خواهد شد برای استثمار معلمان ، مدیران و معاونان و بهره کشی هرچه بیشتر از آنها . واقعیت تلخی که با شروع سال تحصیلی جدید و در قالب شلوغ تر شدن کلاسهای درس و 6 ساعت تدریس رایگان مدیران و معاونان ، آن را تجربه کردیم . در نوشته های بعدی و به شرط بقاء عمر ، مطالبی را در این رابطه بیان خواهم کرد .


2- مضحک ترین پیشنهادی که برای افزایش حقوق توسط ایشان که به نظر می آید کاسه ی داغ تر از آش شده اند ، بیان گردیده ، پیشنهاد افزایش ساعت کار معلمان از 24 و 25 ساعت به 30 ساعت است . البته اولا مشخص نیست این پیشنهاد بر پایه ی کدام تحقیق و پژوهش و اساسا بر چه مبنایی مطرح گردیده ، ثانیا چنین پیشنهادی که به عنوان راه کار ارائه شده ، از پای بست ویران است و همان طور که در مورد قبل اشاره کردم ، فقط راه را برای استثمار هرچه بیشتر معلمان ، صاف و هموار خواهد کرد .


3- در رابطه با توسعه مدارس غیر دولتی نیز ، ذکر این نکته ضروری است که توسعه ی چنین سیاستی تا جایی قابل قبول است که به کیفیت آموزشی در مدارس دولتی آسیبی وارد نگردد و از حیث برخورداری از امکانات و مولفه های دیگر آموزشی ، مخصوصا از لحاظ تراکم کلاسی تفاوت معنا داری بین این مدارس مشاهده نگردد . البته جای این پرسش باقی است که اگر این روش پسندیده و حسنه است ، چرا در رابطه با صنعت خودروسازی توصیه و تجویز نمی شود  ؟!

چرا دولتیان به هر شکل ناجوانمردانه ای ، عزم خود را جزم کرده اند تا از دولتی بودن صنعت خودروسازی همچنان حمایت کنند و بودجه کلانی را هم به این صنعت ترزیق کرده اند و آن گاه "غیر دولتی کردن " را یکی از راه های درمان سیستم آموزشی به حساب می آورند .


و اما راه کارها:
1- تا جایی که دولت ها در قبال آموزش و پرورش احساس مسئولیت و تعهد بیشتر نکنند و آن را صرفا مصرفی و سربار به حساب آورند ، مشکلات به قوت خود باقی است . از این لحاظ فرقی هم نمی کند که در سال 40 باشیم یا 76، 84 یا 94 . كارشناسان تعليم و تربيت كشور در خصوص نحوه تخصيص بودجه به نظام آموزشي معتقدند كه هر چقدر نظام آموزشي براي ما از اهميت بیشتری برخوردار باشد ، ناچاريم به آن بودجه بیشتری هم اختصاص دهيم . يعني اگر تعليم و تربيت را زير بناي توسعه ملي خود همانند ساير كشورهاي دنيا بدانيم و براي رشد اقتصادي ، فرهنگی ، اجتماعی و آموزشی به مديريت و آموزش نيروي انساني توجه داشته باشيم،‌نگاه و عملكرد ما در خصوص چگونگي اختصاص بودجه به آموزش و پرورش نيز تغيير خواهد كرد.
بودجه آموزشي طبق استاندارد‌هاي جهاني بايد بیشتر از پنج درصد توليد ناخالص ملي باشد در صورتي كه اين عدد در كشورمان از 4.7 درصد در سال های گذشته (گزارش بانک جهانی برای سال 2010) به میزان كمتر از 2.5 درصد کاهش يافته است . با این روند ، امید چندانی به صلاح و فلاح در آموزش و پرورش نیست ، مگر آنکه این استاندارد مورد رعایت قرار گیرد .


2- بعد از جنگ دولت ها جفای بزرگی را در حق آموزش و پرورش روا داشتند و سال به سال ، سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت را کاهش دادند و بدین وسیله ضربات جبران ناپذیری را به پیکر نحیف آموزش و پرورش وارد آوردند . بررسی مرکز پژوهش های مجلس در رابطه با سهم وزارت آموزش و پرورش و دستگاه های تحت نظر آن از بودجه عمومی دولت در ۵ سال اخیر، نشان می‌دهد که به طور میانگین ۸٫۶ درصد از بودجه عمومی دولت به این وزارتخانه تخصیص یافته؛ هر چند این میزان در سال‌های مختلف، بین ۶ تا ۹ درصد متغیر بوده است. البته این سهم در سال 76 چیزی در حدود 18 درصد از بودجه عمومی دولت بوده است.

سید محمد بطحایی (معاون توسعه و مدیریت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ) نیز با اشاره به این موضوع و در آیین تودیع و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان ابراز داشته است: " متاسفانه در سال ۹۲ این سهم به کمترین میزان خود طی ۱۲ سال به حدود 9.2 درصد کاهش پیدا کرد و این رقم در سال 94 حدود 10.8 درصد پیش بینی شده است ".

در جای دیگری این مقام آموزشی افزوده است : " اگر بخواهیم یک آموزش و پرورش در خور شان نظام اسلامی تقدیم کنیم چیزی در حدود 24 درصد بودجه دولت باید در اختیار این سازمان باشد ".( گردهمایی مشترک روسای آموزش و پرورش منطقه پنج کشور).


3- فعالیت های صنفی و حرکتهای صنفی معلمان باید به شکلی آهسته ، پیوسته ، نظام مند و در عین حال مقتدرانه ادامه یافته و کاملا به رسمیت شناخته شود . در کشوری چون فرانسه و حتی در کشورهای جهان سوم ، سندیکا و اتحادیه های قوی و بانفوذ معلمی وجود دارد و البته آنها قدرت چانه زنی و توان مذاکره بالا با مقامات مسئول را نیز دارند . حق اعتصاب ، تجمع و راه پیمایی و.... در قانون برای آن ها پیش بینی شده است و کسی را به سبب پی گیری حقوقش مورد پی گیری قضایی قرار نمی دهند. در صورت وجود چنین شرایطی می توان به اصلاحات اساسی در آموزش پرورش امید بست و آینده آن را چندان تیره و تار ندید .

4- معلمان باید به صورت عملی ، محسوس و اثر گذار در سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان آموزشی مشارکت داده شده و به شکل جدی طرف مشورت قرار گیرند .

جای خالی معلمان در شورای عالی آموزش کاملا محسوس است ؛ معلمینی که در مدارس و کلاس ها حضور داشته و از وضعیت بلبشوی آنها اطلاع دارند .

یکی از مشکلات آموزش و پرورش ، برنامه ریزی و سیاست گذاری از سوی کسانی است که از حال و هوای کلاس و مدرسه هیچ اطلاعی ندارند و با توهمات ذهنی خود اقدام به صدور بخشنامه و آئین نامه کرده و جامعه ی آموزش و پرورش را دچار مشکلات عدیده و لاینحلی می کنند .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 24 آبان 1394 15:31 خوانده شده: 3013 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +29 -2 --
ناشناس 1394/08/24 - 16:06
آدرس غلط, سرچشمه تمام بدبختی ماست.
پاسخ + +16 0 --
ایازی 1394/08/24 - 16:38
همکار محترم نوشته ی قابل تأملی بود در واقع حقیقت وزارتخانه آموزش وپرورش حکایت همان مردمان نابینایی ست که در تاریکخانه ی ذهن خود اندام فیل را تشریح می کنند و به قول مولانا هرکسی از ظن خود شد یار من
حصار نامریی وزارتخانه چنان تاریک است که کسی اگر صاحبنظر هم باشد باید با گمانه زنی راه به جایی ببرد درحالیکه اگر اقدامات شفاف و به روز اطلاع رسانی می شد و اگر آمار و ارقام ها برنامه ها عینیت می یافت و از کف کلاس برنامه ریزان برمی خاستند امروزمان این نبود.
یکی از مشکلات آموزش و پرورش ، برنامه ریزی و سیاست گذاری از سوی کسانی است که از حال و هوای کلاس و مدرسه هیچ اطلاعی ندارند و با توهمات ذهنی خود اقدام به صدور بخشنامه و آئین نامه کرده و جامعه ی آموزش و پرورش را دچار مشکلات عدیده و لاینحلی می کنند .
پاسخ + +16 0 --
ناشناس 1394/08/24 - 17:07
بسیار منطقی و عالی نوشته اید .......کار باید از اصل و ریشه اصلاح شود و نمی توان با اجرای طرح های فرعی و مسکن های موقت و حتی امور نشدنی کار را از قبل بدتر کرد ....راه منطقی افزایش اعتبارات اپ بر اساس نیاز واقعی ان است بدون دست کاری سا ختار های ان اگر همین بودجه نحیف فعلی برای مدرسه و معلمان هزینه می شد 50 درصد مشکلات فعلی وجود نداشت
پاسخ + +13 -2 --
ناشناس 1394/08/24 - 17:12
بهتره بریم دنبال کار دیگر
پاسخ + +10 -3 --
ناشناس 1394/08/24 - 18:54
احسنت بر شما جناب انصاری عزیزالبته امیدوارم شما هم به جمع معلمان در زندان افزوده نشوید چون دسواتن در قوه ی قضاییه بسیار هوشمندانه عمل کرده ومعلمانی را که بسیار مستدل و منطقی حرف دل معملان ومشکلات اموزش و پرورش را بیان می کنند به زندان می برند
پاسخ + +19 -2 --
ترابی دیلمقانی 1394/08/24 - 19:04
متاسفانه جواب متقنی از آقای شیرزاد مبنی بر چرایی ریزش تمامی مشکلات اقتصادی کشور بر روی فرهنگیان در بین کل کارکنان دولت دریافت نکرده ام البته عذر خواهی بنده را به سبب فراموش کردن کلمه " کارکنان دولت" خواهند پذیرفت.که این اشتباه سهوی، باعث شد آقای شیرزاد معلمین را با قشر محترم و زحمتکش کارگر و کشاورز مقایسه بکند و از آوردن کلماتی چون پزشک ،قاضی، استاد دانشگاه،مخابراتی،ثبت اسنادی،شرکت نفتی،برقی،هواپیمایی و ...شدیدا خودداری کند.
پاسخ + +17 -2 --
ناشناس 1394/08/24 - 19:27
آقای انصاری ممنون سخنان شما آبی بود بر آتشی که از سخنان عبدالهی بر دلمان نشسته بود از سایت سخن معلم خواهش میکنیم صحبتهای این دشمن معلم را در سایت نگذارد چون ممکن است این سخنان بر دل بالادستها بنشیند و کم کم قانون شود شاید هم این سیاست است که بگونید این قوانین از دل خود معلمان برخاسته است این آقا نفسش از جای گرم بلند میشود پیرو حزب باد است هر کجا نفعش باشد شعار میدهد مقایسه صحبتهای ایشان در گذشته وحال این موضوع را مشخص میکند
پاسخ + 0 0 --
رسول انصاری 1394/08/24 - 22:23
معلمان باید با سلاح قلم وارد صحنه شده ، و سیاستهای خلق الساعه آموزشی را مورد تجزیه تحلیل جدی قرار دهند و اجازه ندهند هر توهم ذهنی به شکل یک برنامه وارد چرخه آموزشی شود .
پاسخ + +17 -2 --
معلم 1394/08/24 - 19:28
تعجبم از اینه که عده ای مدام از رساندن ساعت کار با 30 ساعت حرف می زنند . درحالیکه همه می دانند ، مدرسه کارخانه نیست که با افزایش ساعت محصول بیشتر تولید کند و سود دهی بیشتر باعث پرداخت بیشتر شود . افزایش ساعت کار یعنی یک خشت کج که به این راحتی ها هم قابل بازگشت نیست مانند افزایش ساعت از 18 به 24 یا از 24 به 25 که بعد از گذشت 30 سال هنوز به حالت قبل برنشگته و نخواهد گشت
پاسخ + +17 -4 --
فرهنگی 1394/08/24 - 20:18
از آنجایی که آقای عبداللهی توان اداره کلاس را نداشتند ودر دبیرستان بعنوان کتابدار مشغول بودند پیشنهاد 30 ساعتی نمودن معلمان را داده است نظر ایشان ، ضرب المثل معروف : بیرون گود ایستادی و میگی لنگش کن! را تداعی می کند . شما جیب ما را نزن ...
پاسخ + +20 -4 --
علی 1394/08/24 - 20:49
شیرزاد عبدالهی و شهسوار زاده جاده صافکن فانی هستند !!!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/08/24 - 22:36
نه بابا انها ان طرف ابی هستند .
پاسخ + +14 0 --
بی نام 1394/08/24 - 21:25
ساعات تدریس هفتگی بر مبنای کارشناسی های استادان
قدیمی پایه گذار آموزش وپرورش در ایران تعیین شده
وچیزی نیست که هر تازه به دوران رسیده ای پیشنهاد
افزایش یا کاهش آن را بدهد...!!
اگر می بینیم که نظام آموزشی مملکت ما سیر نزولی
در پیش گرفته دلیلش همین تغییرات بی منطقی است
که بااین کارشناسی های دیمی صورت گرفته ...
پاسخ + +15 -1 --
فرهنگی 1394/08/24 - 22:00
اگر آقای عبداللهی اطلاع داشتند که سخت ترین کار ، سر وکار داشتن با موجود زنده است واگر می دانستن که یک ساعت آموزش برابر با 8 ساعت سایر کار هاست و مقدار ساعت کار معلم با استاد دانشگاه نباید تفاوت داشته باشد وباید طبق استاندارد تعریف شده جهانی اجرا شود ویا آن 2 ساعت اضافه شده اوایل جنگ باید کسر شود . واقعا جای تاسف دارد به جای دفاع از حقوق پایمال شده معلمان ایشان علیه معلمان مطلب می نویسند.
پاسخ + 0 0 --
رسول انصاری 1394/08/24 - 22:49
مشکل همین جاست که در سیستم آموزشی ما ، متاسفانه نه معلم دارای کرامت است ، نه دانش آموز . و گرنه حال و روز آ.پ این نبود .
پاسخ + +17 -1 --
ناشناس 1394/08/24 - 22:17
آقای شیرزاد باید حقوق معلمان را با اساتید دانشگاه مقایسه کنید که کار هردو از یک سنخ است ، آموزش ، پرورش و پژوهش چرا باید حقوق یک استاد دانشگاه با مدرک یکسان و سنوات یکسان سه برابر یک معلم باشد؟
پاسخ + +18 -1 --
جلیل 1394/08/24 - 22:18
دوست عزیز و همکار محترم واقعا نقدتان بجا و عالی بود کاش از اینگونه افراد در مسولیتهای بالا دستی یعنی در وزارتخانه استفاده میکردند.
موفق و مستدام باشید.
پاسخ + +13 0 --
دبیر 1394/08/25 - 00:55
متاسفانه مسئولین تنها در کلام خود آموزش و پرورش را بزرگ می دارند و در عمل هیچ اعتقادی به اهمیت و جایگاه آن ندارند .
دولت دست پرش را با بودجه خرید 110 هزار خودرو از خوروسازان بی کیفیت نشان می دهد اما برای معلمین و بازنشستگان فرهنگی دست خالیش را رو می کند ...
فرهنگیان باید مراقب باشند که جریان خزنده ای موضوع افزایش ساعت موظف از 24 به 30 ساعت را دنبال می کند تا زمینه لازم را برای جفایی بزرگ تر در حق فرهنگیان اعمال نماید ...
جالب اینجاست که کارمندان دیگر ارگان ها مبلغی بنام اضافه کار بدون کار بیشتر هر ماه دریافت می کنند اما معلمین حق التدریس خود را از فروردین ماه تا بحال دریافت نکرده اند ...
حال آن ساعات حق التدریس را می خواهند به این شکل به اجبار وارد ساعت موظف همکاران نمایند ...
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1394/08/25 - 23:09
احسنت
پاسخ + +3 0 --
معلم صددرجه 1394/08/26 - 04:50
کدوم وام ماشین کدوم دست پر.طبق قراردادی بین دولت وخودروسازها قراره که ماشینها باحمایت دولت بدون اینکه وامی تعلق بگیره وپرداخت بشه فروخته بشه وسهم دولت وخودرساز هم پنجاه پنجاه تقسیم بشه وتحریم خودرو بشکنه.اگر دولت این کار رانمیکرد ماشنهاشون توی پارکینگها می موند وکلی خسارت می خورد یا باید پارکینگ سقف دار اجاره می کردند.بیچاره ملت که چه رودستی خوردند .اگر ششماه دیگه صبر کرده بودین تحریم جواب می داد اساسی.بعداز عید هم میخوان یارانه هاراقطعکنند .اینم بدونید.
پاسخ + 0 0 --
زعفرانی 1394/08/29 - 21:41
آقای انصاری بسیار عالی بود در پناه خداوند باریتعالی موفق وسلامت باشید

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور